7 Wonders Duel is een van de hoogst gewaardeerde spellen voor 2 personen op BoardGameGeek (alleen Twilight Struggle staat hoger). Het bordspel sleepte talloze nominaties in de wacht en viel met regelmaat in de prijzen.
In dit blog reis ik terug in de tijd met mijn vrouw. Samen gaan we naar de machtigste steden van de Oudheid. Het toneel waar dit spel van Repos Production zich afspeelt. Ik laat je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef de speluitleg en deel mijn 7 Wonders Duel review!
Voordat je begint met lezen: The Game Station gaf mij het bordspel 7 Wonders Duel zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals er meerdere wonderen in de wereld bestaan, zo bestaat dit blog uit meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2 Personen
- Speelduur: 30-45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Repos Production
- Spelauteur: Antoine Bauza & Bruno Cathala
- Illustrator: Miguel Coimbra
- Te koop bij: TheGameStation.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het 7 Wonders Duel bordspel:
- 1 Speelbord
- 66 Tijdperkkaarten:
- 23 Tijdperk I
- 23 Tijdperk II
- 20 Tijdperk III
- 7 Gilde kaarten
- 12 Wonder kaarten
- 4 Militaire fiches
- 10 Vooruitgang fiches
- 1 Conflict Pion
- 31 Muntstukken:
- 14 van waarde 1
- 10 van waarde 3
- 7 van waarde 6
- 1 Scoreboekje
- 1 Boekje met spelregels
- 1 Overzichtsblad
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant heeft een mooie insert en ziet er zo uit:
Je vindt de 7 Wonders Duel spelregels terug in een boekje van 20 bladzijden.
Daarnaast zit er een helpblad bij met wat uitleg van symbolen en het spelverloop:
Het speelbord is langwerpig en ziet er zo uit:
Links op het speelbord plaats je willekeurig 5 voortgangsfiches:
Op het middelste spoor wordt de conflict pion gezet:
En rechts leg je de militaire fiches:
7 Wonders Duel bestaat vooral uit tijdperkkaarten:
Je hebt kaarten uit tijdperk I:
Kaarten uit tijdperk II:
En kaarten uit tijdperk III:
Daarnaast worden in tijdperk III de zogenaamde gildekaarten toegevoegd:
Ook kunnen er tijdens het spel 7 Wonders Duel een aantal wonderen worden afgerond:
Er komt ook geld voor in 7 Wonders Duel, en wel met de volgende munten:
De scores kun je uiteindelijk optellen met het handige scoreblok:
3 – 7 Wonders Duel: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte 7 Wonders Duel speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je 7 Wonders Duel?
7 Wonders Duel wordt gespeeld over 3 tijdperken. Elk tijdperk trekken jij en je tegenstander om de beurt een kaart. Deze kun je (kopen en) bouwen, inwisselen voor geld óf inzetten om een wonder te bouwen.
Door te investeren in gebouwen kun je o.a. grondstoffen produceren (en volgende gebouwen goedkoper bouwen), je militaire macht vergroten en investeren in de wetenschap. De speler die na 3 tijdperken de meeste punten heeft, wint het spel. Dring jij met jouw leger de andere stad binnen óf behaal jij wetenschappelijke overheersing vóórdat tijdperk 3 voorbij is? Dan win je ook!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van 7 Wonders Duel. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Soorten gebouwen
- Einde van een tijdperk
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord op tafel met de uiteindes naar beide spelers. Plaats willekeurig 5 voortgangsfiches op de groene rondjes, zet de conflict pion op het middelste vakje en leg de militaire fiches op hun plek.
Schud de tijdperk- en gildekaarten apart. Haal uit elke stapel 3 kaarten en voeg bij tijdperk III willekeurig 3 gildekaarten toe. Maak met tijdperk I de aangegeven vorm op tafel.
Bepaal de startspeler en schud de wonderkaarten. Leg er 4 open. De startspeler kiest er één, de andere speler kiest er dan twee waarna de startspeler de vierde neemt. Dit wordt nogmaals gedaan, maar dan begint de tweede speler. Geef elke speler tot slot 7 munten.
Nu heb je zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt 7 Wonders in drie tijdperken. Elk tijdperk worden er tijdperkkaarten op tafel gelegd in een specifieke vorm, waarbij kaarten op en dicht liggen. Hieronder zie je bijvoorbeeld de vorm uit Tijdperk II.
Vervolgens pakken spelers om de beurt een beschikbare kaart en voeren één van de volgende 3 acties uit:
- Gebouw bouwen
- Geld nemen
- Wonder bouwen
Een kaart is beschikbaar als er geen andere kaart op ligt. Mocht er, door het pakken van een kaart, een of meer gesloten kaarten nu beschikbaar zijn? Dan draai je deze om.
Door gebouwen in je stad te bouwen (voor je op tafel te leggen) profiteer je van directe en indirecte voordelen. Zo kun je grondstoffen produceren die toekomstige gebouwen weer voordeliger (of zelfs gratis!) maken, je militaire macht vergroten en investeren in de wetenschap.
3.2.1 – Gebouw bouwen
Als je een kaart wil bouwen, neem je de betreffende kaart van tafel en betaal je de aangegeven kosten. De kosten kunnen munten, grondstoffen en ketensymbolen zijn. Een ketensymbool staat op een kaart uit een eerder tijdperk. Heb jij die? Dan mag je de andere kaart met hetzelfde symbool gratis bouwen.
Munten leg je in de algemene voorraad. Grondstoffen en ketensymbolen hoef je alleen in je bezit te hebben. Grondstoffen staan bovenin op bruine en grijze kaarten afgebeeld. Soms ook op gele kaarten, maar dan moet je er munten voor betalen. Voor elk apart symbool produceer je één grondstof.
Kom je een grondstof te kort? Dan mag je ook geld gebruiken om deze te kopen. Je betaalt per grondstof altijd 2 munten + 1 munt voor elk aanwezige symbool van de grondstof die jij wil kopen, op bruine en grijze kaarten in de stad van je tegenstander.
3.2.2 – Geld nemen
Heb je bijna geen geld meer of ben je out of money? Dan kun je een beschikbare kaart pakken en afleggen. Je ontvangt dan 2 munten + 1 munt voor elk geel gebouw in je stad. Daarna is je beurt voorbij!
3.2.3 – Wonder bouwen
Als je voldoende grondstoffen hebt kun je één van jouw 4 wonderen bouwen. Je pakt dan wederom een beschikbare kaart en die schuif je onder het wonder dat je wil bouwen. Je handelt directe effecten af. Punten ontvang je aan het einde van het spel.
3.3 – Soorten gebouwen
Er zijn een aantal soorten gebouwen in het 7 Wonders Duel bordspel:
- Bruine kaarten zijn ruwe grondstoffen en produceren grondstoffen.
- Grijze kaarten zijn goederen en produceren grondstoffen.
- Blauwe kaarten zijn burgerlijke gebouwen en leveren punten op.
- Groene kaarten zijn wetenschappelijke gebouwen en leveren punten en/of wetenschapssymbolen op.
- Gele kaarten zijn commerciële gebouwen en zijn geld waard, produceren grondstoffen en veranderen handelsregels.
- Rode kaarten zijn militaire gebouwen en verhogen je militaire macht op het spoor.
- Paarse kaarten zijn gilden en die leveren punten op aan de hand van specifieke criteria.
Sommige gebouwen leveren een direct en eenmalig voordeel op, zoals geld ontvangen of het verhogen van je militaire macht.
Andere gebouwen leveren je dus een voordeel op tijdens het spel, zoals het produceren van grondstoffen of het krijgen van een wetenschapssymbool. Heb je 2 dezelfde wetenschapssymbolen? Dan mag je een voortgangsfiche pakken. Ook dit fiche levert een direct en/of indirect voordeel op.
En weer andere gebouwen leveren je punten op aan het einde van het spel.
3.4 – Einde van een tijdperk
Zodra een speler de laatste kaart van een tijdperk neemt en zijn beurt heeft uitgevoerd, eindigt een tijdperk.
Nu worden de kaarten van het volgende tijdperk in hun betreffende vorm neergelegd.
De speler met de minste militaire macht bepaalt wie dit tijdperk begint.
3.5 – Einde van het spel
Er zijn 3 manieren om 7 Wonders Duel te eindigen:
- Militaire overheersing
- Wetenschappelijke overheersing
- Burgerlijke overwinning
Bereikt een speler het laatste veld op het militaire spoor? Dan valt hij de stad van zijn of haar tegenstander binnen en wint direct door militaire overheersing.
Behaalt een speler 6 verschillende wetenschapssymbolen? Dan wint hij of zij direct door wetenschappelijke overheersing.
Slaagt niemand in militaire- of wetenschappelijke overheersing? Dan eindigt het spel gewoon na tijdperk III. Je telt alle punten op en de speler met de meeste punten wint door burgerlijke overwinning. Bij een gelijke stand wint de speler met de meeste punten van blauwe kaarten.
4 – 7 Wonders Duel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze 7 Wonders Duel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Ik vind het slim dat de makers, Antoine Bauza en Bruno Cathla, net als voor het 7 Wonders basisspel, hebben gekozen voor een thema uit de Oudheid. Immers, dat was de tijd waar je in veldslagen lijnrecht tegenover elkaar kwam te staan en een duel moest aangaan met je vijand. Doordat ik dit gevoel krijg, kan ik niet anders concluderen dan dat ik het thema erg geslaagd vind.
Het artwork ziet er naar mijn mening erg mooi uit. Op de doos, op het speelbord en op de kaartjes. Ik vind ze fraai om te zien.
De kwaliteit van het materiaal is ook erg goed. Zo lijken de kaartjes van een dikker soort karton te zijn gemaakt en ook de muntstukken zijn wat dikker. I like!
Symboliek is erg belangrijk in dit spel. Want op elke kaart is niet veel ruimte om een effect te beschrijven. Gelukkig slaagt 7 Wonders Duel daar goed in. Hoewel je sommige symbolen de eerste paar keer even moet opzoeken, heb je ze daarna in no time eigen gemaakt.
Tot slot wil ik kwijt dat 7 Wonders Duel in een relatief klein doosje zit. Tóch zit er dusdanig veel speelmateriaal in, dat het echt als een ‘groter’ bordspel aanvoelt. Het feit dat je dit spel voor 2 personen in 30 minuten kunt spelen, maakt het uiteindelijk weer wat kleiner. Maar dat gaat absoluut niet ten koste van het speelplezier!
Spelregels & Toegankelijkheid
De 7 Wonders Duel spelregels zijn prima. Ze voelen wat lang, maar zijn in ieder geval uitputtend. Hier en daar moest ik wat regels 2x of 3x opnieuw lezen, omdat ik niet goed doorhad wat er stond. Lees ik dat nu terug? Dan voel ik me echt dom omdat het heel logisch lijkt. Dus dat ik soms iets opnieuw moest lezen, lag misschien meer aan mij, dan aan de regels zelf.
Ik vind dat 7 Wonders Duel eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Toch gaven de spelregels mij wél dat gevoel. En dat vind ik jammer. Je moet gewoon even door de flinke kluif heen. Is dat gelukt? Dan speel je het spel na 2 of 3 keer moeiteloos weg.
Dan de vraag of 7 Wonders Duel toegankelijk is…
Qua complexiteit is het pittiger (alsook uitdagender) dan bijvoorbeeld Patchwork en Jaipur. Vind je dat al zwaar? Dan moet je 7 Wonders Duel links laten liggen. Wil je juist wat meer uitdaging dan die spellen? Dan is dit zeker de moeite waard.
Daarnaast is 7 Wonders Duel écht een Duel. Je staat lijnrecht tegenover elkaar. Je kunt niet voor jezelf spelen. Je MOET gemeen zijn tegen de ander. Je moet een ander naaien. Houd je daar niet van? Niet kopen. Vind je zoiets juist wel leuk? Dan weet je wat je te doen staat ;).
Strategie of Geluk?
In 7 Wonders Duel moet je weliswaar geluk hebben met de kaarten (en bovendien de volgorde) die op tafel worden gelegd. Maar omdat je een groot deel van de kaarten al kunt zien en je enige invloed kunt uitoefenen op welke kaarten je vrijspeelt, kun je best tactisch te werk gaan.
Je zou zelfs strategisch te werk kunnen gaan, want je hebt 3 manieren om te winnen:
- Militaire overheersing (Sudden Death)
- Wetenschappelijke overheersing (Sudden Death)
- Burgerlijke overwinning
Vooral die sudden deaths is iets wat ik echt goed vind.
Want hierdoor wordt je gedwongen om je tegenstander continu in de gaten te houden. Wordt zijn of haar militaire macht te groot? Dan MOET jij ook maar gaan investeren in je leger. Heeft hij of zij al bijna 6 verschillende wetenschapssymbolen? Dan MOET jij zorgen dat je die laatste wegkaapt.
Je wordt gedwongen om het duel aan te gaan.
Nu is het wel zo dat militaire- en wetenschappelijke overheersing minder voorkomen dan burgerlijke overwinning. Maar dit vind ik niet erg.
Want ook al koop je al die militaire- en wetenschappelijke gebouwen, als je niet wint heb je er nog steeds wat aan. Je krijgt 2, 5 of 10 punten op het militaire spoor en ook voortgangsfiches leveren je voordelen op. Ook al faalt je strategie, je werk is niet voor niets geweest.
Interactie
Er zit veel interactie in 7 Wonders Duel. En dat is precies wat dit bordspel ook écht een duel maakt.
Ik noemde net al dat je je tegenstander voortdurend in de gaten moet houden. Je zult proberen om bepaalde kaarten weg te kapen. Je zult proberen om bepaalde kaarten niet voor je tegenstander vrij te spelen. En je zult, indien nodig, tegengas moeten geven als militaire- of wetenschappelijke overheersing dreigt.
Je probeert elkaar sowieso te naaien.
En dan is er nog meer! Er zijn een aantal symbolen in het spel waarmee jij kaarten van je tegenstander mag vernietigen. Dit zijn er niet veel, maar het is wel degelijk een klap in je gezicht als je tegenstander dit bij jou doet.
Er is dus veel agressieve interactie in 7 Wonders Duel.
Herspeelbaarheid
Ik kan niet anders zeggen dan dat 7 Wonders Duel een hoge herspeelbaarheid heeft. Ten eerste is het speelveld altijd anders door de tijdperkkaarten, voortgangsfiches en wonderen die je kiest. Ten tweede kun je verschillende strategieën proberen om te winnen.
Win je nooit (of juist altijd ) met burgerlijke overwinning? Dan is het een leuk om eens te proberen of je (ook) met militaire- of wetenschappelijke overheersing kunt winnen.
Iets anders dat bijdraagt aan de herspeelbaarheid is een korte speelduur. Op de doos staat 30 minuten en laat het eens 45 minuten zijn. Deze speelduur is relatief kort en maakt het makkelijk om 7 Wonders Duel vaker op tafel te krijgen!
Mijn 7 Wonders Duel review in het kort?
Ik vind 7 Wonders Duel een geweldig en uitdagend spel voor 2 personen. Door het thema, het card drafting mechanisme en mogelijke sudden deaths ga je echt de strijd aan met elkaar. Je moet gemeen doen om te winnen. Het is oorlog! Bovendien zul je, dankzij een variabel speelbord en meerdere wegen naar Rome (eh, de overwinning), niet snel uitgekeken zijn op dit bordspel!
5 – 7 Wonders Duel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel 7 Wonders Duel online bestellen op TheGameStation.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het populaire spel voor 2 personen: 7 Wonders Duel. Bedacht door Antoine Bauza en Bruno Cathala en Internationaal uitgegeven door Repos Production.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn 7 Wonders Duel review.
Wat vind jij ervan? Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog is een foto van Andrey Vishnyakov via Pixabay gebruikt.
Onlangs 7 Wonders Duel geleerd.
Je legt goed de nadruk op complexiteit. Als je er doorheen bent, is het te doen, maar de opstart is een hele drempel.
Vooral het uitrekenen hoeveel iets kost, is een regel die we eerst echt verkeerd speelden.
Tip: Speel het eens op Boardgame Arena. Daar worden de kosten voor je uitgerekend, ook zie je direct wat de ander zou moeten betalen.
Zo krijg je meer feeling met het effect van een ‘steen’ aanschaffen bijvoorbeeld.
Na een aantal keer is het natuurlijk juist de uitdaging om het zonder het ‘spiekbriefje’ te spelen.
Beste Yvonne,
Bedankt voor je reactie bij m’n 7 Wonders Duel review. Fijn om die bevestiging te horen :).
Goede tip ook. Boardgame Arena heeft steeds meer spellen. Ideaal om inderdaad ervaring op te doen!
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl