999 Games bracht in 2021 niet veel expertspellen uit. De eerste was Bonfire. De tweede was Anno 1800. Anno 1800 is gebaseerd op de gelijknamige PC game en werd ontworpen door Martin Wallace (die je wellicht kent van Brass: Birmingham).
Het was niet het computerspel dat mijn interesse wekte, maar Martin Wallace. Zijn naam maakte mij nieuwsgierig naar dit spel.
In dit blog laat ik je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Anno 1800 bordspel review.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Anno 1800 zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in Anno 1800 een grote verscheidenheid hebt aan grondstoffen, zo heb je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Martin Wallace
- Illustrator: Fiore GmbH
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – 999Games.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het bordspel Anno 1800:
- 1 Speelbord (uit 2 delen)
- 4 Thuiseilanden (spelertableaus)
- 12 Oude Wereld-eilanden
- 8 Nieuwe Wereld-eilanden
- 120 Bouwtegels
- 1 Startspelertegel
- 1 Vuurwerktegel
- 130 Marinefiches:
- 77 Handelsfiches (Brons)
- 53 Verkenningsfiches (Zilver)
- 38 Goudfiches:
- 26 van Waarde 1
- 12 van Waarde 5
- 102 Bevolkingskaarten:
- 46 Boer/Werker
- 32 Ambachtsman/Ingenieur/Investeerder
- 24 Nieuwe Wereld
- 22 Expeditiekaarten
- 20 Opdrachtkaarten
- 125 Bevolkingsstenen:
- 25 Boeren (Groen)
- 40 Werkers (Blauw)
- 25 Ambachtslieden (Rood)
- 20 Ingenieurs (Paars)
- 15 Investeerders (Turquoise)
- 4 Overzichtsbladen
- 1 Anno 1800 Spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant van de doos:
De binnenkant van de doos ziet er zo uit. Er zit dus geen insert bij.
Je vindt de Anno 1800 spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden.
Het speelbord bestaat uit 2 delen, die je als puzzelstuk met elkaar verbindt:
Hieronder zie je per rij welke goederen er worden geproduceerd:
Rij 1: Planken, kolen, bakstenen, bier, brood, messing, ramen, champagne, werven (kracht 1, 2 en 3)
Rij 2: Handelswaren, stalen balken, zeil, sterke drank, glas, brillen, zakhorloges, naaimachines, handelsschepen (kracht 1, 2 en 3)
Rij 3: Katoenweefsel, Koffie, worst, zeep, bontmantels, dynamiet, kanonnen, verkenningsschepen (kracht 1, 2 en 3)
Rij 4: Rum, sigaren, chocolade, ingeblikt vlees, werkkleding, stoommachines, stoomauto’s, hoge bi’s, gloeilampen, grammofoon, geschut (kanon).
De achterkant van het speelbord doet er niet toe, maar ik vond de illustratie wel erg mooi. Vandaar toch even een foto:
Daarnaast zijn er voor elke speler dubbelzijdige overzichtsbladen. Op de ene kant vind je de namen terug van alle goederen die je kunt maken. Op de andere kant staan de mogelijke acties die je hebt.
Op het speelbord leg je onderstaande bouwtegels:
Al deze tegels hebben een voor- en achterkant. Op de voorkant staat bovenaan wat je moet betalen. Eenmaal betaalt, draai je de tegel om en leg je deze op je thuiseiland. Daar kun je nu bijvoorbeeld schepen mee bouwen en goederen produceren.
Voor elke speler is er een thuiseiland waar je dus bouwtegels op plaatst als je ze bouwt:
Op onderstaande foto kun je iets beter zien hoe zo’n thuiseiland er uit ziet:
Je kunt goederen produceren met bevolkingsstenen. Daar zijn 5 kleuren van. De kleuren groen, blauw, rood, paars en turquoise staan respectievelijk voor Boeren, Werkers, Ambachtsmannen, Ingenieurs en Investeerders.
Elke keer dat je in Anno 1800 nieuwe bevolkingsstenen krijgt, moet je ook de bevolkingskaarten met dezelfde kleur nemen.
Op de bevolkingskaarten staan 3 dingen. Kosten, effecten en punten. Hieronder zie je de 3 verschillende soorten kaarten:
Tijdens het bordspel Anno 1800 kun je Oude- en Nieuwe Werelden verkennen. Dit zijn de Oude Wereldtegels:
Dit zijn de Nieuwe Wereld-Tegels:
Met de Nieuwe Wereldtegels kun je de volgende goederen produceren: katoen, koffiebonen, cacao, rubber, tabak en suikerriet.
Je hebt 2 soorten marinefiches (fiches die je via schepen krijgt). De eerste zijn handelsfiches, waarmee je handelt met andere spelers:
De tweede zijn verkenningsfiches, waarmee je nieuwe werelden ontdekt:
Met verkenningsfiches kun je ook expeditiekaarten verzamelen. Op deze kaarten staan twee vakjes. Een dier en een artefact. Deze leveren aan het einde van het spel punten op als je er blokjes van dezelfde kleur (rode, paarse en turquoise) op kunt zetten:
Zodra je met een speler handelt, krijgt hij of zij 1 goud:
Om het spel wat variatie te bieden heb je de zogenoemde opdrachtkaarten. Gele kaarten bieden een mogelijke actie tijdens het spel. De andere kleuren leveren punten op aan het einde van het spel. Hieronder zie je Alonso Graves, Hannah Goode en Eli Bleakworth.
Aanvullend heb je nog Edvard Goode, Dierentuin, Universiteit, Isabel Sarmento, Wereldtentoonstelling, Aarhant, Carl Leonard Von Malching, Bente Jorgensen, Madame Kahina, Beryl O’Mara, De Bezoekster, Pyrphorianen, De Koningin, De Redacteur, Museum, Willie Wibblesock en Prinses Qing.
Er is een dubbelzijdige startspelertegel met aan de ene zijde een man en aan de andere zijde een vrouw. Hieronder zie je de vrouw:
En de eerste speler die al zijn kaarten opmaakt (zo eindigt het spel) is er een vuurwerktegel die 7 punten waard is.
3 – Anno 1800 Bordspel: Speluitleg
De Anno 1800 spelregels zijn te uitgebreid om tot in detail in dit blog te omschrijven. Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze dan gerust aan me via een reactie onderaan dit blog. Ik zal deze dan zo snel mogelijk proberen te beantwoorden voor je :).
Hieronder lees je eerst mijn korte Anno 1800 speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je het bordspel Anno 1800?
In Anno 1800 moet je de meeste invloedpunten verzamelen.
Je plaatst bevolkingsstenen om grondstoffen te produceren. Daarmee kun je nieuwe fabrieken bouwen, die op hun beurt óók weer (betere en specialere) grondstoffen kunnen produceren. Daarnaast kun je werven bouwen waar schepen worden gemaakt. En met de schepen kun je de Oude Wereld verkennen, handelen met de Nieuwe Wereld én handelen met andere spelers.
Uiteindelijk ben je bezig om zo slim en efficiënt mogelijk acties te doen. Niet alleen om je resource management op orde te krijgen, maar ook om bevolkingskaarten te spelen. En het zijn deze kaarten die je invloedpunten opleveren. Zodra een speler al zijn bevolkingskaarten heeft gespeeld, eindigt het spel en wint de speler met de meeste invloedpunten!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Anno 1800. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Hoofdacties
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Plaats het speelbord in het midden van de tafel. Leg alle bouwtegels, bevolkingskaarten en expeditiekaarten op de aangegeven plek op het bord. Plaats de Oude- en Nieuwe Wereldtegels rechts naast het bord. Leg alle bevolkingsstenen gesorteerd links van het bord. Vorm een algemene voorraad van goud-, handels- en verkenningsfiches. Leg tot slot de vuurwerktegel en 5 willekeurige opdrachtkaarten open naast het bord.
Elke speler neemt een thuiseiland en plaatst 4 boeren, 3 werkers en 2 ambachtslieden in hun wijken. Daarna legt de speler 1 handelsfiche op elk van zijn handelsschepen en 1 verkenningsfiche op zijn verkenningsschip. Geef iedere speler 7 Boer/Werker kaarten en 2 Ambachtsman/Ingenieur/Investeerder kaarten. Geef de startspeler het startspelerfiche, de tweede speler 1 goud, de derde speler 2 goud en de laatste speler 3 goud.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
In het Anno 1800 bordspel is het doel om de meeste punten te halen. Die krijg je vooral door bevolkingskaarten te spelen, maar ook door andere opties. Daarover later meer. Als je aan de beurt bent, mag je 1 hoofdactie uitvoeren. Die acties licht ik in 3.3 – Hoofdacties toe.
Er zijn 4 elementen die bij verschillende acties terugkomen, maar op zich zelf geen actie zijn. Dat zijn:
- Goederen produceren
- Handelen met spelers
- Bevolkingsstenen terug kopen (Einde Dienst)
- Nieuwe bevolkingskaarten pakken
Goederen produceren
In Anno 1800 zul je het meeste bezig zijn met goederen produceren. Dat is geen actie op zich, maar de verkregen goederen stellen je in staat om een actie uit te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld:
- nieuwe bevolkingsstenen kopen
- nieuwe fabrieken bouwen
- en handkaarten spelen.
Elk thuiseiland begint met een aantal fabrieken (productiegebouwen). Je produceert goederen door 1 bevolkingssteen op de daarvoor bestemde werkplek van een fabriek te zetten. Elke fabriek heeft 2 werkplekken. Zijn deze bezet? Dan kun je daar niet meer produceren.
Goederen die je produceert, zet je ook gelijk in. Je bewaart dus niks en hebt ook geen persoonlijke voorraad o.i.d.!
Je zult vooral proberen specifieke fabrieken te krijgen. Soms om ‘goedkoper’ te produceren, maar meestal omdat een goed te produceren dat je nodig hebt om een kaart uit je hand te spelen. Gespeelde kaarten leveren immers bonussen en punten op.
Handelen met spelers
Het zal voorkomen dat je bepaalde goederen niet hebt of wil produceren en dat je tegenstander er wel of ook een fabriek voor heeft. In dat geval mag je handelsfiches van schepen inzetten om te handelen met je tegenstanders. Afhankelijk van de kleur fabriek spendeer je 1, 2 of 3 handelsfiches.
Deze fiches leg je in je rustgebied (links van je speelbord).
De speler waarmee is gehandeld hoeft niks te doen. De handel kan niet worden voorkomen. Wel krijgt je tegenstander per verhandeld goed 1 goud.
Let op: je mag hetzelfde goed per beurt maar 1 keer handelen, maar je mag wel meerdere verschillende goederen handelen.
Bevolkingsstenen terug kopen
Als je bevolkingsstenen spendeert, verplaats je ze of naar een fabriek (om goederen te produceren) of naar je rustgebied. Normaliter gaan deze stenen pas weer terug naar de woonwijken als je als actie ‘Stadsfeest vieren’ kiest.
Je kunt tijdens je beurt echter, als extra actie, goud betalen om stenen vroegtijdig terug te halen. Je luidt dan het Einde van de Dienst in voor die stenen. Per steen betaal je 1, 2, 3, 4 of 5 goud, afhankelijk van de kleur. Dit terugkopen is geen hoofdactie. Je kunt dus stenen terugkopen om ze vervolgens voor je hoofdactie te gebruiken.
Nieuwe bevolkingskaarten pakken
Elke keer dat je extra bevolkingsstenen krijgt, moet je voor elke steen ook een bevolkingskaart van dezelfde kleur op handen nemen. Dit doe je niet als je bevolkingsstenen opwaardeert (hoofdactie 5), omdat je dan geen extra stenen krijgt.
3.3 – Hoofdacties
Goed. Tijd om de hoofdacties toe te lichten. Per beurt mag je namelijk 1 hoofdactie uitvoeren. Dat zijn:
- Uitbouwen
- Bevolkingskaarten spelen
- Bevolkingskaarten ruilen
- Werkkrachten ronselen
- Bevolkingsstenen opwaarderen
- Oude Wereld ontginnen
- Nieuwe Wereld verkennen
- Expeditiekaarten nemen
- Stadsfeest vieren
1 – Uitbouwen
Met deze actie kun je een nieuwe bouwtegel (fabriek, werf of schip) vanaf het speelbord op je thuiseiland leggen. Je plaatst eerst de bevolkingsstenen op je fabrieken om de nodige grondstoffen te produceren. Aanvullend mag je handelen om grondstoffen te krijgen. Daarna neem je de gebouwde tegel en legt deze op je speelbord.
Daarbij geldt:
- Je mag over andere tegels bouwen (de onderste tegels gaan terug naar het speelbord!)
- Je mag elke fabriek maximaal 1x hebben
- Schepen leg je in het water.
Als je een schip bouwt is dat een handelsschip of een verkenningsschip. Na het bouwen leg je daar direct handels- en verkenningsfiches op.
NB: Voor sommige bouwtegels moet je een bevolkingssteen betalen. Deze bevolkingssteen leg je in je rustgebied! Dit is het gebied links van je speelbord.
2 – Bevolkingskaarten spelen
Met deze actie speel je één van je handkaarten. Je produceert en/of handelt voor de benodigde grondstoffen en legt de kaart daarna open voor je neer. Elke kaart heeft een soort bonus die je eenmalig kunt inzetten op het moment dat jij dat wil. Zodra je de bonus gebruikt, draai je de kaart om en leg je ‘m op je persoonlijke stapel.
Gespeelde kaarten leveren aan het einde van het spel punten op. Het maakt niet uit of deze open of gesloten zijn.
3 – Bevolkingskaarten ruilen
Met deze actie mag je maximaal 3 kaarten uit je hand inruilen voor nieuwe kaarten. De kaarten die je aflegt, leg je onder de stapel met dezelfde soort. Vervolgens pak je hetzelfde aantal kaarten van dezelfde soort weer terug op handen. Je mag meerdere soorten kaarten ruilen.
4 – Werkkrachten ronselen
Met deze actie mag je maximaal 3 nieuwe bevolkingsstenen kopen en op je spelersbord leggen. Je produceert of handelt voor elke steen de aangegeven grondstoffen en zet de steen vervolgens in de woonwijk van diens kleur.
Belangrijk: voor elke bevolkingssteen die je krijgt, pak je ook de bovenste bevolkingskaart van de stapel met dezelfde kleur als de steen.
Zijn de trekstapels leeg? Dan mag je alleen nieuwe stenen nemen als je de aangegeven hoeveelheid goud kunt betalen.
5 – Bevolkingsstenen opwaarderen
Met deze actie mag je maximaal 3 opwaarderingen doen bij bevolkingsstenen op je spelersbord. Je produceert of handelt voor elke opwaardering de aangegeven grondstoffen. Vervolgens vervang je het opgewaardeerde blokje met een blokje van de nieuwe kleur. Je mag 1 bevolkingssteen ook meermaals opwaarderen.
NB: Hier krijg je geen nieuwe bevolkingskaarten voor!
6 – Oude wereld ontginnen
Met deze actie kun je je spelersbord uitbreiden met een Oude wereld eiland. Je betaalt 1, 2, 3 of 4 verkenningsfiches voor respectievelijk het 1e, 2e, 3e of 4e Oude wereld eiland dat je wil bouwen. Het nieuwe eiland leg je rechts aangrenzend van je thuiseiland. Je mag nooit meer dan 4 van deze eilanden hebben.
Deze eilanden leveren nieuwe plekken op om bouwtegels te bouwen.
7 – Nieuwe wereld verkennen
Met deze actie kun je je spelersbord uitbreiden met een Nieuwe wereld eiland. Je betaalt 1, 2, 3 of 4 verkenningsfiches voor respectievelijk het 1e, 2e, 3e of 4e Nieuwe wereld eiland dat je wil bouwen. Het nieuwe eiland leg je ergens naast je thuiseiland. Je mag nooit meer dan 4 van deze eilanden hebben.
Deze eilanden geven jou (en jou alleen, want je tegenstanders mogen deze goederen niet met je handelen!) toegang tot waardevolle goederen die nodig zijn om bepaalde bouwtegels te bouwen en handkaarten te spelen.
8 – Expeditiekaarten nemen
Met deze actie kun je 3 expeditiekaarten trekken en op handen nemen. Je betaalt daar 2 verkenningsfiches voor.
Expeditiekaarten leveren je niets op tijdens het spel, maar kunnen je wel punten opleveren aan het einde van het spel. Elke expeditiekaart heeft namelijk plek voor 2 bevolkingsstenen. Een rode, paarse of turquoise. Elke plek die jij aan het einde van het spel met jouw stenen kunt bezetten, levert je punten op.
NB: In de spelregels staat ‘Hij trekt dan ten hoogste 3 expeditiekaarten’. Dit vond ik wat vreemd, dus zocht ik uit hoe het zat. Het betekent simpelweg dat je altijd 3 kaarten pakt, behalve als er minder dan 3 kaarten liggen.
9 – Stadsfeest vieren
Met deze actie kun je alle ingezette bevolkingsstenen, handelsfiches en verkenningsfiches, die op je spelersbord of in je rustgebied liggen, weer terugzetten. Dat betekent dat je dus weer blokjes hebt om te besteden, je weer kunt handelen en verkennen én dat fabrieken op je spelersbord weer vrij zijn.
3.4 – Einde van het spel
Zodra een speler zijn laatste handkaart speelt, neemt hij of zij de vuurwerktegel (is 7 punten waard). Daarna wordt de ronde afgemaakt. Na die ronde volgt nog 1 laatste ronde. Daarna eindigt het spel. En ja: elke speler komt even vaak aan de beurt.
Nu krijg je punten voor:
- Gespeelde bevolkingskaarten (3, 5 of 8 per kaart)
- Velden op expeditiekaarten die je kunt vullen (1, 2 of 3 per veld)
- Behaalde opdrachtkaarten (variabel) – afbeelding hieronder
- Goudfiches in je bezit (1 punt per 3 goud)
- Vuurwerktegel
De speler met de meeste punten wint het bordspel Anno 1800.
Bij een gelijke stand wint de speler met de meeste, zichtbare bouwtegels (incl. voorgedrukte). Nog steeds gelijk? Dan wint de speler met de minste handkaarten. Nog steeds gelijk? Dan delen de spelers de overwinning.
4 – Anno 1800 Bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Anno 1800 bordspel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen en vertellen dat ik het computerspel Anno 1800 nog nooit heb gespeeld. Je vindt hier dus geen vergelijking tussen de PC Game en het bordspel.
Wat doet het thema dan voor iemand die Anno 1800 nog nooit op de PC heeft gespeeld? Tja, niet zo veel eigenlijk. Ik waardeer ontzettend veel aan het bordspel, maar het thema is wat mij betreft te oppervlakkig.
Je zou een soort handelsimperium moeten opzetten waarin je waardering, en daarmee invloed, krijgt van je bevolking. En die invloed leidt je uiteindelijk naar de overwinning. Hier ben ik geen enkel spel mee bezig geweest. Dat vind ik jammer, maar dat neemt niet weg dat ik veel plezier beleef aan Anno 1800.
Het artwork spreekt me aan. Ik merk dat ik het goed in stijl vindt. Het doet me dan ook denken aan andere ‘real-time strategy’ spellen zoals Age of Empires.
Wat kritische noten liggen bij de enorme hoeveelheid bouwtegels, kleuren van blokjes en de goudfiches.
Als je het spel voor het eerst op tafel legt, schrik je jezelf misschien wel rot. Want je ziet ontzettend veel soorten bouwtegels die je moet bouwen. Maaruh, waar moet je beginnen? En hoe verhouden die gebouwen zich tot elkaar? Een vorm van guidance was hier wellicht handig geweest. Begin met ‘dit soort gebouwen’ en vervolg daarna met ‘deze gebouwen.’ Zoiets.
Bovenstaande leer je uiteindelijk wel, maar daar gaat gewoon wat tijd over heen.
M’n vrienden en ik merkten op dat als je warm gekleurde verlichting boven je tafel hebt, dat het wat lastig kan zijn om de blauwe kleuren van elkaar te onderscheiden. Als ze goed van elkaar gescheiden blijven, hoeft het geen probleem te zijn. Maar ik vind de kleurkeuze wel opmerkelijk. Heeft wellicht iets te maken met het computerspel…
Dan de goudfiches. Ik had het beter gevonden als de goudfiches van waarde 5 groter waren geweest. Met het bordspel Anno 1800 ligt er veel speelmateriaal op tafel. Je zit dus snel wat verder van elkaar af. Wat gebeurde er? Een vriend verkoos mij elke keer weer boven anderen om mee te handelen. Hij dacht namelijk dat ik niet zoveel goud had, maar ondertussen had ik 5 goudfiches van waarde 5 liggen. Grotere fiches hadden dit kunnen voorkomen.
Tot slot is het best veel werk om alles klaar te zetten. Vooral alle bouwtegels juist opstapelen, kan een uitdaging zijn.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Anno 1800 spelregels zijn uitgebreid. Erg uitgebreid. Maar zijn ze te lang? Volgens mij niet. Er zijn nu eenmaal diverse uitzonderingen die beschreven moeten worden. En tot nu toe heb ik op alle vragen die ik had, een antwoord kunnen vinden.
Maar met 16 A4tjes en veel tekst is en blijft het een flinke kluif om doorheen te komen. Daar moet je zin in hebben.
Sowieso is het Anno 1800 bordspel een medium tot zware eurogame als je het mij vraagt. De eerste potjes ben je er zo 2-3 uur aan kwijt.
Bovendien komt er erg veel informatie op je af. Op tafel liggen veel symbolen. Op je handkaarten staan veel symbolen. En in het begin van het spel krijg je al snel meer handkaarten. Veel meer. Daar raak je misschien van in paniek of je ziet door de bomen het bos niet meer.
Het feit dat je hand in rap tempo wordt gevuld met kaarten en vervolgens stap voor stap weer leeg geraakt, vind ik erg tof bedacht. Ik kan me alleen ook voorstellen dat dit veel spelers afschrikt.
Dus…
De uitgebreide spelregels, de speelduur van een paar uur en de hoeveelheid informatie die tijdens het spel in korte tijd op je wordt afgevuurd, maken Anno 1800 geen toegankelijk bordspel. Hier zullen alleen de die hard boardgamers van houden.
Strategie of Geluk?
Het Anno 1800 bordspel heeft naar mijn mening een strategisch kaliber. Tuurlijk, je bent soms afhankelijk van de kaarten en Oude Wereld tegels die je krijgt én de bonussen die ze opleveren. En als je een Nieuwe Wereld tegel krijgt waar niet het goed op staat dat je nodig hebt, kan dat wat lullig zijn.
Maar ondanks dat, kun je ontzettend veel plannen.
En loopt iets niet helemaal als gehoopt? Dan is er altijd wel een andere mogelijkheid om je op dezelfde koers te houden:
- Is een bepaalde bouwtegel op? Dan kun je ervoor kiezen om te investeren in schepen en te handelen.
- Krijg je een bepaald soort goed niet? Dan kun je nog altijd je handkaarten omruilen voor andere kaarten.
Dus ja, geluk speelt wel een rol, maar die is mijns inziens echt heel klein.
Spelmechanisme
Het meest noemenswaardige spelmechanisme van Anno 1800 is naar mijn mening de snelle groei van het aantal handkaarten en het langzame afbouwen daarvan. Ik weet niet eens of dit mechanisme een naam heeft…
Ik weet wel dat ik dit ontzettend tof en verfrissend vind!
In het begin dachten mijn vrienden ik nog: “Wtf?! Hoelang gaat dit duren?” Maar naarmate het spel vorderde keerde bij ons de rust terug en gingen we gewoon doelgericht en zo efficiënt mogelijk die kaarten afwerken.
En dan bestaat ook nog eens de kans dat een speler de ‘korte route’ kiest. Wat bedoel ik daarmee? Zo min mogelijk nieuwe handkaarten pakken en zo snel mogelijk al je handkaarten spelen. Hierdoor ontstaat een interessant spanningsveld. Bovendien maakt dit dat de speelduur van Anno 1800 variabel is. Je kunt in 1 uur klaar zijn. Je kunt in 2 uur klaar zijn. Je kunt in 3 uur klaar zijn.
Houd er dus rekening mee jij misschien wel tijd wil investeren in het maken van een goed geoliede machine, terwijl je tegenstander besluit het snel af te maken. Dan ga je hoogstwaarschijnlijk nat.
Ik zelf heb daar geen problemen mee, maar ik ken mensen die dat niet waarderen. Mocht jij in die laatste groep vallen, dan kan het zijn dat Anno 1800 niet helemaal voor jou is.
Interactie
Er zit best wel wat interactie in dit bordspel. Die vind je terug bij:
- Handelen
- Concurrentie
- Race naar het einde
Als jij een goed wil produceren die je niet zelf hebt, dan kun je handelen met je tegenstanders. Intuïtief wil je je tegenstanders niet teveel goud geven, maar het kan wel degelijk vruchtbaar zijn om veel te handelen. Je hoeft dan immers bepaalde bouwtegels niet zelf te bouwen.
In een spel met 2 spelers is concurrentie niet aan de orde. Bij 3 of 4 spelers wel. In dit geval raken namelijk de bouwtegels, Oude Wereld tegels en Nieuwe Wereld tegels op. Er zijn er niet genoeg voor iedereen. Ook dit zorgt voor een spannende vorm van interactie waarbij je andere het liefst te snel af wil zijn.
En dan hebben we nog de race naar het einde. Zoals gezegd, het spel eindigt als iemand zijn of haar laatste handkaart speelt. Zodra een speler als een gek kaarten begint te spelen en zijn hand alleen maar kleiner wordt, word je min of meer gedwongen om hetzelfde te gaan doen. Niet zozeer omdat je als eerste je hand leeg wil hebben, maar omdat je nog zoveel mogelijk punten wil scoren.
Herspeelbaarheid
In essentie heeft Anno 1800 een hoge herspeelbaarheid. Dat is vooral te danken aan de verschillende opdrachtkaarten waar je punten mee kunt scoren aan het einde van het spel. Als je deze opdrachten niet meeneemt in je strategie, kun je echt flink punten mislopen. Met een nederlaag tot gevolg.
Deze kaarten geven je elke keer weer andere subdoelen om na te streven.
Waar de herspeelbaarheid een deukje oploopt, zit in de voorbereidingstijd en/of opruimtijd. Je moet namelijk al die bouwtegels op hun goede plek leggen en dat kost best wat tijd. Dan kun je ze wel netjes opruimen, zodat de voorbereiding de volgende keer minder tijd kost. Maar dan kost het je onderaan de streep nog steeds veel tijd.
Ik kan me voorstellen dat je Anno 1800 hieronder minder snel uit de kast zult trekken.
Final thoughts…
Ik wist niet wat ik van Anno 1800 moest verwachten. Ik ging er echt blanco in. Wel las ik in de spelregels even het kopje met ’tips voor beginners’ (en ja hoor, die deelde ik ook met m’n vrienden – ik wil wel verdiend winnen 😉 !). Dit was echt geen overbodige luxe. Doordat Anno 1800 zo overweldigend is, is het heel fijn om aan het begin een paar handvatten te hebben.
Ik denk dat veel spelers onnodig zullen afhaken als ze gewoon in het diepe worden gegooid. Neem daarom echt, voordat je de eerste keer gaat spelen, die tips door.
Tot slot: ik vind het hartstikke leuk om Anno 1800 te spelen, maar ik begon ‘m pas echt te waarderen na een paar plays. Vooral omdat achter dat oppervlakkige, doch imposante uiterlijk, een diepgaande, doch eenvoudige gameplay zit.
Mijn Anno 1800 review in het kort?
Ik vind Anno 1800 thematisch erg ‘plat’ en in het begin nogal overweldigend. MAAR. De gameplay is iets wat ik met elk potje meer en meer ben gaan waarderen. De kunst is om acties zo efficiënt mogelijk te besteden. Dat betekent goed plannen, een koers bepalen en bijsturen waar nodig. Het spelmechanisme, waarbij het aantal handkaarten snel kan toenemen, terwijl je er eigenlijk van af wil, vind ik het leukste. Het zorgt niet alleen voor de mentale uitdaging om orde te scheppen in de chaos, maar ook voor een spanningsveld op tafel (want wie maakt het spel ten einde?). Uiteindelijk blijft Anno 1800 een spel voor die hard boardgamers. En zelfs daar zal een enkeling een drempel over moeten om met plezier uit te varen.
5 – Anno 1800 Bordspel: Waar te koop?
Je kunt 999 Games’ Anno 1800 o.a. bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, 999Games.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Anno 1800. Het is bedacht door niemand minder dan Martin Wallace (o.a. van Brass: Birmingham) en in Nederland uitgegeven door 999 Games.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je mijn speluitleg én deelde mijn Anno 1800 spel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie.
Wil je graag je eigen recensie delen? Dan hoor ik je mening graag in een reactie, zodat andere lezers er ook nog wat aan hebben :)!
Dag Hans
Hartelijk bedankt voor de review!
Ik heb een vraagje voor jou. Ik kocht het spel aan in de Duitse versie. Op zich geen probleem, aangezien het volledig taalonafhankelijk is, maar nu ben ik op zoek naar de spelregels in het Nederlands. In het Engels kon ik ze vinden op BGG, maar in het NL zijn ze nog nergens terug te vinden, voor zover ik kan inschatten. heb jij enig idee waar ik nog kan zoeken en/of zou jij ze eventueel kunnen delen?
Alvast bedankt voor jouw reactie!
Vriendelijke groet
Thomas
Beste Thomas,
Bedankt voor je reactie bij m’n Anno 1800 bordspel review!
Ik weet dat 999 Games niet zo graag hun Nederlandstalige spelregels publiceert. Wat vaak bij hun spellen gebeurt is dat mensen een anderstalige editie kopen die goedkoper is en er vervolgens de NL spelregels bij zoeken. Dat is voor 999 Games commercieel niet zo, eh, interessant.
Niet dat ik bovenstaande jou verwijt hoor. Zeer zeker niet. Maar bovenstaande is een verklaring voor het feit dat veel spelregels van 999 Games niet zo makkelijk te vinden zijn. Dat geldt ongetwijfeld ook voor die van Anno 1800.
Ik kan je er helaas ook niet aan helpen, want ik heb de spelregels alleen als fysiek boekje en niet als digitale versie.
Misschien niet het antwoord dat je hoopt, maar wel het meest eerlijke dat ik kan geven.
Succes met de zoektocht en graag tot ziens!
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl