Carcassonne: De Mist – Review, Speluitleg + Unboxing!

Carcassonne De Mist: Review, Speluitleg + Unboxing!

Toen ik hoorde van Carcassonne: De Mist, had ik een dubbel gevoel. Want enerzijds vind ik Carcassonne nog altijd een van de beste spellen ooit. Anderzijds ben ik niet echt fan van het coöperatieve genre. Desondanks werd mijn nieuwsgierigheid gewekt!

In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Carcassonne: De Mist review met je!

Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Carcassonne: De Mist zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de mist van Carcassonne meerdere spoken vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Carcassonne De Mist:

  • 1 Starttegel
  • 50 Landtegels
  • 5 Tegels met Kasteel
  • 5 Tegels met Kerkhof
  • 1 Scorespoor
  • 1 Doelfiche
  • 1 Niveau-overzicht
  • 2 Honden
  • 30 Bewakingsmeeples:
    • 5 Rode
    • 5 Blauwe
    • 5 Gele
    • 5 Groene
    • 5 Roze
    • 5 Zwarte
  • 15 Geesten
  • 1 Carcassonne: De Mist spelregels
  • 1 Carcassonne: De Mist bijlage

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Carcassonne De Mist: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Carcassonne De Mist: Achterkant Doos

En zo ziet de binnenkant er uit:

Carcassonne De Mist: Binnenkant Doos

Je vindt de Carcassonne: De Mist spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:

Carcassonne De Mist: Spelregels

Je krijgt er een scorespoor bij:

Carcassonne De Mist: Scorespoor

Je hebt 6 verschillende moeilijkheidsniveaus bij Carcassonne: De Mist. Die staan, naast de spelregels, ook geïllustreerd op een overzichtstegel. Hieronder zie je zijde A (niveau 1,2 en 3) en zijde B (niveau 4, 5 en 6):

Carcassonne De Mist: Niveau Overzicht (voorkant)
Carcassonne De Mist: Niveau Overzicht (achterkant)

Waar Carcassonne is, zijn natuurlijk tegels:

Carcassonne De Mist: Tegels

De starttegel heeft de omvang van 4 tegels die tegen elkaar aan zitten:

Hieronder zie je enkele landtegels voor niveau 1:

Carcassonne De Mist: Landtegels

Vanaf 2 niveau voeg je ook kastelen en kerkhoven toe:

Carcassonne De Mist: Kastelen en Kerkhoven

Spelers zetten Bewakingsmeeples:

Carcassonne De Mist: Bewakingsmeeples

En je probeert geesten te verdrijven:

Carcassonne De Mist: Geesten

Ook moet je een X aantal punten halen, afhankelijk van het niveau. Daar gebruik je het doelfiche voor:

Carcassonne De Mist: Doelfiche

Tot slot krijg je hondenfiches die subdoelen aangeven én kunnen helpen tijdens het spel:

Carcassonne De Mist: Hondenfiches

3 – Carcassonne De Mist: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Carcassonne: De Mist? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Carcassonne: De Mist speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Carcassonne: De Mist?

Carcassonne De Mist is een coöperatieve variant van de klassieker Carcassonne. Je moet samenwerken met je medespelers om missies te halen. Er zijn 6 missies, van makkelijk naar moeilijk, maar wees gerust; je kunt missies ook gewoon vaker spelen.

Je speelt De Mist hetzelfde als Carcassonne, alleen heb je nu ook mist en geesten op tegels staan. Als er mist op een tegel staat moet je het aangegeven aantal geesten op die tegel plaatsen. Sluit je een mistgebied af? Dan verdwijnen alle geesten in die mist. Sluit een speler een project af? Dan mag je kiezen: punten krijgen óf 3 geesten verwijderen. Zodra de voorraad geesten op is verlies je het spel. Dus denk goed na over wat je doet…

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Carcassonne: De Mist. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel
  4. De 6 niveaus
  5. Carcassonne: De Mist als uitbreiding

3.1 – Voorbereiding

Leg de starttegel (stelt 4 tegels voor) midden op tafel. Pak de 50 landtegels (laat de kastelen en kerkhoven voor het eerste niveau in de doos), schud ze en vorm een trekstapel. Plaats het scorespoor op tafel en leg het niveau-overzicht er naast. Leg het doelfiche op veld 0/50 van het scorespoor. Doe de 2 honden terug in de doos.

Geef elke speler 5 meeples in zijn of haar kleur en zet 1 meeple van een kleur die niet meedoet als marker op het scorespoor. Zet tot slot de 15 geesten op tafel als algemene voorraad en plaats er 3 op de starttegel. Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:

Carcassonne De Mist: Startopstelling voor 4 Spelers

3.2 – Spelverloop

Een groot deel van de Carcassonne: De Mist spelregels is gelijk aan de regels van het basisspel. Daarom behandel ik hieronder eerst de regels van het basisspel. Daarna leg ik de aanpassingen voor De Mist uit.

Spelregels basisspel

Je speelt Carcassonne in een onbepaald aantal beurten. Elke beurt bestaat uit de volgende stappen:

  1. Landtegel leggen
  2. Meeples plaatsen
  3. Punten afhandelen

Eerst pakt de actieve speler een gedekte tegel, draait ‘m om en leg deze vervolgens horizontaal of verticaal aan een andere tegel op tafel waar die precies tegenaan past. Er staan namelijk een aantal elementen op de tegels, zoals weide, wegen en steden. Die moeten in elkaar passen.

Carcassonne De Mist: Mist Afsluiten

Nadat de speler een tegel heeft geplaatst mag hij of zij een meeple plaatsen. Je kunt een meeple op een weg of stad plaatsen. In het basisspel kan dit ook op de weide. Dat kan in Carcassonne: De Mist niet.

Tot slot kunnen er projecten (wegen en steden) worden afgebouwd door het plaatsen van een tegel. Afgebouwde projecten leveren direct punten op aan de speler(s) met de meeste meeples op dat project. Per wegdeel krijg je 1 punt. Per stadsdeel krijg je 2 punten. Hebben twee of meer spelers evenveel meeples in een afgerond project? Dan krijgen ze beide alle punten.

Spelregels De Mist

Bovenstaande stappen zijn in Carcassonne: De Mist grotendeels gelijk, met de volgende wijzigingen.

Op landtegels kan ook mist met een of meer geesten staan. Mist is een eigen terreinsoort, al hoeft die niet per se overeen te komen met de terreinsoort van de tegel waar je ‘m tegenaan legt.

Carcassonne De Mist: Mist Afbouwen

Maar als dit gebeurt, kun je het mist project ook niet meer afronden. En mist ‘afbouwen’ heeft wel degelijk een voordeel: zodra een mistgebied afgebouwd is, worden alle geesten uit die mist van het speelbord gehaald en terug in de voorraad gelegd.

Leg je een landtegel met mist neer? Dan moet je er geesten op plaatsen. Is de tegel het begin van een nieuw mistgebied? Dan plaats je precies het aantal afgebeelde geesten op de tegel. Leg je een tegel en vergroot je zo een bestaand mistgebied? Dan hoef je 1 geest minder dan het afgebeelde aantal op de tegel te plaatsen.

Carcassonne De Mist: Geest Plaatsen

NB: Moet je geesten plaatsen, maar is de voorraad niet toereikend? Dan verliezen jullie direct.

Nadat je geesten hebt geplaatst mag je nog een meeple plaatsen. Meeples kun je echter niet op mist plaatsen. Wel op een weg of stad dat respectievelijk door of naast de mist staat afgebeeld.

Bouw je een project (weg of stad) af? Geef dan eerst de deelgenomen meeples terug aan de eigenaren. Daarna mag de actieve speler één van onderstaande opties kiezen:

  • Punten nemen
  • Geesten verwijderen

Neem je het aantal punten? Zet dan de scoremeeple zoveel plaatsen vooruit op het scorespoor als het aantal punten. Het kan voorkomen (en dat is zelfs slim) dat meer spelers scoren met één project. In dat geval krijg je per speler die punten. Je kunt een project eenmaal scoren per speler, ook al heeft een speler meerdere eigen meeples in het project.

Carcassonne De Mist: Geesten Plaatsen

Wil je geesten verwijderen? Verwijder dan ten hoogste 3 geesten van één tegel naar keuze. Je legt deze geesten terug in de voorraad.

3.3 – Einde van het spel

Spelers winnen Carcassonne: De Mist als aan het gestelde doel wordt voldaan. Dit doel betreft altijd een minimaal aantal punten halen.

Carcassonne De Mist: Doel Behaald

Kunnen spelers geen landtegels meer trekken óf geen geesten meer plaatsen (terwijl dit wel moet)? Dan verliezen ze het spel direct.

3.4 – De 6 niveaus

Hieronder leg ik kort de doelen en extra’s uit per niveau.

Bij niveau 1 volg je de standaard regels en moeten jullie 50 punten halen om te winnen.

Bij niveau 2 volg je de regels van niveau 1. Daarnaast komen er kastelen en kerkhoven in het spel én moeten jullie 75 punten halen.

NB: Als je een kasteel plaatst mag je daar een meeple op zetten. Is het kasteel rondom door 8 andere tegels omgeven? Dan verwijder je de meeple en scoor je 2 punten voor elke omliggende tegel en het kasteel zelf met mist.

NB: Als je een kerkhof plaatst gebeurt er nog niets. Maar elke keer dat je daarna een tegel met ten minste 1 geest plaatst, plaats je ook 1 geest op het kerkhof. Liggen er meer kerkhoven? Dan plaats je 1 geest op een kerkhof naar keuze. Zodra er aan 4 kanten (boven, onder, links en rechts) van het kerkhof een tegel ligt, moeten jullie een meeple begraven. Kies een meeple van het speelbord en leg hem op het kerkhof. Verwijder daarna alle geesten van dit kerkhof. De meeple blijft hier tot het einde van het spel liggen.

Carcassonne De Mist: Gevuld Kerkhof

Bij niveau 3 volg je de regels van niveau 2. Daarnaast maak je 3 stapels van 20 tegels en voeg je de honden Rufus (Hond 1) en Ronja (Hond 2) toe.

Leg Rufus op het scoreveld 15, Ronja op 0/50 en het doelfiche ook op 0/50. Jullie trekken nu steeds tegels van 1 stapel totdat deze leeg is. Daarna beginnen jullie aan de volgende stapel. Voordat stapel 1 leeg is, moeten jullie Rufus (15 punten) hebben bereikt, voordat stapel 2 leeg is Ronja (50 punten) en voordat stapel 3 leeg is 100 punten. Bereik je een subdoel en heb je nog tegels over? Leg die tegels dan op de volgende stapel.

NB: Als je een hond bereikt, leg je de hond direct bij een niet begraven meeple op het speelveld. Nu mogen jullie bij 2 van de 8 omliggende tegels (of de tegel met de meeple zelf) ten hoogste 3 geesten verwijderen. Wordt het project van deze meeple afgebouwd? Kies dan voor de meeple of je punten neemt of geesten verwijdert. Daarna verwijder je de hond en krijg je zoveel punten als het aantal geesten op het speelveld.

Carcassonne De Mist: Ronja op Speelbord Plaatsen

Bij niveau 4 volg je de regels van niveau 3. Daarnaast stop je 2 geesten terug in de doos en moeten jullie voordat stapels 1, 2 en 3 leeg zijn respectievelijk 20, 60 en 120 punten hebben behaald.

Bij niveau 5 volg je de regels van niveau 3 (dat lees je goed, niet 4!). Daarnaast stop je 2 geesten terug en spelen jullie met een betoverd kerkhof.

NB: Als je een kerkhof neerlegt, moet de speler 1 geest op elke omliggende tegel meet mist zetten. Het kerkhof is pas afgesloten als het door 8 tegels wordt omgeven. Ook nu begraaf je 1 meeple. Zolang er ten minste 1 kerkhof in het speelveld niet volledig is omringt, moeten de spelers aan het einde van de beurt één extra tegel trekken en deze gedekt aan een andere tegel naar keuze aanleggen. Deze tegel past altijd maar sluit geen wegen, steden en kastelen af. Het sluit wel kerkhoven af!

Bij niveau 6 volg je de regels van niveau 5. Daarnaast plaatst iedereen een eigen meeple op het scorespoor en leg je Rufus, Ronja en het doelfiche respectievelijk op de scorevelden 10, 25 en 0/50.

NB: Nu moet elke speler voor zich de betreffende punten halen om een (sub)doel te halen. Je krijgt Rufus en Ronja pas als de laatste speler het veld heeft bereikt.

3.5 – Carcassonne: De Mist als uitbreiding

Hoewel Carcassonne: De Mist een op zichzelf staande variant van Carcassonne is, kun je het ook als Carcassonne uitbreiding gebruiken. Het draagt dan de titel Geesten, Kastelen en Kerkhoven.

In het kort werkt dat als volgt.

Je kunt misttegels op 2 manieren aanleggen:

  1. Passend
  2. Niet passend

Leg je een misttegel passend aan? Dan mag je 1 geest bij iemands meeple op het speelveld zetten.

Leg je een misttegel niet passend aan? Dan moet je 1 geest bij een eigen meeple op speelveld zetten.

Daarbij geldt:

  • Nadat er een 3e geest bij de meeple komt te staan, worden deze en de geesten terug in de voorraad geelgd.
  • Wordt het project van een meeple waar geesten bij staan afgebouwd? Dan ontvangt de speler per geest naast die meeple 2 minpunten.
  • Je score kan nooit lager dan 0 worden.
  • Elke speler heeft 2 bewakingsmeeples. Hier kunnen geen geesten bij worden gezet.

Kerkhoven werken als een klooster. Zijn de 8 velden eromheen bebouwd? Dan neem je de meeple terug én krijg je een extra bewakingsmeeple uit de voorraad.

Kastelen werken hetzelfde als in de coöperatieve variant. Zijn de 8 velden eromheen bebouwd? Dan krijg je 2 punten per veld met mist.

Tot slot mag je nog steeds meeples (ook bewakingsmeeples) in de weide leggen. Let wel op, want mist sluit weides af.

Aan het einde van het spel krijg je:

  • 1 minpunt per geest bij een eigen meeple
  • 1 punt voor elke tegel met mist rondom een kasteel (en die tegel zelf)
  • niks voor kerkhoven met meeples erop.

4 – Carcassonne De Mist: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Carcassonne: De Mist recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In de 12e en 13e eeuw kende de regio van Carcassonne (alsook andere regio’s in Europa) een religieuze beweging, genaamd de Katharen. Hoewel deze beweging haar oorsprong vond in het leven van Jezus Christus zoals beschreven in de Bijbel, verschilden hun visie sterk van de Rooms-Katholieke Kerk. Om een voorbeeld te geven: Katharen vonden Satan juist almachtig op aarde.

Het duurde niet lang of de Rooms-Katholieke kerk organiseerde ‘Albigenzische Kruistochten’. Zo werden de katharen op gewelddadige wijze uitgeroeid en hun geschiedenis verdween. Totdat… …de geesten van Katharen opdoken in de mist die de landschappen van Carcassonne bekleed.

Carcassonne De Mist: Geesten in de Mist

Nou, en dat vormt de basis van het thema. In Carcassonne moeten spelers zorgen dat ze doelen behalen voordat de geesten alle inwoners de stuipen op het lijf hebben gejaagd!

Ze hadden misschien ook wel voor rovers, vikingen of iets anders kunnen kiezen, maar ik kan wel waarderen dat ze voor een achtergrond kozen die past bij Carcassonne. En een bijkomend voordeel is dat je geesten een duidelijke, opvallende kleur kunt geven die verschilt van de andere meeples. Dat was bij rovers misschien wel anders geweest.

Ik vind de vormgeving prima. Carcassonne blijft natuurlijk best een abstract spelletje, maar het speelmateriaal ziet er netjes uit. De kwaliteit is vergelijkbaar met de andere spellen en uitbreidingen van Carcassonne. Naar mijn mening is dat goed.

Noemenswaardig is dat er geen plastic in de doos zit, alleen maar papier. Zo zitten de meeples dus verpakt in een papieren zakje. Lekker milieuvriendelijk. Al kan ik me voorstellen dat je de meeples graag sorteert. Daar zul je dus zelf zakjes voor moeten vinden.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Carcassonne: de Mist spelregels goed. De opbouw is logisch voor als je Carcassonne nog niet kent, speciale gevallen worden direct besproken en met illustraties worden duidelijke voorbeelden gegeven.

Carcassonne De Mist: Spelregels in detail

Het was mooi geweest als er een onderscheid was: Regels voor mensen die Carcassonne nog niet kennen en mensen die Carcassonne al wel kennen. Ik heb dat onderscheid zelf in m’n blog geprobeerd te maken, maar geen idee of dat goed gelukt (en überhaupt mogelijk) is. Dat zou hetzelfde zijn zoals bij het dobbelspel Clever en diens vervolgen. In de spelregels staat dan gemarkeerd wat nieuw is.

Overigens bleven de volgende 4 vragen na het lezen van de spelregels onbeantwoord, dus die heb ik voorgelegd aan 999 Games:

  • Vraag 1: Mag je ook geesten uit het kerkhof halen bij het voltooien van een project (in plaats van de punten claimen)?
  • Antwoord 1: Ja, dat mag.

  • Vraag 2: Moet je 3 geesten op de starttegel plaatsen?
  • Antwoord 2: Ja, dat moet. Hoewel de regel in de Nederlandse spelregels is ‘vergeten’, toont de illustratie ernaast dat dit moet.

  • Vraag 3: Als je een tegel met mist en één geest tegen een andere tegel met mist legt, dan hoef je geen geest te plaatsen. Klopt het dat er dan ook geen geest op het kerkhof hoeft?
  • Antwoord 3: Klopt. Je moet alleen een geest op het kerkhof plaatsen als je elders op het bord een geest plaatst en niet per se als je een tegel met mist aanlegt.

  • Vraag 4: Telt de starttegel als 4 losse tegels (dit i.v.m. het verwijderen van geesten)?
  • Antwoord 4: Ja.

Je speelt met Carcassonne: De Mist geen campagne of verhaal. Het zijn simpelweg een zestal niveaus die je kunt spelen. Deze gradaties in moeilijkheid maken het toegankelijk. Het maakt dit spel geschikt voor spelers die een luchtig coöperatief potje Carcassonne willen spelen alsook voor mensen die het niet erg vinden om hoofdpijn te krijgen van het harde nadenken.

Carcassonne De Mist: Niveau 1

Welke moeilijkheid je ook kiest: potjes zijn relatief kort. Er staat 35 minuten op de doos, maar sommige potjes zijn nog korter dan dat. Dit maakt dat je Carcassonne: De Mist wat makkelijker tussendoor speelt of op momenten dat je niet al teveel tijd hebt.

Wat ik zelf wel grappig vind is het volgende. Met het basisspel van Carcassonne word ik regelmatig vervloekt omdat ik best agressief speel. Ik doe m’n best om anderen te blokkeren (zodat ze projecten niet meer af kunnen krijgen en meeples kwijt zijn) én om te parasieten. Er zijn zelfs mensen die het niet meer willen spelen met me. Dat snap ik overigens hoor.

Maar wat ik dus grappig vind, is dat de ‘parasiet-tactiek’ – bij andere wegen of steden aansluiten en meeprofiteren van de punten – die veel mensen irritant vinden, juist noodzakelijk is in de coöperatieve variant om hogere niveaus te winnen. Spelers moeten tegelijk punten scoren anders haal je je doelen nooit. Dit geeft dus een hele andere kijk tegen het ‘parasieten’.

Strategie of Geluk?

Carcassonne: De Mist is een mix van geluk en tactiek.

Carcassonne De Mist: Geesten op Kerkhof

De geluksfactor is natuurlijk aanwezig bij het trekken van een tegel. Welke tegel je trekt heb je namelijk 0 invloed op. Kun je geen mist gebruiken, maar trek je mist? Pech! Heb je een deel stad nodig om een andere tegel af te sluiten, maar trek je mist met 3 geesten? Jammer dan! Heb je een tegel nodig om een Kerkhof af te sluiten, maar pak je ‘m niet? Helaas!

Het mooie aan Carcassonne (ook met de Mist) is wel dat je tactiek kunt toepassen. Dat komt veelal neer op kansen spreiden. Maak projecten niet te groot. Gebruik kleine projecten om geesten te verwijderen, grote projecten voor punten. Houd voldoende meeples op het bord (i.v.m. kerkhoven). Zeker als je de honden in het spel hebt.

En de belangrijkste: profiteer van elkaars projecten. Het is bijzonder efficiënt om 3 spelers in één stad te krijgen zodat het aantal punten van die afgeronde stad x3 gaat.

Oké. Carcassonne: de Mist is dus een mix van geluk en tactiek.

Maar!

Naarmate het moeilijkheidsniveau hoger wordt, neemt ook de geluksfactor toe. En dat vind ik zelf wel jammer.

Carcassonne De Mist: Doel Niveau 6

Niveaus 1, 2 en 3 zijn voor ervaren spelers goed te doen. Niveau 4 wordt al uitdagender. Maar wil je 5 en 6 kunnen halen? Dan moet je naast tactiek ook écht geluk hebben bij de volgorde waarin jullie tegels trekken. Voor mij zijn die niveaus te ‘strak’. Ze bieden absoluut uitdaging, maar geven mij als speler te weinig grip op het spel.

Spelmechanisme

Carcassonne: De Mist is een coöperatief bordspel. Dat wil zeggen dat je samenwerkt om het spel te winnen. Je speelt dus met elkaar en niet tegen elkaar. Er zijn wat mij betreft 2 soorten coöperatieve spellen:

  1. Coöperatieve spellen waar één of meer spelers alles kunnen bepalen.
  2. Coöperatieve spellen waarbij alle spelers gegarandeerd een even groot aandeel hebben.

Carcassonne: De Mist valt in de eerste categorie. Hoewel één speler een tegel trekt en in feite mag bepalen waar deze wordt geplaatst, bestaat de kans dat de sterkste analist steeds de beste plek bepaalt en iedereen braaf volgt.

Persoonlijk houd ik hier niet zo van. Maar liefhebbers van bijvoorbeeld Pandemic, Het Verboden Eiland, De Legenden van Andor, De Avonturen van Robin Hood en Paleo zullen hier minder problemen mee hebben.

Carcassonne De Mist: Rufus op Speelbord

Zelf houd ik meer van coöperatieve spellen als De Crew, Menara, Hanabi en The Mind. Deze vallen in de twee categorie.

Carcassonne: De Mist heeft één leidend spelmechanisme en dat is Tile Placement. Dit betekent niets anders dan dat je tegels plaatst. Zo wordt bij Carcassonne, naarmate het spel vordert, ook het speelbord bepaald. Bij het plaatsen van een tegel kun je een meeple plaatsen om punten te scoren. Bij Carcassonne: De Mist kun je in plaats van punten dus ook geesten verwijderen.

Andere spellen met Tile Placement zijn Patchwork, Azul, Kingdomino Origins, Cascadia, The Isle of Cats en Queensland.

Interactie

Carcassonne: De Mist is een coöperatief spel waarbij overleg nodig is. Dit betekent dat er sowieso interactie in het spel zit.

Er kunnen bijvoorbeeld discussies ontstaan over wat de beste plek voor een tegel is. Of als er een project wordt afgebouwd, of dat er dan voor punten of voor het verwijderen van geesten moet worden gekozen.

Zolang spelers op hetzelfde niveau zitten voor wat betreft analytisch vermogen en discussievaardigheden, dan werkt dat prima.

Als één of meer spelers overduidelijk beter zijn dan de andere spelers, dan kan er al snel een scheve verhouding ontstaan. De ‘slimmeriken’ overrulen dan misschien de ‘stillen’ en bepalen alles. Zelf vind ik dit verschrikkelijk, maar toegegeven, ik ken ‘stille’ spelers die het prima vinden dat een andere speler alles bepaalt.

Dit zal dus per spelersgroep verschillen.

Herspeelbaarheid

Ik vind dat Carcassonne: De Mist een goede herspeelbaarheid heeft.

Sowieso is het speelbord altijd weer anders. De volgorde waarin je tegels legt, de plek waar je ze aanlegt, het wel of niet verwijderen van geesten… het draagt allemaal bij aan een speelbord dat elke keer weer uniek is.

Daarbij heb je 6 verschillende niveaus om te spelen. Niveaus 1, 2 en 3 red je misschien wel in één keer. Maar niveau 4, 5 en 6 zul je vaker voor moeten spelen. Het spel wordt moeilijker en de uitdaging neemt toe. Dit houdt het, naar mijn mening, langer leuk.

Tot slot draagt ook de korte speelduur bij aan een hoge herspeelbaarheid. Haal je een niveau niet? Geen probleem. Je bent waarschijnlijk maximaal een half uurtje bezig en kunt dus gerust nog een potje doen. Bovendien nodigt de korte opzettijd ook uit om er nog een te doen. Je hoeft alleen maar tegels te schudden, stapeltjes te maken en iedereen de meeples te geven.

Carcassonne De Mist: op Tafel

Mijn Carcassonne: De Mist review in het kort?

Ik vind Carcassonne: De Mist een geslaagde coöperatieve variant (die je tevens als uitbreiding kunt gebruiken). Het coöp mechanisme is vergelijkbaar met Pandemic, Legende van Andor en Het Verboden Eiland. Ofwel, je moet elke beurt met elkaar overleggen. De eenvoudige regels en verschillende moeilijkheidsniveaus maken deze variant toegankelijk. Wel zijn de hoogste niveaus erg afhankelijk van geluk en daar moet je wat ‘uithoudingsvermogen’ voor hebben. Carcassonne: De Mist blijft dichtbij het originele spel en dat waardeer ik. Sterker nog, ik vind het leuk dat je tactieken die je in het origineel tegen elkaar gebruikte, nu kunt gebruiken om elkaar te helpen!

5 – Carcassonne De Mist: Waar te koop?

Je kunt Carcassonne: De Mist online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, 999Games.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Carcassonne: De Mist. Het werd, net als het origineel, bedacht door Klaus-Jürgen Wrede en internationaal uitgebracht door Hans im Glück. 999 Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Carcassonne: De Mist review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

10 reacties

  1. Beste Hans,
    Je uitleg heeft voor wat opheldering gezorgd bij ons. Ik heb nog 1 vraag over een onduidelijkheid in de spelregels.
    Op blz 4 wordt uitgelegd dat degene die de weg afbouwt de wegpunten krijgt en degene die de meeple erop heeft staan. Geld dat ook voor steden afbouwen van een ander en kastelen afbouwen van een ander? Er wordt namelijk bij alle uitleg over de punten telling in meervoud gesproken.
    En op blz 6 wordt aangegeven dat als je met de wegen op elkaar aansluit je allebei alle punten krijgt. Dus 4 van de één en 4 van de ander is allebei 8.
    Kunt u over deze vragen uitsluitsel geven?
    Alvast hartelijk dank.

    Met vriendelijke groet,

    Janine Kers

    1. Beste Janine,

      Bedankt voor je vraag bij m’n Carcassonne: De Mist review.

      Na het herlezen van de spelregels snap ik dat hier onduidelijkheid over kan ontstaan.

      Maar vooropgesteld: Als een bouwwerk (straat, stad of iets anders) wordt afgebouwd, worden er alleen punten uitgedeeld voor spelers met meeples op de bouwwerken.

      Ofwel, in het voorbeeld op bladzijde 4 krijgen de spelers samen, dus in totaal, 3 punten. Niet 3 punten per speler. De blauwe speler maakt het bouwwerk af, maar krijgt daar niet ook punten voor. Er worden alleen punten voor rood gegeven.

      Er wordt in meervoud gesproken omdat de speler een team vormen. Ze krijgen dus wel allemaal de punten. Samen, niet apart.

      Voor wat betreft bladzijde 6: zodra twee (of meer) spelers ten minste een meeple in een bouwwerk hebben staan dat wordt afgerond, worden die punten twee (of meer – afhankelijk van het aantal unieke kleuren meeples in het afgeronde bouwwerk) keren uitgekeerd.

      Geeft dit wat duidelijkheid?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  2. Hallo Hans,

    Dank voor de duidelijke blog. Haalt toch weer wat scheef gelezen er bij ons uit ;).

    Nog een vraag rondom de honden: wie krijgt de punten in niveau 6 van het beest? Daarnaast, tel je eerst de geesten voor punten van de hond of bij tegelijk afsluiten van een mistveld haal je dan eerst de geesten weg en tel je dan de punten?

    Dankjewel alvast!

    Groet, Quirine

    1. Beste Quirine,

      Bedankt voor je vraag bij m’n Carcassonne: De Mist review.

      Goede vragen! Hieronder mijn antwoorden.

      Wie krijgt de punten in niveau 6 van het beest?
      De punten gaan naar de eigenaar van de meeple waarbij de hond lag.

      Daarnaast, tel je eerst de geesten voor punten van de hond of bij tegelijk afsluiten van een mistveld haal je dan eerst de geesten weg en tel je dan de punten?
      Afgaande op de volgorde achterop het scoreblad zou ik zeggen dat je eerst al de afgesloten wegen, steden en kastelen (mijn gok is dus ook Mist) afhandeld. Dat betekent dus dat geesten zullen verdwijnen, voordat ze punten opleveren met de hond.

      Hopelijk helpt dit je verder!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  3. Hallo Hans
    Ik heb dit spel gekregen in het frans en ben nu op zoek naar de nederlande vertaling om mooi uitgeprint in de doos erbij te kunnen stoppen.
    Zou jij me kunnen helpen met een link of scan?
    Met vriendelijke groet
    Joris

    1. Beste Joris,

      Bedankt voor je vraag bij m’n Carcassonne: De Mist review.

      Het delen van Nederlandstalige spelregels (pdf bestanden of scans) ligt gevoelig.

      In het buitenland worden vaak grotere oplages gemaakt, waardoor de verkoopprijs lager uitvalt. Als de volledige Nederlandstalige spelregels online verkrijgbaar zijn kun je dus prima de anderstalige (lees: goedkopere) editie kopen en de spelregels erbij downloaden. Het resultaat? De Nederlandstalige uitgever loopt inkomsten mis.

      Vanwege deze reden (én omdat enkele uitgevers mij hebben gevraagd ze niet te publiceren) zal ik (bijna nooit) volledige spelregels delen.

      Ondanks dat wens ik je veel succes met de zoektocht.

      Groet en veel speelplezier,
      Hans van Spellenwijs.nl

  4. Beste Hans,

    In niveau 5 wordt het betoverde kerkhof geïntroduceerd. Hiermee verandert het kerkhof mechanisme. Naast dat het kerkhof nu omringd moet worden met 8 tegels, moet bij het trekken van de kaart ook op elke omliggende tegel met mist een spook worden geplaatst, zelfs als dit mistgebied al was afgesloten. Nu is mijn vraag: moet je vervolgens alsnog elke beurt dat je een geest moet leggen, een extra geest op dit betoverde kerkhof leggen? Op deze manier is het spel namelijk zwaar onmogelijk en word je dubbel gestraft, je moet immers ook al elke beurt een tegel op de kop aanleggen zolang het kerkhof niet is afgesloten…

    Ik kan het antwoord op deze vraag nergens echt vinden, niet in de reviews op Youtube, maar ook niet in blogs. Hopelijk kun jij mij uit de brand helpen, of heb je iemand bij 999, die hier ’t antwoord kan geven.

    Ik hoor het graag even!

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Erik

    1. Beste Erik,

      Bedankt voor je goede vraag over Carcassonne: De Mist. Ik heb ‘m altijd zo gespeeld dat de regels worden vervangen.

      Ik ben wat gaan graven en kwam bij dit topic op BoardGameGeek terecht. Hieruit concludeer ik dat de regels worden vervangen en je dus niet ook nog elke keer een geest op het kerkhof moet plaatsen.

      Is het voor jou overtuigend genoeg :)?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Hallo Hans,

        Dank voor jouw reactie.
        Ik heb de door jou gelinkte pagina bekeken en ben het inderdaad eens met de spelers daar. De regels worden vervangen, daarmee blijft het spel alsnog zeer uitdagend en helaas vooral afhankelijk van geluk.

        Dit geldt helemaal voor niveau 6, waarbij eigenlijk alles afhangt van het geluk bij het pakken van tegels. Het exact goed spelen van het spel en de tegels heeft daar een kleinere rol. Jammer want tot en met niveau 5 is het echt een gave standalone game.

        Bedankt voor jouw tijd en moeite!

        Groet,
        Erik

        1. Beste Erik,

          Bedankt voor je terugkoppeling en graag gedaan natuurlijk. Yes, des te hoger de niveaus, des te groter de geluksfactor. Ik deel je sentiment.

          Groet en hopelijk alsnog veel speelplezier!
          Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *