De Crew was vorig jaar een van de meest verslavende spellen die ik heb gespeeld. Ik kon er geen genoeg van krijgen en vrienden en familie ook niet.
Onlangs bracht 999 Games De Crew Missie Diepzee (wederom van Thomas Sing) uit en je kunt je voorstellen dat ik erg benieuwd ben naar deze variant. Ik vraag me vooral af of dat het wel echt vernieuwend is.
Tijd om daar eens in te duiken!
In dit blog laat ik je foto’s zien van het speelmateriaal, geef ik de speluitleg en deel ik mijn De Crew Missie Diepzee review met je.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het kaartspel De Crew Missie Diepzee zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals de diepzee uit meerdere niveaus bestaat, zo bestaat dit blog uit meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel
- Aantal Spelers: 2-5 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Thomas Sing
- Illustrator: Marco Armbruster
- Te koop bij: 999Games.nl – bol.com – Spellenrijk.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij De Crew Missie Diepzee:
- 40 Grote speelkaarten:
- 36 Kleurenkaarten (in 4 kleuren van 1 t/m 9)
- 4 Onderzeebootkaarten met waarde 1 t/m 4
- 5 Grote herinneringskaarten
- 96 Kleine opdrachtkaarten
- 5 Sonarfiches
- 1 Noodsignaalfiche
- 1 Boekje spelregels
- 1 Logboek
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
En hieronder zie je de binnenkant:
Je vind de De Crew Missie Diepzee spelregels terug in een boekje van 24 bladzijden:
En je krijgt er een logboek bij met 32 opdrachten:
Dan zijn er diverse grote kaarten:
En die kun je onderverdelen in kleurenkaarten (1 t/m 9 in vier kleuren):
En in 4 onderzeebootkaarten:
Ook krijg je herinneringskaarten:
En wat zou de crew nou zijn zonder kleine opdrachtkaarten? Gelukkig krijg je er daar een heleboel van:
De speler die de na het delen de zwarte 4 krijgt, wordt kapitein. Deze speler krijgt ook onderstaande figuur:
Dan zijn er nog 5 sonarfiches die als enige manier van communicatie dienen:
Tot slot is er een noodsignaalfiche, voor als jij en je team het écht niet meer weten:
3 – Verschil tussen De Crew & Missie Diepzee?
Wat is het verschil tussen De Crew & Missie Diepzee?
Er zijn eigenlijk 3 verschillen.
Ten eerste is het thema anders. De Crew speelt zich af in de ruimte, terwijl De Crew Missie Diepzee zich in de oceaan afspeelt. Niet zo spannend verder.
Het tweede, veel grotere verschil, zit in de opdrachtkaarten. In De Crew zijn de opdrachten redelijk eentonig en moet je in een specifieke missie altijd hetzelfde aantal opdrachten halen. In De Crew Missie Diepzee zijn de opdrachten meer gevarieerd, zijn er ruim 2x zoveel opdrachten én kan (en zal) het aantal opdrachten dat je in specifieke missies moet halen verschillen.
Tot slot mag je, als er minder opdrachtkaarten zijn dan spelers, een opdrachtkaart weigeren. Wél moeten alle opdrachten zijn verdeeld als je rond bent geweest. Het feit dat je dus kunt weigeren (maar wel een andere speler ergens mee zult opzadelen) geeft je meer controle.
Samenvattend zou ik zeggen dat De Crew makkelijker is en De Crew Missie Diepzee wat uitdagender en gevarieerder.
4 – De Crew Missie Diepzee: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte De Crew Missie Diepzee speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je De Crew Missie Diepzee?
De Crew Missie Diepzee is een coöperatief slagenspel. Jullie moeten als team 32 missies voltooien zonder te communiceren. Elke missie komen er één of meer opdrachtkaarten op tafel. Deze worden onder de spelers verdeeld. De opdrachtkaarten bepalen welke slagen en/of welke kaarten de eigenaren moeten halen (of juist niet).
Halen jullie alle opdrachten? Dan is de missie gelukt. Halen jullie ten minste één opdracht niet? Dan is de missie mislukt en zullen jullie ‘m opnieuw moeten doen.
Het doel is om met zo min mogelijk pogingen de 32 missies te behalen.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van De Crew Missie Diepzee. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Spelverloop
- Missievoorbereiding
- Tijdens een missie
- Einde van een missie
4.1 – Spelverloop
De Crew Missie Diepzee is een coöperatief slagenspel. Jij vormt dus met je medespelers een team. Samen moeten jullie 32 missies halen die in het logboek staan. De catch? Jullie mogen niet communiceren!
Haal je een missie? Dan ga je door naar de volgende. Haal je een missie niet? Dan doe je die missie overnieuw. Per missie noteer je het aantal pogingen dat jullie nodig hadden om te slagen. Het doel is uiteindelijk om de 32 missies met zo min mogelijk pogingen te volbrengen.
Je hoeft trouwens niet alle 32 missies in één keer te spelen. Je kunt na elke missie stoppen en een volgende keer verder gaan. Je moet een reeks van 32 missies alleen wel met hetzelfde team spelen. En wees niet bang: het logboek biedt ruimte om de voortgang van 6 teams bij te houden.
4.2 – Missievoorbereiding
Leg eventuele sonarfiches en herinneringskaarten klaar.
Schud alle opdrachtkaarten en vorm een trekstapel op tafel. Achterop elke opdrachtkaart staat een waarde voor 3, 4 en 5 spelers. De waarde van elke opdrachtkaart wordt bepaald door het aantal spelers waarmee je speelt.
Kijk in het logboek bij de betreffende missie wat de moeilijkheidsgraad is. Nu ga je net zolang opdrachtkaarten trekken totdat de totale waarde van opdrachtkaarten precies gelijk is aan de waarde van de moeilijkheidsgraad.
Het getal moet precies uitkomen. Dus als een opdrachtkaart te hoog is, leg je deze af en pak je een nieuwe. Net zolang totdat je precies uitkomt!
Draai nu alle opdrachtkaarten om.
En denk erom, niemand mag communiceren!
Schud alle kleurenkaarten en onderzeebootkaarten. Verdeel ze gelijkmatig over alle spelers. Bij 3 spelers krijgt één speler een kaart extra. Van al zijn of haar kaarten wordt er eentje niet gespeeld tijdens de missie. Die blijft over.
Iedereen kijkt naar zijn of haar kaarten. De speler die de zwarte 4 heeft maakt dit kenbaar, wordt kapitein en neemt de kapiteinfiguur. Hij of zij kiest nu een opdracht. Vervolgens kiezen spelers met de klok mee een opdrachtkaart totdat ze op zijn.
Dank aan WTULTC van Bordspelmania, die mij attendeerde op de volgende, ontbrekende spelregels in dit blog. Na zijn feedback heb ik die toegevoegd.
Liggen er minder opdrachtkaarten dan spelers? Dan mogen spelers opdrachten weigeren. Ook de kapitein mag dit doen. Denk je dus dat jij geen van de opdrachten kunt halen? Dan neem je er gewoon geen (met het risico dat je er andere spelers mee opzadelt). Let op: elke speler mag maar 1 opdracht kiezen én alle opdrachten moeten zijn verdeeld als je 1x rond bent geweest.
Zodra alle opdrachtkaarten weg zijn, kan het spel beginnen!
De voorbereiding kan ietwat verschillen per missie. Dit wordt dan duidelijk uitgelegd.
4.3 – Tijdens een missie
Tijdens een missie gaan spelers kaarten spelen en slagen halen. De kapitein komt uit met de eerste kaart. Met de klok mee moeten de andere spelers een kaart in dezelfde kleur spelen. Lukt dit? Dan wint de speler die deze slag de hoogste kaart neerlegt. Vervolgens komt deze speler weer met een nieuwe kaart uit.
Heeft een speler de kleur van een gespeelde kaart niet (meer)? Dan mag hij of zij een andere kleur bijleggen.
Is dit een zwarte kaart? Dan speel je een troefkaart en win je de slag. Spelen meer spelers een zwarte kaart? Dan wint de speler met de hoogste zwarte kaart de slag. Let op: je mag alleen met een zwarte kaart troeven als je geen kleur kunt bekennen!
Is dit een van de drie andere kleuren? Dan gebeurt er voor jou niks en wint sowieso een andere speler deze slag.
Door bepaalde slagen te winnen of juist te verliezen kun je opdrachten voltooien.
Elke speler mag 1x per missie communiceren met een groen sonarfiche. De speler mag een kaart op tafel leggen als het de hoogste, enige of laagste kaart van die kleur is (en anders niet). Respectievelijk leg je het sonarfiche boven, midden of onder op de kaart. Je kunt een herinneringskaart op handen nemen die je aan de kaart op tafel herinnert.
Speel je de kaart waar je over hebt gecommuniceerd? Dan draai je het sonarfiche om naar de rode zijde. Deze mag je niet meer gebruiken.
4.4 – Einde van een missie
Een missie eindigt zodra alle opdrachten zijn gehaald of zodra er één missie fout gaat.
- Haal je de missie? Noteer dan het aantal pogingen in het logboek en ga verder met de volgende missie.
- Haal je de missie niet? Doe dan een herkansing (dit mag met dezelfde óf nieuwe opdrachten).
Zoals eerder gezegd kun je na een geslaagde of gefaalde missie gewoon stoppen met De Crew Missie Diepzee en een ander spel gaan doen.
5 – De Crew Missie Diepzee: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze De Crew Missie Diepzee recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
De oceaan intrigeert me. Vooral wat onder water zit. Ik vind het een beetje eng, maar wordt er ook door geboeid. Doordat De Crew Missie Diepzee zich in de oceaan afspeelt, heeft het spel bij mij een streepje voor.
Verwacht alleen niet dat veel speelmateriaal je naar de diepzee brengt. Dat doen alleen de verhalen in het logboek, die je vóór elke missie voorleest. De verhalen tekenen een beeld in je hoofd en creëren sfeer, maar die is van korte duur.
Persoonlijk vind ik dat niet erg, omdat ik tijdens het spel veel teveel moet nadenken. Ik heb geen hersencellen over om me met het thema bezig te houden.
Verder vind ik het speelmateriaal van goede kwaliteit en het ziet er mooi uit. Niet bijzonder, maar mooi en bovendien duidelijk. Meer heeft het niet nodig.
Spelregels & Toegankelijkheid
De spelregels van De Crew Missie Diepzee zijn een flinke kluif. I’m not gonna lie. Ken je toevallig De Crew al? Dan verandert er niet zoveel en hoef je dus niet zoveel door te lezen. Maar als dit je eerste De Crew spel is wat je speelt, dan moet je toch even door wat theorie heen. En ja, er zitten wel afbeeldingen en illustraties bij, maar vooral veel tekst.
Voor mensen die slagenspellen kennen, zal De Crew Missie Diepzee toegankelijk zijn. Idem voor mensen die regelmatig spelletjes spelen.
Behoor je niet tot die 2 groepen? Dan hoef je De Crew denk ik niet direct af te schrijven, maar dan is het wel fijn als iemand de spelregels kent en het je kan uitleggen. Dit kaartspel is namelijk niet extreem moeilijk, al moet je het wel even doorhebben.
Strategie of Geluk?
Er zit zeker wel geluk in De Crew Missie Diepzee. Ik bedoel, je bent afhankelijk van de opdrachtkaarten die worden gespeeld, van de kleurkaarten die je op handen hebt én van de rest van je crew.
Maar.
Je kunt kaarten tellen en slimme keuzes maken. Je weet bijvoorbeeld dat de kapitein altijd minimaal 1 slag haalt (door de zwarte 4). En als je weet dat bepaalde kaarten uit het spel zijn, kun je er bijvoorbeeld mee uitkomen om een slag te halen.
Bovendien mag je dus, indien er minder opdrachtkaarten op tafel liggen dan het aantal spelers, opdrachten weigeren. Hiermee krijg je iets meer invloed op het spel.
Naar mijn mening heeft De Crew Missie Diepzee dus wel wat geluk, maar draait het vooral om slimme keuzes maken. En dat leer je wel na een paar potjes spelen.
Interactie
Ondanks dat je niet mag communiceren (nouja, met sonarfiches wel dan), zit er toch wel interactie in het spel. Want meestal hebben meerdere spelers opdrachten. Je zult elkaar moeten helpen bij het voltooien van die opdrachten. Dat betekent dat je soms een slag moet pakken, de slag moet weggeven of een kaart moet weggooien.
De interactie in het spel zit dus vooral in de hulp die je elkaar, zonder communicatie, biedt.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid is erg hoog. Als je het mij vraagt nóg hoger dan in De Crew. En dat komt vooral doordat je 96 (!) opdrachtkaarten hebt, die bovendien altijd anders worden verdeeld in missies. En dan zijn je handkaarten ook altijd weer anders. Geen enkel spel is dus hetzelfde.
Zelfs als je De Crew Diepzee Missie na 32 missies helemaal opnieuw zou spelen, biedt het nog zo ontzettend veel variatie. Goed. Het kan zijn dat je er uiteindelijk op uitgekeken raakt, maar aan de variatie kan dat bijna niet liggen.
Mijn De Crew Missie Diepzee review in het kort?
Ik vind De Crew Missie Diepzee een leuk vervolg op het populaire slagenspel uit 2020. Het is niet per se heel vernieuwend, maar biedt wel veel meer variatie in opdrachten dan zijn voorganger. Er zitten moeilijkere opdrachten tussen en dat maakt Missie Diepzee ook een stuk uitdagender dan het origineel.
6 – De Crew Missie Diepzee: Waar te koop?
Je kunt het kaartspel De Crew Missie Diepzee online bestellen op 999Games.nl, bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over De Crew Missie Diepzee. Dit slagenspel werd bedacht door Thomas Sing en in Nederland uitgegeven door 999 Games.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn De Crew Missie Diepzee review met je.
Wat vind jij van dit kaartspel? Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!