Terra Mystica Strategie nodig? Gebruik deze 10 Tips en Tactieken!

Terra Mystica Strategie, Tactiek en Tips

Terra Mystica behoort tot een van m’n favoriete spellen, maar het is best wel complex en niet een spelletje dat je ‘ff’ doet.

Zo kan het best wat tijd kosten voordat je geïnteresseerde tegenstanders hebt gevonden, je jezelf door de spelregels hebt geworsteld en het spel überhaupt een paar keer hebt gespeeld.

Je hebt dan vast geen zin meer om lang over strategieën en tactieken na te denken, toch?

Speciaal daarvoor heb ik dit blog geschreven. Hierin vind je 10 tips waarmee je je eigen Terra Mystica strategie kunt vormen en jouw volk naar de overwinning kunt leiden!

Tip 1 – Ga eerst voor inkomen, dan voor punten!

Deze Terra Mystica tactiek geldt eigenlijk voor heel veel spellen, maar blijft cruciaal als je Terra Mystica wil winnen. Met inkomsten doel ik trouwens op hetgeen wat je krijgt in de inkomstenfase. Bijvoorbeeld extra kracht, arbeiders en munten. Maar het kan ook een priester, schep of een andere ‘extra actie’ zijn.

Wat ik je simpelweg wil aanraden: zorg dat je in de eerste rondes (1-2, misschien ook 3) een vast en stabiel inkomen voor de latere rondes genereert. Gebruik die inkomsten in de laatste rondes (3-6) om zoveel mogelijk punten te scoren.

Ga in het begin dus voor de gunsttegels die inkomsten genereren en daarna voor de gunsttegels waarmee je punten scoort. Of probeer je burcht te bouwen en zo voor alle komende rondes een extra actie vrij te spelen (wat je in mijn optiek ook als inkomen kunt zien). Of je voor gunsttegels (en dus een tempel) of een burcht moet gaan, hangt overigens weer af van je volk.

Terra Mystica Eerst Inkomen, Dan Punten

Tip 2 – Wel focussen, niet spreiden!

In Terra Mystica zijn diverse mogelijkheden om punten te scoren:

  • Via speciale acties van je volk;
  • Via het wisselspoor (scheppen);
  • Via het scheepspoor;
  • Via stadstegels;
  • Via gunsstegels;
  • Via bonustegels;
  • Via scoretegels;
  • Via het elementenspoor;
  • Via het grootste gebied;
  • En via elke 3 priesters, arbeiders en/of munten.
  • (Het kan zomaar dat ik er nog een vergeten ben…)

Terra Mystica Punten Scoren

Anyway, veel mogelijkheden dus. Dit creëert bij mij zelf vaak de verleiding om zoooooo veel te willen doen. Maar de truc is juist om te focussen en goede combinaties te zoeken.

Je kunt niet het maximale aantal punten behalen op alle onderdelen. Dat is onmogelijk. Vandaar deze Terra Mystica tactiek om te focussen en niet te spreiden!

Tip 3 – Denk goed na over de volgorde van acties in je beurt

Bij Terra Mystica heb je eigenlijk 3 plekken waar je acties kunt uitvoeren. Je eigen plateau, het elementenspoor én het speelbord.

Vergeet nooit dat de acties op je eigen plateau alleen voor jou zijn, het elementenspoor (in het begin van het spel) meerdere plaatsen voor dezelfde actie biedt (priester bijzetten) en het speelbord slechts 1 plaats voor dezelfde actie (door kracht in te wisselen) biedt.

Vanuit dit perspectief wil ik je adviseren om eerst de acties op het speelbord uit te voeren, daarna het elementenspoor (priester bijzetten) en als laatste de acties op je eigen plateau uit te voeren.

Uiteraard is bovenstaande een richtlijn, omdat je soms niet anders kan of doelbewust een opoffering moet maken. Maar het is wel goed deze Terra Mystics tip in je hoofd te hebben.

Tip 4 – Overweeg om kracht uit het spel te verwijderen

Je kunt één kracht opofferen uit veld 2 om een andere kracht vanuit veld 2 naar veld 3 te verplaatsen. Zelf vind ik het fijn om het totale aantal kracht snel te reduceren tot een aantal van 6. Ten eerste kan ik zo al vroeg in het spel genieten van de speciale acties op het bord. Ten tweede krijg ik mijn gebruikte kracht weer sneller terug in veld 3, omdat ik minder krachtfiches hoef te verschuiven. En dat betekent dus ook dat je weer sneller een nieuwe actie kunt uitvoeren.

Terra Mystica Kracht Verwijderen

Voor de duidelijkheid: met bovenstaande krijg je weer sneller kracht te besteden, je krijgt niet per se méér kracht te besteden in een volledige potje Terra Mystica!

Daarnaast wil ik benadrukken dat het ook een tactiek kan zijn om juist geen kracht op te offeren. Bijvoorbeeld als je dusdanig veel kracht krijgt met inkomsten. Je krijgt krachtfiches dan weer sneller rond. En in dat geval kan het je zomaar 2 of meer acties in een beurt opleveren. Ik heb dit alleen niet echt vaak zien gebeuren.

Tip 5 – Wissel niet voortdurend punten in voor kracht als iemand naast je bouwt

Toen ik dit uittestte verklaarden sommige tegenstanders me al voor gek… Maarja, ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik voortdurend kracht bleef krijgen in ruil voor punten. Want ja, ik kon ook meer scheppen, priesters en/of geld krijgen. Maar echt, ik had in no time een onoverkomelijke achterstand opgelopen. Conclusie? Af en toe kracht krijgen voor punten is fine, maar wissel je punten niet teveel om! Anders wordt je Terra Mystica strategy een epic fail.

Wellicht kun je als richtlijn aanhouden om maximaal 2 kracht voor 1 punt wel in te ruilen. Maar meer punten voor kracht inruilen? Reken dan eerst even uit of dit zich wel echt terugverdiend.

Tip 6 – Maak bewuste keuzes om wel of niet naast iemand te bouwen!

Terra Mystica Naast Iemand Bouwen

Redenen om juist naast iemand te bouwen zijn als volgt. Het bouwen van een handelshuis is voordeliger als je dit naast een ander volk doet. Ten tweede heb je de mogelijkheid om kracht te krijgen (in ruil voor punten weliswaar) als de speler naast jou iets bouwt of upgrade. Tot slot kan het zo zijn dat jij iemand wil insluiten.

Waarom wil je juist niet naast iemand bouwen? Dat is eigenlijk het vorige lijstje, maar dan andersom… Je gunt het iemand niet om voordeliger te bouwen (en jij hebt bijvoorbeeld geld genoeg). Of je gunt het iemand niet om kracht te krijgen (en jij hebt al kracht genoeg). Of je wil niet ingesloten worden en wel een uitweg houden om bijvoorbeeld een gebied groter te maken.

Overweeg dus bovenstaande argumenten voordat je naast iemand gaat bouwen.

Tip 7 – Bouw je Burcht of een Tempel in de eerste ronde

In Terra Mystica wil je eigenlijk zoveel mogelijk acties kunnen doen. En door een burcht of tempel te bouwen krijg je vaak een extra actie (of extra inkomsten, ook fijn!). Des te eerder je deze extra actie vrijspeelt, des te meer rondes je er profijt van hebt.

Wat moet je dan eerst bouwen, de burcht of een tempel? Dat hangt van je volk af. Daarnaast kun je ook volledig afwijken van deze tip, als het niet past bij je algehele Terra Mystica strategie.

Tip 8 – Onderschat de 7 munten voor 4 kracht niet!

Op het speelbord heb je een aantal acties waarmee je kracht kunt inruilen voor iets anders, zoals priesters en schepjes. Maar er is ook een optie om 4 kracht in te wisselen voor 7 munten.

Terra Mystica 4 Kracht voor 7 Munten

Het valt mij op dat veel mensen vaak denken “ah het is maar geld, ik kan beter scheppen want dat is duur!” Ja. Scheppen is wel duur, maar dat betaal je met werkers en die zijn relatief eenvoudig te krijgen. Aan geld daarentegen, kom je veel moeilijker. Daarom behoort deze tot de Terra Mystica tips: Onderschat absoluut die 7 munten niet, die je in ruil voor 4 kracht kunt krijgen.

Tip 9 – Bouw eerst 2 steden en verbind ze daarna pas!

Wil jij voor de 18 punten van het grootste gebied gaan? Probeer dan eerst afzonderlijk 2 steden te bouwen. In dat geval mag je namelijk 2 stadstegels (1 per gebouwde stad) uitkiezen. Bouw je 1 stad uit tot het grootste gebied? Dan krijg je maar 1 stadstegel. En de punten (alsook de eenmalige beloning) op die stadstegels zijn echt mooi meegenomen!

Probeer daarom dus 2 steden te bouwen en ze daarna pas te verbinden.

Tip 10 – Let even op voordat je 2 steden gaat verbinden!

Houd je de vorige tip aan? Let dan wel even op het volgende. Het kan zomaar zijn dat je 2 steden hebt gebouwd die al goed zijn voor de 1e en 2e plek (kans is klein, maar aanwezig). Dat betekent 30 punten.

Verbind je ze? Dan krijg je alleen de 18 punten voor de eerste plek. Tel dus eerst even hoe groot de gebieden van je tegenstanders zijn. Probeer vervolgens in te schatten of je jouw steden moet verbinden of niet.

Terra Mystica Groot Gebied

Nu ben jij aan de beurt!

Terra Mystica is een enorm en omvangrijk spel. Er zit echt veel in. Dit komt vooral door de verschillende volkeren met ieder hun eigen inkomsten (en kosten), de talloze manieren om punten te scoren én het speelbord waar zich elke keer weer wat anders op afspeelt.

Maar hierdoor kan het ook zo zijn dat een bepaalde tip of strategie niet echt goed werkt met een bepaald volk. Ik weet dat ik niet volledig kan zijn met dit blog, maar hoop je toch wat handvatten te hebben gegeven om te winnen :).

Heb jij zelf nog een leuke Terra Mystica strategie, tactiek of meerdere tips? Deel ze dan in de reacties!

Hans

4 Comments

  1. Bedankt voor de tips. Ik heb nog 2 vragen over Terra Mystica:
    1) Wat als een speler een gebied transformeert in zijn kleur en nog niets bouwt? Kan dan ook iemand anders dat gebied opnieuw transformeren als dit naast een gebied van hem ligt?
    2) stel dat een speler 8 verbonden gebieden en nog eens 7 verbonden gebieden heeft, moet dit dus niet samengeteld worden als 15 maar worden deze 2 afzonderlijk behandeld. In de spelregels vond ik dit niet duidelijk uitgelegd.
    Mvg
    Christophe

    • Beste Christophe,

      Bedankt voor vragen! Ik zal proberen ze hieronder te beantwoorden:

      1) Ja. Zolang je er niets op bouwt, kan het gebied weer worden getransformeerd in iets anders.
      2) Klopt. Als de gebieden los staan van elkaar, dan zijn het 2 aparte gebieden. Verbind je ze? Dan wordt het 1 gebied. Hier hebben de Terra Mystica tips 9 en 10 in dit blog een visie over :).

      Hopelijk kun je hiermee verder!

      Veel speelplezier!

      Groet,
      Hans

  2. Hoi Hans,
    er was laatst wat verwarring aan het einde van het spel. Ik had de gele kleur en mijn medespeler de blauwe meerminnen.
    Hij had dus 1 stad gesticht en is verder gaan bouwen op een andere plaats omdat je met dat volk over het water mag bouwen zonder brug.
    en had daar ook een tweede stad gesticht.
    Ik had aan het einde van het spel 1 stad bestaande uit 12 vlakken
    hij had dus die 2 steden en die besloegen samen 13 vlakken.

    Omdat hij over water heen mag en daar mag door/overheen bouwen.
    was het voor mij erg onduidelijk om te zien wat nou precies onder zijn grootse gebied valt en waar een stad ophoud.

    Wie heeft dan de 18 punten voor grootste gebied verdient?

    • Beste Hans,

      Bedankt voor je vraag. Die verwarring is volkomen logisch, iedereen die ik ken (en ikzelf) moeten dit soort dingen altijd even nalezen haha. Denk dat het de grootste onduidelijkheid in Terra Mystica geeft.

      Anyway.

      Een stad stichten lukt alleen als alle gebouwen direct aangrenzend met elkaar verbonden zijn. Wil je een gebouw aan de overkant van het water laten meetellen? Dan heb je een brug nodig. Een Meermin mag in plaats van een brug ook de speciale kracht gebruiken en een stad stichten OP het water.

      Bij de punten voor het grootste gebied wordt ook gekeken naar indirect aangrenzende velden. En ja, dan hebben Meerminnen een streepje voor. Want omdat ze +1 op het Scheepsspoor hebben, worden alle gebieden met 1 watertegel ertussen automatisch meegeteld.

      Als dit laatste bij jouw medespeler het geval was en daarmee op 13 gebieden kwam, dan zijn de 18 punten inderdaad voor hem.

      Heb ik zo je vraag beantwoord? Succes!

      Groet,
      Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *