Het bordspel Cascadia is een van de spellen die ik het meest heb aangeraden de afgelopen jaren (en nog lange tijd zal blijven doen). Het ziet er leuk uit, is eenvoudig uit te leggen én het spelverloop is behapbaar. Toch merk ik dat ik zelf een beetje uitgekeken ben geraakt op het basisspel. Het wordt iets te eentonig. Brengt de uitbreiding Landmarks daar verandering in?
In dit blog vind je VEEL foto’s, vertel ik wat de uitbreiding toevoegt en geef ik mijn Cascadia Landmarks review!
Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij de uitbreiding Cascadia Landmarks zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in het natuurgebied van Cascadia meerdere, imposante herkenningspunten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: Cascadia Landmarks
- EAN: 8718026305932
- Soort spel: Uitbreiding voor Cascadia
- Aantal Spelers: 1-6 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: White Goblin Games
- Spelauteur: Randy Flynn, Molly Johnson, Robert Melvin & Shawn Stankewich
- Illustrator: Beth Sobel
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Cascadia Landmarks:
- 5 Start leefgebiedtegels
- 45 Leefgebiedtegels:
- 30 Standaard leefgebiedtegels
- 15 Natuur leefgebiedtegels
- 35 Dierfiches (7 per soort)
- 15 Natuurfiches
- 15 Nieuwe dierkaarten (3 per soort)
- 30 Houten herkenningspunten (6 per soort)
- 60 Herkenningspuntenkaarten (12 per soort)
- 1 Nieuw scoreblok
- 1 Cascadia Landmarks spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Je vindt de Cascadia Landmarks spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:
De grootste toevoeging van deze uitbreiding zijn herkenningspunten:
Voor elk type terrein is één soort herkenningspunt. En voor elk soort herkenningspunt zijn 12 soorten puntenkaarten. Dit is de achterkant:
En hieronder zie je de voorkant. Ik heb een mix gemaakt van alle kaarten. Hoewel de daadwerkelijke effecten kunnen verschillen per terreinsoort, heb je zo in hoofdlijnen wel een idee van de effecten.
Ook krijg je nieuwe dierkaarten. Per diersoort krijg je er 3 (E, F en G).
Hieronder zie je de Wapiti’s (halve cirkels, eenzame kuddes en prairie formaties):
Hieronder zie je de Beren (dwalen aan de rand, heersers van de wildernis en diepe bossen):
Hieronder zie je de Buizerds (alleen oog voor jou, roofdier maatjes en ligging van het land):
Hieronder zie je de Vossen (in het midden, exclusieve buren en diversiteit):
En hieronder zie je de Zalmen (zigzaggen, voedselketens en stroomversnellingen):
Omdat je het spel nu ook met 5 en 6 spelers kunt doen, zit daar extra speelmateriaal bij.
Denk daarbij aan extra natuurfiches:
Extra dierfiches:
En nieuwe leefgebiedtegels. Hieronder zie je de Start Leefgebiedtegels:
Dit zijn extra Standaard Leefgebiedtegels die je misschien al uit het basisspel kent:
Er zit echter ook een nieuwe soort Natuur Leefgebiedtegels bij, die wordt gekenmerkt door 1 dier op 3 terreinsoorten:
Dan krijg je nog Leefgebiedtegels met 2 dieren op 2 terreinsoorten:
Leefgebiedtegels met 3 dieren op 1 terreinsoort:
En Leefgebiedtegels met 3 dieren op 3 terreinsoorten:
Tot slot krijg je een nieuw scoreblok om punten voor 5 of 6 spelers te noteren én punten voor de herkenningspunten te noteren:
3 – Cascadia Landmarks: Wat voegt het toe?
Wat voegt deze uitbreiding toe?
Met Cascadia Landmarks worden de volgende elementen toegevoegd:
- Herkenningspunten (Landmarks)
- Speelmateriaal voor 5-6 spelers
- Spelregels voor een snellere variant
- Nieuwe dierkaarten
3.1 – Herkenningspunten (Landmarks)
De opvallendste toevoeging aan het speelmateriaal zijn de herkenningspunten (in het Engels de Landmarks, ofwel de titel) en bijbehorende kaarten.
Je hebt 5 soorten herkenningspunten die ieder gekoppeld zijn aan een terreinsoort:
- Bomen voor bij de Bossen
- Riet voor bij de Draslanden
- Gras voor bij de Prairies
- Gesteende voor bij de Bergen
- Golven voor bij de Rivieren
Elke speler kan tijdens het spel één van elke soort herkenningspunten pakken en zijn of haar gebied plaatsen om extra punten te scoren.
Aan het begin van het spel leg je voor elke speler een houten herkenningspunt en willekeurige kaart van elk terreintype neer. Bijvoorbeeld boven of onder de dierkaarten. Daarnaast beginnen de spelers met een extra leefgebiedtegel naast hun starttegel. Waarom je dit doet, wordt zo wel duidelijk.
Wanneer je een tegel neerlegt waardoor een specifiek terreintype uit 5 of meer tegels bestaat, dan mag je bijbehorende herkenningspunt pakken en op de zojuist geplaatste tegel zetten. Daarbij geldt:
- Je mag maximaal 1 herkenningspunt van elke soort hebben.
- Stond er een natuurfiche op afgebeeld? Dan krijg je die niet.
- Je mag geen dierfiche op een tegel met herkenningspunt plaatsen.*
*Dit betekent dat het lastiger wordt om dierfiches te plaatsen naarmate je meer herkenningspunten plaatst. Daarom krijg je in het begin dus een extra tegel ;).
Je mag ervoor kiezen om geen herkenningspunt te plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om pas een herkenningspunt te (pakken en te) plaatsen bij de 6e, 7e, 8e, enzovoorts tegel waarmee dat gebied wordt vergroot. Maar het herkenningspunt plaats je altijd op de laatst geplaatste tegel.
Zodra je een herkenningspunt plaatst, mag je ook één van de beschikbare herkenningspuntenkaarten kiezen van die soort. Wie eerst komt, eerst maalt!
Deze kaarten leveren je extra punten op aan het einde van het spel.
Hoewel de exacte inhoud verschilt, zijn alle kaarten per type ongeveer hetzelfde:
- A: Scoor 1 punt per fiche van <dier> op <terrein>
- B: Scoor 1 punt per fiche van <dier> op <terrein>
- C: Scoor 1 punt per fiche van <dier> op <terrein>
- D: Scoor 1 punt per fiche van <dier> en <dier> op <terrein>
- E: Scoor 1 punt voor elk uniek dier in je grootste cluster van <terrein>
- F: Scoor 3 punten voor elke set van 2 <terrein> natuur leefgebieden met een dierfiche erop
- G: Scoor 1 punt voor elke cluster van <terrein> die uit ten minste 1 tegel bestaat
- H: Scoor 1 punt voor elke cluster van <terrein> die uit ten minste 2 tegels bestaat
- I: Combineer tijdens de puntentelling de 2 grootste clusters van <terrein>
- J: Voeg tijdens de puntentelling 2 gebieden toe aan je grootste cluster van <terrein>
- K: Ontvang 6 punten minus 1 voor elk cluster van <terrein> in je leefgebied
- L: Scoor 3 punten
3.2 – Speelmateriaal voor 5-6 spelers
Naast de herkenningspunten krijg je met Cascadia Landmarks ook extra speelmateriaal om Cascadia met 5 of 6 spelers te doen. Je krijgt:
- Extra natuurfiches
- Extra dierfiches
- Vernieuwd scoreblok
- Extra leefgebiedtegels
De natuurfiches en dierfiches zijn niet zo spannend. Het vernieuwde scoreblok bevat ook plek voor (het totale aantal) punten die je met herkenningspunten scoort.
De leefgebiedtegels zijn, ook al lijkt dat niet zo, wat noemenswaardiger. Je hebt een aantal tegels die hetzelfde zijn als in het basisspel. Echter, je hebt ook tegels die juist anders zijn. Je hebt bijvoorbeeld leefgebiedtegels met 2 terreinsoorten erop die niet evenredig verdeeld zijn (zoals in het basisspel). Ook zijn er natuur leefgebiedtegels met maar liefst 3 terreinsoorten.
Je kunt al het extra speelmateriaal gewoon door het materiaal van het basisspel mengen. Ook als je met minder dan 5 personen speelt, maakt dat verder niet uit.
3.3 – Spelregels voor een snellere variant
Zoals vaker gebeurt bij de toevoeging van een 5e of 6 speler, zitten er ook spelregels bij om het spel iets sneller te laten verlopen. Bij Cascadia Landmarks zit dat zo.
Na het samenstellen van stapels met de juiste hoeveelheid leefgebiedtegels, neemt elke speler 5 leefgebiedtegels en legt deze open voor zich neer. Dan krijgt elke speler een set van 5 unieke dierfiches. In beurtvolgorde leggen alle spelers de 5 dierfiches naar keuze onder één van hun leefgebiedtegels. De 5 combinaties die hier liggen zijn je private pool.
Nadat je je beurt hebt uitgevoerd kun je ervoor kiezen om een combinatie uit je private pool te pakken en te plaatsen. Dit mag één keer per beurt en maximaal 5 keer per spel. Het kán dus voorkomen dat je niet alle combinaties uit je private pool plaatst.
Je mag een natuurfiche betalen om 2 dierfiches in je private pool met elkaar te ruilen.
Elke speler is zo maximaal 15 keer aan de beurt, maar plaatst wel 20 tegels.
3.4 – Nieuwe dierkaarten
Tot slot brengt deze uitbreiding 3 nieuwe dierkaarten per soort uit het basisspel. Er zijn geen nieuwe dieren. Je kunt deze dierkaarten schudden door de kaarten uit het basisspel en naar wens mixen en matchen.
Ik ga verder niet in op de eigenschap van elke kaart. Als je terug naar boven scrolt (hoofdstuk 2 van dit blog), dan kun je foto’s vinden van elke dierenkaart.
4 – Cascadia Landmarks: Review
Om mijn mening goed over te brengen, bespreek ik in deze Cascadia Landmarks recensie elk van de toevoegingen apart.
Herkenningspunten (Landmarks)
Ik vind de herkenningspunten een welkome, maar geen noodzakelijke toevoeging.
Ik merkte al een tijdje dat ik wel een beetje klaar was met Cascadia. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het basisspel nog altijd een geweldig, toegankelijk spel (ik raad ‘m zelfs regelmatig aan). Alleen ik zoek na talloze potjes graag wat meer uitdaging. En dat is precies waar de herkenningspunten voor zorgen. Door tal van extra scoremogelijkheden waar je op moet letten, wordt Cascadia een stuk uitdagender.
Verwacht overigens niet dat je alle herkenningspunten zult plaatsen. Het komt geregeld voor dat bepaalde kaarten totaal niet interessant zijn voor je. Dan kun je beter op dierfiches of terreintegels blijven focussen. Zijn kaarten echter wel interessant? Dan bieden ze een leuke uitvalsbasis of alternatief voor als de gewenste dierfiches uitblijven.
Niet geheel onbelangrijk: de herkenningspunten voegen iets meer interactie toe aan het spel. Per herkenningspunt liggen er namelijk een X aantal kaarten gelijk aan het aantal spelers. Bij het plaatsen van een landmark neemt de speler ook één van de beschikbare kaarten. Hier ontstaat dus, naast specifieke tegels en fiches, nog meer concurrentie.
Waarom zijn herkenningspunten dan geen noodzakelijke toevoeging? Omdat dit ten koste gaat van Cascadia’s toegankelijkheid. Naar mijn mening is Cascadia een topper doordat het laat zien hoe mooi pure eenvoud kan zijn. Voeg je landmarks toe? Dan wordt het een stuk minder behapbaar. Veel spelers die ik ken zijn juist blij met Cascadia in haar originele vorm.
Ofwel, ik raad je de herkenningspunten alleen aan als je wat meer uitdaging zoekt.
Speelmateriaal voor 5-6 spelers
Hoewel ik Cascadia niet snel met 5 of 6 spelers zal doen, is het fijn om te weten dat het nu wel kan. Je zult wel wat langer op elkaar moeten wachten, zelfs als je de snellere variant speelt. De regels bieden immers geen simultane gameplay.
Daarnaast vind ik het erg tof dat je al het extra speelmateriaal gewoon bij het originele materiaal kunt gooien. Je hoeft geen tegels uit te zoeken (behalve het juiste aantal voor het aantal spelers) of dierkaarten te sorteren. Ideaal. Overigens zit er wel een licht kleurverschil tussen de oude en nieuwe tegels.
En zoals ik eerder al liet doorschemeren: ik vind de subtiele, vernieuwde leefgebiedtegels ook erg leuk. Ze zorgen simpelweg voor meer variatie binnen het bekende en behoeven geen extra speluitleg.
Spelregels voor een snellere variant
De snellere variant vind ik goed bedacht. Het deed me denken aan de private dice pool die wordt gecreëerd met de Sagrada uitbreiding voor 5-6 spelers.
For the record: Ja, het spel duurt iets minder lang. Maar met meer spelers moet je soms nog steeds relatief lang wachten voordat je aan de beurt bent. Het spel duurt minder lang. Het wachten op je beurten niet.
Deze spelregels zorgen overigens niet alleen voor een sneller spel, maar ook voor een tactischer spel. Je weet immers welke tegels, dierfiches én combinaties je sowieso kunt maken. Dit geeft wat meer grip bij de creatie- en verbinding van terreinsoorten in je leefgebied. Persoonlijk vind ik dit nog toffer dan het gegeven van een iets sneller spel.
Extra dierkaarten
Extra dierkaarten zijn altijd welkom. Je kunt ze gewoon aan het basisspel toevoegen en ook zonder bijvoorbeeld de herkenningspunten gebruiken. Het is extra variatie en dat zal denk ik eenieder wel waarderen.
De enige vraag die misschien terecht is: zijn ze anders genoeg?
Ik vind van wel, maar alleen de G-Kaarten zijn écht vernieuwend. Deze kaarten hebben namelijk betrekking op terreinsoorten.
Wapiti’s op de prairie, Vossen omringt door unieke terreinen, paren van Buizerds met unieke terreinsoorten ertussen, enzvoorts…
Final Thoughts…
Met een uitbreiding krijg je natuurlijk extra speelmateriaal en dan is een veelvoorkomende vraag: “Past het allemaal in één doos?” Het antwoord bij Cascadia Landmarks is: Ja. Het past alleen niet heel netjes in de doos, maar het past allemaal in de doos van het basisspel.
Er is overigens een gekleurde insert uitgebracht door Folded Space waarmee je het speelmateriaal van zowel het basisspel als de uitbreiding netjes in één doos kunt opbergen. Binnenkort deel ik daar wat foto’s van.
Mijn Cascadia Landmarks review in het kort?
Ik vind Cascadia Landmarks een prima uitbreiding. Je kunt Cascadia dankzij extra tegels en fiches nu ook met 5 of 6 spelers doen. Veel van die extra tegels zijn net ietsje anders dan in het basisspel. Dat zorgt, samen met de nieuwe dierkaarten (3 per soort), voor meer variatie-mogelijkheden. Met name de dierkaarten die scoren i.c.m. terreinsoorten vind ik erg leuk. Daarnaast biedt deze uitbreiding regels voor een sneller spel waarbij elke speler een uitputtende, eigen markt krijgt. Het spel wordt weliswaar sneller want je hebt minder beurten, maar je wacht nog steeds net zo lang op elke beurt. Ik vind de eigen markt vooral sterk omdat het je meer grip op het spel geeft. Tot slot zorgen de herkenningspunten voor nóg meer score-mogelijkheden en een uitdagender spel. Zoek je dus meer variatie, tactiek en uitdaging? Dan biedt Cascadia Landmarks wat je zoekt.
5 – Cascadia Landmarks: Waar te koop?
Je kunt Cascadia Landmarks online bestellen bij o.a. Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over Cascadia Landmarks, de eerste uitbreiding voor het geroemde bordspel Cascadia. Deze expansie werd bedacht door Randy Flynn, Molly Johnson, Robert Melvin & Shawn Stankewich en geïllustreerd door Beth Sobel. Waar Flatout Games en AEG de internationale uitgave hebben gedaan, heeft White Goblin Games de uitbreiding in het Nederlands uitgebracht.
Als je nog vragen hebt over deze uitbreiding, stel ze dan gerust in een reactie.
Wil je graag jouw recensie geven? Deel je mening dan in een reactie. Dan hebben andere lezers er ook wat aan :).