Ironisch genoeg krijgen de dinosaurussen in Happy Little Dinosaurs zo veel tegenslagen te verwerken, dat je jezelf kunt afvragen hoe ‘Happy’ ze nou nog echt kunnen zijn. Maargoed, het legt wel weer de basis voor een nieuw grappig spel van Unstable Games.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Happy Little Dinosaurs review!
Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het kaartspel Happy Little Dinosaurs zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de prehistorie meerdere dinosaurussen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 30-60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Unstable Games (Distributie: Asmodee)
- Spelauteur: Ramy Badie
- Illustrator: Ramy Badie
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Happy Little Dinosaurs:
- 4 Dinosaurusborden
- 4 Dinosaurusfiguren
- 69 Basiskaarten:
- 53 Puntenkaarten
- 16 Interventiekaarten
- 28 Rampkaarten
- 1 Happy Little Dinosaurs spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En zo ziet de binnenkant er leeg uit:
Je vindt de Happy Little Dinosaurs spelregels terug in een uitvouwbaar leaflet van 12 bladzijden:
Elke speler krijgt een dinosaurusbord met de Stego, Stress Rex, Treuratops of Pech Bronto:
En daar horen deze dinosaurusfiguren bij:
Het spel wordt gedragen door kaarten. Zo heb je 3 soorten basiskaarten:
Basiskaarten kun je onderverdelen in (1) interventiekaarten…
…(2) puntenkaarten met effect…
…en (3) puntenkaarten zonder effect:
Dan zijn er nog 4 soorten rampkaarten:
Rampkaarten kun je onderverdelen in (1) meteoren…
…(2) natuurrampen…
…(3) roofdierrampen…
…en (4) emotionele rampen:
3 – Happy Little Dinosaurs: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Happy Little Dinosaurs? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Happy Little Dinosaurs speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Happy Little Dinosaurs?
In Happy Little Dinosaurs is elke speler een onschuldige dinosaurus die moet proberen te ontsnappen aan allerlei gevaren.
Elke ronde speelt iedereen tegelijk één kaart met een waarde. De speler met de hoogste waarde wint de ronde en zet zijn of haar dino zoveel stappen vooruit op het ontsnappingsspoor als de waarde van de gespeelde kaart. De speler met de laagste waarde moet een rampkaart pakken. Heb je 3 verschillende of 3 dezelfde rampkaarten? Dan ligt jouw dino direct uit het spel.
Op de helft van de kaarten staan echter ook effecten en interventies. Deze zorgen ervoor dat spelers zichzelf kunnen beschermen of helpen en andere spelers kunnen dwarsbomen.
De speler die als laatste overblijft óf als eerste 50 punten op zijn of haar ontsnappingsspoor haalt, wint het spel.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Happy Little Dinosaurs. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Effecten en Interventies
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een dinosaurusbord, bijbehorend dinosaurusfiguur en zet deze op het start-veld van zijn of haar ontsnappingsroute. Verdeel de basis- en rampkaarten. Schud de basiskaarten, vorm midden op tafel een trekstapel en geef elke speler gedekt 5 kaarten. Schud de rampkaarten en vorm een trekstapel naast de basiskaarten.
Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Happy Little Dinosaurs in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde is iedereen tegelijk aan de beurt. Een ronde bestaat uit de volgende fasen:
- Rampkaart opendraaien
- Puntenkaart spelen
- Scores bepalen
- Winnaar en verliezer afhandelen
- Dinosaurusfiguren verplaatsen
- Handkaarten aanvullen tot 5
Eerst draait iemand een rampkaart open.
Als tweede kiest elke speler een puntenkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Vervolgens draait iedereen de kaart tegelijk open. NB: Heb je geen puntenkaart? Leg dan je hele hand af, trek 5 nieuwe kaarten en kijk opnieuw of je een puntenkaart hebt.
Als derde worden de scores bepaald. De gespeelde puntenkaarten zijn de basispunten. Deze kunnen echter nog veranderen door unieke eigenschappen van dinosaurussen, gespeelde puntenkaarten met effect en/of interventiekaarten. Hier ga ik in 3.3 dieper op in.
Is er een gelijkspel bij het bepalen van de score? Doorloop dan deze stappen:
- Heeft iedereen dezelfde score? Dan eindigt de ronde direct. De rampkaart gaat onder de stapel en niemand krijgt punten.
- Hebben meer, maar niet alle spelers de hoogste score? Dan krijgen ze beide de punten.
- Hebben meer, maar niet alle spelers de laagste score? Dan vindt er een verlenging plaats. Iedereen met de laagste score speelt nogmaals één kaart uit zijn of haar hand. Eigenschappen, effecten en interventies tellen niet. De speler met de laagste puntenkaart verliest. Ontstaat er tijdens de verlening een gelijkspel? Herhaal dan bovenstaande. Kan één speler geen puntenkaart meer spelen? Dan verliest deze speler de verlenging en dus de ronde. Kan meer dan één speler geen puntenkaart meer spelen? Dan eindigt de ronde direct. De rampkaart gaat onder de rampstapel en niemand krijgt punten.
Als vierde worden acties voor de winnaar en verliezer afgehandeld:
De winnaar (speler met de hoogste score) mag zijn of haar dinosaurusfiguur zoveel plaatsen vooruit zetten als het aantal punten op zijn of haar kaart.
De verliezer (speler met de laagste score) moet de opengedraaide rampkaart naast zijn of haar tableau plaatsen. Deze speler mag nu ook een handkaart afleggen.
Let op: heeft een speler op een gegeven moment 3 rampkaarten met dezelfde kleur of 3 rampkaarten met verschillende kleuren? Dan ligt deze speler direct uit het spel. Een meteoor telt als joker in het nadeel van de speler.
Als vijfde stap mag elke speler zijn of haar dinosaurusfiguur 1 stap verplaatsen voor elke rampkaart naast zijn of haar tableau.
Tot slot vult iedereen zijn of haar handkaarten aan tot 5 kaarten. Leg alle andere gespeelde basiskaarten af en begin met de volgende ronde.
3.3 – Effecten en Interventies
Er zijn 2 soorten kaarten waarmee je elkaars plannen kunt dwarsbomen.
De eerste zijn effecten.
Deze staan op diverse puntenkaarten. Worden er meerdere puntenkaarten met effecten gespeeld? Handel ze dan in deze volgorde af:
- Eerst de “tijdens deze ronde” effecten
- Daarna de andere effecten
- Tot slot de “tijdens het scoren” effecten
Worden er binnen zo’n groep meerdere effecten gespeeld? Dan handel je per groep de effecten van laag naar hoog (op basis van punten) af.
Hebben 2 of meer spelers een effect met dezelfde puntenwaarde gespeeld? Dan mag eerst de speler die de laagste score op zijn of haar tableau heeft. Is ook dat gelijk? Dan mag de jongste speler eerst.
De tweede zijn interventies.
Deze kaarten speel je pas:
- Tijdens het scoren of
- Als je een rampkaart aan je speelgebied moet toevoegen
Hiermee kun je scores beïnvloeden en voorkomen dat je een rampkaart aan je speelgebied moet toevoegen.
NB: Hebben meer spelers de hoogste en/of laagste score en worden scores omgedraaid met een effect of interventie? Dan gebeurt dit bij alle betrokken spelers!
3.4 – Einde van het spel
Het spel eindigt zodra:
- een speler als eerste de 50 punten behaalt of
- een speler als enige is overgebleven (de rest is gesneuveld door rampkaarten)
In beide gevallen wint deze speler het spel.
4 – Happy Little Dinosaurs: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Happy Little Dinosaurs recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Happy Little Dinosaurs kruipen spelers in de huid van kleine dino’s die allerlei levensbedreigende scenario’s moeten overleven. Natuurrampen, hongerige roofdieren en zelfs emotionele toestanden hebben het op ze voorzien.
Hoewel elke rampkaart het spel, ironisch genoeg, haar hilarische karakter geeft, hebben alle kaarten grappige namen en artwork. Ook de puntenkaarten. Al vind ik zelf de rampenkaarten het leukst. Met namen de kaarten In de val, Dagje aan het strand en Slechtste haardag vielen goed in de smaak.
Het artwork is ontworpen door Ramy Badie en je ziet, niet verwonderlijk, gelijkenissen met andere spellen die hij bedacht en geïllustreerd heeft, zoals Unstable Unicorns, Here to Slay en Wrong Party.
Je kunt de humor ook vergelijken met spellen als Exploding Kittens, Throw Throw Burrito en Poetry for Neanderthals.
De kwaliteit van het speelmateriaal is goed. Stevige spelersborden, mooie houten dino-meeples en degelijke kaarten.
Persoonlijk had ik een wit randje aan de achterkant van alle kaarten gewaardeerd, omdat je beschadigingen dan minder snel ziet en kaarten dus minder snel kunt onthouden. Ook had de tekst bij effecten van mij iets groter op de kaart gemogen.
Al met al is Happy Little Dinosaurs een spel dat de aandacht zal trekken. Of het jouw humor is, is een tweede.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Happy Little Dinosaurs spelregels oké. Ik houd nooit zo van leaflets die je moet uitvouwen. Helemaal niet als het een groot blad wordt wat, eenmaal open gevouwen, veel ruimte inneemt. Daarbij vind ik de spelregels weliswaar volledig, maar qua opmaak niet heel vriendelijk.
Persoonlijk denk ik dat ze meer gebruik hadden mogen maken van bullets. Dit zou alles beter scanbaar maken. Met name de stappen bij ‘gelijkspellen’ voelen als iets wat je moet door ploeteren (al valt dat best mee). Een betere opmaak had dit aangenamer kunnen maken.
Qua regels is Happy Little Dinosaurs heel toegankelijk, want ze zijn relatief eenvoudig: Iedereen speelt een kaart, je handelt effecten af, vergelijkt de waardes en bepaalt de winnaar van deze ronde. Vervolgens kun je nog interventies spelen en dat herhaal je.
Maar is Happy Little Dinosaurs toegankelijk voor jou? Ik denk dat dit afhangt van 2 begrippen:
- Partygames
- Humor
Ten eerste is de vraag of je van Partygames houdt. Zo niet? Laat deze dan maar links liggen. Zo wel? Dan kun je Happy Little Dinosaurs zeker proberen.
MITS!
Het je Humor is. De vrolijke kleine dino’s leggen de basis voor een hilarisch spel dat je qua humor kunt vergelijken met Unstable Unicorns, Exploding Kittens, Throw Throw Burrito, Bears vs. Babies en andere spellen binnen dat spectrum. Ze kenmerken zich door tegenstrijdigheden en dat maakt het grappig.
Plus het zijn spellen waarbij je elkaar soms lekker kunt naaien. Sterker nog, je kunt zelfs worden geëlimineerd tijdens het spel. Dit betekent dat je tot het einde van het spel niet meer mee kunt doen. Dit zorgt voor lachwekkende situaties, maar toegegeven, niet iedereen vindt dat leuk.
Maar… is dat niet je humor en vind je dan spellen als 30 Seconds en Codenames leuker? Dan denk ik dat Happy Little Dinosaurs niet in jouw straatje valt.
Strategie of Geluk?
Happy Little Dinosaurs bevat aardig wat geluk, maar ook tactiek.
De geluksfactor speelt een grote rol bij het trekken van kaarten en opendraaien van rampkaarten. Je kunt namelijk de pech hebben dat je lage puntenkaarten zonder effecten krijgt of het geluk dat je hoge puntenkaarten krijgt.
Daarnaast kun je ook de pech hebben dat steeds rampenkaarten worden opengedraaid die jou kunnen elimineren. Bijvoorbeeld een 3e rode (als je er al 2 hebt) of een 3e verschillende. Krijg je die 3e? Dan word je in beide gevallen geëlimineerd natuurlijk.
Ligt het lot van jou en je dinosaurus dan helemaal in handen van een hogere macht?
Nee hoor. Je kunt een aantal tactische keuzes maken. Dat is veelal te danken aan effecten op puntenkaarten en interventies.
Neem bijvoorbeeld de Favoriete steen. Ideaal om te peilen hoe hoog de kaarten van andere spelers zijn en welke effecten diens kaarten hebben. Op basis daarvan weet je of het wel of niet de moeite waard is om hogere kaarten te spelen.
Ook de Omgekeerde score is een interessante. Dit soort effecten en interventies maken dat het niet altijd verkeerd is om de laagste score te hebben. Dankzij deze kaart kun je een lage kaart spelen en tóch de ronde winnen.
Los van effecten en interventies kun je ook tactische keuzes maken. Heb je hoge en lage kaarten en ligt er een rampkaart die jou niet elimineert? Overweeg dan eens om een lage kaart te spelen. Dan ben je daar tenminste van af én je houdt hoge puntenkaarten over. Bovendien mag je aan het einde van elke ronde ook een stap vooruit voor elke rampkaart die je hebt.
Een handige vaardigheid is wel het kunnen inschatten van je tegenstanders. Wat zouden zij nu doen? Want de échte waarde van jouw kaart hangt af van wat je tegenstanders spelen (en datzelfde geldt voor hen). Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen mensen de geluksfactor doet verhogen. Je hebt immers geen grip op wat andere mensen doen. Het enige dat je kunt doen is anticiperen.
Wel is mijn ervaring dat precies die onvoorspelbaarheid het spel grappig maakt.
Spelmechanisme
Happy Little Dinosaurs wordt gekenmerkt door de volgende spelmechanismen.
De eerste is Hand Management. Dit betekent dat de volgorde en eventuele combinatie van kaarten die je speelt belangrijk is voor het krijgen van bonussen of scoren van punten. In Happy Little Dinosaurs wil je voortdurend zo hoog mogelijke kaarten in je handen, al zal je die niet altijd hebben. De timing wanneer je lage- kaarten, hoge kaarten, effecten én interventies speelt zijn daarom superbelangrijk.
Hand management heb je misschien weleens gezien in Lost Cities, De Crew: Missie Diepzee, Boonanza, Everdell en Brass: Birmingham.
De tweede is Take That! Zoals de term al suggereert geef je een ander iets, maar dat is iets negatiefs. In Happy Little Dinosaurs zijn enkele effecten waarmee je andere spelers zeer kunt doen. Je kunt punten met 2 verlagen, behaalde scores in een ronde omwisselen, kaarten afpakken, enzovoorts. Je bent dus doelbewust een ander aan het naaien.
Dit ken je wellicht uit spellen als Love Letter, Oriflamme, Disney Villainous, Machiavelli en Hidden Leaders.
De derde is Set Collection. In de meeste spellen is het doel om setjes van kaarten, symbolen, figuren of andere speelstukken te verzamelen. Daarmee kun je dan bonussen krijgen, acties uitvoeren of simpelweg punten scoren. In Happy Little Dinosaurs is Set Collection juist negatief. Zodra je een set hebt van 3 dezelfde of 3 verschillende meteoren, heeft dat desastreuze gevolgen!
Set Collection komt bijvoorbeeld voor in Ticket to Ride: Europe, Pandemic, Azul, Wingspan en Ark Nova.
De vierde vloeit voort uit Set Collection en is in dit geval Player Elimination. Dit betekent simpelweg dat spelers tijdens het spel geëlimineerd kunnen worden en permanent uit een ronde of erger, het spel liggen. Zodra je in Happy Little Dinosaurs 3 dezelfde of 3 verschillende meteoren hebt verzameld, word je ook geëlimineerd voor het hele spel.
Ook in spellen als King of Tokyo, Perudo, Exploding Kittens, Secret Hitler en het Jaws bordspel worden spelers permanent geëlimineerd.
Interactie
Het kan misschien ook niet anders in een spel met dinosaurussen, die stammen uit een tijdperk waar het recht van de sterkste gold: De interactie in Happy Little Dinosaurs is agressief van aard. Je probeert te winnen. En dat doe je ten koste van alles.
Elke ronde is er weer een wedstrijd waarin spelers proberen de hoogste puntenkaart te spelen. Heb je een keer geen hoge puntenkaarten om te spelen? Dan zul je lage kaarten moeten spelen met effecten waar andere spelers niet blij van worden. Je verlaagt hun punten, steelt kaarten of erger: je ontneemt ze alle punten die ze in een ronde zouden krijgen.
Ik ken mensen die niet van deze speelwijze houden, maar ik ken ook mensen die hier juist van genieten. Ze vinden het vooral leuk om andere te naaien en kunnen het prima hebben als ze zelf een keer gedwarsboomd worden. Tot welke groep behoren jij en je speelgenoten?
Herspeelbaarheid
Happy Little Dinosaurs biedt een prima variatie aan speelmateriaal. Je hebt veel verschillende puntenkaarten en diverse effecten. Binnen de rampenkaarten heerst minder variatie (ondanks unieke illustraties), al is dat minder erg. Bovendien vind ik die schattige dino’s echt leuk om op tafel te zetten. Dus qua speelmateriaal is de herspeelbaarheid in mijn optiek prima.
Kijk je naar het spelverloop zelf… dan is dit veelal hetzelfde. Iedereen speelt een kaart en scoort wel of geen punten. Uiteraard zorgen effecten en interventies wel voor reuring, maar in hoofdlijnen doe je vaak hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen snel gaat vervelen.
Echter, ik denk dat je 2 soorten mensen hebt:
- mensen die een spel spelen om een mooie prestatie te halen én
- mensen die een spel spelen voor het sociale effect.
Val je binnen die 1e groep? Dan ben je snel uitgekeken op Happy Little Dinosaurs.
Val je in die 2e groep? Dan denk ik dat je dit spel, ondanks het kleine, afgebakende spelverloop, tóch vaker op tafel zult leggen. Want met de juiste groep brengt Happy Little Dinosaurs nu eenmaal teweeg dat er veel wordt gelachen aan tafel en dat je zeker bent van een gezellige, grappige avond!
Mijn Happy Little Dinosaurs review in het kort?
Ik vind Happy Little Dinosaurs een leuk spel met partygame-ish karakter. Het schattige artwork zorgt wellicht al voor een glimlach op je gezicht. Het is echter de interactie tussen spelers die écht voor de nodige hilariteit kan zorgen. En ik zeg bewust ‘kan’. Want niet iedereen houdt ervan om andere spelers bewust plat te stampen of geëlimineerd te worden. Maarja, het zijn wel de ingrediënten die Happy Little Dinosaurs grappig maken. Dus ben je liefhebber van bijvoorbeeld Exploding Kittens, Throw Throw Burrito, UNO of Unstable Unicorns? Dan kun je deze vrolijke kleine dino’s ook wel waarderen!
5 – Happy Little Dinosaurs: Waar te koop?
Je kunt het kaartspel Happy Little Dinosaurs online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het kaartspel Happy Little Dinosaurs. Het werd bedacht door Ramy Badie en internationaal uitgebracht door Unstable Games. Asmodee verzorgt de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Happy Little Dinosaurs review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Michael via Pixabay.
We hebben geprobeerd het spel met twee te spelen. Maar dat is eigenlijk niet te doen. Het doel geeft wel aanpassingen aan. Die helpen. Maar ze geven bijvoorbeeld niet aan wat je moet doen bij een gelijk spel. Krijgen beide punten en niemand de ramp? Of ga je voor een verlening? En hoeveel punten krijgt de winnaar dan?
Het spel met twee was echt een tegenvaller. We gaan het echt nog wel proberen met meerdere spelers, maar gezien het feit het een party game is en het gewoonweg niet lekker speelt met twee personen, hadden ze beter het spel vanaf drie spelers kunnen labellen.
Beste Dennis,
Bedankt voor je reactie bij m’n Happy Little Dinosaurs review.
Ik denk dat anderen hier ook wat aan hebben :).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Haiii wij hebben het spel ook gekocht en spelen het met twee personen. Wij weten alleen niet hoeveel interventiekaarten je nou per ronde mag spelen mag je er vier in een keer opleggen of alleen eentje en dan reageren op een ander? Misschien weet iemand hier iets over alvast bedankt!
Beste Kyra,
Bedankt voor je vraag!
Je mag zoveel interventiekaarten spelen als je wil :). En volgens mij mag je die gewoon neerleggen wanneer je wil. Zodra er een ligt, dient deze afgehandeld te worden.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl