Zelf een bordspel maken? Dít moet je weten volgens The Dutch Game Mill!

Zelf een Bordspel Maken? Dít moet je weten volgens The Dutch Game Mill!

Een paar jaar geleden was ik met samen met m’n vrouw en goede vrienden Romeo en Vicky op vakantie in Frankrijk. Vanaf m’n ligbed naast het zwembad staarde ik naar de lucht en zag een minuscuul vliegtuig voorbij komen op dat grote blauwe speelveld dat de lucht heet. Iets triggerde me en een paar minuten later was ik samen met Romeo een bordspel aan het maken. Over vliegtuigen natuurlijk.

We hebben er een paar dagen aan gewerkt. Maar toen de vakantie voorbij was, stopte ook de ontwikkeling van het spel. Ik kwam thuis, mocht weer aan het werk en de dingen die m’n leven normaliter opvullen lieten geen ruimte toe voor het maken van een bordspel.

Maar Romeo? Die heeft na een tijdje z’n baan opgezegd en is gaan doen wat hij het liefste doet: zelf bordspellen maken!

(Nouja, bordspellen spelen doet hij misschien nog liever ;)!)

Samen met zijn broer richtte hij het bedrijf The Dutch Game Mill op. Na hard werken bracht hij onlangs zijn allereerste bordspel vanaf scratch uit: Konumo Batalo.

Een goed moment om Romeo eens te interviewen en jou wat tips te geven voor als je ooit zelf een bordspel wil maken!

Zou je eens iets over jezelf en The Dutch Game Mill willen vertellen?

Mijn naam is Romeo van Luijt. Ik ben 35 jaar en ben woonachtig in Beringe. Als we even zo’n 20 jaar terug gaan in de tijd, was het rond mijn 14e verjaardag dat ik het spel “Kolonisten van Catan” uitpakte. Spellen zoals Risk en Monopoly werden daarvoor bij ons helemaal grijs gespeeld, maar na een potje Catan, is het alleen maar meer gaan kriebelen. Spellen zoals Carcassonne, Machiavelli en Puerto Rico volgden al snel. Vanaf die tijd is het onderwerp “bordspellen” voor mij van een grote hobby naar een enorme passie gegroeid.

Romeo's Eerste Zelf Bedachte Spel: Konumo Batalo

The Dutch Game Mill (TDGM) specialiseert zich in het ontwikkelen en creëren van dobbel-, kaart- en bordspellen. TDGM is een Nederlands bedrijf waarin 2 broers hun droom werkelijkheid willen laten worden. Door de spellen zelf op geheel eigen creatieve wijze te maken en te verkopen is ons doel om een droombaan te verwezenlijken. Met het uitgeven van onze spellen hopen we onze spellenvreugde en onze passie voor bordspellen met iedereen te kunnen delen.

Waarom ben je zelf bordspellen gaan ontwikkelen?

Kijk, ten eerste vind ik bordspellen gewoon super leuk om te doen. Het spelen, het samen zijn, iets moois op tafel hebben liggen. Allemaal aspecten die mijn passie voor bordspellen in stand houden. Maar op een bepaald punt in mijn leven ben ik bij spellen toevoegingen en uitbreidingen gaan bedenken. Deze zouden een spel naar mijn mening nóg leuker kunnen maken. Het bleef alleen niet bij bedenken, want uiteindelijk maakte ik ook nieuwe kaartjes, voegde ik onderdelen toe óf ontwikkelde ik zelfs een extra stuk bord. Het duurde niet lang of vrienden en familie vroegen al: “Waarom ga je zelf geen spellen maken?”

Op een gegeven moment heb ik die sprong gewaagd en werd mijn hobby m’n werk.

Wat vind je het leukste aan het maken van een bordspel?

Hmm… ik vind het geweldig om alle mogelijkheden uit te puzzelen. Heb ik bij een spel met een bepaalde strategie gewonnen? Dan ga ik bij het volgende potje proberen om een hele andere tactiek toe te passen. Al dat gepuzzel en het uitrekenen van de mogelijkheden, de kansberekeningen en de vele variaties blijven mij boeien. Vandaar dat ik het geweldig vind om zelf een spel te ontwikkelen, want hierbij moet je uiteindelijk met echt ALLE mogelijkheden rekening houden. Lekker veel puzzelen dus!

Je eerste spel is onlangs uitgebracht, wat zou je bij het volgende spel anders doen?

Je leert heel veel. Ik weet nu beter hoe ik bepaalde gegevens moet aanleveren. Ik heb meer een idee van hoelang bepaalde processen duren. Ik heb meer een idee van de kosten/investeringen. Het is dus niet per se dat ik andere dingen zal doen, maar het geheel wel wat anders en meer gestructureerd zal aanvliegen.

Los van het ontwikkelproces zal ik ook meer aanwezig zijn op beurzen. Je kunt zo namelijk meer bekendheid krijgen én mensen het spel zelf laten proberen. Je leert zo ook vanzelf meerdere bedrijven, ontwikkelaars, distributeurs en vele anderen kennen. Want met een spel maken ben je er nog niet. Hij moet ook verkopen ;).

Heb je tips voor mensen die ook zelf een spel willen maken?

Er zijn wel een aantal dingen die ik zou willen meegeven:

  1. Zorg dat het spel iets origineels heeft.
  2. Zorg dat het spel herspeelbaar is.
  3. Maak het spel niet te complex.

Natuurlijk zijn dit richtlijnen en zijn er genoeg spellen die bewezen hebben dat er uitzonderingen op de regel bestaan:

Originaliteit – Hiervan zijn bijvoorbeeld Catan en Carcassonne grote uitzonderingen, want van deze spellen blijven maar nieuwe, onoriginele edities komen. Toch blijven ze verkopen.

Herspeelbaarheid – Spellen zoals Escape lijken momenteel een hype te zijn, maar je kunt ze helaas maar 1 keer spelen. Simpelweg omdat je de uitkomst al kent.

Complexiteit – Voor zover ik weet is Mage Knight een van de meest moeilijke spellen qua spelregels. Er zijn genoeg mensen die het spel hebben gekocht, maar nog nooit hebben gespeeld omdat ze van de hoeveelheid regels schrikken of gewoon het overzicht kwijt raken. Tóch is het spel zeer populair bij de gevorderde bordspellen-speler.

Zoals je ziet hoeft een spel niet noodzakelijkerwijs aan alle 3 de tips te voldoen, maar ik ben van mening dat als ze dat wél doen, je een grotere kans op succes hebt.

Met wat voor bedrijven moet je samenwerken?

Eigenlijk kun je een bordspel bedenken veelal zelf doen. Met name bij het ‘maken’ hadden we hulp nodig. Wij hebben dan ook een deel van de artwork en het daadwerkelijk produceren van het spel uitbesteed.

Voor de artwork hebben we ideeën aan een illustrator doorgegeven en die heeft het volledige thema uitgewerkt. Dit ging met name om karakterkaarten. De spelregels en doos hebben we uiteindelijk zelf vormgegeven. Wel met bepaalde ontwerpen van de illustrator erin verwerkt natuurlijk.

Hieronder zie je de evolutie van speelkaarten uit Konumo Batalo. Het eerste concept (foto links boven) is volledig bedacht door Romeo. Bij het tweede concept (foto rechts boven) kwam er meer thema bij kijken. De uiteindelijk versie (onderste foto) laat het werk van de Illustrator zien.

Eerste en Tweede Concept Kaarten Konumo Batalo

Definitieve Versie kaarten Konumo Batalo

Het spel produceren hebben we door een spellenfabriek laten doen. In dit geval heet dat bedrijf ook de Nederlandse Spellen Fabriek (NSF). Jij geeft aan welk materiaal onderdelen je nodig hebt, je levert de artwork aan, het formaat van de doos en het speelbord, de spelregelboekjes en alles wat erbij komt kijken. Zij kijken dan of alles goed is aangeleverd en of zij alle onderdelen kunnen verwezenlijken (en ja, bijna alles is mogelijk). En als alles wordt goedgekeurd zorgen zij dat je alle spellen verkoop-klaar ontvangt.

Er zijn ook andere bedrijven trouwens. Bijvoorbeeld Ludo Fact (Duitsland) of Panda Games (China). Wij hebben uiteindelijk voor de NSF gekozen omdat dit een Nederlands bedrijf is. Maar qua prijzen kunnen de leveranciers nogal verschillen. Dus doe hier goed onderzoek naar.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik denk dat de meeste mensen die sterk zijn in het plannen, bouwen, ontwikkelen, communiceren, creëren… Of bordspellen maken… Dit gewoon in zich hebben, OF NIET. Sommige mensen krijgen de beste ideeën voor het slapen gaan, tijdens een wandeling, of op de pot. Ik vind het daarom moeilijk om te zeggen dat ik “ergens” inspiratie vandaan haal.

Ja. Ik speel veel spellen en heb er een enorme passie voor. Dat kan natuurlijk helpen. Maar ik raak niet ineens door een persoon of door een spel gemotiveerd om iets te ontwikkelen. Dit komt gewoon. Nouja, misschien dat er onbewust een bron van inspiratie in schuilt…

Welke bordspel-bedenkers zie jij als voorbeeld?

Tja dat zijn de bekende namen zoals:

  • Klaus Teuber (o.a. van Kolonisten van Catan)
  • Uwe Rosenberg (o.a. van Agricola & Caverna)
  • Reiner Knizia (o.a. van In de Ban van de Ring)
  • Vlaada Chivatil (o.a. van Mage Knight & Codenames)

Bij dit rijtje hoop ik mezelf ooit te kunnen en mogen voegen, maar dat gaat me ongetwijfeld nog wat tijd kosten!

Nu ben jij aan de beurt!

Dit blog had niet tot stand kunnen komen zonder de hulp van Romeo en The Dutch Game Mill. Hartelijk dank aan hem voor de tijd die hij heeft genomen om mijn vragen te beantwoorden. Hopelijk mag hij zichzelf ooit het rijtje hierboven voegen :).

Wil jij zelf een bordspel maken en heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Bijvoorbeeld over het bedenken, ontwikkelen of het productieproces? Dan horen we die graag in de reacties. Romeo is bereid om, waar mogelijk, vragen te beantwoorden. Vraag dus gerust!

Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *