Na het succes van Everdell gaan er 4 vergelijkbare, op zichzelf staande titels uitkomen. Elke titel speelt zich af in de wereld van Everdell, maar elders op de kaart. De titels zijn onderdeel van de ‘Edge of the Map’-serie.
Farshore is de eerste die uitkwam. Hiervoor reizen we af naar de kust ten noorden van Everdell.
Voordat je begint met lezen: Ik krijg veel spellen om een review over te schrijven, maar Everdell Farshore heb ik zelf gekocht.
Korte speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!
In Farshore gaan spelers een stad bouwen langs de kustlijn ten noorden van Everdell.
Je speelt 4 seizoenen (rondes) en elk seizoen zijn spelers na elkaar aan de beurt.
Tijdens je beurt voer je één van onderstaande acties uit:
- Arbeider plaatsen
- Kaart spelen
- Naar de volgende ronde
Door arbeiders te plaatsen verzamel je grondstoffen zoals drijfhout, zeewier, zeestenen en paddenstoelen. Daarnaast kun je zo nieuwe kaarten krijgen en schatkaarten verzamelen voor extra punten.
Met grondstoffen kun je vervolgens betalen om kaarten te spelen. Zo leg je boswezens en gebouwen in je stad. Je hebt eigenlijk 5 soorten kaarten:
- Bruin: levert een directe, eenmalige bonus op.
- Groen: levert een herhaaldelijk inkomen op.
- Blauw: levert een permanent effect op.
- Rood: levert een extra actieveld op waar je een arbeider kunt plaatsen.
- Paars: levert extra scoremogelijkheden op.
NB: Elke speler krijgt 3 ankers. Hiermee kun je maximaal 3 keer een anker op een gebouw leggen om een boswezen van dezelfde kleur gratis te spelen.
Elke ronde tonen windroostegels een kleur en type kaart. Elke keer dat jij een kaart speelt, mag je jouw schip 1 stap vooruit zetten op het scheepsspoor, voor elke overeenkomst met de windroostegels.
In principe mag je niet meer dan 15 kaarten in je stad hebben, maar sommige effecten maken dat je dit kunt overstijgen.
Kun of wil je geen actie meer doen? Dan ga je naar de volgende ronde.
NB: Het kan én zal voorkomen dat iemand in een later seizoen zit dan de ander. Dit is geen probleem. Blijf gewoon na elkaar beurten uitvoeren en ga niet wachten totdat iedereen in het volgende seizoen zit.
Als je naar de volgende ronde gaat neem je al je geplaatste arbeiders terug, krijg je een nieuwe arbeider én een eventuele bonus van het nieuwe seizoen.
In het laatste seizoen vervalt deze actie. Je kunt enkel passen. Je arbeiders blijven vervolgens staan.
Zodra iedereen klaar is vindt er een puntentelling plaats. Je scoort punten voor:
- Kaarten in je stad
- Puntenfiches
- Schattegels
- Landkaarten
- Je scheepspositie
De speler met de meeste punten wint. De tiebreakers zijn, in volgorde, het meest ver gekomen schip, de meeste landkaarten, de meeste schatten en de meeste overgebleven grondstoffen.
Bekijk het spel in een slideshow:
NB: De foto’s laten de Engelstalige editie zien!
Korte review
Farshore is – net zoals Everdell – een mooie productie. Je krijgt aardig wat speelmateriaal van goede kwaliteit én met een unieke look&feel, zoals het zeewier en de ankers.
De insert vind ik minder geslaagd. Ja. Het is een insert. Maar er zijn geen fatsoenlijke vakjes om alles goed op te bergen. Dat is dus wat gek. Tevens het ik de stansborden onderin gelegd, zodat de volledige insert goed aansluit op de deksel en je de doos zijwaarts in de kast kunt opbergen (en het speelmateriaal op zijn plek blijft).
Het artwork is ditmaal niet van Andrew Bosley, maar van Jacqui Davis. En hoewel ik de illustraties mooi vind, vind ik de kaarten niet echt gebruiksvriendelijk. Door de ietwat doffe kleuren zijn kaarten niet in één oogopslag te scannen. Je moet goed kijken naar kleuren en dat vind ik jammer.
De vuurtoren is natuurlijk weer een eyecatcher. Helaas passen niet alle arbeiders er goed op.
Qua gameplay speelt Farshore lekker weg. Origineel is het niet, want het is grotendeels gewoon Everdell wat je speelt. Er zitten wel wat verschillen in, maar die leg ik uit in mijn blog Everdell of Farshore?
Het verschil dat ik wél benoem is dat je minder afhankelijk bent van getrokken kaarten. In Farshore zijn locaties waar je makkelijk kaarten kunt afleggen voor grondstoffen en/of nieuwe kaarten van de trekstapel of baai kunt trekken. Bovendien maken ankers je minder afhankelijk van specifieke kaarten. De geluksfactor ligt in Farshore dus iets lager dan in Everdell.
Het is een leuke uitdaging om benodigde grondstoffen te verzamelen, de juiste kaarten (op het juiste moment) te spelen, efficiënt van effecten (zoals kaart- en windroos) te profiteren en zo nu en dan rekening te houden met je handlimiet.
Interactie zit er ook in. Immers, bij de meeste plekken mag maar één arbeider staan. Wie eerst komt, eerst maalt. De basislocaties zijn altijd gelijk. Bij meer spelers komen er wel wat extra eilanden in het spel. Ook dit zijn locaties waar arbeiders geplaatst kunnen worden.
Funfact: halverwege wordt het vloed en verdwijnen deze eilanden, dat vind ik leuk bedacht.
De herspeelbaarheid is goed. Je kunt aardig wat variëren met kaarten en combinaties. Maar wil je dit vaak spelen? Dan weet ik niet of het stand houdt zonder uitbreidingen.
Algemene informatie
- Naam: Everdell Farshore
- EAN: 8718026305970
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: White Goblin Games
- Spelauteur: James A. Wilson & Clarissa A. Wilson
- Illustrator: Jacqui Davis
Waar te koop?
Je kunt Everdell Farshore o.a. bestellen bij deze webshops:
bol.com
Spellenrijk.nl
Spellenwinkel.nl
Spelhuis.be
Nu ben jij aan de beurt!
Heb jij Everdell Farshore al gespeeld? Wat vond je ervan?
Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!