Soms vraag ik me af… hoe kunnen mensen nog kaartspellen bedenken met iets nieuws? Nou. Het zijn de Franse spelauteurs Johannes Goupy en Corentin Lebrat toch gelukt. Ze bedachten Faraway waarin toch een unieke twist zit.
In dit blog geef ik je Faraway speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.
Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het kaartspel Faraway zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Faraway. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je een vraag over de spelregels van Faraway? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Korte speluitleg
In Faraway vormen spelers van links naar rechts een rij van regiokaarten. Aan het einde scoor je deze kaarten van rechts naar links. Je begint met drie regiokaarten op handen. Spelers kiezen er een en leggen die tegelijkertijd open op de eerste positie in hun rij. De speler die de laagste waarde speelde mag als eerste een nieuwe handkaart uit het aanbod kiezen. Speel je een hoger getal dan je vorige kaart? Dan mag je heiligdomkaarten pakken en er een van spelen. Uiteindelijk levert elke kaart (regio of heiligdom) symbolen op en manieren om punten te scoren. Veel punten krijg je echter pas als je een bepaalde hoeveelheid symbolen hebt. Na de 8ste kaart draai je alles dicht en ga je van rechts naar links opendraaien. Elke open kaart levert symbolen én misschien dus punten op. De speler die de meeste punten haalt, wint het spel.
Uitgebreide spelregels
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Faraway. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
1. Voorbereiding
Schud de regiokaarten, vorm een trekstapel en geef elke speler er 3 van. Draai een aantal kaarten open, gelijk aan het aantal spelers +1. Schud de heiligdomkaarten en vorm een gedekte stapel. That’s it, eigenlijk. Er is geen startspeler.
NB: Je kunt elke speler ook 5 regiokaarten geven, waarna elke speler er 3 kiest en 2 aflegt. Afgelegde kaarten worden dan opnieuw door de trekstapel geschud.
2. Spelverloop
Je speelt Faraway in 8 rondes. Elke ronde bestaat uit de volgende 3 fases:
- Regio verkennen
- Heiligdommen verdienen
- Einde van de verkenning
In de eerste fase kiezen spelers tegelijkertijd een handkaart en leggen die gedekt voor zich neer. Als iedereen dit heeft gedaan, draai je jouw kaart open voeg je ‘m toe aan je speelgebied.
NB: Je speelgebied wordt opgebouwd uit 8 regiokaarten die je van links naar rechts neerlegt én eventuele heiligdomkaarten.
In de tweede fase ontvangen spelers, die zojuist een regiokaart speelde met een hoger getal dan de kaart ervoor, tegelijkertijd een heiligdomkaart. Daarnaast krijg je voor elke schatkaart die op de kaarten in je speelgebied staat een extra heiligdomkaart.
NB: In de eerste ronde kun je geen heiligdomkaart krijgen omdat je dan je eerste regiokaart speelt.
In de derde fase speel je om de beurt. De speler die de laagste regiokaart speelde mag eerst, vervolgens de speler met het op een na laagste getal, enzovoorts. Je kiest eerst een open regiokaart uit het midden van de tafel en neemt deze op handen. Tot slot mag je een heiligdomkaart spelen die je in fase 2 hebt ontvangen. Het ontvangen overschot leg je af.
NB: De open regiokaarten worden niet aangevuld! Kom je later aan de beurt? Dan heb je minder keuze.
Leg tot slot de overgebleven regiokaart af en vul het aanbod weer aan. De volgende ronde begint.
3. Einde van het spel
Het spel eindigt na de 8e ronde. Elke speler heeft nu 8 open regiokaarten- en een willekeurige aantal heiligdomkaarten voor zich liggen. Draai alle regiokaarten om (en laat de volgorde ongewijzigd!).
Vervolgens draai je de regiokaarten van rechts naar links één voor één open.
Zo worden symbolen en punten zichtbaar. Rechtsboven kunnen blauwe mineralen, rode dierenkoppen en groene planten staan. Deze symbolen heb je nodig om punten vrij te spelen die rechtsonder op de regiokaarten staan.
Let op: alleen symbolen van open kaarten tellen mee! Gedekte regiokaarten tellen dus nog niet mee. Symbolen op heiligdomkaarten tellen wél mee. Heiligdommen zijn immers open.
En niet geheel onbelangrijk: je scoort regiokaarten direct wanneer je ze opendraait. Kun je een kaart niet scoren omdat je nog een symbool mist? Jammer dan. Dan is de kaart 0 punten waard.
Noteer de score van elke regiokaart op het scoreformulier. Kijk daarna nog hoeveel punten je voor heiligdomkaarten krijgt. Tel alles op. De speler met de meeste punten wint.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je hoe je Faraway speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.