Nog niet zo heel lang geleden kwam het Engelstalige spel Imagician uit. In korte tijd kreeg dit partygame-achtige tekenspel een make-over en de naam Connecto. Het was aan Geronimo Games om dit spel naar Nederland te brengen.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Connecto spel review.
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het spel Connecto zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in ieders hoofd meerdere dots vindt om te verbinden, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Partyspel
- Aantal Spelers: 1-10 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Olivier Mahy
- Illustrator: N.v.t.
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het spel Connecto:
- 96 Hintkaarten
- 5 Dubbelzijdige Spelersborden
- 5 Uitwisbare Stiften
- 1 Zandloper (30 seconden)
- 1 Connecto Spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit:
Je vindt de Connecto spelregels terug in een boekje van 6 bladzijden. Je krijgt een Nederlands en Franstalig boekje.
Je krijgt 5 spelersborden:
Deze borden zijn dubbelzijdig. Hieronder zie je de voor- en achterkant. De achterkant bevat dezelfde opdruk als de voorkant, maar is in het zwart/wit. Daarnaast bevat het geen sterren en schrijfgebied.
Je krijgt 5 uitwisbare viltstiften met een wisser op de dop:
Je krijgt 3 stapels kaarten. De eerste stapel bevat meerdere oefenpotjes die oplopen per niveau. Er zijn 3 niveaus en die herken je aan onderstaande kaarten (die zitten tussen de stapel):
Daarnaast zijn er nog 2 extra stapels met alle niveaus door elkaar:
Er is ook een neutrale kaart die je altijd bovenop de bovenste kaart kunt leggen zodat de teken-opdracht nog niet zichtbaar is:
Tot slot is er nog een zandloper:
3 – Connecto: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Connecto? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Connecto speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Connecto?
Connecto is een tekenspel. Elke ronde wordt er een kaart opengedraaid. Hierop staan meerdere symbolen die (wel of niet) met elkaar verbonden zijn. Zijn ze verbonden? Dan moet je op je spelersbord de symbolen zoeken en een lijn tussen de symbolen tekenen. Uiteindelijk wordt zo ‘iets’ zichtbaar. Zie je wat je tekent? Schrijf het dan op en draai de zandloper om. De andere spelers hebben nu nog 30 seconden om het ook te raden.
Heb je het goed geraden en heb je de zandloper omgedraaid? Dan krijg je 2 punten. Had je het fout (en de zandloper omgedraaid)? Dan krijg je 1 minpunt. Heb je het goed maar niet de zandloper omgedraaid? Dan krijg je 1 punt. De speler die na X rondes de meeste punten heeft, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Connecto. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Varianten
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een viltstift en een spelersbord met de gekleurde zijde naar boven. Zet de zandloper op tafel. Vorm met de bovenste 4 speelkaarten van een trekstapel een stapeltje op tafel. Leg de neutrale kaart er bovenop, zodat de symbolen op de bovenste kaart niet zichtbaar zijn.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel:
3.2 – Spelverloop
Een potje Connecto bestaat uit 8 rondes. Elke ronde wordt er een raadselkaart onthuld. Op deze kaart staan symbolen afgebeeld. Deze symbolen staan ook op ieders spelersbord.
- Zijn de symbolen op een raadselkaart met elkaar verbonden d.m.v. een wit lijntje? Dan moet je die symbolen in een rechte lijn met elkaar verbinden op je spelersbord.
- Zijn de symbolen niet met elkaar verbonden? Dan hoef je ze ook niet te verbinden.
- Zijn er symbolen ‘alleen’ afgebeeld? Dan moet je er een cirkel omheen zetten.
- Zijn er vallende sterren bij symbolen afgebeeld? Dan moet je er een lijn omheen tekenen.
Door symbolen op je spelerstableau te verbinden ontstaat een tekening.
Zie je wat deze tekening is (ook al is het nog niet af)? Dan schrijf je dit op je tableau en daarna draai je de zandloper om. Nu hebben de andere spelers nog 30 seconden om de tekening af te maken en/of te raden wat het is.
Als de tijd voorbij is zegt iedereen wat hij of zij heeft opgeschreven.
- Heb je de zandloper omgedraaid en goed geraden? Dan krijg je 2 punten.
- Heb je de zandloper omgedraaid en fout geraden? Dan krijg je 1 minpunt.
- Heb je zandloper niet omgedraaid en goed geraden? Dan krijg je 1 punt.
- Heb je de zandloper niet omgedraaid en fout geraden? Dan krijg je 0 punten.
Krijg je punten? Dan omcirkel je sterren. Moet je punten inleveren? Dan wis je de meest rechtse cirkel uit.
Tot slot: zijn jullie het er niet over eens wat de tekening is? Dan is de oplossing achterin de spelregels leidend. Op elke raadselkaart staat namelijk een nummer die naar de oplossing verwijst.
En ja, het kan voorkomen dat een tekening op meerdere dingen lijkt. Zo tekende ik iets dat ik op een fakkel vond lijken en dat schreef ik op. Daarna zag ik er ook een wortel in. Helaas was wortel het juiste antwoord en niet fakkel. Ik kreeg dus geen punten.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt na 8 raadsels. De speler met de meeste punten wint.
3.4 – Varianten
Naast de competitieve variant die ik zojuist heb uitgelegd, zijn er nog 3 andere varianten:
- Teamvariant
- Coöperatieve variant
- Solo variant
In de teamvariant maak je teams van 2 personen. Elk team heeft een gids en tekenaar. De gids ziet het raadsel en moet de symbolen doorgeven aan de tekenaar zonder de kaart te laten zien. De puntentelling is verder gelijk.
In de coöperatieve variant nemen alle spelers, op één na, een raadselkaart, spelersbord en stift. De resterende speler is de tijdmeester. Hij of zij ontvangt de zandloper en tijdkaart (achterzijde van de neutrale kaart).
De tijdmeester draait de zandloper om en zet ‘m op veld 1 (ronde 1) van de tijdkaart. Als de zandloper leeg is geeft de tijdmeester dit aan, draait de zandloper weer en zet ‘m op veld 2 (ronde 2). Ondertussen geven alle spelers hun raadselkaart en spelersbord door naar links. Na 4 rondes stopt het tekenen en bepaalt iedereen samen wat er op elk bord is getekend. Als alles goed wordt geraden winnen jullie.
In de solo-variant probeer je tekeningen te vinden met zo min mogelijk verbonden symbolen op je spelersbord. Als je denkt dat de oplossing juist is stop je en controleer je ‘m. Klopt je oplossing? Dan omcirkel je 1, 2 of 3 sterren als je respectievelijk alle symbolen hebt verbonden, 1 of 2 symbolen of minstens 3 symbolen niet hebt verbonden. Na 4 tekeningen bepaal je jouw score.
4 – Connecto Spel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Connecto spel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Connecto is een tekenspel dat ik, ondanks de vele en kleurrijke symbolen, een abstract tekenspel vindt. Een thema zit er niet in. Dit was anders met het origineel: ‘Imagician’. Feitelijk was dit hetzelfde spel, maar met meer aankleding. En ik snap eigenlijk niet goed waarom het spel dit jasje niet heeft gehouden…
Zeker als je nagaat dat spellen als Dixit, Stella en When I Dream om hun fantasierijke karakter worden gewaardeerd.
Het artwork is verder duidelijk. Ik vind het een tof detail dat sommige symbolen op de spelersborden op elkaar lijken, maar nét wat anders zijn. Zo heb je bijvoorbeeld 2 blauwe dobbelstenen, 2 kronen en zelfs meerdere maskers. Dat maakt fouten wat aannemelijker en dat zorgt, althans in onze spellen, voor meer hilariteit.
En als je dan op de grijze kant van het spelersbord moet tekenen… dat is helemaal lachen.
Het speelmateriaal ben ik verder erg tevreden over. De stiften hebben een fijne dikte, de spelersborden zijn goed schoon te maken en de zandloper doet wat het moet doen.
Mijn enige ‘maar’ ontstaat als je wint en aan de grijze kant moet gaan tekenen. Als je sterren hebt omcirkeld aan de andere (gekleurde) kant, dan wil dit nog weleens lichtjes uitvegen. Je wil dus heel voorzichtig doen met je tableau, terwijl je dit in de stress van het tekenen nog wel eens wil vergeten. Niet onoverkomelijk, maar jammer.
Al met al had een thema meer mensen aangesproken denk ik, maar doet het artwork en speelmateriaal gewoon wat het moet doen.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Connecto spelregels zijn netjes opgezet. Ze voelen wat druk en onnodig lang, maar volgens mij is dat puur visueel. Het belangrijkste is dat ze logisch zijn opgebouwd en volledig zijn.
Mijn voornaamste feedback op de spelregels zou zijn om illustraties toe te voegen voor symbolen die je moet omcirkelen en waarbij je er een boog omheen moet tekenen. Dat is puur een kleine verbetering en geen vereiste.
Vooruit, ik schaar dit onder het genre ’tekenspel’ of ‘partyspel’ en daar moet je van houden. Binnen die genres is Connecto een toegankelijk spel. De spelregels zijn eenvoudig, iedereen kan het en een potje duurt niet lang.
Ik zou alleen niet aanraden om Connecto met hele ervaren spelers én beginners te doen. Dus mensen die Connecto al vaak hebben gespeeld en mensen die dat niet hebben. Doorgewinterde Connecto spelers zullen dan veel te sterk zijn. Niet alleen omdat ze het tekenen al beter onder de knie hebben, maar vooral omdat ze (on)bewust symbolen weten te vinden. En dat geeft echt een voordeel t.o.v. andere spelers.
En al helemaal als je moet tekenen op de zwart-witte achterkant.
En tja, een potje duurt 8 rondes. Als een andere speler veel beter is en al ver voor staat, kun je soms al na 6 rondes stoppen omdat hij of zij niet meer in te halen is.
Strategie of Geluk?
In Connecto draait het vooral om hoe snel je dingen vindt én hoe snel je voorwerpen herkent.
Strategie komt er niet bij kijken.
Je kunt een paar tactische keuzes maken. Ik zelf zou bijvoorbeeld eerst symbolen tekenen die alleen staan. Die omcirkel je. Dit geeft al snel een richting op je spelersbord waardoor je andere symbolen sneller kunt vinden.
Geluk zit er ook wel bij in. Stel dat je een open- of gesloten pad hebt. Die is voor iedereen hetzelfde, maar de plek waar je begint verschilt meestal. Je kunt nu het geluk hebben dat jij bij een symbool begint waardoor cruciale vormen nét wat sneller zichtbaar zijn. Dit maakt dat jij sneller zou kunnen raden wat het is.
Hoe dan ook, strategie, tactiek en geluk spelen een kleine rol. Het gaat vooral om enkele competenties.
Spelmechanisme
Je vindt 2 spelmechanismen terug in Connecto.
De eerste is Real-Time. Er zijn geen beurten en iedereen speelt tegelijkertijd. Je probeert zo snel mogelijk iets te halen. In het geval van Connecto probeer je zo snel mogelijk te raden wat er wordt getekend.
Spellen waar ik al snel aan moet denken met hetzelfde mechanisme zijn Galaxy Trucker, Ubongo, Pendulum en Stay Cool.
De tweede is Line-Drawing. Dit betekent simpelweg dat je lijnen moet tekenen om iets te realiseren. Iets verbinden, iets uitsluiten, iets creëren, enzovoorts. Bij Connecto verbind je symbolen om een tekening te creëren.
Dit mechanisme zie je bijvoorbeeld terug in Next Station London, Starlink en een onderdeel van Catch the Plane.
Interactie
De enige vorm van interactie in Connecto is de concurrentie die er heerst. Spelers willen zo snel mogelijk raden wat ze tekenen. En het goed raden natuurlijk.
Een leuk detail vind ik dat de speler die de oplossing als eerste goed raadt, zijn of haar spelersbord daarna moet omdraaien. Deze speler moet het volgende raadsel zonder kleur spelen en tekenen op een zwart-wit speelveld.
Dat is een stuk moeilijker en houdt de puntentelling enigszins in balans.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid prima. Je hebt 184 verschillende raadsels en dat geeft for the time being veel speelplezier.
Heb je de kaarten er allemaal doorheen gejaagd? Dan kun je Connecto, afhankelijk van je geheugen, een tijdje niet meer spelen. Je zult de vormen toch herkennen.
Ik denk wel dat je het later nog een keer zou kunnen spelen hoor. Maar na welk termijn dat is verschilt per persoon. Mensen met een beter geheugen moeten langer wachten. En ja, misschien kunnen zij het wel helemaal niet meer spelen.
Tot slot raad ik aan dit altijd met dezelfde groep te spelen, want dan zijn de niveaus gelijk. Op de lange termijn kan dat invloed hebben op de herspeelbaarheid. Immers, als je bijvoorbeeld verhuist en het met andere personen gaat spelen, heb je toch last van een niveauverschil.
Mijn Connecto spel review in het kort?
Ik vind Connecto een origineel en laagdrempelig tekenspel. Het is geschikt als partyspel voor een groep vrienden en als familiespel voor het hele gezin. Het is een spel dat iedereen kan (symbolen zoeken, verbinden en raden wat je tekent), maar wat niet iedereen leuk vindt. Jij weet zelf het beste of je dit leuk zult vinden of niet. Mijn enige advies is om dit altijd met dezelfde groep te spelen, omdat niveauverschillen een streep door de fun kunnen zetten.
5 – Connecto: Waar te koop?
Je kunt het spel Connecto o.a. bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het gezelschapsspel Connecto. Het werd bedacht door Olivier Mahy en internationaal uitgebracht door BLAM!. Geronimo Games verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Connecto review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!