After Us Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

After Us Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Af en toe komt er een doos voorbij waarvan de voorkant mijn aandacht trekt. Dit was het geval bij het bordspel After Us. De knallende kleuren, de post-apocalyptische setting en het filmische format streelden direct m’n ogen.

In dit blog deel ik VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn After Us bordspel review!

Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het bordspel After Us zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de post-apocalyptische wereld van After Us meerdere apen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Naam: After Us
  • EAN: 5430002001876
  • Soort spel: Bordspel (deckbuilding & race)
  • Aantal Spelers: 1-6 Personen
  • Speelduur: 45 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
  • Uitgever: Geronimo Games
  • Spelauteur: Florian Sirieix
  • Illustrator: Vincent Dutrait
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlSpellenwinkel.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij After Us:

  • 1 Speelbord
  • 6 Spelersborden (1 in elke kleur)
  • 12 Houten spelersmarkers (2 in elke kleur)
  • 24 Actiefiches (4 in elke kleur)
  • 6 Overzichtskaarten (1 per speler)
  • 48 Startkaarten (6 in elke kleur)
  • 120 Apenkaarten:
    • 30 Chimpansees (18 Niveau 1, 12 Niveau 2)
    • 30 Gorilla’s (18 Niveau 1, 12 Niveau 2)
    • 30 Mandrils (18 Niveau 1, 12 Niveau 2)
    • 30 Orang-Oetans (18 Niveau 1, 12 Niveau 2)
  • 120 Houten voedselblokjes:
    • 40 Bloemen
    • 40 Vruchten
    • 40 Graan
  • 47 Kartonnen energiefiches
  • 7 Voorwerptegels
  • 1 After Us spelregels
  • 1 After Us solo spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

After Us Bordspel: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

After Us Bordspel: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant:

After Us Bordspel: Binnenkant Doos

Je vindt de After Us spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden en de solo spelregels op een dubbelzijdig leaflet van A4 formaat:

After Us Bordspel: Spelregels

Het speelbord heeft plek voor kaarten en rondom zit het scorespoor:

After Us Bordspel: Speelbord

Voor elke speler is er een spelersbord met daarop een woedespoor:

After Us Bordspel: Spelersborden

In diezelfde kleuren zijn er 4 actiefiches voor elke speler:

After Us Bordspel: Actiefiches

2 Houten spelersmarkers (en voor op het scorespoor en een voor op het woedespoor):

After Us Bordspel: Houten Spelersmarkers

Overzichtskaarten:

After Us Bordspel: Overzichtskaarten

En startkaarten:

After Us Bordspel: Startkaarten

Over kaarten gesproken. Alle kaarten hebben deze achterkant:

After Us Bordspel: Kaarten

Naast de startkaarten (8 per speler) zitten er ook apenkaarten in het spel. Daarmee verbeter je jouw deck. Je hebt apenkaarten van niveau 1 en 2. Hieronder zie je de chimpansee, orang-oetan, gorilla en mandril:

After Us Bordspel: Apenkaarten Niveau 1 en 2

De ‘grondstoffen’ in het spel worden uitgebeeld door de houten voedselblokjes, ofwel vruchten (oranje), bloemen (blauw) en graan (zwart):

After Us Bordspel: Houten Voedselblokjes

Daarnaast kun je ook batterijen verzamelen:

After Us Bordspel: Energiefiches

Tot slot zijn er nog voorwerptegels. De effecten hiervan kun je activeren met batterijen:

After Us Bordspel: Voorwerptegels

3 – After Us: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van After Us? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte After Us speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je After Us?

In After Us leid je een groep apen die in een post-apocalyptische wereld het snelst probeert te innoveren om bovenaan de maatschappelijke ladder te komen. Je speelt een X aantal rondes. Elke ronde doorlopen alle spelers tegelijkertijd 3 fases. Eerst trek je 4 kaarten van je persoonlijke trekstapel en legt ze naar wens voor je neer. Door afgesloten kaders op kaart te maken krijg je voedsel, batterijen en de mogelijkheid om ze in punten om te zetten. Daarna mag iedereen één nieuwe apenkaart kopen met voedsel en toevoegen aan je deck. Tot slot leg je alle gespeelde kaarten af en ga je naar de volgende ronde. Zodra een speler 80 punten heeft wint de speler die aan het einde van deze ronde de meeste punten heeft.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van After Us. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Voorwerptegels
  4. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Leg het speelbord op tafel. Sorteer van elke apensoort de kaarten op niveau 1 en 2 en vorm daarmee 8 gedekte stapels op het bord. Trek willekeurig 3 voorwerptegels en leg ze onder het bord. Maak een voorraad van voedselblokjes en batterijen.

After Us Bordspel: Startopstelling voor 2 Personen

Geef elke speler een spelersbord, 8 startkaarten, 4 actiefiches en 2 spelermarkers. Schud alle startkaarten en vorm een persoonlijke trekstapel. Leg de actiefiches op je spelersbord. Leg 1 spelermarker op veld 0 (ofwel 80) als scoresteen en 1 spelermarker op veld 0 van het woedespoor op je spelersbord.

Bepaal de startspeler en je kunt beginnen.

3.2 – Spelverloop

Je speelt After Us in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde bestaat uit 3 fases die spelers tegelijkertijd afhandelen. De fases zijn:

  1. Apenraad samenstellen
  2. Nieuwe apen lokken
  3. Rustfase

1. Apenraad samenstellen

Iedereen trekt de bovenste 4 kaarten van zijn of haar trekstapel. Deze kaarten leg je in een volgorde naar keuze onder je spelersbord. Door kaarten naast elkaar te leggen ontstaan open en/of gesloten kaders. Gesloten kaders handel je eenmalig af van links naar rechts en van boven naar beneden.

After Us Bordspel: Apenraad Samenstellen

Gesloten kaders leveren voedsel en batterijen op. Er zijn ook kaders waarmee je verkregen voedsel en/of batterijen kunt inzetten om iets anders te ontvangen, zoals punten, een kader opnieuw activeren en woede (daarover later meer).

Nadat iedereen de 3 rijen van zijn of haar apenraad heeft afgehandeld gaan jullie naar fase 2.

2. Nieuwe apen lokken

Nu kiezen alle spelers in het geheim een van de vier actiefiches en leggen deze gedekt op hun spelersbord. Als iedereen gekozen heeft draaien de spelers hun fiche tegelijkertijd open.

After Us Bordspel: Actiefiche Omdraaien

Dit fiche bepaalt:

  • welke bonusactie je krijgt en
  • van welke aap je (maximaal) 1 kaart mag kopen.

Er zijn 4 soorten apen met ieder een eigen bonus:

  • Gorilla: ga 2 stappen vooruit op het woedespoor*.
  • Orang-Oetan: ontvang 2 batterijen.
  • Mandril: ontvang 2 punten.
  • Chimpansee: activeer een gesloten kader opnieuw.

*Je mag op elk moment in een ronde 4 woede inleveren om een kaart uit je apenraad permanent uit het spel te verwijderen. Je krijgt dan de bonus die rechtsboven op de kaart staat.

Je mag nu 2 gelijke voedselblokjes of 2 batterijen betalen om de bonusactie van één van je buren te kopiëren.

Je hebt niveau 1 en niveau 2 kaarten en die kosten respectievelijke 3 en 6 gelijke grondstoffen. Voor de Gorilla betaal je met graan, voor de Orang-Oetan met vruchten en voor de Mandril met bloemen. Bij de Chimpansee mag je zelf kiezen met welke grondstoffen betaalt, als het maar dezelfde zijn.

After Us Bordspel: Kaart Pakken

Je mag de gekochte kaart bekijken. Daarna leg je ‘m bovenop je trekstapel.

3. Rustfase

Zodra iedereen (die wilde en/of kon) een kaart heeft gekocht voer je deze stappen uit:

  1. Leg alle kaarten in je apenraad op je persoonlijke aflegstapel.
  2. Leg het gespeelde actiefiche weer terug bij je andere 3 fiches.

Voedselblokjes en batterijen in je bezit neem je gewoon mee naar de volgende ronde.

3.3 – Voorwerptegels

Gedurende het spel kun je batterijen gebruiken om de effecten van voorwerptegels te gebruiken. Je mag elk voorwerp per ronde hoogstens 1 keer gebruiken in de fase (1, 2 en/of 3) die op de kaart staat aangegeven.

After Us Bordspel: Voorwerpen op Tafel

Hieronder zie je welke voorwerpen er zijn en diens effecten:

  • Telefoon: Betaal 2 of 3 energie om respectievelijk een niveau 1 of 2 kaart om te wisselen voor een willekeurige nieuwe.
  • Minikoelkast: Betaal 1 energie om 1 grondstof met de voorraad te ruilen.
  • Gettoblaster: Betaal 2 energie om 1 getrokken handkaart af te leggen en een nieuwe van je stapel te trekken.
  • Spelconsole: Betaal 3 of 5 energie om tijdens fase 3 respectievelijk een niveau 1 of 2 kaart naar de volgende ronde mee te nemen.
  • Flipperkast: Betaal 4 energie om tijdens fase 1 een extra kaart van je stapel te trekken.
  • Computer: Betaal 5 energie om 5 punten te krijgen.
  • Bromfiets: Betaal 6 of 9 energie om respectievelijk een nieuwe niveau 1 of 2 kaart te pakken.

3.4 – Einde van het spel

Het spel eindigt aan het einde van de fase waarin ten minste één speler 80 of meer punten heeft behaald. De speler die op dat moment de meeste punten heeft wint het spel. Er is geen tiebreaker.

After Us Bordspel: Eindscores

4 – After Us: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze After Us recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

After Us speelt zich af in 2083. Hoewel de mens al tientallen jaren is uitgestorven, zetten de apen hun evolutie voort. Ze vormen stammen, ontwikkelen zich, leren achtergebleven, menselijke voorwerpen te gebruiken én doen steeds meer kennis op. Elke speler leidt een apenstam en begeleidt die op weg naar het niveau van een collectieve intelligentie. Bereikt jouw stam die als eerste?

After Us Bordspel: Gemixte Apenraad

Ik moet zeggen dat ik ontzettend geïntrigeerd werd door het artwork op de cover, de naam en het thematische gegeven. Het trok m’n aandacht en maakte After Us een van de spellen uit 2024 waar ik het meest naar uitkeek.

Maar…

Het thema is voor dit spel eigenlijk verwaarloosbaar. Hetgeen je in het spel doet – kaarten efficiënt naast elkaar leggen, grondstoffen nemen, nieuwe kaarten kopen en punten scoren – had ook wel door andere thema’s aangekleed kunnen worden. Misschien wel een ruimte-race waarbij een crew moet samenwerken of een wetenschapper die met zijn of haar team als eerste een medicijn moet uitvinden.

Laat ik duidelijk zijn: het thema is er echt op geplakt. Dat neemt alleen niet weg dat ik het nog steeds een geweldig thema vindt dat bovendien voor prachtig artwork van Vincent Dutrait heeft gezorgd. Zijn herkenbare stijl met potloden en verf zag je misschien eerder in Jaipur, HEAT: Pedal to the Metal of De Zoektocht naar El Dorado.

After Us Bordspel: Gorilla in Apenraad

De kwaliteit van het speelmateriaal vind ik goed. Ik was bang dat de spelersborden dunne velletjes zouden zijn, maar dat is gelukkig niet het geval. Je krijgt gewoon stevige, kartonnen bordjes.

Er zit ook een insert in de doos die z’n werk beter doet dan ik had gedacht. Plekken voor kaarten worden aangegeven en de spelersborden passen er netjes in. Je moet alleen nog wel voedselblokjes, batterijen, actiefiches en scorestenen in zakjes doen.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik ben erg tevreden over de spelregels. De volgorde is logisch, de opmaak is zeer gebruiksvriendelijk en de vertaling is netjes. De illustraties kleden de handleiding niet alleen leuk aan, maar zijn ook erg verduidelijkend.

After Us Bordspel: Spelregels (in detail)

Misschien hadden de Speciale Vaardigheden van de apen ná de uitleg van fase 2 gekund. Die vielen een beetje rauw op m’n dak toen ik de bladzijde omsloeg. Ik kan me echter voorstellen dat dit vanuit design-oogpunt op 2 bladzijden naast elkaar moest en dus vóór de uitleg van fase 2 is geplaatst. Geen issue verder, gewoon een beetje muggenziften vanuit mij ;).

Ik vind After Us een buitengewoon toegankelijk bordspel.

Misschien heb je niks met apen en Dutrait’s stijl, dat kan. Je kunt echter niet ontkennen dat er een opvallend, kleurrijke tafereel plaatsvindt als After Us op tafel ligt. Ik ken best wat mensen die dat juist waarderen.

Daarnaast is After Us relatief eenvoudig. Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met bijvoorbeeld:

Het spelverloop is rechttoe rechtaan. Je trekt kaarten, legt ze efficiënt naast elkaar neer, handelt gesloten kaders af, koopt een aap en weer door. Het feit dat je, als de kaarten eenmaal liggen, kaders van links naar rechts en boven naar beneden afhandelt geeft een duidelijke structuur en loopt over het algemeen vloeiend door.

Incidenteel willen spelers een kaart toch nog wel eens verplaatsen en dat is tricky. Op dat moment wordt het spel wat foutgevoelig. Welke grondstoffen had je al gepakt? En welke nog niet? Ik houd de voorraad van de vorige ronde altijd even apart als ik nieuwe grondstoffen ga pakken. Zo kan ik, indien nodig, altijd makkelijker alles even terugdraaien.

After Us Bordspel: Voorraad op Tafel

Nog iets wat After Us toegankelijk maakt: je kunt elkaar niet dwarsbomen. Iedereen is gewoon lekker met zijn of haar eigen puzzel bezig.

Strategie of Geluk?

After Us is vooral een tactisch spel waar geluk ook een rol in speelt.

Het tactische aspect zie je terug in het maximale dat je uit je beurt kunt halen. Hoe leg je de kaarten neer? Welke aap wil je kopen? Kun je voorwerpen gebruiken? En wil je nog kaarten verwijderen met woede?

Het kopen van nieuwe- en verwijderen van bestaande kaarten heeft wel wat invloed op je volgende beurten. Het geeft enige richting. Focus je meer op batterijen, woede en/of directe punten? De invloed is naar mijn mening echter dusdanig klein dat ik het spel sowieso niet strategisch noem.

After Us Bordspel: Kaart van Niveau 2 Pakken

De geluksfactor zit uiteraard in het trekken van de kaarten. Je weet nooit zeker wat je krijgt (behalve als je net een kaart hebt gekocht). Soms moet je 3 verschillende apen trekken voor punten en trek je maar 2 soorten. Pech. Soms trek je een aap met een gratis eigenschap (een streepje) maar trek je niks fatsoenlijks om ernaast te leggen. Pech. En soms krijg je net de weinig voedsel om een specifieke aap te kopen. Pech.

Uiteraard kunnen bovenstaande voorvallen ook in positieve zin uitpakken. Feit blijft wel: hier zit een geluksfactor.

Spelmechanisme

Er zijn 4 noemenswaardige mechanismen in After Us.

De eerste is Deckbuilding. Iedereen begint met een stapel kaarten, speelt er een X aantal van en kan zo acties doen, punten scoren en/of nieuwe kaarten kopen. Vaak heb je ook de mogelijkheid om kaarten te verwijderen. Het idee is dat je deck van kaarten steeds beter wordt. Je bouwt er aan. En dat doe je bij After Us ook. Wél is het spel relatief kort waardoor het opbouwen soms wat onbevredigend kan voelen.

Andere spellen met dit mechanisme zijn bijvoorbeeld Dominion, De Kwakzalvers van Kakelenburg en Living Forest. Zie m’n blog met deck building games voor meer titels.

After Us Bordspel: Apenraad Samenstellen

De tweede is Simultaneous Action Selection. Dit houdt in dat spelers tegelijkertijd een actie kiezen óf tegelijkertijd (een deel van) hun beurt uitvoeren. Bij After Us werkt dat net zo. Spelers trekken tegelijk kaarten, leggen ze tegelijk naast elkaar en ontvangen tegelijk grondstoffen. Alleen bij het spelen van een actiefiche moet je even op elkaar wachten (omdat je de bonus van andermans fiche kunt kopiëren).

Je hebt dit mechanisme (of varianten op) wellicht al eens ervaren in Spirit Island, 7 Wonders en Railroad Ink.

De derde is Splaying & Melding, letterlijk vertaalt ‘spreiden en smelten’. De manier waarop kaarten in relatie tot elkaar worden gespeeld (naast elkaar, op elkaar, deels over elkaar heen) activeert acties, bonussen en/of punten. In After Us leg je de kaarten naast elkaar neer. De gesloten kaders die dan ontstaan leveren grondstoffen, bonusacties en/of punten op.

Dit komt ook voor in Orchard, Schotten Totten en Sea Salt & Pepper.

After Us Bordspel: Scorepion Verplaatsen

Tot slot is er nog Race. De naam zegt het al. Je probeert iets als eerste te halen. Een bepaalde locatie, een bepaalde voorwaarde of een bepaald puntenaantal. In After Us draait ’t om het laatste. Na de fase waarin een speler 80 punten heeft gehaald is de race voorbij en wint de speler met de meeste punten. Het is dus niet de speler die als eerste de 80 punten aantikt die wint!

Het spelmechanisme Race zit ook in populaire titels als HEAT: Pedal to the Metal, Cubitos en Splendor.

Interactie

Er zit zo goed als geen interactie in After Us.

Slechts één element voegt wat interactie toe: het moment dat je een actiefiche hebt gespeeld. Nu mogen spelers namelijk 2 gelijke grondstoffen betalen om de bonus van het fiche van de linker- of rechterbuur te kopiëren.

After Us Bordspel: Actiefiche van Gorilla Omdraaien

Het is alleen niet dat je elkaar hier pijn mee doet. Het is puur dat je even wil kijken wat je tegenstander heeft gespeeld. That’s it.

Wél wil ik nog benoemen dat je goed naar je tegenstanders moet blijven kijken. Stel dat jij rustig een sterke deck wil opbouwen, doe dit dan alleen als je tegenstanders dit ook lijken te doen. Als zij gewoon gaan rammen voor punten, dan moet je echt met ze mee want anders blijf je achter. Het idee dat je dan niet echt een toffe deck opbouwt kan dan wat onbevredigend zijn.

Herspeelbaarheid

Ik vind de herspeelbaarheid van After Us prima.

Het speelmateriaal biedt best wat opties om te variëren. Er komen steeds andere kaart-combinaties in het spel voor, gesloten kaders bieden onvoorspelbare beloningen en voorwerpen verschillen per spel.

Bovendien kun je verschillende dingen proberen. Focus je zoveel mogelijk op Orang-Oetans en batterijen om voorwerpen te activeren? Focus je zoveel mogelijk op Gorilla’s om Woede te creëren en je deck op te schonen? Focus je zoveel mogelijk op Mandrils om puur voor punten te gaan? Of focus je op de Chimpansee om kaders opnieuw te activeren en je iets vrijer bent in de weg die je bewandelt?

Dus zoals gezegd: met het speelmateriaal kun je best leuk variëren.

Ik kan me alleen ook voorstellen dat het spelverloop van After Us voor sommige mensen te eentonig wordt. Je bent in sneltreinvaart de 3 fasen aan het doorlopen. Elke keer weer. Er gebeurt verder niets anders.

Persoonlijk zal ik After Us niet keer op keer willen spelen, maar vind ik het gevarieerd genoeg om ‘m zo nu en dan op tafel te leggen!

After Us Bordspel: op Tafel

Mijn After Us review in het kort?

Ik vind After Us een hartstikke leuk spel(letje). In alle eerlijkheid had ik er iets meer van verwacht. Dat komt misschien door de intrigerende cover, het ogenstrelende artwork van Vincent Dutrait en de opzet van een Planet of the Apes-achtige setting. Het thema voegde uiteindelijk niet zoveel toe als ik had gehoopt en er is zo goed als geen interactie. Wat maakt ‘m dan toch zo leuk? Dit komt door het schitterende, kleurrijke artwork dat je op tafel legt en het aangename spelverloop dat deze deckbuilder biedt. Je hebt de spelregels zó onder de knie, het spel vordert in rap tempo en spelers kunnen lekker tegelijkertijd puzzelen. Bovendien levert alles wat je doet wel iets positiefs op. Hoewel het dus niet mijn verwachtingen waar maakte, vind ik het nog steeds een mooie, leuke titel.

5 – After Us: Waar te koop?

Je kunt het bordspel After Us online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel After Us. Het werd bedacht door Florian Sirieix en internationaal uitgebracht door Catch Up Games. Geronimo Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn After Us review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *