Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing!

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing!

Met de komst van Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is er (op uitbreidingen na) een einde gekomen aan de West Kingdom Trilogie. Waar je eerst in de huid van Architecten en Paladijnen kroop, klim je ditmaal op het paard en beweeg je jezelf als Burggraaf over het speelbord.

In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Burggraven van het Westelijk Koninkrijk review!

Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel Burggraven van het Westelijk Koninkrijk zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in dit spel meerdere burggraven die de macht willen overnemen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Spelauteur: S J Macdonald & Shem Phillips
  • Illustrator: Mihajlo Dimitrievski
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlWhitegoblingames.comSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Burggraven van het Westelijk Koninkrijk:

  • Algemeen speelmateriaal:
    • 5 Koninkrijkborden
    • 1 Kasteel
    • 40 Zilveren munten
    • 24 Inktpotten
    • 24 Goud
    • 24 Steen
    • 35 Manuscripten
    • 68 Neutrale inwonerkaarten
    • 10 Held-inwonerkaarten
    • 4 Kerkbonuskaarten
    • 1 Armoedekaart
    • 1 Welvaartskaart
    • 10 Spelerskaarten
    • 30 Schuldkaarten
    • 30 Eigendomsaktekaarten
    • 1 Kasteelleiderkaart
    • 4 Vermenigvuldigkaarten
  • Speelmateriaal voor spelers:
    • 4 Spelersborden
    • 32 Start-inwonerkaarten (8 per speler)
    • 4 Houten burggraven (1 per speler)
    • 80 Houten arbeiders (20 per speler)
    • 12 Houten gildehuizen (3 per speler)
    • 12 Houten handelsposten (3 per speler)
    • 12 Houten werkplaatsen (3 per speler)
    • 4 Corruptiestenen
    • 4 Loyaliteitstenen
    • 1 Startspelerfiche
  • Speelmateriaal voor het solo spel:
    • 8 Start-plankaarten
    • 8 Toekomst-plankaarten
    • 1 Overzichtskaart
  • 1 Burggraven van het Westelijk Koninkrijk spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Voorkant Doos

En dit is de achterkant:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Achterkant Doos

De binnenkant van de doos ziet er zo uit:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Binnenkant Doos

Je vindt de Burggraven van het Westelijk Koninkrijk spelregels terug in een boekje van 24 bladzijden:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels

Het speelbord wordt gevormd met het kasteel in ’t midden:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Kasteel

En daar 5 koninkrijkborden omheen. De koninkrijkborden zijn dubbelzijdig en afhankelijk van het aantal spelers moet je specifieke zijdes gebruiken. Des te meer spelers, des te meer velden.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Koninkrijkborden Voorkant
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Koninkrijkborden Achterkant

Je krijgt een voorraad van zilveren munten, goud, steen en inktpotten:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Zilveren Munten
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Goud
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Steen
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Inktpotten

Mocht de voorraad tekort schieten, dan kun je vermenigvuldigkaarten gebruiken:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Vermenigvuldigkaarten

Ook heb je manuscripten. Die met een lichtgrijze achterkant moeten bovenop stapels liggen. De donkere achterkant liggen daaronder:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Manuscripten Achterkant
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Manuscripten Voorkant

Spelers kunnen tijdens het spel Neutrale Inwonerkaarten verzamelen:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Neutrale Inwonerkaarten

Ook kiest elke speler aan het begin van het spel een combinatie van spelerskaart (hieronder eerst) en Held Inwonerkaart (tweede foto). Op de spelerskaart staat het inkomen dat je krijgt. Daarna draai je ‘m om en dient het als overzichtskaart voor punten.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Spelerskaarten
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Held-Inwonerkaarten

Er zijn 2 soorten bonussen te verdienen. Kerkbonuskaarten en de Kasteelleiderkaart:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Kerkbonuskaarten
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Kasteelleiderkaart

Twee belangrijke begrippen in Burggraven van het Westelijk Koninkrijk zijn Armoede en Welvaart. Zo heb je een Armoedekaart en Welvaartskaart:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Armoedekaart en Welvaartskaart

Daar horen Schuldkaarten en Eigendomksaktekaarten bij:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Schuldkaarten
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Eigendomsaktekaarten

Elke speler krijgt een spelersbord:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Spelersborden

Deze zijn dubbelzijdig. De ene kant is voor iedereen hetzelfde (hieronder eerst). De andere kant bevat het bord voor het solo spel (hieronder als tweede). Leuk detail is dat elke zijde op een ander doel focust (staat linksboven het bord beschreven). Zo kun je dus variëren in solo tegenstander:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Spelersborden Voorkant en Achterkant

Elke speler krijgt een eigen set Start Inwonerkaarten:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Start Inwonerkaarten per Kleur
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Start Inwonerkaarten

En er is voor elke speler eigen houten speelmateriaal. Zoals een burggraaf:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Houten Burggraven

Arbeiders:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Houten Arbeiders

Werkplaatsen:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Houten Werkplaatsen

Handelsposten:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Houten Handelsposten

Gildehuizen:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Houten Gildehuizen

En een Corruptiesteen en Loyaliteitsteen voor op het spelersbord:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Corruptiestenen en Loyaliteitstenen

De startspeler krijgt het startspelerfiche:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Startspelerfiche

Voor het solo spel zijn er nog zogenaamde plankaarten. Je hebt Start Plankaarten (bruin) en Toekomst Plankaarten (grijs):

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Solo Start- en Toekomst Plankaarten

En voor het solo spel is er een aparte overzichtskaart:

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Solo Overzichtskaart

3 – Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Burggraven van het Westelijk Koninkrijk? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Burggraven van het Westelijk Koninkrijk speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Burggraven van het Westelijk Koninkrijk?

In Burggraven van het Westelijk Koninkrijk zijn spelers burggraven die loyaal willen lijken aan de koning, maar ook de gunst van de bevolking nodig hebben voor als er een machtswissel valt. Je speelt een onbepaald aantal rondes en in elke ronde komen spelers eenmaal aan de beurt.

Tijdens je beurt leg je een inwonerkaart uit je hand op je spelersbord. Daarna verplaats je jouw burggraaf zoveel stappen als op de gespeelde kaart staat. Vervolgens kan de speler 1 van de 4 hoofdacties uitvoeren: handelen, gebouw bouwen, arbeiders plaatsen of een manuscript schrijven. Indien gewenst mag je een nieuwe inwoner inhuren en handel je botsingen in je corruptie en loyaliteitsgevoel af. Tot slot vul je je hand weer aan met nieuwe inwonerkaarten van je eigen stapel.

Met hun acties zullen spelers schulden krijgen (en eventueel aflossen) en eigendomsaktes ontvangen. Hiermee kunnen de Armoedekaart en Welvaartskaart zichtbaar worden. Zodra dit gebeurt wordt de ronde afgemaakt en is iedereen nog één keer aan de beurt. Daarna eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Burggraven van het Westelijk Koninkrijk. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
    • Tijdens je beurt
    • Hoofdacties
  3. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Leg het kasteel midden op tafel met daar omheen de 5 borden. Schud de neutrale inwonerkaarten en vorm 5 open stapels op het speelbord. Schud ook de manuscripten en vorm 5 open stapels (manuscripten met lichtgrijze achterkant bovenop). Maak een voorraad van zilver, goud, steen, inktpotten en vermenigvuldigkaarten en leg ook de kerkbonuskaarten en kasteelleiderkaart op tafel.

Elke speler krijgt een spelersbord en zet zijn of haar handelsposten, gildehuizen, werkplaatsen, corruptie- en loyaliteitsteen op hun plek. Ook krijgt elke speler 20 arbeiders, een burggraaf en een deck van start inwonerkaarten. Geef de startspeler het fiche. Leg het aangegeven aantal schulden en eigendomsakten op respectievelijk de armoedekaart en welvaartskaart.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Startopstelling voor 2 Spelers

Schud de spelerskaarten en held inwonerkaarten. Trek er van elk een aantal gelijk aan het aantal spelers + 1. Leg de kaarten per soort van links naar rechts op tafel en vorm setjes van een spelerskaart (boven) en held inwonerkaart (onder). In omgekeerde speelvolgorde kiezen spelers een set. De spelerskaart bepaalt waar je burggraaf begint, je startkapitaal en eventuele extra acties. Schud tot slot de held inwonerkaart met je start inwonerkaarten en leg deze als deck naast je spelersbord.

3.2 – Spelverloop

Je speelt Burggraven van het Westelijk Koninkrijk in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde is elke speler één keer aan de beurt. Je beurt bestaat uit de volgende fasen:

  1. Kaartmanagement
  2. Burggraaf verplaatsen
  3. Hoofdactie
  4. Inwoner inhuren
  5. Botsing afhandelen
  6. Kaarten aanvullen

3.2.1 – Tijdens je beurt

In fase 1 schuif je alle inwonerkaarten op je spelersbord naar rechts en vervolgens leg je links een nieuwe neer. ‘Valt’ hierdoor een kaart van je bord? Leg deze dan op de aflegstapel. Vervolgens leg je een nieuwe kaart uit je handen neer op het meest linkse veld. De symbolen op inwonerkaarten helpen bij het uitvoeren van hoofdacties in fase 3.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Kaart Spelen

In fase 2 verplaats je jouw burggraaf minimaal evenveel stappen op het bord als het aantal zilveren munten op de inwonerkaart die je in fase 1 hebt gespeeld. Per extra stap betaal je 1 zilver. Je verplaatst altijd met de klok mee en je volgt de pijlen op het speelbord. Land je op hetzelfde veld als een andere burggraaf, dan mag die speler de inwonerkaarten op zijn of haar speelbord herschikken.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Burggraaf Verplaatsen

In fase 3 kun je, afhankelijk van waar je burggraaf is geëindigd, een hoofdactie uitvoeren. Elke actie vraagt een soort symbool. Je telt vrijgespeelde symbolen op je spelersbord, op gespeelde inwonerkaarten en een eventueel weggestuurde inwonerkaart naast je burggraaf. Daarnaast kun je grondstoffen betalen. Er zijn 4 hoofdacties die ik in het volgende kopje zal toelichten:

  1. Handelen
  2. Gebouw bouwen
  3. Arbeiders plaatsen
  4. Manuscript schrijven

In fase 4 mag je de bovenste inwonerkaart naast je burggraaf inhuren. Je betaalt dan het aantal zilver, legt de kaart op je aflegstapel en voert het effect rechtsboven op de kaart uit. Ligt er geen inwonerkaart meer? Dan kun je deze beurt geen inwoner inhuren.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Inwoner Wegsturen

In fase 5 moet je een eventuele botsing van je corruptie- en loyaliteitsteen afhandelen. Tijdens je beurt zullen je corruptie- en loyaliteitsteen respectievelijk naar rechts en links verplaatsen op je spelersbord. Liggen ze op elkaar? Dan botsen ze. Alle spelers krijgen nu iets (dat kan zowel positief als negatief zijn). Wat ze krijgen hangt af van waar de 2 stenen op het spelersbord liggen.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Stenen Botsen

In fase 6 vul je je handkaarten weer aan met kaarten van de trekstapel tot de toegestane limiet is bereikt. Deze limiet is standaard 3 en kan tijdens het spel worden verhoogd. Is je trekstapel leeg? Schud dan alle afgelegde kaarten. Staat er 1 misdaadsymbool op je bord? Schuif dan je corruptiesteen 1 vakje naar rechts.

Daarna is de volgende speler aan de beurt.

3.2.2 – Hoofdacties

Ongeacht welke hoofdactie je doet, mag je eenmalig de inwonerkaart naast je burggraaf wegsturen om diens symbolen te gebruiken voor je actie. Je betaalt dan de hoeveelheid zilver, telt het symbool bij het aantal symbolen dat je al hebt op én voert het effect rechtsboven op de kaart uit.

Zoals gezegd zijn er 4 acties:

  1. Handelen
  2. Gebouw bouwen
  3. Arbeiders plaatsen
  4. Manuscript schrijven

Voor elke actie heb je een X aantal van een specifiek symbool nodig. Hoe kom je aan symbolen? Van:

  • Vrijgespeelde symbolen op je spelersbord.
  • Symbolen op je gespeelde inwonerkaarten.
  • Symbolen op de weggestuurde inwonerkaart.
  • Grondstoffen die je betaalt (1 per symbool).

Je mag altijd misdaadsymbolen (paars hoofd) gebruiken als joker.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Handelen

De actie handelen kun je alleen op de buitenste vakjes van het speelbord uitvoeren. Verzamel het benodigde aantal handelssymbolen (blauwe zakjes), vul eventueel aan met zilver en wissel die in voor hetgeen dat bij het vakje van je burggraaf staat. Dit mag je zo vaak doen als je wil, mits je genoeg symbolen hebt.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Gebouw Bouwen

De actie gebouw bouwen kun je alleen op de buitenste vakjes van het speelbord uitvoeren. Verzamel het benodigde aantal bouwsymbolen (grijze hamers), vul eventueel aan met steen en wissel die in om de kosten van één van je negen gebouwen te betalen en dit gebouw op een bouwplaats naast je burggraaf te plaatsen.

Je ontvangt eenmalig de bonus van de bouwplaats en, indien het een symbool links of rechts insluit met een ander gebouw, ook dat betreffende symbool eenmalig. Door gebouwen te bouwen speel je symbolen vrij op je spelersbord. Deze leveren een permanent effect op voor de rest van het spel.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Arbeiders in Kasteel

De actie arbeiders plaatsen kun je alleen op de binnenste vakjes van het speelbord uitvoeren. Verzamel het benodigde aantal adelsymbolen (gele kroontjes), vul eventueel aan met goud en wissel er 1, 3, 5 of 8 in om respectievelijk 1, 2, 3 of 4 arbeiders in het kasteel te plaatsen. Je plaatst deze arbeiders altijd in het vak van de buitenste kasteelring dat aan jouw burggraaf grenst.

Staan er 3 van jouw arbeiders in dit vak van de buitenste ring? Verplaats dan 1 arbeider naar links, 1 naar rechts en 1 naar de tweede ring en ontvang de aangegeven bonus in dat vak. Staan er nu weer ergens 3 arbeiders van jou in een vak van de buitenste ring? Herhaal dan bovenstaande totdat er geen vakje meer in de buitenste ring is met 3 of meer van jouw arbeiders.

Controleer daarna of er in een vakje van de tweede ring 3 (of meer) arbeiders van jou staan. Zo ja? Schuif er dan 1 door naar het binnenste vak en neem de bonus. Herhaal dit totdat er ook in de tweede ring geen vakje meer is met 3 of meer van jouw arbeiders. Ben je de eerste speler met een arbeider in de binnenste ring óf heb je de meeste arbeiders? Dan krijg je de kasteelleiderkaart.

Zoek tot slot de vakken in de eerste en tweede ring waar in totaal (dus van alle spelers samen) meer dan 3 arbeiders staan. Verwijder in al die vakken net zoveel arbeiders totdat er weer 3 zijn. De speler die aan de beurt is bepaalt welke arbeiders uit het kasteel worden verwijderd. Voor elke arbeider die uit het kasteel wordt gegooid ontvangt de eigenaar een beloning.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Manuscript Pakken

De actie manuscript schrijven kun je alleen op de binnenste vakjes van het speelbord uitvoeren. Verzamel het benodigde aantal kerksymbolen (zwarte kruizen), vul eventueel aan met inktpotjes en wissel eenmalig zoveel symbolen in als staat aangegeven op het manuscript naast je burggraaf. Leg het manuscript naast je spelersbord en voer, indien dat erop staat, het directe effect uit.

Manuscripten leveren aan het einde van het spel op 3 manieren punten op. Sommige manuscripten leveren 1 punt op per symbool, gebouw, of iets anders. Daarnaast krijgt de speler die als eerste 3 manuscripten met dezelfde kleur leeslint heeft bijbehorende kerkbonuskaart die 3 punten waard is. Ook krijg je 1, 4, 9 of 16 punten als je sets maakt van respectievelijk 1, 2, 3of 4 verschillende leeslinten.

3.3 – Einde van het spel

Het einde van het spel wordt ingeluid als de armoede- of de welvaartskaart respectievelijk geen schuld- of eigendomsaktekaarten meer bevat.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Welvaartskaart Zichtbaar

De ronde waarin dit gebeurt wordt afgemaakt en vervolgens vindt er nog één slotronde plaats waarin iedereen 1x aan de beurt komt.

Spelers krijgen punten voor:

  • Gebouwde gebouwen (variabel)
  • Arbeiders in het kasteel (1, 2 of 3 punten per arbeider in buitenste, tweede of binnenste ring)
  • Geschreven manuscripten (variabel)
  • Kasteelleiderkaart (5 punten)
  • Kerkbonuskaarten (3 punten per kaart)
  • Lopende schulden (-2 punten)
  • Eigendomsakten (1 of 3 punten)
  • Indien vrijgespeeld de armoede- en welvaartskaart (variabel)

De speler met de meeste punten wint het spel. De tiebreaker is het meeste aantal overgebleven zilver, goud, steen en intkpotten.

4 – Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Burggraven van het Westelijk Koninkrijk recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is het ’t jaar 980 en heeft de koning besloten om vrede boven welvaart te zetten. Hij geeft vijanden goud en land in ruil voor vrede. Maargoed, hoe duurzaam is dat? De bevolking van het land lijdt eronder en keert zich steeds meer tegen de monarchie. Als burggraven moeten spelers voortdurend schommelen tussen de koning enerzijds en de inwoners anderzijds. Verschuift de macht? Dan is het zaak dat de burggraven bij iedereen in het krijt staan.

Naar mijn mening heeft bovenstaande niet zoveel met het spelverloop te maken. Je bent als speler namelijk vooral bezig met het inzetten van inwoners om onderstaande acties te doen:

  • handelen van goederen
  • inhuren van nieuwe inwoners
  • bouwen van gebouwen
  • schrijven van manuscripten en/of
  • werken in het kasteel

Daarbij kun je op het rechte pad blijven of corrupt worden. En afhankelijk van je insteek huur je misdadigers in, ontvang je schulden of eigendomsakten.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Burggraven bij Elkaar

Maar al met al voel ik tijdens het spel niet dat er een potentiële machtswissel aan zit te komen. Het voelt vooral alsof ik het meeste uit mijn bestuurlijke taken als burggraaf moet halen.

De illustraties herkennen de fans vast al wel. Ze komen namelijk wederom van de hand van Mihajlo Dimitrievski, ofwel The Mico. Deze illustrator werkt vaker samen met Garphill Games en zag je ook al in Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk, Architecten van het Westelijk Koninkrijk en Rovers van de Noordzee.

Het is een stijl die je aanspreekt of niet. Mij spreekt het persoonlijk wel aan. Ik heb ook een vriend die het juist niet mooi vindt.

Of het nu je smaak is of niet, feit blijft wel dat ook de iconografie herkenbaar is. Spelers die Paladijnen, Architecten of Rovers al eens hebben gespeeld zullen ook Burggraven relatief snel onder de knie krijgen. Simpelweg omdat het artwork en de iconografie grotendeels hetzelfde is.

Het speelmateriaal is verder van hoge kwaliteit. Het is vergelijkbaar met de vorige spellen. Persoonlijk had ik het tof gevonden als de spelersborden wat dikker waren en was het helemaal luxe geweest als ze dubbellagig waren. In dat geval konden gebouwen en de corruptie- en loyaliteitsstenen niet verschuiven. Maar zoals ik al zei, dat is echt luxe want de huidige borden dienen hun functie meer dan voldoende.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Strategie Kasteel

Het grootste pluspunt van de spelersborden is dat het een soort overzichtskaart is. Je kunt er stap voor stap vanaf lezen wat je in je beurt moet doen.

Tot slot heeft de Nederlandse versie een insert. Die volstaat, maar houdt er rekening mee dat je de doos er niet door rechtop kunt zetten. Er is teveel ruimte in de doos over waardoor alles alsnog zal verschuiven.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik ben erg tevreden over de Burggraven van het Westelijk Koninkrijk spelregels. De structuur is logisch en er wordt gebruik gemaakt van duidelijke voorbeelden, zowel tekstueel als visueel. Ik vind zelfs dat de spelregels als een dik boek lijken, maar dit komt mede door de tekstuele voorbeelden en natuurlijk de solo spelregels.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels (in detail)

Een paar zaken waren me niet helemaal duidelijk tijdens het lezen van de spelregels. De antwoorden heb ik opgezocht via BoardGameGeek. Hieronder vind je waar ik tegenaan liep:

  • Vraag: “Mag je, bijvoorbeeld tijdens je eerste of tweede beurt, kaarten herschikken naar een lege plaats?”
  • Antwoord: Nee. Je kunt kaarten alleen verwisselen met andere kaarten en niet met lege plekken.

  • Vraag: “Als je via een effect gratis meer arbeiders mag plaatsen, mag je ze dan opsplitsen?”
  • Antwoord: Nee. De arbeiders moeten in eenzelfde vak worden geplaatst.

  • Vraag: “Als je een kaart uit je trekstapel wil vernietigen, mag je je trekstapel dan bekijken en een gewenste kaart zoeken?”
  • Antwoord: Nee. Dit moet je blind doen.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is niet geschikt voor iedereen. Het is sowieso als strategisch spel te definiëren. Je kunt op meerdere manieren punten scoren en dat is soms even zoeken. Hoewel de meeste beurten relatief snel gaan, duurt een groot deel van de beurten ook wat langer.

Bovendien kan het spel sowieso wat langer duren. Immers, spelers bepalen met hun acties wanneer het spel eindigt (door de laatste schuld- of eigendomsaktekaart te pakken). Je moet er dus wel tegen kunnen dat je geen vastigheid hebt.

Daarnaast is dit een typisch spel waar een leercurve in zit. Je moet diverse potjes spelen om goed onder de knie te krijgen wat wel of niet werkt.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Handkaarten

Qua complexiteit (dus niet per sé de gameplay!) kun je het vergelijken met titels als:

En om een vergelijk te geven binnen de trilogie: Burggraven is een stuk uitdagender dan Architecten, maar wat minder complex dan Paladijnen.

Strategie of Geluk?

Ik schaar Burggraven van het Westelijk Koninkrijk vooral onder de tactische en strategische bordspellen met een vleugje geluk.

De geluksfactor komt vooral terug bij het trekken van kaarten. Idealiter kun je veel kaarten na elkaar leggen met dezelfde symbolen, zodat je steeds een krachtige actie kunt uitvoeren. Maar dan moet je wel de juiste kaarten van je trekstapel pakken. Gelukkig heb je altijd al 3 (of meer) handkaarten, kun je vaak kaarten uit je stapel afleggen en zelfs verwijderen. Dit geeft best veel grip op de kaarten.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Kaart Trekken

Aan het begin van het spel kies je een held-inwonerkaart in combinatie met een spelerskaart. Eigenlijk bepaalt dit grotendeels je strategie. Focus je op gebouwen, het kasteel of manuscripten? En weet ook dat je niet volledig op één element moet gaan. Je moet ‘bijsnoepen’ van andere elementen.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is dus strategisch, omdat je een richting hebt waar soms kleine vertakkingen in zitten. En die vertakkingen zijn vaak ook het resultaat van tactische keuzes. Tactiek komt bijvoorbeeld terug bij de volgende situaties.

Merk je dat een speler veel arbeiders in het kasteel krijgt? Dan moet je toch overwegen daar wat mee te doen. Bijvoorbeeld door er zelf bij te gaan staan óf andere spelers manipuleren om in te grijpen.

Als één speler veel schuldkaarten verzamelt, dan moet je misschien toch overwegen wat minder eigendomsaktekaarten te pakken. Die zijn wel punten waard, maar als die stapel leeg is profiteert die ene speler met schuldkaarten van 12 punten (en dat is best veel).

En hoe graag je misschien ook nog een laatste gebouw bouwt, kan het zomaar slimmer zijn om een manuscript te schrijven. Diverse manuscripten leveren juist punten op aan het einde van het spel voor bepaalde voorwaarden.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Verzamelde Schulden en Manuscripten

Één van de moeilijkste onderdelen van Burggraven vind ik het moment waarop je kaarten uit je deck verwijdert.

Kaarten komen niet vaak in je speelgebied terecht dus je wil symbolen zo goed mogelijk combineren. Meestal betreft dit dezelfde symbolen. Om de kans op dezelfde symbolen te verhogen, moet je kaarten met andere symbolen verwijderen. Maarja, als je bepaalde symbolen helemaal niet meer hebt (en geen jokers)… dat is ook wel een eng idee. Dus dat is zeker een mooi dilemma die je geregeld zult tegenkomen.

Spelmechanisme

Ik zie meerdere mechanismen in Burggraven van het Westelijk Koninkrijk. Hieronder behandel ik de voornaamste.

Te beginnen met Deckbuilding. Spelers beginnen met een eigen deck kaarten, spelen er elke beurt een paar en kunnen zo nieuwe kaarten voor hun deck kopen. Zo wordt je deck beter. In Burggraven zit dit ook, al is een wezenlijk verschil dat je elke beurt maar 1 kaart kunt spelen. Je bouwt dus wel een deck op, maar ziet kaarten niet zo vaak voorbij komen.

Je kent deckbuilding misschien wel uit Dominion, Zoektocht naar El Dorado, Verdwenen Ruïnes van Arnak, Clank!, The Hunger, Dune Imperium, Orléans en De Kwakzalvers van Kakelenburg.

Een volgende mechanisme is Rondel. Bij een rondel gaan spelers met speelfiguren het speelbord rond om acties uit te voeren. En dat is precies wat je met Burggraven van het Westelijk Koninkrijk doet. In principe kun je wel elke locatie bereiken, maar zijn het de symbolen op je open kaarten die bepalen of je specifieke acties wel echt kunt doen.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Potje met 2 Spelers

Het spelmechanisme Rondel komt ook voor in Virtù, New York Zoo, Patchwork, Crown of Emara en het IKI bordspel.

Dan is er nog Area Majority/Influence, wat betekent dat spelers speelfiguren verzamelen op bepaalde locaties en dat je voordelen krijgt als je de meerderheid op zo’n locatie hebt. In Burggraven zie je dit terug bij de arbeiders in het kasteel. Het loont om de meerderheid te hebben. Des te meer arbeiders in het kasteel, des te sneller bereiken arbeiders het binnenste vak en des te meer grondstoffen en punten krijg je.

Dit mechanisme zit ook in spellen als Carcassonne, Tapestry, Spirit Island, Tikal, El Grande, Mombasa, Endless Winter en Small World.

Tot slot zien we nog Set Collection. Hierbij verzamelen spelers setjes van kaarten, grondstoffen of andere speelmateriaal om bonussen, extra acties en/of punten te scoren. Bij Burggraven komt dit op 2 momenten terug. Ten eerste probeer je zoveel mogelijk dezelfde symbolen op je spelersbord te krijgen zodat een specifieke actie sterker wordt. Ten tweede leveren manuscripten aan het einde van het spel punten op als je bepaalde sets bezit.

Je kent set collection misschien wel uit spellen als Azul, Cascadia, Sushi GO!, Wingspan, 7 Wonders, Terraforming Mars en Everdell.

Interactie

Er zit aardig wat interactie in Burggraven van het Westelijk Koninkrijk. Het is niet zo dat interactie het hele spel overheerst, maar wel op een aantal momenten belangrijk is.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Arbeiders in Kasteel Plaatsen

De belangrijkste is ongetwijfeld het kasteel. Hier proberen spelers hun arbeiders omhoog te werken. Daar ontvangen ze niet alleen bonussen, maar ook punten mee. De interactie zit ‘m echter in het gegeven dat spelers andermans (of hun eigen) arbeiders uit te volle kamers van het kasteel mogen gooien. De spelers wiens arbeider wordt verwijderd krijgt per verwijderde arbeider overigens wel een vergoeding.

Het kasteel is in mijn optiek een van de belangrijkste interactie-plaatsen omdat het zo sterk is. Als één speler de overmacht krijgt in het kasteel, levert dat hem of haar veel punten op. En dat is naar mijn mening best moeilijk om te compenseren via andere middelen. Dus, focust een speler op het kasteel? Zorg dan dat jij (of iemand anders) er ook bij gaat.

Dan hebben we nog het corruptie- en loyaliteitsspoor. Zodra de zwarte en witte steen botsen, ontvangt de eigenaar van die stenen hetgeen er boven staat afgebeeld. Alle andere spelers ontvangen wat eronder staat.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Burggraaf bij Burggraaf

Nog eentje: als speler A zijn of haar burggraaf bij de burggraaf van speler B zet, dan mag speler B de kaarten op zijn of haar spelersbord herschikken. Dat kan, afhankelijk van de kaarten, best handig zijn. Het komt bij ons niet vaak voor. Behalve als een speler écht baat heeft bij een locatie die bezet is door een andere burggraaf.

Tot slot bepalen de spelers min of meer zelf wanneer het spel ten einde komt. Is de stapel schuldkaarten leeg en de welvaartskaart zichtbaar OF is de stapel eigendomsaktekaarten leeg en de armoedekaart zichtbaar? Dan maak je de ronde af en daarna volgt nog één laatste ronde.

Het interessante aspect zit in het volgende. Als je veel (afbetaalde) schuldkaarten hebt, heb je er baat bij dat de welvaartskaart leeg geraakt. Dan krijg je namelijk extra punten voor je (afbetaalde schuldkaarten). Echter, je trekt schuldkaarten van de armoedekaart. En zodra die leeg is, krijgen spelers juist punten voor eigendomsaktekaarten.

De interactie die hier ontstaat zie je terug in een wipwap effect. Spelers met veel schuldkaarten zullen juist proberen om de welvaartskaart leeg te krijgen (maar kunnen dat niet zonder de andere spelers) en visa versa.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Schuldkaart Pakken

Hetgeen ik hierboven heb beschreven komt het beste tot zijn recht als je Burggraven van het Westelijk Koninkrijk met 4 spelers speelt. Echter, hierdoor gaat de speelduur ook flink omhoog. Speel je met 2 spelers? Dan komt dat ten goede van de speeltijd, maar valt wel de interactie weer weg. Speel je met 3 spelers? Dan zit je er mooi tussenin.

Herspeelbaarheid

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk heeft alles om een hoge herspeelbaarheid te waarborgen.

Neem bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid variatie in speelmateriaal. Je hebt allerlei verschillende spelerskaarten, inwonerkaarten en manuscripten. Daarnaast bestaat het speelbord uit verschillende stukken die je op andere manieren in elkaar kunt puzzelen.

Geen enkel potje is hetzelfde en gedurende het spel blijft er veel veranderen. Inwonerkaarten op het bord wisselen in rap tempo, manuscripten veranderen na aankoop en je eigen speelbord verandert door je acties en gespeelde kaarten.

Tot slot kun je verschillende strategieën aanhouden om voor de winst te gaan. Je kunt focussen op gebouwen, het kasteel of manuscripten. En blijf je tijdens je reis een nette burggraaf of zoek je de kant van corruptie op? Er zijn meerdere routes te bewandelen en ook dat draagt bij aan de hoge herspeelbaarheid van dit bordspel.

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: op Tafel

Mijn Burggraven van het Westelijk Koninkrijk review in het kort?

Ik vind Burggraven van het Westelijk Koninkrijk een waardig spel om de ‘West Kingdom Trilogie’ mee af te sluiten. Thematisch misschien wat minder sterk, maar de herkenbare vormgeving en iconografie zal menig fan van de trilogie aanspreken en snel op weg helpen. Hoewel de mechanismen niet vernieuwend zijn, zorgt de ingetogen manier van deckbuilding voor een verfrissend gevoel. Er zit aardig wat interactie in en je kunt elkaar incidenteel zelfs ‘pijn’ doen. Dankzij de verschillende strategieën die je kunt uitproberen staat Burggraven garant voor een hoge herspeelbaarheid. Voor mij een persoonlijke favoriet van de laatste tijd!

5 – Burggraven van het Westelijk Koninkrijk: Waar te koop?

Je kunt het kaartspel Burggraven van het Westelijk Koninkrijk online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Whitegoblingames.com en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Burggraven van het Westelijk Koninkrijk. Het werd bedacht door S J Macdonald en Shem Phillips en internationaal uitgebracht door Garphill Games. White Goblin Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Burggraven van het Westelijk Koninkrijk review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *