Onlangs ontving ik een aantal spellen van 999 Games. Het bordspel Crown of Emara is het spel waar ik het meest benieuwd naar was. Het ziet er mooi uit en ik heb er goede dingen over gelezen.
Maar is het echt zo ‘mooi’ en ‘goed’?
In dit blog laat ik je zien hoe het spel eruit ziet en vertel ik je hoe je het speelt. In mijn Crown of Emara review kun je lezen wat ik ervan vind!
Voordat je begint met lezen: 999Games.nl gaf mij het spel Crown of Emara zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Om de leesbaarheid van dit blog te waarborgen, heb ik in hoofdlijnen de volgende hiërarchie voor dit blog bedacht:
- Algemene Informatie
- Kort Speloverzicht
- Wat zit er in de doos?
- Crown of Emara Spel: Uitleg
- Crown of Emara Spel: Review
- Crown of Emara Spel: Waar te koop?
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 45-75 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999Games
- Spelauteur: Benjamin Schwer
- Illustrator: Dennis Lohausen
- Te koop bij: 999Games.nl – Spellenrijk.nl – bol.com
2 – Kort Speloverzicht
“Het kleine koninkrijk Emara kan op goede tijden terugkijken: onder de heerschappij van de wijze Koning Theodorius zijn oorlogen, opstanden en andere onaangename gebeurtenissen tot een vage herinnering verworden. Elke keer lag het welzijn van zijn onderdanen de Koning meer aan het hart dan pure macht en grote rijkdom.
Nu moet ook de troonopvolging naar de zin van het volk worden geregeld: alleen de persoon die zich het beste om de burgers van Emara bekommert, mag de kroon dragen.
Om de vaardigheden van de kandidaten te beoordelen, heeft de Koning met zijn raad een opdracht opgesteld, die tegelijkertijd een praktische functie heeft.
Zijn opvolger wordt degene die de meeste naar de hoofdstad verhuizende burgers voor zich wint. Dat lukt echter uitsluitend als hij de migranten een dak boven hun hoofd kan geven. Daarom is het uitvoeren van bouwwerkzaamheden in de stad één van zijn belangrijkste taken.
Wie slaagt erin om in de voetsporen van de oude Koning te treden? De Kroon van Emara wacht!”
3 – Wat zit er in de doos?
Als je de doos van Crown of Emara opent, vind je de volgende onderdelen:
- 1 Scorespoor (bestaat uit 2 delen)
- 4 Landlocaties (dubbelzijdig)
- 4 Stadlocaties (dubbelzijdig)
- 1 Adeltableau
- 4 Spelertableaus
- 16 Boeken
- 12 Zegelringen
- 12 Gouden Munten
- 12 Broden
- 12 Gunstfiches
- 4 Donatiefiches
- 4 Geschenkfiches
- 1 Scorefiche voor Steen
- 1 Scorefiche voor Brood
- 1 Standbeeld
- 36 Actiekaarten
- 20 Adelkaarten
- 14 Gebeurteniskaarten
- 22 Adviseurskaarten
- 4 Overzichtskaarten
- 44 Grondstoffen
- 11 Hout
- 11 Laken
- 11 Graan
- 11 Steen
- 32 Speelstukken, per kleur:
- 2 Raadslieden
- 4 Ambachtslieden
- 1 Burger
- 1 Huis
- 1 Boekje Crown of Emara spelregels
Hieronder kun je zien hoe de voorkant van de doos eruit ziet. Persoonlijk vind ik dit trouwens echt een mooie kleurstelling:
Je vindt een mooi overzicht op de achterkant van de doos:
Als je de deksel ervan af haalt, zie je dit:
En als de doos leeg is, zie je onderstaande inlay. Niet per se heel praktisch, maar het houdt het speelmateriaal enigszins op zijn plek.
De Crown of Emara spelregels bestaan uit 12 bladzijden. Echter, er staan diverse verduidelijkingen en spelvarianten in. Je moet 6 bladzijden lezen voordat je kunt beginnen. De rest komt later wel.
De basis van het speelbord wordt gevormd door 4 land- en 4 stadlocaties:
Deze zijn overigens dubbelzijdig gedrukt. De achterkant had inhoudelijk overigens anders kunnen zijn, maar dat is helaas niet het geval:
Je legt de 4 bij elkaar horende stukken als een puzzel in elkaar in het midden van de tafel:
Naast het speelbord leg je het scorespoor (die je dus nog even aan elkaar moet maken):
Daar weer naast leg je het Adeltableau:
Elke speler krijgt een spelerstableau en speelstukken in zijn kleur:
Daarnaast krijgt elke speler een overzichtskaart én actiekaarten. Deze kaarten zijn voor alle spelers hetzelfde!
De gunstfiches, boeken en donatiefiches komen op de stadslocatie met de Kathedraal te liggen:
De geschenkfiches en de zegelringen plaats je op de stadslocatie met het Kasteel:
De munten komen op de stadslocatie met de Markt te liggen:
Op het stadsdeel met de Bouwplaats komen de scorefiches voor steen en brood te liggen:
De grondstoffen worden op de betreffende landlocatie gelegd. Daarnaast worden de broden op de tegel met het graan gelegd.
Tot slot zijn er nog Adviseurskaarten, Gebeurteniskaarten en Adelkaarten:
De speler die in een ronde mag beginnen heeft het standbeeld:
4 – Crown of Emara Spel: Uitleg
Het doel van het spel Crown of Emara is om de meeste punten te halen. De speler die na 6 rondes de meeste punten heeft gehaald, wint het spel.
4.1 – De startopstelling
Hieronder zie je een foto van een startopstelling met 3 spelers. Deze spelers hebben ieder een eigen tableau, kaartendeck bestaande uit 9 kaarten en gekleurd speelmateriaal van o.a. 2 raadslieden (staan op het bord) en ambachtsmannen (staan op het spelerstableau).
De belangrijkste onderdelen zijn de landlocaties en de stadlocaties. Op het land kun je grondstoffen verdienen. In de stad kun je die grondstoffen gebruiken om te investeren in burgerpunten en bouwpunten. Links ligt nog het adeltableau en rechts het scorespoor.
4.2 – Het spelverloop
Je speelt het Crown of Emara spel in 6 rondes. Aan het begin van elke ronde neemt elke speler ongezien 3 actiekaarten van zijn deck. Als je aan de beurt bent moet je één zo’n kaart spelen en een aantal acties doen. Dit doe je om de beurt, totdat iedereen geen actiekaarten meer heeft. Dan is er een ronde voorbij.
Goed. Welke acties kun je zoal doen? Dat zijn de volgende:
- Kaartacties
- Verplaatsingsacties
- Bonusacties
Kaartacties
Op elke kaart die je speelt staat iets afgebeeld. Dit stelt een mogelijke actie voor die je kunt doen. Denk hierbij aan het nemen van een grondstof, iets kopen met korting óf een willekeurige actie van een stadslocatie doen. Deze actie wordt ook wel een kaartactie genoemd.
Verplaatsingsacties
Als je een kaart speelt moet je deze op één van de drie plekken onder je spelerstableau neerleggen:
Je kunt zien dat boven elke plek een laarsje staat met een getal erin. Dit getal staat voor het aantal vakjes dat één van je raadslieden mag lopen op óf een landlocatie óf een stadslocatie (dus niet beide!). Het vakje waar het raadslid eindigt geeft een aantal acties weer. Deze acties mag je nu uitvoeren. Dit worden de verplaatsingsacties genoemd.
Op de landlocaties kun je twee dingen doen. Je kunt (1) grondstoffen van de landtegel nemen en (2) graan omzetten in brood.
Bij stadslocaties zit hier iets meer variatie in. Zie hieronder. De bovenste tegel is de Bouwplaats, de rechtertegel is de Markt, de onderste tegel is het Kasteel en de linkertegel is de Kathedraal.
Bij de Bouwplaats kun je de grondstoffen steen en hout inleveren om bouwpunten te krijgen. Als je brood inlevert krijg je burgerpunten. Immers, materiaal investeer je in de bouw, eten investeer je in mensen.
Op de Markt kun je grondstoffen verhandelen voor gouden munten. Deze dienen als ‘joker’ voor een willekeurige grondstof. Daarnaast kun je op de markt boeken inleveren om burgerpunten te verdienen.
In het Kasteel kun je grondstoffen schenken aan de koning. Na zo’n schenking krijg je een zegelring. Deze kun je gebruiken om je adellijke rang te verhogen en extra burgerpunten te scoren. Ook kun je hier een boek inleveren voor bouwpunten.
In de Kathedraal kun je grondstoffen doneren aan de kerk. Na zo’n donatie krijg je één boek en een gunstfiche. Het boek kun je inwisselen voor punten bij andere stadslocaties. Het gunstfiche biedt je eenmalig een voordeel als je een bepaalde stadslocatie bezoekt.
Bonusacties
Er zijn 3 bonusacties die je op elk willekeurig moment van je beurt mag doen (behalve tijdens een actie die nog niet is afgerond).
De eerste is het verhogen van je adellijke rang. Je betaalt met zegelringen en gouden munten. Des te hoger je rang, des te meer je moet betalen én des te meer punten je verdient.
De tweede is een ambachtsman inhuren. Je betaalt de aangegeven grondstoffen van het huisje die op de landlocatie van je raadslid staat. Je plaats je ambachtsman in dát huisje. Vanaf nu produceer je bij een bezoek van je raadslid altijd een grondstof extra. Bovendien ontvang je burgerpunten nadat je een ambachtsman hebt ingehuurd.
De derde actie is een adviseur werven. Op elke stadslocatie liggen 2 kaarten. Dit zijn adviseurs. Je mag als bonusactie een adviseur kopen die op de stadslocatie ligt waar je raadslid staat. Hier betaal je de kosten voor. Vervolgens krijg je direct een voordeel óf een eigenschap waar je de rest van het spel baat bij hebt.
4.3 Einde van het Spel & Puntentelling
Zodra de 6e ronde voorbij is, eindigt het spel en vindt er een puntentelling plaats.
Hoewel je de meeste punten al bijhoudt tijdens het spel (als je bouwpunten en burgerpunten verdient), krijg je aan het einde nog punten voor grondstoffen, munten en zegelringen. Deze punten mag je naar wens verdelen op het scorespoor.
En daar zit een leuke catch van Crown of Emara: je hebt 2 speelstukken op het scorespoor staan:
- Huis (Bouwpunten)
- Burger (Burgerpunten)
Het speelstuk dat het minste aantal punten heeft, geeft jouw score weer. Zie het voorbeeld hieronder. Blauw heeft een eindscore van 69 (en wint het spel), groen van 58 en rood óók 58.
5 – Crown of Emara Spel: Review
Ik vind Crown of Emara er echt vet uitzien. Complimenten voor Dennis Lohausen, die veel spel-illustraties doet, waaronder Het Dorp en Marco Polo. En die stijl herken je misschien wel!
Maar de verschillende speelstukken, de dynamische land- en stadlocaties en de compacte spelertableaus. Damn, stuk voor stuk stralen ze niet alleen kwaliteit uit, maar tonen ze ook fraai artwork. Toen ik Crown of Emara voor het eerst op tafel had liggen, was ik écht blij met wat er lag. En dan had ik het nog niet eens gespeeld ;).
Crown of Emara is eigenlijk een vrij eenvoudig bordspel. Tóch verwachtte ik, na het zien van de doos, dat ik vrij veel spelregels moest gaan lezen. Dit viel best mee. Ook verwachtte ik een complex spel toen het eenmaal op tafel lag. Maar ook dát viel mee.
Een voordeel aan Crown of Emara is dus dat je qua grootte een bovengemiddeld spel op tafel hebt liggen, maar dat het spelmechanisme best makkelijk is. Daar ligt alleen ook een valkuil. Ik denk namelijk dat veel mensen dit gezelschapsspel links laten liggen omdat het te complex aanvoelt, terwijl dat het niet is.
Een ander voordeel van Crown of Emara is de herspeelbaarheid. Die ligt best hoog. Je kunt wisselen met de land- en stadlocaties, je hebt elke ronde te maken met een gebeurtenis en je kunt zelfs het aantal actiekaarten aanpassen. Deze herspeelbaarheid is alleen niet aan het thema te danken, maar aan de combinatie van spelmechanismes.
Wat ik ook zeker waardeer is het puzzelwerk. Je kunt per beurt kijken wat je het meeste oplevert. Er komt relatief veel denkvermogen en logica bij kijken. Overigens kan ook dit een probleem opleveren. Want als elke speler 10 à 15 minuten gaat nadenken over zijn beurt, verlies je het vloeiende tempo dat Crown of Emara te bieden heeft.
Mijn Crown of Emara review in het kort: Een opvallend mooi, tactisch en relatief groot bordspel dat makkelijker wegspeelt dan je in eerste instantie misschien verwacht!
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
6 – Crown of Emara Spel: Waar te koop?
Je kunt Crown of Emara online bestellen op 999Games.nl, Spellenrijk.nl en bol.com.
Nu ben jij aan de beurt!
Met dit blog heb ik je verteld over 999Games’ Crown of Emara. Ik liet je zien wat er in de doos zit, heb verteld hoe je het bordspel speelt én besloot met mijn Crown of Emara review.
Als je meer wil weten over dit spel, mag je altijd vragen stellen in een reactie. Ik zal m’n best doen de vraag zo snel mogelijk te beantwoorden!
Ken jij Crown of Emara al? Wat vind jij van dit gezelschapsspel? Ik hoor je mening graag in een reactie!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van Cari R. van Pixabay.