Azul De Ramen van Sintra: Review, Speluitleg + Unboxing!

Azul De Ramen van Sintra: Review, Speluitleg + Unboxing!

Na het succes van het eerste bordspel Azul kon een tweede versie niet uitblijven. Voor deze editie reizen we westwaarts in Portugal, naar Sintra. Hier kruipen we in de rol van glaszetters die het Koninklijke Paleis van de mooiste raamwerken mogen voorzien.

In dit blog vind je VEEL foto’s, de speluitleg én mijn Azul: De Ramen van Sintra review!

Zoals je in het paleis van Sintra meerdere ramen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Azul De Ramen van Sintra:

  • 9 Fabrieksschijven
  • 4 Paleisborden (1 per spelerskleur)
  • 32 Patroonstroken (8 per spelerskleur)
  • 4 Glaszetters (1 per spelerskleur)
  • 8 Scorestenen (2 per spelerskleur)
  • 100 Steentjes (20 van elke kleur)
  • 1 Scorebord
  • 1 Startspelerfiche
  • 1 Linnen Zak
  • 1 Toren
  • 1 Azul De Ramen van Sintra spelregels (Nederlands)
  • 1 Azul De Ramen van Sintra spelregels (Frans)

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Azul De Ramen van Sintra: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Azul De Ramen van Sintra: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant met insert. Let op, ik heb de stansborden onder de insert gedaan zodat deze mooi aansluit bovenin.

Azul De Ramen van Sintra: Binnenkant Doos

Je vindt de Azul Ramen van Sintra spelregels terug in een boekje van 6 bladzijden. Je krijgt de Nederlandse en Franse spelregels:

Azul De Ramen van Sintra: Spelregels

Dit is het scorespoor:

Azul De Ramen van Sintra: Scorebord

Je krijgt 9 fabrieksschijven. Ze zijn dubbelzijdig en hebben een kant die geschikt zijn voor mensen die moeite hebben met het onderscheiden van kleuren:

Azul De Ramen van Sintra: Fabrieksschijven

Je krijgt een buidel, of linnen zak, waar alle steentjes in gaan:

Azul De Ramen van Sintra: Linnen Zak

En dit zijn de steentjes:

Azul De Ramen van Sintra: Steentjes

Stenen die worden ingeleverd doe je in de ‘glazen’ toren (hij is gewoon van karton hoor). Hieronder zie je ‘m in- en uit elkaar:

Azul De Ramen van Sintra: Glazen Toren uit Elkaar
Azul De Ramen van Sintra: Glazen Toren in Elkaar

Voor elke speler is er een spelersbord, ook wel een paleisbord genoemd. Deze zijn dubbelzijdig (A en B). Hieronder zie je beide zijdes:

Azul De Ramen van Sintra: Paleisborden

Voor elke speler zijn er ook 8 patroonstroken die boven het paleisbord worden geplaatst:

Azul De Ramen van Sintra: Patroonstroken

Elke speler krijgt een glaszetter:

Azul De Ramen van Sintra: Glaszetters

En twee scorestenen:

Azul De Ramen van Sintra: Scorestenen

De Azul-kenners onder ons kennen vast het startspelerfiche wel:

Azul De Ramen van Sintra: Startspelersteen

3 – Azul De Ramen van Sintra: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Azul De Ramen van Sintra? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Azul De Ramen van Sintra speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Azul De Ramen van Sintra?

In Azul: Ramen van Sintra treden jullie in de voetsporen van getalenteerde glaszetters om de ramen van het Koninklijke Paleis van Sintra te verfraaien.

Tijdens je beurt kun je óf steentjes van eenzelfde kleur pakken en op je tableau leggen óf jouw glaszetter pion boven de meest linkse strook zetten. Je mag steentjes alleen op een verticale strook onder- of rechts van je pion leggen. Na het leggen van steentjes gaat je pion altijd boven de strook staan waar je de stenen hebt gelegd.

Heb je een strook vol? Dan leg je één steentje op het puntenveld eronder, ontvang je punten, leg je de overige tegels af in de toren en dan draai je de strook om. Draai je een strook voor een 2e keer om? Dan verdwijnt deze uit het spel. Steentjes die je niet kunt plaatsen leveren, net als in de originele Azul, minpunten op.

Na de 6e ronde eindigt het spel en krijg je punten voor overgebleven steentjes op je stroken én voor steentjes die grenzen aan ornamenten onderaan je tableau. De speler met de meeste punten wint.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Azul De Ramen van Sintra. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Leg, afhankelijk van het aantal spelers, de fabrieksschijven in een cirkel op tafel. Zet de toren er naast. Geef elke speler een paleisbord (iedereen speelt met dezelfde zijde), 8 patroonstroken (die je willekeurig – maar met de grijze jokersymbolen naar beneden – boven je paleisbord plaatst) en de glaszetter die je boven je meest linkse strook plaatst. Geef de startspeler het startspelerfiche.

Azul De Ramen van Sintra: Startopstelling voor 3 Spelers

Leg het scorebord op tafel. Iedere speler zet een scoresteen op veld 0 van het scorespoor en op het bovenste veld van het gebroken-glas-spoor. Neem 1 steen van elke kleur en leg deze willekeurig op de rondevelden II t/m VI. Stop alle steentjes daarna in de zak, trek er nog eentje uit en leg die op rondeveld I. Plaats tot slot op elke fabrieksschijf 4 willekeurige steentjes uit de zak.

3.2 – Spelverloop

Je speelt Azul: Ramen van Sintra in 6 rondes. De speler die als laatste in Portugal is geweest begint de 1e ronde. Elke volgende ronde begint de speler die het startspelerfiche heeft. Voordat de startspeler begint legt hij of zij het startspelerfiche in het midden van de tafel.

Elke ronde zijn spelers na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt kun je één van deze twee acties uitvoeren:

  1. Patroon Leggen
  2. Glaszetter Terugzetten
Azul De Ramen van Sintra: Steentjes in de Toren Stoppen

NB: Alle steentjes die je tijdens het spel ‘verwijdert’ plaats je in de ‘glazen toren’. Is de linnen zak leeg? Dan stop je alle steentjes uit de toren in de zak.

1. Patroon Leggen

Deze actie bestaat uit 3 stappen.

Eerst pak je steentjes. Dat kan op 2 manieren. Je kunt alle steentjes van één kleur van één fabrieksschijf kiezen (de overige steentjes op die schijf schuif je naar het midden van de tafel).

Azul De Ramen van Sintra: Steentjes van Fabrieksschijf Pakken

Of je kunt alle steentjes van één kleur uit het midden van de tafel pakken. Ben jij de eerste speler die dit doet? Dan moet je ook het startspelerfiche pakken waardoor je scoresteen op het gebroken glasspoor één plek naar beneden schuift.

Als tweede stap plaats je alle steentjes die je hebt gepakt op een patroonstrook. Daarbij gelden de volgende regels:

  • Alle steentjes moeten op één strook worden geplaatst.
  • Deze strook moet zich onder of rechts van je glaszetter bevinden.
  • Als je een strook rechts van je glaszetter kiest, zet de glaszetter er dan boven.
  • Voor elk steentje dat je niet kwijt kunt moet je jouw scoresteen op het gebroken glas spoor 1 veld naar beneden schuiven*. Verwijder de steentjes die je niet kunt plaatsen.
  • Als je steentjes kunt plaatsen, moet je ze plaatsen (ook als dit betekent dat je de glaszetter moet verplaatsen).
Azul De Ramen van Sintra: Steentjes op Patroonstroken

*Bereikt je steen het onderste veld op het gebroken glas spoor? Dan verlies je direct 18 punten en daarna zet je de scoresteen weer op het bovenste veld.

Met de derde en laatste stap controleer je of de strook helemaal vol is.

Zo niet? Dan is de volgende speler aan de beurt.

Zo wel? Dan scoor je op 2 manieren punten.

Eerst scoor je 1 punt voor elk steentje op de complete strook waarvan de kleur overeenkomt met het steentje van de huidige ronde (zie ronde indicator). Verwijder daarna alle steentjes van de strook behalve één. Die leg je op het bovenste paleisraam onder de strook.

Azul De Ramen van Sintra: Stenen op Paleisbord

Daarna draai je de strook om.

NB: Vul je een strook voor een 2e keer? Leg het steentje dan op het onderste veld onder het paleisraam en verwijder de strook daarna uit het spel. Je glaszetter blijft staan!

Tot slot scoor je nog de aangegeven punten onder je paleisraam PLUS de punten onder de ramen rechts van jouw raam waar één of meer stenen liggen.

2. Glaszetter Terugzetten

Wil je geen steentjes pakken? Dan kun je er ook voor kiezen om je glaszetter boven je meest linkse patroonstrook te plaatsen. Daarna is direct de volgende speler aan de beurt.

Azul De Ramen van Sintra: Glaszetter Terugzetten

NB: Staat je glaszetter al helemaal links? Dan kun je deze actie niet doen. Je zult dus steentjes moeten pakken.

De ronde eindigt als er aan het einde van de beurt geen steentjes meer te pakken zijn. Verwijder het steentje die op het scorespoor de huidige ronde aangeeft. Daarna leg je weer 4 steentjes uit de zak op elke fabrieksschijf. Tot slot legt de startspeler het fiche weer in het midden van de tafel en die begint de volgende ronde.

Zijn er niet genoeg steentjes in zowel de zak als de glazen toren? Dan speel je met fabrieksschijven die niet helemaal gevuld zijn.

3.3 – Einde van het spel

Na 6 rondes eindigt het spel en volgt er nog een laatste puntentelling.

  • Je krijgt nog 1 punt voor elke 3 resterende steentjes op je patroonstroken.
  • Je verliest het aantal punten dat rechts van je scoresteen staat aangegeven op het gebroken glas spoor.
  • Je scoort bonuspunten afhankelijk van de zijde van je paleisbord.
Azul De Ramen van Sintra: Scores

Op zijde A scoor je 0, 3, 6 of 10 punten per ornament waar respectievelijk 1, 2, 3 of 4 steentjes omheen liggen.

Op zijde B tel je het aantal volledige ramen (dus 2 steentjes onder elkaar). Dit vermenigvuldig je met het aantal steentjes in jouw ramen van een kleur naar keuze.

De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is de minst verkregen minpunten via het gebroken glas spoor.

4 – Azul De Ramen van Sintra: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Azul De Ramen van Sintra recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Waar het basisspel van Azul zich afspeelde bij het Koninklijke Paleis in Évora (Portugal), trekken we voor Azul: De Ramen van Sintra naar het westen van het land, vlakbij Lissabon. Daar ligt het sprookjesachtige gebied Sintra. Koning Manuel I heeft ons als glaszetters uitgenodigd om het Koninklijke Paleis in Sintra van het mooiste glaswerk te voorzien.

Bovenstaande legt een mooie basis voor het thema, maar toch blijft Azul: De Ramen van Sintra abstract.

De transparante en gekleurde ramen vertalen zich wel mooi door naar de steentjes die je op je spelersbord legt. Persoonlijk vind ik ze een lust voor het oog, al heb ik ook met vrienden en familie gespeeld die ze minder mooi vinden. En als ze iets zwaarder waren geweest voelde ze wel echt zo degelijk als glas. Nu merk je dat het kunststof is.

Azul De Ramen van Sintra: Steentjes van Dichtbij

Ondanks het imposante kleurgebruik is Azul: De Ramen van Sintra geschikt voor mensen die kleuren niet goed kunnen onderscheiden. Daar gebruik je de andere kant van de fabrieksschijven en de symbolen op de steentjes voor. Toegegeven, ik kan de symbolen zelf niet zo goed onderscheiden. Wellicht komt dit doordat ik de kleuren wel goed zie. Hoe dan ook: het is gaaf dat een uitgever erover nadenkt.

Spellen van Next Move Games kenmerken zich door mooi speelmateriaal én een fijne insert. Dat geldt ook voor Azul: De Ramen van Sintra. Alles past er goed in. Zelf leg ik altijd net zoveel uitgedrukte standsborden onderin de doos totdat de insert mooi tegen de deksel komt. Op die manier kun je het spel ook in de kast zetten zonder dat het een rommeltje in de doos wordt.

Mijn enige kritische noot bij de insert is dat de ‘glazen toren’ niet in z’n geheel in de doos past. Die moet je dus elke keer in- en uit elkaar halen.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Azul: De Ramen van Sintra spelregels prima. De structuur is logisch, ze zijn volledig én ik waardeer dat er moeite is gedaan voor de opmaak. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de tussenkoppen en gekleurde kaders.

Azul De Ramen van Sintra: Spelregels (in detail)

Echter voelt een groot deel van de regels wel wat op elkaar gepropt. Ruimte blijft natuurlijk een ding, maar iets meer witregels was fijn geweest. En misschien had het tekstueel ook iets korter gekund. Dan nodigde het meer uit tot lezen én las het ook iets fijner. Enfin, de regels zijn niet te lang dus het was goed te doen verder.

De Ramen van Sintra werkt grotendeels hetzelfde als de eerste Azul, maar is wel iets complexer. Dit komt vooral doordat je meerdere mogelijkheden hebt om steentjes te plaatsen alsook de extra actie om je glaszetter terug naar links te zetten. Dat kan tactisch ook een uitkomst bieden, maar daarover later meer.

Je kunt de moeilijkheid (niet de gameplay!) van Azul: De Ramen van Sintra vergelijken met:

Voor wat betreft de toegankelijkheid…

De eerste Azul wordt als gateway game genoemd. Het is een ideaal spel om beginnende bordspelers kennis te laten maken met moderne bordspellen. En Azul: De Ramen van Sintra past daar wat mij betreft prima bij, maar dan wel in het uitdagendere segment. Een uitdagende gateway game zeg maar :).

Toegankelijk voor een breed publiek die van abstracte spellen én uitdaging houden.

Strategie of Geluk?

Azul: De Ramen van Sintra bevat een mix van geluk en tactiek.

Het is niet strategisch. Simpelweg omdat je niet voor de lange termijn kunt plannen. Je kunt wel een plan hebben, zoals van rechts naar links vullen, maar je blijft erg afhankelijk van de steentjes die je kunt pakken. Ligt dat er niet? Dan valt je plan, net als glas, in duigen.

Azul De Ramen van Sintra: Steentjes in Midden van de Tafel

Je moet dus een beetje geluk hebben met de steentjes die op de fabrieksschijven liggen. Dat is eigenlijk ook dé plek waar de geluksfactor heerst. Oja, en misschien de kleur steentjes die elke ronde extra punten op kunnen leveren. Als die precies in lijn liggen met je patroonstroken is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Het tactische element zit vooral in het maximaliseren van je punten en minimaliseren van je minpunten. Je dient zoveel efficiënt mogelijk steentjes te pakken. Pak er niet te weinig, maar ook niet teveel. Probeer 1 of 2 beurten vooruit te plannen. Welke steentjes zullen je tegenstanders waarschijnlijk pakken? Welke steentjes blijven er dan voor jou over? En kun je die over een paar beurten wel kwijt in je stroken?

De meest tactische toevoeging is misschien wel de glaszetter. Hiermee kun je namelijk de actie ‘steentjes pakken’ één beurt uitstellen. Je krijgt er niet direct iets voor terug, behalve dat je ook geen minpunten hoeft te pakken én je vanaf de volgende beurt weer alle stroken tot je beschikking hebt en de kans op minpunten dan weer kleiner is.

Azul De Ramen van Sintra: Gevulde Patroonstroken

Persoonlijk vind ik de glaszetter dan ook een ondergewaardeerde toevoeging. Waar je in het originele spel op een punt kunt komen dat je minpunten gaat krijgen en er niets meer aan kunt doen, is de glaszetter daar juist een ‘fix’ voor in Sintra. Je hoeft niet als een weerloos dier je lot af te wachten.

Spelmechanisme

Er zijn een aantal kenmerkende spelmechanismen gebruikt in Azul: De Ramen van Sintra.

De eerste is Open Drafting. Spelers mogen steeds iets pakken uit een ‘open markt’. Iedereen ziet wat je pakt en je kunt in veel gevallen ook al zien wat je in volgende beurten kunt pakken. In De Ramen van Sintra betreft dit element natuurlijk de steentjes die je van de fabrieksschijven of het midden van de tafel kunt pakken.

Open Drafting komt ook voor in populaire titels als Cascadia, 7 Wonders Duel, Wingspan, Everdell, Zoektocht naar El Dorado en Ticket to Ride: Europe.

Azul De Ramen van Sintra: Open Drafting

Dan is er natuurlijk Tile Placement. Letterlijk vertaalt het plaatsen van tegels. Dat kan op een algemeen speelveld of een eigen speelbord zijn. In Azul: De Ramen van Sintra plaats je steentjes op een eigen speelbord, of beter, op je patroonstroken.

Je hebt dit mechanisme vast weleens ervaren in spellen als Carcassonne, Patchwork, Sagrada, Kingdomino Origins, Hive, Karuba en zelfs het klassieke Scrabble.

Het laatste mechanisme dat eruit springt is Set Collection. Hierbij is het de bedoeling dat je setjes vormt van bepaald speelmateriaal. Complete setjes leveren bonussen of punten op. In Azul: De Ramen van Sintra moet je setjes maken van de 5 steentjes die op je patroonstroken staan. Een strook voltooien levert sowieso punten op en afhankelijk van de ronde verdien je extra punten met een specifieke kleur.

Misschien ken je Set Collection wel uit de kleine spellen Sushi GO!, Point Salad en Jaipur óf grote spellen als It’s a Wonderful World, 7 Wonders, Pandemic, Ark Nova en Terraforming Mars.

Open Drafting, Tile Placement en Set Collection komen natuurlijk ook voor in de originele Azul. Maar waar zit het verschil?

De Ramen van Sintra heeft een Modular Board. Dat wil zeggen dat een deel van het speelbord altijd weer anders is. Bij Sintra zijn dit de patroonstroken die altijd willekeurig bij elke speler komen te liggen.

Daarnaast zorgt de glaszetter voor extra uitdaging. Je mag namelijk alleen steentjes op de patroonstroken onder- en rechts van de glaszetter leggen. En de glaszetter komt altijd boven de strook te staan waar jij steentjes op legt. De mogelijkheden worden steeds schaarser, totdat jij de glaszetter verplaatst.

Interactie

Er zit best veel interactie in Azul: De Ramen van Sintra. Deze vindt alleen plaats bij de fabrieksschijven en het pakken van steentjes.

Azul De Ramen van Sintra: Steentjes Pakken

De interactie kan in een passieve vorm zijn. Dan hebben acties van spelers onbewust invloed op jou. Jij wil bijvoorbeeld graag een specifieke kleur, maar je tegenstanders pakken steentjes in die kleur steeds weg (want ze hebben die kleur zelf ook nodig).

Echter, de interactie kan ook agressief van aard zijn. Dan zullen spelers bewust bepaalde steentjes pakken die de andere speler nodig heeft. Of gemener: spelers kunnen fabrieksschijven leeg maken zodat spelers gedwongen worden om steentjes uit het midden van de tafel te pakken. Liggen er veel van één kleur? Dan kan dit flinke minpunten opleveren.

Er kan echter niks worden afgebroken op je eigen spelersbord. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Herspeelbaarheid

Ik wil niet elke keer een vergelijking maken met de originele Azul, maar het helpt wel om De Ramen van Sintra beter te duiden. Dus ik doe het nog een keer.

Ondanks de populariteit van de originele Azul vind ik de herspeelbaarheid daar best laag van. Dat komt omdat er een aantal Azul tactieken zijn die standaard tot de overwinning leiden. Volg je die tips? Dan win je bijna altijd. Behalve als alle spelers die tactieken gebruiken, dan bepaalt het geluk wie er wint.

De herspeelbaarheid van Azul: De Ramen van Sintra ligt gelukkig hoger. Dit is te danken aan de variabele patroonstroken van elke speler. Dit maakt dat er niet één juiste manier is om te winnen. Het is elk potje weer anders wat je nodig hebt en hoe je te werk gaat.

Azul De Ramen van Sintra: op Tafel

Mijn Azul: De Ramen van Sintra review in het kort?

Ik vind Azul: De Ramen van Sintra een waardige opvolger van het origineel. Alles wat de eerste Azul niet goed deed, wordt opgelost met deze versie. Oké, ik vind de look&feel van het speelmateriaal wel wat minder. Het grote voordeel van De Ramen van Sintra is echter dat je niet één leidende strategie hebt zoals in de eerste. Ik merk dat potjes meer variëren en dat ik er niet zo snel op uitgekeken ben. Bovendien zorgt de glaszetter niet alleen voor extra uitdaging (omdat je beperkt bent in waar je steentjes mag plaatsen), maar ook voor een tactische troef wanneer je even geen steentjes wil pakken. Hierdoor houd je meer grip op het spel, which I like!

5 – Azul De Ramen van Sintra: Waar te koop?

Je kunt het bordspel Azul: De Ramen van Sintra online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Azul De Ramen van Sintra. Het werd bedacht door Michael Kiesling en internationaal uitgebracht door Next Move Games. Asmodee verzorgt de distributie in Nederland.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Azul Ramen van Sintra review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Daniel Frese via Pexels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *