De natuur heeft al vaker centraal gestaan in spellen. Denk aan Evergreen, PARKS, Everdell en Mycelia. Met het bordspel Earth gaat het niet meer om een stukje groen, maar draait het om de hele aarde. Dit spel kwam uit in 2023 en werd internationaal geprezen.
In dit blog laat ik VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg en deel ik mijn Earth bordspel review.
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het bordspel Earth zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de natuur meerdere symbioses en habitats vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: Earth
- EAN: 5430002001777
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-5 Personen
- Speelduur: 60-90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Maxime Tardif
- Illustrator: M81 Studio, Conor McGoey, Yulia Sozonik & Kenneth Spond
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Valhallaboardgames.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het bordspel Earth:
- 1 Faunabord 5 Spelersborden
- 145 Loten (Groene blokjes)
- 105 Grondfiches (waardes 1, 5 en 10)
- 88 Stammen
- 74 Bladerfiches
- 25 Bladfiches (5 per kleur)
- 283 Aardekaarten
- 23 Faunakaarten
- 32 Ecosysteemkaarten
- 10 Eilandkaarten
- 10 Klimaatkaarten
- 1 Startspelerfiche
- 1 Actieve spelerfiche
- 1 Scoreblok
- 1 Earth spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Ik vind de deksel een leuk detail:
Ah oké, dat is niet te zien. Even inzoomen. Zoals je hieronder kunt zien bedanken ze alle backers op Kickstarter.
Je vindt de Earth spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden:
Midden op tafel komt het Faunabord te liggen. Zo ziet de normale zijde er uit:
De makkelijke zijde heeft gelijke punten en geen ecosysteemkaarten:
Op het faunabord komen faunakaarten te liggen. Daar zie je hieronder voorbeelden van:
Dit zijn voorbeelden van de ecosysteemkaarten:
Er is voor elke speler een spelersbord.
Je hebt 5 zijdes die er standaard uit zien:
Dan is er nog een zijde voor het solo spel (met andere acties voor passieve speler):
En er is een zijde voor Gaia, de zogenaamde automa in het solo spel:
Er is een zijde met het teambord:
Op de overige 2 zijdes staat gewoon een fraaie foto:
Op de spelersborden leggen spelers hun bladfiches:
Een eilandkaart:
En een klimaatkaart:
Je hebt een startspelerfiche en actieve-spelerfiche. Beide zijn dubbelzijdig (puur voor esthetica):
Tijdens het spel verzamel je grond via grondfiches van waarde 1, 5 en 10:
Daarmee koop je aardekaarten:
Er zijn 3 soorten aardekaarten: florakaarten, terreinkaarten en gebeurtenissen. Hieronder zie je de verdeling:
Dit zijn voorbeelden van florakaarten:
Dit zijn voorbeelden van terreinkaarten:
En enkele gebeurteniskaarten:
Op florakaarten kun je loten leggen. In principe krijg je deze groene, houten blokjes:
Kom je tekort? Dan kun je deze kartonnen fiches nog gebruiken:
Ook kun je flora laten groeien op je kaarten. Dat doe je met stammen:
Bovenop elke stam komt een bladerdak:
De score kun je noteren op een scorevel van het scoreblok:
De scoreformulieren zijn dubbelzijdig trouwens:
Tot slot krijg je nog kaarten voor het solospel:
3 – Earth: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Earth? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Earth speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je het bordspel Earth?
In Earth gaan spelers ecosystemen en habitats creëren. Elke beurt kiest de actieve speler een kleur actie en mogen alle andere spelers een mildere versie van die actie doen. Daarna activeren alle spelers de effecten van kaarten met dezelfde kleur. Met acties kun je kaarten spelen (planten), aarde verzamelen (om planten te betalen), planten water geven (groene blokjes op planten leggen) en nieuwe kaarten pakken alsook bomen laten groeien. Spelers vormen met kaarten een raster van 4×4. Na de ronde waarin een speler een volledig raster heeft gevormd eindigt het spel. Je krijgt niet alleen punten voor je gespeelde kaarten, maar ook voor publieke- en persoonlijke doelen. De speler met de meeste punten wint.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Earth. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Acties
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het faunabord midden op tafel, vorm een voorraad van loten, grondfiches, stammen en bladerdaken. Geef elke speler een spelersbord en 5 bladfiches. Je legt er 4 op je spelersbord en 1 links boven naast je spelersbord. Schud de faunakaarten, trek er 4 en leg ze op het faunabord. Schud de ecosysteemkaarten, trek er 2 en leg ze op het faunabord.
Elke speler neemt 2 eiland-, 2 klimaat- en 2 ecosysteemkaarten, kiest er van elke soort 1 en legt die op zijn of haar spelersbord. Schud alle aardekaarten en maak er een of meer trekstapels van. Bepaal de startspeler. Hij of zij legt het startspelerfiche boven z’n spelersbord. Deze speler krijgt ook het actieve-spelerfiche waarmee hij of zij aangeeft welke actie wordt uitgevoerd.
Iedere speler neemt zoveel aardekaarten en grondfiches én composteert zoveel aardekaarten als staat aangegeven op zijn of haar spelersbord. Jullie zijn nu klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
In het bordspel Earth vorm je met kaarten een eigen speelgebied in een raster van 4×4. Je speelt een onbeperkt aantal rondes. Elke ronde heb je één actieve speler die een actie kiest.
Daarbij geldt:
- De actieve speler voert het bovenste effect van de actie uit.
- Alle andere spelers voeren het onderste effect van de actie uit.
Na de actie mogen alle spelers de vaardigheden – met dezelfde kleur als de gekozen actie – op hun eigen kaarten uitvoeren. Daarbij moet je de volgende regels in acht nemen.
- Je mag de vaardigheden van je spelersbord (op je eiland- en klimaatkaart) uitvoeren.
- Je mag de vaardigheden van je speelgebied (op je gespeelde kaarten) uitvoeren.
- Je mag zelf weten of je eerst de vaardigheden van je spelersbord óf van je speelgebied afhandelt, maar je mag pas met de ander beginnen als je klaar bent met de eerste.
- Je moet vaardigheden van links naar rechts afhandelen. In je speelgebied werk je rij voor rij naar beneden.
- Je mag ervoor kiezen om bepaalde vaardigheden op kaarten niet te gebruiken.
Je mag op elk moment tijdens het spel gebeurteniskaarten spelen en op je spelersbord leggen. Je moet wel altijd de kosten betalen en let op, sommige kaarten zijn minpunten waard!
Mocht je, na het doen van een actie of activeren van vaardigheden, voldoen aan een van de doelen op het faunabord? Dan mag je nu een bladfiche op het hoogste beschikbare punten veld leggen. Behalen meerdere spelers hetzelfde doel in dezelfde beurt? Dan leggen ze in beurtvolgorde een bladfiche op de scores.
Nadat iedereen klaar is met het gebruiken van zijn of haar vaardigheden geeft de eigenaar van het actieve-spelerfiche deze door aan de linkerbuur. Dit wordt nu de actieve speler.
NB: Het startspelerfiche blijft liggen bij de speler. In Earth komt elke speler even vaak aan de beurt. Het startspelerfiche dient puur als geheugensteun.
3.3 – Acties
Tijdens je beurt kies je één van onderstaande acties:
- Planten (Groen)
- Composteren (Rood)
- Water geven (Blauw)
- Groeien (Geel)
De actieve speler legt het actieve-spelerfiche boven de actie die hij of zij kiest. De passieve spelers kunnen hun 5e bladfiche bij de betreffende actie leggen als reminder van wat de huidige actie is.
1. Planten (Groen)
Met deze actie mag de actieve speler 1 of 2 kaarten uit diens hand spelen en in zijn of haar speelgebied leggen. In de linker bovenhoek van elke kaart staat aangegeven hoeveel grondfiches je moet betalen. Daarna trekt de actieve speler 4 kaarten van de trekstapel, neemt er 1 van op handen en legt de andere 3 af.
De passieve spelers mogen 1 kaart uit hun hand in hun speelgebied leggen en 1 kaart van de trekstapel pakken en op handen nemen.
NB: Speel je een kaart met een zwarte vaardigheid? Dan handel je die nu direct en eenmalig af. Speel je een kaart met een bruine vaardigheid? Dan levert die kaart vanaf nu een permanent effect op óf een extra scoremogelijkheid aan het einde van het spel.
Tot slot mogen alle spelers hun groene vaardigheden activeren.
Punten: Kaarten in je speelgebied zijn punten waard aan het einde van het spel.
2. Composteren (Rood)
Met deze actie mag de actieve speler 5 grondfiches pakken en de bovenste 2 kaarten van de trekstapel ongezien composteren. Je neemt de grondfiches uit de algemene voorraad en legt ze op je spelersbord. Kaarten die je composteert leg je gesloten rechts onderin op je spelersbord.
De passieve spelers mogen 2 grondfiches nemen OF 2 kaarten van de trekstapel ongezien composteren.
Tot slot mogen alle spelers hun rode vaardigheden activeren.
Punten: Kaarten in je compoststapel zijn punten waard aan het einde van het spel.
3. Water geven (Blauw)
Met deze actie mag de actieve speler 6 loten en 2 grondfiches uit de voorraad nemen. De loten leg je op kaarten in je speelgebied, mits je daar plek voor hebt. De grondfiches leg je op je spelersbord.
De passieve spelers mogen 2 loten OF 2 grondfiches nemen.
Tot slot mogen alle spelers hun blauwe vaardigheden activeren.
Punten: Loten op je kaarten zijn punten waard aan het einde van het spel.
4. Groeien (Geel)
Met deze actie mag de actieve speler4 kaarten pakken en 2 groei-effecten uitvoeren.
De speler pakt de bovenste 4 kaarten van de trekstapel en neemt deze op handen. De groei-effecten doe je op sommige kaarten in je speelgebied. De meeste kaarten hebben rechts onder de naam een groene cirkel staan. Dit is het groeiveld. Links onder dit veld staat hoeveel groei-elementen je hierop kunt plaatsen. Je begint altijd met stammen en eindigt met een bladerdak.
De passieve spelers mogen 2 kaarten trekken OF 2 groei-effecten uitvoeren.
Tot slot mogen alle spelers hun gele vaardigheden activeren.
Punten: Stammen en bladerdaken zijn punten waard aan het einde van het spel.
3.4 – Einde van het spel
Het spel eindigt na de ronde waarin ten minste één speler een raster van 4 bij 4 kaarten heeft.
Vervolgens scoor je punten voor:
- Je florakaarten (variabel).
- Je gebeurteniskaarten (variabel, kan negatief zijn).
- Je compoststapel (1 punt per kaart).
- Je loten op kaarten (1 punt per loot).
- Je stammen en bladerdaken (variabel).
- Je terreinkaarten (variabel).
- Behaalde opdrachten op ecosysteemkaarten (variabel).
- Behaalde opdrachten op het faunabord (15, 11, 8, 6 of 5).
De speler die als eerste zijn of haar speelgebied vol had scoort 7 bonuspunten.
De speler met de meeste punten wint het spel. De eerste tiebreaker is de meeste grond. De tweede de meeste handkaarten. De derde de meeste stammen en bladerdaken. De vierde de meeste loten. De vijfde de meeste gecomposteerde kaarten.
4 – Earth Spel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Earth bordspel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Earth ga je symbiotische ecosystemen en habitats creëren. Klinkt dat wat lastig? Nouja, het komt er eigenlijk op neer dat je op je eiland flora (planten, bloemen, bomen, enzovoorts) gaat planten, terreinen gaat aanleggen en gebeurtenissen laat plaatsvinden. Je kunt flora niet alleen op elkaar afstemmen, maar ook op je klimaat, voorkomende ecosystemen en rondlopende fauna.
Alle termen die ik net noemde – dus eiland, flora, terreinen, gebeurtenissen, klimaat, ecosysteem en fauna – krijgen vorm met kaarten. Kaarten kunnen inkomsten en punten opleveren. Des te beter de combinaties, des te meer inkomen en/of punten.
Ik ben geen bioloog. Ik heb alleen wel het idee dat het thema, ondanks dat het geheel verder wat plat oogt, goed in elkaar steekt. Nou moet ik zeggen dat ik tijdens het spel niet met het thema bezig ben. Ik probeer vooral kaarten, of beter, symbolen te verzamelen en bepaalde teksten te lezen om vervolgens de juiste combinaties te maken.
De looks van het spel heb ik een dubbel gevoel bij. Enerzijds mis ik een eenduidige stijl door het gebruik van verschillende stockfoto’s. Anderzijds zie je wel dat het fraaie stockfoto’s zijn. Terreinen, planten, bloemen, dieren en meer: ze staan er allemaal mooi op.
Wat ik vooral sterk vind aan de looks, is de kaartopmaak en iconografie. Ja, er staat best veel informatie op de kaart. Toch voelt het voor mij niet druk. Ik vind zelfs dat er een soort sereniteit over de kaarten heerst. In het begin moet je de betekenissen van enkele symbolen logischerwijs nog wel opzoeken. Na één potje hadden mijn medespelers en ik de iconen in ieder geval onder de knie.
De kwaliteit van de kaarten is gewoon goed. Er zitten weliswaar geen witte randjes omheen, waardoor je slijtage sneller zichtbaar zal zijn en in een extreem geval kaarten zelfs herkenbaar kunnen zijn. Wees daarom zuinig of overweeg om de kaarten te sleeven.
Het houten speelmateriaal ben ik tevreden over. De stammen en bladerdaken stapelen goed op elkaar. De loten hoef je enkel en alleen op kaarten te leggen. Een bijkomend risico met ‘los’ speelmateriaal is natuurlijk wel dat als je een klein tikje tegen de tafel of je speelgebied geeft, dat het kan verschuiven.
Ook het kartonnen speelmateriaal is van goede kwaliteit. Het valt me vooral op dat de borden (nog) niet krom getrokken zijn. Bij andere spellen heb ik ervaren dat zodra de borden uit de stansborden zijn gehaald, ze in een mum van tijd ietwat buigen. Geen heel groot probleem, wel jammer. Dit is bij Earth dus tot op heden niet het geval!
Tot slot kan Earth wel een insert gebruiken. Die zit er niet bij en ik vind eigenlijk ook dat je te weinig zakjes krijgt om het speelmateriaal logisch in op te bergen. Folded Space heeft in samenwerking met de Engelse uitgever van Earth, Inside Up games, speciaal een gekleurde insert ontwikkeld. Zoiets zou je dus kunnen overwegen om aan te schaffen. Meer informatie vind je in mijn blog over de Folded Space insert voor Earth.
Spelregels & Toegankelijkheid
Naar mijn mening zijn de spelregels goed, met enkele kanttekeningen. Ik vind vooral de opmaak en leesbaarheid van de regels goed. Er is veel witruimte, alinea’s zijn niet te lang, regels niet te breed en duidelijke illustraties alsook kleurgebruik maken het oriënteren aangenaam en logisch.
Wat in mijn optiek beter had gekund, is de inhoud van de regels. Dat zit in twee elementen. Ten eerste vind ik dat bepaalde informatie onnodig vaak wordt herhaald. Het één keer noemen was voldoende geweest en dat had de spelregels korter kunnen maken. Ten tweede had ik een leaflet met uitleg van symbolen en bepaalde kaartvaardigheden fijn gevonden. Met name het symbool voor ‘composteer 1 kaart uit je hand’ moest ik even goed naar zoeken.
Dan de toegankelijkheid.
Qua complexiteit (en dus niet qua gameplay) kun je Earth vergelijken met:
- Everdell
- Viticulture
- Charterstone
- Pandemic: Seizoen 1
- Raja’s van de Ganges
- De Verdwenen Ruïnes van Arnak
- Terraforming Mars: Ares Expeditie
Wellicht kun je op basis hiervan al inschatten of jij en je spellengroep Earth aankunnen.
Verder vind ik Earth echt een ‘point salad’. Je hebt ontzettend veel manieren om punten te scoren. Ik vind de opties – zeker als je de iconografie kent – te doen, maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd.
Naast punten voor florakaarten, gebeurtenissen, stammen en bladerdaken, loten en gecomposteerde kaarten bieden fauna- en ecosysteemkaarten nog eens 7 extra opties om punten scoren waarbij je aan specifieke voorwaarden moet voldoen. Oja, en als je terreinkaarten speelt kunnen die ook extra voorwaarden geven. Die voorwaarden onthouden en daar kaarten op verzamelen kan overweldigend zijn.
Over ‘overweldigend’ gesproken. Het kan voorkomen dat je veel kaarten in je handen krijgt. Het kan een uitdaging zijn om ook dáár het overzicht te houden.
Kleine side note: Je kunt zonder de ecosysteemkaarten spelen om het iets makkelijker te maken.
Voor de rest moet je niet heel veel interactie verwachten. Iedereen is vooral met zijn of haar eigen puzzel bezig. Ondanks dat er wel wat interactie in het spel zit hoor.
In een bepaald opzicht is Earth vergelijkbaar met Wingspan en Everdell. In welk opzicht? Nou, je verzamelt gedurende het spel kaarten, maar je weet niet welke je krijgt. Dit kun je niet sturen. Daar zit dus een geluksfactor bij waar je tegen moet kunnen. En ik ken genoeg spelers die Wingspan en Everdell niet leuk vinden vanwege dit element.
Dus… ik vind Earth niet toegankelijk voor het grote publiek. Dit komt vooral door de grote hoeveelheid manieren om punten te scoren. Houd je daar juist wel van? Dan kan ik Earth wel degelijk aanraden want sterke combinaties maken kan ontzettend bevredigend zijn!
Strategie of Geluk?
Earth is een mix van geluk en tactiek, al komt er ook wat strategie bij kijken.
Ik noemde het net al. Er zijn diverse manieren om extra punten te scoren. Je hebt publieke doelen (voor iedereen hetzelfde) en een persoonlijk doel (alleen voor jou). De voorwaarden voor extra punten zijn aan het begin van het spel bekend en kunnen voor de lange termijn een koers uitzetten. Hier zit een licht strategisch aspect.
En ik zeg ‘licht’, want of je die doelen haalt hangt af van de kaarten die je krijgt. Je kunt wel voor de ene mogelijkheid of de andere optie kiezen, maar je weet gewoon niet of de kaarten die je krijgt dat mogelijk maken.
Daarmee komen we bij de geluksfactor: kaarten. Je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt. Krijg je niet (of pas laat) de kaarten die je nodig hebt om bepaalde ecosysteemkaarten te scoren? Dan heb je pech. Aan de andere kant kun je ook gewoon de kaarten krijgen die je wel nodig hebt en precies passen. Dan heb je dus geluk.
Los van die geluksfactor kun je wel tactisch spelen.
Zo staat op de fauna-, ecosysteem- en terreinkaarten aangegeven hoeveel % van de kaarten er in het spel zitten die aan dit doel bijdragen.
Je kunt er dus bewust voor kiezen om kansen te maximaliseren en voor doelen te kiezen met hogere percentages. De kans dat je die haalt zijn groter, maar de punten in verhouding iets lager. Of je neemt een gok en kiest voor doelen met lagere percentages. De kans dat je die haalt zijn lager, maar de punten in verhouding iets hoger.
Je zult elke beurt moeten overwegen wat je gaat doen. Wil je kaarten planten? Heb je grond nodig? Moet je loten hebben? Of is het tijd om stammen te laten groeien op je kaarten? Welke actie je moet doen hangt veelal af van de kaarten die je op handen hebt.
Een tactische tip is om ook te kijken naar tegenstanders. Welke actie denk je dat zij zo gaan uitvoeren? Want je weet. Als zij een actie kiezen mag jij ook een mildere variant van die actie doen. Moet je nu dus voor de compostactie kiezen omdat je grond nodig hebt om de volgende ronde te planten? Of kiest een speler na jou wel voor de compostactie en kun je nu dus misschien ook voor de water- of groeiactie kiezen?
Onderaan de streep vind ik dat je te weinig grip hebt om Earth echt strategisch te noemen, maar er zit wel een strategisch aspect in. Uiteindelijk vind ik het nog altijd, net als Everdell en Wingspan, een spel waar geluk en tactiek de boventoon voeren.
Spelmechanisme
Er zitten verschillende mechanismen in het bordspel Earth. Ik noem een aantal opvallende.
Te beginnen met Variable Set-Up. Dit houdt in dat de startopstelling van het spel elke keer anders is. Bij Earth is dit ook het geval. Dat komt doordat je 46 verschillende fauna’s, 64 verschillende ecosystemen, 20 verschillende eilanden en 20 verschillende klimaten hebt. Elk spel doen er 4 fauna’s mee, 2 ecosystemen +1 voor elke speler en 1 klimaat en eiland voor elke speler. Nogal variabel dus :).
Andere spellen waarbij een groot deel van de startopstelling variabel is zijn bijvoorbeeld Terraforming Mars, Spirit Island, Scythe, 7 Wonders Duel en Age of Innovation.
Het tweede opvallende mechanisme is Follow. Bij dit mechanisme kiest de actieve speler een actie en moeten of mogen alle andere spelers die actie (of een minder krachtige variant) ook uitvoeren. Bij Earth kiest de actieve speler of hij/zij wil planten, composteren, water geven of wil laten groeien. Alle andere spelers mogen de mildere versie van deze actie doen. Bovendien mag iedereen diens vaardigheden activeren.
Je kent dit mechanisme misschien wel uit Puerto Rico, Tiny Towns, Terraforming Mars: Ares Expeditie, Savannah Park en Caldera Park.
In Earth zitten veel kaarten. Daarom mag het mechanisme Hand Management niet ontbreken. Dit betekent dat het moment en de volgorde waarin je handkaarten speelt belangrijk is. Je moet de kaarten op je hand dus goed managen. Bij Earth vind ik het gaaf dat je kaarten niet alleen kunt spelen, maar ook kunt composteren. Dan zijn zelfs de meest nutteloze kaarten nog punten waard. Oja, je kunt slechts 16 kaarten planten. Bedenk dus goed welke kaarten je wel en welke kaarten je niet nodig hebt.
Dit heb je wellicht als eens ervaren in Brass Birmingham, Ark Nova, Everdell, Wingspan, De Crew: Missie Diepzee en HEAT Pedal to the Metal.
Tot slot is er nog Pattern Building. Hierbij moeten spelers speelmateriaal in bepaalde patronen leggen om punten, acties en/of bonussen te activeren. In Earth zitten meer patronen. Ten eerste ben je gebonden aan het 4×4 raster van 16 kaarten. Ten tweede zijn er kaarten die punten of inkomen opleveren als ze in een bepaald patroon liggen. Diagonaal aangrenzend, in dezelfde rij, enzovoorts.
Je ziet dit mechanisme ook terug in bijvoorbeeld Castles of Burgundy, Cascadia, Azul, The Isle of Cats, Akropolis en Sagrada.
Interactie
Er zijn slechts een paar momenten waar interactie wordt aangetipt in Earth.
De belangrijkste – en direct leukste – vorm van interactie zit in het Follow mechanisme. Als de actieve speler een actie kiest, mogen alle andere spelers dezelfde actie doen. Ook activeren zowel de actieve als alle passieve spelers kaarten in dezelfde kleur als de gekozen actie. Dit maakt niet alleen dat je altijd wel iets mag doen, maar ook dat je tactisch kunt afwegen welke actie jij nu moet doen (want de speler na jou kiest die misschien ook al).
Daarnaast zien we interactie terug op het faunabord. Want voor faunakaarten geldt: wie eerst komt, eerst maalt. Voldoe jij als eerste aan de voorwaarde van een faunakaart? Dan mag je een bladfiche op het hoogst beschikbare aantal punten leggen. Andere spelers kunnen ook nog punten scoren voor deze faunakaart, maar wel minder dan jij hebt gehaald.
En dan zijn er nog enkele terreinkaarten waarmee je punten kunt scoren voor symbolen in het gebied van een speler. Dit mag jij ook zelf zijn. Bij dit soort kaarten is het dus altijd handig om even te kijken bij andere spelers wat ze zoal gespaard hebben.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Earth ligt erg hoog. Dit is vooral te danken aan de enorm gevarieerde startopstelling van het spel. Zo staat er letterlijk in de spelregels:
“Er zijn 20 eiland, 20 klimaten en 64 ecosystemen. Dat betekent dat er 25.600 mogelijke startopstellingen zijn… Welkom in de diversiteit van de natuur!”
Bovenstaande betreft alleen nog maar de opstelling van ieders spelersbord. Want op het faunabord komen ook nog eens 4 van de 46 mogelijke dieren én 2 ecosystemen te liggen.
Bovendien komen de aardekaarten natuurlijk nooit in dezelfde volgorde in het spel.
Mijn ervaring qua spelverloop is dat één ding wel altijd hetzelfde is: een motor lopende krijgen voor de aanwas van grond. Zonder grond kun je moeilijk kaarten kopen. Dat is gewoon een investering die je als eerste moet doen (als dat kan).
Maar daarna? Daarna zijn de kaarten die je verzamelt en de manieren waarop je punten gaat scoren elke keer weer anders!
Mijn Earth spel review in het kort?
Ik vind Earth een leuk bordspel over de natuur. Hoewel ik de look & feel van het spel wat plat vind, weten het harmonieuze spelverloop en de hoge herspeelbaarheid te floreren. Het gegeven dat de actieve speler een actie uitvoert en alle passieve spelers daar een mildere variant van mogen doen, houdt spelers niet alleen betrokken tijdens het spel, maar biedt ook tactische keuzes. Toegegeven, er zit een geluksfactor in die je kunt vergelijken met populaire titels als Wingspan en Everdell: je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt. Niet iedereen houdt daar van. Iedereen maakt verder zijn of haar eigen puzzel. De grootste uitdaging zit in grip krijgen op de talloze manieren om extra punten te scoren en het overzicht houden op de vaardigheden die alle handkaarten bieden. Qua niveau vind ik ‘m iets lastiger dan Everdell. Houd je dus van een relatief zware point salad? Dan kan ik Earth absoluut aanraden!
5 – Earth Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Earth online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Earth. Het werd bedacht door Maxime Tardif en internationaal uitgebracht door Inside Up Games. Geronimo Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Earth bordspel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto van Matthew Montrone via Pexels gebruikt.
Ik kwam gisteravond op een “probleem”: een van de faunakaarten (ik meen dat het de Gnoe was) geeft punten voor 4 volle diagonalen. Zijn dat 2, 3, 3 en 2 kaarten?
Beste Frank,
Bedankt voor je vraag bij m’n Earth bordspel review.
Ik heb de faunakaarten er bij gepakt en de kaart die je noemt betreft de Aziatische Lanspuntslang.
Je krijgt hier punten als je in je speelveld als het ware een X hebt gespeeld. Dat betekent dat je 4 kaarten van links boven naar rechts onder hebt gelegd én 4 kaarten van rechts boven naar links onder hebt gelegd.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl