Met Ratten van Wistar betrad DSV Games de bordspellenmarkt met een relatief zware titel. Hij was tof, maar niet voor iedereen geschikt. Slim om een eenvoudigere titel aan het gamma toe te voegen. Dat deden ze met Forever Home.
In dit blog geef ik je Forever Home speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.
Voordat je begint met lezen: DSV Games gaf mij het bordspel Forever Home zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Forever Home. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je een vraag over de spelregels van Forever Home? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Korte speluitleg
In Forever Home probeer je voor zoveel mogelijk asielhonden een nieuw thuis te vinden. Spelers hebben een eigen spelersbord en zijn na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt mag je 2 acties uitvoeren. Je kunt (1) een hondenfiche uit de markt op je bord leggen, (2) een trainingskaart uit de markt op handen nemen of (3) een hondenfiche op je bord 1 vakje verplaatsen. Met hondenfiches vorm je patronen op je bord. Komt zo’n patroon overeen met wat er op een trainingskaart staat? Dan voltooi je die en leg je het aangegeven aantal hondenfiches in een huis boven je bord. Zodra een speler 7 trainingskaarten heeft voltooid wordt de ronde af gemaakt. Dan krijgen spelers punten voor trainingskaarten, honden in huizen én een drietal onderscheidingen. De speler met de meeste punten wint.
Uitgebreide spelregels
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Forever Home. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Expertvariant
1. Voorbereiding
Plaats het onderscheidingenbord op tafel en zet op elk vakje willekeurig een houten hondenmeeple. Neem van elk van de 4 categorieën (stad, buitenwijk, platteland en gastgezin) een kaart en leg deze open boven het onderscheidingenbord. Schud de trainingskaarten, vorm een trekstapel en draai er 4 of 5 open bij respectievelijk 2-3 of 4-5 spelers. Doe de hondenfiches in de buidel en trek er zoveel als het aantal open trainingskaarten uit.
Geef elke speler een spelersbord en speel met dezelfde kant (standaard of gevorderd). Elke speler neemt 2 trainingskaarten van de trekstapel. Bepaal de startspeler en geef die het scoreblok. Trek 2x zoveel hondenfiches als het aantal spelers. Te beginnen met de startspeler kiest elke speler één fiche. Daarna doe je hetzelfde in tegengestelde richting. Tot slot legt iedereen de 2 fiches op hun bord.
Jullie kunnen beginnen!
2. Spelverloop
Je speelt Forever Home om de beurt. Net zolang totdat het einde van het spel wordt ingelast.
Acties uitvoeren
Tijdens je beurt mag je 2 acties doen. Je kunt kiezen uit deze acties:
- Hondenfiche nemen
- Trainingskaart nemen
- Hondenfiche verplaatsen
NB: Je mag tijdens je beurt ook 2 dezelfde acties kiezen om te doen!
Neem 1 hondenfiche uit de markt en leg ‘m op je spelersbord. Daarbij geldt: Je mag geen fiche uit de buidel nemen, de markt wordt direct aangevuld en op elk vakje op je spelersbord mag maar 1 fiche liggen.
Neem 1 trainingskaart uit de markt en voeg die toe aan je hand. Daarbij geldt: Je mag geen kaart van de trekstapel nemen, de markt wordt direct aangevuld en je mag maximaal 5 handkaarten hebben. Heb je al 5 kaarten? Dan mag je deze actie dus niet uitvoeren.
Verplaats 1 hondenfiche op je spelersbord naar een aangrenzend vak. Daarbij geldt: Op elk vak mag hoogstens 1 fiche liggen en je mag fiches horizontaal, verticaal én diagonaal verplaatsen.
Trainingskaarten voltooien
Op trainingskaarten staan patronen afgebeeld die je moet namaken met hondenfiches op je spelersbord.
Heb je zo’n patroon? Dan voltooi je de trainingskaart direct. Je legt vervolgens het aangegeven aantal hondenfiches (linksboven op de trainingskaart) uit je patroon in één van de vier ‘huizen’ bovenaan je spelersbord. Je mag meerdere honden over de huizen verdelen. De andere fiches blijven liggen. Daarna leg je de trainingskaart open of gesloten voor je neer zodat iedereen kan zien hoeveel kaarten je hebt voltooid.
NB: Het voltooien van een trainingskaart kost je geen actie.
Patronen bestaan uit 1, 2 of 3 symbolen. Staat er één kleur hond op? Dan moet je dat patroon maken met één kleur hondenfiches. Staan er twee kleuren honden op? Dan moet je dat patroon maken met twee kleuren fiches (en dezelfde kleuren op de juiste plek!). Tot slot kan er nog een kruis staan. Dan moet het vakje binnen je patroon leeg zijn.
In huizen plaatsen
Door trainingskaarten te voltooien kun je hondenfiches naar de huizen bovenaan je spelersbord verplaatsen.
Let hierbij goed op de actieve huiskaarten boven het onderscheidingenbord. Hierop staat aangegeven hoe je per type huis punten scoort. In de Stad moet je meestal verschillende honden hebben, in de Buitenwijk een paar specifieke soorten, op het Platteland vaak meerdere van één soort en het Gastgezin is een plek waar elk fiche een punt waard is.
3. Einde van het spel
Zodra een speler zijn of haar 7e trainingskaart heeft afgerond, wordt de ronde nog afgemaakt. Iedereen komt dus even vaak aan de beurt. Daarna eindigt het spel.
NB: Het einde wordt ook in gang gezet als de trainingskaarten of hondenfiches op zijn. Dit is zeer uitzonderlijk.
Spelers krijgen nu punten voor het volgende:
- Trainingskaarten (staat rechtsonder op de kaart)
- Huiskaarten (verschilt per huiskaart)
- Onderscheidingen
Er zijn 3 soorten onderscheidingen. Je kunt nog punten krijgen voor (1) de meeste honden op vakjes van je spelersbord, (2) de meeste in huis geplaatste honden en (3) de meeste honden van één kleur in verschillende huizen.
Welke kleur hond voor welke onderscheiding punten oplevert staat afgebeeld op het onderscheidingenbord. Zo kun je nog eens een additionele 1, 2 of 3 punten per hondenfiche verdienen.
De speler met de meeste punten wint. Die tiebreaker is het hoogste aantal in huis geplaatste honden.
4. Expertvariant
Op de ene kant van het spelersbord staat de ‘Standaardvariant’ van Forever Home. Aan de andere kant staat de ‘Expertvariant’. Je herkent deze zijde aan de symbolen die op sommige vakjes staan afgebeeld:
- Pijl: Je mag een andere hond op je spelersbord verplaatsen.
- 2 Kaarten: Je mag een handkaart met een kaart uit de markt ruilen.
- 2 Honden: Je mag een fiche van je spelersbord ruilen met eentje uit de markt.
Deze effecten mag je activeren als je er een hondenfiche op legt. Je mag het geplaatste fiche zelf nooit gebruiken voor het effect. Heb je, nadat je een effect hebt afgehandeld, een trainingskaart voltooid? Dan handel je dat eerst af. Deze effecten tellen niet als actie. Bovendien kan er een kettingreactie ontstaan (dat je met het ene effect een ander effect activeert).
Leg je tijdens de voorbereiding een fiche op zo’n symbool? Dan gebeurt er niets.
Oja, last but not least: je kunt fiches op symbolen leggen en later verplaatsen, zodat het effect meermaals beschikbaar wordt!
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je hoe je Forever Home speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.