Hoewel ik meer van hartig houd, moet ik toegeven dat de snoepjes uit Gummiland er ook wel bijzonder appetijtelijk uit zien hoor. Zou het ook zo lekker spelen?
In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg en deel ik mijn Gummiland spel review!
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het spel Gummiland zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in menig snoepzakje meerdere winegums vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 6 Jaar
- Uitgever: Blue Orange (Distributie: Geronimo Games)
- Spelauteur: Marco Teubner
- Illustrator: Gorobei
- Te koop bij: Spellenrijk.nl
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Gummiland:
- 80 Gummies-tegels:
- 24 Starttegels (6 per kleur)
- 32 Standaard tegels
- 24 Exotische tegels (8 per soort)
- 4 Gummiedoosjes
- 1 Kietelveer
- 1 Gummiland spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
Zo ziet de binnenkant er gevuld uit:
Je vindt de Gummiland spelregels terug in een boekje van 28 pagina’s. Echter, je vindt 7 talen in het spelregelboekje terug, wat neerkomt op 4 bladzijden per taal.
NB: De talen zijn Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Russisch.
Voor elke speler is er een gummiesdoosje. Deze doosjes hebben een gleuf bovenin waar tegels doorheen kunnen. Ook hebben ze een gleuf onderin waar de kietelveer doorheen kan én eentje waar de tegels onder uit kunnen schuiven.
Dit is de kietelveer:
En dit is de achterkant van de starttegels:
De voorkant ziet er zo uit (en is bij elke speler hetzelfde):
Tijdens het spel kun je wilde gummies vangen. Wilde gummies staan afgebeeld op de oranje zijdes van tegels. Bovenin staat wat je nodig hebt om de gummies te vangen:
Als je wilde gummies vangt, voeg je ze toe aan je gummiesdoosje. Daarmee worden ze onderdeel van je deck en heten ze voortaan getrainde gummies. Die staan afgebeeld op de blauwe zijde:
Tot slot heb je nog 3 doosjes met aparte modules, of beter nieuwe tegels. Je speelt ze vrij door aan specifieke voorwaarden te voldoen. Elk doosje bevat 1 tegel die alle spelers aan hun startdeck toevoegen en 1 tegel die aan de standaardtegels worden toegevoegd. Alle tegels hebben speciale eigenschappen. Wat die eigenschappen zijn leg ik verder in dit blog uit.
3 – Gummiland: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Gummiland? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Gummiland speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Gummiland?
Gummiland is een korte deckbuilder waarin je gummies gaat lokken met fruit. Elke beurt mag je 2 gummies onder je gummidoos vandaan schuiven. Hierop staan de fruitsoorten appel, peer en/of aardbei. Hiermee mag je één nieuwe gummi kopen die bovenop één van de vier voorraadstapels ligt. Niet-gebruikte tegels blijven liggen voor een latere beurt. Gebruikte én nieuwe gummies doe je in je gummidoos (en kunnen dus later weer worden gebruikt voor de aankoop van gummies). Daarna is de volgende speler.
Zodra er 2 trekstapels leeg zijn eindigt het spel en wint de speler met de meeste gummies.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Gummiland. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Avontuurmodus
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een gummiesdoosje en starttegels in dezelfde kleur. Schud de tegels en stop ze één voor één, met de spelerskleur omlaag, in het doosje. Niet gebruikte doosjes en starttegels gaan terug in de doos.
Vorm 4 even hoge stapels met de overgebleven gummies-tegels. Zorg dat de oranje zijdes (= wilde gummies) omhoog liggen en de blauwe zijdes (=getrainde gummies) naar beneden. Bepaal de startspeler, geef die de gummie-kietelveer en je bent klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
Het spel bestaat uit een onbepaald aantal rondes. De startspeler begint en daarna zijn spelers na elkaar en met klok mee aan de beurt.
Tijdens je beurt voer je onderstaande acties (in aangegeven volgorde) uit:
- Gummies kietelen
- Wilde gummies vangen
- Kietelveer doorgeven naar links
Duw eerst de kietelveer onder je doosje totdat er aan de andere kant een getrainde gummie uitkomt. Herhaal dit voor een tweede tegel. Leg beide tegels voor je neer. Is je doosje leeg? Ga dan sowieso door naar stap 2.
Vervolgens mag je een tegel met wilde gummies kopen van één van de stapels midden op tafel. Bovenin het witte vlak staan de kosten (peer, citroen en/of aardbei – een zwarte cirkel met streep erdoor is gratis). Onderin het witte vlak van jouw getrainde gummies staat het fruit dat je nodig hebt om wilde gummies te vangen. Het symbool met 3 kleuren telt als joker (= 1 fruit naar keuze).
Neem je eigen tegels die nodig zijn om de kosten te betalen én de tegel die je vangt. Stop ze vervolgens, met de getrainde gummies-zijde omhoog, in je gummiesdoosje. Getrainde gummies die je niet hebt gebruikt blijven voor je liggen. Ook als je niets kunt kopen blijven je getrainde gummies voor je op tafel liggen.
NB: Met roze gummies kun je niets kopen, maar op deze tegels naar wel meer gummies dan normaal. Je stopt ze eenmalig in je doosje, namelijk op het moment dat je ze hebt gevangen. Komen ze daarna weer uit je doosje? Dan leg je deze gummies opzij. Je hoeft ze niet meer terug te stoppen. Aan het einde van het spel tellen ze wel mee voor punten.
Geef tot slot de kietelveel door aan de speler links van je.
3.3 – Einde van het spel
Zodra 2 van 4 stapels op tafel leeg zijn, eindigt het spel nadat iedereen even vaak aan de beurt is geweest.
Spelers tellen nu al hun verzamelde gummies (niet het aantal tegels, maar afgebeelde gummies op de tegels). De speler met de meeste gummies wint. De tiebreaker is de meeste speciale beloningen (anders dan fruit).
3.4 – Avontuurmodus
Ik noemde net speciale beloningen. Normaliter leveren gummies één of meer appels, citroenen en/of aardbeien op. De joker is een speciale beloning.
Er zijn echter 3 modules die je aan het spel kunt toevoegen:
- Ananasstrand
- Sinaasappelboomgaard
- Bramenbergen
Als een of meer trainers er aan het einde van een spel in zijn geslaagd om de 4 driekleurige gummies te vangen, open dan de witte doos en voeg die tegels aan het spel toe.
Als een of meer trainers er aan het einde van een spel in zijn geslaagd om de 4 gummies met ananassmaak te vangen, open dan de oranje doos en voeg die tegels aan het spel toe.
Als een of meer trainers er aan het einde van een spel in zijn geslaagd om de 4 gummies met sinaasappelsmaak te vangen, open dan de paarse doos en voeg die tegels aan het spel toe.
Met deze modules komen er meer speciale beloningen in het spel:
- Opgeruimd: Stop een tegel van je tegenstander terug in zijn of haar doos.
- Dubbel: Je mag 2 wilde gummie-tegels kopen in plaats van 1.
- Keuze: Neem een stapel, bekijk alle tegels en leg er een naar keuze bovenop.
- Smaak: Kietel nog 2 gummies-tegels uit je doosje.
- Kauwgom: Kopieer de beloning (fruit of speciaal) van een andere tegel die voor je ligt.
- Ruilen: Je mag tot 2 tegels terug in je doosje doen en hetzelfde aantal nieuwe tegels eruit kietelen.
Als je de speciale beloning gebruikt, stop je deze tegel altijd direct terug in je doosje.
4 – Gummiland Spel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Gummiland recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In het land van de gummies heb je wilde gummies die van fruit houden en getrainde gummies die fruit kweken. Met het fruit van getrainde gummies kun je wilde gummies lokken, vangen én aan je getrainde gummies toevoegen. De speler die op deze manier de meeste gummies aan zijn of haar arsenaal toevoegt, wint het spel.
Hoe kleurrijk, vrolijk en schattig ik de looks van Gummiland ook vind, het thema voelt niet vanzelfsprekend. Ik merkte dit vooral aan het feit dat mijn kinderen het niet zo snel oppikten. Fair enough, dat kan ook aan mijn uitleg hebben gelegen, maar feit blijft dat ze spellen met logischer thema sneller doorhebben. Daarom denk ik dat dit thema niet bevorderlijk is om het spelverloop te begrijpen.
De looks en kwaliteit van het speelmateriaal vind ik erg leuk en bovendien gebruiksvriendelijk. Het speelmateriaal is van stevig karton, de kietelveer is zelfs van hout en de iconen op tegels zijn eenvoudig en duidelijk. Hier ben ik dus alleen maar positief over.
Wel had ik het sterk gevonden als er bijvoorbeeld een echte gummie in had gezeten als startspelerfiguur. Zodra de 2e stapel leeg is wordt de ronde nog afgemaakt. Ofwel, iedereen komt even vaak aan de beurt. Een startspelerfiguur had dan in één oogopslag duidelijk gemaakt wie er nog aan de beurt komt (en wie niet). Noodzakelijk? Nee. Handig? Ja.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de spelregels in grote lijnen goed opgezet. Een duidelijke structuur, goede illustraties en bijna alles komt aan bod. En ik zeg bijna, want ik miste de uitleg over de zwarte cirkel met streep erdoor. Dankzij navraag bij Geronimo Games bleek dat deze gummies gratis zijn.
Ook vind ik de vertaling van de spelregels net niet goed genoeg. In mijn optiek worden er soms te (onnodig) lange woorden gebruikt, maar kwalijker is dat de eenduidigheid soms vertroebelt. Dit had van mij dus zeker wat beter gekund.
Gummiland is een kinderspel vanaf 6 jaar. Die leeftijd vind ik goed gekozen. Mijn dochter van 7 kan het goed spelen en zelfs mijn zoontje van 4,5 snapt na de nodige herhaling wat er gebeuren moet. Wel haakt mijn zoontje af bij de speciale beloningen die de Avontuurmodus in het spel brengt. Al is dat niet gek natuurlijk bij een vanaf leeftijd van 6 jaar.
Je merkt dat de looks van het spel m’n kinderen zeker aanspreken. Snoepjes en kleuren, wat wil een kind nog meer?
Het spel heeft uiteindelijk best een hoge geluksfactor. Voor een kinderspel vind ik dit zelf niet zo erg, omdat iedereen zo een keer kan winnen. Het komt de toegankelijkheid dus alleen maar ten goede binnen het genre.
Strategie of Geluk?
Gummiland bestaat grotendeels uit geluk, al zijn er wat tactische keuzes te maken.
De geluksfactor zit vooral in de getrainde gummies die je onder je doosje vandaan schuift en de beschikbare wilde gummies op tafel. Je moet net de juiste combinatie krijgen. Wij hebben bijvoorbeeld meermaals meegemaakt dat dezelfde speler steeds jokers kon kopen en anderen niet. Daar kun je dus geluk en pech mee hebben.
Maar oké, er zijn ook wat tactische keuzes te maken.
Op het moment dat getrainde gummies-tegels terug in je doos gaan, ben ik geneigd om jokers er altijd eerst in te doen en dan pas de rest. Ook spreid ik alle fruitsoorten omdat je voor de meeste tegels verschillende soorten (één van elk) nodig hebt. En is het einde van het spel in zicht? Dan stop ik roze gummies (die geen beloning opleveren) als laatste in de doos.
Daarnaast brengen de speciale beloningen natuurlijk nog wat meer tactiek in het spel.
Over het algemeen blijft mijn ervaring echter dat je grotendeels afhankelijk bent van geluk.
Spelmechanisme
Ik zie 2 bekende spelmechanismen terug in Gummiland.
De eerste is Deck Building. Bij dit mechanisme heb je een persoonlijke ‘deck’ van kaarten, fiches of dobbelstenen. Elke beurt kun je er wat spelen om vervolgens nieuwe kaarten, fiches of dobbelstenen te kopen en aan je deck toe te voegen. Zo breid je jouw deck uit. Datzelfde doe je in Gummiland ook. Je gebruikt getrainde gummies om wilde gummies te vangen en aan je deck toe te voegen.
Je kent Deck Building misschien wel van De Zoektocht naar El Dorado, Dune Imperium, The Hunger, Concordia, Dominion, De Taveernen van de Oude Stad en De Kwakzalvers van Kakelenburg.
Het tweede mechanisme dat ik terug zie is Set Collection. Je verzamelt setjes van bepaalde figuren, kleuren of iets anders om iets te kopen of punten te verdienen. Bij Gummiland heb je specifieke setjes van fruit nodig om nieuwe tegels te kopen. De nieuwe tegels leveren nieuwe beloningen op, alsook punten aan het einde van het spel.
Set Collection heb je wellicht eerder gezien in Sushi GO!, Wingspan, Everdell, Pandemic, Azul en Jaipur.
Interactie
In het basisspel an sich zit niet veel interactie. Het betreft vooral concurrentie rondom de wilde gummies die je kunt kopen. Misschien neemt iemand voor jou nét de enige tegel weg die jij kon kopen, waardoor je een beurt niks kunt. Of krijgt die ene speler telkens de jokers op het juiste moment en jij niet. Zonder modules is dit de enige interactie in het spel.
Speel je met de Avontuurmodus? Dan komt er de speciale beloning ‘Opgeruimd’. Hiermee mag je een openliggende tegel bij een tegenstander in zijn of haar doos doen. Dit levert dus incidenteel een agressievere vorm van interactie op omdat je elkaar echt doelbewust kunt naaien. Het betreft 4 tegels die ermee in het spel komen. De hoeveelheid valt dus mee.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Gummiland, voor een kinderspel, best goed. Dit is vooral te danken aan de avontuurmodus. Je kunt stap voor stap wat extra’s toevoegen aan het spel. Je kunt er zelfs voor kiezen om dit past te doen, als je aan specifieke voorwaarden voldoet. Dit geeft iedereen een soort gezamenlijk doel om te halen. Het stimuleert tot spelen en andere dingen te proberen.
Het basisspel alleen waren mijn kinderen en ik best snel klaar mee. Dankzij de extra tegels bleef Gummiland echter vaker op tafel komen. Wel twijfel ik of alle 6 jarigen de speciale beloningen van de extra tegels voldoende zullen snappen.
Mijn Gummiland review in het kort?
Ik vind Gummiland een kinderspel dat thematisch niet zo sterk is, maar dankzij de look&feel toch veel kinderen zal aanspreken. Het speelt lekker en is een mooie manier om kinderen te laten proeven van het spelmechanisme ‘deck building’. Hoewel de smaak van enkel het basisspel wat eentonig kan worden, zorgen de 3 extra modules voor meer variatie waardoor Gummiland langer zal blijven plakken!
5 – Gummiland: Waar te koop?
Je kunt het spel Gummiland online bestellen op Spellenrijk.nl.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Gummiland. Het werd bedacht door Marco Teubner en internationaal uitgebracht door Blue Orange Games. Geronimo Games verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Gummiland review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Alexa via Pixabay.