Ik vind vliegvelden altijd ehm, ietwat overweldigend. Er lopen ontzettend veel stromen van mensen en goederen langs je heen. Voor je gevoel loop je soms een halve marathon om bij de gate te komen. En dankzij m’n vliegangst ben ik de hele tijd zenuwachtig als ik zit te wachten.
Dat is gelukkig wel anders met het spel Catch the Plane.
Met dit partyspel, bedacht door de Nederlander (Kristie Willems), breng je het vliegveld naar je eigen huis. In een kleinschaligere, persoonlijkere en gezelligere omgeving.
In dit blog vertel ik je meer over het bordspel. Ik laat je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef de speluitleg én deel mijn Catch the Plane review met je!
Voordat je begint met lezen: The Catch Studio gaf mij het bordspel Catch The Plane zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals er op het vliegveld meerdere vliegtuigen landen, zo zijn er in dit blog ook meerdere onderwerpen beland:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Partygame
- Aantal Spelers: 4-12 Personen
- Speelduur: 60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: The Catch Studio
- Spelauteur: Kristie Willems
- Illustrator: Dominique Moens
- Te koop bij: bol.com – Catchtheplanegame.com
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Catch the Plane:
- 1 Speelbord
- 280 Speelkaarten:
- 20 Vertrekhal kaarten
- 70 Check-in kaarten
- 60 Security Check kaarten
- 30 Paspoortcontrole kaarten
- 90 Finale kaarten
- 10 (On)geluk kaarten
- 3 Pionnen
- 1 Zandloper
- 1 Slaapmasker
- 1 Mind Your Step token
- 1 Propeller
- 1 Vliegtuigtrap
- 1 Dubbelzijdige Papierblok met Routes
- 1 Potlood
- 1 Catch The Plane spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En hieronder zie je de achterkant:
En dit is de binnenkant (niet per se een insert of inlay, maar wel aangekleed omdat het een functie dient in het spel!)
Je vindt de Catch the Plane spelregels terug in een boekje van 20 bladzijden:
Hieronder zie je het speelbord:
Op de velden 11 t/m Finish van het scorespoor plaats je onderstaande vliegtuigtrap:
Het Mind Your Step fiche verplaatst zich over het scorespoor:
Ook is er op het speelbord plek voor alle Catch the Plane speelkaarten:
Misschien is het je opgevallen dat er geen #5 van kaarten is. Dat klopt. De nummers op de kaarten geven aan in welke ronde ze gebruikt worden. In ronde 5 wordt echter gebruik gemaakt van onderstaand, dubbelzijdige papierblok met routes:
In die opdracht gebruik je ook het slaapmasker:
Ook is er nog een propeller (mooie toepasselijke naam):
En dan zijn er nog praktische dingen, zoals 3 pionnen:
Een zandloper:
En een potlood:
3 – Catch the Plane: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte Catch the Plane speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Catch The Plane?
Catch the Plane is een partyspel van Nederlandse bodem dat het plezier van de avond laat opstijgen. Je speelt dit spel in teams van minimaal 2, maximaal 4. Je speelt 6 rondes en in elke ronde moeten de teams 1 opdracht voltooien. Denk daarbij aan een woord achterstevoren spellen (elk teamlid steeds 1 letter!), als eerste een specifiek voorwerp in de bak leggen en geblinddoekt de route naar de gate tekenen. Het team dat als eerste het vliegtuig bereikt, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Catch the Plane. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- De opdrachten
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord op tafel en leg alle kaarten geschud en gedekt op de betreffende vakken. Zet de deksel van de doos rechtop tegen het speelbord zodat het vliegtuig zichtbaar is. Plaats vervolgens de trap op vak 11 t/m het finish vak, zodat deze tegen het vliegtuig aan staat. Plaats de Mind Your Step met de pijltjes naar boven op vak 1.
Leg de propeller. zandloper, potlood en het papierblok met routes naast het speelbord. Plaats ook de lege doos naast het speelbord, die ga je nodig hebben.
Vorm vervolgens 2 of 3 teams met minimaal 2 en maximaal 4 spelers per team. Geef elk team een pion en plaats deze op het startvak. Om het beginnende team te bepalen tel je de leeftijden van alle teamgenoten bij elkaar op. Het oudste team mag beginnen. Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel staan:
3.2 – Spelverloop
Het doel van Catch the Plane is om als team het eerste het finish vak te bereiken met jullie pion. Dat doe je door spelrondes te winnen.
Je speelt het bordspel in 6 rondes. Elke ronde krijgen jullie als team een opdracht voor de kiezen. De opdrachten zal ik zo verder toelichten. Het team dat de opdracht wint mag aan de propeller draaien en hun pion het aangegeven aantal stappen vooruit zetten. Draai je de 3? Dan trek je een (on)geluk-kaart. Daarmee verdient jouw team sowieso stappen en zullen je tegenstanders een extra stap kunnen krijgen of verliezen.
Is er bij een ronde sprake van een gelijkspel? Dan draaien beide teams aan de propeller. Het team dat het hoogste draait wint die ronde.
Nadat je jullie pion vooruit hebt gezet, mag je ook de Mind Your Step verplaatsen. Deze moet op vak 1 t/m 14 worden geplaatst en niet op een vak waar al een pion staat. Zodra een pion op de Mind Your Step belandt, mag de pion nog een stap extra vooruit óf achteruit. Dit hangt af van de zijde die boven ligt.
In principe wil je de Mind Your Step dus voor jullie pion leggen met de pijltjes vooruit (= 1 stap vooruit) en voor tegenstanders met de pijltjes naar achteren (= 1 stap achteruit).
3.3 – De opdrachten
Er zijn 6 opdrachten in Catch the Plane:
- Vertrekhal
- Check-in
- Security Check
- Paspoortcontrole
- Route naar de gate
- Finale
1 – Vertrekhal
Bij de vertrekhal moet elk team binnen 1 minuut zoveel mogelijk bestemmingen achterstevoren spellen. Om de beurt 1 letter per teamlid! Iemand van de tegenpartij leest steeds de bestemming voor. Wordt de bestemming goed gespeld? Dan ga je door naar de volgende bestemming. Wordt de bestemming fout gespeld? Dan moet het team het opnieuw proberen. Net zolang tot deze goed is.
Het team dat de meeste bestemmingen goed spelt, wint deze ronde.
2 – Check-in
Bij de check-in moet elk team binnen 1 minuut zoveel mogelijk voorwerpen in koffers (=kaarten) onthouden. Afhankelijk van het aantal spelers trekt elk team een X aantal kaarten. en legt deze gesloten voor zich neer. Draai dan de zandloper om en de kaarten open. Op elke kaart staan 3 voorwerpen. Die moet je proberen te onthouden.
Is de minuut voorbij? Dan wisselen de teams elkaars kaarten uit. Nu moet elk team om de beurt de 3 voorwerpen uit 1 koffer opnoemen. Voor elk goed geraden kaart krijgt je team een punt.
Het team dat de meeste koffers goed raadt, wint deze ronde.
3 – Security Check
Bij de security check moet elk team zo snel mogelijk voorwerpen in de bak (=doos) leggen. Afhankelijk van het aantal spelers leg je X kaarten naast de doos. Nu draait een teamlid een kaart open en leest de naam van het voorwerp voor. Het team dat dit voorwerp als eerste in de doos heeft gelegd, wint de kaart. Teams draaien om de beurt kaarten open.
Het team dat de doos het vaakst heeft gevuld, wint deze ronde.
4 – Paspoortcontrole
Bij de paspoortcontrole moet alle teamleden vragen hetzelfde beantwoorden als de andere teamgenoten. Elk team krijgt 8 vragen. Teamleden noteren de antwoorden met pen en papier of op de telefoon.
Het team dat de meeste antwoorden hetzelfde beantwoordt, wint deze ronde.
5 – Route naar de gate
Bij de route naar de gate kun je bijna inchecken, maar ligt één teamlid nog te slapen. Doe hem of haar een slaapmasker op (zodat hij/zij niets ziet) en zet ‘m aan tafel met een potlood in z’n hand. De tegenpartij kiest een formulier met route naar de gate en legt deze voor de speler neer. Zodra de zandloper wordt omgedraaid moet de slaapkop d.m.v. verbale hints, die zijn teamgenoten geven, met het potlood de route op het formulier volgen. Is de minuut voorbij? Dan is het volgende team.
Het team dat het dichtst bij de gate komt, wint deze ronde.
6 – Finale
Bij de finale kunnen jullie bijna boarden! Nu nog de laatste stappen zetten. Daarvoor moet elk team vragen beantwoorden. Draai aan de propeller om de moeilijkheid van de vraag te bepalen. De tegenpartij leest de vraag voor. Zodra je een vraag goed beantwoordt, mag jullie pion een X aantal stappen (=afhankelijk van moeilijkheid vraag) naar voren. Daarna is de tegenpartij aan de beurt.
Je hebt de volgende soorten vragen:
- Juist of Onjuist (=50% kans op goed antwoord)
- A, B of C (=33% kans op goed antwoord)
- Open vraag
3.4 – Einde van het spel
Het team dat door het goed beantwoorden van een Finale vraag als eerste het finish vakje voor het vliegtuig bereikt, wint het spel!
4 – Catch the Plane: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Catch the Plane recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Wat vind ik Catch the Plane er ontzettend leuk uit zien! Dankzij de zwoele pasteltinten waait er een lekker zomers briesje over tafel ;). Nee zonder gein. De kleurstelling en het artwork spreken mij echt aan. Ook het detail dat je de doos rechtop zet en dat dáár het vliegtuig op staat dat de teams uiteindelijk proberen te halen. Heel origineel bedacht. I like.
Het thema vind ik tof. Hoewel ik denk dat andere thema’s ook hadden gepast (met hier en daar wat aanpassingen in opdrachten), vind ik het thema gewoon goed in het spel verwerkt. De verschillende opdrachten zijn perfect voor een partygame en het thema geeft elke opdracht wat meer smoel.
Eigenlijk ben ik dus gewoon heel positief over het thema en de vormgeving.
Spelregels & Toegankelijkheid
Je vindt de Catch The Plane spelregels terug in een overzichtelijk boekje. Goed opgebouwd, niet te lang en uitputtend. En geloof het of niet, maar ik tel bijna altijd al het speelmateriaal. Ik heb me dus ook op de kaarten gestort (poor choice of words, I know). En wat bleek? Er zijn 279 kaarten, terwijl er 278 in de spelregels staan. Niks aan de hand. En dit is ook echt het ENIGE puntje van ‘kritiek’ op de spelregels ;).
Oja, kijk je de spelregels liever met filmpjes? Check dan hier in hapklare brokjes korte filmpjes met speluitleg van Catch the Plane.
Catch the Plane is niet moeilijk. Echt niet. Door de look&feel en de eenvoud is het een zeer toegankelijk partyspel. Als je regelmatig partyspellen speelt met de vriendengroep of familie, dan denk ik dat bijna iedereen Catch the Plane ook wel zal waarderen.
Op zich kan iedereen de opdrachten ook goed meedoen. Het is alleen zo dat mensen met dyslexie opdracht 1 wellicht wat lastiger vinden en mensen met een slecht geheugen opdracht 2. Daarmee opent het spel, maar laat je er niet door afschrikken. Want opdrachten 3, 4, 5 kan iedereen wel. Opdracht 6 test algemene kennis, maar dan wel die van het hele team.
Strategie of Geluk?
Partyspellen en strategie? Haha. Nee joh. Het draait vooral om een aantal vaardigheden, zoals spellen, onthouden en communiceren. En eerlijk is eerlijk. Geluk speelt ook een rol. Want als je wint mag je aan de propeller draaien. En die bepaalt hoeveel vakjes je vooruit mag. Daar komt dus wat geluk bij kijken. Voor de groepen waar ik partygames mee spel is dat echter geen probleem!
Interactie
Je speelt Catch the Plane in teamverband. Genoeg interactie dus! Al hoef je niet voortdurend met elkaar te overleggen. Je moet vooral veel dingen samen doen. Je strijdt samen voor dat ene doel: de overwinning!
Hoewel… bovenstaande geldt natuurlijk alleen voor je teamgenoten. Dan heb je ook nog de tegenpartij natuurlijk! Tijdens opdrachten heb je niet veel met elkaar te maken. Je kunt elkaar echter wel degelijk dwars zitten. Namelijk met de Mind Your Step.
Remember? Als je een opdracht wint, mag je deze eventueel voor de pion van je tegenstanders zetten, met de pijlen naar beneden. Komt de pion er dan op? Dan schuiven ze gewoon naar beneden.
Herspeelbaarheid
Catch the Plane heeft voldoende gevarieerd speelmateriaal om nooit exact hetzelfde te zijn. Wel zijn het soort opdrachten natuurlijk elke keer hetzelfde. Is dit een probleem? Mwuah, ik denk niet dat dit een probleem zal zijn voor liefhebbers van partyspellen. Immers, partygames als 30 Seconds en Codenames zijn ook elke keer hetzelfde en toch razendpopulair.
Het kan natuurlijk wel een dingetje worden als je specifieke opdrachten echt niet leuk vindt. Bijvoorbeeld als je slecht bent in spellen of het geheugen hebt van een zeef.
Gelukkig draait het bij partyspellen om de gezelligheid, en niet om te winnen! (Haha, yeah right)
Mijn Catch the Plane review in het kort?
Ik vind Catch the Plane een mooi vormgegeven partyspel dat precies biedt wat je van een partyspel verwacht. Het is niet moeilijk, je kunt het met veel spelers doen en de opdrachten (met name Security Check) kunnen voor hilarische situaties zorgen. Leuk voor een gezellig avondje met vrienden of familie. En oké, ik vind het ook gewoon tof dat dit bordspel is opgestegen vanaf Nederlands grondgebied!
5 – Catch the Plane: Waar te koop?
Je kunt het partyspel Catch the Plane online bestellen op bol.com en Catchtheplanegame.com.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Catch the Plane, een partyspel van Nederlandse bodem. Het werd bedacht door Kristie Willems en uitgegeven door haar eigen studio ‘Catch the Studio’.
Ik liet je foto’s van al het speelmateriaal zien, gaf je de speluitleg én deelde mijn Catch the Plane review met je.
Wil je nog iets weten over dit spel? Of wil je graag jouw beoordeling delen? Let me know in een reactie!
Bedankt, heel duidelijk. Ik ga kopen. mvg. Marian
Beste Marian,
Bedankt voor je reactie bij m’n Catch the Plane review.
Fijn dat het een duidelijk beeld gaf.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl