Met Ratten van Wistar betrad DSV Games de bordspellenmarkt met een relatief zware titel. Hij was tof, maar niet voor iedereen geschikt. Slim om een eenvoudigere titel aan het gamma toe te voegen. Dat deden ze met Forever Home.
In dit blog deel ik mijn Forever Home review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: DSV Games gaf mij het bordspel Forever Home zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel Forever Home. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn Forever Home review in het kort
Met Forever Home kunnen we een nieuwe Nederlandstalige titel toevoegen aan het rijtje van gateway games zoals Cascadia en Azul. Korte en eenvoudige spelregels, gecombineerd met behapbare beurten en kleurrijk speelmateriaal, maken het geschikt voor een groot publiek. Oké, het thema over honden in een asiel doet speltechnisch niet zo veel, maar dat geeft niet. Het is leuk om een keer een (Nederlands) spel over de trouwe viervoeter te zien en het zorgt voor fraai artwork. Stel je jezelf dus in op een abstracte, doch overzichtelijke en kleurrijke puzzel? Dan zit je goed. Hoewel je vooral met een eigen puzzel bezig bent, wordt het einde bepaald door de eerste speler die 7 trainingskaarten heeft voltooid. Dit maakt dat je toch goed om je heen moet kijken en het zorgt voor leuke spanning. Tot slot kun je – voor dit kaliber spel – veel variëren met het standaard speelmateriaal en zelfs met een expertvariant spelen voor een extra laag om over na te denken. Als ik een hond was zou ik gaan kwispelen ;).
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is Forever Home iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: Forever Home
- EAN: 6097605821882
- Soort spel: Tile Placement
- Aantal Spelers: 1-5 Personen
- Speelduur: 20-45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: DSV Games
- Spelauteur: Lottie Hazell & Jack Hazell
- Illustrator: Dann May & Dominique Vassie
- Te koop bij: DeSpelletjesVrienden.nl
Korte speluitleg
In Forever Home probeer je voor zoveel mogelijk asielhonden een nieuw thuis te vinden. Spelers hebben een eigen spelersbord en zijn na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt mag je 2 acties uitvoeren. Je kunt (1) een hondenfiche uit de markt op je bord leggen, (2) een trainingskaart uit de markt op handen nemen of (3) een hondenfiche op je bord 1 vakje verplaatsen. Met hondenfiches vorm je patronen op je bord. Komt zo’n patroon overeen met wat er op een trainingskaart staat? Dan voltooi je die en leg je het aangegeven aantal hondenfiches in een huis boven je bord. Zodra een speler 7 trainingskaarten heeft voltooid wordt de ronde af gemaakt. Dan krijgen spelers punten voor trainingskaarten, honden in huizen én een drietal onderscheidingen. De speler met de meeste punten wint.
Is Forever Home iets voor jou?
Ik kan Forever Home aanraden als je…
- een toegankelijk spel met eenvoudige regels zoekt.
- houdt van spellen met een puzzelelement.
- iets zoekt waar je vooral met je eigen ‘project’ bezig bent.
- niet al te zwaar tilt aan een aanwezige geluksfactor.
Ik zal Forever Home afraden als je…
- een zwaarder spel, zoals kenner of expert, zoekt.
- een spel zoekt waarbij er veel interactie tussen spelers is.
- niet van spellen houdt met een aardige geluksfactor.
Vergelijkbare spellen
Forever Home is een relatief eenvoudig puzzelspel dat toegankelijk is voor een breder publiek. Onderstaande spellen zijn dat ook. Mocht je een of meer van onderstaande spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je Forever Home ook leuk vindt.
- Cascadia
- Azul
- My City
- Takenoko
- Harmonies
- Tiny Towns
Tiny Towns is misschien een tikkeltje uitdagender, maar bevat wel een leuke overeenkomst. In Tiny Towns plaats je blokjes op je tableau en zodra een patroon compleet is verwijder je de blokjes en zet je op 1 plek een gebouw. In Forever Home plaats je fiches op je tableau en zodra een patroon compleet is verwijder je een X aantal honden van je bord en een X aantal blijven liggen. Daar zie ik een leuke gelijkenis.
Uitgebreide review
Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van Forever Home? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Forever Home werken spelers in een asiel. Iedere speler beheert een deel van het asiel, waar hij of zij honden opvangt, traint én ze vervolgens een nieuw (t)huis geeft. En ach, jullie houden wel van een vriendschappelijk wedstrijdje. Daarom probeert elke speler onderscheidingen te verdienen door specifieke honden in bepaalde huizen te plaatsen. De speler die dit allemaal het beste doet wordt de medewerker van de maand.
Bovenstaande klinkt als een leuk thema, maar eerlijk is eerlijk: Forever Home is een abstract spel. Alle dingen die je doet (zoals hondenfiches in patronen leggen om ze te trainen) hebben niks met het thema te maken.
Wél zorgt het thema er (in mijn optiek met succes) voor dat het spel er leuk uit ziet. Ik leg Forever Home altijd met plezier op tafel. De vrolijke kleuren, de realistisch vormgegeven honden en de fraaie huizen. Ik vind het echt een plaatje.
Bovendien denk ik dat veel hondenliefhebbers dit ook leuk zullen vinden. Er zijn immers niet veel Nederlandse bordspellen over honden. Wel over katten, kijk maar. Des te leuker is het dus dat we een keer een bordspel over honden zien.
De kwaliteit van het speelmateriaal is verder goed. Stevige, kartonnen borden en fiches, prima kwaliteit speelkaarten én een satijn-achtige buidel met glad oppervlak. Oja, en een dubbelzijdig scoreblok. Altijd fijn. De houten hondenmeeples zijn ook netjes geproduceerd.
Oké. Één kleine, kritische noot: de rode en roze kleur van hondenfiches zijn in warm licht lastig van elkaar te onderscheiden. I know, er staat wel een ander hondje op. Maar toch merkte ik dat je intuïtief sneller op kleur schakelt. Wellicht was een andere kleur hier dus beter geweest.
Spelregels & Toegankelijkheid
Naar mijn mening zijn de spelregels prima. Ik ben vooral te spreken over de opmaak, eenduidigheid en de lengte (lekker kort).
De volgorde vond ik wel een beetje opmerkelijk. Ik verwachtte na de uitleg van een speelbord (waar je het over hondenfiches plaatsen en trainingskaarten pakken hebt) dat er uitleg kwam over trainingskaarten. Echter, de regels begonnen ineens over huiskaarten. Die zou ik persoonlijk later pas uitleggen omdat het nu de flow uit het verhaal haalde.
Gelukkig zijn de regels dusdanig kort en overzichtelijk, dat die volgorde niet echt uitmaakte.
Naast een aangename lengte van het spelregelboekje, zijn de regels ook nog eens erg eenvoudig. Je kunt kiezen uit 3 acties en probeert trainingskaarten te voltooien met hondenfiches in specifieke kleuren die ook nog punten (kunnen) opleveren bij huiskaarten en onderscheidingen. That’s it.
Je kunt de eenvoud (niet de gameplay!) vergelijken met titels als:
- Ticket to Ride: Europe
- Cascadia
- Splendor
- Clever
- Munchkin
Ik kan niet anders dan Forever Home bestempelen als een echte gateway game. Het is toegankelijk voor een breed publiek en uitermate geschikt om spelers – die niet zoveel bordspellen spelen – kennis te laten maken met de wereld van moderne gezelschapsspellen.
Strategie of Geluk?
Forever Home bevat een mix van geluk, tactiek en strategie. Al vind ik persoonlijk dat geluk en tactiek zwaar overheersen.
Er zijn wel meerdere wegen – en dus strategieën – die naar de overwinning leiden. Je kunt hier alleen helemaal niet op plannen. Alles hangt af van de hondenfiches en trainingskaarten die beschikbaar zijn tijdens je beurt. En daar zit dan ook de (relatief grote) geluksfactor. Ligt er een hondenfiche met de juiste kleur in de markt als je aan de beurt bent? Lucky you! Ligt die er niet? Pech!
Wat ik een begrijpelijk, doch frustrerend element vind, is dat je geen fiches uit de buidel- of trainingskaart van de trekstapel mag pakken als er in de markt niks ligt waar je wat aan hebt. Met name richting het einde van het spel kunnen beurten zo wat nutteloos voelen. Zeker de laatste beurt.
Hetgeen je dus vooral doet is tactisch spelen. Slimme keuzes maken op de korte termijn. Je begint met 2 fiches en trainingskaarten. Vanuit daar borduur je verder. Heb je nog meer fiches van een specifieke kleur nodig? Dan spaar je die. Zijn die er niet? Dan moet je iets anders gaan sparen.
In zo’n geval kan het verstandig zijn om een kleur te gaan verzamelen die andere spelers niet lijken te willen. Bijvoorbeeld omdat het weinig punten oplevert bij onderscheidingen. Des te meer kans dat jij die kleur wél kunt gebruiken om trainingskaarten te voltooien. En misschien zelfs om de opdracht van het Platteland te halen (omdat je daar vaak meer fiches van één of twee kleuren nodig hebt).
Spelmechanisme
Ik zie 3 noemenswaardige mechanismen in Forever Home.
De eerste is Open Drafting. Bij dit mechanisme is er een open aanbod van speelmateriaal. Hier kunnen spelers in hun beurt iets van nemen. Iedereen kan van elkaar zien wat je neemt. Bij Forever Home is dit net zo. Iedereen kan zien welke kleuren hondenfiches je spaart en/of patronen moet bouwen. Niet dat je dit altijd zult onthouden, maar het kan.
Je ziet dit ook terug in bijvoorbeeld Wingspan, Everdell, Splendor, Ticket to Ride en Patchwork.
Daarnaast heb je de combinatie van Tile Placement en Pattern Building. Dit betekent dat spelers tegels op een bord plaatsen om patronen te creëren. Die patronen kunnen acties, bonussen en/of punten opleveren. Bij Forever Home leg je hondenfiches neer om patronen op trainingskaarten te voltooien. Interessant is dat een deel van je patroon wordt verwijderd (je moet immers honden in een huis leggen) en een deel blijft liggen.
Deze mechanismen zitten ook in spellen als Azul, Cascadia, Takenoko, The Isle of Cats en Tiny Towns.
Tot slot wil ik Set Collection benoemen. Speler verzamelen setjes van speelmateriaal, iconen of iets anders. Bepaalde setjes kunnen je acties, bonussen en/of punten opleveren. In Forever Home leveren setjes van honden punten. Je moet immers de juiste set creëren bij specifieke huizen om daar extra punten mee te halen.
Wellicht heb je set collection ooit ervaren in bijvoorbeeld Pandemic, 7 Wonders, Machiavelli, Sushi GO! en Boonanza.
Interactie
Forever Home voelt vooral als een solitaire puzzel. Zit er dan helemaal geen interactie in? Mjawel.
Er heerst concurrentie rondom beschikbare fiches en trainingskaarten. Spaar jij groene fiches, maar de speler voor jou ook? Grote kans dat je ze niet krijgt. Mijn ervaring is dat spelers niet kwaadwillend fiches of kaarten wegpakken (of ze moeten een nutteloze beurt hebben). Wél zullen ze nu eenmaal dingen pakken die anderen ook nodig hebben.
Bij de concurrentie rondom onderscheidingen zal het iets agressiever zijn. Daar krijgen spelers die het beste aan specifieke voorwaarden voldoen nog extra punten. Zie jij een kans om de andere speler van de eerste plaats te stoten? Dan zul je dat meestal wel doen.
Tot slot wordt het einde van het spel ingelast als een speler 7 trainingskaarten heeft voltooid. Spelers bepalen in die zin zelf wanneer het einde is. Ondanks dat je veel solitair puzzelt, moet je dus wel om je heen kijken om te zien of het einde al nadert. Deze vorm van interactie zorgt in mijn optiek voor een leuke spanning in het spel.
Herspeelbaarheid
Voor een spel van dit kaliber vind ik dat Forever Home een hoge herspeelbaarheid heeft.
Ten eerste komen hondenfiches en trainingskaarten altijd in een andere volgorde in het spel. Het ene potje komt er bijvoorbeeld veel groen tevoorschijn en het andere potje misschien wel blauw.
Ten tweede speel je bijna altijd met andere combinaties van huiskaarten. Nouja, behalve het gastgezin dan. Die is altijd hetzelfde. Maar omdat je kunt variëren meet de Stad, Buitenwijk en Platteland, geeft dit toch weer elke keer andere doelen om na te jagen.
En over doelen gesproken. Hoewel onderscheidingen elk spel wel hetzelfde zijn, zijn de kleuren hondjes die bij specifieke onderscheidingen staan wel weer altijd anders.
Tot slot kun je naast het standaard spelersbord, ook met een expert spelersbord spelen. Het bord an sich is al een (kleine) variatie op het standaardspel. Echter, door de bonusacties die je met dit bord kunt realiseren wordt het spel toch weer iets gevarieerder.
Dus… houd je van relatief eenvoudige puzzelspellen? Dan zal de herspeelbaarheid van Forever Home voor jou goed zijn. Speel je liever zwaardere spellen? Dan denk ik dat de herspeelbaarheid – ondanks de variatiemogelijkheden – voor jou lager is omdat het spelverloop dan te snel eentonig aanvoelt.
Waar kun je Forever Home kopen?
Je kunt het bordspel Forever Home in het Nederlands o.a. online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel Forever Home. Het werd bedacht door Connie Vogelman, internationaal uitgegeven door Stonemaier Games en in het Nederlands door 999 Games.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!