Zelf een bordspel maken? Dít moet je weten volgens The Dutch Game Mill!

Zelf een Bordspel Maken? Dít moet je weten volgens The Dutch Game Mill!

Een paar jaar geleden was ik met samen met m’n vrouw en goede vrienden Romeo en Vicky op vakantie in Frankrijk. Vanaf m’n ligbed naast het zwembad staarde ik naar de lucht en zag een minuscuul vliegtuig voorbij komen op dat grote blauwe speelveld dat de lucht heet. Iets triggerde me en een paar minuten later was ik samen met Romeo een bordspel aan het maken. Over vliegtuigen natuurlijk.

We hebben er een paar dagen aan gewerkt. Maar toen de vakantie voorbij was, stopte ook de ontwikkeling van het spel. Ik kwam thuis, mocht weer aan het werk en de dingen die m’n leven normaliter opvullen lieten geen ruimte toe voor het maken van een bordspel.

Maar Romeo? Die heeft na een tijdje z’n baan opgezegd en is gaan doen wat hij het liefste doet: zelf bordspellen maken!

(Nouja, bordspellen spelen doet hij misschien nog liever ;)!)

Samen met zijn broer richtte hij het bedrijf The Dutch Game Mill op. Na hard werken bracht hij onlangs zijn allereerste bordspel vanaf scratch uit: Konumo Batalo.

Een goed moment om Romeo eens te interviewen en jou wat tips te geven voor als je ooit zelf een bordspel wil maken!

Zou je eens iets over jezelf en The Dutch Game Mill willen vertellen?

Mijn naam is Romeo van Luijt. Ik ben 35 jaar en ben woonachtig in Beringe. Als we even zo’n 20 jaar terug gaan in de tijd, was het rond mijn 14e verjaardag dat ik het spel “Kolonisten van Catan” uitpakte. Spellen zoals Risk en Monopoly werden daarvoor bij ons helemaal grijs gespeeld, maar na een potje Catan, is het alleen maar meer gaan kriebelen. Spellen zoals Carcassonne, Machiavelli en Puerto Rico volgden al snel. Vanaf die tijd is het onderwerp “bordspellen” voor mij van een grote hobby naar een enorme passie gegroeid.

Romeo's Eerste Zelf Bedachte Spel: Konumo Batalo

The Dutch Game Mill (TDGM) specialiseert zich in het ontwikkelen en creëren van dobbel-, kaart- en bordspellen. TDGM is een Nederlands bedrijf waarin 2 broers hun droom werkelijkheid willen laten worden. Door de spellen zelf op geheel eigen creatieve wijze te maken en te verkopen is ons doel om een droombaan te verwezenlijken. Met het uitgeven van onze spellen hopen we onze spellenvreugde en onze passie voor bordspellen met iedereen te kunnen delen.

Waarom ben je zelf bordspellen gaan ontwikkelen?

Kijk, ten eerste vind ik bordspellen gewoon super leuk om te doen. Het spelen, het samen zijn, iets moois op tafel hebben liggen. Allemaal aspecten die mijn passie voor bordspellen in stand houden. Maar op een bepaald punt in mijn leven ben ik bij spellen toevoegingen en uitbreidingen gaan bedenken. Deze zouden een spel naar mijn mening nóg leuker kunnen maken. Het bleef alleen niet bij bedenken, want uiteindelijk maakte ik ook nieuwe kaartjes, voegde ik onderdelen toe óf ontwikkelde ik zelfs een extra stuk bord. Het duurde niet lang of vrienden en familie vroegen al: “Waarom ga je zelf geen spellen maken?”

Op een gegeven moment heb ik die sprong gewaagd en werd mijn hobby m’n werk.

Wat vind je het leukste aan het maken van een bordspel?

Hmm… ik vind het geweldig om alle mogelijkheden uit te puzzelen. Heb ik bij een spel met een bepaalde strategie gewonnen? Dan ga ik bij het volgende potje proberen om een hele andere tactiek toe te passen. Al dat gepuzzel en het uitrekenen van de mogelijkheden, de kansberekeningen en de vele variaties blijven mij boeien. Vandaar dat ik het geweldig vind om zelf een spel te ontwikkelen, want hierbij moet je uiteindelijk met echt ALLE mogelijkheden rekening houden. Lekker veel puzzelen dus!

Je eerste spel is onlangs uitgebracht, wat zou je bij het volgende spel anders doen?

Je leert heel veel. Ik weet nu beter hoe ik bepaalde gegevens moet aanleveren. Ik heb meer een idee van hoelang bepaalde processen duren. Ik heb meer een idee van de kosten/investeringen. Het is dus niet per se dat ik andere dingen zal doen, maar het geheel wel wat anders en meer gestructureerd zal aanvliegen.

Los van het ontwikkelproces zal ik ook meer aanwezig zijn op beurzen. Je kunt zo namelijk meer bekendheid krijgen én mensen het spel zelf laten proberen. Je leert zo ook vanzelf meerdere bedrijven, ontwikkelaars, distributeurs en vele anderen kennen. Want met een spel maken ben je er nog niet. Hij moet ook verkopen ;).

Heb je tips voor mensen die ook zelf een spel willen maken?

Er zijn wel een aantal dingen die ik zou willen meegeven:

  1. Zorg dat het spel iets origineels heeft.
  2. Zorg dat het spel herspeelbaar is.
  3. Maak het spel niet te complex.

Natuurlijk zijn dit richtlijnen en zijn er genoeg spellen die bewezen hebben dat er uitzonderingen op de regel bestaan:

Originaliteit – Hiervan zijn bijvoorbeeld Catan en Carcassonne grote uitzonderingen, want van deze spellen blijven maar nieuwe, onoriginele edities komen. Toch blijven ze verkopen.

Herspeelbaarheid – Spellen zoals Escape lijken momenteel een hype te zijn, maar je kunt ze helaas maar 1 keer spelen. Simpelweg omdat je de uitkomst al kent.

Complexiteit – Voor zover ik weet is Mage Knight een van de meest moeilijke spellen qua spelregels. Er zijn genoeg mensen die het spel hebben gekocht, maar nog nooit hebben gespeeld omdat ze van de hoeveelheid regels schrikken of gewoon het overzicht kwijt raken. Tóch is het spel zeer populair bij de gevorderde bordspellen-speler.

Zoals je ziet hoeft een spel niet noodzakelijkerwijs aan alle 3 de tips te voldoen, maar ik ben van mening dat als ze dat wél doen, je een grotere kans op succes hebt.

Met wat voor bedrijven moet je samenwerken?

Eigenlijk kun je een bordspel bedenken veelal zelf doen. Met name bij het ‘maken’ hadden we hulp nodig. Wij hebben dan ook een deel van de artwork en het daadwerkelijk produceren van het spel uitbesteed.

Voor de artwork hebben we ideeën aan een illustrator doorgegeven en die heeft het volledige thema uitgewerkt. Dit ging met name om karakterkaarten. De spelregels en doos hebben we uiteindelijk zelf vormgegeven. Wel met bepaalde ontwerpen van de illustrator erin verwerkt natuurlijk.

Hieronder zie je de evolutie van speelkaarten uit Konumo Batalo. Het eerste concept (foto links boven) is volledig bedacht door Romeo. Bij het tweede concept (foto rechts boven) kwam er meer thema bij kijken. De uiteindelijk versie (onderste foto) laat het werk van de Illustrator zien.

Eerste en Tweede Concept Kaarten Konumo Batalo

Definitieve Versie kaarten Konumo Batalo

Het spel produceren hebben we door een spellenfabriek laten doen. In dit geval heet dat bedrijf ook de Nederlandse Spellen Fabriek (NSF). Jij geeft aan welk materiaal onderdelen je nodig hebt, je levert de artwork aan, het formaat van de doos en het speelbord, de spelregelboekjes en alles wat erbij komt kijken. Zij kijken dan of alles goed is aangeleverd en of zij alle onderdelen kunnen verwezenlijken (en ja, bijna alles is mogelijk). En als alles wordt goedgekeurd zorgen zij dat je alle spellen verkoop-klaar ontvangt.

Er zijn ook andere bedrijven trouwens. Bijvoorbeeld Ludo Fact (Duitsland) of Panda Games (China). Wij hebben uiteindelijk voor de NSF gekozen omdat dit een Nederlands bedrijf is. Maar qua prijzen kunnen de leveranciers nogal verschillen. Dus doe hier goed onderzoek naar.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik denk dat de meeste mensen die sterk zijn in het plannen, bouwen, ontwikkelen, communiceren, creëren… Of bordspellen maken… Dit gewoon in zich hebben, OF NIET. Sommige mensen krijgen de beste ideeën voor het slapen gaan, tijdens een wandeling, of op de pot. Ik vind het daarom moeilijk om te zeggen dat ik “ergens” inspiratie vandaan haal.

Ja. Ik speel veel spellen en heb er een enorme passie voor. Dat kan natuurlijk helpen. Maar ik raak niet ineens door een persoon of door een spel gemotiveerd om iets te ontwikkelen. Dit komt gewoon. Nouja, misschien dat er onbewust een bron van inspiratie in schuilt…

Welke bordspel-bedenkers zie jij als voorbeeld?

Tja dat zijn de bekende namen zoals:

  • Klaus Teuber (o.a. van Kolonisten van Catan)
  • Uwe Rosenberg (o.a. van Agricola & Caverna)
  • Reiner Knizia (o.a. van In de Ban van de Ring)
  • Vlaada Chivatil (o.a. van Mage Knight & Codenames)

Bij dit rijtje hoop ik mezelf ooit te kunnen en mogen voegen, maar dat gaat me ongetwijfeld nog wat tijd kosten!

Nu ben jij aan de beurt!

Dit blog had niet tot stand kunnen komen zonder de hulp van Romeo en The Dutch Game Mill. Hartelijk dank aan hem voor de tijd die hij heeft genomen om mijn vragen te beantwoorden. Hopelijk mag hij zichzelf ooit het rijtje hierboven voegen :).

Wil jij zelf een bordspel maken en heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Bijvoorbeeld over het bedenken, ontwikkelen of het productieproces? Dan horen we die graag in de reacties. Romeo is bereid om, waar mogelijk, vragen te beantwoorden. Vraag dus gerust!

29 reacties

  1. Hoi!
    Wij studeren op hogeschool Saxion te Enschede en volgen de opleiding Social Work. Wij moeten iets nieuws gaan verzinnen en maken voor in de praktijk. We zijn tot de conclusie gekomen dat er in veel zorginstellingen gebrek aan hygiëne is. Nu willen we voor cliënten met een licht verstandelijke beperking een bordspel gaan maken om zo spelenderwijs één lijn te krijgen qua hygiëne binnen de instelling. Het betreft hier een woonlocatie voor verstandelijk beperkten die op zichzelf wonen, maar worden ondersteund door begeleiders. Het gaat om de kleine schoonmaak activiteiten zoals een toilet schoonmaken, afwassen, handen wassen, stofzuigen etc. Heeft u eventueel ideeën of dingen waarmee wij rekening moeten houden?

    Met vriendelijke groet,
    Susan
    Jette
    Giulietta
    Kim

    1. Hallo Susan, Jette, Giulietta en Kim,

      Wat een tof idee om een bordspel te gebruiken als leer-middel. Als dit goed doordacht wordt zou dit zeker zeer behulpzaam kunnen zijn!

      Alleen verwacht ik niet dat ik jullie hiermee kan helpen. Simpelweg omdat ik totaal niet verdiept ben in de doelgroep waar jullie het voor willen gebruiken.

      Zelf ben ik van de complexere spellen. Voor mijn doelgroep mogen de regels dan uitgebreid zijn. En mijn doelgroep zal er geen probleem mee hebben als een spel langer dan anderhalf uur duurt.
      Ik verwacht echter niet dat jullie doelgroep bij deze punten past.

      Toch wil ik jullie heel veel succes wensen met jullie idee! Hopelijk weten jullie er iets moois van te maken.

      Mvg Romeo

      1. Hoe beveilig je je idee en uiteindelijk het product als je een gezelschapsspel op de markt brengt?

        1. Beste Sofie,

          Bedankt voor je vraag. Dit blijft een lastig onderwerp. Een tijdje geleden heeft Dice Daniel er met een jurist een podcast over gemaakt.

          Zeker het luisteren waard! Het voornaamste wat ik heb onthouden is om zoveel mogelijk te archiveren met datums. Dus mail concepten, artwork en dat soort dingen naar jezelf. Zodat je zwart op wit hebt dat jij op een bepaalde datum al in het bezit was van iets.

          Maargoed, je vindt ‘m hier.

          Groet en succes!
          Hans van Spellenwijs.nl

  2. Hallo,
    Ik moet voor school spellen bedenken voor jongeren, volwassenen en ouderen om te kunnen spelen in de Coronatijd. De eisen zijn dat er een doorzichtige afscheidingswand tussen de (waarschijnlijk 2) spelers moet zitten, het spel mag niet digitaal zijn, en het mag niet langer duren dan 5 minuten.
    Nu moet ik dus een aantal spellen ontwikkelen, maar ik heb geen idee waar ik rekening mee moet houden als ik een een spel wil bedenken, en ik zit dus een beetje vast…
    Heeft u tips voor een idee voor een spel voor Jongeren, Volwassenen of Ouderen?
    Met vriendelijke Groet,
    Renate Huisinga

    1. Hoi Renate,

      Ben je toevallig bekend met de spellen “black story’s”? Dit kan je makkelijk spelen met spelers waar een scherm tussen zit.
      Een ander spel wat ik me nu bedenk (voor 2 spelers) is “Brave Rats”. Ook hierbij kan je het spel spelen als er een scherm tussen de spelers staat.
      Wellicht kan je een variant bedenken die met een van deze 2 betrekking heeft?
      Deze spellen staan ook vermeld in bepaalde blogs van spellenwijs 😉

      Hoop dat je wat ideeën kan opdoen van deze spellen

  3. Hey Romeo,
    Wat gaaf om dit te lezen allemaal! Ik heb nu zelf een bordspel bedacht, en in een concreet concept uitgewerkt. We hebben het al veel gespeeld en iedereen is er enthousiast over. Nu vraag ik me af wat voor mij de volgende stap is? Moet ik nu naar een bedrijf toestappen? Of kan ik beter de regie zelf behouden en naar investeerders gaan zoeken? Kun je me ook een idee geven wat de kosten zijn (qua illustraties, spelbord, etc) Alvast bedankt voor je reactie!
    Met vriendelijke groet,
    Mitchel Bartels

  4. Hoi Mitchel,

    Ik ben altijd zeer benieuwd wat voor ideeën andere mensen hebben als het gaat om het maken van bordspellen. Ik wil je gerust mijn eigen ervaringen delen om te kijken wat een volgende stap kan zijn. En als ik meer info mag hebben over jouw spel, kan ik vast wel een indicatie geven qua kosten.

    Maar dat zal over deze website een hele lange chat kunnen worden. Je mag mij gerust een mail sturen om hierover verder te gaan. Mijn email adres is:
    romeo@thedutchgamemill.com

    Ik hoop snel van je te horen en hoop je verder te kunnen helpen.

    Mvg,
    Romeo

  5. Dag Romeo,

    Ik ben bezig met het ontwikkelen van een bordspel. In dit spel ga je met je vrienden op avontuur en neem je ieder de rol aan van een tovenaar, ridder, jager, dief of een ander soort avonturier. Ik heb genoeg regels en details bedacht voor een bruikbaar concept.
    Echter, ik vind het lastig om deze ideeën te testen. Daarvoor zou ik namelijk een hoop speelkaarten, tegels, fiches en andere onderdelen voor moeten maken. Als ik dit voor iedere nieuwe set regels of spel-mechanismen zou moeten doen, dan wordt iedere test erg intensief. Heb jij tips voor mij over hoe je efficiënt je ideeën kan uitproberen?

    Ik hoop dat je een paar suggesties voor me hebt!

    Met vriendelijke groeten,
    Freek

    1. Hoi Freek,

      Het is inderdaad niet zinvol om een demo-spel al geheel tot in de puntjes uit te werken. Maar het spelen van het spel (en het testen ervan) is daar in tegen wel zeer belangrijk. Zeker om het door anderen (liefst zelfs onbekenden) te laten testen.

      Er zijn zeker wat manieren om spel met een beetje moeite “speel klaar” te maken. Alleen weet ik nog niet welke onderdelen en/of hoeveel je van alles nodig hebt?

      Met alle plezier wil ik hier gerust een keer met je over mee denken. Je mag me een mail sturen naar romeo@thedutchgamemill.com
      Dan kunnen we samen wat uitgebreider hierover nadenken.

      Ik hoor graag van je!

      Mvg,
      Romeo

  6. Tof om alle reacties te lezen hier van de mensen die ideeën hebben voor een nieuw bord spel. Naar mijn mening kunnen er niet genoeg bordspellen op de markt zijn. Ik ben zelf sinds kort ook bezig met een nieuw bord spel, ik kan er nog weinig over zeggen. Ik ben internet aan het afstruinen om de ervaringen te lezen van degene die dit traject al gevolgd hebben en ik leer hier veel van. Dank hiervoor! Aan Romeo: bedankt dat je zo uitgebreid hebt verteld over je ervaringen en werkwijze. Het is een fijn stuk om te lezen en hoop dat je succes behaald en je je naam tussen die andere grote namen kan zetten. 🙏🏻 Voor alle andere mensen: succes en laat je niet uit het veld slaan als het even tegenzit! Groeten,

    1. Hoi BV,

      Dank voor je compliment! Ik kom steeds meer en meer in contact met mensen die een eigen spel idee hebben. En ik vind het geweldig om over al die ideeen te horen.
      Met alle plezier help ik ze, of probeer ik tips te geven, zodat hun spel zich verder ontwikkeld. Uiteraard ben ik ook eerlijk als bepaalde ideeen ergens teveel op lijken, of als ik denk dat bepaalde concepten verbeterd kunnen worden.

      Wat ze er dan mee doen is natuurlijk aan hun zelf. Het is immers ook grotendeels mijn eigen mening/ervaring. En het blijft “hun” spel 😉

      Het enige wat ik altijd vraag, is of ze mij ook up-to-date willen houden met hun verdere verloop. Want hoe meer ervaringen ik mag ontvangen, hoe meer ik ook kan delen met de rest.

      Mocht je toch iets willen delen over je spel, of vragen hebben over bepaalde ervaringen, dan mag je altijd met mij in contact komen. En als je het liever nog voor je willen houden, dan wens ik je er heel veel succes mee!

      Mvg,
      Romeo

      P.S. mocht je een stuk verder komen met het spel, mag ik dan wel een update daarover krijgen, want je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt :p

    2. Ik heb namelijk een idee en zou een spel willen uitbrengen. maar het bestaat al in andere figuren, mag ik dan hetzelfde spel namaken met andere figuren?

      1. Beste Wanda,

        Bedankt voor je reactie.

        Dit blijft een lastig vraagstuk omdat je met potentieel plagiaat te maken hebt. Ik denk dan ook dat alleen een jurist dit correct kan beantwoorden.

        Groet en succes!
        Hans van Spellenwijs.nl

  7. Beste Romeo,

    Ik heb met veel plezier uw artikel gelezen en ben nu nog enthousiaster voor het uitbrengen van een tof spel. ik ben alleen 18 jaar oud en nogal overweldigend over alles wat er moet gebeuren ik heb een leuk spel in gedachte dat echt leuk kan worden maar ik heb nog geen goed idee hoe ik dit kan laten maken zouden we hier samen een keer over kunnen praten?

    met vriendelijke groet, Roman van Remmerden

    1. Hoi Roman,

      Natuurlijk mag je mij een keer lastig vallen met alle vragen die je hebt. Dit hoeft niet alleen over het concept van het spel te gaan, maar dat kan ook over het verloop van het daadwerkelijk produceren. Ik wordt er altijd enthousiast van als anderen hun eigen spel-idee werkelijkheid willen laten worden. Dus neem gerust contact met me op via romeo@thedutchgamemill.com en wie weet kan ik je verder helpen!

      Ik ben zeer benieuwd naar je plannen!

      Mvg,
      Romeo

  8. Hallo, ik mail u namens het bloemencorso Sint Jansklooster en wij denken aan het maken van een spel maar weten niet waar te beginnen.
    Zou u mij begin deze week willen bellen zodat ik e.e.a. kan toelichten?
    Alvast bedankt,
    Vr. Gr.
    Ronnie Rook
    06-43840145

    1. Hoi Ronnie,

      Natuurlijk wil ik graag meedenken om een begin te maken 😉
      Ik zal z.s.m. proberen te bellen. Geen idee of hier nu haast achter zit, maar je mag uiteraard ook via de mail met mij in contact komen: romeo@thedutchgamemill.com
      Dan weet je in ieder geval zeker dat ik het bericht op tijd ontvang!

      Mvg,
      Romeo

  9. Hey Romeo, ik heb een idee voor een spel gebaseerd op een bepaald thema. Ik ben denk ik meer een grafisch ontwerper dan een inhoudelijk spelontwerper, want dat deel is zo’n beetje gedaan. Maar nu ben ik vastgelopen; ik heb moeite om spelelementen te verzinnen die het een drive geven. Om concrete speldoelen te formuleren die een winnaar opleveren, kortgezegd. Misschien ben ik wel gewoon vanuit een verkeerde invalshoek begonnen.. Kan ik je een mailtje sturen waarin ik vertel wat ik heb, dan zal je zelf waarschijnlijk ook goed begrijpen wat ik bedoel.

    Super dit initiatief, man. Het is echt weer een ding aan het worden. Was vroeger al snel klaar met de Jumbo’s en de MB’s, Ravensburger heeft een paar verborgen juweeltjes, maar voor mij begon het pas echt toen m’n broer en ik met AD&D begonnen. Daarnaast verzamel ik obscure jaren ’70 en ’80 bordspellen. En dan gaat het mij vaak om de vormgeving, Iets moet prikkelen zonder te irriteren, mooi maar doeltreffend zijn vormgegeven. Minder is vaak meer merk ik vaak. Spellen met een overdaad aan toeters en bellen hebben vaak juist dat om af te leiden van de tamme essentie. Denk aan “Levensweg”. Aqquire schiet me te binnen als positief voobeeld. Simpel, overzichtelijk maar een spannend gebeuren. En ook uit te breiden door er gewoon nog een spel bij te kopen en dat erbij toe te voegen. Ik probeer ook al jaren om mijn Ravensburger “traveler serie” compleet te krijgen, die waren (zijn) conceptueel heel sterk namelijk.

    Ik hoor het wel. Succes met dit initiatief, en aan alle spelmakers-in-spe; zet ‘m op. De aanhouder wint!

    1. Middag Herby,

      Ik word er zelf alleen maar enthousiaster over als mensen hun ideeën over een eigen bordspel willen delen met mij. Ik vind het juist fijn om mensen verder te kunnen helpen als ze ergens op vast lopen.

      In de loop der tijd heb ik al heel wat vragen gekregen. Vragen hoe je ermee moet beginnen, tot vragen die leiden naar slechts een kleine regelverandering. Tot nu toe heb ik iedereen nog verder kunnen helpen, dus vraag maar raak!

      Je mag me ten alle tijden een mailtje sturen naar romeo@thedutchgamemill.com

      Ik ben heel benieuwd naar je ideeën! …en je vragen 😉

      Mvg,
      Romeo

  10. Beste,

    Ik studeer aan de Hoge School van Amsterdam en doe de opleiding Leraar Mens & Technologie. Samen met twee medestudenten moesten wij een productieproces in kaart brengen en overbrengen aan onze studenten die wij lesgeven. Door deze opdrachten bedachten wij een spel te maken over het productieproces. De intentie was nog niet om hier een vervolg aan te geven, maar we gingen eigenlijk helemaal op in deze opdracht. We bedachten allemaal ideeën en dat hielt niet meer op. Na een aantal weken moesten wij ons proces presenteren aan onze medestudenten en docent. Zij waren allemaal razend enthousiast over het proces en het spel. Wij hadden ook voor de presentatie al een prototype gemaakt en dit gepresenteerd. Nu zijn wij van mening dat wij heel graag het spel op de markt willen brengen, alleen weten we niet zo goed waar we moeten beginnen. Denk aan de materialen voor het spelbord, de duurzaamheid daarvan, wie moet je allemaal contacten, hoe moet je het produceren, wat mag een spel kosten. Zou u ons verder op weg willen helpen met onze opdracht en tips willen geven over hoe je een spel moet uitbrengen en waar je allemaal aan moet denken.

    Ik hoor het graag van u.

    Met vriendelijke groet,
    Charlotte, Lynn en Laura

    1. Hoi Charlotte (Lynn en Laura),

      Tof te horen dat een schoolproject naar iets kan leiden wat je uiteindelijk willen realiseren. Natuurlijk wil ik je met plezier helpen om te kijken wat een volgende stap kan zijn. Het makkelijkste is om mij eerst een mail te sturen naar: romeo@thedutchgamemill.com

      Als je wilt mag je mij hierin al meteen overstormen met jullie ideeen (tot nu toe) en waar jullie precies op vast lopen. Zodat ik al een beetje een richtlijn heb als we met elkaar in contact komen.

      Maar we kunnen uiteraard ook via dit adres een belafspraak inplannen. In bepaalde zaken is het namelijk juist makkelijker om te “zien” wat het huidige idee is.

      Hoe dan ook, neem gerust contact met me op! Ik weet zeker dat ik jullie verder kan helpen (en ik ben uiteraard zeer benieuwd naar jullie spel).

      Mvg,
      Romeo

  11. Hoi Romeo,
    Ik ben op het moment ook bezig met het ontwikkelen van een spel en ik wil dit ook graag daadwerkelijk op de markt brengen. Nou heb ik als student helaas weinig kapitaal om in mijn onderneming te investeren, heeft u misschien tips hoe ik alsnog mijn bedrijf van de grond krijg? En zou u mij misschien een indicatie kunnen geven van de kosten die u kwijt was aan o.a. de illustraties en de productie?
    Dit zou mij enorm helpen.
    Mvg,
    Isa

    1. Hey Isa,

      Helaas is de “investering” vaker een van de zaken die het daadwerkelijk realiseren van een spel dwars zitten.
      Als je echt in productie wil zit je vaak aan een minimale oplage van 250 (voor een kaartspel) tot 1.000 stuks (voor een bordspel).
      Er zijn mogelijkheden om spellen in kleine oplages te maken, maar dan wordt de kostprijs per spel wel aanzienlijk hoger.

      Daarnaast is de kostprijs ook heel erg afhankelijk van wat er allemaal in het spel zit. Speelbord, dobbelstenen, hoeveelheid onderdelen (hout, plastic of karton?).
      De kosten voor het illustreren is ook van meerdere zaken afhankelijk. En wat dacht je van een inlay? Het vertalen van de spelregels? Vormgeving van alle onderdelen…

      Stuur me gerust een mail naar romeo@thedutchgamemill.com
      Als je wat meer kan vertellen over je spel kan ik vast een beter beeld geven over de mogelijkheden en de daadwerkelijke kosten ervan.

      En daarnaast ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar jouw spelidee 😉

      Mvg,
      Romeo

  12. Hey Romeo,wij zijn studenten vanuit de hogeschool leiden. Bij onze studie commerciële economie hebben wij een project om een bedrijf te beginnen en uiteindelijk ook echt producten verkopen.

    Hierop hebben wij het duurzaamheidsspel bedacht, echter vroegen wij ons af hoe duur een ontwerp gaat kosten met een oplage van 40 stuks. De volgende onderdelen zijn van toepassing:
    -A3 bord
    – 4 pionen
    -Dobbelsteen
    -Spelregelboekje
    – 100 speelkaarten met vragen erop
    Heb je eventueel advies voor ons waar wij dit het beste kunnen regelen

    Met vriendelijke groet,
    Melle Vink

    1. Goedemorgen Melle,

      Leuk te horen dat jullie bezig zijn met het maken van een eigen bordspel. En het is vooral fijn dat je ook meteen alle onderdelen kenbaar kan maken. Want “ja!”, ik heb wellicht de ideale oplossing voor jouw vraag:

      uniekbordspel.nl is een bedrijf die juist opdrachten zoekt met kleine oplages. Alle onderdelen die je benoemd kunnen zij maken (en uiteraard ook de doos van het spel).

      Ze hebben zelfs op hun home pagina een kopje voor het onderwijs.

      Mocht je vragen hebben over het spel zelf, of als je ergens op vast loopt, mag je mij natuurlijk altijd contacteren: romeo@thedutchgamemill.com

      Maar als je er al uit bent hoe het spel gaat worden dan kan uniekbordspel.nl je zeker uithelpen voor een volgende stap!

      Veel succes gewenst, en uiteraard heel veel spelplezier!

      Mvg,
      Romeo

  13. Hi Romeo,

    Leuk om je website te vinden en om de berichten te lezen.

    Ook hier, je begrijpt het al, bezig met een spel..

    Het spel hebben we in grote lijnen al uitgewerkt, dat gaat rustig door. Wij vragen ons af of het verstandiger is om een samenwerking aan te gaan met een bekende spellen producent of het in eigen beheer te produceren?

    Want, hoe komt je spel bijvoorbeeld in de winkels terecht? Gaat dat niet veel makkelijker om dit in samenwerking te doen?

    Maar dan weer meteen de vraag, als je je spel pitcht, gaan ze er dan niet met het idee vandoor?

    Ik hoor graag van je!

    Grt,
    Sjoerd

    1. Beste Sjoerd,

      Bedankt voor je vragen over het zelf maken van een bordspel. Ik heb Romeo gevraagd te antwoorden.

      Wel wil ik graag de Podcast Juridische Spelletjes van Dice Daniel met je delen.

      Hier wordt een vraag van jou uitermate grondig beantwoord.

      Veel succes!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Morgen Sjoerd,

        Leuk dat je mij gevonden hebt. Ook hier word ik weer enthousiast als ik hoor dat er weer mensen zijn met allerlei spel-ideeën!

        Er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden als het gaat om het uitgeven van een spel. Elke optie heeft zo zijn voordelen en nadelen ten opzichte van de andere. Met alle plezier wil ik je mijn ervaringen delen. Dat mag via een mail (naar romeo@thedutchgamemill.com) maar we kunnen ook een video-call inplannen. Als er dan nieuwe vragen komen, kunnen we daar meteen op inspringen 😉

        Om nog even kort op je laatste vraag te reageren (en als reactie op de podcast die Hans door stuurde): Houd er rekening mee dat er al tal van spellen uit zijn. Een echt origineel idee is al lastig te bedenken (maar zeker niet onmogelijk). Zo zegt men ook wel eens: “Beter goed gejat dan slecht bedacht.” Dus hoe wil je aangeven dat een ander er met “jouw” idee vandoor is gegaan?
        Aan de andere kant, mocht je jouw spel idee willen delen met een ander bedrijf kan ik me niet indenken dat ze het spel-idee zelf maar overnemen. Want als de bedenker hier aanspraak op zou maken (of hij nu gelijk krijgt of niet), dan kan het de naam van het bedrijf natuurlijk ernstig schade doen. Dus ik ga er niet vanuit dat ze zomaar een ander idee (stiekem) overnemen.

        Mvg,
        Romeo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *