Het nieuwste spel van Stefan Feld is in Nederland gearriveerd! 999 Games’ Bonfire brengt je naar een fantasiewereld waar hoeders van het licht de vreugdevuren in de steden hebben laten doven.
De stedelingen zijn allang vertrokken, maar de gnomen in het bos hebben ook baat bij het licht van de bonfires. Zij zullen de hoeders van het licht moeten tonen dat ze waardig zijn om de vreugdevuren weer aan te steken.
Maar slaagt dit spel erin om mijn hart in vuur en vlam te zetten? Dat lees je in mijn Bonfire bordspel review!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Bonfire zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals de vlam van een vreugdevuur wordt gevormd door diverse elementen, wordt dit blog gevormd door diverse subonderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Stefan Feld
- Illustrator: Dennis Lohausen
- Te koop bij: 999Games.nl – Spellenrijk.nl – bol.com – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Bonfire:
- 1 Speelbord
- 4 Starttegels voor Vrouwelijke Hoeders
- 4 Spelerstableaus (Steden)
- 4 Aanbouwsels
- Per speler (in de kleuren rood, groen, blauw en geel):
- 1 Actieoverzicht
- 8 Lottegels
- 1 Puntenfiche
- 1 “0/50” Punten fiche
- 10 Offerschalen
- 1 Schip
- 1 Hoeder
- 7 Pupillen
- 28 Wegfiches
- 66 Opdrachten:
- 22 Blauwe (Makkelijk)
- 22 Rode (Medium)
- 22 Gele (Moeilijk)
- 28 Portalen (4 per vorm/symbool)
- 72 Actiefiches (12 gele en 10 per andere kleur)
- 5 Aftelfiches
- 2 Grote Vreugdevuren (1 reserve)
- 16 Hoeders van het Licht (4 per kleur)
- 5 Raadslieden
- 57 Middelen:
- 9 Bloemen
- 9 Vruchten
- 9 Kruiden
- 9 Schelpen
- 9 Wortels
- 12 Goud
- 33 Gnoomkaarten:
- 27 Specialisten
- 6 Ouderen
- 4 Overzichtskaarten
- 8 Tom-kaarten (voor het solospel)
- 1 Boekje spelregels
Dan is het nu weer tijd voor foto’s. Hieronder zie je eerst de voorkant van de doos:
En de achterkant van de doos:
En de binnenkant (zonder inlay helaas):
De Bonfire spelregels vind je terug in een boekje van 16 bladzijden. Best wel wat werk om door te lezen, maar niet per se moeilijk.
Het speelbord zie je hieronder.
Op de eilanden met donkergrijze rondjes komen opdrachten te liggen, variërend van makkelijk (blauw) tot moeilijk (geel):
Op 4 kleinere eilandjes worden de hoeders van het licht, gesorteerd op kleur, neergezet:
In het midden van het speelbord bevinden zich ‘Opdrachten van de raad’. Daar worden de 5 raadslieden neergezet:
Rechts van de raadslieden worden de aftelfiches neergelegd, opgestapeld met de 5 bovenop.
Middenin de cirkel op het speelbord wordt het grote vreugdevuur geplaatst (in mijn doos zat 1 reserve, geen idee of dit altijd zo is):
In de buitenste vakken van de cirkel komen de portaalfiches te liggen:
Links van de cirkel komen Gnoom Specialisten te liggen. Rechts van de cirkel komen Gnoom Ouderen te liggen:
Onder de cirkel komen de wegfiches te liggen:
Naast het speelbord komen actiefiches te liggen:
En naast het speelbord komen de middelen te liggen:
Elke speler krijgt een starttegel voor hoeders, spelerstableau en aanbouwsel:
De 4 spelerstableaus verschillen trouwens van elkaar. Dat komt doordat de openingen waar portalen komen anders zijn:
Daarnaast krijgt elke speler een tableau met overzicht van acties:
Tot slot is er voor elke speler het volgende speelmateriaal. Van links naar rechts en boven naar beneden: een hoeder, een schip, 7 pupillen, een puntfiche en “0/50” puntenfiche, 8 lottegels en 10 offerschalen.
Voor het solospel krijg je de volgende kaarten. Deze worden trouwens Tom-kaarten genoemd, afkomstig van auTOMa.
3 – Bonfire: Speluitleg
Hieronder vind je een korte uitleg die je als lopend vuurtje kunt verspreiden (see what I did there).
Hoe speel je Bonfire?
In Bonfire hebben de mensen hun steden verlaten en zijn de vreugdevuren van de steden gedoofd. Dat is balen voor de gnooms, want die hadden profijt van de vuren. Jullie gaan er als gnoom alles aan doen om de vreugdevuren weer te laten branden.
Als je aan de beurt bent, mag je één actie uitvoeren. Je hebt tal van acties, maar in hoofdlijnen komt het erop neer dat je opdrachten gaat verzamelen en voltooien om hoeders tevreden te stellen. Als dit lukt, mag je pupillen en raadslieden naar de hoge raad sturen.
Zodra er een specifiek aantal aanwezigen bij de hoge raad is, eindigt het spel. Je krijgt punten voor slimme combinaties op je spelerstableau (wat een stad moet voorstellen). De speler met de meeste punten wint het spel.
Word je juist warm (oh I did it again) van meer informatie? Lees dan hieronder mijn uitgebreide Bonfire speluitleg. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Acties
- Einde van het spel
- Puntentelling
4.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord midden op tafel. Leg de actiefiches en hulpmiddelen ernaast als voorraad. Plaats de opdrachten en hoeders op de aangegeven eilanden. Elke speler zet zijn of haar puntensteen, 0/50 fiche en schip op de juiste plek. Daarna plaats je ook de 5 raadslieden en aftelfiches op het bord.
Zet middenin de cirkel van het bord een groot vreugdevuur en leg in de 7 open vakken eromheen willekeurig de portalen. Onderin het bord leg je 4 wegen open, met twee trekstapels naast het bord. Leg rechts de 6 ouderen open en links 6 specialisten open. Naast de specialisten komt een trekstapel.
Geef elke speler een tableau met starttegel voor hoeders (links) en aanbouwsel (rechts). Zet de hoeder en pupillen op hun plek. Leg rechts van je tableau een overzicht met daarop 2 stapels offerschalen (bovenste is open) en daartussen je lottegels.
Je houdt 1 lottegel over. Die mag je nog ruilen met de middelste tegel van je voorraad. Daarna leg je de overgebleven lottegel op het lotveld. Elke speler krijgt van de 6 hulpmiddelen 1 exemplaar. Ook krijgt elke speler 5 actiefiches: 2 gele en de 3 die op je geplaatste lottegel staan.
Nu ligt er ongeveer een opstelling zoals hieronder op tafel:
4.2 – Spelverloop
Er is geen vast aantal ronden met Bonfire. Spelers zijn na elkaar aan de beurt en zodra aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, eindigt het spel.
Als je aan de beurt bent mag je 1 actie uitvoeren. Dat zijn er nogal wat, dus die leg ik hieronder afzonderlijk uit.
4.3 – Acties
In hoofdlijnen zijn er 4 acties:
- Lottegel leggen en actiefiches nemen
- Actiefiche spelen
- Vreugdevuur ontsteken
- Bonusactie: Raadslid inzetten
1. Lottegel leggen en actiefiches nemen
Wanneer je ten hoogste 1 actiefiche in je voorraad hebt liggen, mag je één van de twee buitenste lottegels bij je actieoverzicht pakken en op je spelerstableau plaatsen.
Deze lottegel moet aan ten minste 1 andere lottegel grenzen, mag alleen horizontaal of verticaal liggen, moet binnen het kader blijven én mag niet over andere lottegels worden heengelegd.
Na het plaatsen tel je het aantal velden waaruit de 3 gelegde symbolen bestaan en dat aantal actiefiches mag je nemen. Leg je een lottegel over een geel actiefiche of goud? Dan mag je die direct nemen.
2. Actiefiche spelen
Met de actiefiches die je zojuist hebt verkregen, kun je een aantal acties uitvoeren:
- Weg bouwen
- Schip verplaatsen
- Opdracht ontvangen
- Hoeder ophalen
- Optocht uitvoeren
- Groot vreugdevuur gebruiken
- Gnoom werven
Door een of meer groene fiches te spelen mag je maximaal 1 weg bouwen. Je kiest dan één van de vier open wegen (of één dichte) en legt deze van links naar rechts boven je spelerstableau. Over deze wegen kunnen hoeders zich richting jouw vreugdevuren verspreiden.
Door 1, 2 of 3 blauwe fiches te spelen mag je respectievelijk 1, 2 of een onbeperkt aantal keer je schip verplaatsen. Zo reis je naar eilanden om hoeders en opdrachten op te pikken. Als je de actiefiches en middelen hebt, mag je direct de actie ‘opdracht ontvangen’ of ‘hoeder ophalen’ uitvoeren.
Sta je bij een eiland? Dan mag je 1 opdracht ontvangen van dat eiland door rode fiches te spelen. Daarvoor betaal je 2 middelen: het middel dat op het eiland- en dat op één van je offerschalen staat. Na de betaling leg je de gekozen offerschaal gedekt op het eiland en de opdracht op een leeg veld naar keuze.
Sta je bij een eiland? Dan mag je 1 hoeder oppikken van dat eiland door een grijs fiche te spelen. Je plaatst de hoeder op je starttegel voor hoeders, links van je spelerstableau.
Door een of meer grijze fiches te spelen, mag je een optocht uitvoeren en elke hoeder zoveel stappen vooruit zetten als het aantal fiches dat je hebt gespeeld. Op elk wegdeel en vreugdevuur mag maar 1 hoeder staan. Als je hoeder op een weg eindigt, krijg je het afgebeelde middel. Op een vreugdevuur levert het uiteindelijk punten op.
Door 1, 2 of 3 paarse fiches te spelen mag je het groot vreugdevuur gebruiken en respectievelijk 1, 2 of onbeperkt aantal velden met de klok mee draaien. Je mag daarna 2 van de 3 beloningen nemen waar het vreugdevuur naar wijst. Dit kunnen actiefiches, middelen, punten of portalen zijn.
Door 1 bruin actiefiche en 2 middelen óf 2 bruine actiefiches en 1 middel te spelen mag je een gnoom werven. Het te betalen middel staat op de gnoom. Specialisten (links op het bord) bieden voordelen tijdens het spel. Ouderen (rechts op het bord) bieden eenmalig punten.
Je mag nooit meer dan 7 wegen, 7 opdrachten, 5 hoeders en 6 gnoomkaarten hebben!
3. Vreugdevuur ontsteken
Elke opdracht kun je halen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Je hebt makkelijke, medium en moeilijke opdrachten. Des te moeilijker de opdracht, des te meer punten die oplevert.
Dit zijn voorwaarden waar je aan moet denken:
- Je moet de afgebeelde hoeder hebben.
- Je moet offerschalen op 3 verschillende eilanden hebben.
- Je moet 4 goud hebben.
- Je moet de 5 afgebeelde actiefiches in je voorraad hebben.
- Je moet alle goudvelden in het lotveld overbouwd hebben.
Lukt dit? Dan mag je als actie een opdracht voltooien. Je draait de betreffende opdracht op je spelerstableau om en zo ontsteek je het vreugdevuur.
Nu zet je de pupil die ernaast stond op 1 van de 8 velden bij de Hoge Raad en neemt één van de afgebeelde bonussen. Je pupil mag niet bij een veld staan waar als een pupil van dezelfde kleur staat.
NB: Op zo’n vreugdevuur kan dus ook een hoeder eindigen en levert punten op aan het einde van het spel.
4. Bonusactie: Raadslid inzetten
Midden op het speelbord staan 5 raadslieden met opdrachten ernaast. Zodra je aan één van die opdrachten voldoet, mag je een raadslid bij de Hoge Raad plaatsen en de bonus nemen. Een raadslid mag niet bij een veld komen waar als een raadslid staat.
Deze actie mag je zo vaak uitvoeren als je wil, maar om ‘m uit te voeren moet er nog wel een raadslid bij de betreffende opdracht staan.
4.4 – Einde van het spel
Zodra er in een spel met 1, 2, 3 of 4 personen respectievelijk 7, 7, 10 of 13 pupillen en/of raadslieden bij de Hoge Raad staan, is elke speler nog maximaal 5 keer aan de beurt.
Hoe vaak je nog aan de beurt komt wordt aangegeven met aftelfiches. Pas je vóór die 5e beurt? Dan krijg je de waarde van het aftelfiche in punten.
4.5 – Puntentelling
Je krijgt nu punten voor materiaal op je spelerstableau:
- Elk ontstoken vreugdevuur (2 tot 8 punten)
- Elke hoeder bij een vreugdevuur (2 tot 8 punten)
- Elk portaal (2 punten)
- Elk wegfiche met eenzelfde kleur als het vreugdevuur (2 punten)
- Elke Opdracht van de Raad waar jij aan voldoet (4 of 7 punten)
- Elke lottegel die nog in je voorraad zit (3 punten per stuk)
- Elke 2 actiefiches/middelen die je over hebt (1 punt)
De speler met de meeste punten wint het spel!
4 – Bonfire: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te kunnen geven, deel ik mijn Bonfire bordspel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
- Final Thoughts…
Thema & Vormgeving
Laat ik in mijn Bonfire review maar gelijk beginnen met wat ik het minst geslaagd vind: het thema. Het thema geeft het spel wel een look&feel, maar ik vind veel thematische ‘gebeurtenissen’ niet vanzelfsprekend.
Vaak maakt een thema bepaalde acties of mechanismen juist vanzelfsprekend. Je hoeft dan minder na te denken over wat voor opties je hebt en je kunt meer nadenken over welke optie het beste is.
Maar bij Bonfire heb ik in het begin relatief veel cognitief vermogen moeten gebruiken om het spelverloop te snappen.
Dat gezegd hebbende: nu heb ik de stof eigen kunnen maken en speel ik het veel makkelijker. Je kunt het dus prima leren, maar de leercurve is in het begin wat minder steil.
Dan de vormgeving. Dennis Lohausen, wie kent ‘m niet (Marco Polo I en II, De Kwakzalvers van Kakelenburg, De Taveernen van de Oude Stad, enzovoorts). De illustraties zijn van zijn hand. En dit kun je mooi vinden of niet. En for the record, ik vind zijn stijl mooi.
Dan de symboliek. Er wordt veel gebruik gemaakt van symbolen: op opdrachtfiches, gnoomkaarten, lottegels en ook de solokaarten. De meeste symbolen vond ik duidelijk, maar voor een enkele moest ik toch de bijlage erbij pakken. Dat gold met name voor gnoomkaarten en de solokaarten.
Tot slot nog 2 kleine puntjes van kritiek:
Sommige kartonnen waren niet goed gestanst. Ik heb sommige onderdelen echt heel voorzichtig en met moeite moeten uitdrukken. Drie fiches zelfs even moeten lijmen. Voor het spelverloop maakt dit niet uit, maar ik vond het wel jammer.
Ook bouw je van alles om je spelerstableau heen. Echter, na verloop van tijd gaat het spelerstableau een klein beetje krom staan. Hierdoor sluiten portalen en wegen niet helemaal goed meer aan. In principe hoeft het geen probleem te zijn, maar ik wilde het wel even benoemen.
Spelregels & Toegankelijkheid
Bonfire is niet voor iedereen weggelegd. Het is een medium tot zware eurogame en dat zie je direct terug aan de spelregels. Niet dat het moeilijk is, maar er zijn gewoon veel regels die je moet weten. En tja, dat draagt niet bij aan de toegankelijkheid van het spel.
Voor de liefhebbers van zwaardere bordspellen is Bonfire heerlijk. Maar ben je meer van het kaliber Ticket to Ride Europe of Carcassonne? Dan zou ik deze links laten liggen.
Strategie of Geluk?
Bonfire heeft een extreem lage geluksfactor. Daarmee bedoel ik dat vrijwel niets aan het lot wordt overgelaten. Het enige is dat je soms afhankelijk bent van de acties die je medespelers uitvoeren:
- Pakken ze een opdracht voor je neus weg?
- Draaien ze het vreugdevuur te ver door?
- Nemen ze een weg die jij nodig hebt?
Maar hiervan zou je kunnen zeggen dat je erop kunt anticiperen. Je kunt bedenken wat tegenstanders doen en op basis daarvan de best mogelijke actie uitvoeren.
En dan zijn er ook nog eens zoveel verschillende dingen die je kunt doen:
In een spel met 2 spelers kun je nog wel strategisch bezig zijn. Je stippelt een route uit en zult niet veel worden gedwarsboomd door je tegenstander.
In een spel met 4 spelers wordt de afhankelijkheid van andere spelers groter. En dan is het vooral de kunst om flexibel te blijven en soms te wisselen van strategie.
Al met al: Ik vind Bonfire zonder twijfel een strategisch spel.
Interactie
Er zit wel interactie in Bonfire, maar het is geen ehm, agressieve variant. Je biedt niet ergens op, je handelt niet samen en je maakt niet iets van een ander kapot. Wat doe je dan wel? Dingen voor elkaars neus wegkapen.
Zoek je dus veel interactie? Dan is Bonfire niet wat je zoekt. Bewaar je liever de vrede op tafel? Dat lukt prima met Bonfire ;).
Herspeelbaarheid
Tja, what can I say? De herspeelbaarheid ligt ontzettend hoog.
De opdrachten zijn altijd anders. De wegen zijn altijd anders. De portalen liggen altijd anders. De beschikbare specialisten variëren altijd. En je lottegels liggen altijd weer anders.
Nouja ‘altijd’… de kans ligt extreem laag dat iets hetzelfde is ;).
Als je al die variaties combineert in één geheel, dan kan ik niet anders concluderen in mijn Bonfire spel review dat geen enkel potje hetzelfde zal zijn.
Final Thoughts…
Bonfire doet me denken aan Het Orakel van Delphi. Waarschijnlijk komt dit door de schepen, opdrachten en het subtiele race-element.
Echter is bij Het Orakel van Delphi het race element bepalend voor de winnaar. Wie als eerste alle opdrachten heeft voltooid en bij Zeus aankomt, wint.
Bij Bonfire is het race element niet bepalend voor de winnaar. Je kunt het einde van het spel wel inlassen, maar dat betekent niet dat jij ook automatisch wint. Het draait immers om de meeste punten.
Dit betekent dat je als speler voor een interessant dilemma kan komen te staan:
“Las jij het einde van Bonfire in of speel je nog even door voor meer punten (met alle risico’s van dien)?”
Dit soort dilemma’s vind ik altijd lekker uitdagend. Want soms wil je namelijk iets verder gaan om precies te maken wat je voor ogen had. Maar doe je dat? Dan loop je het risico dat anderen ook meer punten halen.
En om het nog iets spannender te maken: het spel eindigt niet direct als de zoveelste pupil of raadslid in bij de Hoge Raad komt. Elke speler krijgt nog 5 acties. Bedenk dus goed, wanneer je het spel einde maakt ;).
Mijn Bonfire review in het kort?
Hoewel het thema van Bonfire me koud laat, zet het spelverloop me in vuur en vlam. Er zitten ontzettend veel kleine spelmechanismen in het spel die moeiteloos samensmelten tot een uitdagend geheel. Niets wordt aan het lot overgelaten en de herspeelbaarheid ligt hoog. Voor mij is dit nu al een favoriet bordspel van 2021, maar als je niet van veel opties in een spel houdt, dan zul je mijn enthousiasme niet delen.
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
5 – Bonfire: Waar te koop?
Je kunt 999 Games’ Bonfire online bestellen op o.a. 999Games.nl, Spellenrijk.nl, bol.com en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Bonfire. Het is bedacht door niemand minder dan Stefan Feld en in Nederland uitgegeven door 999 Games. Ik liet je foto’s zien van het speelmateriaal, gaf de speluitleg en deelde mijn Bonfire bordspel review met je.
Wat vind jij van Bonfire? Heb je er nog vragen over?
Ik hoor graag van je in een reactie!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van David Mark via Pixabay.
Bonfire is ook naar mijn idee een fantastisch spel (voor de doorgewinterde speler) en je hebt dat hier erg goed verwoord!
Beste Rolf,
Bedankt voor je reactie bij m’n Bonfire bordspel review.
Yes, toevallig laatst weer op tafel gehad en het blijft een heerlijke puzzel. Wel schaamteloos hard verloren haha, dat wel ;).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl