Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing!

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing

Spelauteur Shem Phillips bracht ons eerder al Rovers van de Noordzee, dat in 2019 Nederland bestormde en er in datzelfde jaar vandoor ging met de Nederlandse Spellenprijs.

Een jaar later werd er verder gebouwd aan zijn Nederlandstalige ludografie met Architecten van het Westelijk Koninkrijk. En guess what? Ook dit spel won de Nederlandse Spellenprijs!

In dit blog vertel ik je meer over Architecten van het Westelijk Koninkrijk. Ik laat je zien wat er in de doos zit, geef mijn speluitleg én deel natuurlijk mijn review met je. Veel plezier!

Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het spel Architecten van het Westelijk Koninkrijk zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals diverse bouwmaterialen samen één gebouw vormen, zo vormen onderstaande onderwerpen één blog:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Bordspel (Worker Placement)
  • Aantal Spelers: 1-5 Personen
  • Speelduur: 90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Spelauteur: Shem Phillips en S.J. Macdonald
  • Illustrator: Mihajlo Dimitriesvski
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlWhiteGoblinGames.comSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Architecten van het Westelijk Koninkrijk:

  • 1 Speelbord
  • 165 Kaarten:
    • 43 Leerlingkaarten
    • 43 Gebouwkaarten
    • 10 Zwarte Markt kaarten
    • 22 Schuldkaarten
    • 11 Beloningskaarten
    • 6 Vermenigvuldigkaarten
    • 30 Plankaarten (voor Solo spel)
  • 170 Grondstoffen:
    • 35 Klei
    • 40 Hout
    • 40 Steen
    • 25 Goud
    • 30 Marmer
  • 50 Zilver
  • 100 Arbeiders
    • 20 Groene
    • 20 Rode
    • 20 Blauwe
    • 20 Gele
    • 20 Paarse
  • 10 Spelersschijfjes
    • 2 Groene
    • 2 Rode
    • 2 Blauwe
    • 2 Gele
    • 2 Paarse
  • 10 Dubbelzijdige Spelersborden
  • 1 Dubbelzijdig Tegenstanderbord
  • 1 Boekje Spelregels

Zullen we maar eens wat foto’s gaan bekijken?

Hier, de voorkant van de doos:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Voorkant Doos

En de achterkant:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant met inlay:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Binnenkant Doos (Inlay)

Je vindt de Architecten van het Westelijk Koninkrijk spelregels terug in een boekje van 20 bladzijden.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels

Het speelbord komt midden op tafel te liggen:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Speelbord

En elke speler krijgt een dubbelzijdig spelersbord. Aan de ene kant is er geen speciale eigenschap, aan de andere kant wel.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Spelersborden

Elke speler krijgt 20 arbeiders en 2 spelersschijfjes. De kleuren komen overeen met de spelersborden.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Groen Speelmateriaal
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Al het Speelmateriaal

Tijdens Architecten van het Westelijk Koninkrijk kun je op diverse manieren punten scoren. Één daarvan is het bouwen van gebouwkaarten:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Gebouwkaarten

Je kunt ook leerling(kaart)en aannemen. Zij bieden je voordelen voor de rest van het spel:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Leerlingkaarten

Als je meehelpt met bouwen aan de kathedraal kun beloningkaarten verdienen:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Beloningskaarten

Voor de boefjes onder ons zijn er ook nog Zwarte Markt kaarten:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Zwarte Markt Kaarten

Daarnaast kun je nog in de schulden komen en een schuldkaart ontvangen. Die is 2 minpunten waard. Maar betaal je de schuld af? Dan blijk je weer loyaal:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Schuldkaarten

Bouwen, inhuren en betalen doe je middels de nodige grondstoffen. In chronologische volgorde zijn dan Zilver (munten), Hout, Klei, Steen, Goud en Marmer:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Zilver Munten
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Hout
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Klei
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Steen
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Goud
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Marmer

De voorraad van dit speelmateriaal is ongelimiteerd. Raken de munten of een specifiek soort grondstof op? Dan kun je Vermenigvuldigkaarten gebruiken:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Vermenigvuldigkaarten

Je kunt Architecten van het Westelijk Koninkrijk ook solo spelen. Je speelt dan tegen het Tegenstanderbord:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Tegenstanderbord

Een deck kaarten bepaalt welke actie(s) je tegenstander uitvoert. Je begint met kaarten die een bruine titel hebben. Gedurende het spel worden daar zwarte titels aan toegevoegd:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Plankaarten met Bruine Titel
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Plankaarten met Zwarte Titel

Tot slot zitten er twee overzichtskaarten bij voor het solo spel én een spel met 2 spelers:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Overzichtskaarten

3 – Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Speluitleg

Ik geef eerst een korte speluitleg en daarna volgt een uitgebreidere uitleg.

Hoe speel je Architecten van het Westelijk Koninkrijk?

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een worker placement bordspel. Als je aan de beurt bent plaats je een arbeider op een locatie om grondstoffen te krijgen of actie uit te voeren. Het interessante? Des te meer arbeiders van jou op één locatie, des te groter de beloning.

Je verzamelt grondstoffen en munten. Met munten kun je leerlingen rekruteren die je gedurende het spel extra voordelen opleveren. Met grondstoffen kun je gebouwen uit je hand spelen. Deze leveren punten op. Ook kun je grondstoffen gebruiken om mee te helpen aan de bouw van de kathedraal.

Helaas kun je niet alleen focussen op het verkrijgen van grondstoffen en bouwen van dingen. Andere spelers kunnen jouw arbeiders gevangen nemen en ze naar de gevangenis sturen. Dit kost je niet alleen tijdelijk arbeiders, maar brengt ook het risico op minpunten met zich mee.

Bovendien heb je ook nog het loyaliteitsspoor. Voor nette acties (zoals grondstoffen afstaan) stijgt jouw loyaliteit. Voor slechte acties (zoals deelnemen aan de zwarte markt) daalt je loyaliteit. Dit levert je respectievelijk plus- en minpunten op aan het einde van het spel.

De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Gildehuis

Dan is het nu tijd voor mijn uitgebreidere Architecten van het Westelijk Koninkrijk speluitleg. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Verschillende acties
  4. Einde van het spel
  5. Puntentelling

3.1 – Voorbereiding

Leg het speelbord midden op tafel. Schud de zwarte markt kaarten en leg deze op het linkerveld van de zwarte markt met de 2 grondstoffen naar boven. Schud de beloningskaarten en creëer een stapel rechts van de kathedraal.

Schud alle gebouwkaarten en leg deze gedekt links van de werkplaats. Schud alle leerlingkaartten, leg er 8 open rechts van de werkplaats en creëer een trekstapel naast het bord. Leg ook alle grondstoffen en munten naast het speelbord als voorraad.

Elke speler kiest een kleur spelerbord, neemt 20 arbeiders en 2 schijfjes in bijbehorende kleur. Deze laatste leg je op veld 7 van het loyaliteitsspoor en onder de kathedraal.

Tot slot krijgt elke speler 4 gebouwkaarten. Hier kies je er één van, de rest geef je door naar links. Dit doe je totdat elke speler 3 kaarten heeft. De laatste leg je af.

Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel liggen:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Startopstelling voor 2 Personen

3.2 – Spelverloop

Tijdens Architecten van het Westelijk Koninkrijk ben je na elkaar aan de beurt. Als je aan de beurt bent plaats je een arbeider op een veld naar keuze. Vervolgens voer je bijbehorende actie uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Belangrijk: Des te meer arbeiders van jou bij één locatie, des te groter de beloning.

3.3 – Verschillende acties

Je kunt diverse acties uitvoeren met Architecten van het Westelijk Koninkrijk. Die zal ik hier toelichten.

Ten eerste zijn er diverse plekken waar je grondstoffen en munten kunt verzamelen:

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Plekken voor Grondstoffen
  • Groeve: Steen
  • Bos: Hout
  • Mijnen: Klei en Goud
  • Zilversmid: Zilveren munten

Daarnaast is er de Werkplaats. Hier kun je óf leerlingen inhuren óf gebouwkaarten nemen.

Voor leerlingen betaal je zilver. Elke leerling levert je echter een voordeel op gedurende het spel (zoals extra grondstoffen, geen daling in loyaliteit, enzovoorts). Bovendien staan er symbolen op de leerlingen. De meeste gebouwen mag je pas bouwen als je een leerling hebt met zo’n symbool.

Bij het Koninklijk Pakhuis kun je grondstoffen doneren aan de gemeenschap en loyaliteit verdienen. Je kunt ook grondstoffen inruilen voor Marmer. Dit is een luxe grondstof die nodig is voor de kathedraal en speciale gebouwkaarten.

Bij het Belastingkantoor worden de belastingcenten opgeslagen. Door hier te staan steel je al het zilver. Handig, maar het kost je wel 2 loyaliteit.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Belastingkantoor

De Zwarte Markt is een manier om relatief eenvoudig aan grondstoffen, leerlingen en gebouwkaarten te komen. Maar ook dit kost je loyaliteit. Je kiest één van de drie velden en voert onderstaande actie uit. Op een veld van de zwarte markt mag altijd maar één arbeider staan.

Als je bij het Stadscentrum gaat staan mag je alle arbeiders van één speler bij één locatie gevangennemen. Deze gevangenen bewaar je op je spelersbord.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Stadscentrum

Bij de Gevangenis kun je meerdere acties uitvoeren (1 per beurt!). De belangrijkste? Breng door jou gevangen genomen arbeiders naar de gevangenis in ruil voor geld of bevrijd je arbeiders van jezelf die in de gevangenis zitten. Via deze weg krijg je je arbeiders dus weer terug.

Dan de laatste actie: het Gildehuis. Zodra je een gebouwkaart speelt óf een bijdrage levert aan de kathedraal, moet je een arbeider in het gildehuis leggen. Deze arbeider komt niet meer terug. Maar oké, voor zowel gebouwkaarten als helpen met de kathedraal verdien je punten.

3.4 – Einde van het spel

Er mogen slechts een beperkt aantal arbeiders (dit is afhankelijk van het aantal spelers) in het gildehuis liggen. Is dit aantal bereikt? Dan komen alle spelers nog één keer aan de beurt.

3.5 – Puntentelling

Zodra de laatste actie is uitgevoerd tellen alle spelers hun punten. Deze verdien (of verlies) je voor:

  • Gespeelde Gebouwkaarten (Altijd plus)
  • Bijdrage aan de Kathedraal (Altijd plus)
  • Positie op het Loyaliteitsspoor (Kan plus of min zijn)
  • Lopende Schuldkaarten (Altijd min)
  • Goud en Marmer in je bezit (Altijd plus)
  • Elke 10 Zilver (Altijd plus)
  • Arbeiders in de Gevangenis (Altijd min)
Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Leerlingen & Gebouwen

De speler met de meeste punten wint het spel.

  • Is het gelijkspel? Dan wint de speler met de meeste loyaliteit.
  • Is het nog gelijkspel? Dan wint de speler met het meeste zilver.

4 – Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te kunnen geven, deel ik mijn Architecten van het Westelijk Koninkrijk recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Het thema past prima bij het spelmechanisme. Je verzamelt grondstoffen en bouwt gebouwen. Je verzamelt geld en huurt leerling-architecten in. Leuke toevoeging is dat je ervoor kunt kiezen om braaf te zijn of het slechte pad te kiezen.

Hoewel ik denk dat het thema veel mensen zal aanspreken, moet ik wel bekennen dat ik het thema niet vernieuwend vind.

Daarnaast is er één onderdeel dat ik thematisch niet sterk vind. Tijdens Architecten van het Westelijk Koninkrijk kun je namelijk andermans (of je eigen) arbeiders gevangen nemen. Hoezo dan? Ze hebben niets verkeerd gedaan? Het is leuk voor het spel, maar thematisch? Meh.

Dan de vormgeving. Net als bij Rovers van de Noordzee heeft Mihajlo Dimitrievski de illustraties gedaan. Dat zie je ook. En ik noemde al in mijn Rovers van de Noordzee review en Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk review hoe mooi ik het artwork vind. Een beetje strip-achtig misschien, maar de stijl spreekt me echt aan.

Ook het speelmateriaal mag er wezen. Prima meeples, passende grondstoffen en goede kwaliteit kaarten. Spelerstableaus mochten van mij wat dikker, maar oké, dat maakt Architecten van het Westelijk Koninkrijk dan ook weer duurder natuurlijk.

Spelregels & Toegankelijkheid

De spelregels zijn best flink. Het is niet alsof je een heel geschiedenisboek moet lezen, maar het zijn toch 20 pagina’s met veel tekst. Gelukkig zijn de spelregels volledig en duidelijk uitgelegd.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels (in Detail)

Mijn enige kritiek is het volgende: ik was eerst in de veronderstelling dat je alleen arbeiders van andere spelers gevangen mocht nemen. Wat blijkt? Je mag ook je eigen arbeiders gevangen nemen!

Voor de goede orde. Bovenstaande staat gewoon in de spelregels beschreven, maar ik heb er de eerste keer te vluchtig overheen gelezen.

Dus that’s on me.

Maar omdat het best nuttig is om je eigen arbeiders gevangen te nemen, was dit voor mij een game changer. Dit stukje informatie zou ik explicieter, bijvoorbeeld dikgedrukt, in de spelregels hebben beschreven.

Ik heb er best even over moeten nadenken of ik Architecten van het Westelijk Koninkrijk in deze review als toegankelijk wilde omschrijven. Er zijn namelijk best veel regels, maar het bordspel is niet moeilijk.

Sterker nog, het heeft ook een aangenaam spelverloop. Er zijn namelijk geen ronden. Je begint het spel en je blijft maar doorspelen. En naar mijn mening houdt dit de vaart in het spel.

Dus ja… ik vind Architecten van het Westelijk Koninkrijk als lichte tot medium eurogame niet toegankelijk voor beginnende bordspelers, maar zeker wel als je al wat vaker een groot bordspel op tafel hebt gehad.

Strategie of Geluk?

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een strategisch spel. Daar is geen twijfel over mogelijk. Je moet bepalen welke weg jij gaat bewandelen. Ben je deugdelijk of juist een en al corrupt? Elke weg heeft zo zijn mogelijke acties om tot de overwinning te leiden.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Loyaliteitsspoor

Je zult wel moeten anticiperen op je tegenstanders en misschien een beetje geluk moeten hebben met de gebouwkaart(en) die je pakt, maar overal heb je veel grip op het spel. Jij bepaalt wat je doet en waar je de meeste punten mee kunt behalen. Niet het lot.

Interactie

Toen ik las over arbeiders gevangen nemen, dacht ik meteen dat het bordspel Architecten van het Westelijk Koninkrijk veel interactie zou hebben. En er zit zeker interactie in, maar niet zoveel als ik had gedacht.

Kijk. Uiteindelijk vind je het prima als iemand jouw arbeiders gevangen neemt (zolang deze persoon ze ook maar naar de gevangenis brengt). Immers, je moet die arbeiders tóch een keer terug krijgen.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Wachtpost & Gevangenis

Het stoorde mij en m’n tegenstanders niet zoveel als arbeiders gevangen werden genomen. Oké, bij de Mijn was het weleens ruk als je graag goud wilde verzamelen. Maar dat is slechts een klein onderdeel van het geheel.

Daar komt ook nog eens bij dat in veel worker placement spellen de plaatsen beperkt zijn. Ook dat is bij Architecten van het Westelijk Koninkrijk niet het geval. Alleen de zwarte markt heeft 3 plekken waar één arbeider mag staan. De rest is open voor iedereen.

Veel interactie heb ik dus niet ervaren. Vind ik dat erg? Nee hoor.

Wel vind ik het leuker om Architecten van het Westelijk Koninkrijk met meer spelers te doen. Er heerst dan op sommige vlakken nét wat meer concurrentie, zoals bij de Kathedraal, de Zwarte Markten het Belastingkantoor.

Met 2 spelers kan ook, maar dan speel je naar mijn mening net wat sneller langs elkaar heen.

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid van Architecten van het Westelijk Koninkrijk ligt hoog. Je kunt kiezen uit 15 verschillende karakters, er zijn talloze acties op het bord, verschillende soorten leerlingen en gebouwen en dan kun je ook nog eens kiezen tussen een goed of slecht pad om te bewandelen.

Je kunt elke keer wel weer iets anders proberen. Dus ja. Ik beoordeel Architecten van het Westelijk Koninkrijk als een bordspel met hoge herspeelbaarheid.

Final Thoughts

Ik wil dit moment nog aangrijpen om twee dingen van Architecten van het Westelijk Koninkrijk te benadrukken die ik echt waardeer.

De eerste is het vloeiende spelverloop. Veel worker placements werken met rondes. Architecten niet. Hier blijf je gewoon na elkaar beurten uitvoeren totdat het spel eindigt. Zeker met wat meer spelers is dit echt een voordeel.

En to be honest: ik vind Architecten het leukst met minimaal 3 spelers.

De tweede is het verfrissende worker placement mechanisme. Rovers van de Noordzee was al vernieuwend met ‘arbeider plaatsen, arbeider terugnemen’.

Maar ook Architecten van het Westelijk Koninkrijk brengt voor mij weer iets vernieuwends: ‘arbeider plaatsen, arbeider plaatsen, arbeider plaatsen, enzovoorts.’ En met elke extra arbeider op een plek, wordt de beloning groter. En dat brengt interessante keuzes voor jou én je tegenstanders mee.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: op Tafel

Mijn Architecten van het Westelijk Koninkrijk review in het kort?

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een verfrissende worker placement die liefhebbers van het genre niet zal teleurstellen. Het spel ziet er prachtig uit, verloopt vloeiend en biedt je meerdere wegen om aan de overwinning te bouwen. Komt wel het beste tot zijn recht met 3 of meer spelers!

Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!

Facebook Spellenwijs.nlInstagram Spellenwijs.nl

5 – Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Waar te koop?

Je kunt het bordspel Architecten van het Westelijk Koninkrijk online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl, WhiteGoblinGames.com en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het strategiespel Architecten van het Westelijk Koninkrijk, uitgegeven door White Goblin Games. Ik liet je foto’s zien van het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Architecten van het Westelijk Koninkrijk review met je.

Wat vind jij van dit bordspel? Heb je er nog een vraag over? Ik hoor graag van je in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *