Zou men, toen Dixit in 2008 uitkwam, hebben gedacht dat soortgelijke creatieve illustraties nog in vele andere spellen gebruikt zouden worden? Ik bedoel… Mysterium, Stella: Dixit Universe, Muse en nog velen anderen. Waaronder dus ook Detective Club. Heck, deze partygame wist in 2021 bijna de Nederlandse Spellenprijs in de categorie ‘Familie’ te winnen.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Detective Club review.
Voordat je begint met lezen: Jumping Turtle Games gaf mij het partyspel Detective Club zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je bij misdaadzaken soms meerdere aanwijzingen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Partyspel
- Aantal Spelers: 4-8 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Jumping Turtle Games
- Spelauteur: Oleksandr Nevskiy
- Illustrator: M81 Studio
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Detective Club:
- 168 Bewijskaarten
- 68 Puntenfiches
- 8 Vergrootglazen
- 8 Bewijsbordjes
- 7 Notitieboekjes
- 1 Potlood (voor de actieve speler)
- 1 Detective Club spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de (metalen) doos:
Dit is de achterkant:
En hieronder zie je de binnenkant. Ik heb de stansborden overigens onder de insert gelegd, zodat er bovenin minder ruimte is en speelmateriaal minder snel kan schuiven als ik de doos verticaal opberg.
Je vindt de Detective Club spelregels terug in een boekje van 4 bladzijden:
Voor elke speler is er een bewijsbordje:
En een vergrootglas:
Je krijgt een potloodje (voor de actieve speler):
En notitieboekjes (voor de overige spelers):
Elke ronde kun je puntenfiches verdienen:
En dan de pracht en praal van dit spel, de bewijskaarten. Hieronder zie je de achterkant:
Hier zie je de voorkant van enkele kaarten:
En nog een paar voorbeelden:
3 – Detective Club: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Detective Club? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Detective Club speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Detective Club?
Detective Club bestaat uit een X aantal rondes waarin detectives proberen de samenzweerder te ontmaskeren en laatstgenoemde probeert geheim te blijven.
Elke ronde bepaalt de actieve speler heimelijk een woord en vervolgens moeten alle spelers daar soortgelijke kaarten bij leggen. De detectives weten het woord. De samenzweerder niet. Nadat iedereen kaarten heeft gelegd deelt de actieve speler het woord en moet iedereen de keuze van zijn of haar kaart verantwoorden.
Daarna volgt een stemronde waarin detectives proberen te samenzweerder te ontmaskeren. Detectives verdienen punten door de juiste samenzweerder aan te wijzen. De samenzweerder verdient punten door ten hoogste één verdenking te krijgen. Wie na een X aantal rondes de meeste punten heeft, wint het spel.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Detective Club. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een bewijsbordje en vergrootglas in dezelfde kleur. Vorm een gedekte stapel met bewijskaarten en een voorraad van puntenfiches. Bepaal willekeurig de eerste actieve speler. Geef hem of haar het potlood en zoveel notitieblokjes als het aantal spelers -1. Tot slot trekt elke speler 6 bewijskaarten en houdt deze geheim.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder voor je liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Detective Club is een X aantal rondes (het aantal hangt af van het aantal spelers). Elke ronde bestaat uit de volgende fasen.
- Woord bedenken
- Rollen toewijzen
- Kaarten spelen
- Bespreken
- Stemmen
- Scoren
(1) De Actieve Speler kijkt naar zijn of haar bewijskaarten, bedenkt een woord dat bij 2 van die kaarten past en legt vervolgens 1 kaart open op tafel.
NB: Spelers vullen hun hand altijd aan na het spelen van een kaart en hebben dus altijd 6 kaarten op hand.
(2) Daarna schrijft de actieve speler het woord op alle notitieblokjes, behalve op 1. Hij of zij schudt alle blokjes en verdeeld ze willekeurig over de andere spelers.
Spelers die een notitieblok met het woord krijgen zijn Detective. De speler die het notitieblok zonder woord krijgt is de Samenzweerder. Dit wordt te allen tijde geheim gehouden.
(3) De speler links van de actieve speler (en daarna met de klok mee) legt nu één kaart op tafel dat overeenkomt met het woord. Als alle spelers een kaart hebben gespeeld, speelt de actieve speler zijn of haar tweede kaart. Daarna spelen de andere spelers nogmaals om de beurt een kaart.
NB: De samenzweerder weet het woord niet en moet dus proberen om kaarten op tafel te leggen die overeenkomen met hetgeen dat al op tafel is gelegd.
(4) Als iedereen 2 kaarten heeft gespeeld vertelt de actieve speler het woord en legt hij of zij uit hoe het woord aan zijn of haar kaarten gerelateerd is. Daarna bespreken de andere spelers (met de klok mee) hun kaarten.
(5) Wanneer iedereen uitleg heeft gegeven gaat men stemmen. De actieve speler stemt niet mee. Te beginnen bij de speler links van de startspeler en daarna met de klok mee, legt elke speler zijn of haar vergrootglas bij de speler waarvan hij of zij denkt dat het de samenzweerder is. Je mag niet op jezelf stemmen.
(6) Tot slot leg je de notitieblokjes open en bepaal je de score:
- Elke detective die zijn of haar vergrootglas goed heeft geplaatst krijgt 3 punten.
- Als er 0 of 1 vergrootglas bij de samenzweerder ligt, krijgt de samenzweerder 5 punten en de actieve speler 4.
- Liggen er 2 of meer vergrootglazen bij de samenzweerder? Dan krijgen deze en de actieve speler elk 0 punten.
Bewaar je puntenfiches gedekt.
Geef dan de notitieblokjes en het potlood aan de speler links van de actieve speler.
Een nieuwe ronde begint.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt nadat elke speler één keer (bij 6-8 spelers) of twee keer (bij minder dan 6 spelers) actieve speler is geweest.
De speler met de meeste puntenfiches wint het spel. De tiebreaker is het hoogste aantal fiches.
4 – Detective Club: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Detective Club recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Het verhaal achter dit spel is dat de spelers willen toetreden tot de gerenommeerde Detective Club. Je zult alleen eerst moeten laten zien of jij in huis hebt wat je nodig hebt om een échte detective te zijn. Daarom spelen jullie meerdere rondes waarin steeds één bedrieger aanwezig is. Lukt het jou om de bedrieger te ontmaskeren? Of beter: kun jij zelf een bedrieger zijn die niet wordt gepakt?
De naam en het thema van dit spel kunnen de indruk wekken dat je als detective op zoek gaat naar sporen en door middel van deductie een bedrieger moet ontmaskeren. Nou, dat is niet het geval. Je moet wel een bedreiger ontmaskeren, maar het enige wat je kunt analyseren zijn kaarten en verhalen van spelers. Echt speurwerk zit daar niet bij.
Nou vind ik dat niet echt een probleem hoor. Want Detective Club definieert zichzelf als een partygame en dat doet het verdomde goed. Het zijn juist de verhalen die bedriegers uit hun duim zuigen die voor de nodige hilariteit zorgen. En soms is het gewoon ronduit knap dat een speler zó snel een verhaal kan verzinnen zonder gepakt te worden.
De bewijskaarten hebben de look & feel van het bekende Dixit. Het lijkt alsof de illustratoren onder invloed waren van alcohol of drugs en op die manier de meest creatieve afbeeldingen wisten te creëren die meerdere interpretaties toelaten. De ene afbeelding doet dat overigens beter dan de ander.
Dan de vraag: “Kun je Dixit kaarten gebruiken bij Detective Club?” Ja, dat kan!
Het speelmateriaal is verder van goede kwaliteit. Leuk detail vind ik dat als de scoreblokjes op zijn, je ook een app kunt gebruiken als scoreblok. Daarnaast bevat de doos een fraaie insert waar alles goed in past. Aparte vakjes voor de verschillende puntenfiches (3, 4 en 5) was misschien een fijne toevoeging geweest.
Ik ben niet zo’n fan van de metalen doos. Eigenlijk ben ik nooit fan van metalen dozen, haha. Ik vind ze niet mooi, zijn moeilijk verticaal te stallen en als metaal vervormd (door een val o.i.d.), dan sluit vaak de deksel niet meer goed.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Detective Club spelregels zijn netjes opgezet. Het boekje oogt misschien wat druk, maar als je eenmaal aan het lezen bent stoort dat niet. Korte alinea’s worden afgewisseld met voorbeelden en duidelijke illustraties.
Overigens speelden wij de eerste keer niet helemaal goed. Stap is namelijk dat een actieve speler 1 woord bedenkt en een kaart speelt. Pas daarna (stap 2) ga je het woord opschrijven en notitieblokjes uitdelen.
Wij bedachten een woord, schreven dit op, deelden de notitieblokjes uit en draaiden dan de kaart open. Dit gaf de samenzweerder echter veel minder tijd om op voorhand iets passends te zoeken. Nadat we de stappen dus correct speelden, werd het speel veel leuker. Speel die stappen dus goed ;)!
De regels zijn niet alleen kort, maar ook nog eens makkelijk te begrijpen. Je hebt het binnen een minuut uitgelegd. Combineer dit met korte speelrondes waarin elke speler betrokken is en je hebt een zeer toegankelijke partygame te pakken. Het is een ideaal spel voor een grote groep volwassenen.
Wel ben ik van mening dat de groep dit spel maakt of kraakt.
Ten eerste moet je enigszins creatief kunnen zijn bij het bedenken van woorden (als actieve speler) en het bedenken van een verantwoording over waarom je kaarten hebt gekozen (als samenzweerder). Ten tweede moet je kunnen liegen (als samenzweerder). Én je moet in enkele gevallen ook nog eens adhoc kunnen reageren (als de samenzweerder direct na de actieve speler aan de beurt is).
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat elk persoon creatief is, ziet niet iedereen dat zelf in. En dat kan het gebeuren dat iemand vastloopt bij het bedenken van een woord of als samenzweerder direct door de mand valt. Als dit herhaaldelijk gebeurt demotiveert dat natuurlijk. En voor zulke mensen kan Detective Club minder geschikt zijn.
Mijn ervaring is in ieder geval dat je als samenzweerder soms niet gepakt hoeft te worden, ook al heb je een lulverhaal van jewelste. Het helpt dan zeker als een detective zelf geen passende kaarten heeft en dus moeilijk kan uitleggen waarom hij of zij voor iets koos.
Strategie of Geluk?
Hmm. Ik zou zeggen dat Detective Club een mengelmoes is van geluk, creativiteit, mensenkennis en tactiek.
Zo moet je geluk hebben met de kaarten die je hebt. Dit geldt voor zowel detectives als de samenzweerder. Als je geen kaarten hebt die goed bij het gekozen woord passen, dan heb je toch wel pech. Aan de andere kant kun je dus ook perfecte kaarten krijgen en daar geluk mee hebben.
Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat de samenzweerder (m’n schoonvader) direct duidelijk was. Simpelweg omdat hij geen enkele kaart had die overeenkomsten toonde met de gespeelde kaarten van de actieve speler. Geen enkel creatief verhaal kon hem redden.
Daarnaast was ik zelf een keer de samenzweerder en had ik juist perfecte kaarten. Ze waren zo goed dat ik niet eens creatief hoefde te zijn. Sterker nog, er was een detective die echt prutkaarten had en meteen werd verdacht. Kleine moeite om haar nóg verdachter te maken :)!
Het helpt ook als je wat mensenkennis hebt. De kaarten zeggen niet altijd iets over de identiteit van een speler. Als je dan op (non-)verbale cues let van andere spelers kan dit ook helpen bij het doorzien van de samenzweerder.
Draait dan alles om geluk en competenties? Nee hoor. Er komt ook tactiek bij kijken. Vooral bij de rol van de actieve speler. De actieve speler scoort namelijk punten als de samenzweerder niet wordt gepakt. De samenzweerder moet dus relatief eenvoudig het woord kunnen gokken van de kaarten die de actieve speler speelt.
Daarom zou ik adviseren om als actieve speler kaarten te spelen met weinig geks erop. Meer to the point illustraties waar overduidelijk een object op de voorgrond staat. Zo minimaliseer je de kans op ambiguïteit en voorkom je dat de samenzweerder op het verkeerde element van de kaart focust en, na het spelen van een kaart, direct door de mand valt.
Spelmechanisme
Detective Club is een partyspel waarin de volgende mechanismen terugkomen:
Ten eerste het zogenaamde Roles with Asymmetric Information. Dit betekent dat niet iedereen met dezelfde informatie begint. In Detective Club weet de samenzweerder niet wat het woord is en alle detectives wel. Bovendien weet niemand, behalve de samenzweerder zelf, wie de samenzweerder is. De informatie is dus niet evenredig verdeeld.
Andere spellen waar dit bij terugkomt zijn natuurlijk Weerwolven, Spyfall en Mysterium Park.
Het tweede mechanisme is Voting. Met dit mechanisme gaan spelers op een bepaald moment in het spel stemmen. Bijvoorbeeld om te kijken of een bepaalde actie zal plaatsvinden. In Detective Club stemmen de detectives elke ronde op de speler waarvan zij denken dat het de samenzweerder is. Stemmen de detectives goed? Dan krijgen ze punten. Stemmen de detectives slecht? Dan krijgen de samenzweerder en actieve speler punten.
Voting ken je misschien wel uit Dixit, Cuba, The King’s Dilemma en Hellapagos.
Interactie
Ik noemde het al eerder in m’n Detective Club review: de groep – of eigenlijk de samenstelling ervan – bepaalt het succes van deze partygame. Zit er een speler tussen die niet van partyspellen houdt of graag creatief is? Dan heeft dit zonder twijfel een negatieve invloed op het plezier dat je uit dit spel kunt halen.
Spelers worden willekeurig (en onbewust) aangewezen als samenzweerder. Het kan iedereen overkomen. Je krijgt geen woord, maar een streep. En ineens moet je een kaart spelen alsof je het woord weet. En dit moet enigszins snel. Zonder twijfel. Want ja, anders val je op. En dat terwijl er allemaal ogen op jou zijn gericht.
En dan moet je later, zodra je het woord hebt gehoord, een geloofwaardig verhaal verzinnen over de keuze van je kaarten. Wéér kijkt iedereen op dat moment naar jou.
Niet iedereen kan tegen die spanning of druk, maar dat is precies wat Detective Club zo leuk maakt. Althans bij ons. Wij hebben echt veel gelachen om verzonnen verhalen en hebben ons met regelmaat verbaasd als iemand met slechte kaarten tóch de samenzweerder niet bleek.
Het aantal spelers is overigens wel bepalend voor de moeilijkheidsgraad. Des te meer spelers, des te moeilijker het wordt om de samenzweerder te ontdekken. Nou moet ik zeggen dat het met 4 spelers ook wel écht een uitdaging is als samenzweerder hoor. Leuk, maar je moet soms wel onder druk presteren.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Detective Club hoog.
Met maar liefst 168 kaarten is de kans klein dat je binnen een kort tijdbestek dezelfde kaarten op handen krijgt, actieve speler bent en dus dezelfde hint kunt gebruiken. Daarnaast ontdek ik regelmatig iets nieuws op een kaart omdat ik als detective iets zoek wat overeenkomt met het gekozen woord.
Maar oké, ik kan me wel voorstellen dat het leuk is na een tijdje nieuwe kaarten te hebben. Goed nieuws: Je kunt gewoon kaarten uit Dixit, Mysterium en andere soortgelijke spellen gebruiken!
Wat ook bijdraagt aan de herspeelbaarheid, is het verrassingseffect. Geen enkel potje loopt hetzelfde. Je weet niet wanneer je ineens onbewust wordt aangewezen als samenzweerder. Dat geeft toch een soort van kick en dat smaakt voor mij naar meer.
Mijn Detective Club review in het kort?
Ik vind Detective Club een geweldig partyspel. Het is weliswaar wéér een spel met Dixit-achtige kaarten, maar het speelt totaal anders. Elke ronde kruipt een speler – niemand weet wie – in de huid van een samenzweerder die niet gesnapt moet worden. Wordt de speler niet gesnapt? Dan geeft dat hem of haar een goed gevoel. En lukt het niet? Ach, dan wordt er gewoon veel gelachen. Zo zet je met Detective Club een gezonde mix van spanning, euforie en plezier op tafel.
5 – Detective Club: Waar te koop?
Je kunt het partyspel Detective Club online bestellen op Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Detective Club. Het werd bedacht door Oleksandr Nevskiy en internationaal uitgebracht door IGames. Jumping Turtle Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Detective Club review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Cotton Bro Studio via Pexels.