5 Torens Kaartspel: Review (White Goblin Games)

5 Torens Kaartspel: Review

Spelauteur Kasper Lapp heeft mij elke keer weten te verrassen met spellen die hij bedacht (ook al zijn het er niet bijster veel). Meestal berusten zijn spellen op eenvoudige concepten met een verrassende twist. Denk bijvoorbeeld aan Magic Maze, Fun Facts en That’s not a Hat. Met het kaartspel 5 Torens, uitgebracht door White Goblin Games, heeft hij het concept ‘bieden’ vereenvoudigd.

In dit blog deel ik mijn 5 Torens review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.

Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het kaartspel 5 Torens zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het kaartspel 5 Torens. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Klaar voor de review? Let’s go!

5 Torens Kaartspel: op Tafel

Mijn 5 Torens review in het kort

Ik vind 5 Torens een knap bedacht, eenvoudig biedspelletje. Een wezenlijk verschil met andere biedspellen is dat je slechts één bod per ronde doet (en elkaar dus niet kunt blijven overbieden) en geen bod mag uitbrengen dat je niet waar kunt maken. Je kunt dus niet bluffen om de ‘prijs’ voor andere spelers op te krikken. Dit betekent enerzijds dat het een stukje interactie mist met andere spelers. Anderzijds maakt dit het spel uitermate behapbaar en toegankelijk. Zie het als een echte filler, of een leuk spelletje om kinderen het concept van bieden te leren (zoals ik bij mijn dochter heb gedaan).

Meer weten? Scroll verder voor:

  • Algemene informatie
  • Korte uitleg
  • Is 5 Torens iets voor jou?
  • Met welke spellen kun je het vergelijken?
  • Mijn uitgebreide review
  • Én webshops waar je het spel kunt kopen.

Algemene informatie

Korte speluitleg

In 5 Torens ga je torens bouwen. Er zijn 5 soorten en van elke soort mag je er hoogstens 1 bouwen. Elke ronde worden er 5 torenkaarten opengedraaid. De startspeler doet een bod van 0 t/m 5 om aan te geven hoeveel hij of zij van er deze kaarten wil hebben. De volgende spelers mogen ieder eenmalig en om de beurt hoger bieden of passen. De speler met het hoogste bod neemt de geboden hoeveelheid kaarten en voegt ze toe aan zijn of haar torens. Torens lopen van laag naar hoog. Alleen de 8 en 9 bieden een mogelijkheid om van de aflopende volgorde af te wijken.

Het spel eindigt als de trekstapel voor de tweede keer leeg is. Je scoort punten voor elke kaart in een toren. Torens met een 0 scoren twee keer. De speler met de meeste punten wint!

Is 5 Torens iets voor jou?

Ik kan 5 Torens aanraden als je…

  • van korte kaartspelletjes houdt.
  • het leuk vind om spelletjes met bied-element te spelen.
  • een spelletje zoekt dat behapbare beurten geeft en lekker doorloopt.
  • kinderen van ongeveer 8 jaar het concept van bieden wil leren.

Ik zal 5 Torens afraden als je…

  • een biedspelletje zoekt waarin je ook moet bluffen.
  • graag wat controle houdt gedurende het spel.
  • een spelletje wil met torenhoge interactie.

Vergelijkbare spellen

5 Torens is een buitengewoon toegankelijk kaartspelletje waarin je moet bieden (niet bluffen). Onderstaande spellen zijn ook eenvoudig en/of een biedspel. Mocht je er een of meer leuk van vinden? Dan denk ik dat je 5 Torens ook leuk vindt.

Uitgebreide review

Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van 5 Torens? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Oké, je bouwt torens. Dat is het thema haha. Meer is daar niet echt over te vertellen.

Waar wél meer over te vertellen is, is het artwork op de kaarten. Er zitten zo ontzettend veel kleine verwijzingen in naar films en games. War of the Worlds, Star Wars, Avatar, Super Mario, Kirby, James Bond, Willie Wonka, Meeples, Shrek, de Grinch, Wreck it Ralph, Lord of the Rings, Aladdin, Back to the Future, The Shining, Ghostbusters, Peter Pan en ga zo maar door.

5 Torens Kaartspel: Aladdin en Spongebob

Wat zou dat aan licenties hebben gekost…? Nouja, maakt ook niet uit. Ik merk dat de verwijzingen het leuk maken om naar de kaarten te kijken.

Aanvullend vind ik de kleuren goed gekozen. De kaarten zijn goed van elkaar te onderscheiden.

Heb je wat moeite met kleuren onderscheiden? Dan denk ik dat de vorm van de kastelen daarbij kan helpen. Hoewel de vormen van elk type toren er in mijn ogen anders uitzien dan de rest, zie ik vooral verschil in de onder- en bovenkant van de gevel. Bij boomtorens zijn er bladeren, bij schroottorens stukken metaal, bij enge torens bakstenen, enzovoorts.

5 Torens Kaartspel: Leon en de Grinch

De kaarten zijn verder van goede kwaliteit. Het doosje is overigens wel iets hoger dan nodig was. Daar had misschien nog een centimeter van af gekund. Of beter, ze hadden een deel van de ruimte kunnen vullen met een startspelerfiguurtje. Al was het maar een kartonnen plaatje. Want zodra je met 3 of meer spelers speelt, raak je nog weleens kwijt wie er als eerste mag bieden.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik ben tevreden over de 5 Torens spelregels. Ze zijn volledig, logisch opgebouwd en niet langer dan nodig. Wellicht had ik zelf het deel over Torens logischer gevonden als onderdeel van het kopje Bouwen, maar vermoed dat ruimte en indeling hier de doorslaggevende factor is geweest.

5 Torens Kaartspel: Spelregels (in detail)

5 Torens is een buitengewoon toegankelijk kaartspelletje. De regels zijn eenvoudig, spelers zijn – mede door het bieden – elke ronde betrokken en het duurt niet te lang. Je kunt de complexiteit (en niet de gameplay) vergelijken met titels als:

Mijn dochter van 8 jaar wil dit nu steeds spelen als ze een spelletje mag kiezen. Voor haar was dit overigens het eerste spelletje waarmee ze het concept van ‘bieden’ heeft geleerd.

Strategie of Geluk?

Ik vind 5 Torens grotendeels een geluksspel, waar tactiek soms van toegevoegde waar is en waarbij strategie niet komt kijken.

De geluksfactor speelt een rol bij het opendraaien van de 5 kaarten. Welke kaarten dit zijn en bij wie ze worden opengedraaid is ontzettend bepalend voor succes (van die ronde). Komen er kaarten die je kunt gebruiken? Dan heb je geluk. Komen er kaarten die je niet kunt gebruiken? Dan heb je pech.

Waar spelers in het begin nog dezelfde kaarten willen hebben, verandert dit naar gelang het spel. Spelers verzamelen immers ieder andere kaarten. Waar voor mij op een gegeven moment de roze 5 welkom is, heb jij misschien liever de roze 12.

5 Torens Kaartspel: Potje met 4 Spelers

Enerzijds geeft dit soms situaties waarbij spelers tactisch kunnen bieden om andere spelers kaarten te onthouden. Anderzijds geeft dit situaties waarop het spel wat meer wordt ‘geleefd’. Immers, je mag alleen een bod uitbrengen als je de kaarten kwijt kunt. Je kunt dus niet altijd biedingen doen om andere spelers het moeilijk te maken. Die laatste situaties voelen soms wat jammerlijk.

Je hebt dus niet heel veel grip op het spel. Eigenlijk alleen bij onderstaande vragen:

  • Welk bod kan ik doen om er zelf beter van te worden en/of een ander te naaien?
  • Is het ’t waard om een kaart van één van m’n torens af te leggen?
  • Is het ’t waard om nu een toren af te sluiten met een 0 om de score van die toren te verdubbelen?

Spelmechanisme

Ik zie 2 noemenswaardige mechanismen in 5 Torens.

De eerste is Auction/Bidding. Dit betekent dat je een spelletje speelt waarbij bieden een rol speelt. Vaak kun je elkaar blijven overbieden. Dat is bij 5 Torens niet het geval. Hier mag je eenmalig een bod doen. In spelersvolgorde. Hoewel dit het spel overzichtelijk houdt, heb je er ook weinig invloed door.

Biedingen worden ook gebruikt in bijvoorbeeld Koehandel, Skull, Perudo en Wonder Woods.

5 Torens Kaartspel: Hoge Toren

De tweede is Set Collection. Hierbij moet je met speelstukken, kaarten, symbolen of iets anders proberen om setjes te maken. Die setjes kunnen bonussen, acties en/of punten opleveren. In 5 Torens moet je setjes maken van dezelfde kleur toren. De voorwaarde is dat de kaarten steeds een lager getal moeten hebben dan de vorige (met uitzondering van de 8 en de 9).

Dit mechanisme ken je misschien wel uit Pandemic, Ticket to Ride Europe en Azul.

Titels als Ohanami en Trekking Through History werken, net als 5 Torens, met getallen die in een bepaalde volgorde verzameld moeten worden.

Interactie

In biedspellen zit altijd wel wat interactie. Je biedt immers tegen elkaar. Zo ook in 5 Torens. De ene speler doet een bod en de andere speler biedt er (wel of niet) overheen.

Opvallend daarbij is dat je in 5 Torens slechts 1 bod per ronde kunt doen. Je kunt niet een voorzichtig bod doen, zodat als iemand er overheen biedt, jij daar weer overheen kunt bieden. Het bod dat je doet is voor jou final. Dat telt.

5 Torens Kaartspel: Kaart Neerleggen

Dit houdt 5 Torens overzichtelijk en waarborgt het spelverloop. Dat is fijn. Alleen het betekent ook dat het spelverloop wat statisch wordt. Je kunt spelers niet verleiden om een hoger bod te doen of bewust de prijs proberen op te krikken. Dit gecombineerd met het gegeven dat je kaarten wel kwijt moet kunnen (en anders niet kunt bieden), maakt dat, naarmate het spel vordert, biedingen voor de hand gaan liggen.

M’n punt is, niemand kan bluffen. Dat stukje interactie zit niet in 5 Torens.

Wat ik wel interessant vind is het dilemma dat ontstaat uit het volgende scenario. Stel dat je ervoor kiest om 3 zandkaarten te pakken, maar daarmee een lage kaart bovenop krijgt, dan heb je niet veel mogelijkheden meer om andere zandkaarten te pakken. Hierdoor worden je biedingen automatisch lager. En dat geeft een andere speler meer ‘macht’ bij het doen van biedingen. Hij of zij kan altijd hoger bieden dan jij, omdat je minder kwijt kunt.

Idealiter stemmen spelers hun spel dus een beetje op elkaar af. Je wil pas op het juiste moment pieken en alle kaarten pakken die je kunt. Simpelweg omdat je andere spelers anders teveel ruimte geeft.

Tot slot wil ik benoemen dat ik 5 Torens het leukste vind met 4 of 5 spelers. Je hebt dan weliswaar minder grip, maar het spel wordt ook onvoorspelbaarder en dynamischer. Dat is precies wat dit spel, vanwege het relatief platte biedingsmechanisme, wel kan gebruiken.

5 Torens Kaartspel: Afgelegde Kaarten

Bovendien komen er bij 4 of 5 spelers extra (dubbele) kaarten in het spel. Greep je mis bij een roze 7? Niet getreurd, er zit er nog eentje van in de stapel.

Herspeelbaarheid

Kaarten zullen nooit in dezelfde volgorde worden omgedraaid. Spelers verzamelen nooit dezelfde kaarten. Soms win je met veel hoge torens zonder 0. Soms win je met 1 of 2 hoge torens mét een 0. Afgaande naar wat er op tafel komt en welk pad je bewandelt, zit er wel de nodige variatie in 5 Torens.

Ik vind alleen ook dat het biedingsmechanisme voorspelbaar wordt naarmate het spel vordert. Hierdoor mist wat spanning en interactie die het spel iets dynamischer hadden kunnen maken. Dit is echter niet het geval en daarom voelt elk spel in hoofdlijnen wel weer teveel van hetzelfde.

Kortom, voor mij is 5 Torens prima om af en toe te spelen.

Waar kun je het spelletje 5 Torens kopen?

Je kunt het kaartspel 5 Torens online bestellen op:

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog gaf ik je mijn recensie over het kaartspelletje 5 Torens. Het werd bedacht door Kasper Lapp en internationaal uitgebracht door Deep Print Games. White Goblin Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *