When I Dream: Spel Uitleg, Unboxing & Review!

When I Dream: Spel Review, Uitleg & Unboxing

De droom-duiding van Sigmund Freud, de onderzoeken van droom-analisten en de betekenissen die dromen volgens psychologen moeten hebben…

Ze zijn stuk voor stuk achterhaald.

Dromen worden gevormd door Feeën, Boemannen en Zandmannetjes. Dát is de enige verklaring. En het bewijs vind je terug in de partygame When I Dream van Repos Production.

In dit blog laat ik je zien wat er in de doos zit, geef ik de speluitleg én deel ik mijn When I Dream review!

Om de overzichtelijkheid van dit blog over het spel When I Dream te waarborgen, heb ik de volgende indeling gemaakt:

  1. Algemene Informatie
  2. Kort Speloverzicht
  3. Wat zit er in de doos?
  4. When I Dream: Speluitleg
  5. When I Dream: Review
  6. When I Dream: Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Bordspel (Partygame)
  • Aantal Spelers: 4-10 Personen
  • Speelduur: 45 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: Repos Production
  • Spelauteur: Chris Darsaklis
  • Illustrator: Gaël Lannurien, Cyrille Bertin, Nicolas Fructus, Vincent Dutrait, Frédéric Navez, Anne Heidsieck, Julien Delval, Jonathan Aucomte, Loïc Billiau, Cyril Nouvel, Éric Azagury, Sébastien Caiveau, Zong, Maëva Da Silva, Swal, Régis Torrès, Asterman Studio, Christine Deschamps, Ismael Pommaz & Miguel Coimbra.
  • Te koop bij: Spellenrijk.nlbol.com

2 – Kort Speloverzicht

“De nacht is gevallen en je valt vredig in slaap. Het is de perfecte gelegenheid voor de droomgeesten om jou te bezoeken en jouw dromen positief of negatief te beïnvloeden…

Luister naar de stemmen van de Feeën, maar pas op voor de Boemannen en Zandmannetjes! Weet jij bij zonsopkomst nog wat je gedroomd hebt?”

3 – Wat zit er in de doos?

Onderstaand speelmateriaal zit in de doos:

  • 11 Droomgeestkaarten:
    • 5 Feeën
    • 4 Boemannen
    • 2 Zandmannetjes
  • 110 Droomkaarten
  • 104 Puntenfiches
  • 1 Bed
  • 1 Hoofdeinde
  • 1 Speelbord
  • 1 Slaapmasker
  • 1 Zandloper
  • 1 Boekje Spelregels

Laten we maar eens kijken hoe het eruitziet. Te beginnen met de voorkant van de doos:

When I Dream: Voorkant Doos

En de achterkant van de doos:

When I Dream: Achterkant Doos

Zo ziet de binnenkant eruit van een gevulde doos:

When I Dream: Binnenkant Doos (Gevuld)

When I Dream: Binnenkant Doos (Gevuld)

En de binnenkant van een lege doos zie je hieronder. Zoals je ziet zit er een prima inlay bij.

When I Dream: Binnenkant Doos (Leeg)

De When I Dream spelregels bestaan uit 4 pagina’s, waarvan de laatste pagina alleen maar een dankwoord is. De spelregels zijn overzichtelijk en duidelijk:

When I Dream: Spelregels

Het speelbord ziet er zo uit:

When I Dream: Speelbord

In het midden van het speelbord plaats je het bed.

When I Dream: Bed

Op het bed leg je de droomkaarten. Er zijn 110 droomkaarten, die dubbelzijdig gedrukt zijn en aan elke kant 2 woorden hebben. Dat betekent 4 woorden per kaart. En dat betekent 440 woorden in totaal.

When I Dream: Droomkaarten Op Bed

Je schermt het woord dat niet meedoet af met het hoofdbord:

When I Dream: Hoofdbord op Bed

De dromer kan zijn of haar ogen afschermen met het prachtige slaapmasker (zachte stof trouwens):


Onder de andere spelers worden Droomgeestkaarten verdeeld. Dit kunnen dus Feeën, Boemannen en Zandmannetjes zijn.

When I Dream: Droomgeesten (Feeën, Boemannen en Zandmannetjes)

De zandloper duurt 2 minuten. Waarschijnlijk hebben ze deze gevuld met geel zand, omdat dit op de slaapjes in je ogen lijkt of omdat Klaas Vaak zand in je ogen mikt tijdens het slapen ;).

When I Dream: Zandloper 2 Minuten

Tot slot hetgeen waar het allemaal om draait: de puntenfiches:

When I Dream: Puntenfiches

4 – When I Dream: Speluitleg

Het doel van When I Dream is om de meeste punten te halen. Je kunt punten halen als Dromer (door woorden goed te raden) en als Droomgeest (door goede en/of foute hints te geven). Het aantal rondes dat je speelt is gelijk aan het aantal spelers dat meedoet.

Ik deel de When I Dream speluitleg op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van een Ronde
  4. Einde van het Spel

4.1 – Voorbereiding

Leg het speelbord op tafel en plaats het bed in het open vak van het bord. Schud de droomkaarten en leg deze in het bed. Schuif daarna het hoofdeinde over het bovenste woord. Zo is er maar één woord zichtbaar. Zet de zandloper op tafel.

Afhankelijk van het aantal spelers doen er een specifiek aantal Droomgeestkaarten mee:

When I Dream: Aantal Droomgeesten per Aantal Spelers

Bepaal de startspeler (volgens de spelregels is dit de oudste) en geef hem of haar het slaapmasker om de ogen mee te bedekken. Wij schuiven zelf het hele speelbord ook vóór de Dromer. Het onderste woord is dan namelijk goed te lezen voor iedereen.

Schud tot slot de Droomgeestkaarten en verdeel deze onder de andere spelers.

4.2 – Spelverloop

Elke ronde bestaat eigenlijk uit een nacht, dag en puntentelling. Tijdens de nacht wordt gedroomd. Tijdens de dag probeert de Dromer zijn of haar droom te herinneren. Tot slot vindt de puntentelling van de ronde plaats.

De Nacht

Zodra de ronde begint draai je de zandloper om. Nu gaan de Droomgeesten om de beurt een woord noemen. Dit woord is een hint die de Dromer moet helpen om het woord op de bovenste, zichtbare Droomkaart te raden.

Als de Dromer denkt te weten welk woord op de Droomkaart staat, noemt hij dit woord. Is het woord goed geraden? Dan leg je de Droomkaart aan de zijde van het speelbord met de Fee. Is het woord fout geraden? Dan leg je de Droomkaart aan de zijde met de Boeman.

When I Dream: Droomkaarten Links en Rechts

De Dromer krijgt dit niet te zien en weet dus niet of een woord goed of fout is geraden.

Maar op deze manier zou het nogal simpel zijn. Elke type Droomgeest heeft echter een andere missie. Zo willen de:

  • Feeën zoveel mogelijk goede antwoorden.
  • Boemannen zoveel mogelijk foute antwoorden.
  • Zandmannetjes evenveel goede als foute antwoorden.

Nadat de kaart is weggelegd, wordt een nieuw woord zichtbaar op het bed. De Droomgeesten gaan direct verder met hints geven voor dit woord. Dit proces herhaal je net zolang totdat de tijd voorbij is.

De dag

Zodra de tijd voorbij is, moet de Dromer zijn droom proberen te herinneren. Hij of zij vertelt een mooi verhaal en noemt daarin alle woorden die hij of zij geraden heeft.

Je kunt hier heel saai gewoon de woorden opnoemen. Maar When I Dream is en blijft en een partygame. Probeer het dus wat op te leuken met rare, absurde dromen ;).

Puntentelling

De Dromer ontvangt 1 punt voor elke kaart die aan de Fee-zijde van het speelbord ligt, plus 2 punten als hij of zij alle goed geraden woorden heeft opgenoemd tijdens de dag.

De Feeën ontvangen 1 punt voor elke kaart die aan de Fee-zijde van het speelbord ligt.

De Boemannen ontvangen 1 punt voor elke kaart die aan de Boeman-zijde van het speelbord ligt.

When I Dream: Puntentelling

Voor het Zandmannetje zijn er drie mogelijke scenario’s:

Liggen er aan de Fee- en Boemanzijde evenveel kaarten? Dan krijgt de zandman 1 punt voor elke kaart aan de Fee-zijde plus 2 extra punten.

Is er een verschil van 1 Droomkaart tussen de Fee- en Boemanzijde? Dan krijgt het Zandmannetje 1 punt voor elke kaart aan de zijde met de meeste Droomkaarten.

Is er een verschil van 2 (of meer) Droomkaarten tussen de Fee- en Boemanzijde? Dan krijgt het Zandmannetje 1 punt voor elke kaart aan de zijde met de minste Droomkaarten.

4.3 – Einde van een Ronde

Zodra de punten van de ronde bekend zijn én de puntenfiches zijn uitgedeeld, is de ronde afgelopen. De speler links van de Dromer wordt nu de nieuwe Dromer en de Droomgeestkaarten worden weer geschud en opnieuw verdeeld.

Daarna kun je de volgende ronde spelen.

4.4 – Einde van het Spel

Het spel eindigt zodra alle spelers 1x de Dromer zijn geweest. Je telt dan alle behaalde punten bij elkaar op. En de speler met de meeste punten wint het spel.

5 – When I Dream: Spel Review

Ik vind partygames leuk om te doen én ik ben verzot op slapen… dus ja. Dan is When I Dream ideaal voor mij, toch? Nou oké, deze When I Dream review is iets genuanceerder, maar ik vind het zeker een tof bordspel.

Kijk. Een partygame moet goed te begrijpen zijn, mensen aan het lachen maken en gezelligheid op tafel brengen. Even kijken of When I Dream hierin slaagt.

De When I Dream spelregels zijn makkelijk en snel uit te leggen. Dat is dus al een pluspunt. Geen ongeduldige mensen aan tafel, want iedereen heeft het zo onder de knie.

En mijn ervaring is dat je met When I Dream ook veel lacht. Dit komt enerzijds door reuring aan tafel, anderzijds door grappige hints.

De reuring ontstaat doordat iedereen, behalve de Feeën, een beetje in de (positieve) stress schieten. De Dromer moet luisteren, raden én onthouden. Boemannen moeten foute hints geven, maar willen niet direct door de mand vallen. En Zandmannetjes moeten switchen tussen goed en fout.

Grappige hints ontstaan omdat er toch wel een druk op de ketel zit. Mensen willen snel reageren en denken dan niet altijd even goed na over wat ze zeggen… Hierdoor ontstaan al snel leuke situaties waarbij een schaterlach niet ondenkbaar is.

When I Dream: Op Tafel

Je kunt verder niet veel fout doen. Je zou een foute hint kunnen geven, maar dan krijg je een strafpunt en that’s it. Voor de rest wordt iedereen meegezogen in de dynamiek van het spel. Hierdoor ben ik ervan overtuigd dat ook de gezelligheid zal overheersen.

Bovendien vind ik dat When I Dream zich onderscheidt van andere partygames, door iets meer cognitieve uitdaging.

Neem 30 Seconds, Codenames, Dixit of Concept. Je omschrijft goed en je raadt goed. Je mindset legt zich toe op één van die bezigheden. Dat is relatief eenvoudig.

Maar bij When I Dream moet je soms ook foute hints geven. En als Dromer is het niet alleen maar luisteren en raden, maar ook onthouden. Je hersenen staan met deze partygame voor een grotere uitdaging.

En begrijp me niet verkeerd: ik vind dat een positief iets!

Het enige waar ik wat over twijfel, is de herspeelbaarheid. Want ja, je hebt weliswaar 440 woorden. Maar als je When I Dream vaker speelt blijven woorden denk ik toch al snel hangen. En dan kan een uitbreidingsset een welkome aanvulling zijn.

Al met al mijn When I Dream review in het kort: Een moderne partygame met prachtig speelmateriaal en een grotere, cognitieve uitdaging dan normaal. Als je wil dat een partygame spanning, gelach en gezelligheid op tafel brengt, dan is When I Dream sowieso een droom die uitkomt!

Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!

Facebook Spellenwijs.nlInstagram Spellenwijs.nl

6 – When I Dream: Waar te koop?

Je kunt het spel When I Dream online kopen op Spellenrijk.nl en bol.com.

Nu ben jij aan de beurt!

Met dit blog heb ik je verteld over het Repos Production spel “When I Dream”. Ik liet je zien wat er in de doos zit, gaf mijn spel uitleg én deelde mijn When I Dream review met je.

Ken jij deze partygame al? En wat vind je ervan? Ik hoor jouw mening graag in een reactie! Ook als je nog vragen hebt mag je die altijd stellen :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *