Korte review – HEAT: Tunnel Vision (Days of Wonder)

HEAT Tunnel Vision: Review

Voor de nieuwste uitbreiding van HEAT reizen we af naar Spanje en ons eigen kikkerlandje. Meer weten? Race snel verder!

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het de HEAT uitbreiding Tunnel Vision zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Korte speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!

HEAT Tunnel Vision is een uitbreiding voor het bordspel HEAT. Je hebt dat basisspel nodig om Tunnel Vision te kunnen spelen.

Met Tunnel Vision veranderen de spelregels niet. Er worden enkel wat nieuwe elementen toegevoegd.

Dat zijn:

  1. Twee nieuwe racecircuits
  2. Nieuwe upgrade- en sponsorkaarten
  3. Nieuwe gebeurteniskaarten
  4. Speelmateriaal voor 1 extra speler

Nieuwe racecircuits

De nieuwe racecircuits zijn Spanje en Nederland.

Spanje is een relatief lange baan waarop je slechts 1 ronde racet.

Je komt veel scherpe bochten en chicanes tegen. Chicanes ken je misschien uit Heavy Rain. Het zijn twee opeenvolgende bochten met eenzelfde snelheidslimiet. Compleet nieuw zijn tunnels. Sta je op een tunnelveld? Dan mag je geen kaarten afleggen in fase 8 van je beurt (je mag wel afkoelen).

Nederland is een relatief korte baan, maar je racet wel 3 rondes.

Er zijn weinig scherpe bochten en één chicane. That’s it.

Op zowel Spanje als Nederland kom je markeringen tegen voor Agressieve Legendarische coureurs (het solo spel). Vertrekt een legendarische coureur vanaf een gemarkeerd veld? Dan mag deze één of twee bochten extra nemen. Dit maakt het solo spel wat moeilijker.

Nieuwe upgrade- en sponsorkaarten

De nieuwe upgrade- en sponsorkaarten hebben één nieuw symbool: aansluiting.

Dit symbool kunnen spelers in stappen 4 en 5 gebruiken om hun auto nog een X aantal stappen naar voren te zetten. Dit mag alleen als er geen auto’s tussen jou en de auto voor je staan én je kunt eindigen op het veld achter die auto.

Goed om te weten:

  • Je mag minder aansluiting-stappen zetten dan aangegeven op je kaart.
  • Je mag aansluiting combineren of apart spelen.
  • Je mag na aansluiting nog slipstream toepassen (daarna eindigt je verplaatsing wel).
  • Aansluiting telt niet mee voor je snelheid.
  • Je mag aansluiting gebruiken om over de finish te gaan.
  • Je mag aansluiting ná de finishlijn gebruiken.

Nieuwe gebeurteniskaarten

Je krijgt 4 nieuwe gebeurteniskaarten. Je kunt ze gebruiken om de races van 1965 te spelen of ze combineren met de andere gebeurteniskaarten en er willekeurig wat trekken om een eigen kampioenschap samen te stellen.

Speelmateriaal voor 1 extra speler

Met HEAT Tunnel Vision wordt de paarse kleur aan het spel toegevoegd. Dat betekent een extra auto, pook, spelersbord en extra kaarten.

Bekijk het spel in een slideshow:

HEAT Tunnel Vision: op Tafel

HEAT Tunnel Vision: Racecircuit Spanje

HEAT Tunnel Vision: Spanje 1 Ronde en 11 Bochten

HEAT Tunnel Vision: Kaarten met Aansluiting

HEAT Tunnel Vision: Tunnel in Rijden

HEAT Tunnel Vision: Paarse Auto

HEAT Tunnel Vision: Nederland 3 Bochten en 5 Rondes

HEAT Tunnel Vision: Nederland Speelbord

HEAT Tunnel Vision: Kaart met Aansluiting Spelen

HEAT Tunnel Vision: Auto's in Chicane

HEAT Tunnel Vision: Eindstand Nederland

Korte review

Ik zeg het maar meteen: HEAT Tunnel Vision is geen must have uitbreiding. Behalve als je HEAT graag met 7 (of in combinatie met Heavy Rain zelfs met 8) spelers wil doen.

De tofste toevoeging vind ik zonder meer het racecircuit van Spanje. De scherpe bochten an sich zijn een uitdaging, maar door tunnels – waarin je geen kaarten mag afleggen – zul je goed moeten plannen wat je meeneemt voordat je een tunnel inschiet.

Maak je een inschattingsfout of neem je de verkeerde gok? Dan kan dat met tunnels wel echt funest zijn. Bij ons bleef een speler meermaals achter en hij kwam niet meer bij. Dat maakte het voor hem wel minder leuk. Wees dus voorzichtig om het spannend te houden.

Nederland viel me tegen. Het deed me veel denken aan USA en New Mexico. Het bevatte enkel een Chicane. Ik had toch graag gezien dat Nederland ook iets anders nieuws bevatte. Desnoods ook wat regen zoals Japan had uit Heavy Rain.

Het nieuwe symbool van aansluiting vond ik oké. Aan de ene kant kan het soms net iets meer speling geven om wél in een slipstream te komen. Aan de andere kant… het blijft een kwestie van geluk of dat dit goed uitkomt. Soms kun je het veel gebruiken. Soms niet. Daar houd ik nooit zo van.

Stel dat je HEAT Heavy Rain óók hebt, dan kun je HEAT nu met 8 spelers doen. Heerlijk, die drukte op de baan.

Maar speel je HEAT graag solo? Dan kun je het nog steeds maar met 7 auto’s (inclusief jezelf) doen. Er zitten namelijk geen extra kaarten bij voor de paarse en/of oranje auto.

Dus… prima voor de verzamelaar, maar absoluut geen must.

Over verzamelaars gesproken. Het speelbord met racecircuits van uitbreiding passen niet in de doos van het basisspel. De kaarten, overig speelmateriaal en spelregels wel. Óók naast Heavy Rain.

Algemene informatie

  • Naam: HEAT: Tunnel Vision
  • EAN: 824968091531
  • Soort spel: Uitbreiding voor HEAT
  • Aantal Spelers: 1-7 Personen
  • Speelduur: 60-90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
  • Uitgever: Days of Wonder
  • Spelauteur: Asger Harding Granerud & Daniel Skjold Pedersen
  • Illustrator: Vincent Dutrait

Waar te koop?

Je kunt HEAT: Tunnel Vision o.a. bestellen bij deze webshops:

bol.com
Spellenrijk.nl
Spellenwinkel.nl
Spelhuis.be

Nu ben jij aan de beurt!

Heb jij HEAT: Tunnel Vision al gespeeld? Wat vond je ervan?

Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *