Ik denk dat Harmonies één van de snelst stijgende bordspellen is in de BoardGameGeek ranking. Is het goede marketing van Libellud (i.c.m. Asmodee) of heeft het echt veel te bieden?
In dit blog geef ik je Harmonies speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.
Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel Harmonies zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Harmonies. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je een vraag over de spelregels van Harmonies? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Korte speluitleg
In Harmonies plaats je terreinen op je spelersbord om landschappen te creëren waar dieren kunnen wonen. Tijdens je beurt moet je 3 terrein-stenen van een vak op het centrale bord pakken en op je spelersbord leggen. Daarna mag je één dierenkaart pakken (met een X-aantal dierenblokjes erop) en/of dierenblokjes op terreintegels op je bord plaatsen. Op dierenkaarten staan landschappen afgebeeld die je met terrein-stenen probeert na te bouwen. Elke keer dat dit lukt mag je een blokje van de kaart op de aangegeven terrein-steen plaatsen. Je krijgt punten voor elk afzonderlijke terreinsoort (die scoren op hun eigen manier) én geplaatste dierenblokjes. Het spel eindigt als de zak met stenen leeg is of een speler 2 of minder lege vakjes op zijn of haar spelersbord heeft. De speler die de meeste punten heeft wint het spel.
Uitgebreide spelregels
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Harmonies. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Varianten
1. Voorbereiding
Stop alle steentjes in de buidel, leg het speelbord op tafel en leg op elk veld 3 stenen uit de buidel. Schud de dierenkaarten en leg er 5 open. Leg de dierenblokjes erbij in de buurt. Geef elke speler een spelersbord en overzichtskaart. Bepaal samen met welke zijde jullie (allemaal) gaan spelen.
Kies nog een startspeler. Die mag beginnen.
2. Spelverloop
Je speelt Harmonies in een onbepaald aantal rondes. Spelers zijn na elkaar aan de beurt en spelen door tot het einde van het spel wordt ingeleid.
Tijdens je beurt kun je de volgende acties in een volgorde naar keuze doen:
- Steentjes pakken en plaatsen (verplicht)
- Dierenkaart pakken (optioneel)
- Dierenblokjes plaatsen (optioneel)
Steentjes pakken en plaatsen
Deze actie is verplicht en mag je eenmaal per beurt uitvoeren. Je kiest één van de vijf velden op het centrale bord en neemt de 3 steentjes die erop liggen. Daarna leg je deze op je spelersbord. Je mag ze overal neerleggen, maar je moet je wel houden aan deze regels:
- Je mag een steen altijd op een leeg veld leggen.
- Je mag een steen niet onder eerder gelegde stenen leggen.
- Je mag een steen niet op een vakje met een dierenblokje plaatsen.
- Je mag een steen op 1 of 2 eerder gelegde stenen leggen om bergen, bomen of gebouwen te vormen.
Bergen kunnen één, twee of drie steentjes hoog zijn en bestaan alleen uit grijze stenen.
Bomen kunnen één, twee of drie steentjes hoog zijn en bestaan dan respectievelijk uit 1 groene, 1 bruine en 1 groene of 2 bruine en 1 groene. Daarbij geldt dat de groene steen altijd bovenop ligt.
Gebouwen kunnen alleen twee steentjes hoog zijn. De onderste steen mag grijs, rood of bruin zijn. De bovenste moet rood zijn.
Water maak je met blauwe steentjes en die wordt nooit hoger dan 1 steentje.
Velden maak je met gele steentjes die ook die wordt nooit hoger dan 1 steen.
Dierenkaart pakken
Deze actie is niet verplicht en mag je eenmaal per beurt – op elk gewenst moment – uitvoeren.
Je neemt simpelweg één van de vijf open kaarten en legt deze boven je spelersbord. Daarna leg je zoveel dierenblokjes op de kaart als het beschikbare aantal vakjes.
Je hebt plaats voor 4 dierenkaarten. Heb je er al 4? Dan kun je geen nieuwe dierenkaart pakken.
Dierenblokjes plaatsen
Deze actie is niet verplicht en mag je meermaals per beurt – op elk gewenst moment – uitvoeren.
Zodra je het patroon op een dierenkaart hebt gemaakt (in welke oriëntatie dan ook), mag je een blokje op de aangegeven steen leggen. Je neemt altijd het onderste blokje van de dierenkaart met dat patroon. Is dit het laatste blokje? Dan mag je de kaart naast je spelersbord leggen. Je hebt weer een extra plek voor een nieuwe dierenkaart.
Let op:
- De hoogtes moeten altijd overeenkomen met de afbeelding.
- Op elk steentje kan maar 1 blokje liggen.
3. Einde van het spel
Het einde van het spel wordt ingeluid als:
- Het zakje met stenen leeg is.
- Een speler 2 of minder lege vakjes heeft.
De ronde wordt nu afgemaakt. Iedereen komt dus even vaak aan de beurt.
Spelers krijgen punten voor dierenkaarten en steentjes op hun bord (leefgebieden).
Voor elke dierenkaart scoor je het hoogste vakje zonder dierenblokje. Liggen alle blokjes erop? Dan is die 0 punten waard. Je krijgt nooit strafpunten van dierenkaarten.
Elk soort leefgebied scoor je op hun eigen manier:
- Je scoort 1, 3 of 7 punten voor bomen die respectievelijk uit 1, 2 of 3 stenen bestaan en waarvan de groene steen bovenop ligt. Heb je alleen bruine steentjes op een vakje? Dan zijn die 0 punten waard.
- Je scoort 1, 3 of 7 punten voor bergen die respectievelijk uit 1, 2 of 3 stenen bestaan. Let op: Elke berg is 0 punten waard als deze niet aan ten minste één andere berg grenst!
- Je scoort 5 punten voor elk veld dat uit 2 of meer steentjes bestaat.
- Je scoort 5 punten voor elk gebouw dat aan 3 of meer verschillende kleuren grenst. De hoogte maakt niet uit, maar alleen het de bovenste steent van elk aangrenzend vakje telt.
- Je scoort 0, 2, 5, 8, 11 of 15 punten voor je langste rivier van 1, 2, 3, 4, 5 of 6 blauwe steentjes. Elke extra blauwe steen levert je 4 extra punten op. Je telt altijd het aantal steentjes van het ene uiteinde van de rivier tot het andere uiteinde via de kortste weg.
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is de meeste geplaatste dierenblokjes.
4. Varianten
Je kunt 2 varianten spelen met Harmonies.
De eerste variant heet Het Eiland. Deze vind je op de achterzijde van je spelersbord. Het enige wat verschilt is de vorm én de manier van hoe je water scoort. Op deze zijde scoor je niet de lengte van je rivier, maar scoor je 5 punten voor elk eiland dat uit 1 of meer vakjes bestaat. NB: Rondom het speelgebied ligt ook water. Je hebt dus altijd al 1 eiland!
De tweede variant heet Natuurgeesten. Aan het begin van het spel geef je elke speler er 2. Bij je eerste beurt kies je er 1, die leg je boven je spelersbord en je plaatst een (wit) natuurgeestblokje op de kaart. De andere leg je terug in de doos. Jouw natuurgeest neemt één van de vier beschikbare plaatsen in.
Creëer je het patroon op de natuurgeestkaart? Leg dan het blokje op de aangegeven steen en de kaart naast je spelersbord. Deze natuurgeest levert je nu een extra manier van punten scoren (die alleen voor jou geldt) op aan het einde van het spel.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je hoe je Harmonies speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Christelle PRIEUR via Pixabay.