10 Educatieve & Leerzame Spelletjes voor Kinderen vanaf 7 Jaar

Educatieve / Leerzame Spellen voor 7 Jaar en Ouder!

Je zult merken dat zodra kinderen 7 jaar worden, ze steeds meer aankunnen. Niet alleen cognitief, maar ook op motorisch vlak en behendigheid. Niet verwonderlijk dat er diverse leerzame spelletjes zijn voor deze leeftijd kinderen die op de basisschool ongeveer in groep 3 zitten.

In dit blog deel ik 10 educatieve spellen vanaf 7 jaar met je!

Voordat je begint met lezen: de meeste educatieve spellen vanaf 7 jaar in dit blog zijn gesponsord door uitgevers. Ik kreeg ze eerder om er een review over te schrijven of omdat ik het waardige spellen vond om aan dit blog met educatieve spelletjes voor kinderen van 7 jaar toe te voegen. Ondanks de sponsoring heb ik de inhoud van dit blog dus helemaal zelf bepaald.

Dog Pile

Dog Pile Breinbreker: op Tafel

Dog Pile Breinbreker: Speelstukken

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 0

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 1

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 2

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 3

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 4

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 5

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 6

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Stap 7

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht 13 Opgelost

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht Advanced

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht Expert

Dog Pile Breinbreker: Voorbeeld Opdracht Master

In Dog Pile leg je speelfiguren van honden in- en op elkaar. Voor elke opdracht leg je een kaartje neer. Op dit kaartje staat een raster waar je de hondjes op moet leggen. Je moet alle vakjes vullen en de doggo’s mogen niet buiten het raster komen. Bij hogere niveaus ga je zelfs de hoogte in en moet je 2 of 3 lagen maken. Verpakt in een handig reisdoosje.

Dog Pile is een schattig, educatief spelletje voor 7-jarigen (en ouder) die van honden houden. De puzzels steken goed in elkaar en ik vind het vooral leuk dat je ook de hoogte in gaat. Dat maakt dit leerzame spel voor 7 jaar en ouder naar mijn mening wat uitdagender. En eerlijk is eerlijk, je moet wel met ‘ielig’ speelmateriaal overweg kunnen. Zie deze breinbreker als een oefening voor de fijne motoriek ;).

Je kunt dit educatieve spel vanaf 7 jaar online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenwinkel.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.

Skip-Bo

Skip-Bo Spel: op Tafel

Skip-Bo Spel: Nieuwe Kaarten Trekken

Skip-Bo Spel: Handkaarten

Skip-Bo Spel: Bouwstapels

Skip-Bo Spel: Kaart van Stock naar Bouwstapel

Skip-Bo Spel: Kaart van Wegwerpstapel naar Bouwstapel

Skip-Bo Spel: Joker

  • Uitgever: Mattel
  • Aantal spelers: 2-10 Personen
  • Speelduur: 30 Minuten
  • Vanaf leeftijd: 7 Jaar
  • Soort: KaartspelRekenspel

Met Skip-Bo mag je om de beurt je hand aanvullen tot 5 kaarten en daarna kaarten leggen op gezamenlijke aflegstapels. Deze moeten van laag naar hoog lopen. Je kunt kaarten uit je hand alsook van je persoonlijke trekstapel spelen. Kun je niks meer leggen? Dan is de volgende speler aan de beurt. De speler die als eerste zijn of haar persoonlijke trekstapel leeg heeft, wint het spel.

Het educatieve element van Skip-Bo zit in getalbegrip en vooruit plannen. Kinderen moeten namelijk kaarten van laag naar hoog stapelen. Hierdoor leren ze tellen t/m 12 en neemt het getalbegrip toe. Vanuit een tactisch oogpunt moeten ze alleen wat vooruitdenken. Dit komt omdat je met verschillende stapels te maken hebt én bij je tegenstanders moet kijken wat zij zoal voor zich hebben liggen.

Je kunt dit educatieve rekenspel vanaf 7 jaar online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.

IQ Twins

Smartgames IQ Twins: op Tafel

Smartgames IQ Twins: Stap 0

Smartgames IQ Twins: Stap 1

Smartgames IQ Twins: Stap 2

Smartgames IQ Twins: Stap 3

Smartgames IQ Twins: Stap 4

Smartgames IQ Twins: Stap 5

Smartgames IQ Twins: Stap 6

Smartgames IQ Twins: Starter Voorbeeld

Smartgames IQ Twins: Junior Voorbeeld

Smartgames IQ Twins: Expert Voorbeeld

Smartgames IQ Twins: Master Voorbeeld

Smartgames IQ Twins: Wizard Voorbeeld

Bij IQ Twins moet je proberen om 10 speelstukken passend in het doosje te leggen. Dit denkspel dankt de naam ’twins’ (=tweeling) aan het feit dat er van elk speelstuk 2 zijn. Echter, de speelstukken lijken misschien wel op elkaar, maar hebben elk een ander formaat. De kleine speelstukken leg je schuin en de grote speelstukken leg je recht. Je begint elke opdracht met een opstelling waarin puzzelstukken zichtbaar zijn. Bij de moeilijkste variant zijn de puzzelstukken deels zichtbaar.

Het grote voordeel van IQ Twins vind ik dat alles in een handig compact bakje past. Dit maakt ‘m ideaal om mee te nemen. In de auto, trein of het vliegtuig. Daarnaast heb je 5 verschillende niveaus. De eerste 3 niveaus gingen mij goed af en de 4e was ook wel te doen. Maar het laatste? Dat vond ik echt een uitdaging. Deze niveaus maken ‘m niet alleen leerzaam voor kinderen vanaf 7 jaar, maar ook voor volwassenen.

Je kunt dit educatieve spelletje vanaf 7 jaar online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Cross Clues

Cross Clues Spel: op Tafel

Cross Clues Spel: Zandloper van 5 Minuten

Cross Clues Spel: Coördinatiekaart A2 Neerleggen

Cross Clues Spel: Coördinatiekaart C1 Neerleggen

Cross Clues Spel: Genummerde Positietegels

Cross Clues Spel: Woordkaarten

Cross Clues Spel: Coördinatiekaarten

  • Uitgever: Geronimo Games
  • Aantal spelers: 2-6 Personen
  • Speelduur: 5-10 Minuten
  • Vanaf leeftijd: 7 Jaar
  • Soort: Creatief spel

Cross Clues is een coöperatief spelletje waarbij je creatief moet zijn met woorden. Op tafel ligt een raster met 16 vakjes die elk een eigen coördinaat hebben (a1, a2, b1, enzovoorts). Elke speler trekt een coördinatiekaart, verzint één woord om de 2 woorden te verbinden die kruisen op het coördinaat en andere spelers moeten het coördinaat raden. Goed geraden? Leg de kaart dan op z’n plek en trek een nieuwe. Kunnen jullie binnen 5 minuten zoveel mogelijk woorden raden?

Dit spel vanaf 7 jaar zal niet voor elk kind geschikt zijn. Hoewel ik vind dat dit soort kinderspellen goed zijn om de hersenen te stimuleren (je moet creatief zijn en over woorden nadenken – dat is nooit verkeerd voor je cognitieve vermogen), zijn er genoeg kinderen van 7 jaar en ouder die hier moeite mee hebben. Schat dus zelf in of jij denkt dat dit iets voor je kind is. Als jouw kind juist graag creatief bezig is, dan heb je met Cross Clues echt een origineel spelletje in de kast!

Je kunt dit educatieve spelletje voor 7 jaar en ouder o.a. bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.

Cats & Boxes

Smartgames Cats & Boxes: op Tafel

Smartgames Cats & Boxes: Poesjes

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 0

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 1

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 2

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 3

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 4

Smartgames Cats & Boxes: Opdracht Stap 5

Smartgames Cats & Boxes: Starter Voorbeeld

Smartgames Cats & Boxes: Junior Voorbeeld

Smartgames Cats & Boxes: Expert Voorbeeld

Smartgames Cats & Boxes: Master Voorbeeld

Smartgames Cats & Boxes: Wizard Voorbeeld

Met Cats & Boxes moeten alle katten in een doos terecht komen (Want ja, dat willen katten toch?). Je verplaatst speelstukken één voor één en mag pas een volgende verplaatsen als de vorige is neergezet. De katten blijven altijd op hun plek staan. Je mag enkel en alleen de polyomino stukken verplaatsen waar dozen op staan. Een fijn gegeven: er leiden meerdere wegen naar Rome. Ofwel, er is maar één oplossing, maar die kun je op meerdere manieren bereiken.

Oké, ik vertel zo waarom ik Cats & Boxes inhoudelijk een interessant denkspelletje vind. Maar eerst… damn die poesjes! Supercute! Het speelmateriaal is niet alleen leuk, maar ook van goede kwaliteit. Plus je kunt alles afsluiten met een handige deksel. Handig voor op reis. Dus, waarom vind ik deze breinbreker zo interessant? Omdat ik de logica maar niet te pakken krijg! Hierdoor blijf ik uitgedaagd om het te spelen. Purrrrrfect!

Je kunt dit schattige, educatieve spelletje voor 7 jaar en ouder online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.


Formula

Formula Rekenspel op Tafel

Formula Spel: Startopstelling voor 3 Spelers

Formula Spel: Handkaarten

Formula Spel: Opvallende Kleuren

Formula Spel: Kaarten 0 t/m 9

Formula Spel: Symboolkaarten

Formula Spel: Voorbeeld 1

Formula Spel: Voorbeeld 2

Formula Spel: Voorbeeld 3

Formula Spel: Voorbeeld 4

Formula Spel: Voorbeeld 5

Formula Spel: Voorbeeld 6

  • Uitgever: Formula Games
  • Aantal spelers: 2-5 Personen
  • Speelduur: 10-15 Minuten
  • Vanaf leeftijd: 6 Jaar
  • Soort: Rekenspel

In Formula hebben jij en je tegenstanders kaarten met getallen op handen. Om de beurt mag je maximaal 3 kaarten spelen om een kloppende som te maken. Daarbij mag je ook een symbool (x + : -) van tafel pakken dat je nodig hebt. Kun je geen kaart spelen? Dan moet je een nieuwe van de trekstapel pakken. Heb je geen handkaarten meer? Dan win je Formula!

> Lees hier mijn uitgebreide Formula spel review !

Spelenderwijs leren rekenen. Hoe leuk is dat? De kracht van Formula is tweeledig. Ten eerste zijn de regels simpel en wordt van rekenen iets leuks gemaakt. Ten tweede kun je het niveau aanpassen naar gelang de groep die je hebt. In groep 4 gebruik je bijvoorbeeld de getallen 0 t/m 9 met de bewerkingskaarten + – x en : om sommen te maken. In hogere groepen kun je ook en breuken toevoegen. Dat maakt Formula een perfect rekenspel. Oja, en het wordt aangeraden door diverse leerkrachten en het Nederlands Mathematisch Instituut.

Je kunt dit leerzame rekenspel voor o.a. 7-jarigen bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, FormulaGames.nl en Spelhuis.be.

Jungle Speed

Jungle Speed Spel: Stap 1 - Kaart van je af Draaien

Jungle Speed Spel: Stap 2 - Anderen zien Kaart eerst

Jungle Speed Spel: Stap 3 - Kaart Zichtbaar

Jungle Speed Spel: Dezelfde Symbolen

Jungle Speed Spel: Totem Pakken

Jungle Speed Spel: Iedereen moet Kaart Opendraaien

Jungle Speed Spel: Iedereen moet Totem Pakken

Jungle Speed Spel: Kaarten en Symbolen

In Jungle Speed krijgt elke speler een stapel kaarten met gekleurde symbolen of speciale acties. Je draait om de beurt een kaart van je stapel open. Liggen er dan één of meer dezelfde kaarten op tafel? Dan ontstaat er een strijd tussen de betrokken spelers. Wie als eerste de totem pakt mag zijn of haar aflegstapel geven (of verdelen) aan de andere speler(s). Speciale kaarten zorgen dat alle spelers de totem moeten pakken óf dat iedereen een extra kaart moet opendraaien. De speler die als eerste zijn of haar kaarten kwijt is, wint dit gezelschapsspel vanaf 7 jaar.

Hoewel Jungle Speed al vanaf 1997 dateert, was het soortgelijke spel Halli Galli er iets eerder. Het verschil is echter dat Jungle Speed wat meer uitzonderingen bevat. Bij Halli Galli moet iedereen altijd op de bel proberen te slaan bij een X aantal gelijke symbolen. Bij Jungle Speed kan dit ook slechts een deel van de spelers betreffen. Plus de speciale symbolen maken dat je op iets meer moet letten. Daarom is Jungle Speed geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar.

Je kunt dit leerzame spelletje vanaf 7 jaar online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.

Pole Position

Smartgames Pole Position: op Tafel

Smartgames Pole Position: Magnetische Speelstukken

Smartgames Pole Position: Speelstukken

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 0

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 1

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 2

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 3

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 4

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 5

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 6

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 7

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Stap 8

Smartgames Pole Position: Voorbeeld Opdracht Oplossing

Smartgames Pole Position: Opdracht Starter

Smartgames Pole Position: Opdracht Junior

Smartgames Pole Position: Opdracht Expert

Smartgames Pole Position: Opdracht Master

Formule 1 fans opgelet! In Pole Position moet je alle racewagens en bomen zó op het speelbord plaatsen dat de volgorde van auto’s klopt. Een paar tegels bepalen de startopstelling en je weet deels in welke volgorde de formule 1 wagens moeten staan. Er worden 48 unieke puzzels, oplopend van makkelijk naar moeilijk, verdeeld over 6 verschillende parcours.

Pole Position sprong direct in het oog bij m’n zoontje. Ik denk dat de racewagens daar iets mee te maken hadden ;). De manier waarop het niveau steeds moeilijker word vind ik erg goed gedaan. Bovendien vind ik het fijn dat de parcours niet zijn gekoppeld aan een bepaalde moeilijkheidsgraad. Je wisselt de racebanen steeds met elkaar af en dat houdt het erg verfrissend. Het magnetische, tinnen doosje en diens opstaande randen zijn ook erg fijn. Links ligt al het speelmateriaal dat je niet nodig hebt, terwijl je rechts kunt puzzelen. Ideaal, educatief spelletje vanaf 7 jaar voor onderweg in de auto, trein of het vliegtuig.

Je kunt dit leerzame spelletje voor 7-jarigen online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Dr. Eureka

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - op Tafel

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Voor 2 Spelers

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Challengekaart Pakken

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Kwartetten op Tafel

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Ludofobie

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Kwartet Prijs

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Joker Spelen op Andere Joker

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Handkaarten

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Eindprijs

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Gespeelde Challengekaart

Superkrachten voor je Hoofd: De Game - Grappige Illustraties

  • Uitgever: Maven Publishing
  • Aantal spelers: 2-6 Personen
  • Speelduur: 25 Minuten
  • Vanaf leeftijd: 7 Jaar
  • Soort: Kwartet – Sociaal emotioneel

Dit is een kwartetspel dat is gebaseerd op het boek ‘Superkrachten voor je Hoofd’ van Wouter de Jong en speciaal is ontwikkeld om met ten minste 1 kind en ten minste 1 volwassene te spelen. Het speelt net zoals het klassieke kwartet, met een paar wijzigingen. Zo staat humor centraal, moet je challenges doen na het voltooien van een kwartet én kun je een eindprijs winnen als je de meeste kwartetten verzameld. Op deze manier leer je spelenderwijs superkrachten voor je hoofd waar je gelukkig(er) van kunt worden!

Ik vind Superhelden voor je Hoofd: De Game een verfrissend spel om sociaal-emotionele vaardigheden te leren. Dit spel onderscheidt zich van andere spellen door de humor die het heeft en de fun die het brengt. Kinderen worden er enthousiast van en worden uitgedaagd om spelenderwijs, bijna zonder dat ze het doorhebben, belangrijke vaardigheden te leren waar ze gelukkig(er) van kunnen worden. Dit allemaal is verpakt in een toegankelijk en herkenbaar kwartetspel dat nét wat meer uitdaging biedt dan je gewend bent. Absoluut een aanrader voor gezinnen, hulpverleners, scholen en andere plekken waar met kinderen wordt gewerkt.

Je kunt dit educatieve gezelschapsspel vanaf 7 jaar o.a. bestellen op MindGymVoorKids.nl en bol.com.

PixBlocks

PixBlocks Bordspel: op Tafel

PixBlocks Bordspel: Samen Spelen

PixBlocks Bordspel: Oplossing Opdracht

PixBlocks Bordspel: Opdracht op Tafel

PixBlocks Bordspel: Konijn op Sleutel

PixBlocks Bordspel: Konijn op Wortel

PixBlocks Bordspel: Konijn naar Leeg Veld

PixBlocks Bordspel: Konijn naar Voetbal

PixBlocks Bordspel: Konijn naar Portaal

PixBlocks Bordspel: Wortel Neerleggen

PixBlocks Bordspel: Spel Opbouwen

  • Uitgever: Jumping Turtle Games
  • Aantal spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 10-15 Minuten
  • Vanaf leeftijd: 7 Jaar
  • SoortBreinbreker

PixBlocks is eigenlijk een grote breinbreker met verschillende opdrachten. Voor elke opdracht vorm je met fiches een scenario op het bord. Tot slot krijg je een paar fiches en een konijn. Deze moet je zó op het bord plaatsen, dat het konijn alle wortels kan opeten. Zodra je alles hebt geplaatst laat je het konijn lopen in de richting waarin je het dier hebt gezet. Bij het verplaatsen volg je de logica op van elke variabele in het spel.

Het konijn zelf loopt altijd naar links of rechts en verandert van richting als het ergens niet verder kan. Hij kan niet springen of klimmen, maar wel naar beneden vallen. Door sleutels te pakken open je sloten, via het ene portal kan het konijn teleporteren naar een ander veld met hetzelfde portaal en door pijlen verandert het beestje van richting. Lukt het jou om het konijn alle wortels op te laten eten?

> Lees hier eventueel mijn uitgebreide PixBlocks review!

Ik vind PixBlocks een veelzijdig puzzelspel omdat je het als breinbreker én als bordspel kunt gebruiken. Speel je ‘m solo of coöperatief? Dan is het een breinbreker waarbij je 1 van de 56 opdrachten moet oplossen (lees: jullie konijn moet alle wortels opeten). Speel je ‘m tegen elkaar? Dan wordt het meer een spel waarbij jouw konijn de meeste wortels moet opeten. Naar mijn mening is PixBlocks bijzonder leerzaam voor kinderen, maar ik raad wel aan om de opdrachten samen te doorlopen zodat je kunt helpen indien nodig. Mijn dochter is 7 jaar (gaat richting de 8) en ze kon mijn hulp nog goed gebruiken. Puzzel je als volwassene dus graag mee? Dan kan ik PixBlocks van harte aanraden.

Je kunt dit educatieve bordspel vanaf 7 jaar online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je kennis laten maken met meerdere educatieve spelletjes voor kinderen vanaf 7 jaar. Sommige kinderen zullen er wat meer moeite mee hebben dan de ander, maar dat maakt ze niet minder leerzaam. Ik heb geprobeerd wat verschillende aspecten terug te laten komen. Rekenen, ruimtelijk inzicht, behendigheid, reactievermogen en meer.

Wat vind jij nou goede leerzame spellen voor kinderen van 7 jaar (en ouder)? Ik hoor het graag in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *