Met Azul: Tuin van de Koningin (of Azul: Queens Garden in het Engels) zijn we alweer bij het 4e deel van Azul. Dit is wederom een op zichzelf staand spel dat er qua artwork lekker tussenuit springt. Maar hoe zit dat met het spelverloop?
In dit blog deel ik VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Azul Tuin van de Koningin review!
Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel Azul: Tuin van de Koningin zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de tuin meerdere planten, ornamenten en dieren vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 45-60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Next Move Games
- Spelauteur: Michael Kiesling
- Illustrator: Chris Quilliams
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Valhallaboardgames.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Azul Tuin van de Koningin:
- 1 Scorebord
- 1 Draaiwiel
- 4 Tuinborden
- 4 Opslagborden
- 133 Steentjes:
- 108 Gekleurde steentjes
- 24 Jokers
- 1 Startspelerfiche
- 36 Tuintegels
- 4 Fonteintegels
- 1 Schildfiche
- 1 Evaluatiesteen
- 4 Scorestenen
- 8 Puntenfiches
- 1 Toren
- 1 Zak
- 2 Azul Tuin van de Koningin spelregels (Nederlands en Frans)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit (als die gevuld is, exclusief borden):
Je vindt de Azul Tuin van de Koningin spelregels terug in een boekje van 6 pagina’s (inclusief voorkant):
Het scorebord is dubbelzijdig. Hieronder zie je beide kanten:
In het midden van het scorebord komt het draaiwiel te liggen:
Op het scorebord komen scorestenen te liggen:
En de evaluatiesteen die bij de eindtelling wordt gebruikt:
Voor elke speler is er een tuinbord. Het enige verschil is de spelerskleur, die op de achterkant het meest opvalt:
Ook krijgt elke speler een opslagbord. Wat betreft spelerskleuren geldt hier hetzelfde:
In het midden van elk tuinbord wordt een fonteintegel geplaatst:
Tuinen kunnen worden uitgebreid met tuintegels. De spelregels noemen ze trouwens tuinuitbreidingen, maar ik vind tuintegels fijner bekken ;). Hieronder zie je de achterkant:
Hieronder zie je de voorkant. Op elke tuintegel staat een paviljoen in het midden en een gekleurd vakje met één van de zes patronen:
Waar zou een spel van Azul zijn zonder steentjes? Hieronder zie je alle soorten steentjes die in Azul: Tuin van de Koningin worden gebruikt. Elk steentje toont symbolisch hoeveel punten (of minpunten) hij waard is. Zo is er 1 boom, zijn er 2 vleugels, 3 vlinders, 4 blaadjes, 5 bladeren en 6 bloemen:
Alle steentjes zitten tijdens het spel in de zak of buidel:
Als je betaalt met steentjes gaan ze in deze toren:
Naast de normale steentjes zijn er ook een aantal grijze jokers:
Voor de eindtelling heeft elke speler onderstaande puntenfiches tot zijn of haar beschikking om de score bij te houden:
Voor de startspeler is er het bekende startspelerfiche:
En dan is er nog een schildfiche:
3 – Azul Tuin van de Koningin: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Azul Tuin van de Koningin? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Azul Tuin van de Koningin speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Azul Tuin van de Koningin?
In Azul: Tuin van de Koningin proberen jij en je tegenstanders, in opdracht van Koning Manuel I, de meest bijzondere tuin aan te leggen voor zijn vrouw, Koningin Maria van Aragón. Het spel wordt gespeeld in over 4 rondes en elke ronde bestaat uit 2 fasen.
In de eerste fase doe je acties. Je kunt (1) steentjes nemen en/of tegels pakken en op je opslagbord leggen, (2) tegen betaling een steentje in je tuin plaatsen of (3) tegen betaling een tegel in je tuin plaatsen. Als je niet meer kunt óf niet meer wil mag je passen. In de tweede fase volgt een puntentelling voor die ronde. Je scoort per ronde punten voor bepaalde kleuren en patronen in je tuin.
Na de 4e ronde volgt er nog één laatste eindtelling. Spelers scoren nu punten voor groepen van minimaal 3 steentjes in hun tuin. Deze steentjes moeten dezelfde kleur en verschillende patronen óf hetzelfde patroon en verschillende kleuren hebben. Het patroon bepaalt hoeveel punten elke steen waard is. De speler met de meeste punten wint.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Azul Tuin van de Koningin. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een tuinbord met fonteintegel in het midden en een opslagbord met 3 jokers. Plaats het scorebord op tafel met het draaiwiel in het midden en de evaluatiesteen boven het evaluatiespoor. Zet alle scoreblokjes op veld 15 van het scorespoor. Zet de toren naast het bord, leg de jokers ernaast en houd de puntenfiches binnen handbereik.
Vul de buidel met alle gekleurde steentjes. Schud alle tuintegels en vorm 4 gedekte rondestapels (afhankelijk van het aantal spelers). Zet de 1e rondestapel midden op tafel met 4 steentjes erop en leg het startspelerfiche ernaast. Houd de andere 3 rondestapels apart, vorm een gedekte stapel (=algemene voorraad) met de overgebleven tuintegels en leg het schildfiche er bovenop.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Azul: Tuin van de Koningin in 4 rondes. De jongste speler begint de 1e ronde. Elke volgende ronde begint de speler die het startspelerfiche heeft. Elke ronde bestaat uit de volgende 3 fasen:
- Acties uitvoeren
- Punten scoren
- Volgende ronde voorbereiden
Fase 1. Acties uitvoeren
Tijdens deze fase voeren spelers acties uit. Elke beurt mag je 1 actie uitvoeren. De fase eindigt zodra iedereen is gepast.
Je kunt kiezen uit de volgende acties:
- Steentjes en tuintegels nemen
- Steen plaatsen
- Tuintegel plaatsen
- Passen
Actie 1: Steentjes en tuintegels nemen
Met deze actie neem je steentjes en tuintegels uit het speelgebied. Je kiest OF (1) alle steentjes en tuintegels met eenzelfde patroon, maar met verschillende kleuren OF (2) alle steentjes en tuintegels met eenzelfde kleur, maar met verschillende patronen. Zijn er 2 of meer zeshoeken identiek? Dan mag je er maar 1 nemen.
Je legt steentjes en tuintegels op je opslagbord. Is er geen plek? Dan kun je de selectie niet kiezen.
Kies je ten minste 1 steentje van de rondestapel? Leg dan de bovenste tuintegel (inclusief steentjes) naast de rondestapel en plaats 4 nieuwe steentjes op de rondestapel. Liggen er op een tuintegel geen steentjes meer? Draai de tegel dan om. Er is nu een paviljoen en zeshoek met kleur en patroon zichtbaar. Spelers kunnen deze tuintegel nu ook kiezen als onderdeel van hun selectie – (1) of (2) zoals hierboven beschreven.
NB: Is de zak met steentjes leeg? Stop dan alle steentjes uit de toren weer in de zak.
Actie 2: Steen plaatsen
Neem een steentje van jouw opslagbord en betaal de kosten om deze op je tuinbord te plaatsen. Op je tuinbord staan links- en rechtsboven de kosten van elk patroon. De kosten variëren van 1 t/m 6. Leg dit aantal steentjes en/of tuintegels af, inclusief het steentje dat je in je tuin legt. Je betaling moet aan één van deze voorwaarden voldoen:
- Alles wat je aflegt heeft eenzelfde patroon, maar verschillende kleuren.
- Alles wat je aflegt heet eenzelfde kleur, maar verschillende patronen.
Afgelegde steentjes gaan in de toren. Afgelegde tuintegels gaan onderop de voorraadstapel.
Je mag ook jokers afleggen. Je moet echter altijd één zeshoek in de kleur en met het patroon hebben om te plaatsen. Je mag immers geen jokers in je tuin plaatsen.
Je plaatst steentjes op een leeg vakje (geen tuinelement of andere zeshoek erop) in je tuin. Daarbij heb je 2 opties:
- Leg ‘m op een vakje dat niet aan andere zeshoeken grenst.
- Leg ‘m op een vakje dat aan één of meer zeshoeken grenst, waarbij ten minste één zijde grenst aan een steentje met dezelfde kleur of patroon.
Op deze manier vorm je groepen. Een groep bestaat uit minimaal 2 steentjes van dezelfde kleur of met hetzelfde patroon (maar nooit beide). Een steentje kan onderdeel zijn van 2 groepen. Een op basis van kleur en een op basis van patroon. Je mag groepen nooit verbinden als hierdoor 2 identieke steentjes (zelfde kleur en patroon) met elkaar worden verbonden.
Als je er in slaagt om een fontein, standbeeld, bankje of paviljoen volledig te omsluiten, dan ontvang je respectievelijk, 1, 2, 2 of 3 jokers uit de voorraad. Deze leg je op je opslagbord. Geen ruimte? Dan gaat het overschot aan jokers verloren.
Actie 3: Tuintegel plaatsen
Hier kun je uit 2 opties kiezen:
- Neem een tuintegel van je opslagbord, betaal de kosten (zoals hierboven beschreven) en leg ‘m open op je tuinbord.
- Neem een gedekte tuintegel van de voorraadstapel, betaal 6 punten en leg ‘m gedekt op je tuinbord.
Houd er rekening mee dat als je een tuintegel open op je tuinbord legt, dat de afgebeelde zeshoek niet grenst aan een steentje met exact dezelfde kleur én patroon. De plaatsingsregels zijn wat dat betreft gelijk aan wat ik bij Actie 2 heb beschreven.
Actie 4: Passen
Je mag er altijd voor kiezen om te passen, maar je moet passen als je niks meer kunt.
Bij het passen mag je zoveel steentjes en tuintegels van je opslag bord afleggen als je wil. MAAR de totale waarde van alle steentjes en tuintegels die je aflegt, tellen als minpunten! Je schuift dus je scoresteen naar achteren.
De eerste speler die past krijgt ook het startspelerfiche (die is 1 minpunt waard) en schuift zijn of haar scoresteen 1 vakje naar achter op het scorespoor.
Zodra alle spelers hebben gepast is fase 1 voorbij.
Fase 2. Punten scoren
Tijdens deze fase krijgen spelers punten voor enkele steentjes en zichtbare paviljoenen in hun tuin.
Op het scorebord geeft het draaiwiel 3 patronen en/of kleuren aan die punten scoren. Voor kleuren scoor je altijd 1 punt per steen. Bij patronen variëren de punten van 1 t/m 3.
Elk zichtbare paviljoen in je tuin levert 1 punt op.
Fase 3. Volgende ronde voorbereiden
Voer de volgende stappen uit:
- Draai het draaiwiel 90 graden naar rechts zodat er 3 nieuwe steentjes worden aangewezen.
- Doe alle steentjes uit het speelgebied in de toren.
- Leg alle tuintegels uit het speelgebied onder de voorraadstapel.
- Plaats de volgende rondestapel in het speelgebied en leg er 4 steentjes op.
- De startspeler legt het startspelerfiche in het speelgebied en begint de volgende ronde.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt na fase 2 van de 4e ronde. Nu volgt er nog één eindtelling.
Handel eerst je opslagbord af:
- Scoor 1 punt per joker op je opslagbord.
- Verlies 1-6 punten voor steentjes en tuintegels op je opslagbord.
Daarna scoor je punten voor je tuin. Om precies te zijn voor elke zeshoek in een groep van minstens 3 zeshoeken:
- Scoor 1-6 punten per zeshoek in een gekleurde groep.
- Scoor 1-6 punten per zeshoek in een groep van patronen.
Bij 1-6 bepaalt het patroon de waarde van de zeshoek.
Tot slot krijg je 6 extra punten voor elke groep van 6 zeshoeken.
De speler met de meeste punten wint het spel. Er is geen tiebreaker.
4 – Azul Tuin van de Koningin: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Azul Tuin van de Koningin recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Azul: Tuin van de Koningin wil Koning Manuel I de mooiste tuin geven aan zijn vrouw, Koningin Maria van Aragón. Spelers kruipen in de huid van tuinontwerpers en gebruiken bomen, planten, dieren en andere decoraties om een tuin aan te leggen die zo goed mogelijk aan de wensen van de Koningin voldoet.
Bovenstaand thema zegt niets over het spelverloop, maar schetst wel een beeld van wat je eindresultaat moet zijn: een mooie tuin. Ook al zeg ik nog niks over de gameplay, ik merk dat spelers het tastbare doel fijn vinden.
Over de kleurkeuze heb ik een dubbel gevoel. Je ziet het lichtgroen van de borden en de andere kleurcombinaties niet vaak. Dat vond ik zelf verfrissend.
Aan de andere kant vind ik wel dat de makers het randje hebben opgezocht. Want zeg nou zelf. Donker- en lichtpaars gebruiken? Donker- en lichtgroen gebruiken? We moesten soms echt even goed kijken of een zeshoek de donkere of lichte tint had. Dit had met het oog op gebruiksvriendelijkheid echt wat beter gekund.
De grijze jokers schrok ik eerst van. Meestal zijn jokers kleurrijk omdat ze staan voor AL het andere. De jokers in Queens Garden zijn echter grijs. Niet per se een fraaie kleur. Naarmate ik er meer over na ging denken, zag ik in dat grijs wel een veelvoorkomende kleur in tuinen is. Kijk maar naar fonteinen, ornamenten en standbeelden. Dus mijn afkeer voor die steentjes is geleidelijk aan verdwenen ;).
De kwaliteit van het speelmateriaal ben ik erg tevreden over. De steentjes en tegens liggen lekker in de hand en het ziet er gewoon netjes uit. Persoonlijk ben ik geen fan van dunne spelersborden, maar ik snap ook dat dikkere borden de prijs van een spel opkrikken. En dat vind ik het nou ook weer niet waard.
Ik verwacht in ieder geval geen uitbreiding met een kunststof overlay voor je spelersbord, zodat steentjes beter op hun plek blijven liggen. Bij Azul: Tuin van de Koningin moet je namelijk ook zelf tuintegels neerleggen en daar komen steentjes bovenop. Een overlay past dus eigenlijk gewoon niet.
Tot slot de insert. Hier ben ik erg blij mee. Alles past hierdoor goed in de doos en het ziet er gewoon netjes uit. Kleine tip van me: leg de stansborden onder de insert. Hierdoor komt deze dusdanig ver omhoog, dat het met spelregels bijna tegen de bovenkant van de doos aankomt. Dit maakt dat je de doos op elk mogelijke manier kunt opbergen, zonder dat het een bende in de doos wordt.
Dus… voor een abstract spel als deze vind ik het thema voldoende, vind ik het een mooie productie, maar had het qua steenkleuren iets gebruiksvriendelijker gemogen.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Azul: Tuin van de Koningin spelregels hebben een logische structuur, duidelijke illustraties én zijn, voor zover ik kan beoordelen, volledig. Zodra ik het boekje opensla voelt het alleen wat druk. De tekst staat best dicht op elkaar. Het had meer uitgenodigd tot lezen (en het had ook fijner gelezen) als er meer witregels waren.
Ik vind Azul: Tuin van de Koningin niet per se toegankelijk voor een breed publiek. Dit heeft naar mijn mening 2 oorzaken.
De eerste is het gebruik van kleuren en patronen. En dan in het bijzonder, het betalen met- en leggen van de steentjes. Voor de kosten van een steentje en voor de combinatie van steentjes in je tuin geldt altijd:
- Gebruik steentjes van eenzelfde kleur en verschillende patronen
OF
- Gebruik steentjes van eenzelfde patroon en verschillende kleuren
Hoewel de spelregels van Azul: Queens Garden niet moeilijk zijn, is dit een element dat voor meerdere spelers wat lastig te behappen is. Het duurt even voordat je eigen maakt hoe dat werkt. Sommigen snappen het na 2 rondes. Anderen pas na een paar potjes.
De tweede oorzaak is de diepgaande puzzel tijdens het spel. Als ik een vergelijk maak met andere Azul spellen, dan is de Tuin van de Koningin een grotere breinbreker. Je kunt op meerdere manieren punten scoren en dat vraagt gewoon meer denkwerk.
Binnen het Azul-scala is de Tuin van de Koningin dan ook het meest complex. Ik ken eigenlijk ook geen ander abstract spel dat dit niveau van complexiteit behaald. Spellen als Calico, Tiny Towns en Photosynthesis zijn bijvoorbeeld eenvoudiger.
Dat gezegd hebbende. De complexiteit maakt Azul: Tuin van de Koningin niet toegankelijk voor het brede publiek. Dat wil niet zeggen dat het voor niemand geschikt is, want het juist wel geschikt voor spelers die hun tanden graag in een stevige, abstracte puzzel zetten.
Strategie of Geluk?
In mijn optiek bevat Azul: Tuin van de Koningin voornamelijk een mix van geluk en tactiek met een klein vleugje van strategie.
Geluk speelt een rol bij de zeshoeken die in het spel komen. En dan met name het moment waarop ze in het spel komen. Ligt jouw opslagbord vol en kun je daardoor bepaalde zeshoeken niet pakken? Dan heb je pech. Of komt de zeshoek die jij nodig hebt net na jouw beurt en pakt een andere speler het daarna weg? Ook dan heb je pech. Uiteraard kunnen zeshoeken ook beschikbaar komen tijdens jouw beurt. Dan heb je geluk.
Ook al ben je voor een deel afhankelijk van geluk, je kunt wel degelijk slimme keuzes maken.
Zorg bijvoorbeeld dat je altijd 5 plekken vrij hebt op je opslagbord. En heb je 2 soorten zeshoeken nodig, maar moet je kiezen welke je gaat pakken? Kijk dan bij je tegenstanders. Wat hebben zij nodig? En wat is het meest aannemelijk dat ze zullen wegpakken. Pak die dan eerst. Misschien ligt het tweede soort zeshoek er dan in je volgende beurt nog. En kun je een zeshoek als steentje of tuintegel plaatsen? Dan zou ik de tuintegel zeker overwegen. Daar staat namelijk een paviljoen op die je ook weer punten oplevert.
Je ziet. Elke beurt weer moet je kijken naar de mogelijkheden die je hebt en op basis daarvan de meest verstandige keuze maken. Hier komt het tactische aspect in terug.
Ook vind ik dat er een vleugje strategie in zit. Je kunt niet alles plannen, maar op basis van de zeshoeken die je in ronde 1 verzamelt leg je wel een soort route vast. En ja, geluk speelt een rol, maar toch kun je best proberen om bepaalde steentjes te verzamelen. Van elk steentje zitten er immers 3 in het spel en dan staat de kleur + patroon ook nog op een tuintegel. Alleen met 3 of 4 spelers is dit lastiger dan met 2 personen.
Tot slot voelt Azul: Tuin van de Koningin als een ‘strak’ spel. Je hebt wel wat ruimte voor fouten, maar niet veel. Dat doet mij denken aan bijvoorbeeld het bordspel Marco Polo en Brass: Birmingham. Hier is niet veel room for error.
Spelmechanisme
Er zitten een aantal bekende spelmechanismen in Azul: Tuin van de Koningin. Je herkent ze misschien wel uit de vorige versies.
De eerste is Open Drafting. Spelers nemen kaarten, tegels of ander speelmateriaal uit een aanbod dat voor iedereen beschikbaar is. Bij Azul: Tuin van de Koningin betreft dit zeshoeken in de vorm van steentjes óf tuintegels. Zodra er van de rondestapel wordt gepakt, breidt het aanbod zich uit. Is een tegel leeg? Dan draait deze om.
Je kent Drafting misschien wel uit Everdell, 7 Wonders en Patchwork.
De volgende is Tile Placement. Bij dit mechanisme plaatsen spelers tegels in een eigen- of gedeeld speelgebied. Deze tegels zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor bonussen en/of punten. In deze Azul plaats je 2 elementen. Eerst plaats je tuintegels met plekjes voor zeshoeken. Daar plaats je vervolgens zeshoekige steentjes in.
Tile Placement komt ook voor in bijvoorbeeld Cascadia, The Castles of Burgundy en de klassieker Carcassonne.
Iets wat vaak voortvloeit uit Tile Placement is Set Collection. Ofwel, het maken van setjes van bepaald speelmateriaal of symbolen. In het geval van Azul: Queen’s Garden moet je setjes van zeshoeken maken om kosten te betalen voor het plaatsen van een steen of tegel. Ook voor het scoren van punten zijn setjes belangrijk. In beide gevallen moeten de zeshoeken in setjes van eenzelfde kleur en verschillende patronen of eenzelfde patroon en verschillende kleuren zijn.
Set Collection ken je wellicht uit Boonanza, Pandemic en Wingspan.
Tot slot is er nog Pattern Building. Je moet dan bepaalde patronen op een bord of in een speelveld vormen om bonussen en/of punten te activeren. In Azul is het patroon dat je met de zeshoeken in je tuin vormt cruciaal. Je mag bijvoorbeeld niet dezelfde steentjes in een groep terecht laten komen. Plus als je rondom bepaalde decoraties bouwt kun je jokers krijgen. Ook daar speelt het patroon dat je bouwt een rol.
Andere spellen met dit mechanisme zijn bijvoorbeeld The Isle of Cats, Sagrada en Honey Buzz.
Oké. Dus Azul: Tuin van de Koningin heeft dezelfde mechanismen als voorgaande Azul’s. Maar waarin verschilt het dan?
Het grootste verschil zit ‘m in het spelverloop. Je hebt geen aparte fases voor het draften en plaatsen van stenen. Je hebt nu gewoon een actiefase waarin spelers na elkaar 1 actie mogen doen. Draften en plaatsen zijn voorbeelden van acties.
Daarnaast breidt het aanbod om van te draften zich uit naarmate de ronde vordert. Er komen pas extra steentjes vrij als spelers iets pakken van de rondestapel. In de vorige Azul’s waren alle beschikbare steentjes aan het begin van de ronde al bekend.
Tot slot wil ik benoemen dat het scoren van punten met de eindtelling wat complexer is. Je kunt met elke steen namelijk punten scoren met kleur én patroon.
Interactie
Er zit weinig interactie in Azul: Tuin van de Koningin.
De interactie die er in zit schaar ik onder de noemer concurrentie. Het aanbod steentjes is beperkt. En ook al komen in een potje met 3-4 spelers enkele steentjes weer terug in het spel, van elke soort zijn er slechts 3. Zodra meerdere spelers op jouw zeshoeken azen, ontstaat dus concurrentie.
Mijn ervaring is dat spelers meestal zeshoeken voor je neus wegkapen omdat ze het zelf nodig hebben. Maar een enkele keer kunnen spelers gemeen doen en bepaalde steentjes bewust wegpakken.
Stel dat je 4 blauwe steentjes nodig hebt, dan kan het gebeuren dat een andere speler bewust alle (of een deel) van de blauwe zeshoeken pakt. Puur om jouw te naaien. Of stel dat je alleen nog een donkergroene boom nodig hebt voor de eindbonus van 6 personen (met 6 bomen). Mij overkwam het dat iemand die bewust tot 2x toe wegpakte.
In de meeste gevallen ontstaat interactie onbewust, maar in een enkel geval kan er bewust genaaid worden.
Herspeelbaarheid
Hoewel ik de herspeelbaarheid van de eerste Azul laag vind, vind ik ‘m van Azul: Tuin van de Koningin juist best hoog.
Dat zit zo.
Voor de eerste Azul is er eigenlijk maar één ‘strategie’ die tot de overwinning leidt. Volg bijvoorbeeld mijn Azul tactieken en je bent vrijwel zeker van de winst. Behalve als andere spelers exact diezelfde tactieken toepassen. Dan komt het puur aan op geluk wie er wint. Dit vind ik het grote nadeel aan de originele Azul. Er is maar één weg naar Rome.
Bij Azul: Tuin van de Koningin leiden er meerdere wegen naar Rome. Ofwel, er zijn meerdere manieren om punten te scoren. En beter; er is geen leidende strategie. Je kunt meerdere routes proberen. Dit houdt het spel in mijn optiek veel frisser.
Toegegeven, het is ook complexer dan het origineel. Maar daar staat dus een hogere herspeelbaarheid tegenover.
Mijn Azul Tuin van de Koningin review in het kort?
Ik vind Azul: Tuin van de Koningin een stuk uitdagender dan haar voorgangers. Waardeer je juist de eenvoud van de vorige Azul’s? Dan is er een grote kans dat je deze te zwaar vind, want je moet met meer dingen rekening houden. Dit heeft echter ook voordelen. Zo kun je met ‘Queen’s Garden’ tactischer spelen (doordat de drafting- en placement-fases zijn samengevoegd) en is er niet één leidende strategie (er zijn veel manieren om punten te scoren). Deze variatiemogelijkheden resulteren in een hogere herspeelbaarheid, mits je de complexiteit waardeert.
5 – Azul Tuin van de Koningin: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Azul: Tuin van de Koningin online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Azul Tuin van de Koningin. Het werd bedacht door Michael Kiesling en internationaal uitgebracht door Next Move Games. Asmodee verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Azul Tuin van de Koningin review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van Oliver Fuß via Pixabay.
Ik heb ‘Queens Garden’ (vind ik toch lekkerder dan tuin van de koningin) nu 1x gespeeld, dus tot zover de waarde van mijn reactie.
Wat ik merkte, is de opbouw in de Azul familie.
Los is het een zwaar spel, maar als je de andere delen ook kent, heb je rustig opgebouwd en is het beter behapbaar.
Het betaalmechanisme is een verder ontwikkeld mechanisme van het Zomerpaviljoen, de drafting manier is in de eerste Azul al aan bod gekomen…
Verder is Calico een favoriet spel, de puntentelling vond ik daarmee overeenkomen.
Dus waarschijnlijk gaat deze wel vaker op tafel komen vanwege de mix tussen Azul en Calico.
Oja, de eerste Azul vind je slecht scoren qua herspeelbaarheid op basis van maar 1 strategie.
Hier is het juist een spel dat vaak op tafel komt omdat het zo makkelijk klaarlegt en weg speelt. Dat vind ik ook een belangrijk aspect van herspeelbaarheid. Een spel waar je 2 uur moet gaan zitten, pak ik niet vaak erbij.
Het verschil tussen 2, 3 of 4 personen vind ik ook echt groot, waardoor het met elke groep een ander spel lijkt.
Beste Yvonne,
Bedankt dat je zo uitgebreid de tijd hebt genomen om jouw ervaring duidelijk op papier te zetten. Ik probeer altijd volledig te zijn, maar jouw reactie laat mooi zien dat ik dat niet altijd kan zijn. Jouw perspectieven vullen het geheel mooi aan en daar gaan andere lezers zeker wat aan hebben! Dus nogmaals, thanks!
(En eens hoor: Queen’s Garden bekt ook veel lekkerder haha.)
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl
Hallo
Prachtig spel maar 1 twijfpunt bij het nemen van stenen. Je neemt of van 1 symbool of van 1 kleur alle steentjes (muv dubbele). Maar als er bijv 1 groene boom ligt maar wel een aantal andere groene steentjes. Mag je dan idd zeggen ik pak hem als boom? Later in het spel kun je hem gemakkelijk nl alsnog als groene steen gebruiken als dat opeens beter uitkomt?
Beste Betty,
Bedankt voor je reactie bij m’n Azul: Tuin van de Koningin review!
Ik zal m’n best doen je vraag te beantwoorden:
Je hebt (zoals je zelf al zegt) altijd de keuze: alle steentjes van 1 symbool of alle steentjes van 1 kleur. Voor beide gevallen geldt dat je exacte dubbele moet laten liggen.
Als de groene boom in jouw voorbeeld de enige boom is, dan mag je die pakken. Je kiest dan alle steentjes met de boom. Je bent niet verplicht om de selectie te pakken waar er de meeste van zijn :).
Helpt dit?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hoi Hans,
Dankjewel voor je snelle reactie. Super hoor dat je dit doet. Het beantwoord mijn vraag👍🏻. We dachten het zo ook op te maken uit de spelregels maar twijfelden dus nu opgelost.
Veel plezier jij ook met spelen
Groeten
Betty
We hebben het spel nu 2 keer gespeeld en hebben het redelijk door en zeker door jullie uitleg.
Ik kan alleen niet terug vinden of de draaischijf altijd op dezelfde positie begint bij aanvang van het spel.
Beste Rick,
Bedankt voor je reactie. Fijn dat mijn uitleg jullie geholpen heeft :).
Ik heb de Engelse spelregels even opgezocht (heb de Nederlandse nu niet bij de hand) en daar staat dat de draaischijf altijd in startpositie wordt gezet. Het lijkt er dus op dat de positie altijd hetzelfde is.
Helpt dit?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Dag Hans,
Een vraagje ivm fase 2: punten scoren. Wat wordt er bedoelt met zichtbaar paviljoen en scoor je bijgevolg telkens 1 punt?
Groet,
Hilde
Beste Hilde,
Bedankt voor je vraag over Azul: Tuin van de Koningin.
Grappig, die vraag had ik ook toen ik dat las. Na wat terugbladeren ontdekte ik dat Paviljoenen de ‘gebouwtjes’ op tuintegels zijn. Ze staan in het midden op de voorzijde.
Dit betekent dat, elke tuintegel in je tuin, je sowieso 1 punt oplevert in fase 2.
Helpt dit :)?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hoi Hans,
Ik heb een vraagje over dit leuke spel. Ik heb het nu een paar keer gespeeld maar kom telkens niet uit 1 dilemma.
Als je kiest om steentjes te nemen, mag je dan ook 1 steentje nemen of moeten het er altijd 2 of meer zijn? Want naarmate de keuze beperkter wordt aan het einde van een ronde zijn er vaak geen combinaties meer te vinden in kleur OF patroon. Dus pak je dan niks of mag je er ook 1 pakken?
En als dit mag, mag dat gedurende de gehele ronde (dus ook aan het begin) of alleen op het einde van de ronde?
Alvast bedankt,
groetjes Lotte
Beste Lotte,
Bedankt voor je vraag over Azul: Tuin van de Koningin.
Voor zover ik het begrijp moet je altijd ALLE steentjes pakken die bij je keuze horen. Dat kan dus ook betekenen dat je soms slechts 1 steentje pakt. Zeker naarmate het einde van de ronde nadert.
Kun je daarmee verder :)?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hoi Hans, zo had ik het ook begrepen. Dank voor je antwoord, kan ik weer lekker verder spelen 🙂
Hallo Hans, dank voor je heldere uitleg. We hebben alle Azul versies en sinds kort dus ook ‘Queens Garden’. Meegenomen op vakantie en nu een aantal keren gespeeld. Biedt inderdaad meer uitdagingen en kansen dan de andere versies. Iets moeilijker om onder de knie te krijgen, maar wij vinden deze wel de mooiste. Eén vraag waar we niet goed uitkomen: De zes bonuspunten regel bij de eindtelling. Hoe werkt dat precies? En wat wordt verstaan onder een groep? Groetjes Ron
Beste Ron,
Bedankt voor je reactie. Fijn dat je de uitleg helder vond.
Voor wat betreft je vraag: je krijgt 6 punten voor elke groep van hexagons met eenzelfde element. Dat kan dus een groep van 6 hexagons met dezelfde kleur alsook 6 dezelfde symbolen zijn. In het scorevoorbeeld op pagina 6 zie je dat de groep van 6 gele steentjes 6 extra punten oplevert.
Helpt dat?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hoi Hans, bedankt voor je snelle reactie. Dat helpt zeker. Het voorbeeld met de gele steentjes is glashelder, maar we kwamen er niet uit hoe je de 6 bonuspuntenregel moet zien in combinatie met een groep van 6 om een ornament (zoals een bankje of standbeeld) heen. Is dat dan ook een groep? Oftewel 6 bonuspunten?
Beste Ron,
Het is voor mij weer even geleden, dus ik heb de regels erbij gepakt.
Maar volgens mij zijn 6 aangrenzende stenen van dezelfde kleur OF met hetzelfde symbool een groep waar je die bonuspunten voor krijgt.
Zitten die 6 stenen rond een ornament heen? Dan krijg je nog steeds 6 bonuspunten. Zolang de groep maar aaneengesloten is.
Verduidelijkt dit het beter?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl