Geronimo Games viel vorig jaar flink in de prijzen bij de Nederlandse Spellenprijs (met Maracaibo en It’s a Wonderful World). Blijkbaar hebben ze een neus voor goede titels.
Ze geven nu ook het bordspel Hippocrates uit in het Nederlands (internationaal uitgegeven door Game Brewer). Zal deze titel ook weer zo geweldig zijn?
Scroll snel verder voor VEEL foto’s, de speluitleg én mijn Hippocrates bordspel review!
Thanks Colin van De Spelbrekers dat ik jouw foto van de Ruïnes Van Asklepieion, het oude Griekse ziekenhuis dat is opgericht door niemand minder dan Hippocrates, voor de hoofdafbeelding van dit blog mocht gebruiken!
Zoals je in een ziekenhuis meerdere artsen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel (Tile placement)
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 90-120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games (Nederlands)
- Spelauteur: Alain Orban
- Illustrator: Laura Bevon
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Valhallaboardgames.nl – Spellenwinkel.nl
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het bordspel Hippocrates:
- 1 Dubbelzijdig speelbord
- 4 Spelersborden
- 4 Basisdokters
- 4 Welkomstpionnen
- 4 Optiefiches
- 4 Reputatiefiches
- 4 Overwinningspuntenfiches
- 4 50+/100+ OP fiches
- 6 Welkomstdobbelstenen
- 90 Medicijnflesjes:
- 30 Drankjes
- 30 Kruiden
- 30 Zalfjes
- 12 Assistentfiches
- 60 Drachmen (Munten):
- 40x Waarde 1
- 20x Waarde 5
- 30 Dokters (5 uit 6 verschillende regio’s)
- 72 Patiënten (12 uit 6 verschillende regio’s)
- 30 Kennistegels
- 30 Medicijnkits
- 2 Hippocrates Spelregels (Nederlands en Frans)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant bevat geen insert of inlay, maar wel zakjes. Hieronder zie je hoe de doos er gevuld en leeg uit ziet:
Je vindt de Hippocrates spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden (je hebt een boekje voor de Nederlandstalige- en Franstalige spelregels):
Het speelbord is dubbelzijdig. De voorkant is voor het basisspel. De achterkant voor toekomstige uitbreidingen:
Tijdens het bordspel Hippocrates kun je dokters inhuren. Deze komen uit 6 verschillende regio’s: Macedonië, Carthago, Perzië, Alexandrië, Athene en Cyrene. Per regio zijn 5 verschillende dokters. Hieronder zie je het symbool van elke regio en een open dokterstegel:
Uit diezelfde regio’s komen ook patiënten (12 per regio). Hieronder zie je de patiënttegels:
Tijdens het spel kun je medicijnkits kopen:
Met een medicijnkit krijg je de afgebeelde medicijnflesjes. Hieronder zie je de zalfjes, drankjes en kruiden:
Huur je én een dokter in én koop je een medicijnkit? Dan krijg je een kennistegel. Die levert een keer per spel een bonus op:
Je krijgt 6 welkomstdobbelstenen. Deze bepalen in vanuit welke regio patiënten mogen worden opgenomen:
Met assistentfiches kun je beïnvloede vanuit welke regio je patiënten opneemt:
Voor elke speler is er een spelersbord met, van boven naar beneden, plek voor assistentfiches, een onderzoeksruimte, spoedpost en de hallen van Hades:
Elke speler krijgt ook een basisdokter, genaamd Hippocrates. Deze is voor elke speler hetzelfde:
Ook krijgt elke speler nog een welkomstpion, optiefiche, reputatiefiche, overwinningspuntenfiche én 50+/100+ OP fiche:
Tot slot heb je nog munten (drachme of drachmon) van 1 en 5:
3 – Hippocrates: Speluitleg
Mocht je een vraag hebben over de spelregels van het spel Hippocrates? Stel ‘m dan gerust in een reactie!
Hieronder lees je eerst mijn korte Hippocrates speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Hippocrates?
In dit bordspel proberen jij en je tegenstanders in de voetsporen te treden van de zojuist overleden Griekse arts, Hippocrates. Patiënten betalen je geld als je ze opneemt in je ziekenhuis. Met dat geld stel je een team van dokters samen en verzamel je de juiste medicijnen om de patiënten beter te maken.
Lukt dit? Dan stijgt je reputatie. Dat betekent dat dokters graag (en goedkoper) voor jou komen werken én je krijgt eerder toegang tot beschikbare medicijnen. Mooi toch 😊? Maar pas op! Want als je patiënten niet beter worden en sterven, levert dat je minpunten op.
Uiteindelijk krijg je punten voor succesvolle dokters en geholpen patiënten. De speler die na 4 rondes de meeste punten heeft, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van het spel Hippocrates. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Spelen met minder dan 4 personen
3.1 – Voorbereiding
Plaats het speelbord midden op tafel. Leg de 50+/100+ OP fiches, de medicijnflesjes en de drachmen gesorteerd naast het bord. Stapel alle overwinningspuntenfiches op veld 0 van het puntenspoor.
Sorteer alle dokters, schud ze en vorm van links naar rechts gedekte stapels op het speelbord (regio’s staan met symbool aangegeven). Neem de bovenste dokters en plaats er willekeurig 4 open op de bovenste velden op het bord. De overige 2 leg je naast het bord.
Schud daarna alle medicijnkits en kennistegels. Vorm gedekte stapels van 4 stuks en doe de overige tegels terug in de doos. Draai dan de bovenste tegel van alle stapels met medicijnkits en kennistegels open.
Sorteer en schud alle patiënten en vorm open stapels onder het speelbord. Houd qua volgorde van regio’s dezelfde volgorde als die van de dokters aan. Leg dan de bovenste 3 patiënten in de kolommen onder het speelbord. Leg de 3 dobbelstenen naast de patiënten.
Geef elke speler een spelersbord, basisdokter, optiefiche, 6 drachmen, 3 medicijnflesjes (van elke soort 1) en 3 assistentfiches. Dan kiezen alle spelers één van die drie assistentfiches en leggen deze op hun spelersbord.
Plaats de welkomstpionnen in willekeurige volgorde op de bovenste rij van het welkomstspoor. Stapel vervolgens de reputatiefiches op het startveld naar gelang de welkomstpionnen, waarbij de linkerpion het onderste fiche wordt en de rechterpion het bovenste fiche.
Nu heb je ongeveer zoiets als hieronder voor je liggen:
3.2 – Spelverloop
Het doel van Hippocrates is om de meeste punten te halen. Je speelt het spel in 4 rondes en elke ronde bestaat uit 6 fasen:
- Patiënten opnemen
- Ingehuurde dokters betalen
- Regiovrije dokter aannemen
- Regionale dokter inhuren + medicijnen kopen
- Patiënten behandelen
- Score + voorbereiding
3.2.1 – Patiënten opnemen
In deze fase herhaal je 3x de volgende stappen:
- Dobbelstenen werpen + plaatsen
- Patiënten en/of bonussen kiezen
Een speler werpt de dobbelstenen en legt ze op de juiste plek (in de juiste rij en kolom bij de patiënten). Waar dobbelstenen liggen, mogen acties worden uitgevoerd.
Kijk nu naar de pionnen op het bovenste (=passieve) welkomstspoor. Van links naar rechts mogen spelers om de beurt een patiënt en/of bonus kiezen rechts van een dobbelsteen. Je plaatst je welkomstpion dan in het onderste (=actieve) welkomstspoor, boven de kolom waarvan jij de dobbelsteen kiest.
- Ligt er een patiënt? Dan neem je die én de bonus onder het veld (ook als die bonus negatief is!).
- Ligt er geen patiënt? Dan neem je alleen de bonus die op het veld staat afgebeeld.
Patiënten leg je in de onderzoeksruimte van je spelerstableau. Assistentfiches leg je op de beschikbare plek bovenin je spelerstableau. Drachme leg je naast je tableau. Reputatie houd je bij door je fiche naar links of rechts op het reputatiespoor te schuiven.
Zodra alle spelers een dobbelsteen hebben gekozen, verplaatsen ze de welkomstpionnen terug naar het bovenste welkomstspoor. Zet ze in dezelfde volgorde als hoe ze op het onderste spoor stonden. Dit betekent dat de beurtvolgorde nu anders kan zijn.
Herhaal bovenstaande stappen nog 2 keer.
Na de 3e keer ontvang je de hoeveelheid drachme die op je patiënten in de onderzoeksruimte staat aangegeven.
3.2.2 – Ingehuurde dokters betalen
Dan is het tijd om ingehuurde dokters te betalen. In het begin heb je alleen Hippocrates voor je liggen. Later in het spel zullen dit er meer zijn.
Per dokter betaal je het bedrag dat boven het reputatiespoor staat aangegeven. Afhankelijk van waar jouw fiche op het spoor staat, betaal je 5, 4, 3, 2 of 1 drachme per dokter.
3.2.3 – Optie nemen op regiovrije dokter
De regiovrije dokters bevinden zich bovenin het speelbord.
De speler met de beste reputatie mag als eerste aangegeven of hij/zij een optie wil nemen op één van de regiovrije dokters. Zo ja, dan legt deze speler een optiefiche op de betreffende dokter en betaalt 2 drachme.
Daarna mogen de andere spelers, in volgorde van reputatie, ook deze keuze maken.
3.2.4 – Regionale dokter inhuren + medicijnen kopen
De regionale dokters bevinden zich onder het reputatiespoor. Onder die dokters liggen ook medicijnkits en kennistegels.
Deze dokters worden pas omgedraaid aan het begin van deze fase!
De speler met de beste reputatie mag als eerste een dokter en/of medicijnkit kopen. Als je beide wil kopen, dan moet dat een set uit dezelfde kolom (=regio) zijn. En koop je beide? Dan krijg je als bonus de kennistegel die onder de set ligt.
Kennistegels leveren eenmalig direct of later in het spel een voordeel op.
De dokter leg je voor je. De medicijnkit wissel je in voor de erop afgebeelde medicijnflesjes. Die laatste leg je ook voor je.
Zodra er een dokter of medicijnkit uit een kolom wordt gekocht, mogen andere spelers niks meer uit die kolom kopen!
Aan het einde van deze acties beslis je of je de regiovrije dokter wil kopen.
- Zo ja? Dan koop je de dokter met 2 drachmen korting (die had je al betaald).
- Zo nee? Dan ben je de 2 drachmen die je hebt betaald kwijt.
Tot slot reset je het rekruteringsgebied. Dit staat verder uitgelegd in de Hippocrates spelregels.
3.2.5 – Patiënten behandelen
Goed, je hebt dokters en medicijnen gekocht. Tijd om patiënten beter te maken!
Koppel eerst elke patiënt uit je onderzoeksruimte of spoedpost aan 1 of meer dokters die de benodigde medicijnen kunnen toedienen. Als 1 dokter alle benodigde medicijnen kan toedienen, mag je niet nog een dokter aan deze patiënt koppelen!
Als er op je patiënt 2 groene medicijnflesjes staan, voldoet 1 groen flesje van een dokter.
Leg daarna de benodigde medicijnflesjes op de patiënt. Hier moet je dus wel de aangegeven hoeveelheid flesjes betalen.
3.2.6 – Score + Voorbereiding
Schuif nu eerst alle patiënten, die je niet kunt behandelen, op je spelerstableau door naar de ruimte eronder. Komt een patiënt in de Hallen van Hades? Dan sterft deze.
Kijk daarna hoeveel patiënten je beter gaat maken. Ontvang per beter gemaakte patiënt 1 reputatie op het reputatiespoor.
Scoor daarna de overwinningspunten die staan aangegeven op de beter gemaakte patiënten.
Scoor daarna punten voor de dokters waarvan alle contracten (uitsteeksels met flesjes) zijn gebruikt. Deze dokters leg je terug in de doos. Patiënten die nu niet meer aan een dokter zijn gekoppeld, leg je ook terug in de doos.
Tot slot plaats je 1 drachme op alle patiënten die nog op het speelbord liggen, dan schuif je ze naar boven en vul je ze vervolgens van boven naar beneden aan met nieuwe patiënten.
3.3 – Einde van het spel
Na 4 rondes eindigt het spel.
Je mag nu nog patiënten in je spoedpost medicijnen geven om ze beter te maken. Je scoort er geen punten voor, maar je voorkomt dat ze in de Hallen van Hades terecht komen. Elke patiënt die nog in de Hallen van Hades ligt, levert 3 minpunten op.
De speler die daarna de meeste punten heeft, wint het spel.
3.4 – Spelen met minder dan 3 personen
Als je Hippocrates in je eentje, met z’n tweeën of met 3 spelers speelt, dan heb je altijd respectievelijk 3, 2 en 1 neutrale spelers. Een soort artificial intelligence die naast de echte spelers ook nog acties uitvoert.
De neutrale spelers kiezen in fase 1 ook altijd patiënten en in fase 2 en 3 dokters. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat de neutrale spelers patiënten en dokters met de hoogste nummers pakken. Dit gebeurt uiteraard conform volgorde op het welkomst- en reputatiespoor.
4 – Hippocrates Bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Hippocrates recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Het thema is simpel en duidelijk. Je wil als hoofdarts in de voetsporen van Hippocrates treden en zoveel mogelijk patiënten beter maken. Patiënten betalen geld en jij moet dat goed besteden aan dokters en medicijnen.
Hoewel Hippocrates een tamelijk platte eurogame is, ben ik eigenlijk wel bezig met het thema. Waarschijnlijk omdat het zo to the point is. Bijna alle acties die je uitvoert voelen logisch aan. Ik probeer oprecht de juiste dokter en medicatie te vinden om een patiënt beter te maken.
Qua vormgeving en speelmateriaal ben ik erg positief. Voor het artwork vind ik erg mooi. En man, die flesjes. Die vind ik misschien nog wel het tofste van allemaal! De overall kwaliteit van het bijgeleverde speelmateriaal is wel gewoon goed. Ook de kartonnen speelstukken.
Wat in mijn optiek beter had gekund, was het kleurgebruik. De kleur van sommige regio’s lijkt nogal op elkaar (al helpen de symbolen bij het onderscheid). Ook de kleuren zwart en rood bij de patiëntbonussen lijken erg op elkaar. Je moet dus goed kijken en ik vind het jammer dat dit niet vanzelfsprekend gaat.
Iets wat ik ook jammer vind, zijn de grote van de scorevelden. Je hebt een immens groot speelbord, maar toch zijn de vakjes voor de scorepionnen te klein. Sta je met 2 of meer scorepionnen naast elkaar? Dan sta je voor de helft op een ander veld. Dat maakt het soms lastig de goede score bij te houden.
Tot slot is Hippocrates veel punchwerk bij het uitpakken. Nu vind ik punchen niet erg. Integendeel, ik vind het erg bevredigend in a way… Maar sommige punchborden gingen niet helemaal lekker. Het speelmateriaal beschadigde niet hoor. Er bleven alleen wat rafeltjes aan hangen soms.
Samenvattend: op een paar details na, ben ik erg te spreken over het thema, het speelmateriaal en de vormgeving.
Spelregels & Toegankelijkheid
De spelregels zijn goed opgezet. Ze zijn niet alleen duidelijk, maar lezen ook fijn weg. Ik moest alleen soms een paar keer de spelregels voor de NPC’s (Non-Player Character) ff goed doornemen om te snappen wat er stond. Overall erg tevreden though.
Ik zou Hippocrates als medium weight bordspel willen scharen. Voor gevorderde bordspelers is het spel uitermate toegankelijk. Voor mensen die af en toe een spelletje willen spelen en vooral kleine spellen gewend zijn vind ik het niet geschikt.
Dat komt niet door de moeilijkheid… Want als je het spel eenmaal doorhebt zijn de acties overzichtelijk. Alleen het puzzelen en plannen kan wat uitdagend zijn.
Waar het wel door komt is de strakheid van het spel. Je moet strak plannen en juiste keuzes maken. En daar komt nog weleens een tikkeltje geluk bij kijken. Je bent namelijk afhankelijk van de regionale dokters die vrij komen. En die kennis heb je op voorhand niet in huis.
Het probleem is alleen dat als je een fout maakt, het lastig (niet onmogelijk!) is om dit te herstellen. En zeker in de laatste ronde kan dat onverhoopt veel minpunten opleveren als patiënten overlijden.
Strategie of Geluk?
Eigenlijk heb ik hier net al wat over verteld. Hippocrates is vooral een tactisch bordspel waar je veel kunt plannen en onderbouwde keuzes kunt maken.
Echter, op een paar cruciale momenten duikt de geluksfactor op.
Ten eerste bij de dobbelsteenogen die worden gegooid. Hierdoor kun je namelijk een bepaalde patiënt en/of bonus wel of niet kiezen.
Ten tweede weet je van tevoren niet welke regionale dokters in het spel komen. Dit maakt dat je niet weet hoeveel geld je precies nodig hebt voor het kopen van een dokter. Je kunt dus net de pech hebben dat er een dure dokter wordt omgedraaid bij de medicijnkit die je nodig hebt.
Tot slot zit er meer geluk in het spel als je met NPC’s speelt. Zodra de NPC aan de beurt is, pakt deze altijd de beschikbare patiënt en dokter met hoogste waarde. Enerzijds fijn om te weten welke de NPC pakt (dat neutraliseert de geluksfactor). Anderzijds is het balen als de NPC jouw gewenste patiënt en/of dokter wegpakt.
Toch vind ik het tactische aspect in Hippocrates overheersen. Tot zekere hoogte kun je namelijk wel enigszins anticiperen op het onverwachte. (De duurste dokter is bijvoorbeeld 9 munten. Zorg gewoon dat je die hebt!)
Spelmechanisme
Er zijn mechanismen in het spel die ik interessant vind om uit te lichten.
De eerste en voornaamste is het tile placement mechanisme. Dé manier om punten te scoren in Hippocrates is om tegels aan elkaar te leggen. Passend op de beste manier. Daar komt dus nogal wat gepuzzel bij kijken.
De tweede is de beurtvolgorde. Welke tegels je mag pakken en kunt kopen hangt af van je positie op het welkomst- en reputatiespoor. Daarbij zijn voorgaande acties van invloed.
Kies jij voor een patiënt in de laatste kolom? Dan ben je de keer erna als laatste aan de beurt. Maar kies je een patiënt in de eerste kolom? Dan mag je de keer daarna als eerste kiezen.
En focus je meer op geld dan op reputatie? Dan kun je weliswaar makkelijker en dokters en medicijnen kopen, maar je reputatie blijft wel achter. Met als gevolg dat je na andere spelers pas een dokter mag kiezen.
Dit maakt dat je dus voor interessante keuzes komt te staan.
De derde en laatste vind ik de NPC’s (non-player character) of AI’s (artifical intelligence). Je speelt Hippocrates altijd met 4 spelers. Alleen kan het zijn dat 1, 2 of 3 spelers dus niet echt zijn. Die zijn een soort automa waar je tegen speelt.
Dit element vind ik erg knap en goed geïmplementeerd. Ik heb het volgens mij ook nog niet eerder gezien.
Deze mechanismen van Hippocrates waardeer ik heel erg.
Interactie
Hippocrates heeft veel interactie in het spel, maar dan wel passieve interactie. Je kunt namelijk niet agressief iemand aanvallen, patiënten vergiftigen (oe uitbreiding ;)?) of het ziekenhuis in brand steken.
Wél is het wie eerst komt, eerst maalt.
Patiënten, regiovrije dokters, regionale dokters, medicijnkits en zelfs kennistegels. Stuk voor stuk kunnen ze voor je neus worden weggegrepen.
Je zult niet pro actief tegels van iemand afpakken als je er zelf niks mee kan. Daar is je actie te waardevol voor. Dit gebeurt echter wel vaak onbewust.
Herspeelbaarheid
Ik weet niet wat het is, maar Hippocrates blijft me boeien. Het puzzel- en planningselement kan erg bevredigend zijn als je succesvol bent. Al ben ik ook diverse malen keihard op m’n bek gegaan (ik nam teveel patiënten en die gingen dood).
Elke ronde weer kijk je weer welke patiënten je beter kunt maken en daar stel je jezelf op in.
Bovendien is de combinatie van tegels (dokters, patiënten, medicijnen) op tafel altijd weer anders. Geen enkel potje zal dus hetzelfde zijn.
Kortom: Hippocrates heeft een eenvoudig en overzichtelijk spelverloop, maar biedt elke keer weer genoeg variatie en uitdaging. Daarom denk ik niet dat het snel verveeld. De herspeelbaarheid ligt dus zeker hoog!
Mijn Hippocrates review in het kort?
Ik vind Hippocrates een van de leukere spellen die onlangs is uitgekomen. Toegegeven, in het artwork en speelmateriaal konden een aantal dingen beter. Maar het spelverloop zelf? Daar heb ik zo goed als niets op aan te merken. Dankzij het ondersteunende thema voelen acties snel als vanzelfsprekend. Dit houdt het spel gestroomlijnd en dat geeft je hoofd de ruimte om lekker te plannen en puzzelen. Maak alleen niet teveel fouten, want die kunnen fataal zijn ;).
5 – Hippocrates Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Hippocrates o.a. bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Valhallaboardgames.nl en Spellenwinkel.nl.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Hippocrates. Het werd bedacht door Alain Orban en internationaal uitgebracht door Game Brewer. Geronimo Games is de uitgever van de Nederlandse editie.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Hippocrates review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!