Na het succes van CuBirds en Wild Cards brengt Gam’inBIZ weer een nieuw spel in soortgelijke stijl uit: Cubosaurus. Dit is wederom een luchtig kaartspel waar je setjes moet maken en een interessante twist voor leuke interactie zorgt.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Cubosaurus review!
Voordat je begint met lezen: Gam’inBIZ gaf mij het kaartspel Cubosaurus zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je op de boerderij talloze dieren vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel
- Aantal Spelers: 2-5 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Gam’inBIZ
- Spelauteur: Fabien Tanguy
- Illustrator: Kristiaan der Nederlanden
- Te koop bij: GaminBIZ.nl – bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Cubosaurus:
- 55 Kaarten:
- 49 Dinokaarten
- 6 Nestkaarten
- 10 Evolutietegels
- 40 DNA-Fiches
- 1 Cubosaurus spelregels (Nederlands)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Je vindt de Cubosaurus spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:
Je krijgt 49 dinosaurus-kaarten. Dit is de achterkant:
Er zijn 7 soorten dinosaurussen en van elke soort zitten 7 kaarten in het spel. Je hebt de Tyrannosaurus, Pterodactylus, Pentaceratops, Stegosaurus, Brontosaurus, Grijze Raptor en Zwarte Raptor.
Daarnaast is er van elke soort een nestkaart (de raptors delen een nest). De achterkant is hetzelfde als die van de dino-kaarten.
Dan zijn er nog evolutietegels voor eenmalige bonussen of punten. Dit is de achterkant:
En zo ziet de voorkant van elke tegel er uit:
Tot slot heb je nog DNA-Fiches om de Evolutietegels mee te kopen:
3 – Cubosaurus: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Cubosaurus? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Cubosaurus speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Cubosaurus?
In Cubosaurus verzamelen spelers kuddes dinosauriërs. Aan het begin van je beurt voeg je al je handkaarten toe aan je kuddes óf geef je alle handkaarten door. Heb je aan het begin geen handkaarten (omdat je voorganger ze aan zijn of haar kudde heeft toegevoegd)? Dan trek je er één van de stapel. Ook die mag je spelen óf doorgeven. Geef je kaarten door? Dan moet je één kaart uit je kudde toevoegen aan de hand die je weggeeft.
Uiteindelijk leveren je kuddes punten of minpunten op. Dit hangt af van de dinosoort en de hoeveelheid kaarten die je ervan hebt. De speler die na 2 rondes de meeste punten heeft, wint het spel.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Cubosaurus. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Schud alle kaarten (dino’s en nesten), trek er 10 voor elke speler die meedoet en vorm daar een nieuwe trekstapel mee. Geef vervolgens elke speler 4 kaarten die hij of zij open voor zich neer legt. Dit zijn de kuddes waar je mee begint. Bepaal de startspeler en you’re good to go!
Speel je met de Evolutietegels? Schud dan alle tegels, trek er zoveel als het aantal spelers + 1 en leg deze open op tafel. Pak ook een DNA-fiche voor elke dinosaurus voor je waar zo’n fiche op staat afgebeeld.
Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Cubosaurus in 2 rondes (3 rondes bij 2 spelers). Na elke ronde vindt er een soort reset met puntentelling plaats. De startspeler begint elke ronde. In de eerste ronde zijn spelers vervolgens met de klok mee aan de beurt. In de tweede ronde is de beurtvolgorde tegen de klok in.
Je beurt
Tijdens je beurt kun je één van onderstaande acties doen:
- Alle handkaarten aan je kuddes op tafel toevoegen.
- Alle handkaarten + 1 uit je kudde doorgeven.
Als je alle handkaarten aan je kuddes wilt toevoegen, moet je alle kaarten toevoegen. Dus ook kaarten die minpunten opleveren.
Heb je geen handkaarten gekregen (omdat de speler die voor jou aan de beurt was alles aan z’n kuddes heeft toegevoegd)? Dan begin je de beurt door 1 kaart van de trekstapel te nemen. Voor deze kaart moet je kiezen: toevoegen aan je kuddes of doorgeven aan de volgende speler.
Als je alle handkaarten wil doorgeven, moet je er eerst 1 kaart van je eigen kudde aan toevoegen. Pas daarna mag je het doorgeven.
Dino’s en nestkaarten
Er zijn 5 soorten dino’s die bij 1, 2, 3 of 4 kaarten respectievelijk de volgende punten opleveren:
- Tyrannosaurus: 4 / 1 / -2 / -5
- Stegosaurus: 2 / -1 / -2 / 8
- Brontosaurus: -3 / 2 / 5 / -5
- Pterodactylus: -1 / -1 / -1 / -1
- Pentaceratops: -3 / -1 / 3 / 7
Dan heb je nog grijze en zwarte velociraptors. Elke losse raptor is minpunten waard, maar elke set met 1 grijze en 1 zwarte raptor levert weer pluspunten op.
Tot slot heb je nog voor elke dinosoort een nestkaart. Heb je een nestkaart tussen je kuddes? Dan krijg je aan het einde van het spel punten als jij van alle spelers de meeste dino’s (of gelijkspel) van die soort hebt. Heeft een andere speler er meer dan jij? Dan krijg je minpunten.
Evolutietegels
Voor elke dino die je in je speelgebied plaatst én waar een DNA-symbool op staat, mag je een DNA-fiche pakken.
Nadat je handkaarten hebt gekregen (of getrokken) en voordat je handkaarten speelt (of doorgeeft), mag je 1 evolutietegel kopen en voor je neerleggen. Tegels met een bliksem voer je direct uit. Tegels met een ster leveren punten op aan het einde van de ronde.
Evolutietegels met een bliksem kunnen je helpen om van vervelende kaarten af te komen of om andere spelers te dwarsbomen.
Na een ronde
Als de eerste ronde voorbij is volgt een puntentelling. Je scoort punten voor dino’s, nesten en evolutietegels met ster. Nadat de punten zijn genoteerd, bereid je de volgende ronde voor.
Schud alle 55 kaarten weer, trek er 10 per speler en geef elke speler er 4. Voeg gekochte evolutietegels toe aan de trekstapel, schud deze en vul het aanbod weer aan totdat er een aantal ligt dat gelijk is aan het aantal spelers + 1.
En onthoud, ditmaal is de beurtvolgorde naar rechts!
3.3 – Einde van het spel
Na de 2e ronde eindigt het spel en volgt nog één keer een puntentelling. Ditmaal krijg je punten voor:
- Dino’s
- Nesten
- Evolutietegels met ster
- DNA-fiches (1 punt per 2 fiches)*
*Deze scoor je alleen aan het einde van het spel. Niet na de eerste ronde!
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is het hoogste aantal punten in de laatste ronde. Nog steeds gelijk? Dan deel je de overwinning.
4 – Cubosaurus: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Cubosaurus recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Cubosaurus gaan spelers kuddes dino’s verzamelen. Zie het als ehm, je eigen Jurassic Park bouwen, if you will. Concreter wordt het niet.
Is dat erg? Nee hoor.
Door de dinosauriërs voelt het gek genoeg logisch wat je aan het doen bent. Ook al is het een abstract gegeven natuurlijk.
Daarnaast vind ik dino’s altijd gaaf. Combineer dat met het herkenbare, kubusachtige artwork van Kristaan der Nederlanden (o.a. bekend van CuBirds en Wild Cards) en je krijgt opvallende, schattige looks en fraaie kleuren. Nou, dan kan ik niet anders dan zeggen dat ik het een feestje vind om Cubosaurus op tafel te leggen.
Wat ik ook fijn vind, is hoe eenvoudig en duidelijk de iconografie eigenlijk is. Op elke kaartsoort staat aangegeven hoe deze min- of pluspunten oplevert en van welke soort deze is. Het dino-symbool in de linker bovenhoek is misschien niet eens nodig, maar voor de volledigheid wel handig.
Nog een leuk detail is dat elke kaart nét even anders is. En dan bedoel ik per dinosoort. Alsof er van elke dino 7 pasfoto’s zijn gemaakt en het beest telkens een ander gezicht trok, maar de achtergrond hetzelfde is gebleven. Leuk gedaan.
Misschien had ik het wel fijn gevonden als er een witte rand rondom te kaarten zat. Je pakt kaarten nog best vaak van tafel (zeker bij het doorgeven) en als je dan je nagels eronder wil doen, ontstaan er nog wel eens wat beschadigingen. Met dunne witte randjes vallen die minder op. Al snap ik ook dat dit de kaarten niet per se mooier maakt.
Een luxe toevoeging zou een scoreblokje met potlood zijn geweest. Iets waar je per dino snel de score kunt invullen en vervolgens het totaal kunt optellen. Wij deden dit of uit het hoofd of met een gewoon memo-blaadje. Werkt net zo goed hoor. Daarom zeg ik ‘luxe’ toevoeging.
Tot slot vind ik het een goede toevoeging om op sommige evolutietegels een ‘vlammetje’ te zetten voor als de eigenschap wat agressief is naar andere spelers toe. Ik ken best wat spelers die niet van dergelijke interactie houden. Voor hen zou het ideaal zijn dat je die kaartjes makkelijk kunt skippen.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Cubosaurus spelregels volledig, duidelijk en een fijne opmaak hebben. De regels zijn volledig omdat tot dusver al mijn vragen zijn beantwoord. Ik vind ze duidelijk omdat ik snel kan vinden wat ik nodig heb. En de opmaak is fijn omdat er goede tussenkoppen zijn, er gebruik wordt gemaakt van bullets én handige illustraties.
Mijn enige twijfel zit ‘m in de lengte van de regels. Ik heb het gevoel dat ze iets korter geformuleerd konden worden.
Hoe dan ook: de Cubosaurus spelregels zijn eenvoudig. Het is te definiëren als een kort, simpel spelletje. Qua complexiteit (niet per se qua gameplay) kun je het vergelijken met:
- Draftosaurus
- Kingdomino
- Codenames
- Guillotine
- Perudo
Dit neemt niet weg dat je met regelmaat moet gaan nadenken. Met name onderstaande vraag zal vaak in je hoofd opduiken:
“Is het ’t waard om deze dino’s aan je eigen kudde toe te voegen of kun je ze toch beter doorgeven?”
Mijn ervaring is dan ook dat het spel vlot kan verlopen, maar dat er ook beurten zijn die wel iets langer zullen duren.
Kijk. Leveren je handkaarten alleen maar punten op? Makkelijke keuze. Lekker neerleggen die dino’s.
Leveren ze plus- en minpunten op? Dan moet je eerst het sommetje maken. Bij pluspunten kun je ze meestal beter bij jezelf neerleggen en bij minpunten kun je ze meestal beter doorgeven.
MAAR.
Het blijft in scenario 2 altijd interessant om ook te kijken naar de spelers die na jou komen. Hoeveel baat hebben zij bij de kaarten? Krijgen ze er minpunten door? Of juist ook veel pluspunten? En hebben ze daarmee meer of minder punten in totaal dan jij?
Naarmate het spel (of eigenlijk de ronde) vordert komt scenario 2 vaker voor. Het uitrekenen kan wat lang duren en dat zal niet iedereen leuk vinden.
Daar komt ook bij dat Cubosaurus vol interactie zit. Je kunt kaarten doorgeven omdat ze jou minpunten opleveren óf je kunt ze doorgeven omdat ze een ander minpunten opleveren. Dit laat zien dat je elkaar dus best wel een beetje bewust kunt naaien.
Al met al is Cubosaurus een toegankelijk, simpel spelletje. Leuk voor even tussendoor. Iedereen krijgt dilemma’s voor z’n kiezen en je zult andere spelers soms dwarsbomen. Daar moet je dus wel van houden.
Strategie of Geluk?
Cubosaurus is een mix van geluk en tactiek.
De geluksfactor zit ‘m in de kaarten die jij en je tegenstanders trekken. Ik heb bijvoorbeeld een potje gehad waarbij één speler steeds een Pentaceratops van de trekstapel trok. Daar moet je er 3 of 4 van hebben om respectievelijk 3 of 7 punten te scoren. Nou, hij tikte die 7 punten wel aan. Een ander trok steeds een Pterodactylus, die altijd -1 waard is.
En wat dacht je van 4 DNA-Fiches krijgen met je 4 startkaarten? Als je het krijgt heb je geluk, zo niet? Dan heb je pech.
Dus oké, je moet wel wat geluk hebben ja.
Dat neemt niet weg dat je wat slimme keuzes kunt maken. Je kunt elke keer het sommetje maken hoeveel punten (of minpunten) een hand jou gaat opleveren. Je kunt ook kijken hoeveel punten het de speler na jou gaat opleveren als je ‘m doorgeeft. En het voordeel van kaarten doorgeven is ook dat je slechte kaarten uit je kuddes kunt halen. Enfin, meestal komt hier wel een verstandige keuze uit.
Al zal je soms ook moet kiezen uit 2 kwaden omdat het jou minpunten zou opleveren en de speler na jou pluspunten. Wat doe je dan? Nouja, ik kijk dan in ieder geval naar de totale scores. Dus ook in combinatie met de scores uit de vorige ronde.
En soms kun je ook zo brutaal zijn om met elkaar te overleggen. Staat een speler na ronde 1 ver voor? Dan kan het zinvol zijn om met 2 of zelfs 3 spelers een hand te vormen die uitermate slecht is voor die ene speler. Is dat leuk? Dat verschilt per groep, maar het kan een tactische keuze zijn.
Kansberekening toepassen heeft niet heel veel nut trouwens. Je weet namelijk nooit hoeveel dino’s er van elke soort in zitten. Wel kun je kijken hoeveel dino’s er al op tafel liggen van één soort. Des te meer dino’s van één soort op tafel, des te kleiner de kans dat er nog nieuwe kaarten van bij komen. Deze kennis kan je helpen bij het maken van keuzes.
Hoe dan ook, je zult moeten roeien met de riemen die je hebt. Je kunt niks plannen en zult elke beurt even moeten kijken wat je nu het beste kunt doen.
Spelmechanisme
De basis van Cubosaurus wordt gevormd door 2 mechanismen:
Het eerste spelmechanisme is Closed Drafting. Met dit mechanisme krijgen spelers gedekt kaarten. In sommige gevallen moet je er een of meer kiezen en de rest doorgeven. Bij Cubosaurus trek je gesloten een kaart óf je krijgt (deels) gesloten kaarten. Als je kaarten doorgeeft moet je altijd één kaart uit je eigen kudde pakken. Dus nu ik er over nadenk, is het een combinatie van Closed & Open Drafting.
Je kent Closed Drafting misschien wel uit 7 Wonders, It’s a Wonderful World, Mille Fiori en kleinere kaartspelletjes als Ohanami, Ecosystem en Sushi GO!
Het mechanisme dat het spel grotendeels bepaalt is Set Collection. Dit betekent dat je setjes moet maken van kaarten, fiches of ander speelmateriaal. In Cubosaurus verzamel je kaarten van dezelfde dino’s. Je kunt niet zomaar oneindig kaarten verzamelen, though. Afhankelijk van het aantal kaarten leveren de dino’s punten of minpunten op.
Set Collection ken je wellicht van Point Salad, Lost Cities, Splendor en Jaipur.
Het idee van Cubosaurus dat je setjes moet maken en dat elke set punten of minpunten waard is, afhankelijk van de grootte, doet me het meest denken aan Point Salad. Ook daar kunnen punten en minpunten alle kanten op schieten. Ik zie ook gelijkenis met Lost Cities, al werkt het daar één kan op: des te groter de set, des te meer punten.
Interactie
Cubosaurus bevat een mix van passieve en agressieve interactie.
Je zult met regelmaat naar je eigen kuddes kijken als je kaarten krijgt. Vooral als de handkaarten je alleen maar punten en/of DNA Fiches opleveren. Dan leg je ze gewoon neer en klaar. Dit kan betekenen dat je specifieke kaarten weghoudt bij andere spelers, zonder dat je jezelf daar bewust van bent. En dat schaar ik onder passieve interactie.
In de meeste gevallen kijk je echter ook naar de kuddes van andere spelers. Vervolgens kan het 2 kanten op:
Óf je kiest er bewust voor om dino’s weg te houden bij de volgende speler, omdat ze hem of haar teveel punten opleveren.
Óf je kiest er bewust voor om dino’s juist weg te geven aan de volgende speler, omdat ze hem of haar dan minpunten opleveren. Behalve als deze speler er natuurlijk zelf ook voor kiest om de kaarten weg te geven. Dan verleg je in ieder geval de keuze en dat geeft misschien wel een fijn gevoel ;).
En dan zijn er natuurlijk nog de evolutietegels. De tegels met een vlammetje maken dat je kaarten bij andere spelers kunt verwijderen, verplaatsen, stelen en/of ruilen. Met dit soort acties maak je natuurlijk geen vrienden.
Dus al met al zit er veel agressieve interactie in Cubosaurus.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Cubosaurus is prima.
Het speelmateriaal biedt meer dan voldoende variatie. Je spaart elke keer weer andere dino’s, krijgt elke keer weer andere handkaarten en moet daarmee dus elke keer weer andere sommetjes maken. Inhoudelijk verandert er dus best veel.
Het overkoepelende spelverloop is echter wel steeds hetzelfde. Voor mensen die juist van eenvoudige kaartspellen houden is dat prima. Immers, dan hoef je ook niet steeds nieuwe dingen te leren. Voor ‘veelspelers’ wordt Cubosaurus misschien te snel eentonig.
Ik zelf vind het leuk om Cubosaurus zo nu en dan op tafel te leggen. Het is een aangename filler game.
Mijn Cubosaurus review in het kort?
Ik vind Cubosaurus een leuk spelletje met fraaie, herkenbare illustraties van Kristiaan der Nederlanden (CuBirds en Wild Cards). De regels zijn eenvoudig, al zullen spelers de nodige dilemma’s voor hun kiezen krijgen. Sommige beurten zullen dan ook wat langer duren dan andere, maar onderaan de streep blijft het een aangenaam kort spelletje dat me doet denken aan Point Salad, Draftosaurus en Lost Cities. Let wel: ondanks de lieflijke uitstraling van de dino’s is het eten of gegeten worden. Je ontkomt er niet aan om andere spelers prooi te maken van jouw keuzes.
5 – Cubosaurus: Waar te koop?
Je kunt het kaartspel Cubosaurus online bestellen op GaminBIZ.nl, bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het kaartspel Cubosaurus. Het werd bedacht door Fabien Tanguy en internationaal uitgebracht door Catch Up Games. Gam’inBIZ verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Cubosaurus review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Hoi,
Gisteren voor het eerst gespeeld met 4 personen. Is makkelijk te leren en was erg leuk.
Nou kan je het met 2 spelers spelen, heb je daar ervaring mee? Het lijkt mij dat je dan steeds kaarten blijft doorgeven of valt dat mee?
En er staan volgens mij geen extra spelregels in voor 2 personen, of hebben we er overheen gelezen?
Groetjes Annette
Beste Annette,
Bedankt voor je vraag.
Als ik het mij goed herinner verandert er niet zo veel. Behalve dat je een extra ronde hebt.
Met 2 spelers ben je sneller (en vaker) aan de beurt. Voor de flow van het spel is dat oké. Daar komt bij dat je meer grip hebt op het spel. Je hoeft immers 1 persoon te voorspellen en niet 2 of meer.
Met 3 of meer spelers is het wat onvoorspelbaarder, maar neemt ook de interactie toe. Je kunt spelers in posities duwen dat ZIJ een moeilijke keuze moeten maken en niet jij. Dat element is met meer spelers veel leuker.
Ofwel, met 2 spelers is Cubosaurus wat tactischer en met meer spelers wat onvoorspelbaarder (doch grappiger).
Hopelijk beantwoord dit je vraag.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl