HEAT Bordspel: Speluitleg

HEAT (Pedal to the Metal) Bordspel: Speluitleg

Toegegeven, ik heb niet veel met Formule 1. Maar er zijn momenten dat ik er wel door geënthousiasmeerd wordt. Bijvoorbeeld tijdens het zien van de film ‘Rush’ of tijdens het zien van de race waarin Max Verstappen voor het eerst kampioen werd. Zelfs het bordspel HEAT: Pedal to the Metal wist mij weer enthousiast te maken.

In dit blog geef ik je HEAT speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel HEAT: Pedal to the Metal zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel HEAT. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Korte speluitleg

Hieronder lees je eerst mijn korte HEAT speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je het bordspel HEAT?

Elke ronde hebben alle spelers 7 handkaarten. Ze zetten tegelijkertijd hun pook in de gewenste versnelling en spelen zoveel kaarten als de versnelling aangeeft. De speler wiens raceauto aan kop staat speelt eerst, daarna de tweede plaats, enzovoorts.

Door kaarten te spelen racet je auto over het circuit. Schakel wel tijdig terug, want je wil niet te hard door de bocht. Je kunt heat kaarten aan je deck toevoegen om eenmalig nét iets harder te gaan. Echter, dit komt met een prijs. Deze kaarten vullen je hand want je mag ze niet spelen. Je kunt ze alleen afleggen in een lagere versnelling.

Je hebt 4 racecircuits en meerdere modules waarmee je o.a. je auto kunt pimpen, kunstmatige spelers kunt toevoegen, het weer van invloed kunt laten zien én zelfs een kampioenschap kunt spelen.

Voor elk circuit geldt: zodra een speler over de finish geraakt, wint de speler die in deze ronde het verst over de finish komt.

Uitgebreide spelregels

Heb je een vraag over de spelregels van HEAT: Pedal to the Metal? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van HEAT: Pedal to the Metal. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Soorten kaarten
  3. Spelverloop
  4. Einde van het spel
  5. Modules

Ik geef vooral de handleiding van het basisspel. Voor de extra modules geef ik een kortere gebruiksaanwijziging.

3.1 – Voorbereiding

Leg het gewenste circuit midden op tafel. Elke speler kiest een kleur en neemt bijbehorend spelersbord, raceauto en schakelpion. Bepaal de beurtvolgorde voor de eerste ronde en zet de auto’s in die volgorde op het circuit, vóór de finish. Vervolgens zet iedereen zijn of haar schakelpion op de eerste versnelling van hun spelersbord.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Startopstelling voor 4 Personen

Geef elke speler zijn of haar basiskaarten (bestaande uit snelheids- en upgrade kaarten) en het aangegeven aantal stress- en heatkaarten (verschilt per circuit). Iedereen legt de heat kaarten op het middelste veld van hun spelersbord, schudt alle andere kaarten en vormt daar een trekstapel mee op het linker veld van hun spelersbord.

Iedereen trekt 7 kaarten en de race kan beginnen!

3.2 – Soorten kaarten

Voordat ik het spelverloop aan je uitleg, wil ik even toelichten welke soorten kaarten er zijn.

Ten eerste zijn er snelheidskaarten. Dit zijn de kaarten met getallen 1 t/m 4 die altijd in je startdeck zitten. De getallen op deze kaarten bepalen hoeveel vakjes je raceauto vooruit moet. Deze kaarten mag je spelen en afleggen.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Soorten Kaarten Start

Ten tweede zijn er upgrade kaarten. Dit zijn kaarten met getallen en/of specifieke effecten. Deze effecten worden tijdens je beurt afgehandeld. Je voegt altijd maximaal 3 upgrade kaarten aan je startdeck toe. Voor het basisspel zijn er ‘start upgrade kaarten’ (de 0, 5 en Heat kaart). De module ‘Garage’ brengt nieuwe upgrade kaarten in het spel voor de variatie. Deze kaarten mag je spelen en afleggen.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Soorten Kaarten Upgrades

De derde zijn stress kaarten. Deze kaarten mag je niet afleggen, maar alleen spelen. Voor elke stress kaart die je speelt, trek je de bovenste kaart van de trekstapel. Trek je een upgrade-, stress- of heat kaart? Leg deze dan af en trek er nog één. Trek je een snelheidskaart? Leg ‘m dan op de stresskaart. Deze kaart heeft nu de snelheidswaarde van de kaart die erop ligt.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Soorten Kaarten Stress en Heat

Tot slot zijn er heat kaarten. Deze kaarten mag je niet spelen en niet afleggen. Ze liggen op je motor (het middelste veld van je spelersbord). Op enkele momenten tijdens je beurt kun je heat betalen. Je legt dan een heat kaart vanaf de motor op je aflegstapel. Schud je later je aflegstapel? Dan kun je ze dus op handen krijgen. De enige manier om ze uit je hand te krijgen is om ze via het effect ‘afkoeling’ terug op de motor te leggen. Wanneer je heat betaalt en afkoeling gebruikt komt in 3.3 aan bod.

3.3 – Spelverloop

Met Heat Pedal to the Metal gaan spelers een X aantal laps op het gekozen circuit rijden. Je speelt een onbepaald aantal rondes en elke ronde bestaat uit de volgende stappen:

  1. Verander van versnelling (of niet)
  2. Speel kaarten
  3. Verplaats auto
  4. Adrenaline
  5. Reactie
  6. Slipstream
  7. Bochtcontrole
  8. Leg Kaarten af
  9. Vul je hand aan

Stappen 1 en 2 voert iedereen tegelijk uit. Vervolgens handel je stappen 3 t/m 9 per speler af. Te beginnen bij de speler die aan kop staat, gevolgd door de nummer twee, enzovoorts. Bovendien zijn stappen 1, 2, 3, 7 en 9 verplicht. Stappen 4, 5, 6 en 8 zijn optioneel.

1. Verander van versnelling (of niet)

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Schakelen

De stand van je versnelling bepaalt hoeveel kaarten je in stap 2 moet spelen. Dit kunnen 1, 2, 3 of 4 kaarten zijn. Je mag je pook laten staan of ‘m verschuiven. Wil je één stap omhoog of omlaag? Dat mag gratis. Wil je een extra stap omhoog of omlaag? Dan moet je daar één heat voor betalen. Je mag niet meer dan 2 stappen schakelen.

2. Speel kaarten

Elke speler kiest zoveel kaarten uit zijn of haar hand als de versnelling aangeeft en legt deze gedekt voor zich neer. Je mag snelheidskaarten, upgrades en stress kaarten spelen.

3. Verplaats auto

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Versnelling Dicteert Aantal Kaarten

Vanaf hier gaan spelers om de beurt verder. De speler wiens raceauto vooraan staat gaat eerst, gevolgd door de #2, #3, enzovoorts.

De speler die aan de beurt is draait de gespeelde kaarten open en telt de waarde van alle kaarten bij elkaar op. Let op, voor elke stress kaart die je neerlegt moet je de bovenste kaart van de trekstapel opendraaien. Dit brengt dus enige onvoorspelbaarheid met zich mee.

Zet je raceauto zoveel vakjes vooruit als de totale waarde van je kaarten.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Raceauto Vooruit Schuiven

NB: Het circuit bestaat uit 2 banen naast elkaar. Als je een auto verplaatst zet je deze altijd op het vakje van de baan die aan de circuitrand (dikke witte streep net buiten de baan) grenst. Eindigt een tweede auto op hetzelfde vakje? Dan zet je de tweede auto op het vakje naast de eerste auto. De auto die het dichtst bij de circuitrand staat, staat altijd vóór de andere auto en leidt dus in positie.

4. Adrenaline

Sta je achteraan en verplaats je jouw auto als laatste? Dan mag je 1 extra stap zetten.

Daarnaast krijg je ook een ‘afkoeling’. Voor elke afkoeling die je ontvangt mag je 1 heat kaart uit je hand terug op de motor leggen. Zo maak je dus weer ruimte vrij in je hand.

In een spel met 5 of 6 spelers krijgen de laatste twee spelers de extra stap en afkoeling.

5. Reactie

In deze stap mag je verkregen symbolen in een volgorde naar keuze activeren. Deze symbolen staan op kaarten, je spelersbord en langs het circuit. In het basisspel kun je alleen de volgende symbolen activeren:

  • Afkoeling: Je kunt 3 of 1 heat kaarten uit je hand op de motor leggen als je in respectievelijk de 1e of 2e versnelling zit.
  • Boost: Je mag 1 heat kaart betalen om de bovenste kaart van de trekstapel open te draaien. Trek je een upgrade, stress of heat kaart? Leg ze dan op je aflegstapel. Trek je een snelheidskaart? Leg die dan in je speelgebied en zet je auto het aangegeven aantal vakjes vooruit.

6. Slipstream

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Raceauto Verplaatsen

Eindig je jouw verplaatsing direct achter of naast een andere auto? Dan mag je slipstream inzetten om jouw auto 2 vakjes verder te zetten.

Je kunt maximaal 1 slipstream per beurt uitvoeren en zijn de velden waar je na de slipstream kunt eindigen bezet door andere auto’s? Dan kun je de slipstream niet doen.

7. Bochtcontrole

Passeer je tijdens je beurt de bochtmarkering? Kijk dan of je totale snelheid (=de som van alle kaarten in je speelgoed +1 als je adrenaline gebruikt) niet de aangegeven snelheidslimiet (het getal in de bocht) passeert.

  • Is deze gelijk of lager dan de snelheidslimiet? Dan gebeurt er niets.
  • Is deze hoger dan de snelheidslimiet? Dan moet je het verschil met heat kaarten betalen.
HEAT Pedal to the Metal Bordspel: HEAT Kaarten Betalen

Heb je niet genoeg heat kaarten? Dan vlieg je uit de bocht en volg je de volgende stappen:

  1. Zet je raceauto op het eerste beschikbare veld vóór de bochtmarkering.
  2. Neem 1 of 2 stresskaarten in je hand als je respectievelijk in de 1e en 2e of 3e en 4e versnelling stond.
  3. Schuif de pook naar de 1e versnelling.

NB: Slipstream verhoogt je snelheid niet bij de bochtcontrole!

8. Leg kaarten af

Vervolgens mag je een gewenst aantal kaarten uit je hand op de aflegstapel leggen. Je mag alleen snelheids- en upgradekaarten afleggen. Stress kaarten en heat kaarten mag je niet afleggen.

9. Vul je hand aan

Tot slot vul je je hand aan tot 7.

Daarna is de volgende speler die vanaf stap 3 verder gaat.

Is de laatste speler geweest? Voer dan allemaal weer de stappen 1 en 2 uit en daarna begint de speler in pole position met stap 3. Enzovoorts.

3.4 – Einde van het spel

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Raceauto over Finish

Zodra een speler tijdens zijn of haar beurt over de finish lijn schiet (en het aantal afgesproken laps is daarmee behaald) wordt het einde van het spel geactiveerd.

De ronde wordt afgemaakt en de speler die deze ronde het verst over de finish komt, wint het spel. Daarbij geldt:

  • Je mag geen slipstream gebruiken om over de finish te komen.
  • Je negeert snelheidslimieten in bochten en zet je auto gewoon zo ver vooruit als mogelijk is.

Je kunt de auto’s in volgorde op de eregalerij op het speelbord plaatsen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om andere spelers, die de finish nog niet bereikt hebben, door te laten spelen totdat ze ook de finish bereiken. Puur om te zien wie van de achterblijvers het snelste is. Dit hoeft niet.

3.5 – Modules

Bovenstaande beschreef de basisregels van HEAT. Je kunt hier naar wens de volgende modules aan toevoegen:

  1. Module Garage
  2. Module Legendarische Coureurs
  3. Module Weer- en Wegomstandigheden
  4. Kampioenschap
  5. Toernooimodus

1. Module Garage

Met de module Garage krijgt het HEAT bordspel een licht asymmetrisch karakter. Spelers beginnen het spel niet allemaal met dezelfde 3 upgrade-kaarten, maar kiezen of pakken willekeurig (je kunt zelf kiezen welke manier je gebruikt) 3 andere upgrade-kaarten. Door deze upgrade-kaarten komen er meer effecten in het spel. Denk daarbij aan:

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Upgrade Kaart Afleggen
  • Kaarten met meerdere snelheidswaardes waar je er één van mag kiezen.
  • Mogelijkheden om stresskaarten af te leggen.
  • Opties om je slipstream langer te maken.
  • Middelen om de snelheidslimiet in de bocht te verhogen of verlagen.
  • Enzovoorts…

2. Module Legendarische Coureurs

Met deze module voeg je een X aantal automatische spelers aan het spel toe. Ze zijn onmisbaar in een solo spel en ook uitermate wenselijk in spellen met 2-4 spelers. Drukte op de baan maakt het spel in mijn optiek namelijk leuker. Zeker omdat je dan slipstream vaker zou kunnen gebruiken.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Legendarische Coureurs Kaart Open Draaien

Enfin, elke ronde draai je, zodra de eerste automatische speler aan de beurt is, een Legendarische Coureurs kaart open. Deze kaart bepaalt voor elke AI speler hoeveel stapjes deze naar voren gaat en waar deze eventueel voor een bocht moet eindigen.

3. Module Weer- en Wegomstandigheden

Met deze module voeg je één weerfiche (het is meer een kaart) en meerdere wegomstandighedenfiches toe aan het speelbord.

Het weer heeft invloed op de samenstelling van ieders deck en/of de voorbereiding van kaarten. Zo kan het voorkomen dat je stresskaarten aan je deck moet toevoegen of aan het begin alvast 3 heat kaarten moet afleggen.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Baan met Wegomstandighedenfiches

De wegomstandigheden hebben invloed op verschillende delen van het circuit. Je hebt effecten voor bochten (zoals hogere of lagere snelheidslimieten) en voor volledige sectoren tussen bochten in (zoals extra slipstream).

4. Kampioenschap

Je kunt alle modules combineren en daar gebeurtenissen, sponsorkaarten en persfiguren aan toevoegen. Met bepaalde gebeurtenissen kun je de kampioenschappen van de seizoenen 1961 (3 races), 1962 (3 races) en 1963 (4 races) nabootsen. Je kunt gebeurtenissen ook gewoon schudden en random toevoegen om een uniek kampioenschap te creëren.

Je begint de eerste race met 1 upgradekaart. Elke volgende race krijg je er eentje bij. Je auto wordt dus steeds beter. Aan het einde van een seizoen mag je één upgrade kaart bewaren en meenemen naar het volgende seizoen.

Tijdens het kampioenschap kun je sponsorkaarten krijgen. Dit zijn eigenlijk gewoon upgrade-kaarten, maar je kunt je slechts eenmalig gebruiken. Ook zijn er 2 pershoeken langs het circuit. Passeer je de bocht met een slipstream en/of overschrijd je de snelheid er met 2 of meer? Dan krijg je een extra sponsorkaart.

HEAT Pedal to the Metal Bordspel: Eindscores

Na een race schrijf je de behaalde punten per speler op het scoreformulier. De speler die na het seizoen de meeste punten heeft, wint het seizoen! De tiebreaker is het beste resultaat in de laatste race van het seizoen.

5. Toernooimodus

De toernooimodus maakt het spel gewoon iets moeilijker en minder voorspelbaar voor elkaar. Zo speel je wel kaarten, maar pas je de versnelling pas aan als je de kaarten in je beurt opendraait. Schakel je 2 versnellingen hoger of lager? Dan moet je direct bij het opendraaien een HEAT kaart betalen.

Nu ben jij aan de beurt

In dit blog gaf ik je de HEAT speluitleg. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *