Een tijdje terug was ik bezig met een blog waarin ik een advies gaf over welk Saboteur spel je het beste kunt kopen.
Tijdens m’n ‘onderzoek’ vond ik de contactgegevens van Frédéric Moyersoen, de bedenker van het Saboteur kaartspel.
Direct kwamen er allemaal vragen in me op. Ik zocht contact en vroeg aan Frédéric of hij open stond voor een interview. En ondanks de drukke periode waar hij zich in bevond, nam hij de tijd om 13 vragen te beantwoorden.
Lees snel verder voor het volledige interview met Frédéric Moyersoen!
1 – Zou je eens iets over jezelf willen vertellen?
Ik ben 58 jaar, geboren in Antwerpen, gehuwd en vader van 3 leuke volwassen kinderen. Aanvankelijk wou ik striptekenaar worden, maar ik had niet genoeg talent en heb het moeten opgeven.
Als opleiding heb ik filmschool gevolgd, maar hier heb ik verder niets mee aangevangen omdat ik geen mogelijkheden vond om daarin door te breken. Ondertussen was ik wel bezeten van spellen, maar toen ik jong was kon ik me niet voorstellen dat dit ook een beroep kon worden.
2 – Wanneer wist je dat je spellen wilde ontwerpen?
Ik ben zeer jong spellen beginnen aanpassen en zelf beginnen bedenken. Ik was toen ongeveer 12 jaar.
Mijn grootste probleem was om spelers te vinden. Alhoewel ik veel broers had (5 om precies te zijn) wilden ze meestal niet echt meespelen. Tegen de tijd dat ik de spelregels uitgelegd had, wilden ze liever buiten gaan ravotten.
Later, rond mijn 40e, wou ik me echt serieus toeleggen op het bedenken van spellen. Ik ben er toen ook vol voor gegaan.
3 – Wat vind je het moeilijkste bij het ontwerpen van een spel?
Een nieuw spel bedenken vind ik op zich niet zo moeilijk. Maar om een verkoopbaar spel te bedenken, dat is moeilijk. Ik moet me namelijk wel aanpassen aan de commerciële eisen van de markt.
Gezien het grote aantal nieuwe spellen dat jaarlijks op de markt verschijnt, wordt het moeilijker en moeilijker om echt origineel uit de hoek te komen. Nochtans is dit wat de uitgevers wensen.
4 – Heb je nog tips die je nieuwe bordspelontwerpers wil meegeven?
De belangrijkste tip die ik wil meegeven, is om goed te observeren welke spellen welke uitgever uitgeeft. Zo weet je beter of je concept wel kan passen in de collectie van de uitgever die je wenst te contacteren.
Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een complex spel voor te stellen aan een uitgever die gespecialiseerd is in eenvoudige familiespellen.
5 – Hoe is het idee voor Saboteur ontstaan?
Eigenlijk is de inspiratie voor Saboteur gekomen na het zien van het TV-spelprogramma “De mol”. Aanvankelijk wou ik mijn concept aan de producers van het programma verkopen, maar toen het klaar was, bleek dat het TV-programma niet meer uitgezonden werd (recent zijn wel nieuwe afleveringen uitgezonden).
Toen heb ik mijn concept maar geprobeerd te verkopen aan traditionele speluitgevers, wat me uiteindelijk dus is gelukt.
6 – Hoe voelde je jezelf toen je het allereerste exemplaar van Saboteur in je handen hield?
Zoals bij elk nieuw spel dat op de markt verschijnt, ben ik aanvankelijk heel blij.
Daarna begin ik meestal wat twijfels te krijgen. De illustraties zijn anders dan ik me had ingebeeld. Enkele last-minute wijzigingen aan de spelregels vind ik minder geslaagd.
In het geval van Saboteur viel dit gelukkig mee omdat de hoofduitgever, Amigo, zijn werk grondig had gedaan.
7 – Er zijn 3 versies en 1 uitbreiding van Saboteur uitgebracht. Waar kwam de inspiratie vandaan voor deze vervolgen?
Het basisspel is niet zo goed gebalanceerd. De meeste spelers vinden dit niet zo erg omdat Saboteur één van die spellen is waarbij spelers plezier hebben zonder zich veel om de punten te bekommeren. Voor de andere spelers, die spelbalans en punten belangrijk vinden, heb ik Saboteur: De Uitbreiding bedacht.
Toen er enkele éénpersoonsspellen op de markt kwamen, dacht ik dat ik ook eens moest proberen om een Saboteur versie te maken om alleen te spelen. Daarbij had ik een variant bedacht om met twee personen te spelen. Maar… De uitgever heeft dit omgedraaid en Saboteur: Het Duel wordt nu geprofileerd als een tweepersoonsspel dat je ook alleen kunt spelen.
Ten slotte heb ik Saboteur: De Verloren Mijnen bedacht als reactie op een andere uitgever die me informeerde dat hij ideeën had om een nieuw spel te maken gebaseerd op Saboteur. Ik wou hem graag de loef afsteken en heb snel een extra concept uitgewerkt en aan Amigo voorgesteld. De andere uitgever heeft zijn plannen nooit verder uitgewerkt, maar Amigo vond mijn concept wel iets origineels.
8 – In hoeveel landen is Saboteur uitgegeven en heb je een idee hoeveel exemplaren er wereldwijd zijn verkocht?
Saboteur wordt in meer dan 30 landen uitgebracht. Er bestaan 100 verschillende taalversies en wereldwijd zijn er bijna 3 miljoen exemplaren verkocht.
9 – Saboteur is de favoriet van vele spellenliefhebbers. Maar wat zijn jouw favoriete spellen?
Zoals de meeste spelers die veel spellen kennen en gespeeld hebben, heb ik weinig favoriete spellen. Meestal stoort me wel één of andere spelregel en daarom bedenk ik het liever zelf. Mijn favoriete spellen zijn dus meestal eigen ontwerpen, zoals Saboteur of Nuns on the Run.
10 – En heb je een favoriete board game designer? Iemand die jou heeft geïnspireerd wellicht?
Ik ben sterk geïnspireerd geweest door de spellen die populair waren toen ik jong was: zoals Monopoly, Stratego en Risk. In die periode was het echter niet de gewoonte om de naam van de spelontwerper op de doos te vermelden.
Nu heb ik veel respect voor game designers, zoals Friedemann Friese, Roberto Fraga, Philippe Keyaerts, David Ausloos. Toevallig ken ik deze designers ook persoonlijk.
11 – Speel je vaak gezelschapsspellen?
Het meest speel ik mijn eigen spelconcepten omdat ik deze grondig moet testen.
Nochtans, speel ik ook regelmatig andere gezelschapsspellen. Dit doe ik meer uit nieuwsgierigheid om andere spelmechanismen te ontdekken. Andere spellen speel ik maar een beperkt aantal keren zodat ik ook nooit de kans heb om zo’n spel echt te doorgronden. Dat is wel spijtig, maar mijn prioriteit moet steeds naar het verbeteren van mijn eigen concepten gaan.
12 – Hoe ziet jouw werkdag er tegenwoordig uit?
Mijn werkdag is heel variabel. Meestal begin ik met wat e-mails te beantwoorden, dan schrijf of herlees ik spelregels. Soms maak ik nieuwe illustraties voor kaartjes of bedenk ik hoe het spelbord er moet uitzien. Op andere momenten test ik een spel uit om de fouten eruit te halen.
Het is wel zo dat ik tijdens het werk liefst niet gestoord word. Omdat ik thuis werk, lukt dit aardig. Als er teveel afleiding is, dan kan ik mij niet concentreren en kan ik beter iets anders doen.
13 – Ben je nog bezig met een nieuw spel?
Uiteraard ben ik steeds bezig met het bedenken van nieuwe spellen. Ik ga er mee slapen en sta er ’s morgens mee op. Dit leidt soms tot slaapproblemen omdat ik dan teveel zit te piekeren. Er zijn wel periodes, zoals in de vakantie, waar ik even niet aan spelletjes hoef te denken. Dat is dan voor mij ontspanning.
Nu ben jij aan de beurt!
Via deze weg wil ik mijn dank uitspreken aan Frédéric Moyersoen. Hij nam, ondanks een drukke periode, de tijd en moeite om mijn vragen te beantwoorden. Thanks Frédéric, ik waardeer je input ten zeerste!
Heb je na het lezen van dit interview nog vragen? Stel ze gerust! Ik kan ze altijd eens voorleggen aan Frédéric en wie weet worden ze beantwoord :).