After Us Bordspel: Review (Geronimo Games)

After Us Bordspel: Review (Geronimo Games)

Af en toe komt er een doos voorbij waarvan de voorkant mijn aandacht trekt. Dit was het geval bij het bordspel After Us. De knallende kleuren, de post-apocalyptische setting en het filmische format streelden direct m’n ogen.

In dit blog deel ik mijn After Us review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.

Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het bordspel After Us zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel After Us. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Klaar voor de review? Let’s go!

After Us Bordspel: op Tafel

Mijn After Us bordspel review in het kort

Ik vind After Us een hartstikke leuk spel(letje). In alle eerlijkheid had ik er iets meer van verwacht. Dat komt misschien door de intrigerende cover, het oogstrelende artwork van Vincent Dutrait en de opzet van een Planet of the Apes-achtige setting. Het thema voegde uiteindelijk niet zoveel toe als ik had gehoopt en er is zo goed als geen interactie. Wat maakt ‘m dan toch zo leuk? Dit komt door het schitterende, kleurrijke artwork dat je op tafel legt en het aangename spelverloop dat deze deckbuilder biedt. Je hebt de spelregels zó onder de knie, het spel vordert in rap tempo en spelers kunnen lekker tegelijkertijd puzzelen. Bovendien levert alles wat je doet wel iets positiefs op. Hoewel het dus niet mijn verwachtingen waar maakte, vind ik het nog steeds een mooie, leuke titel.

Meer weten? Scroll verder voor:

  • Algemene informatie
  • Korte uitleg
  • Is After Us iets voor jou?
  • Met welke spellen kun je het vergelijken?
  • Mijn uitgebreide review
  • Én webshops waar je het spel kunt kopen.

Algemene informatie

  • Naam: After Us
  • EAN: 5430002001876
  • Soort spel: Bordspel (deckbuilding & race)
  • Aantal Spelers: 1-6 Personen
  • Speelduur: 45 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
  • Uitgever: Geronimo Games
  • Spelauteur: Florian Sirieix
  • Illustrator: Vincent Dutrait
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlSpellenwinkel.nlSpelhuis.be

Korte speluitleg

In After Us leid je een groep apen die in een post-apocalyptische wereld het snelst probeert te innoveren om bovenaan de maatschappelijke ladder te komen. Je speelt een X aantal rondes. Elke ronde doorlopen alle spelers tegelijkertijd 3 fases. Eerst trek je 4 kaarten van je persoonlijke trekstapel en legt ze naar wens voor je neer. Door afgesloten kaders op kaart te maken krijg je voedsel, batterijen en de mogelijkheid om ze in punten om te zetten. Daarna mag iedereen één nieuwe apenkaart kopen met voedsel en toevoegen aan je deck. Tot slot leg je alle gespeelde kaarten af en ga je naar de volgende ronde. Zodra een speler 80 punten heeft wint de speler die aan het einde van deze ronde de meeste punten heeft.

Is After Us iets voor jou?

Ik kan After Us aanraden als je…

  • van bordspellen houdt waarbij je veelal tegelijkertijd speelt.
  • het niet erg vindt om veelal solitair te spellen.
  • relatief eenvoudig gepuzzel kunt waarderen.
  • de typerende artstyle van Vincent Dutrait kunt waarderen.
  • een spel zoekt dat ook met 5 of 6 spelers goed te doen is.

Ik zal After Us afraden als je…

  • een spel zoekt met veel interactie.
  • een thema wil dat goed in het spel is verwerkt.

Vergelijkbare spellen

After Us is een deckbuilder in combinatie met een race, al speel je grotendeels gewoon een solitaire puzzel. Onderstaande spellen bevatten een of meer van deze kenmerken. Mocht je een van die spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je After Us ook kunt waarderen.

Uitgebreide review

Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van After Us? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

After Us speelt zich af in 2083. Hoewel de mens al tientallen jaren is uitgestorven, zetten de apen hun evolutie voort. Ze vormen stammen, ontwikkelen zich, leren achtergebleven, menselijke voorwerpen te gebruiken én doen steeds meer kennis op. Elke speler leidt een apenstam en begeleidt die op weg naar het niveau van een collectieve intelligentie. Bereikt jouw stam die als eerste?

After Us Bordspel: Gemixte Apenraad

Ik moet zeggen dat ik ontzettend geïntrigeerd werd door het artwork op de cover, de naam en het thematische gegeven. Het trok m’n aandacht en maakte After Us een van de spellen uit 2024 waar ik het meest naar uitkeek.

Maar…

Het thema is voor dit spel eigenlijk verwaarloosbaar. Hetgeen je in het spel doet – kaarten efficiënt naast elkaar leggen, grondstoffen nemen, nieuwe kaarten kopen en punten scoren – had ook wel door andere thema’s aangekleed kunnen worden. Misschien wel een ruimte-race waarbij een crew moet samenwerken of een wetenschapper die met zijn of haar team als eerste een medicijn moet uitvinden.

Laat ik duidelijk zijn: het thema is er echt op geplakt. Dat neemt alleen niet weg dat ik het nog steeds een geweldig thema vindt dat bovendien voor prachtig artwork van Vincent Dutrait heeft gezorgd. Zijn herkenbare stijl met potloden en verf zag je misschien eerder in Jaipur, HEAT: Pedal to the Metal of De Zoektocht naar El Dorado.

After Us Bordspel: Gorilla in Apenraad

De kwaliteit van het speelmateriaal vind ik goed. Ik was bang dat de spelersborden dunne velletjes zouden zijn, maar dat is gelukkig niet het geval. Je krijgt gewoon stevige, kartonnen bordjes.

Er zit ook een insert in de doos die z’n werk beter doet dan ik had gedacht. Plekken voor kaarten worden aangegeven en de spelersborden passen er netjes in. Je moet alleen nog wel voedselblokjes, batterijen, actiefiches en scorestenen in zakjes doen.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik ben erg tevreden over de spelregels. De volgorde is logisch, de opmaak is zeer gebruiksvriendelijk en de vertaling is netjes. De illustraties kleden de handleiding niet alleen leuk aan, maar zijn ook erg verduidelijkend.

After Us Bordspel: Spelregels (in detail)

Misschien hadden de Speciale Vaardigheden van de apen ná de uitleg van fase 2 gekund. Die vielen een beetje rauw op m’n dak toen ik de bladzijde omsloeg. Ik kan me echter voorstellen dat dit vanuit design-oogpunt op 2 bladzijden naast elkaar moest en dus vóór de uitleg van fase 2 is geplaatst. Geen issue verder, gewoon een beetje muggenziften vanuit mij ;).

Ik vind After Us een buitengewoon toegankelijk bordspel.

Misschien heb je niks met apen en Dutrait’s stijl, dat kan. Je kunt echter niet ontkennen dat er een opvallend, kleurrijke tafereel plaatsvindt als After Us op tafel ligt. Ik ken best wat mensen die dat juist waarderen.

Daarnaast is After Us relatief eenvoudig. Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met bijvoorbeeld:

Het spelverloop is rechttoe rechtaan. Je trekt kaarten, legt ze efficiënt naast elkaar neer, handelt gesloten kaders af, koopt een aap en weer door. Het feit dat je, als de kaarten eenmaal liggen, kaders van links naar rechts en boven naar beneden afhandelt geeft een duidelijke structuur en loopt over het algemeen vloeiend door.

Incidenteel willen spelers een kaart toch nog wel eens verplaatsen en dat is tricky. Op dat moment wordt het spel wat foutgevoelig. Welke grondstoffen had je al gepakt? En welke nog niet? Ik houd de voorraad van de vorige ronde altijd even apart als ik nieuwe grondstoffen ga pakken. Zo kan ik, indien nodig, altijd makkelijker alles even terugdraaien.

After Us Bordspel: Voorraad op Tafel

Nog iets wat After Us toegankelijk maakt: je kunt elkaar niet dwarsbomen. Iedereen is gewoon lekker met zijn of haar eigen puzzel bezig.

Strategie of Geluk?

After Us is vooral een tactisch spel waar geluk ook een rol in speelt.

Het tactische aspect zie je terug in het maximale dat je uit je beurt kunt halen. Hoe leg je de kaarten neer? Welke aap wil je kopen? Kun je voorwerpen gebruiken? En wil je nog kaarten verwijderen met woede?

Het kopen van nieuwe- en verwijderen van bestaande kaarten heeft wel wat invloed op je volgende beurten. Het geeft enige richting. Focus je meer op batterijen, woede en/of directe punten? De invloed is naar mijn mening echter dusdanig klein dat ik het spel sowieso niet strategisch noem.

After Us Bordspel: Kaart van Niveau 2 Pakken

De geluksfactor zit uiteraard in het trekken van de kaarten. Je weet nooit zeker wat je krijgt (behalve als je net een kaart hebt gekocht). Soms moet je 3 verschillende apen trekken voor punten en trek je maar 2 soorten. Pech. Soms trek je een aap met een gratis eigenschap (een streepje) maar trek je niks fatsoenlijks om ernaast te leggen. Pech. En soms krijg je net de weinig voedsel om een specifieke aap te kopen. Pech.

Uiteraard kunnen bovenstaande voorvallen ook in positieve zin uitpakken. Feit blijft wel: hier zit een geluksfactor.

Spelmechanisme

Er zijn 4 noemenswaardige mechanismen in After Us.

De eerste is Deckbuilding. Iedereen begint met een stapel kaarten, speelt er een X aantal van en kan zo acties doen, punten scoren en/of nieuwe kaarten kopen. Vaak heb je ook de mogelijkheid om kaarten te verwijderen. Het idee is dat je deck van kaarten steeds beter wordt. Je bouwt er aan. En dat doe je bij After Us ook. Wél is het spel relatief kort waardoor het opbouwen soms wat onbevredigend kan voelen.

Andere spellen met dit mechanisme zijn bijvoorbeeld Dominion, De Kwakzalvers van Kakelenburg en Living Forest. Zie m’n blog met deck building games voor meer titels.

After Us Bordspel: Apenraad Samenstellen

De tweede is Simultaneous Action Selection. Dit houdt in dat spelers tegelijkertijd een actie kiezen óf tegelijkertijd (een deel van) hun beurt uitvoeren. Bij After Us werkt dat net zo. Spelers trekken tegelijk kaarten, leggen ze tegelijk naast elkaar en ontvangen tegelijk grondstoffen. Alleen bij het spelen van een actiefiche moet je even op elkaar wachten (omdat je de bonus van andermans fiche kunt kopiëren).

Je hebt dit mechanisme (of varianten op) wellicht al eens ervaren in Spirit Island, 7 Wonders en Railroad Ink.

De derde is Splaying & Melding, letterlijk vertaalt ‘spreiden en smelten’. De manier waarop kaarten in relatie tot elkaar worden gespeeld (naast elkaar, op elkaar, deels over elkaar heen) activeert acties, bonussen en/of punten. In After Us leg je de kaarten naast elkaar neer. De gesloten kaders die dan ontstaan leveren grondstoffen, bonusacties en/of punten op.

Dit komt ook voor in Orchard, Schotten Totten en Sea Salt & Pepper.

After Us Bordspel: Scorepion Verplaatsen

Tot slot is er nog Race. De naam zegt het al. Je probeert iets als eerste te halen. Een bepaalde locatie, een bepaalde voorwaarde of een bepaald puntenaantal. In After Us draait ’t om het laatste. Na de fase waarin een speler 80 punten heeft gehaald is de race voorbij en wint de speler met de meeste punten. Het is dus niet de speler die als eerste de 80 punten aantikt die wint!

Het spelmechanisme Race zit ook in populaire titels als HEAT: Pedal to the Metal, Cubitos en Splendor.

Interactie

Er zit zo goed als geen interactie in After Us.

Slechts één element voegt wat interactie toe: het moment dat je een actiefiche hebt gespeeld. Nu mogen spelers namelijk 2 gelijke grondstoffen betalen om de bonus van het fiche van de linker- of rechterbuur te kopiëren.

After Us Bordspel: Actiefiche van Gorilla Omdraaien

Het is alleen niet dat je elkaar hier pijn mee doet. Het is puur dat je even wil kijken wat je tegenstander heeft gespeeld. That’s it.

Wél wil ik nog benoemen dat je goed naar je tegenstanders moet blijven kijken. Stel dat jij rustig een sterke deck wil opbouwen, doe dit dan alleen als je tegenstanders dit ook lijken te doen. Als zij gewoon gaan rammen voor punten, dan moet je echt met ze mee want anders blijf je achter. Het idee dat je dan niet echt een toffe deck opbouwt kan dan wat onbevredigend zijn.

Herspeelbaarheid

Ik vind de herspeelbaarheid van After Us prima.

Het speelmateriaal biedt best wat opties om te variëren. Er komen steeds andere kaart-combinaties in het spel voor, gesloten kaders bieden onvoorspelbare beloningen en voorwerpen verschillen per spel.

Bovendien kun je verschillende dingen proberen. Focus je zoveel mogelijk op Orang-Oetans en batterijen om voorwerpen te activeren? Focus je zoveel mogelijk op Gorilla’s om Woede te creëren en je deck op te schonen? Focus je zoveel mogelijk op Mandrils om puur voor punten te gaan? Of focus je op de Chimpansee om kaders opnieuw te activeren en je iets vrijer bent in de weg die je bewandelt?

Dus zoals gezegd: met het speelmateriaal kun je best leuk variëren.

Ik kan me alleen ook voorstellen dat het spelverloop van After Us voor sommige mensen te eentonig wordt. Je bent in sneltreinvaart de 3 fasen aan het doorlopen. Elke keer weer. Er gebeurt verder niets anders.

Persoonlijk zal ik After Us niet keer op keer willen spelen, maar vind ik het gevarieerd genoeg om ‘m zo nu en dan op tafel te leggen!

Waar kun je After Us kopen?

Je kunt het bordspel After Us online bestellen op:

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel After Us. Het werd bedacht door Florian Sirieix en internationaal uitgebracht door Catch Up Games. Geronimo Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *