De laatste tijd word ik weinig geboeid door dobbelspellen. Ze schieten als paddestoelen uit de grond, maar het ontbreekt aan originaliteit. Toch trok Dobbel Vouwen van 999 Games mijn aandacht. Dat kwam door de 2 auteurs:
- Klaus-Jürgen Wrede, bekend van Carcassonne
- Ralph Querfurth, bekend van EXIT: The Game
Hoewel Carcassonne en EXIT niet vaak meer op mijn tafel belanden, vind ik ze nog altijd knap bedacht. Zouden de spelauteurs hier ook iets tofs van hebben gemaakt? In dit blog deel ik foto’s, de speluitleg én mijn Dobbel Vouwen review.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het dobbelspel Dobbel Vouwen zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je op de scorevellen van Dobbel Vouwen (in het Duits Kannste Knicken!) meerdere emoji’s vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Dobbelspel (roll&write)
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Ralph Querfurth & Klaus-Jürgen Wrede
- Illustrator: Leon Schiffer
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – Spelhuis.be – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Dobbel Vouwen:
- 1 Scoreblok met:
- 32x Level 1
- 24x Level 2
- 24x Level 3
- 20x Level 4
- 2 Dobbelstenen
- 4 Viltstiften
- 1 Dobbel Vouwen spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant bevat vakjes voor al het speelmateriaal:
Je vindt de Dobbel Vouwen spelregels terug in een boekje van 6 bladzijden:
Je krijgt er 4 viltstiften bij met een fijne punt:
Dan zijn er natuurlijk ook nog de dobbelstenen:
Én het Dobbel Vouwen scoreblok met daarop 100 vellen van verschillende levels:
Hieronder zie je de voorkant en achterkant van het scorevel van level 1:
Van level 2:
Van level 3:
En tot slot het scorevel van level 4:
3 – Dobbel Vouwen: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Dobbel Vouwen? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Dobbel Vouwen speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Dobbel Vouwen?
Dobbel Vouwen is een roll & write met een extra dimensie. Je dobbelt, zet kruisjes en probeert emoji’s aan te kruisen. Kruis je een bepaald aantal emoji’s in de hoek weg? Dan mag je die hoek naar voren omvouwen (en je kunt zelfs een bonus krijgen). Hierdoor komen nieuwe velden met nieuwe symbolen vrij. Deze symbolen moet je tot slot met elkaar verbinden. De speler die alles als eerste heeft verbonden, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Dobbel Vouwen. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Symbolen
- Vouwen & Bonus
- Einde van het spel
- Levels 2, 3 en 4
3.1 – Voorbereiding
Bepaal samen welk level jullie willen spelen. Geef iedere speler een scoreformulier met de juiste zijde omhoog en een stift. Leg de 2 dobbelstenen in het midden van de tafel en bepaal de startspeler.
Nu heb je zoiets als hieronder voor je liggen:
3.2 – Spelverloop
Het doel van het spel is, ongeacht het level dat je kiest, om 5 doelsymbolen met elkaar te verbinden. Funfact: 4 van die symbolen staan achterop je scoreformulier. Dit betekent dus dat alle 4 de hoeken van je scorevel moeten worden omgevouwen.
Elke beurt wordt met 2 dobbelstenen geworpen. De speler die werpt is de actieve speler. De andere spelers zijn de passieve spelers. Na een worp kiest de actieve speler welke dobbelsteen hij of zij wil gebruiken en legt deze voor zich neer. De passieve spelers mogen deze beurt de overgebleven dobbelsteen gebruiken.
Op de dobbelstenen staan één of twee cijfers. Deze cijfers staan voor het aantal vakjes dat je moet aankruisen op je scorevel.
Daarbij gelden een aantal regels.
- Je moet precies zoveel kruizen zetten als de dobbelsteen aangeeft.
- Als er 2 getallen op de dobbelsteen staan moet je 2 rijen in volgorde naar keuze maken.
- Kruizen moeten in een rechte lijn (een rij of kolom) worden aangekruist.
- Elke rij kruizen moet grenzen aan een start-einde-punt.
- Het laatste kruisje van de rij wordt een nieuw start-einde-punt.
- Je mag eerder aangekruiste velden opnieuw aankruisen (bijvoorbeeld om een nieuw start-einde-punt te maken.
- Na het vouwen ontstaan halve velden. Hier mag je geen kruizen in zetten.
- Velden met symbolen krijgen ook een kruis.
3.3 – Symbolen
Op je scoreformulier staan diverse symbolen. Deze betekenen iets als je ze aankruist.
Kruis je een vierkantje met een 1, 2 of 3 er in aan? Dan mag je direct nog een rij met respectievelijk 1, 2 of 3 kruisjes zetten.
Kruis je een doelsymbool aan? Dan gebeurt er niets. Aan het einde van het spel moeten alle doelsymbolen via een netwerk met elkaar verbonden zijn.
Kruis je een emoji/smiley aan? Dan gebeurt er nog niets. Pas als je meerdere smileys in een hoek hebt aangekruist, kun je de hoek omvouwen. Daarover lees je hieronder meer.
3.4 – Vouwen & Bonus
In elke hoek van een scorevel staan 5 smileys. Je ziet ook dat er een klein- en een groot vierkant is.
Kruis je alle smileys in het kleine vierkant aan? Dan mag je het kleine hoekje omvouwen. Nu wordt het nieuwe doelsymbool zichtbaar.
Kruis je alle smileys in het kleine- én grote vierkant aan? Dan mag je de grotere hoek omvouwen. Nu wordt het nieuwe doelsymbool zichtbaar én je speelt een permanente bonus vrij.
Je hebt 2 soorten bonussen (voor zowel zwarte en wit):
- +1 = Je mag altijd één extra kruisje zetten in een rij van de aangegeven kleur dobbelsteen.
- Dobbelsteen = Je mag deze kleur dobbelsteen altijd kiezen, ongeacht of je actieve of passieve speler bent.
3.5 – Einde van het spel
Het spel eindigt na de beurt waarin een speler alle hoekjes heeft omgevouwen, alle 5 doelsymbolen heeft aangekruist én deze 5 doelsymbolen via een netwerk met elkaar heeft verbonden. Hieronder zie je dat voor niveau 2.
De speler die dit als eerste haalt, wint het spel.
Halen meer spelers dit in dezelfde beurt? Dan wint van hen de speler die in de laatste beurt de minste kruizen nodig had. Nog gelijk? Dan wint van hen de speler die de meeste grote hoeken heeft omgevouwen.
3.6 – Levels 2, 3 en 4
Met Dobbel Vouwen heb je 4 verschillende levels.
Level 1 werkt met de standaard gele emoji als smiley en een ster als doelsymbool. De regels zijn zoals hierboven beschreven.
Level 2 werkt met een pinguïn als emoji en visje als doelsymbool. In dit level heb je te maken met ijs en wakken. IJs mag je negeren óf er overheen glijden. Ongeacht de worp, maak je de rij kruisjes in de richting van het ijs af tot het eerste vakje na het ijs. Daar zet je dan een nieuw start-einde-punt. Je kunt niet op een wak eindigen of eroverheen springen.
Level 3 werkt met een alien als emoji en ruimteschip als doelsymbool. In dit level heb je te maken met sterren en portalen (beamvelden). De eerste keer dat je een sterveld betreedt, mag je van richting veranderen. Zodra je een kruis op een beamveld zet, mag je de beweging (in richting naar keuze) vanaf een ander beamveld voortzetten. Beamvelden kun je meermaals gebruiken.
Level 4 werkt met een professor als emoji en erlenmeyer als doelsymbool. In dit level heb je te maken met bonusvelden waar je precies op moet eindigen én met een extra vouwdimensie. Eerst kruis je alle professoren in een hoek aan om deze te draaien. Zo komen gloeilampen tevoorschijn. Als je die allemaal hebt aangekruist, mag je het blad omdraaien. Daarna moet je nogmaals professoren aankruisen om hoeken om te vouwen. Tot slot moet je alle erlenmeyers verbinden.
4 – Dobbel Vouwen: Playthrough
Hieronder vind je m’n uitleg in een video én een volledige playthrough van Dobbel Vouwen:
5 – Dobbel Vouwen: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Dobbel Vouwen recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Dobbel Vouwen heeft niet echt een thema. Dat geeft ook niet. Een mooie vormgeving en duidelijk gebruik van symbolen vind ik bij roll & writes belangrijker.
En what can I say? De vormgeving vind ik prima. Het spel heeft opvallende kleuren en knalt er lekker uit op tafel. Ik had het doosje zelf misschien een vrolijkere kleur gegeven denk ik. Dat is puur vanuit een marketingoogpunt om het op te laten vallen.
De iconografie vind ik erg goed. Los van wat het uitbeeld (de smileys en bijbehorende doelsymbolen) geeft het een plat spelletje toch een vrolijke uitstraling. Ik heb het vooral als prettig ervaren dat ik tijdens het spel niet heb hoeven nadenken over de symbolen. Ook de vouwlijnen zijn duidelijk aangegeven.
En dat is, bij een spelletje van dit formaat, echt een pré want zo houd je het tempo erin.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik ben zeer te spreken over de Dobbel Vouwen spelregels. Het is een klein boekje, nodigt uit tot lezen én het is goed ingedeeld. Tijdens een potje heb ik een enkele keer iets op moeten zoeken, maar door de opzet kon ik snel vinden wat ik zocht.
Daarnaast is een groot pluspunt van Dobbel Vouwen dat je 4 verschillende niveaus hebt. Je begint gewoon met de makkelijkste en werkt zo verder omhoog. En de paarse is, mede door een extra keer vouwen, zonder twijfel de lastigste. Dat extra vouwen vond ik zelf het tofste.
Oja, van level 1 heb je de meeste scoreformulieren: 32 stuks. Van levels 2 en 3 zijn er iets minder (24) en van de paarse het minst: 20. Ergens vond ik dat jammer (want ik vind paars het leukste), maar de theorie erachter heb ik begrip voor. Als je met nieuwe mensen speelt zul je vaker niveau 1 scorevellen nodig hebben en minder snel de hogere niveaus spelen. Daar heb je er dan dus minder van nodig.
Dobbel Vouwen heeft alles om een toegankelijk spel te zijn. Er zijn slechts 2 momenten wanneer ik dit spel niet zou aanraden:
- Als je een slecht ruimtelijk inzicht hebt (behalve als je dat wil trainen, dan wel!).
- Als je een strategischer spel wil.
Strategie of Geluk?
Hier kan ik kort over zijn. Dit dobbelspel is veelal geluk, al kun je wel wat tactische keuzes maken.
Het is een geluksspel omdat je afhankelijk bent van de dobbelstenen én wat je tegenstander kiest. Pas naarmate het spel vordert en je bonussen vrij speelt, maakt het niet meer uit wat de tegenstander kiest. Met de juiste bonus mag je toch beide dobbelstenen kiezen. Alleen wat er wordt gegooid, dat blijft een kwestie van geluk.
Met dit soort spellen is het altijd zaak om slimme, tactische keuzes te maken. Volgens mij is de beste tactiek om zo efficiënt mogelijk kruisjes te zetten. Daarmee bedoel ik dat je steeds focust op één hoek. Is die omgevouwen? Dan door naar de volgende. Des te sneller je bonussen vrij speelt, des te beter.
Soms zal een kruisje in de ene hoek echter niks opleveren. Bijvoorbeeld omdat je met dat ene kruisje nog geen andere smiley kunt bereiken. In dat geval is het tactisch om het kruisje in een andere hoek te zetten.
Spelmechanisme
Ik omschrijf Dobbel Vouwen als een roll & write met een extra dimensie.
Het herkenbare mechanisme is de roll & write. Je dobbelt en kruist iets aan. En zoals bij de meeste roll & writes, heb je tijdens elke beurt een actieve speler en passieve speler(s). Dit maakt dat iedereen iets kan doen en bij het spel betrokken moet blijven.
De extra dimensie is natuurlijk het vouwen van je scoreformulier. Dat is hetgeen wat dit spelletje naar mijn mening wat origineler maakt.
Interactie
Er zit bijna geen interactie in Dobbel Vouwen. De enige vorm van interactie komt terug bij het kiezen van een dobbelsteen. De actieve speler kan een dobbelsteen kiezen die een of meer passieve spelers ook graag willen. En in dat momentje zit een vorm van interactie.
Maar omdat de actieve speler hier vrijwel nooit een ander opzettelijk naait, maar simpelweg het beste voor zichzelf wil, vind ik de mate van interactie hier verwaarloosbaar.
Herspeelbaarheid
Het is bijzonder slim geweest om 4 verschillende niveaus toe te voegen. Niet alleen maakt dit het spel toegankelijker voor meer niveaus, maar het vergroot ook de herspeelbaarheid. Ik was redelijk snel uitgekeken op level 1. Level 2 en 3 vond ik al boeiender en vervelen nog niet. Level 4 al helemaal niet. En dat komt vooral omdat ik de extra vouw geweldig vind.
Dus samenvattend: voor een dobbelspelletje van dit formaat ligt de herspeelbaarheid best hoog!
Mijn Dobbel Vouwen review in het kort?
Dobbel Vouwen is een uitermate toegankelijk dobbelspel. Spelers die bekend zijn met roll&writes zullen de regels moeiteloos oppikken. Daarnaast maken verschillende spel-niveaus het geschikt voor een breder publiek. Bovendien is dit sinds lange tijd weer eens een roll&write die ik iets origineels vind hebben: het vouwen. Dat geeft letterlijk en figuurlijk een extra dimensie aan het spel!
6 – Dobbel Vouwen: Waar te koop?
Je kunt het spel Dobbel Vouwen online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, Spelhuis.be, Spellenwinkel.nl en 999Games.nl.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het spelletje Dobbel Vouwen. Het werd bedacht door Ralph Querfurth & Klaus-Jürgen Wrede en door Schmidt Spiele in Duitsland uitgebracht als Kannste Knicken. 999 Games verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Dobbel Vouwen review met je.
Als je nog vragen hebt over dit dobbelspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Dag Hans,
Net voor het eerst Dobbelvouwen gespeeld- wel een grappig spelletje.
Vraagje: wie begint eigenlijk het spel?
In de uitleg staat: wie als laatste iets gevouwen heeft, wordt de startspeler en krijgt de 2 dobbelstenen.
Maar om te vouwen moet je eerst spelen toch??
Beste Kevin,
Bedankt voor je vraag bij m’n Dobbel Vouwen review.
In principe maakt het niet uit wie er begint. Dat ‘wie als laatst heeft gevouwen’ kan ook op origami of iets dergelijks slaan 🙂
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Dag Hans,
Moet een rij kruizen in de richting gaan van het startveld? Hierbij bedoel ik als je het vakje aangrenzend ten zuiden van een startveld pakt dat je hierbij je rij kruizen richting het zuiden moet gaan?
Beste Lauren,
Bedankt voor je vraag over Dobbel Vouwen.
Je moet het zo zien. Je kiest een startveld. Vanuit daar bepaal je een richting. Dat betekent dat – in jouw voorbeeld – je ook zuidwaarts moet gaan.
Je bepaalt geen richting in het eerste aangekruiste vakje, maar in het startveld. Vanuit daar volg je 1 richting (omhoog, rechts, omlaag of links).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl