Konumo Batalo is een uitgebreid dobbelspel voor 2 personen van The Dutch Game Mill.
De naam is afgeleid van woorden uit de taal ‘esperanto’. Komunumo betekent gemeenschap en batalo betekent gevecht. Ofwel, twee gemeenschappen die een gevecht met elkaar aangaan.
Wil je meer weten over Konumo Batalo? Lees dan verder! Want ik laat je zien wat er in de doos zit, geef je een duidelijke uitleg én deel natuurlijk mijn Konumo Batalo review!
In dit blog over Konumo Batalo komen de volgende onderdelen aan bod:
- Algemene Informatie
- Kort Speloverzicht
- Wat zit er in de doos?
- Konumo Batalo: Speluitleg
- Konumo Batalo: Review
- Konumo Batalo: Waar te koop?
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Dobbelspel
- Aantal Spelers: 2 Personen
- Speelduur: 30-45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: The Dutch Game Mill
- Spelauteur: Romeo van Luijt
- Illustrator: Michael van den Bosch
- Te koop bij: bol.com – TheDutchGameMill.com
2 – Kort Speloverzicht
“Jij gaat als clanleider samen met een klein groepje op missie om jouw aartsrivaal uit te schakelen. Met zes gespecialiseerde krijgers moet jij deze opdracht volbrengen.
Weet jij de vaardigheden van je team het beste te benutten?”
3 – Wat zit er in de doos?
Samengevat zit het volgende in de doos van Konumo Batalo:
- 2 Clanleiders (Rood en Blauw)
- 26 Krijgers (13 Rood en 13 Blauw)
- 19 Toverspreuken
- 1 Blanco toverspreuk (mag je zelf verzinnen)
- 1 Startspelertoken
- 16 Witte actiedobbelstenen
- 7 Rode dobbelstenen voor Levenspunten
- 7 Blauwe dobbelstenen voor Levenspunten
- 4 Gele speciale dobbelstenen
- 4 Zwarte verdedigingsdobbelstenen
- 1 Overzichtskaartje
- 3 Boekjes spelregels (Nederlands, Engels en Duits)
Laten we maar eens kijken hoe het er allemaal uitziet, te beginnen met de voorkant van de doos:
De achterkant ziet er zo uit:
En dit is de binnenkant:
Bij het spel zitten de spelregels in de talen Nederlands, Engels en Duits. Allemaal aparte boekjes trouwens:
Er is een startspelertoken:
En een overzichtskaartje van hoe aanvallen worden uitgevoerd:
Hieronder zie je de 2 clanleiders. Ze hebben een andere kleur, maar voor de rest zijn ze hetzelfde (en heten ook allebei Boss Luvaro):
Elke clanleider stelt zijn eigen team samen van 6 krijgers. En bij de blauwe clanleider horen de blauwe krijgers…
En bij rode clanleider horen de rode krijgers:
Elke speler heeft de keuze uit dezelfde 12 krijgers, en dat zijn de volgende. Eerst Vargos, Kronk en Harsuss:
Nedraawz, Rivva en Xalatan:
Fajiro, Ydras’ka en Dayne & Golan:
Ballista, Tazanka en Worra:
Tot slot heeft elke speler tijdens het spel nog de beschikking over Scutum:
Gedurende het spel kun je toverspreuken krijgen. Die leveren je bepaalde voordelen op. Hieronder zie je er een paar:
Mocht je creatief zijn, dan kun je een bijgeleverd blanco kaartje een voordelen geven die je zelf hebt bedacht:
Elke speler begint met een team van 7 (1 Clanleider + 6 Krijgers). Die krijgen allemaal een levenspuntendobbelsteen:
Acties die je gaat uitvoeren, voer je uit middels actiedobbelstenen. Elke speler krijgt er 8:
Bij een aanval moet je verdedigen. Daar gebruik je zwarte dobbelstenen voor. Ook kunnen beide spelers maximaal 2 extra dobbelstenen (in het geel) krijgen per beurt:
4 – Konumo Batalo Speluitleg
In Konumo Batalo ga je tegen je rivaal vechten met 6 krijgers. Zodra je óf de clanleider, óf alle 6 de krijgers van je tegenstander uitschakelt, win je het spel. Je schakelt deze uit door het aantal levenspunten (blauwe en rode dobbelstenen) naar 0 te brengen.
4.1 – Voorbereiding
De startopstelling ziet er zo uit:
4.2 – Spelverloop
Elke ronde gooien beide spelers eerst hun 8 (witte) actiedobbelstenen. Vervolgens gaan beide spelers om de beurt dobbelstenen op hun clanleider en krijgers plaatsen. Daarmee kunnen ze acties uitvoeren. Dit gebeurt net zolang totdat geen enkele speler meer dobbelstenen kan leggen. Daarna begint de volgende ronde.
In hoofdlijnen kun je de volgende acties doen:
- Aanval aankondigen
- Aanvallen
- Extra dobbelsteen nemen
- Toverspreuk nemen
- Toverspreuk spelen
Welke acties je precies hebt is deels afhankelijk van met welke krijgers je vecht. In het begin kiest elke speler zijn of haar 6 krijgers. Je hebt daarbij dus keuze uit 12 krijgers in totaal. Bovenstaande acties zijn niet uitputtend, maar komen wel in elk spelletje voor.
4.2.1 – Aanval Aankondigen en Aanvallen
Bij Konumo Batalo bepaalt de Clanleider wáár er wordt aangevallen. En met een krijger bepaal je hoé er wordt aangevallen. Bekijk nog eens het overzichtskaartje om aan te vallen:
Op het tableau van de clanleider staan 3 vakjes met een doelwit-teken erop. Als je daar een dobbelsteen oplegt, kondig je een aanval aan. Het getal van die dobbelsteen geeft aan wáár je gaat aanvallen.
Voordat je überhaupt kunt aanvallen, moet je eerst een aanval aankondigen. En nadat je een aanval hebt aangekondigd, is eerst de andere speler nog aan de beurt!
Als de andere speler zijn actie heeft gedaan, kun je één of meer dobbelstenen op een krijger plaatsen. Daarmee doe je automatisch de aanval op de krijger die de aankondiging heeft bepaald.
De meeste aanvallen kunnen worden verdedigd. Hiervoor kijk je naar het aantal zwarte schildjes van de krijger die wordt aangevallen. De hoeveelheid schildjes staat gelijk aan het aantal zwarte dobbelstenen waarmee mag worden verdedigd. De getallen op schildjes geven aan wat je minimaal moet gooien om één schade succesvol te verdedigen.
Voorbeeld: Stel dat Kronk jouw krijger met een kracht van 5 aanvalt (onderste actie) en die krijger heeft 2 zwarte schildjes. Dan kun je, als je goed gooit, maximaal 2 schade succesvol verdedigen. Je krijgt ten minste 3 schade.
Als je schade krijgt, haal je dat aantal van de rode of blauwe levenspuntendobbelsteen af. Zodra een krijger geen levenspunten meer heeft, wordt deze uit het spel verwijderd. Door krijgers te doden, wordt het steeds makkelijker om ook de Clanleider direct aan te vallen.
4.2.2 – Extra dobbelsteen nemen
Je kunt er voor kiezen om maximaal 2 keer in een ronde te investeren in een extra, gele dobbelsteen voor de volgende ronde. Deze gele dobbelsteen gooi je tegelijkertijd met de 8 actiedobbelstenen. Vervolgens gebruik je de gele dobbelsteen als actiedobbelsteen. Na deze ronde verdwijnt de gele dobbelsteen weer in de voorraad.
4.2.3 – Toverspreuk nemen
Je kunt er ook voor kiezen om een toverspreuk van de stapel te nemen. Hiermee profiteer je later in het spel van diverse voordelen. Zie de voorbeelden hieronder. De linker geeft een willekeurige krijger 2 levenspunten extra. De middelste en rechter stellen je in staat om dobbelstenen te manipuleren.
4.2.4 – Toverspreuk spelen
Je mag er voor kiezen om in plaats van een dobbelsteen een spreuk te spelen (maximaal 2 per ronde). De kracht van een spreuk kan eenmalig zijn, of de hele ronde duren. Als de ronde voorbij is, leg je de spreuken op de aflegstapel.
4.3 – Einde van het spel
Uiteindelijk is de kunst dus om je dobbelstenen zo efficiënt mogelijk in te zetten en acties zo doeltreffend mogelijk uit te voeren. De speler die namelijk als eerste de clanleider van zijn of haar tegenstander heeft uitgeschakeld, wint het spel.
5 – Konumo Batalo Review
Eerlijk is eerlijk: dobbelspellen staan niet bepaald hoog in mijn top 10. De reden? De enorme geluksfactor die ze aan de spel toevoegen.
Ik ben zo’n control freak die het liefst alle opties overweegt en vervolgens de beste strategie bepaalt. Ik wil niks aan het toeval overlaten. En dobbelstenen vergroten juist de toevalsfactor… Dat maakt dat ik best sceptisch was over Konumo Batalo.
Maar gelukkig heeft de maker van Konumo Batalo, Romeo van Luijt, een aantal elementen aan het spel toegevoegd die de geluksfactor verkleinen.
Zo kun je niet alleen acties uitvoeren met hoge waarde dobbelstenen, maar ook met lage waarden. Daarnaast kun je spreuken verzamelen om waarden te manipuleren. Tot slot kun je zelfs extra dobbelstenen toevoegen aan je ‘pool’ met dobbelstenen en heb je meer kans te gooien wat je nodig hebt.
Het enige moment waar de geluksfactor van dobbelstenen in zijn puurste vorm optreedt, is tijdens het verdedigen. Gooi je slecht? Jammer dan.
Veel dobbelspellen zijn bovendien nogal simpel van aard. Zeker voor de prijsklasse waar Konumo Batalo zich in bevindt. Konumo Batalo is echter verre van simpel. Je hebt dusdanig veel opties dat je aan het begin van elke beurt even moet puzzelen over de juiste inzet van dobbelstenen.
Het kan zelfs gebeuren dat er tijdens een ronde iets verandert (er sterft bijvoorbeeld een krijger, wiens aanval je wilde gebruiken), waardoor je over moet stappen op Plan B.
Dankzij de hoeveelheid krijgers kun je lekker veel variëren met Konumo Batalo. En dit komt zeker ten goede van de herspeelbaarheid. Daarnaast kun je zelfs verschillende varianten bedenken (of uit het spelregelboekje halen) voor het uitdelen van deze krijgers. Ook dit biedt wat meer variatie.
Tot slot vind ik de artwork bijzonder goed geslaagd. Het is een tekenstijl die erg aanspreekt. Het enige dat misschien wat jammer is, is dat de clanleider en krijgers exact hetzelfde zijn. Wat variatie daarin was leuk geweest, maar dan wordt het al snel moeilijk om het spel goed in balans te houden, zodat de winkans eerlijk is verdeeld.
Samenvattend mijn Konumo Batalo review: Een dobbelspel waar verrassend veel inzit. Niet alleen op het gebied van materiaal (zoals dobbelstenen en kaarten), maar ook op het gebied van tactiek en herspeelbaarheid. Je moet wél van dobbelen en wat uitdaging houden, want het is geen spelletje voor ‘ff’ tussendoor.
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
6 – Konumo Batalo: Waar te koop?
Je kunt Konumo Batalo online bestellen op bol.com en TheDutchGameMill.com.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik Konumo Batalo onder de loep genomen. Zo gaf ik een speluitleg, liet ik je zien wat er in de doos zit én sloot ik af met mijn Konumo Batalo review.
Heb je nog vragen over dit 2 speler spel? Of heb je het gespeeld en geef je graag je mening? Deel deze dan in een reactie!