Welke Carcassonne Uitbreiding kun je het beste kopen?

Welke Carcassonne Uitbreiding Kopen?

Het bordspel Carcassonne behoort volgens mij tot een van de populairdere gezelschapsspellen in Nederland.

Waarom ik dat denk?

Omdat 999Games er ondertussen meer dan 15 uitbreidingen voor heeft uitgebracht (en dan heb ik het nog niet eens over de op zichzelf staande varianten!).

Dat brengt echter ook een vraag met zich mee…

Want als je een Carcassonne uitbreiding wil kopen, welke moet je dan kopen?

In dit blog beschrijf ik welke grote Carcassonne uitbreidingen er zoal op de markt zijn en wanneer je het beste voor welke uitbreiding kunt kiezen.

Als je dit blog leest, dan heb je waarschijnlijk het basisspel van Carcassonne al. Daar ga ik dan ook niet op in. Waar ik wel op in ga is het volgende:

  1. Carcassonne Uitbreidingen: een Overzicht
  2. Welke Carcassonne Uitbreiding moet je kopen?
  3. Welke Carcassonne Uitbreiding vind ik het beste?

1. Carcassonne Uitbreidingen: een Overzicht

Hieronder vind je in chronologische volgorde een overzicht van de verschillende uitbreidingen van Carcassonne. Per uitbreiding beschrijf ik kort hoe deze werkt.

Belangrijk: Vanaf januari 2016 is 999Games begonnen met het uitbrengen van Carcassonne spellen in een nieuwe stijl. Zowel het basisspel als bestaande uitbreidingen zullen uiteindelijk in een nieuw jasje worden uitgebracht. De achterkant van landtegels van oude en nieuwe versies zijn gelijk, waardoor je nieuwe en oude versies dus gewoon met elkaar kunt combineren.

Nieuwe Carcassonne uitbreidingen zullen alleen nog maar in de vernieuwde stijl worden uitgebracht. Uiteindelijk zullen de oude uitbreidingen er dus uitgaan. Daarom kan het zo zijn dat afbeeldingen in dit blog niet meer overeenkomen.

Carcassonne: De Uitbreiding (2002)

Carcassonne Uitbreiding: De UitbreidingDe allereerste uitbreiding voor Carcassonne heet, simpelweg, De Uitbreiding. Toepasselijk voor een eerste naam, maar gezien het feit dat er nog zoveel volgden, was het misschien handiger geweest om deze Herbergen en Kathedralen te noemen. In het buitenland hebben ze dat wel gedaan.

Anyway, het belangrijkste element om scores te beïnvloeden zit namelijk in de Herbergen en Kathedralen. Herbergen liggen langs wegen en maken dat je 2x zoveel punten kunt halen voor een afgemaakte weg. Kathedralen plaats je in steden en zorgen dat het aantal punten met x3 wordt gedaan.

Maar… is de weg of de stad niet af en is een tegel met een van bovenstaande bouwwerken onderdeel van het geheel? Dan krijg je 0 punten.

Met deze Carcassonne uitbreiding krijg je:

  • 18 nieuwe landschapstegels;
  • per kleur een extra grote horige die voor 2 horigen telt;
  • én een zakje met een grijze kleur horigen zodat je het spel met 6 spelers kunt spelen.

Inhoud Carcassonne: de Uitbreiding

Carcassonne: Kooplieden en Bouwmeesters (2003)

Carcassonne Uitbreiding: Kooplieden & BouwmeestersEen jaar na de eerste Carcassonne uitbreiding volgde de tweede. Carcassonne: Kooplieden en Bouwmeesters.

In deze uitbreiding kun je extra punten verdienen met de handelswaren Doeken, Graan of Wijn. Als je een stad afbouwt (van jou of een ander!) waar handelswaren in liggen, dan krijg jij hier de betreffende handelswaren voor. De meerderheid van een handelswaar levert je aan het einde van het spel nog eens 10 punten per handelswaar op.

Een andere manier om het aantal punten te beïnvloeden is het Varken. Waar je normaal 3 punten krijgt per stad in een weide, krijg je daar 4 punten voor als het Varken in diezelfde weide staat.

Tot slot kun je de Bouwmeester plaatsen op één van je bouwwerken (dit geldt dus ook voor straten). Leg je een tegel aan het bouwwerk waar de Bouwmeester op staat? Dan mag je nog een tegel trekken (max. 1 keer).

In deze uitbreiding zitten:

  • 24 nieuwe landschapstegels;
  • per kleur: een houten Bouwmeester;
  • per kleur: een houten Varken;
  • en 20 Handelswaren-fiches (9 wijn, 6 graan 5 doek).

Inhoud Carcassonne: Kooplieden en Bouwmeesters

Carcassonne: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw (2005)

Carcassonne Uitbreiding: De Draak, de Fee en de JonkvrouwMet deze Carcassonne uitbreiding komen voor het eerst mythische wezens in het spel: De Draak en de Fee.

Er zijn 2 toevoegingen aan dit spel waarmee je punten kunt scoren.

De eerste is de Fee. Met haar scoor je punten (1) als je beurt begint en de Fee op eenzelfde tegel als een van je horigen staat en (2) als je iets afbouwt waar de Fee ook op staat. In het eerste geval krijg je 1 punt, in het laatste geval 3 punten. Je mag de Fee in je beurt verplaatsen als je geen horige plaatst.

De tweede manier om punten te verdienen is door een landschapstegel te trekken met een magisch symbool erop. In dit geval mag je een horige op elk willekeurige, onbebouwde en onbemande tegel plaatsen op het bord. Zo kun je dus snel een stad of straat innemen waar nog niemand van profiteert.

Maar genoeg over punten scoren… tijd om ze weg te nemen. En dat is waar de Draak en de Jonkvrouw in het spel komen. De Draak verplaatst zich, na het trekken van een landschapstegel met Drakensymbool, 6 plaatsen over het bord en verslindt elke horige op zijn pad. Door een landschapstegel met Jonkvrouw aan een stad te leggen, mag je ook een horige uit die stad van het bord halen. Deze twee spel-elementen zorgen er dus voor dat je punten kunt gaan mislopen!

In deze Carcassonne uitbreiding zitten:

  • 30 nieuwe landschapstegels;
  • een houten Fee;
  • en een houten Draak.

Inhoud Carcassonne: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw

Carcassonne: De Toren (2006)

Carcassonne Uitbreiding: De TorenDe Toren was de eerste Carcassonne expansie waarbij geen spel-element werd toegevoegd om extra punten te halen.

Wel heeft het, net als De Draak, de Fee en de Jonkvrouw, een element waarmee je horigen van het bord kunt halen. En dat doe je door ze gevangen te nemen met een Toren!

Je mag elke beurt een stukje toren bouwen op een landschapstegel met de plek voor een toren. Zodra ergens een toren staat, neemt deze kruislings (horizontaal en verticaal) horigen van de tegenstander gevangen die op het bord staan. Is de toren 1 blokje hoog? Dan is de reikwijdte 1 tegel. Met elk blokje wordt de reikwijdte ook 1 tegel langer.

Om te zorgen dat een toren geen horigen meer gevangen kan nemen, kun je een horige van jezelf op de toren plaatsen. Daarmee raakt de toren buiten werking.

Als spelers horigen van elkaar gevangen hebben genomen worden deze weer omgewisseld.

In de doos van deze Carcassonne uitbreiding vind je:

  • 18 nieuwe landschapstegels;
  • 30 houten toren-onderdelen;
  • en een kartonnen toren die je kunt gebruiken om landschapstegels in te plaatsen.

Inhoud Carcassonne: De Toren

Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen (2007)

Carcassonne Uitbreiding: Burgemeesters en AbdijenNa een Carcassonne uitbreiding zonder extra mogelijkheden om punten te scoren kwam snel genoeg weer een nieuwe expansie met mogelijkheden in overvloed: Burgemeesters en Abdijen.

Elke speler krijgt 1 speciale landschapstegel met een Abdij erop. Deze kun je eenmalig gebruiken om een open plek dicht te leggen. Voorwaarde is wel dat de open plek kruislings is omringd door andere landschapstegels. Op deze manier kun je bouwwerken alsnog afmaken, punten verdienen en horigen terugkrijgen.

De Burgemeester plaats je in een stad en zodra de stad af is, telt de Burgemeester voor hetzelfde aantal horigen als dat er schildjes in de stad zitten. Bij 0 schildjes betekent dat dus ook 0 horigen…

Heb je een Wagen op een bouwwerk staan en maak je het bouwwerk af? Dan mag je met de Wagen naar een aangrenzend, onbemand en onafgemaakt bouwwerk rollen. Hiermee heb je direct 1 horige in of op dat bouwwerk staan.

Tot slot is er nog de Boerderij. Als je een Boerderij in een weide plaatst, dan gaan alle boeren terug naar de betreffende speler (ze krijgen er nog wel punten voor). Maar elke stad in deze weide levert je nu aan het einde van het spel 4 punten op in plaats van 3.

Je krijgt veel nieuw spelmateriaal bij deze Carcassonne uitbreiding:

  • 12 nieuwe landschapstegels;
  • 6 tegels met een abdij;
  • 6 houten Burgemeesters;
  • 6 houten Wagens;
  • en 6 houten Boerderijen.

Inhoud Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen

Carcassonne: De Graaf, Koning en Consorten (2008)

Carcassonne Uitbreiding: Graaf, Koning en ConsortenDe Carcassonne uitbreiding “De Graaf, Koning en Consorten” bestaat uit 4 eerder uitgebrachte kleine uitbreidingen. Dat zijn:

  1. De Graaf van Carcassonne
  2. De Rivier II
  3. Koning & Roofridder
  4. Cultusplaatsen en Ketters

Bij De Graaf van Carcassonne krijg je een stad van 4 bij 3 tegels (die je tevens als Startopstelling kunt gebruiken) en de Graaf. De stad is opgedeeld in 4 districten: kasteel, markt, smederij en kathedraal. Deze districten zijn verbonden met respectievelijk steden, weiden, wegen en kloosters.

Als je een bouwwerk afbouwt van iemand anders en er géén punten voor krijgt, dan mag je een horige op 1 van de 4 districten plaatsen. Stel je kiest de smederij. Dan mag jij deze horige later als er een grote weg wordt afgebouwd mee laten doen als horigen op die weg. Zo kun je dus mee profiteren van punten of zelfs een meerderheid halen. De Graaf wandelt in feite door zijn stad. Staat hij in bovenstaande situatie naast jou in het district? Dan mag je de horige niet inzetten.

De Rivier II is een vernieuwde versie van De Rivier uit De Uitbreiding (de eerste uitbreiding van Carcassonne). Met De Rivier II heb je een splitsing in de rivier, een herbergtegel, een tegel met varkens (elke stad levert 4 punten op in deze weide) en een tegel met een vulkaan (voor de Draak). Je hoeft deze extra invloeden natuurlijk niet te gebruiken.

De speler die als laatste de grootste stad heeft afgebouwd krijgt de Tegel van de Koning. Deze tegel levert aan het einde van het spel 1 extra punt op voor elke afgebouwde stad. Ditzelfde geldt voor de Tegel van de Roofridder, maar dan bij wegen.

Tot slot zijn er de Cultusplaatsen en Ketters. Dit zijn eigenlijk niets anders dan Kloosters uit het originele basisspel. Maar zodra een Klooster en Cultusplaats naast elkaar komen te liggen, gaan de punten naar de speler die als eerste zijn Klooster of Cultusplaats heeft dicht gebouwd. De andere speler krijgt niets.

Ondanks dat het 4 kleine uitbreidingen zijn, krijg je best veel met de Carcassonne Uitbreiding:

  • 12 landschapstegels voor de stad;
  • 12 landschapstegels voor De Rivier II;
  • 5 landschapstegels met cultusplaatsen;
  • 5 nieuwe landschapstegels;
  • 1 tegel voor De Koning;
  • 1 tegel voor De Roofridder;
  • en 1 houten Graaf

Inhoud Carcassonne: Graaf, Koning en Consorten

Carcassonne: De Katapult (2008)

Carcassonne Uitbreiding: De KatapultDeze Carcassonne uitbreiding is de eerste uitbreiding die een behendigheidsfactor in het spel brengt: de Katapult.

Trek je een landschapstegel met festival-symbool? Dan mag je 1 van de 4 Katapult spelletjes kiezen. That’s it.

De spelletjes in het kort:

  1. Knock-Out = Horigen van het bord schieten.
  2. Verleiding = Dichtbij Horigen op het bord schieten en omwisselen.
  3. Mikken op een Doel = Een speciaal doelwit raken.
  4. Vangen = Fiches proberen te vangen.

Afhankelijk van het spelletje kun je door te winnen extra punten verdienen of horigen van het bord halen.

Bij deze Carcassonne expansie krijg je:

  • 12 nieuwe landschapstegels;
  • 1 houten Katapult met kartonnen ‘landingsbaan’;
  • 6 groene katapult-fiches;
  • 6 roze katapult-fiches;
  • 6 gele katapult-fiches;
  • en 6 blauwe katapult-fiches.

Inhoud Carcassonne: De Katapult

Carcassonne: Bruggen, Burchten en Bazaars (2010)

Carcassonne Uitbreiding: Bruggen, Burchten en BazaarsHet meest spraakmakende onderdeel van deze Carcassonne uitbreiding zijn de Bazaars.

Trek je een landschapstegel met een Bazaar-symbool erop? Dan open je de markt en worden er net zoveel tegels geveild als dat er spelers meedoen. Elke speler krijgt (of koopt) uiteindelijk dus een extra landschapstegel. Hoe krijg je deze landschapstegels? Door te bieden met punten! Je mag overigens maar 1 bod uitbrengen, denk dus goed na over hoeveel je biedt.

Bouw je een stad af van slechts 2 stadsdelen? Dan kun je ervoor kiezen om hier een Burcht van te maken. Je krijgt dan geen punten voor de afgemaakte (kleine) stad, maar wel voor het eerst volgende bouwwerk dat wordt afgerond en zich direct naast de tegels met de Burcht bevindt. Als je de regels aanhoudt dat je 2 punten krijgt voor een afgemaakte stad bestaande uit 2 stadsdelen, dan is dit geen probleem. Als je de regels aanhoudt dat je 4 punten krijgt, dan zou je er nog op achteruit kunnen gaan!

Tot slot kun je met Bruggen over objecten heen bouwen en zo de wegen die je bezit langer maken.

Al met al zit in deze Carcassonne Uitbreiding:

  • 12 nieuwe landschapstegels;
  • 12 Burchten-fiches;
  • en 12 houten Bruggen.

Inhoud Carcassonne: Bruggen, Burchten en Bazaars

Carcassonne: Schapen en Heuvels (2014)

Carcassonne Uitbreiding: Schapen en HeuvelsBij deze Carcassonne uitbreiding zitten 3 nieuwe elementen die het spel beïnvloeden.

De eerste zijn Schapen en Herders. Door een weide uit te breiden waar een Herder van jou in staat, mag je uit een geblindeerd zakje een schapenfiche halen ter waarde van 1, 2, 3 of 4 punten.

Deze punten krijg je echter niet direct. Pas als je een landschapstegel aan deze weide legt en géén nieuwe schapenfiches pakt, dan mag je de schapen in jouw weide terug in het zakje doen en de punten innen.

Trek je vóórdat je de punten hebt geïnd een Wolvenfiche? Dan ben je al die schapen in de weide kwijt, en dus ook die punten.

Het tweede nieuwe element zijn de Heuvels. Als je een tegel met Heuvel-symbool trekt, dan mag je deze ophogen met een blinde tegel van de trekstapel. Zet jij een horige in een bouwwerk op deze heuvel? Dan heb jij, als dit bouwwerk wordt afgemaakt, bij een gelijkspel toch altijd de meerderheid.

And last but not least: Wijngaarden. Normaal gesproken levert elk veld naast een klooster 1 punt op. Een Wijngaard naast een klooster levert 3 punten op!

Wat zit er zoal in deze doos?

  • 18 nieuwe landschapstegels;
  • 18 schapen-fiches;
  • 2 wolven-fiches;
  • 1 wit zakje voor de fiches;
  • 6 houten Herders.

Inhoud Carcassonne: Schapen en Heuvels

Welke Carcassonne Uitbreiding moet je kopen?

Hieronder geef ik per uitbreiding een advies over wanneer je deze het beste kunt kopen.

Carcassonne: De Uitbreiding kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: Kooplieden & Bouwmeesters kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: De Toren kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: De Graaf, Koning en Consorten kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: De Katapult kun je het beste kopen als je:

  • Een meer lollige factor in het spel wil.
  • Een stukje behendigheid wil toevoegen aan het spel.
  • Een uitbreiding wil die veel jongen kinderen (8+) leuk vinden.

Carcassonne: Bruggen, Burchten en Bazaars kun je het beste kopen als je:

Carcassonne: Schapen en Heuvels kun je het beste kopen als je:

Welke Carcassonne Uitbreiding vind ik het beste?

Ik vind eigenlijk 2 uitbreidingen het beste. Dat zijn:

  1. Carcassonne: de Uitbreiding
  2. Carcassonne: Kooplieden en Bouwmeesters.

Natuurlijk is dat een smaakkwestie en het zal voor iedereen anders zijn.

Maar ik vind het eenvoudige spelmechanisme van Carcassonne geweldig. Ik houd niet van al teveel poespas. De kracht van zowel De Uitbreiding als Kooplieden & Bouwmeesters is dat ze beide een houten speelfiguur (met simpele eigenschap) én een nieuwe manier om punten te scoren weten toe te voegen. En tóch weten beide uitbreidingen dicht bij dat eenvoudige spelmechanisme te blijven. Bovendien leveren ze samen 42 nieuwe landschapstegels op om aan het basisspel toe te voegen.

Bovenstaande redenen maken dat deze 2 Carcassonne uitbreidingen mijn favorieten zijn.

Nu ben jij aan de beurt!

Met bovenstaand overzicht heb ik mij vooral gefocust op de grotere Carcassonne uitbreidingen. Er zijn namelijk ook kleinere expansies verkrijgbaar. Mocht er vraag naar zijn, dan wil ik deze nog wel eens toevoegen.

Kun jij je vinden in mijn adviezen? En welke Carcassonne uitbreiding vind jij het leukste?

Ik zou het gaaf vinden als je jouw mening in de reacties deelt! Daar wordt iedereen slimmer van :).

De afbeeldingen in dit blog zijn met toestemming van 999Games gebruikt.

Wellicht ook leuk om te lezen:

Hans

18 Comments

  1. Geweldig artikel, erg leuk om te lezen. Ik vind het een nuttig overzicht, goed dat je eerst de uitbreidingen los hebt beschreven en daarna nogmaals verduidelijkt hebt waarom een uitbreiding voor iemand wel of niet interessant kan zijn.

    Misschien zou je nog iets meer je eigen mening kunnen geven over de uitbreidingen. Je vertelt dat je de eerste twee uitbreidingen het beste vindt omdat ze niet teveel poespas toevoegen, maar wat vind je van de andere uitbreidingen?

    Ik heb zelf denk ik dezelfde smaak als jij, en heb liever ook niet teveel extra’s die het spel onnodig gecompliceerd maken. Anderzijds is het basisspel na enkele keren spelen wel erg saai, dus een beetje meer diepte (en nieuwe tegels!) zijn meestal erg welkom. Ik heb zelf alleen De Uitbreiding gespeeld, en heb Kooplieden & Bouwmeesters, Burgemeesters & Abdijen en De Draak, De Fee & De Jonkvrouw ook al in de kast staan. Op basis van mijn eigen onderzoek was ik ook al tot de conclusie gekomen dat ik De Uitbreiding en K&B waarschijnlijk de beste uitbreidingen zou vinden, gevolgd door Schapen & Heuvels en Burgemeesters & Abdijen. Die laatste heeft naar mijn mening wel een beetje vreemde nieuwe tegels, ik vraag me af of ik dat wel leuk ga vinden. De Draak, De Fee & De Jonkvrouw lijkt me iets teveel directe confrontatie, die blijft nog even in de kast staan. Zoiets als de Katapult ga ik helemaal niet aan beginnen.

    Nogmaals bedankt voor het mooie overzicht, en blijf dit soort leuke artikelen schrijven. Je artikelen hebben een leuke insteek, er zijn zat ‘normale’ reviews.

    • Hey Geert!

      Bedankt voor het delen van jouw ervaringen met Carcassonne uitbreidingen, je advies om het blog beter te maken én je motiverende woorden.

      Gaaf dat we op eenzelfde lijn zitten en de meeste uitbreidingen vooral als ‘leuke afwisseling’ zien. Want ik ben het helemaal met je eens: het basisspel verliest na veelvuldig spelen wel een beetje de uitdaging.

      Ik zal eens kijken of ik mijn mening kort bij elke uitbreiding kan zetten. Dat ga ik niet direct nu doen, maar je houdt ze van me tegoed 😉 !

      En nogmaals dank voor je complimenten en motiverende woorden. Vind dat heel tof om te lezen! I’ll keep them coming :)!

      Groet,
      Hans

  2. Goed artikel en eens met je aanbeveling. Wij spelen t erg vaak een heb een vraag ; wij vinden t tellen van de punten soms verwarrend op t bord waarin je vaak meerdere rondes met je poppetje aflegt. We leggen ze in allerlei standen om ’t verschil in rondes aan te geven maar het is verwarrrend. Is daar iets handige voor misschien?

    • Hi Ester,

      Dank voor je reactie! Tof dat je het eens bent met de aanbevelingen :).

      Wat betreft je vraag. We kunnen ons voorstellen dat het wel eens wat lastig kan zijn om de ronde te achterhalen a.d.h.v. het scorebord.

      Mijn vrouw en ik hebben er over nagedacht en hieronder wat opties:

      1. Heb je toevallig ook van die 50/100 fiches? Die kunnen spelers in ieder geval naast zich leggen. Hiermee weet je (weliswaar niet in een opslag) in welke ronde iemand zit.

      2. Misschien kun je een tweede horige erbij doen. Zet bijv. een zwarte horige tegen de gekleurde, als soort van schaduw, en dan geldt dat voor 50.

      3. Misschien kun je een fiche of muntje (50 ct) onder de horige leggen, zodra deze de 50 heeft gepasseerd. Gebeurt dit nog een keer? Dan kun je er nog een 50 ct muntje onder leggen (2 x 50 = 100). Of anders een wat kleiner muntje.

      Kun je hier wat mee? Het zijn geen wonderoplossingen maar misschien bieden ze een uitkomst.

      Succes!

      Groet,
      Hans

  3. Mijn favoriete uitbreiding is toch de Draak en de Fee.
    Deze is zowel voor volwassenen als voor kinderen erg leuk. Brengt in de basis weinig verandering in de te spelen tactiek. Voegt erg veel lol toe en kan kansen heel snel doen keren.

    Een opmerking aan Esther.
    De 50/100 fisches zijn de perfecte oplossing. Boven de 150 punten is echt een zeldzaamheid. Als je hier vaak overheen gaat, moet je nog eens goed de puntentelling en regels hiervoor lezen.
    Ik merk regelmatig, dat mensen de regels niet goed volgen. Daardoor vliegen de scores de pan uit.
    Wij spelen vaak met vier, dan kom je soms boven de 100. Als we met 2 spelen dan gebeurt het een enkele keer dat iemand de 150 voorbij gaat. Dan pakken wij een nieuwe 50 erbij. Die zijn er zes.

    Succes met spelen!
    Kijk ook eens op jijbent.nl voor het online spelen (de Burcht)
    Ik maak je graag wegwijs daar (player Carcas)

    • De hoeveelheid punten ligt ook heel erg aan met hoeveel uitbereidingen je speelt. Ik had vandaag een stad van alleen al 106 punten (kathedraal, een aantal schildjes voor 2 punten extra, tovenaar voor een punt per tegel)

      Wij zitten met 2 regelmatog boven de 350 punten

  4. @Ester:

    Wij leggen de meeple altijd neer als deze voor de tweede keer een ronde bij 1 begint voor de puntentelling. Bij de volgende ronde wordt deze dan weer rechtop gezet, enz. We hebben nog niet meegemaakt dat dit tot onduidelijkheid leidde.

  5. Beste Hans,

    Wat een topartikel! Maakt het kiezen van een uitbreiding een stukje makkelijker. Ik heb nog wel een vraagje, is het leuk om meerdere uitbreidingen tegelijk te spelen of is het beter om het bij 1 of 2 uitbreidingen per keer bij het basisspel te houden? Dus eigenlijk: sluiten de uitbreidingen ook op elkaar aan?

    Groetjes,

    Bregje

    • Beste Bregje,

      Bedankt voor je reactie!

      Je vraag is lastig te beantwoorden… Ik denk namelijk dat het echt een smaakkwestie is. Waar je wel op kan letten is dat je niet teveel uitbreidingen toevoegt die per stuk al veel mogelijkheden bieden om punten te scoren. Daarmee wordt het spel misschien wat onoverzichtelijk… In die zin zou ik niet meer dan 2 (grote) uitbreidingen toevoegen.

      Nog een gedachtegang waar je misschien wat mee kan: Als je een uitbreiding met weinig speciale tegels (lees: tegels die punten opleveren) toevoegt, dan is de kans dat 1 speler die trekt en er meer van profiteert dan andere spelers groter. Daarmee wordt de toevalsfactor groter, de strategie minder en raakt het spel uit balans. Dat maakt het voor strategische spelers denk ik minder leuk als je weinig extra tegels toevoegt. Voeg je namelijk meer speciale tegels toe, dan is de kans op een eerlijke verdeling ook weer groter.

      Daarom vind ik de combinatie van De Uitbreiding en Kooplieden & Bouwmeesters (samen 42 tegels uit m’n hoofd) een goede, gezamenlijke toevoeging.

      Tot slot: Als je het écht zeker wil weten, kun je het beste gewoon combinaties proberen.

      Succes en als je nog vragen hebt, let me know!

      Groet,
      Hans

    • Wij hebben de meeste grote en kleine uitbereidingen en doen sinds kort de 2 basis uitbereidingen en dan 2 of 3 kleinere uitbereidingen erbij met 2 of 3 hele kleinen
      Bijvoorbeeld:
      Basis
      De uitbereidingen
      Kooplieden en bouwmeesters
      Draak, fee & jonkvrouw
      Schapen & herders
      Rivier II
      Tovenaar & heks
      Volgelingen

      Dit om spellen van 4u te vermijden wat we wel eens mee hebben gemaakt helaas…

      Dit werkt erg prettig en zo komen alle uitbereidingen aan bod. Zo leer je elke uitbereiding ook het best te passen bij elke andere

  6. Leuk blog, bedankt voor de uitleg en tips. Wij hebben alle uitbreidingen, maar gebruiken vooral de extra tegels en uiteraard de toren voor opslag. Zo kan een spel soms wel weer 1,5 uur duren en dat is weer best lang. Alleen de regels van de bouwmeesters als extra regels toegevoegd en zo te lezen hebben wij ook eigen regels bedacht. Of beter gezegd de echte regels vrij geïnterpreteerd. Goed om te lezen wat de abdij ook al weer was, die gaan we weer zodanig inzetten. We spelen niet echt om elkaar te pesten, meer om een eigen gebied groot te maken. De kinderen vinden dit geweldig. Maar hierdoor komen wij soms ook over de 250 punten en dan zijn er te weinig puntentegels.

  7. Geweldig artikel dit!!! Ik weet nu meer over de uitbreidingen dan ik had willen weten! Het zou wel fijn zijn als u de mini uitbreidingen en misschien de big-box toe zou willen voegen.

  8. Heel tof stuk!
    Op zich zou er bij de combinaties ook nog wel iets bij kunnen als:
    deze en deze spelen ook leuk samen. En deze grote past goed bij deze kleine.

    Speelde al eens het basisspel met 6en, gewoon met poppetjes van een ander bordspel, gaat prima. Alleen zijn er dan wel weinig tegels, dus tactiek is dan: snel alles afmaken.

    Verheug me ook op de recensies van de kleine uitbreidingen. (en zoals gezegd: welke dan goed bij welke passen).

  9. Wij spelen de uitbreiding Kooplieden en Bouwmeesters en de Draak, Fee en Jonkvrouw. Vooral voor de draak is het belangrijk om de volgorde af te spreken. Eerst de draak laten lopen en dan de Fee verplaatsen. Verder valt de Bouwmeester of het Varken samen met de Horige of de Boer ten prooi aan de Draak. Eigenlijk is het spannender om de Draak eerst te laten lopen en dan de tegel aan te leggen.

  10. Wat een hoop uitbreidingen! En wat fijn dat je ze zo bespreekt, Hans! Ik kreeg 12 rivierkaarten cadeau bij mijn Carcassonedoos (uit 2012). In de doos en handleiding wordt er met geen woord over gerept, maar online vond ik de handleiding van “Der Fluss”, en een onderdeel van “De Uitbreiding” zie ik op de foto hierboven.

    • Beste Vincent,

      Bedankt voor je vraag. Heel eerlijk gezegd ben ik niet bekend met andere varianten van Carcassonne. Ik kan zo snel niets vinden over mogelijke uitbreidingen voor Carcassonne Overzee.

      Misschien helpt een mailtje naar 999Games zelf.

      Succes!

      Groet,
      Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *