Korte review – De Dieren van Baker Street (DSV Games)

De Dieren van Baker Street: Review

Ik houd wel van whodunnit’s. Een subgenre binnen detective-verhalen waarbij je probeert te achterhalen wie een misdaad of moord heeft begaan. In De Dieren van Baker Street ga je ook misdaden oplossen.

Voordat je begint met lezen: DSV Games gaf mij het spel De Dieren van Baker Street zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Korte speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!

De Dieren van Baker Street speelt zich af in London. Om precies te zijn; in de straat waar Sherlock Holmes woont.

Sherlock Holmes heeft een hond, genaamd Toby. Deze trouwe viervoeter heeft Sherlock altijd geholpen bij het oplossen van zaken. Toby is inmiddels wat oud geworden en kan wel wat hulp gebruiken.

Die hulp krijgt hij van:

  • Clay (een kikker)
  • Calabash (een vogelspin)
  • Cherrywood (een muis)
  • en Briar (een koolmees)

Spelers kruipen in de huid van deze vier beestjes en moeten 7 zaken (inclusief 1 korte tutorial om het spel te leren) oplossen.

Elke zaak begint met een introductie-verhaal. Hierin wordt de zaak geïntroduceerd en krijg je alvast wat relevante informatie waar je later keuzes op kunt baseren.

Vervolgens pak je bijbehorende stapel kaarten. De eerste kaart (de titelkaart) geeft aan met elke zijde van het bord je speelt (dag- of nachtzijde), welke locaties niet meedoen en hoeveel tijd(fiches) je hebt. Daarnaast heb je locatiekaarten en genummerde kaarten. Die leg je gedekt op tafel. Tot slot kiest elke speler een (of meer) van de vier personage(s).

Dan begint het spel, waarin jullie steeds – in goed overleg – een beurt uitvoeren.

Elke beurt verplaatsen jullie de houten speelfiguur naar een locatie. Dit kost één tijdfiche. Als je een locatie bezoekt, neem je de bijbehorende locatiekaart en lees je het verhaal voor.

Op basis van dit verhaal kun je besluiten om een personage op die locatie te gebruiken. Bijvoorbeeld om aanwijzingen te vinden. Die komen in de vorm van voorwerpen, informatie en zelfs nieuwe personages. Al deze aanwijzingen zijn ook weer op locaties te gebruiken!

Belangrijk: Het verhaal maakt het logisch welk personage, voorwerp of stukje informatie je wil gebruiken.

NB: Naar een locatie verplaatsen kost één tijdfiche. Op die locatie mag je meermaals personages, informatie en voorwerpen gebruiken. Dat kost géén extra tijdfiches.

Als je een aanwijzing wil vinden neem je de locatiekaart en leg je de kaart van het personage, voorwerp of stukje informatie recht onder de locatie.

Vormen de 2 kaarten geen vergrootglas? Dan gebeurt er niks.

Vormen de 2 kaarten wel een vergrootglas? Dan handel je die af. Dat kunnen 3 dingen zijn:

  • Nummer: Neem de genummerde kaart en ga verder met het verhaal.
  • Klokje: Verwijder 1 tijdfiche.
  • Krasjes: Je hebt iemand geïrriteerd en mag niet verder onderzoeken op deze locatie.

Idealiter vinden jullie dus vergrootglazen met nummers. Daarmee vordert het verhaal.

Moet je verplaatsen, maar heb je geen tijdfiches meer? Geen probleem. Dan kun je gewoon doorspelen.

Als je de zaak oplost volgt een conclusie-verhaal.

NB: Je kunt de introductie- en conclusieverhalen ook als luisterboek afspelen!

Bekijk het spel in een slideshow:

De foto’s hieronder zijn spoiler-vrij!

De Dieren van Baker Street: op Tafel

De Dieren van Baker Street: Speelbord Dagzijde

De Dieren van Baker Street: Locatie Bezoeken

De Dieren van Baker Street: Locatiekaart Pakken

De Dieren van Baker Street: Kaart Voorlezen

De Dieren van Baker Street: Geen Vergrootglas

De Dieren van Baker Street: Kloppende Vergrootglas

De Dieren van Baker Street: Genummerde Kaart Pakken

De Dieren van Baker Street: Tijdfiches

De Dieren van Baker Street: Detectives op Speelbord

De Dieren van Baker Street: Speelbord Nachtzijde

De Dieren van Baker Street: Conclusie Voorlezen

Korte review

Ik ben erg onder de indruk van De Dieren van Baker Street.

En weet: ik houd normaliter niet van coöperatieve, verhalende spellen!

Het thema is goed gekozen en werkt goed voor (oudere) kinderen en volwassenen.

Je bevindt je immers in de sferen van Sherlock Holmes. Misdaad, alsook geweld en moord, staan centraal. Tegelijkertijd kruipen spelers in de huid van 4 kleine, schattige diertjes. Of nouja, de vogelspin Calabash is minder schattig (maar niet minder nuttig!).

Dit zorgt voor een interessante balans die zowel jong als ook aanspreekt.

NB: Op de doos staat een vanaf leeftijd van 10 jaar. De eerste zaken kun je ook wel met jongere leeftijden spelen. Vanaf de derde zaak zou ik wel echt de 10 jaar aanhouden. Het wordt dan best spannend en moord passeert de revue.

Verhaaltechnisch is het echt goed geschreven. Niet verwonderlijk, want Clémentine Beauvais – de schrijver van dit spel – is een gerenommeerd jeugdauteur. Combineer dit met de kennis van Sherlock-kenner Dave Neale en je hebt niet alleen tekst die tot de verbeelding spreekt, maar ook die spannend is tot het einde.

Extra gaaf detail vind ik dat de zaken met elkaar te maken hebben. Je maakt bijvoorbeeld kennis met personages in bepaalde zaken. En die komen in latere zaken ook weer terug. Dit maakt alsof je een boek leest.

En heb ik het al gehad over plot twists in de verhalen? Die zorgen voor leuke verrassingen :).

Dan naar de betrokkenheid van spelers.

De Dieren van Baker Street is een coöperatief spel waarbij één speler alles kan bepalen. Sommige spelers kunnen immers mondiger zijn dan anderen.

Zelf nam ik bij mijn kinderen de rol op me om een soort van spelleider te zijn. Ik deed mee, maar verdeelde de taken. Ik gaf aan wie een kaart mocht voorlezen of een idee had over welke locatie te bezoeken.

En ook al zou ik een andere keuze hebben gemaakt, we volgden hetgeen de aangewezen speler voorstelde. Zo bleef iedereen bij ons betrokken.

Wat ik ook knap vind, is dat spelers op basis van logica keuzes kunnen maken. Je krijgt informatie en die leidt tot specifieke locaties, het gebruik van bepaalde personages, voorwerpen en meer.

Bijvoorbeeld…

Je hebt iemand nodig die sterk is? Dan vraag je de spin Calabash. Heb je iemand nodig die locaties goed kan doorzoeken? Dan heb je de muis Cherrywood nodig. Ligt er iets wat hoger in een kamer? Dan kies je de vogel Briar. En kikker Clay is een kei in andere dieren overtuigen (en zwemmen!).

Het ingenieuze concept zit in de vergrootglazen. Het is makkelijk, fout-proof én je kunt niet frauderen. Je moet kaarten namelijk weer gesloten neerleggen. Het is praktisch onmogelijk om te onthouden waar welk vergrootglas ongeveer zit en op basis daarvan kaarten te kiezen.

Toegegeven, we maakten nog weleens een foute keuze. Dan leek het heel logisch wat we wilde doen, maar daar was het spel ’t niet mee eens.

Ik vond overigens dat je niet heel veel fouten mocht maken. Elke fout kost immers een tijdfiche. Dat voelt best tight. Aan de andere kant… zijn de tijdfiches op? Niks aan de hand. Je kunt gewoon doorspelen zónder tijd.

Ik snap het wel. Dit maakt De Dieren van Baker Street een vriendelijk spel voor de hele familie.

Het voelde alleen ook alsof je vrijblijvend kon rondneuzen. Zonder dat er echt consequenties aan zaten. En dat vond ik wel jammer.

Ook is het écht cruciaal dat je goed leest. In Zaak II had ik over één zin heen gelezen. Vervolgens lag het spel bijna 10 minuten stil om uit te zoeken wat we over het hoofd hadden gezien. Dit testte het geduld van mijn kinderen wel ;).

Ik wil nog benoemen dat ik in Zaak V het getal +5 tegenkwam. Ik snapte niet wat hier de bedoeling van was en kon het ook niet in de regels vinden. Het spel lag weer even stil, totdat ik bedacht dat je dit getal moest optellen. Wat dat precies inhoudt kom je t.z.t. wel achter als je het speelt ;).

Je kunt er trouwens voor kiezen om de introducties en conclusies als luisterboek af te spelen. Voor sommigen misschien wel fijn.

En last but not least: tijdens het spel maak je niks kapot. Je kunt alles weer netjes opbergen. Ideaal voor als je het daarna weer wil doorverkopen.

Al verwacht ik op termijn nog wel een uitbreiding… misschien is bewaren dus ook geen slecht idee :).

Algemene informatie

  • Naam: De Dieren van Baker Street
  • EAN: EAN: 6151351994976
  • Soort spel: Coöperatief bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 60 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
  • Uitgever: DSV Games
  • Spelauteur: Clémentine Beauvais & Dave Neale
  • Illustrator: Biboun

Waar te koop?

Je kunt De Dieren van Baker Street o.a. bestellen bij deze webshops:

SpelletjesVrienden.nl

Nu ben jij aan de beurt!

Heb jij De Dieren van Baker Street al gespeeld? Wat vond je ervan?

Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!

2 reacties

  1. Dank voor de goede recensie.
    Deze gaat op mijn koop-lijsr.
    Weer eens iets anders dan een gebruikelijk familie- of euro-spel

    1. Beste Marco,

      Bedankt voor je reactie. Fijn dat je iets aan de review hebt gehad :).

      Groet en alvast veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *