Koning Manuel I van Portugal gaf ons eerst de opdracht om als tegelzetters de muren van het Koninklijke Paleis in Évora te betegelen (Azul). Daarna moesten we als glaszetters het Koninklijke Paleis in Sintra van het mooiste glaswerk voorzien (Azul: De Ramen van Sintra).
Uiteindelijk wilde hij nog een zomerpaviljoen laten bouwen door de beste ambachtslieden out there. Helaas overleed de koning voordat de bouw überhaupt was begonnen. Toch gaan wij met Azul Zomerpaviljoen een poging wagen!
In dit blog vind je VEEL foto’s, de speluitleg én mijn Azul Zomerpaviljoen review !
Zoals meerdere ambachtslieden destijds moesten gaan werken aan het Zomerpaviljoen, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Tile Placement
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 30-45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Next Move Games
- Spelauteur: Michael Kiesling
- Illustrator: Chris Quilliams
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het spel Azul Zomerpaviljoen:
- 1 Scorebord
- 9 Fabrieksschijven
- 4 Spelersborden
- 4 Scorestenen
- 4 Puntenfiches
- 132 Harstegels (22 per kleur)
- 1 Startspelerfiche
- 1 Rondesteen
- 1 Linnen zak
- 1 Toren
- 1 Azul Zomerpaviljoen Spelregels (Nederlands)
- 1 Azul Zomerpaviljoen Spelregels (Frans)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit:
Je vindt de Azul Zomerpaviljoen spelregels terug in een boekje van 6 bladzijden. Je hebt Nederlandse en Franse spelregels:
Dit het is scorebord:
En daar zit een rondesteen bij:
In elke spelerskleur is er ook een scoresteen:
Mochten spelers, enthousiast als ze zijn, over de 80 punten schieten, dan kunnen ze puntenfiches gebruiken:
Elke speler krijgt een spelersbord. Die zijn overigens dubbelzijdig:
Azul zou natuurlijk geen Azul zijn zonder prachtige steentjes:
In deze vorm is er ook een startspelerfiche:
Je legt de steentjes op fabrieksschijven:
Stopt ze aan het begin van het spel in de linnen zak:
En tijdens het spel, als je ermee betaalt, stop je ze in de toren:
3 – Azul Zomerpaviljoen: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Azul Zomerpaviljoen? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Azul Zomerpaviljoen speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Azul Zomerpaviljoen?
In Azul Zomerpaviljoen treden jij en je tegenstanders in de voetsporen van vaklieden om een onafgemaakt project wél af te maken: het zomerpaviljoen. Dit gebouw had als doel om de meest befaamde leden van de koninklijke familie in Portugal te eren.
Net als in het originele spel ‘Azul’ verzamelen jullie om de beurt stenen. Ditmaal bewaar je alle stenen naast je spelerstableau. Nadat alle stenen zijn gepakt mogen jullie om de beurt een steen op het bord leggen. Daarbij kunnen de bouwkosten 1 t/m 6 stenen bedragen. Wil je bijvoorbeeld een blauwe steen op het blauwe vakje 6 leggen? Dan moet je 5 blauwe stenen in de toren doen en 1 op het vakje leggen. Om het bouwen wat makkelijker te maken, is er elke ronde een jokerkleur.
Elke steen die je neerlegt levert 1 punt op + 1 punt voor elke steen die direct en indirect verbonden is. Heb je na de 6 ronde (einde van het spel) volledig gevulde sterren of alle vakjes van een specifiek getal gevuld? Dan krijg je daar ook nog eens bonuspunten voor.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Azul Zomerpaviljoen. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het scorebord op tafel met de rondesteen op het vakje voor ronde 1. Plaats, afhankelijk van het aantal spelers, de fabrieksschijven in een cirkel op tafel. Zet de toren er naast. Geef elke speler een spelersbord (iedereen speelt met dezelfde zijde) en een steen die op veld 5 van het scorespoor van het scorebord wordt gezet. Leg de puntenfiches naast het bord.
Vul de zak met alle steentjes, trek er 10 en leg deze in het midden van het scorebord. Vul daarna ook elke fabrieksschijf met 4 steentjes uit de zak. Bepaal de startspeler, geef hem of haar het startspelerfiche en je kunt beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt Azul Zomerpaviljoen is 6 rondes. De eerste ronde begint de aangewezen startspeler. Elke volgende ronde begint de speler die het startspelerfiche heeft. Voordat de startspeler begint legt hij of zij het startspelerfiche in het midden van de tafel (tussen de fabrieksschijven).
Elke ronde bestaat uit 3 fasen:
- Tegels nemen
- Tegels leggen & scoren
- Voorbereiding volgende ronde
1. Tegels nemen
De startspeler begint en daarna zijn spelers na elkaar aan de beurt.
Belangrijk: elke ronde is er een jokerkleur. Welke kleur dit is staat aangegeven op het scorebord.
Als je aan de beurt bent moet je tegels kiezen. Hiervoor heb je 2 opties:
Optie 1: Je kunt alle steentjes van één kleur (niet de jokerkleur) van één fabrieksschijf kiezen. Ligt er een jokerkleur op de schijf? Dan moet je er eentje van bijpakken. Kies je een schijf met alleen maar jokers? Dan mag je er maximaal één van pakken. De overige steentjes op die schijf schuif je naar het midden van de tafel.
OF
Optie 2: Je kunt alle steentjes van één kleur (niet de jokerkleur) van het midden van de tafel kiezen. Ligt er een jokerkleur in het midden? Dan moet je er eentje van bij pakken. Kies je het midden van de tafel en liggen er alleen maar jokers? Dan mag je er maximaal één pakken. Ben jij de eerste speler die van het midden van de tafel pakt? Dan moet je ook het startspelerfiche pakken.
Het voordeel van het startspelerfiche is dat je vanaf fase 2 als eerste aan de beurt bent én vanaf de volgende ronde als eerste in fase 1 steentjes mag pakken. Maar nadat je dit fiche pakt, moet je ook je scoresteen zoveel vakjes terug zetten als het aantal stenen (exclusief startspelerfiche) dat je deze ronde hebt gepakt.
NB: Heb je nog maar 1 punt? Dan mag je gewoon steentjes pakken waarbij je het startspelerfiche krijgt. Je scoresteen gaat dan niet verder naar achteren.
Alle steentjes die je pakt leg je naast je spelersbord. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
Wanneer alle fabrieksschijven én het midden van de tafel leeg is, ga je naar de volgende fase.
2. Tegels leggen & scoren
De startspeler begint en daarna zijn spelers na elkaar aan de beurt.
Tijdens je beurt mag je 1 steentje op je spelersbord plaatsen.
Op je spelersbord staan sterren met 6 vakjes. Deze vakjes zijn genummerd van 1 t/m 6. Die nummers zijn de kosten die je moet betalen om een steentje op zo’n vakje te leggen. Bij de buitenste sterren moet je een steen in de afgebeelde kleur plaatsen. Bij de binnenste ster mag je zelf bepalen welke kleur steen je plaatst, maar elke kleur steen mag hoogstens één keer in die ster voorkomen.
Voorbeeld: Stel je wil de gele 3 vullen. Dan heb je 3 gele steentjes nodig. Je legt 1 zo’n gele steen op het vakje en de andere 2 tegels doe je in de toren.
Elke ronde is er een jokerkleur. Deze vervangt een andere gekozen kleur en kun je dus gebruiken voor de betaling. Let wel, je mag een jokertegel nooit op een vakje van een andere kleur plaatsen. Je hebt dus altijd minimaal 1 steentje in de aangegeven kleur nodig.
Voorbeeld: Stel je wil de gele 3 vullen. Dan kun je 3 gele steentjes, 2 gele en 1 paarse steen of 1 gele en 2 paarse steentjes betalen. Je kunt niet 0 gele en 3 paarse steentjes betalen, want je moet 1 geel steentje op het vakje kunnen leggen.
Tussen- en aan de rand van de sterren vind je ook pilaren, standbeelden en ramen.
- Heb je 4 steentjes rondom een pilaar gelegd? Dan moet je direct 1 steentje van het scorebord pakken.
- Heb je 4 steentjes rondom een standbeeld gelegd? Dan moet je direct 2 steentjes van het scorebord pakken.
- Heb je 2 steentjes voor een raam gelegd? Dan moet je direct 3 steentjes van het scorebord pakken.
Je legt deze steentjes naast je speelbord. Je kunt deze vanaf je volgende beurt gebruiken.
Vul de lege vakken op het scorebord weer aan voordat de volgende speler aan de beurt is.
Dan het scoren.
Je scoort altijd 1 punt voor het steentje dat je neerlegt én 1 punt per steentje dat onderdeel is van de groep waar het gelegde steentje nu onderdeel van is.
Wil of kun je geen tegels meer plaatsen? Dan moet je passen. Leg ten hoogste 4 steentjes in de hoeken van je spelersbord die je mee wil nemen naar de volgende ronde. Heb je meer dan 4 steentjes over? Dan moet je deze in de toren doen. Voor elk steentje dat je in de toren stopt krijg je 1 minpunt en zet je je scoresteen dus 1 vakje voor naar achteren.
3. Voorbereiding volgende ronde
Zodra alle spelers zijn gepast eindigt de ronde en bereid je de volgende ronde voor door de volgende stappen uit te voeren:
- Schuif de rondesteen 1 vak opzij.
- Vul alle fabrieksschijven weer aan met 4 steentjes.
- De startspeler legt het startspelerfiche weer in het midden van de tafel.
- Iedereen legt de door hem of haar bewaarde steentjes naast hun spelersbord.
NB: Is de zak tijdens het aanvullen van fabrieksschijven leeg? Stop dan alle steentjes uit de toren in de zak. Is zowel de zak als de toren leeg? Dan begin je de volgende ronde met minder steentjes.
De startspeler begint de volgende ronde.
3.3 – Einde van het spel
Na de 6e ronde eindigt het spel. Spelers krijgen nog:
- 1 Minpunt per steentje dat in de hoek van hun spelersbord ligt;
- 12, 14, 15, 16, 17, 18 en/of 20 punten als je respectievelijk de middelste, rode, blauwe, gele, oranje, groene en/of paarse ster hebt voltooid;
- 4, 8, 12 en/of 16 punten als je respectievelijk alle 1en, 2en, 3en en/of 4en hebt bedekt.
De speler met de meeste punten wint. Er is geen tiebreaker.
4 – Azul Zomerpaviljoen: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Azul Zomerpaviljoen recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Waar Azul en Azul De Ramen van Sintra nog betrekking hadden op een bestaand gebouw in Portugal, gaan spelers in Azul Zomerpaviljoen bouwen aan iets dat nooit heeft bestaan: het Koninklijke Zomerpaviljoen. Of nouja, Koning Manuel I had blijkbaar wel plannen om het te bouwen, maar stierf voordat de plannen in steen werden gehouden.
Het thema is leuk en leidt het geheel mooi in. Je ziet in het spel alleen feitelijk niets terug dat er ook maar iets mee te maken heeft. Dus net als haar voorgangers is ook Azul Zomerpaviljoen een abstract spel.
En net als haar voorgangers ziet Azul Zomerpaviljoen er weer prachtig uit. Ditmaal werk je met sterren en ruiten. De steentjes zijn van hetzelfde materiaal als die van het basisspel. Ook het scorebord en de spelersborden zijn van dik karton.
Noemenswaardig voordeel van de insert vind ik dat de toren in elkaar gezet in de doos past. Hier kun je dus mooi de steentjes in doen. Wel is het jammer dat je de doos niet zonder rommel verticaal kunt opbergen. Er is teveel ruimte tussen de fabrieksschijven en puntenfiches. Door de doos op z’n zij te zetten raken deze toch van hun plek. Geen grote ramp, maar zoals ik zei wel jammer.
Al met al: Ik had geen verwachting van het thema en een hoge verwachting van de productie. En zoals ik van de uitgever Next Move Games gewend ben, is ook dit weer een steengoede oplevering!
Spelregels & Toegankelijkheid
De Azul Zomerpaviljoen spelregels zijn goed. Ik vind vooral de opbouw sterk en waardeer ook dat er aandacht was voor de opmaak. Dat zie je met name terug in de tussenkoppen en speciaal gekleurde kaders voor belangrijke informatie en voorbeelden. Persoonlijk had ik iets meer witruimte gewaardeerd, maar dan had je een kleiner font óf extra bladzijdes gehad.
Voor zover ik kan beoordelen zijn de Azul Zomerpaviljoen spelregels volledig. Het enige waar ik moeite mee had was de vraag:
“Telt het startspelerfiche dat je pakt ook mee als minpunt?”
Het antwoord is ‘Nee’. Dit stond niet expliciet in de regels beschreven en werd alleen duidelijk via een voorbeeld. Niet echt een probleem verder, maar dit had duidelijker gekund.
Dit derde deel van Azul is ietsje complexer dan Azul De Ramen van Sintra. Je kunt het niveau (en dus niet de gameplay) vergelijken met niveaus van bijvoorbeeld:
- Verdant
- Imhotep
- Tiny Towns
- Machiavelli
- De Crew: Missie Diepzee
- Railroad Ink Green & Yellow
De extra actie uit Sintra (het terugzetten van je glaszetter) zit niet meer in Azul Zomerpaviljoen. De manier van scoren is vergelijkbaar met die van het Azul basisspel. Het grote verschil is alleen dat je bij Azul Zomerpaviljoen meer moet plannen. Je kunt extra steentjes krijgen door pilaren, standbeelden en ramen te ombouwen, er zijn jokers in het spel én je kun tot 4 steentjes meenemen naar de volgende ronde.
Cognitief iets meer uitdaging dus dan de voorgangers.
Hoe toegankelijk vind ik Azul Zomerpaviljoen dan? Nou, ik vind dit bordspel eigenlijk op het randje zitten van wel of geen gateway game. Een gateway game is uitermate geschikt om beginnende spelers met de moderne bordspellen kennis te laten maken. En Azul Zomerpaviljoen zoekt de grens op.
Dat komt niet zozeer door de spelregels. Die zijn best eenvoudig. Het zit ‘m vooral in het denkwerk dat in Azul Zomerpaviljoen zit.
Dus… ik zeg niet dat het niet geschikt is voor beginners. Ik zeg alleen dat het niet geschikt is voor alle beginners.
Strategie of Geluk?
Ik vind Azul Zomerpaviljoen een mengsel van geluk en tactiek.
Geluk zit ‘m bijvoorbeeld in de steentjes die op de fabrieksschijven komen. Ligt jouw gewenste kleur er überhaupt bij? Kun je precies het aantal steentjes pakken dat je nodig hebt? En krijg je er wel of geen joker bij? Je kunt overigens bijna altijd wel iets, maar de ene beurt zal beter zijn dan de andere.
Bepalen wat de beste keuze is… daar komt tactiek bij kijken.
Ga je voor volle sterren of probeer je alle 1en, 2en, 3en en/of 4en te vullen? Je kunt met beide winnen. Het hangt er alleen ook van af wat je tegenstanders doen.
De belangrijkste tip die ik je echter kan geven is om altijd met de hoge waardes te beginnen. Vul eerst de 6, 5 en 4. Aan het begin van het spel kun je makkelijker aan veel steentjes komen. Naarmate het spel vordert komen er steentjes op spelersborden te liggen en wordt het (niet onmogelijk, maar) lastiger om bijvoorbeeld 6 steentjes van één kleur te krijgen.
Daarnaast is een no brainer dat je steentjes zoveel mogelijk tegen elkaar aan moet leggen. Des te groter de groep, des te meer punten één aangrenzend steentje waard wordt.
Bovendien kan het echt lonen om vroeg in fase 1 het startspelerfiche te pakken met slechts één steentje. Je krijgt weliswaar 1 minpunt, maar als je hierdoor in fase 2 als eerste een pilaar, standbeeld of raam ombouwt, mag je wel als eerste steentjes van het scorebord pakken. Niet te vergeten mag je in de volgende ronde ook nog eens als eerste steentjes pakken.
Je kunt misschien wel zeggen: mijn strategie wordt volle sterren of juist alle 1en en 2en. Het spelverloop zal echter bepalen welke richting je op kunt. Daarom vind ik Azul Zomerpaviljoen eerder tactisch dan strategisch.
Spelmechanisme
De drie bekende spelmechanismen uit de vorige Azul spellen zien we ook in Zomerpaviljoen terug.
Ten eerste heb je Open Drafting. Spelers verzamelen goederen, kaarten of iets anders uit een soort markt. Alles in deze markt ligt open. Jij kunt dus zien wat andere spelers pakken en zij kunnen zien wat jij pakt. Dit werkt bij de fabrieksschijven en steentjes in Azul Zomerpaviljoen natuurlijk hetzelfde.
Open Drafting komt ook voor in populaire titels als Cascadia, 7 Wonders Duel, Wingspan, Everdell, Zoektocht naar El Dorado en Ticket to Ride: Europe.
Dan is er Tile Placement. Spelers plaatsen tegels op een algemeen of eigen speelbord. Door tegels te plaatsen voorkom je vaak minpunten, kun je bonussen vrij spelen en/of scoor je punten. Dit is precies wat je in Azul Zomerpaviljoen met steentjes doet.
Je hebt dit mechanisme vast weleens ervaren in spellen als Carcassonne, Patchwork, Sagrada, Kingdomino Origins, Hive, Karuba en zelfs het klassieke Scrabble.
Het derde, bekende mechanisme is Set Collection. Je setjes verzamelen van bepaald speelmateriaal. Dit levert bijvoorbeeld bonussen en punten op. Bij Azul Zomerpaviljoen gaan set collection en tile placement eigenlijk hand in hand. Want uiteindelijk vorm je setjes van eenzelfde kleur om een steentje te mogen bouwen én vorm je setjes van steentjes op je spelersbord om bonussen te krijgen en punten te scoren.
Misschien ken je Set Collection wel uit de kleine spellen Sushi GO!, Point Salad en Jaipur óf grote spellen als It’s a Wonderful World, 7 Wonders, Pandemic, Ark Nova en Terraforming Mars.
Maar oké. De mechanismen open drafting, tile placement en set collection kwamen ook al voor in het eerste Azul spel en Azul De Ramen van Sintra. Wat voor nieuws heeft Zomerpaviljoen mechanic-wise dan te bieden?
Azul Zomerpaviljoen heeft niet echt een nieuw mechanisme. Toch voegt het iets nieuws toe. Middels tile placement en set collection kun je namelijk bonussen (=extra steentjes) verdienen. Bovendien mag je tot 4 steentjes meenemen naar de volgende ronde. Dit kwam niet voor in de vorige Azul versies.
Interactie
Azul Zomerpaviljoen bevat passieve en agressieve interactie.
De passieve interactie vind je aan het begin van het spel terug. Spelers kunnen elkaar dan weleens dwarsbomen, maar doen dat meestal onbewust. Je pakt simpelweg steentjes die je nodig hebt, niet per se wetende dat je tegenstander ze ook kan gebruiken.
Mijn ervaring is dat het spel wat agressiever wordt naarmate het spel vordert. Steentjes worden schaarser en plannen van spelers worden duidelijker. Je zult dan niet per se steentjes pakken omdat ze jou punten opleveren, maar ook omdat het gebrek ervan je tegenstander punten kost.
Een belangrijk onderdeel om te benoemen betreft het ‘Midden van de tafel’. Bij het eerste en tweede spel kon je flink genaaid worden als je een berg steentjes van het midden van de tafel kreeg. Dit naai-element is bij Azul Zomperaviljoen niet meer aanwezig.
Je scoort wel minpunten als je steentjes van het midden pakt en het startspelerfiche pakt. Maar pak je later veel steentjes? Dan kun je er bijna altijd nog wel iets mee. Behalve als je de ster in die kleur helemaal vol hebt (en een vakje in de middelste ster). Het naai-element door veel steentjes pakken zit hier dus niet meer in.
Ongeacht de vorm van interactie, draait het allemaal om concurrentie. Spelers willen vaak dezelfde steentjes. Van fabrieksschijven. Van het midden van de tafel. En van het scorebord. Het hebben van het startspelerfiche kan cruciaal voor de overwinning zijn.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Azul Zomperaviljoen vind ik prima.
Allereerst heb je natuurlijk de variatie door de volgorde waarin steentjes in het spel komen. Dit zal in de praktijk bij geen enkel potje hetzelfde zijn. Daarnaast heb je ook een dubbelzijdig spelersbord. Waar op de ene zijde grotendeels vast staat waar welk steentje moet komen te liggen, geeft de andere zijde je meer keuze. Je mag hier sterren vullen met steentjes van dezelfde- of juist allemaal verschillende steentjes.
Bovendien is er niet één leidende strategie om te winnen. Toegegeven, hoewel een belangrijke tactiek altijd is om met de hoge vakjes te beginnen, kun je die toepassen bij een focus op volle sterren alsook het vullen van alle 4en, 3en, 2en en 1en. Het een is niet altijd beter dan de ander. Dit hangt ook af van de volgorde waarin steentjes in het spel komen én hetgeen wat je tegenstanders doen.
Maar wat toch wel zwaar weegt en niet per se bijdraagt aan de herspeelbaarheid is het eenvoudige en toch wel eentonige spelverloop. In elk spel zijn de jokers in elke ronde hetzelfde en ook leveren complete sterren altijd dezelfde punten op.
Dus is Azul Zomerpaviljoen er eentje die ik vaak op de tafel zal leggen? Nee, dat niet. Maar de keren dat deze op tafel komt speel ik ‘m met veel plezier!
Mijn Azul Zomerpaviljoen review in het kort?
Ik vind Azul Zomerpaviljoen een mooie toevoeging aan de reeks. Het werkt grotendeels hetzelfde als de vorige Azuls, maar voegt toch wat nieuws toe. Ten eerste is het draften wat vriendelijker, omdat je een grote hoeveelheid steentjes vaak wel kwijt kunt en dus niet snel met veel minpunten komt te zitten. Daarnaast kun je, door steentjes rond figuren te bouwen, extra steentjes verdienen uit een aparte, open voorraad. Bovendien mag je altijd 4 steentjes meenemen naar de volgende ronde. Combineer dit met het gegeven dat je elke ronde een jokerkleur hebt en ik kan niet anders dan concluderen dat Azul Zomerpaviljoen een groot beroep doet op je planningskills!
5 – Azul Zomerpaviljoen: Waar te koop?
Je kunt het Azul Zomerpaviljoen bordspel o.a. bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Azul Zomerpaviljoen. Het werd bedacht door Michael Kiesling en internationaal uitgebracht door Next Move Games. Asmodee verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Azul Zomerpaviljoen review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van ddzphoto via Pixabay.