Een van de meest verrassende spellen dit jaar was absoluut De Crew. Dit kaartspel werd in Nederland uitgebracht door 999 Games en won o.a. de Kennerspiel des Jahres, De Speelgoed van het Jaar én de Nederlandse Spellenprijs.
Het brein achter dit spel is Thomas Sing. Voor mij was dit een onbekende naam waar ik meer over wilde weten. Ik nam contact met hem op en hij was zo vriendelijk om een aantal vragen te beantwoorden.
Het interview met Thomas Sing lees je in dit blog!
1 – Kun je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Thomas Sing. Ik woon in Konstanz, een prachtige plek in het zuiden van Duitsland, dat direct grenst aan het Bodenmeer. Vroeger heb ik economie gestudeerd, maar een paar jaar geleden heb ik met vrienden een kiosk gekocht. Dit gaf me tijd om spellen te ontwerpen.
2 – Wanneer kwam je erachter dat je graag spellen ontwerpt?
Ik heb altijd een passie voor wiskunde en het oplossen van sommen gehad. 7 Jaar geleden heb ik een sudoku-achtige puzzel ontwikkeld met vrienden, genaamd “Miss Lupun”. Deze puzzel werd voor ons een groot succes en verscheen zelfs op televisie.
We besloten de puzzel te vertalen naar een bordspel. Uitgever Winning Moves bracht het uit en in 2012 mocht het zich rekenen tot de Spiel des Jahres aanbevelingen. Dit gaf zoveel voldoening dat ik besloot ermee verder te gaan.
3 – Wat is het moeilijkste bij het ontwikkelen van een bordspel?
Er zijn veel moeilijke dingen. De ene keer is het dit, de andere keer is het dat. Maar het moeilijkste vind ik toch wel de keuze om een idee naar een spel te vertalen. Dus ermee door te gaan.
4 – Heb je advies voor nieuwe bordspel-designers?
Mijn advies is duidelijk. Ga ervoor. Kies je eigen weg en wees bereid om te leren. De grootste fout die je kunt maken is om niet te beginnen!
5 – Hoe kreeg je het idee voor De Crew?
Ik werkte aan een ander soort spel, ook een trick-taking game (slagenspel). Toen werd ik ’s nachts een keer wakker met de vraag: ”Hoe zou het spel spelen als je van te voren weet wat de uitkomst moet zijn?” Dus dat je weet wie er wint en met welke slagen.
En dat werd het principe van De Crew. Bedankt onderbewustzijn!
6 – Kun je beschrijven hoe De Crew werd gemaakt?
Het begon natuurlijk met een idee in mijn hoofd. En ik wist eigenlijk al wel dat ik een speciaal concept had. Ik hoefde bijvoorbeeld niet meer te testen of het spel goed in balans was. Het werkte gewoon. Oké, ik moest wel wat uitdenken over de mogelijkheden voor onderlinge communicatie, maar dat was snel gedaan.
Vanaf het begin heb ik het idee gehad dat ik bijna een kant-en-klaar spel bedacht had. Iets dat bijna niet meer ontwikkeld hoefde te worden. Het grote voordeel van De Crew is dan ook dat het natuurlijk aanvoelt.
Na 2 weken gaf ik een thema aan het spel. Toevallig had ik iets gelezen over de ISS commandant Alexander Gerst en dat inspireerde me voor het ruimte thema.
7 – Hoe voelde het toen je het eerste exemplaar van De Crew in je handen had?
Ik kan het me eigenlijk niet echt meer herinneren. Wel weet ik dat het moment niet zo geweldig was als ik had verwacht. Natuurlijk is het wel een mooi moment, maar ik vond het moment dat ik het idee kreeg veel mooier.
Een ander mooi moment was het moment dat de uitgever ‘Ja’ zei om het spel uit te geven.
8 – Wat zijn je favoriete bordspellen?
Ik ken eigenlijk maar een paar spellen. Sterker nog, ik speel bijna geen andere spellen.
In zekere zin ben ik een vreemdeling in de bordspellen-branche. Het feit dat ik niet veel verschillende spellen speel is gek voor een bordspel-designer. Aan de andere kant is dit misschien wel wat mij een vrije geest geeft tijdens het denkproces.
9 – Heb je een favoriete bordspel ontwerper?
Nee, eigenlijk niet.
10 – Hoe vaak per week speel je spellen?
Normaal gesproken speel ik 1x per week. Elke woensdag kom ik samen met vrienden en dan spelen we- en testen we mijn spellen. Dit moment vind ik fantastisch alsook heel belangrijk. Het is onderdeel van m’n leven geworden. Overigens speel ik elke dag bordspellen in m’n hoofd ;).
11 – Hoeveel spellen heb je zelf?
Ik heb alleen een schaakspel, wat kleine kaartspellen en mijn eigen spellen.
12 – Hoe ziet je werkdag eruit?
Elke dag is weer anders. Er is niet echt een lijn in te trekken.
13 – Werk je momenteel nog aan nieuwe spellen?
Jazeker. Volgend jaar komt er een nieuwe ‘De Crew’. Die speelt zich af in de dieptes van de oceaan. Ook zal ik met Haba een serie deductiespelletjes ontwikkelen, genaamd ‘The Key’.
Nu ben jij aan de beurt!
Uiteraard wil ik Thomas Sing bedanken voor de tijd en moeite die hij nam om mijn vragen te beantwoorden. ‘Danke sehr, Thomas!’
Wat vind jij van het interview? Zijn er nog dingen die je graag wil weten? Stel je vraag gerust in een reactie, dan zal ik kijken of ik het antwoord kan krijgen!
Leuk interview!
Wat een vriendelijke man. Wat leuk om te lezen dat hij met vrienden een kiosk heeft gekocht en echt doet wat hij leuk vindt. 🙂
En weer een geweldig compact interview. Top, hier hou ik van.
Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe “de Crew”.
Maar eerst nog even de eerste uitspelen….
Hoihoi,
Wij 4 vrienden spelen al jaren the crew deel 1 en 2 en zijn benieuwd of er nog een deel 3 komt aangezien wij er geen genoeg van krijgen.
Beste Frederique,
Bedankt voor je vraag aan Thomas Sing. Ik zal je vraag eens voorleggen!
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl
Beste Frederique,
Ik heb antwoord van Thomas Sing:
“I have many ideas. But in the end, the publisher decides. But I would be very surprised if Crew-3 didn’t come.”
Dus het is niet helemaal zeker, maar er is wel een grote kans dat er in de toekomst nog een deel volgt :).
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl