Everdell Mistwood (Nederlands): Review, Speluitleg + Unboxing!

Everdell Mistwood (Nederlands): Review, Speluitleg + Unboxing!

Met Everdell Mistwood komen we alweer bij de vijfde uitbreiding voor het prachtige spel. In deze uitbreiding brengt de spin Nightweave een bezoek aan Everdell. Nightweave is een bot die je als solo tegenstander óf als 3e speler in een potje met 2 personen kunt toevoegen. Benieuwd hoe dat allemaal zit?

In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Everdell Mistwood review.

Zoals je in het nest van Nightweave meerdere spinnen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Wat voegt het toe?
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Naam: Everdell Mistwood
  • EAN: 8718026305482
  • Soort spel: Uitbreiding voor Everdell
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Spelauteur: Rob R. Bell, Chrissy Peske & James A. Wilson
  • Illustrator: Andrew Bosley, Natalie Johnson, Dann May & Naomi Robinson
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlSpellenwinkel.nlValhallaboardgames.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Everdell Mistwood:

  • 1 Nightweave spin
  • 2 Nightweave spelersborden
  • 5 Nightweave scorekaarten
  • 20 Actiekaarten
  • 14 Webfiches
  • 8 Karakterkaarten
  • 13 Plankaarten
  • 33 Complotkaarten
  • 2 Dubbelzijdige seizoensfiches
  • 1 Dobbelsteen (12-zijdig)
  • 26 Houten boswezens:
    • 6 Vlinders
    • 6 Varkens
    • 6 Wezels
    • 8 Spinnen
  • 4 Kikkerambassadeurs
  • 4 Konijnreizigers
  • 4 Krachtkaarten
  • 1 Everdell Mistwood spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Everdell Mistwood: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Everdell Mistwood: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant met insert:

Everdell Mistwood: Binnenkant Doos

Je vindt de Everdell Mistwood spelregels terug in een boekje van 32 bladzijden.

Everdell Mistwood: Spelregels

In het spel neem je het op tegen Nightweave, die wordt vertolkt door deze paarse, houten spin:

Everdell Mistwood: Nightweave Spin

Deze automa heeft ook eigen spelersborden die je naast elkaar legt:

Everdell Mistwood: Nightweave Spelersbord Links
Everdell Mistwood: Nightweave Spelersbord Rechts

Middels actiekaarten wordt bepaald welke acties Nightweave uitvoert:

Everdell Mistwood: Actiekaarten

Afhankelijk van het seizoen waar Nightweave zich in bevindt worden er actiekaarten aan de stapel toegevoegd. Met onderstaande seizoensfiches heb je een geheugensteuntje dat aangeeft in welk seizoen Nightweave zit:

Everdell Mistwood: Seizoensfiches

De moeilijkheidsgraad van Nightweave wordt bepaald door de scorekaarten:

Everdell Mistwood: Nightweave Scorekaarten

Daarnaast kun je Nightweave uitdagender en gevarieerder maken met een aantal soorten kaarten.

Zoals Karakterkaarten:

Everdell Mistwood: Karakterkaarten

Plankaarten:

Everdell Mistwood: Plankaarten

En complotkaarten:

Everdell Mistwood: Complotkaarten

Bij bovenstaande kaarten kan het zijn dat Nightweave webfiches inzet:

Everdell Mistwood: Webfiches

Om te bepalen welke kaart Nightweave uit de weide pakt gebruik je de 8-zijdige dobbelsteen uit het basisspel. Speel je met de uitbreiding Newleaf? Dan kun je de 12-zijdige dobbelsteen gebruiken:

Everdell Mistwood: Dobbelsteen (12-Zijdig)

Je krijgt weer 4 nieuwe houten boswezens: vlinders, varkens, spinnen en wezels. Als Nightweave meedoet krijgt de automa altijd de spinnen. Dit zijn er ook 8 in plaats van 6:

Everdell Mistwood: Houten Boswezens

Daar horen ook weer Kikkerambassadeurs (voor Pearlbrook) en Konijnreizigers (voor Spirecrest) bij:

Everdell Mistwood: Houten Kikkerambassadeurs
Everdell Mistwood: Houten Konijnreizigers

Voor elke soort zijn er ook weer 4 nieuwe krachtkaarten (uit Bellfaire):

Everdell Mistwood: Krachtkaarten

Daarnaast zijn er nog wat kleine modules die los staan van de solo modus Nightweave.

De eerste is Corrin Evertail. Daar krijg je deze kaarten bij (Terrein van Corrin Evertail, Corrin Evertail de Krijger, Corrin Evertail de Leider, Pad van Corrin Evertail en Corrin Evertail de Koning):

Everdell Mistwood: Corrin Evertail Kaarten

Dan heb je de module Door De Seizoenen waarbij je 8 nieuwe boerderijen krijgt die van elkaar verschillen. Oja, de illustraties geven een verhaaltje weer :).

Everdell Mistwood: Door de Seizoenen Kaarten

En je krijgt nog nieuwe Legends kaarten. Te verdelen in gebouwen in boswezens. Onder de Legendarische Gebouwen vallen de Klik Kla, Donkere Gevangenis, Schatkamer van Koning North, Everflame Graftombe en Kasteel Strongroot.

Everdell Mistwood: Legends Gebouwen

Onder de Legendarische Boswezens vallen Hoofd Schoonmaak, Jor Goldwing, Tarry Hare, Strey Softpaw en Mayberry de Oudste.

Everdell Mistwood: Legends Boswezens

3 – Everdell Mistwood: Wat voegt het toe?

Wat voegt deze uitbreiding toe?

Met Everdell Mistwood worden de volgende elementen toegevoegd:

  1. Nightweaves Schuilplaats
  2. Karakters, Plannen & Complotten
  3. Corrin Evertail
  4. Door de Seizoenen
  5. Meer Legends Kaarten
  6. Nieuwe Spelerskrachten

3.1 – Nightweaves Schuilplaats

De spin Nightweave is – net als Rugwort – een automatische tegenstander. Waar je het tegen Rugwort alleen in je eentje kunt opnemen, kun je Nightweave toevoegen in zowel een solo spel als in een spel met 2 spelers. In dit laatste geval wordt Nightweave de geautomatiseerde 3e speler. Je bepaalt aan het begin van het spel met een scorekaart welke moeilijkheidsgraad (1-5) de spin zal hebben.

NB: Je kunt Nightweave gewoon combineren met alle andere uitbreidingen!

Een beurt van Nightweave

Nightweave is altijd startspeler. Tijdens haar beurt draai je de bovenste actiekaart open. Deze kaarten bepalen welke actie Nightweave gaat uitvoeren.

Everdell MIstwood: Opengedraaide Actiekaart

Op actiekaarten kunnen de volgende symbolen in de linker bovenhoek staan:

  • Niets
  • Kleine spin
  • Nigthweave

Staat er niets afgebeeld? Dan plaats je geen spin-arbeider en voer je simpelweg de afgebeelde actie uit. Denk daarbij aan een kaart trekken, een kaart in zijn stad spelen, enzovoorts. Hier heb je normaal ook geen arbeider voor nodig.

Staat er een kleine spin afgebeeld? Dan moet je een spin-arbeider plaatsen op de locatie die de actie dicteert.

Staat Nightweave afgebeeld? Dan werp je de 8-zijdige dobbelsteen uit het basisspel (of de 12-zijdige als je met Newleaf speelt). Het resultaat bepaalt welke kaart Nightweave uit de weide speelt en dus in haar stad legt. Bovendien leg je de houten Nightweave in weide op de plek waar de kaart lag. Zolang Nightweave hier ligt komt er geen nieuwe kaart op die plek.

Everdell MIstwood: Nightweave in Hoek van Weide

Op actiekaarten staan per seizoen 2 acties afgebeeld. Het seizoen bepaalt welke acties je moet proberen uit te voeren. Je probeert eerst de linkse actie, anders de rechter. Kunnen die allebei niet? Dan voer je de onderstaande ‘standaardactie’ uit.

Locatie bezet?

Moet Nightweave een actie uitvoeren waarvan de locatie bezet is? Dan bepaalt de richting van de pijlen rechtsonder op de kaart in welke richting je volgende locaties van die soort (speciale gebeurtenis, gebeurtenis, standaardlocatie, boslocatie) moet proberen. Zijn al die soort locaties bezet? Pas dan ga je naar de tweede actie en als die ook niet lukt naar de standaardactie.

Einde van een seizoen

Staat Nightweave in de weide en trek je een actiekaart waarbij je een spin-arbeider moet plaatsen maar zijn die er niet meer? Dan moet Nightweave zich voorbereiden op het volgende seizoen. Je doorloopt dan de volgende stappen:

Everdell MIstwood: Nightweave in Schuilplaats
  1. Zet Nightweave, haar spinarbeiders en webfiches terug in haar schuilplaats.
  2. Claimt ze een gebeurtenistegel en voldoet ze er aan nog één? Dan mag ze die gratis claimen.
  3. Schud alle gespeelde en niet gespeelde actiekaarten met de kaarten van het volgende seizoen.
  4. Geef Nightweave spinarbeiders en bonussen zoals beschreven op haar spelersbord.

Einde van het spel

Nightweave d’r spel eindigt na de herfst. Is ze eerder dan jij klaar? Dan kan ze nog punten ontvangen tijdens jouw beurten. Zijn jullie beide klaar? Pas dan ga je punten tellen. Gebruik de scorekaart van Nightweave om te bepalen welke punten ze krijgt.

3.2 – Karakters, Plannen en Complotten

Je kunt Nightweave iets gemener en dus uitdagender maken door karakters, plannen en/of complotten toe te voegen.

  • Speel je met karakters? Dan leg je 1 karakterkaart open naast Nightweaves schuilplaats.
  • Speel je met plannen? Dan kies je 1 plankaart en die leg je naast Nightweaves schuilplaats.
  • Speel je met complotten? Dan trek je aan het begin van de lente, zomer en herfst een nieuwe complotkaart.

NB: Je kunt Plannen en Complotten alleen in een solo spel gebruiken en niet combineren met andere uitbreidingen.

Karakterkaarten beïnvloeden de weidekaarten die op een bepaalde manier aan Nightweave grenzen. Je legt een webfiche op deze kaarten. Neem of speel je één van die kaarten? Dan heeft dat een negatief gevolg voor jou.

Everdell MIstwood: Nieuw Complot

Complotkaarten worden aan het begin van een nieuw seizoen (behalve de winter) open gedraaid. Ze kunnen een eenmalig, nadelig effect voor jou hebben óf een vervelend effect dat het hele seizoen duurt.

Plankaarten zijn het hele spel geldig en hebben negatieve gevolgen voor jou.

3.3 – Corrin Evertail

Deze module is qua aantal kaarten het kleinst na de Rugwort kaarten (3 stuks) uit Everdell Glimmergold. De kaarten tonen illustraties van de muis die Everdell heeft gesticht en bieden nieuwe, unieke effecten. Welke dat precies zijn kun je zien op de foto’s eerder in dit blog.

Everdell MIstwood: Laatste Kaart in Stad

Een opvallend gegeven bij deze kaarten zijn de voorwaarden omtrent bezetfiches. Je mag de kaarten met boswezens namelijk gratis spelen door een bezetfiche op een soort (en dus niet een specifiek) gebouw te leggen. De Corrin Evertail gebouwkaarten (rood en groen) maken juist dat je er een bezetfiche op mag leggen en gratis een willekeurig (rood of groen) boswezen mag spelen.

3.4 – Door de Seizoenen

Deze module biedt 8 nieuwe boerderijkaarten die je kunt gebruiken om de boerderijen uit het basisspel te vervangen. Bijna elke boerderij van deze module biedt een ander effect en de kosten kunnen ook variëren.

Funfact: de illustraties tonen een verhaal. In de foto onder m’n unboxing (hoofdstuk 2 van dit blog, stukje omhoog) kun je dat beter zien.

3.5 – Meer Legends Kaarten

Everdell Glimmergold liet ons al kennismaken met 10 Legends kaarten. Met Everdell Mistwood krijg je er daar nog eens 10 bij.

In het kort. Elke speler krijgt aan het begin 2 willekeurige Legends kaarten: 1 boswezen en 1 gebouw. Tijdens het spel mag je de grondstoffen betalen om de kaart te spelen.

Everdell MIstwood: Kaart Upgraden met Legends Kaart

Je mag echter ook de basiskaart, die staat afgebeeld op de rode banier van de Legends kaart, afleggen om die Legends kaart gratis te spelen. Legends kaarten zijn relatief duur maar ook krachtiger én meer punten waard dan normale kaarten.

3.6 – Nieuwe Spelerskrachten

Met Everdell Bellfaire werden krachtkaarten geïntroduceerd. Spelers krijgen 2 van deze kaarten en kiezen er 1. Dit bepaalt met welke arbeiders zij spelen én welke vaardigheid (of voordeel) ieder van hen heeft. Het maakt Everdell wat asymmetrischer.

Everdell MIstwood: Spelerskracht van Speler

Wel belangrijk als je met krachtkaarten speelt:

  • Je ontvangt geen nieuwe arbeider in de lente.
  • Je mag de vaardigheden combineren met kaarteffecten, maar niet met vaardigheden van Grote Boswezens uit Everdell Spirecrest.

4 – Everdell Mistwood: Review

Om mijn mening goed over te brengen, bespreek ik in deze Everdell Mistwood recensie elk van de toevoegingen apart.

Nightweaves schuilplaats + extra modules

Ik moet zeggen dat ik Everdell Mistwood alleen maar solo heb gespeeld én alleen met het basisspel. Ik kan dus geen goed oordeel vellen over de ervaring waarbij Nightweave als 3e speler wordt toegevoegd of de combinatie met uitbreidingen.

Daarnaast vind ik dat Everdell met 2 spelers goed wegspeelt. Ik (alsook eh, mijn dualistische speelgenoten) ben dus niet per se op zoek naar een 3e speler als we met z’n tweeën zijn. Wél kan ik me voorstellen dat Nightweave voor wat meer doorloop van kaarten zorgt. En dat is natuurlijk iets wat veel Everdell fans toch kunnen waarderen.

Everdell MIstwood: Volle Tafel

Als solo variant voor het basisspel ben ik erg tevreden. Toegegeven, er zit nog steeds wel wat administratie omheen, maar dat hebben de meeste automa’s bij spellen van dit kaliber. En het ‘werk’ dat je moet doen valt in mijn optiek nog steeds reuze mee en stoort me niet. Sterker nog, uiteindelijk werd iconografie zo vanzelfsprekend dat het allemaal zonder al teveel denkvermogen ging.

Bovendien vind ik dat de beurten van Nightweave overzichtelijk blijven door een logische, stapsgewijze afhandeling. Die afhandeling staat trouwens mooi beschreven op de spelersborden van Nightweave. Je hebt dat dus altijd voor je liggen. Fraai en gebruiksvriendelijk.

Everdell MIstwood: Ronde Beurtoverzicht en Verzamelde Buit

Om een vergelijking met de originele solo module (met Rugwort) te maken: ik vind Nightweave veel bevredigender.

Bij Rugwort was ik altijd bezig om door te rekenen hoeveel een kaart me nou echt zou opleveren, want elke kaart die ik speel levert Rugwort punten op. Bij Nightweave doe ik veel meer m’n eigen ding. Ik ga rustig op zoek naar combinaties, speel makkelijker kaarten en dat houdt het tempo er beter in.

Everdell MIstwood: Gespeelde Complotten

Tuurlijk, Nightweave gooit soms nog steeds roet in het eten. Vooral met karakters, plannen en complotten. Maar echte spelers doen dat ook. En dat vind ik juist alleen maar een leuke toevoeging. Nightweave zal jou dwarsbomen, maar jij kunt ook anticiperen en Nightweave dwarsbomen!

Over karakters, plannen en complotten gesproken. Ze werken een beetje als de weerkaarten uit Everdell Spirecrest en beperken wat je kunt doen. Ik voeg ze niet altijd toe. Want des te moeilijker je het jezelf maakt, des te groter de geluksfactor wordt. En ik houd nu eenmaal graag wat grip op het spel.

Heb ik een voorkeur? Ik zou dan Plankaarten zeggen. Door karakterkaarten krijg je (nog!) minder grip op de weide en wordt je soms wel heel erg beperkt. De complotten vind ik oké, maar 3x in het spel een vervelende klap krijgen kan tot een zwaar verlies leiden. De plankaarten geven gewoon 1 negatief gegeven waar je het hele spel op kunt anticiperen.

Everdell MIstwood: Webfiches op Locaties

De herspeelbaarheid van Nightweave is echt geweldig trouwens. Er doet altijd één actiekaart niet mee (je weet niet welke), je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen naar wens (met scorekaarten) óf voor maximale uitdaging gaan met karakters, plannen en complotten. En zelfs die bieden ieder hun eigen variatie. Dat vind ik wel echt heel netjes.

Dus al met al vind ik Nightweave een knap ontwikkelde automa.

De extra boswezen- en gebouwkaarten

Ik gooi hier de kaarten van Corrin Evertail, Door de Seizoen en de nieuwe Legends even op één stapel.

Door de Seizoenen vind ik prima. Sommige zijn iets beter, maar ook iets duurder. Voeg je deze kaarten toe aan het spel (in plaats van de normale boerderijen)? Dan blijft het spel in balans.

Everdell MIstwood: Nieuwe Boerderij

Maar Corrin Evertail en de Legends kaarten? Dat is een ander verhaal. Die zijn wel erg sterk.

Vooral Corrin Evertail zal niet m’n favoriet zijn. Als je deze aan de deck toevoegt heeft iedereen wel evenveel kans om ze te krijgen. Dat is waar. Maar de speler die er net wat meer krijgt heeft gewoon geluk en de andere spelers pech. Dat vind ik jammer. Everdell wordt vaak al gebashed over de geluksfactor door kaarten (waar ik het niet helemaal mee eens ben trouwens) en dit geeft meer reden om dat te doen.

Terrein van Corrin Evertail is de enige die ik nog wel zou willen toevoegen.

De Legends kaarten zijn ook erg sterk. Maar oké. Hier is het nog wel zo dat elke speler er 2 (een boswezen en gebouw) krijgt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je er überhaupt geen kunt spelen. Feit blijft alleen wel dat ze sterk zijn.

Ik zou Corrin Evertail en de Legends kaarten niet snel toevoegen. Simpelweg omdat ze enkele spelers een groot voordeel kunnen geven en dat komt niet ten goede van de balans.

Everdell MIstwood: Legendskaart Spelen

Nieuwe spelerskrachten

Ik vind de nieuwe spelerskrachten een leuke, maar niet bijster originele toevoeging.

De varkens zijn het meest origineel, maar passen wat mij betreft thematisch niet echt in het bos. Dan hadden ze beter zwijnen kunnen zijn. Ook vind ik hun kracht bijzonder, omdat met de varkens altijd boerderijen beschikbaar zijn. Juist in een spel waarbij het altijd maar de vraag is of je de kaart vind die je wil.

De spinnen voelen een beetje als muizen en axolotls. Die kunnen ook extra grondstoffen verdienen via locaties. En de vlinders lijken qua vaardigheid op kardinaalvogels en spreeuwen.

Everdell MIstwood: Spelerskracht naast Stad

Final Thoughts

In Everdell Mistwood draait het voornamelijk om de solo modus van Nightweave. Dit bekleedt het grootste deel van de uitbreiding en ik ben er erg blij mee. Solo modussen zijn echter niet voor iedereen geschikt. En daarmee kom ik tot het volgende:

Verzamelaars die niet per se deze solo modus willen (omdat ze ‘m nooit gebruiken) maar wel graag de extra kaarten (Corrin Evertail, Door De Seizoen en de extra Legends Kaarten), betalen best een flinke prijs voor wat extra kaarten.

Ik snap het wel vanuit een commercieel oogpunt (lagere kosten en grotere kans op verkoop), maar gevoelsmatig pasten deze extra kaarten beter in een Everdell uitbreiding als bijvoorbeeld Newleaf. Ze konden zelfs beter als aparte set worden verkocht.

Tot slot wil ik benoemen dat de spelregels van Everdell Mistwood de eerste regels zijn die ik rommelig vond. De spelregels van het basisspel zijn misschien te beknopt, maar de volgorde was logisch en leesbaarheid was goed. Dit vind ik bij Mistwood een stuk minder. Ik denk dat de opbouw logischer was geweest als de combinaties met uitbreidingen later werden uitgelegd.

Everdell MIstwood: op Tafel

Mijn Everdell Mistwood review in het kort?

Ik vind Everdell Mistwood over het algemeen een goede uitbreiding. Dat komt vooral door de goed doordachte automa ‘Nightweave’. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van de originele solo-variant, genaamd ‘Rugwort’. Met Nightweave voelt het echt alsof je tegen iemand anders speelt. Iemand die jou dwarsboomt maar ook iemand die jij te slim af kunt zijn. Dankzij verschillende moeilijkheidsgraden en extra modules ligt de herspeelbaarheid erg hoog. De nieuwe kaarten kunnen mij niet allemaal bekoren, maar ik snap dat een verzamelaar ze nog altijd wil. Wel een beetje zuur voor Everdell fans die het spel nooit solo spelen (of geen 3e speler nodig hebben): zij moeten een volledige uitbreiding kopen om slechts een paar kaarten aan hun collectie toe te voegen.

5 – Everdell Mistwood: Waar te koop?

Je kunt Everdell Mistwood online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over Everdell Mistwood, de vijfde uitbreiding voor het geroemde bordspel Everdell. Deze expansie werd bedacht door Rob R. Bell, Chrissy Peske & James A. Wilson en o.a. geïllustreerd door Andrew Bosley. Waar Starling Games de internationale uitgave heeft gedaan, heeft White Goblin Games de uitbreiding Everdell Mistwood in het Nederlands uitgebracht.

Als je nog vragen hebt over deze uitbreiding, stel ze dan gerust in een reactie.

Wil je graag jouw recensie geven? Deel je mening dan in een reactie. Dan hebben andere lezers er ook wat aan :).

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *