14 Tips voor Ticket to Ride die je op het juiste spoor zetten!

Ticket to Ride Tips

In mijn ervaring speel je een potje Ticket to Ride razendsnel.

De reden? Het spel is tamelijk eenvoudig, want er zijn eigenlijk maar enkele acties die je in je beurt kunt doen.

Maar tóch is een foutje al snel gemaakt en dat maakt Ticket to Ride Tips onmisbaar om te winnen.

Met de 14 tips voor Ticket to Ride in dit blog zet ik je graag op het juiste spoor!

Oja. Of je nu spel tips voor Ticket to Ride USA, Europe, de 15th Anniversary Edition, Asia, Nordic Countries, Märklin, Nederland, Amsterdam of een andere variant zoekt, de meeste tips en tactieken zijn bruikbaar in alle Ticket to Rides van Alan R. Moon!

Tip 1: Bouw lange routes in plaats van korte routes

Dit is een van de Ticket to Ride tips die zo voor de hand ligt, maar toch vaak fout gaat.

Je kunt treintjes bouwen op routes met een variërende lengte van 1 t/m 8. Gezien de tijdsdruk in het spel, merk ik dat veel spelers meestal voor de snelle uitweg kiezen en voor de kortere routes gaan. En met kort, bedoel ik routes van bijvoorbeeld twee of drie treintjes.

Maar des te langer de route, des te meer punten je er in verhouding voor krijgt.

Zie onderstaand voorbeeld:

  • Bouw je 4 treintjes op 2 routes van 2, dan krijg je er 4 punten voor. Dit is 1 punt per treintje.
  • Bouw je 4 treintjes op 1 route van 4, dan krijg je er 7 punten voor. Dit is 1,75 punt per treintje.

Je kunt maar 45 treintjes bouwen. Probeer hier zoveel mogelijk punten mee te halen.

Kies dus gerust een keer een omweg met twee routes van 4, in plaats van de snelste verbinding met een route van 2 en 3. Dit levert je namelijk meer punten op per trein én helpt je bovendien om meer kans te maken op de 10 punten van de langste ononderbroken route.

Ticket to Ride Tips: Ga voor lange routes!

Tip 2: Kies routes die elkaar overlappen of aanvullen

Als je in het begin bestemmingskaarten moet kiezen, kies dan routes die elkaar overlappen of elkaar aanvullen.

Als de routes elkaar overlappen kun je sneller meer bestemmingskaarten halen, want je kunt 1 route voor meer bestemmingskaarten gebruiken.

En als routes elkaar aanvullen, bouw je automatisch mee voor de langste ononderbroken route van 10 punten.

Ticket to Ride Tips: Houd overlappende bestemmingskaarten!

Tip 3: Wees niet te hebberig met wagonkaarten

Van alle Ticket to Ride speltips slaat deze terug op onze hebzucht. Wanneer je blinde wagonkaarten wil pakken, pak er dan nooit twee tegelijk. Pak er eerst één en bekijk deze.

Want het kan zomaar zijn dat het na die ene kaart tóch interessanter is om een open wagonkaart te pakken in plaats van een dichte. Dit omdat deze wagon qua kleur bijvoorbeeld beter aansluit bij je zojuist getrokken kaart.

Deze tip voor Ticket to Ride geldt natuurlijk ook voor als je twee open wagonkaarten tegelijk wil pakken. Maar in dit geval kun je het beste één open kaart tegelijk pakken als er mogelijke andere kleuren zijn die je harder nodig hebt.

Tip 4: Zet stations efficiënt in (Ticket to Ride Europe)

Oké, het liefst zet je ze natuurlijk helemaal niet in want dat kost je per station vier punten aan het einde van het spel. Maar als het dan toch moet (want ja, liever geen minpunten omdat je een bestemming niet hebt gehaald), bouw je stations dan zo efficiënt mogelijk.

Met één Ticket to Ride station kun je één bebouwde route van iemand anders gebruiken. Maar die route mag je wel gebruiken om meerdere bestemmingskaarten te halen. Houd daar dus rekening mee bij het bouwen van je andere routes.

Tip 5: Leg eerst de cruciale routes

Met cruciale routes bedoel ik de routes die je per se nodig hebt om een bestemmingskaart te halen (zonder station te bouwen) en waarbij er (nog) maar één kans is om die te halen.

Een voorbeeld is Edinburgh – London in een 2 of 3 speler spel van Ticket to Ride Europe. Edinburgh is alleen via Londen te bereiken.

Ticket to Ride Tips: Cruciale Routes eerst!

Nog een voorbeeld is Kharkov – Rostov in Ticket to Ride Europe. Mis je deze? Dan moet je een behoorlijke omweg maken (al is dat niet per se onmogelijk).

Hoewel bovenstaande voorbeelden op Ticket to Ride Europe slaan, is dit natuurlijk een tip voor alle Ticket to Ride spellen.

Tip 6: Houd in de gaten welke kleur wagons je tegenstanders pakken

Indien je tegenstanders open wagonkaarten pakken, onthoud dan welke kleuren ze pakken. Deze Ticket to Ride tip biedt je twee voordelen.

Ticket to Ride Tips: Let op wagonkaarten van tegenstanders!

Ten eerste kun je zo beter bepalen welke route je tegenstander wil nemen (en hem of haar blokkeren).

Ten tweede helpt het je bij het maken van de keuze van welke route jij eerst gaat leggen. Als je moet kiezen tussen 2 routes en bang bent dat je tegenstander jouw route misschien inpikt, leg dan eerst de kleur waarvan je zeker weet dat hij of zij die heeft.

Tip 7: Pak geen open Jokers, tenzij het écht moet

In Ticket to Ride gaat iedereen als een trein. Tijd is dan ook een essentiële factor om te winnen. Je kunt het jezelf daarom niet veroorloven om te vaak open jokers te pakken. Dit houdt namelijk in dat je maar 1 wagonkaart kunt pakken, terwijl je tegenstanders er 2 pakken.

Ticket to Ride Tips: Pak geen open Joker!

Mijn advies: Trek in het begin van het spel zoveel mogelijke blinde wagons. Hierdoor vergroot je de kans op locomotieven, zonder dat je er op inlevert in aantal wagonkaarten.

Nu hoor ik je denken: “maar je hebt ook de kans om verkeerde kleuren te pakken?”

Geloof me, verkeerde kleuren bestaan niet! Tijdens een heel potje Ticket to Ride gebruik je praktisch elke kleur wagons om routes te bouwen. Desnoods wat later in het spel!

Aan het einde van het spel kun je vaak de gok niet meer nemen om 2 blinde kaarten te pakken. De dreiging van het einde van het spel is dan te groot. Een open locomotief pakken is dan vaak nog een must om een bestemmingskaart te halen.

Tip 8: Focus je op Oost-Europa (Ticket to Ride Europe)

Een Ticket to Ride strategie kan zijn dat je jezelf focust op Oost-Europa. Als je in het begin bestemmingskaarten trekt uit zowel West- als Oost-Europa, houd dan alleen de bestemmingskaarten die in Oost-Europa liggen. Dit vanwege 2 simpele redenen:

  1. Er zijn minder bestemmingskaarten met plaatsen in Oost-Europa (21) dan in West-Europa (26). De kans dat je hier moet concurreren met andere spelers is dus kleiner.
  2. Er zijn langere routes in Oost-Europa. En zoals uitgelegd in tip nummer 1 kun je beter lange routes bezetten dan de kortere. Deze leveren je per treintje namelijk meer punten op.

Ofwel, Oost-Europa biedt je minder concurrentie en de optie om meer punten te scoren per treintje.

Belangrijk: Zodra je uitbreidingen gaat gebruiken zoals de Ticket to Ride Europe 1912 kaarten, dan geldt bovenstaande niet meer.

Tip 9: Houd altijd je lange bestemmingskaart! (Ticket to Ride Europe)

Ik kan me voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn. Maar op basis van mijn eigen ervaring met Ticket to Ride Europe zou ik je willen meegeven om altijd je lange bestemmingskaart te bewaren aan het begin van het spel.

Ticket to Ride Tips: Houd lange bestemmingskaarten!

Ik en diverse spelers hebben met regelmaat geprobeerd om voor korte bestemmingskaarten te gaan. En één voor één hebben we gefaald. We hebben nooit kunnen winnen van de spelers die hun lange bestemmingskaart wél op handen hielden.

Hiermee zeg ik niet dat je simpelweg niet kunt winnen als je de lange bestemmingskaart wegdoet. Ik zeg alleen dat de kans aanzienlijk kleiner is.

Tip 10: Onthoud goed wat er in de aflegstapel ligt!

De aflegstapel bevat de wagonkaarten waarmee gebouwd is (dan wel een route, dan wel een station). Deze kaarten komen pas weer terug als de trekstapel (met blinde wagonkaarten) leeg is.

Je kunt je voorstellen dat het soms wel even kan duren voordat een kleur wagon weer terug in het spel is. Er zijn immers maar 12 kaarten van elke kleur wagon en 14 locomotieven.

Spaar jij een bepaalde kleur, maar zijn er van deze kleur al 8wagonkaarten op de aflegstapel gelegd? Dan is de kans dat je de route in jouw gewenste kleur snel kunt bouwen, behoorlijk klein. Overweeg in dit soort gevallen dus een andere route óf als het een grijze route betreft, een andere kleur wagonnetjes te gebruiken.

Ticket to Ride Tips: Let op de aflegstapel!

Deze tip voor Ticket to Ride is extra handig bij de Europe en Asia spelvarianten. Hier heb je namelijk te maken met tunnels. Bij tunnels worden extra blinde wagonkaarten getrokken en voor elke kaart die overeenkomt met de door jou gekozen kleur, moet je zelf een extra wagonkaart bijleggen.

Door de aflegstapel goed in de gaten te houden, kun je dus ook beter bepalen met welke kleur wagonkaarten je wil bouwen. Is er al veel blauw uit? Dan is de kans klein dat deze kleur getrokken wordt.

Tip 11: Moet ik nog bestemmingskaarten bijpakken?

Als je de in het begin gekozen bestemmingskaarten hebt gehaald, moet je dan nog kaarten bijpakken?

Ticket to Ride Tips: Bestemmingskaarten bijpakken of niet?

Enerzijds de kans op extra punten. Anderzijds de kans op strafpunten (als je de bestemmingen niet kunt verbinden). Wat te doen? Ik zou zeggen, gebruik onderstaande richtlijnen:

  1. Als het spel bijna is afgelopen, doe het dan niet. Het risico dat je de bestemmingen niet verbindt en strafpunten krijgt is te groot. Scoor liever nog wat punten door treintjes op (lange) routes te bouwen. Dan heb je in ieder geval geen minpunten!
  2. Vergelijk jouw aantal bestemmingskaarten met die van je tegenspelers. Heb je er minder? Dan moet je misschien toch nog een bestemmingskaart pakken om je kans op winnen te vergroten.

Vergeet niet: bestemmingskaarten zijn niet de enige manier om punten scoren! De makkelijkste (en veiligste) manier is om treintjes te bouwen op lange routes van bijvoorbeeld vier.

Bij Ticket to Ride Europe werkt dit nog iets anders, omdat je bij Europe stations hebt.

Als je weinig overeenkomende wagonkaarten hebt, het bord aardig volgebouwd is én je nog een station kunt bouwen, dan kan een tactiek zijn om extra bestemmingskaarten te pakken. De kans dat je op een volgebouwd bord nog een bestemmingskaart kunt halen door alleen een station te bouwen, is namelijk best groot. Je hebt dan alleen wel veel bebouwde routes van anderen nodig (je kunt stations namelijk niet op een onbebouwde route gebruiken).

Tip 12: Haal eerst Bestemmingskaarten die steden onderling verbinden (Ticket to Ride Switzerland)!

Met Ticket to Ride Switzerland heb je de volgende 3 soorten bestemmingskaarten:

  1. Steden met steden
  2. Landen met landen
  3. Steden met landen

De bestemmingskaarten waar je steden onderling moet verbinden zijn vaak moeilijker te halen, omdat de keuzes beperkt zijn.

De andere 2 soorten kaarten zijn makkelijker te halen omdat je vaak meer opties hebt. Zorg daarom dat je eerst de bestemmingskaarten behaalt waarmee je steden met steden moet verbinden!

Tip 13: Ga niet alleen voor Bestemmingskaarten zonder tunnels (Ticket to Ride Switzerland)!

Zorg er tijdens een potje Ticket to Ride Switzerland altijd voor dat je niet alleen Bestemmingskaarten hebt zonder tunnels. Ofwel, kies Bestemmingskaarten met tunnels en zonder tunnels.

Omdat jokers alleen bij tunnels gebruikt mogen worden, is het vreselijk killing als je de juiste kleur niet trekt. Niet alleen kan het ontzettend lang duren voordat je überhaupt kunt bouwen en punten kunt scoren, maar je vergroot ook de tijd dat anderen jou kunnen blokkeren. Spreid je kansen dus!

Tip 14: Pak Zürich! (Ticket to Ride Switzerland)

Zürich komt misschien wel het meest voor op de Bestemmingskaarten van Ticket to Ride Switzerland. Er zijn best wel wat verbindingen, maar die zijn klein en snel volgebouwd.

Staat Zürich op jouw Bestemmingskaarten? Overweeg dan de routes hiervoor eerst te bouwen! En zelf heb ik ervaren dat het ook handig kan zijn om snel de route naar Luzern te bouwen.

Nu ben jij aan de beurt!

Met bovenstaande tips en strategieën ben je natuurlijk nog niet zeker van de winst. Je bent altijd afhankelijk van andere spelers en een stukje geluk. Maar uit mijn ervaring is gebleken dat de kans op overwinning aanzienlijk toeneemt als je bovenstaande tips voor Ticket to Ride naleeft.

Probeer ze dus maar eens uit, creëer je eigen Ticket to Ride strategie en laat me weten of ze hebben geholpen!

Heb je zelf nog Ticket to Ride tips of tactieken? Deel ze dan hieronder!

Ben je geïnteresseerd in welke versies er nog meer zijn? Lees dan mijn blog “Welke Ticket to Ride Versie kiezen?

33 reacties

  1. Mijn vrienden hebben ook door dat je voor langere trajecten meer punten krijgt. Laatst speelden we met 3 spelers TTR Europe. Ik had als enige mijn kaartje met de lange route bewaard en die samen met 3 korte routes gehaald. De andere 2 spelers hadden enkel 2 korte routes gehaald (1 speler had “korte routes van 12 en 13 punten!) en hadden zich puur gericht op de lange trajecten. Eerst die van 8 treintjes (21 punten) en toen die van 6 treintjes. Die trajecten vielen allemaal buiten mijn kaartjes (ik had enkel West-Europese routes die goed te combineren waren). Ondanks dat ik 4 kaartjes, inclusief de lange, compleet had en de anderen “slechts” 2 korte kaartjes heb ik toch enorm verloren.
    De strategie om de lange routekaart vast te houden klinkt leuk, maar dan moet je én zorgen dat je die haalt én zorgen dat je lange trajecten pakt (ook als die niet eens in de buurt komen van je lange routekaart) én proberen je tegenstander tijdig te blokkeren. Dat is in de spellen die ik tot nog toe heb gespeeld nooit gelukt. Wie zich richt op lange trajecten, die verbinden voor de langste route en dat combineert met 2 (vaak korte) kaartjes wint bij ons vrijwel altijd.

    Dit maakt van het begin van het spel wel iets meer een loterij: wie heeft het geluk als eerste de tunnel van 8 treintjes te pakken en daarna de 2 routes van 6…

    Dus als je daar nog tips voor hebt ben ik je dankbaar!

    1. Beste Dirk-Jan,

      Bedankt voor je uitgebreide, duidelijke en interessante reactie. Absoluut een toevoeging voor dit blog!

      Ik vind het lastig om te adviseren wat je nu het beste kunt doen. Ik weet namelijk niet of je verliest omdat je tegenstanders de routes van 6 en/of 8 hebben, of omdat je tegenstanders ook een heleboel routes van 4 hebben. Die laatste vind je namelijk meer in Oost Europa dan in West Europa.

      Bouw je dus veel in West-Europa, dan klopt het inderdaad dat je verhoudingsgewijs punten misloopt t.o.v. je concurrentie die wellicht meer langere routes bouwen. Om dit te compenseren moet je dus meer bestemmingskaarten trekken die in West Europa liggen (en overlap hebben met routes die jij al hebt gebouwd)… maar dan heb je ook weer kans op minpunten als je de routes niet kunt maken. Anyway, dit zou een tactiek kunnen zijn als je echt veel hebt bebouwd in West Europa.

      Ook helpt het misschien om de Langste Route koste wat het kost te bemachtigen. Die 10 punten maken misschien ook weer het verschil.

      Hoop dat je iets met dit perspectief kunt.

      Succes en als je zelf nog ideeën hebt, let me know!

      Groet,
      Hans

      1. Hoi Hans,

        Bedankt! Ik zat tijdens het potje uit bovengenoemd voorbeeld vooral in West-Europa (Athene was het meest oostelijk wat ik kwam). De anderen zaten vooral in het Oosten. De scores lagen dicht bij elkaar, maximaal 10 punten verschil. De langste route lukte mij niet omdat ik met de routes die ik had helaas ofwel flinke omwegen moest maken (wat niet meer ging lukken omdat de anderen sneller treintjes plaatsten en daardoor het spel snel gingen beëindigen) ofwel ik moest (korte) zijtakken maken, terwijl iemand anders (die ook al de lange stukken had gepakt) geen enkele zijtak had en snel speelde om het spel te laten stoppen. Oost-Europa heeft niet alleen als voordeel dat er langere trajecten zitten, veel van deze zijn ook grijs, dus het maakt niet uit welke kleur iemand spaart als hij maar 4 dezelfde heeft. Veel gesloten pakken en heel veel sparen lijkt daarbij een goede tactiek te zijn. West-Europa heeft meer kleur en als daar al je tickets zitten moet je dus meer gericht bepaalde kleuren verzamelen om je tickets af te maken, waardoor je dus ook meer moeite moet doen om iemand die in het oosten op lange, grijze routes speelt dwars te zitten.

        De reden dat ik in West-Europa zat had alles te maken met mijn tickets: zowel mijn lange route als de kortere die ik er mooi me kon combineren lagen allemaal in het westen.

        Ik zal eens proberen de anderen meer dwars te zitten en her en der wat routes van 4 pakken, ook als dat voor mijn tickets niet direct nodig is en als ik het maar kan verbinden. Zelfs vanaf Athene naar het oosten doorgaan via de onderkant van het bord is dan interessant.

  2. Mijn tip. Wees wél hebberig met kaarten. Hoe meer je verzamelt van één, twee of drie kleuren, hoe meer je je tegenstander frustreert. En dan bij het einde als je de essentiele routes hebt gelegd, leg je alles in enkele beurten aan.

  3. Hoe kun je routes claimen langer dan 6??? Je mag toch maar per beurt 1 route claimen tussen twee steden?

    1. Beste Rianne,

      Bedankt voor je reactie! In Europa (en een aantal uitbreidingen) heb je routes van 8 treintjes.

      In bijvoorbeeld USA, komt dat inderdaad niet voor :).

      Groet!
      Hans van Spellenwijs.nl

  4. Een mogelijke andere leuke manier om met z’n tweeën te spelen is om te spelen met 2 kleuren treintjes per persoon en per persoon 2 lange en 3 korte routes. Die je allemaal verplicht moet houden. Heb je je lange routes gehaald dan mag je nog 1x een lange route pakken en korte routes mag je zo vaak pakken als je wilt (3 per keer en op het eind 1 keer 1 of 1 keer 2) en als begin krijg je 8 startkaarten ipv 4.
    Op deze manier duurt het langer (een uurtje) en heb je minder last van slechte begin kaarten. Probeer het eens uit want mijn vrouw en ik spelen het op deze manier heel vaak. Mochten er nog leuke varianten zijn dan hoor ik het graag.
    Veel speelplezier
    Jasper

    1. Beste Jasper,

      Bedankt voor de tip! Mensen die op zoek zijn naar een Ticket to Ride speelvariant zullen hier ongetwijfeld blij mee zijn :).

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  5. Hoi,

    Ik was verbaasd om tip 12 over Hong kong te lezen. Zelf speel ik deze versie heel vaak, wanneer we met een even aantal zijn en is het een van mijn favoriete versies.

    De route van Hong Kong naar Canton blijven namelijk ongeacht met hoeveel mensen je speelt altijd beide open. Zie onderstaande tekst gekopieerd vanuit de spelregels.

    Dubbele en drievoudige routes:
    In een spel met 4 spelers kan maar één route geclaimd worden. Zodra dit gebeurt,
    is de andere route afgesloten voor alle andere spelers. Uitzondering: de beide routes
    van Hong Kong naar Canton blijven open, zelfs indien er maar met 4 spelers gespeeld
    wordt. Op de kaart van Azië staan ook enkele drievoudige routes. In een spel met 4
    spelers kunnen slechts 2 van de 3 routes geclaimd worden, maar beide spelers van
    een team kunnen wel beslissen elk een route te claimen om zo de route af te sluiten
    voor het andere team.

    Misschien dat jullie hier bewust voor kiezen om het niet te doen, maar het zou dus wel mogen 😉

    Groetjes,
    Celina

    1. Beste Celina,

      Bedankt voor je waardevolle reactie over dit blog “Hoe kun je Ticket to Ride winnen?”

      Je hebt helemaal gelijk. Ik ga het direct aanpassen.

      Zo fijn dat iedereen op dit blog dingen kan delen. Niet alleen anderen, maar ook ik kan daar weer van leren!

      Super bedankt voor je feedback.

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  6. het berekenen van de langste route vind ik nog wel een lastig, de omschrijving in de spelregels zijn hier voor meerdere uitleg in te zetten wat voor onnodige discussie leidt. als ik een route heb waar stations ervoor zorgen dat het een aaneengesloten route is mag ik dan deze route tellen als langste route ondanks dat er vreemde kleuren tussen zitten? voor de puntentelling tellen alleen je eigen kleuren dat begrijp ik maar het feit dat er andere kleuren in je langste route zijn maakt dat dat je niet de langste route hebt?

    1. Beste Harry,

      Bedankt voor je vraag!

      In de spelregels van Ticket to Ride: Europe staat op pagina 7 dat “stations, en de routes die hiermee gebruikt worden, niet meetellen bij het berekenen van de langste route.”

      Het gaat dus echt alleen om treintjes van je eigen kleur :).

      Veel speelplezier gewenst!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

    2. Beste Hans,
      Voor het bouwen van een tunnel moet je bijv. 3 kaarten van dezelfde kleur afleggen. En dan 3 kaarten blind draaien.
      Mag je voor de kaarten die je wil afleggen ook kaarten pakken die open liggen? Dus, als aanvulling op de kaarten in je hand?

      1. Beste Janneke,

        Bedankt voor je vraag over de Ticket to Ride spelregels!

        Je mag alleen handkaarten gebruiken voor het betalen van de kosten van een tunnel (en andere routes).

        Heeft dit je vraag beantwoord?

        Veel speelplezier!

        Groet,
        Hans van Spellenwijs.nl

  7. Nog 1 tip: je kan de kaarten ook ruilen

    1. Beste Harry,

      Bedankt voor je Ticket to Ride tip!

      Echter, en correct me if I’m wrong, volgens mij mag je volgens de officiële spelregels geen kaarten ruilen :).

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  8. Als je een routekaart pakt die je al volledig met treintjes en al op het bord hebt liggen mag je die dan pakken? Is wel erg makkelijk punten scoren namelijk.

    1. Beste Judith,

      Bedankt voor je vraag over Ticket to Ride!

      Het antwoord is simpel: yes, dat mag.

      Klopt dat het makkelijk punten verdienen is. Maargoed, dat is een gok die je neemt. Voor hetzelfde geldt pak je 3 kaarten waar je nog veel moeite voor moet doen.

      Veel speelplezier nog!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  9. Ik was vergeten om een bestemming te claimen, mag ik bij de volgende beurt deze bestemming alsnog claimen en tegelijk een paar treintjes neer zetten voor een route, of geldt het achteraf claimen van een bestemming als een volledige beurt ? , gaf aanleiding tot verhitte discussie.

    1. Beste Jan,

      Bedankt voor je vraag over Ticket to Ride.

      Het claimen van een bestemming(skaart) is geen actie. Sterker nog, je houdt tot het einde van het spel geheim welke bestemmingskaarten je wel of niet gehaald hebt.

      Het is wel een actie om nieuwe bestemmingskaarten te pakken.

      Helpt dit :)?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Hé Hans,
        Wij spelen sinds kort ook TTR 😃. Maar we komen er niet helemaal uit of je nu verplicht een bestemmingskaart in je hand moet hebben….
        Als je bijvoorbeeld bijna aan het eind van het spel je routes hebt gelegd maar het iedereen heeft nog 3 treintjes of meer: moet je dan persé een nieuwe bestemmingskaart pakken (terwijl de kans groot is dat je die niet meer helemaal kan neerleggen en dus minpunten) of mag je ook een willekeurige route leggen om zo toch punten te krijgen ipv minpunten?
        We horen het graag!

        1. Beste Hennie,

          Bedankt voor je vraag over Ticket to Ride!

          Je bent nooit verplicht om bestemmingskaarten bij te pakken. Het kan dan ook tactischer zijn om routes te gaan bouwen dan nieuwe bestemmingskaarten trekken.

          De enige verplichte bestemmingskaarten die je krijgt, zijn de kaarten die je aan het begin van het spel moet kiezen.

          Groet en veel speelplezier!
          Hans van Spellenwijs.nl

          1. Hennie Baron

            Ah top! Bedankt voor je antwoord Hans! En fijn dat dit platform er is! We houden heel erg van spellen doen en dan is een externe vraagbaak heel fijn😉.

          2. Hans

            Beste Hennie,

            Graag gedaan! Mochten jullie in de toekomst vragen over spellen hebben, let me know :).

            Groet en veel speelplezier!
            Hans van Spellenwijs.nl

      2. Wij hadden gisteravond verschil van uitleg over stations. Volgens ons kan een station slechts 1 traject van een andere speler overbruggen, terwijl onze vrienden ook in de volgende stad een station plaatsten, omdat ze 2 aaneengesloten trajecten nodig hadden, terwijl ze van een ander waren. Hoe zit dit eigenlijk?

        1. Beste Marleen,

          Bedankt voor je reactie bij m’n Ticket to Ride tips.

          Voor elk station mag je 1 route van een andere speler lenen zonder dat er treintjes van jou op staan. Het kan dus voorkomen dat je met 2 stations 2 aaneengesloten routes verbindt of sterker nog, het kan zelfs voorkomen dat je met 3 stations maar liefst 3 aaneengesloten routes verbindt.

          Kortom, wat jullie vrienden deden mag. Als ik de spelregels goed lees, is het wel zo dat er treintjes van andere spelers moeten staan om daadwerkelijk een station te kunnen gebruiken. Je mag een station wel alvast bouwen op een locatie waar geen treintjes naartoe gaan, maar hij kan aan het einde van het spel alleen worden gebruikt voor routes waar treintjes van andere spelers op staan.

          Helpt dit :)?

          Groet en veel speelplezier!
          Hans van Spellenwijs.nl

  10. Hallo, een vraagje waar ik nergens iets over lees. Kunnen 2 stations van verschillende spelers dezelfde (enkele) verbinding van een andere speler gebruiken om hun route (bestemmingskaart) te vervolledigen? Vriendelijke groet en bedankt voor de uitleg strategie.

    1. Beste Eric,

      Bedankt voor je vraag.

      Yes, dat kan. Let wel, op elke stad kan maximaal 1 station staan.

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Bedankt Hans, eindelijk duidelijkheid. Groetjes en een pluim voor de site.

  11. Hallo,

    We hebben TTR Europa zojuist gespeeld. moet een bestemming kaart worden volbracht met het aantal wagons wat in de rechter onderhoek staat vermeld of mag je ook een omweg nemen?

    1. Beste Bas,

      Bedankt voor je vraag over Ticket to Ride!

      Je mag ook gewoon een omweg nemen. Dat is vaak zelfs handiger om combinaties met andere bestemmingskaarten te maken.

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  12. Hoe werkt het blokkeren dmv een station plaatsen? En wat is het nut? Alleen de route onderbreken, want de andere speler kan toch wel gewoon verder via deze stad?

    Als ik van Edinburgh naar Londen naar Amsterdam wil en iemand zet station op Londen, kan ik dan niet meer naar Amsterdam?

    1. Beste Johan,

      Bedankt voor je vraag.

      Een station blokkeert in principe niet.

      Met een station mag je één aangrenzende, bebouwde route gebruiken als jouw spoor. Wel kun je bij wijze van 2 stations bouwen, één aan weerszijde van een route, zodat geen enkele speler die route kan gebruiken. Dit kost je echter 8 punten (want elk ongebruikt station is 4 punten waard).

      Beantwoordt dit je vraag?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *