Race to the New Found Land Spel: Uitleg, Review, Unboxing en Meer!

Race to the New Found Land Spel: Uitleg, Review, Unboxing en Meer!

Vroeger heb ik als enthousiaste leerling in groep 6 een spreekbeurt gegeven over ontdekkingsreizen. Ik vond het geweldig om te lezen over de avonturen die o.a. Christopher Columbus, Marco Polo en Roald Amundsen tijdens hun expedities hebben beleefd. Laat staan wat ik ervan vond om erover te vertellen ;).

Met het bordspel ‘Race to the New Found Land’ van 999Games kwam ik weer een beetje terug in die tijd. Met dit spel dien je namelijk nieuwe eilanden te ontdekken! En dat niet alleen. Je moet jezelf er ook vestigen, grondstoffen verzamelen en verhandelen om zo de meeste status en welvaart te krijgen!

Wil je meer weten over Race to the New Found Land? Lees dan dit blog voor de spelregels, korte speluitleg, unboxing én een review met advies.

Hijs de zeilen, licht het anker en gooi de trossen los: we gaan op ontdekkingsreis!

Voordat je begint met lezen: 999Games gaf mij het spel Race to the New Found Land zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Dit blog heb ik weer opgedeeld in een aantal onderwerpen:

  1. Race to the New Found Land: Algemene Informatie
  2. Race to the New Found Land: Spelregels
  3. Race to the New Found Land: Uitleg
  4. Race to the New Found Land: Unboxing
  5. Race to the New Found Land: Review

1 – Race to the New Found Land: Algemene Informatie

Hieronder vind je een overzicht van de algemene Race to the New Found Land informatie:

  • Speelduur: 60 – 90 minuten
  • Aantal Spelers: 2 tot 4 Spelers
  • Leeftijd: Vanaf 10 jaar
  • Soort Spel: Bordspel
  • Standalone of Uitbreiding: Standalone
  • Uitgever: 999Games
  • Auteur: Martin Kallenborn & Jochem Scherer
  • Illustraties: Alexander Jung

2 – Race to the New Found Land: Spelregels

Je kunt hier de Nederlandstalige spelregels van Race to the New Found Land downloaden in PDF formaat. Helaas heeft 999Games mij vriendelijk gevraagd de spelregels van mijn website af te halen.

3 – Race to the New Found Land: Uitleg

Ik zal eerst even proberen uit te leggen hoe dit bordspel in hoofdlijnen gaat. Je vertegenwoordigt een land (Frankrijk, Nederland, Engeland, Portugal of Spanje) dat per boot op zoek gaat naar nieuwe gebieden om zichzelf te vestigen. Met de landen in de Nieuwe Wereld kun je namelijk extra landoppervlak gebruiken om goederen te produceren en deze te verhandelen. Dit zodat je de voor jouw land extra geld kunt verdienen en ervoor kan zorgen dat jouw land het welvarendste land wordt!

Maar pas op, meer spelers willen de rijkste worden. Bovendien kunnen spelers die voorop varen het meest profiteren van allerlei acties. Blijf je concurrentie dus voor en probeer na 4 ronden te meeste punten te halen!

Nou. Dat dus. Tijd voor een iets uitgebreidere omschrijving?

Het doel van Race to the New Found Land is om in 4 ronden zoveel mogelijk punten te halen. De speler die namelijk de meeste punten haalt, wint.

Elke ronde bestaat uit een aantal fasen:

  1. Landfase
  2. Planningsfase
  3. Actiefase
  4. Eindfase

In de Landfase kun je ervoor kiezen om je Haven uit te breiden óf nieuwe schepen te bouwen. Met extra schepen kun je gedurende het spel bijvoorbeeld betere goederen inladen, meer goederen verhandelen en jezelf als eerste ergens vestigen. En deze acties leveren natuurlijk punten op. De landfase is dus eigenlijk de fase waar je investeringen maakt waar je later in het spel meer aan hebt, want met meer schepen kun je later meer acties doen.

Op elk schip staan 4 symbolen met een waarde. De symbolen zijn een zeil, een kist, een telescoop én een man met vrouw. De zeilen helpen bij het bepalen wie een actie als eerste mag uitvoeren. De soorten acties die je kunt doen zijn (1) Laden, (2) Vestigen, (3) Leveren en (4) Ontdekken. De kistjes zijn bepalend bij de acties Laden en Leveren. De telescoop is bepalend voor de actie Ontdekken. En tot slot is het symbool met man en vrouw bepalend voor de actie Vestigen.

Welke acties je precies gaat doen, dat bepaal je in de Planningsfase. In deze fase ga je jouw beschikbare schepen op je tableau bij de acties neerleggen die jij wil doen. De startspeler legt, als hij of zijn wil, eerst een schip (want je mag hier maar 1 schip neerleggen) bij de actie Laden. Daarna mogen de andere spelers dit met klok mee ook doen. Hetzelfde gebeurt vervolgens bij de acties Vestigen, Leveren en Ontdekken. Bij al deze acties mag je ook meer schepen inplannen.

Als iedereen zijn of haar schepen heeft ingepland, is het tijd om de acties uit te voeren. Daarbij zal eerst iedereen de actie Laden uitvoeren, gevolgd door Vestigen, Leveren en tot slot Ontdekken. Nu is het alleen niet per se de startspeler die mag beginnen, maar de speler die met alle schepen bij die actie de meeste zeilen heeft (met de meeste zeilen vaar je namelijk het hardst). Is het aantal zeilen gelijk? Dan begint de startspeler. Heeft die niet de gedeelde eerste plaats? Dan begint de speler met de gedeelde eerste plaats die als eerste naast de startspeler zit.

Bij Laden mag je een goed (goud, ijzer, doek en hout) kiezen én krijg je een 1x-kaart. Met dit soort kaarten kun je extra goederen, punten en zelfs eenmalig te gebruiken schepen krijgen.

Bij Vestigen mag je 1 of 2 markeerstenen op een bepaalde eilandtegel leggen. De markeersteen die je neerlegt is punten waard en tegelijkertijd krijg je goederen óf punten door het vestigen zelf.

Bij Leveren mag je goederen gaan verhandelen met verschillende steden. Hierbij lever je de goederen in en tegelijkertijd mag je een markeersteen bij de betreffende stad leggen waar je het handelscontract mee afsluit. Zowel het contract als de markeersteen leveren je punten op.

Bij Ontdekken ga je eilanden verder ontdekken door eilandtegels aan te leggen. Een voordeel bij Ontdekken is dat je voor elk ontdekt eilandveld ook gelijk een markeersteen op dat eiland mag plaatsen. Net als bij vestigen, levert je dit óf goederen óf punten op.

Als iedereen zijn acties heeft uitgevoerd, dan komt er nog een Eindfase. In deze fase worden extra eilandtegels omgedraaid (zodat je kunt anticiperen of je hier iets mee wil tijdens de actie Vestigen). Ook wordt er gekeken of er Eilanden en Steden in deze ronde zijn afgemaakt. Hier kun je vervolgens punten mee verdienen. Tot slot mag je in deze fase nog doelkaarten spelen. Wil je meer dan 1 doelkaart spelen? Dan betaal je daar een willekeurig goed voor.

Nou, hoe kom je dan aan doelkaarten? Als je gedurende het spel op het puntenspoor vooruit gaat, dan kun je een vijftal sjablonen passeren. Wanneer je zo’n sjabloon passeert krijg je een voordeel. Deze voordelen zijn een doelkaart (3x), een kapitein of een goed. Op het speelbord liggen 5 plekken. Op 3 van die plekken liggen 3 stapels met doelkaarten, 1 stapel met 5 kapiteins en 1 plek met een goud, ijzer, doek en hout. Wie als eerste het sjabloon passeert, mag ook als eerste kiezen uit de kaarten en goederen die er liggen. Hier zit dus het race element in van het spel.

4 – Race to the New Found Land: Unboxing

Hoe ziet Race to the New Found Land eruit? Dat gaan we hieronder maar eens even bekijken :).

Hieronder zie je een foto van de voorkant van de doos:

Race to the New Found Land: Voorkant Doos

Hieronder zie je een foto van de achterkant van de doos:

Race to the New Found Land: Achterkant Doos

Je ontvangt een boekje spelregels van 12 pagina’s en een bijlage met uitleg over o.a. doelkaarten en kapiteins:

Race to the New Found Land: Spelregels en Bijlage

Het bord van Race to the New Found Land ziet er zo uit:

Race to the New Found Land: Het Bord

En de spelertableaus zien er zo uit:

Race to the New Found Land: Spelertableaus

Dan krijgt elke speler markeerstenen én 1 schip voor op het speelbord in zijn of haar kleur:

Race to the New Found Land: Markeerstenen en Schip

De verschillende goederen:

Race to the New Found Land: Goederen of Producten

De schepen zien er zo uit. Links zijn kleine schepen en rechts zijn grote schepen:

Race to the New Found Land: Kleine en Grote Schepen

Om de eilanden te vormen gebruik je onderstaande eilandtegels:

Race to the New Found Land: Eilandtegels

Dit zijn vervolgens de contracten die je afsluit door goederen te verhandelen:

Race to the New Found Land: Contracten

Dan zijn er nog kompastegels waarmee je in de eilandfase bepaalt aan welk eiland er nieuwe tegels worden neergelegd:

Race to the New Found Land: Kompastegels

Dit zijn de sjablonen waar ik het eerder over heb gehad:

Race to the New Found Land: Sjablonen

Natuurlijk mogen de 5 kapiteins niet ontbreken:

Race to the New Found Land: Kapiteins

De doelkaarten die je aan het einde van een beurt nog punten op kunnen leveren (en dus voor een verrassingselement kunnen zorgen):

Race to the New Found Land: Doelkaarten

Dan zijn er nog de 1x-kaarten:

Race to the New Found Land: 1x Kaarten

Ook zijn er nog kaarten voor als je de 50 punten hebt behaald (het maximum op het speelbord). De eerste speler die dat haalt krijgt trouwens 5 extra punten, de tweede speler 3 punten en de derde speler 1 punt. De vierde speler krijgt niets.

Race to the New Found Land: 50 Punten Kaarten

En misschien een beetje raar, maar ik sluit af met het startspelerfiche:

Race to the New Found Land: Startspeler Token

5 – Race to the New Found Land: Review

Ik moet bekennen dat ik Race to the New Found Land een paar keer moest spelen, voordat ik het spel begon te waarderen. De eerste potjes had ik echt het idee van: “Huh? Is het nu al afgelopen?” De laatste keren

Wat vind ik goed aan Race to the New Found Land?

De eenvoud. Race to the New Found Land is best afgekaderd. Hierdoor blijven mogelijkheden weliswaar beperkt (hieronder lees je wat dit doet met de herspeelbaarheid), maar het houdt dit bordspel ook eenvoudig en overzichtelijk. Het is een ‘groot’ bordspel, maar niet direct een spel dat je eerst een paar keer moet spelen om het te begrijpen. Deze eenvoud maakt Race to the New Found Land zeer toegankelijk voor mensen die af en toe een spel spelen.

De diverse karakters. Wat ik zelf altijd tof vind aan spellen is dat je iedere keer een ander karakter kunt zijn. Hierdoor wordt je als het ware gedwongen om ook eens iets anders te proberen. Hoewel er niet heel veel karakters zijn (daarover later meer), heeft elk karakter wel echt zijn eigen unieke eigenschap zodat je je zeilen ook eens een andere kant op kunt laten vieren.

De winnaar blijft een verrassing. Omdat er nog diverse punten aan het einde van het spel worden berekend, kan er nog veel gebeuren. Vooral de punten met doelkaarten en blokjes op onafgemaakte eilanden en steden kunnen nog wel eens voor een verrassing zorgen. Hierdoor blijft het spel spannend tot het einde!

Wat vind ik minder goed aan Race to the New Found Land?

De originaliteit. Je plant vooruit, voert je acties uit en je scoort punten. Yes, echt origineel is het niet. Maar ik leg je hier graag even een perspectief voor om over na te denken (heb ik bij mezelf ook gedaan ;)). Hoeveel bordspellen worden er tegenwoordig nog gemaakt die écht origineel zijn? Juist, niet veel. Vraag jezelf dus even af in hoeverre originaliteit er voor jou toe doet. Want als je een interessant thema hebt en het spelmechanisme zit goed in elkaar… wat heb je dan nog meer nodig? Zo dacht ik eerst: “meh, dit is niet echt origineel.” Maar later ben ik het gezelschapsspel toch meer gaan waarderen.

De herspeelbaarheid. Aan het begin van Race to the New Found Land krijg je als speler een land toegewezen die jij vertegenwoordigt. En elk land heeft een speciale eigenschap. Ik vind alleen dat die eigenschappen dusdanig overheersen, dat voor elke speler direct vaststaat welke route hij of zij gaat bevaren en hoe deze uiteindelijk zijn of haar punten zal scoren. Dan kun je natuurlijk weleens een ander land proberen, maar met slechts vijf verschillende landen ben je zo door de variatie heen. En dat gaat dus ten koste van de herspeelbaarheid van Race to the New Found Land.

Het is niet echt een race. Bij een race denk ik aan een bordspel met als doel: “wie als eerste bij de finish is.” In Race to the New Found Land is het doel “wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft.” Binnen het spel zitten wel kleine race-elementen. Wie als eerste over een kader heen gaat, mag als eerste een doelkaart of grondstof kiezen. En wie de meeste wind in de zeilen heeft en als eerste zijn bestemming bereikt, mag als eerste zijn acties uitvoeren. In dat opzicht is er dus wel sprake van een kleine race… Anyway, voor mij wordt het spel niet minder leuk omdat het geen echte race is. Maar als je een écht race spel wil, dan is dit niet wat je zoekt. Dan kun je beter het Orakel van Delphi eens proberen (lees hier mijn Orakel van Delphi Spel Review en meer!).

Aan wie zou ik Race to the New Found Land aanraden?

Ik zou Race to the New Found Land aanraden aan mensen die:

  • nog niet veel verschillende bordspellen hebben gespeeld.
  • af en toe een gezelschapsspel op tafel leggen, dat nét ff wat meer strategisch is.
  • van plannen en uitdenken houden om zo een maximale score te behalen.
  • en dus bereid zijn op elkaar te wachten.

Nu ben jij aan de beurt!

Met dit blog heb ik geprobeerd je zoveel mogelijk relevante informatie te geven over het spel van 999Games: Race to the New Found Land. Zo hebben algemene informatie, een speluitleg, een unboxing én een review de revue gepasseerd. Daarbij kan het natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd heb beschreven. Mocht dit zo zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Ook kan het zo zijn dat jij aanvullende informatie over dit spel hebt, die ik nog niet heb genoemd. Of misschien beoordeel je dit spel wel anders dan ik. Uiteraard hoor ik die informatie en jouw mening graag in een reactie!

Mocht je nog vragen hebben over het Race to the New Found Land spel van 999Games? Stel ze gerust in de reacties. Dan ga ik proberen deze voor je te beantwoorden :).

Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *