Lamaland verscheen plots in de schappen en trok mijn aandacht vanwege 2 redenen.
Ten eerste is het bedacht door Phil Walker-Harding. Hem ken je wellicht van Berenpark, Explorers, Cacao, Neoville, Sushi Go en Cloud City. Een populaire bordspelbedenker, dus altijd interessant om te kijken wat hij nu weer heeft bedacht.
Ten tweede: lama’s. Er zitten lama’s in dit spel. Van die wollige, schattige la… ah, ik vergeet soms dat niet iedereen mijn voorliefde voor lama’s deelt.
Ah well, zullen we dan maar eens naar foto’s, speluitleg én mijn Lamaland review kijken? Veel leesplezier!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Lamaland zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je lama’s op verschillende hoogten vindt, zo vind je in dit blog ook verschillende onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Phil Walker-Harding
- Illustrator: Klemens Franz
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – 999Games.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Lamaland:
- 4 Starttableaus
- 60 Landtegels (12 van elke 5 vormen)
- 12 Funderingstegels
- 30 Karakterkaarten
- 22 Doelkaarten:
- 10 Blauwe kaarten
- 6 Paarse kaarten
- 6 Gouden kaarten:
- 48 Lamakaarten
- 16 Cacao
- 16 Maïs
- 16 Aardappel
- 33 Lama’s
- 1 Herdersstaf
- 36 Gewassen:
- 12 Cacao
- 12 Maïs
- 12 Aardappel
- 24 Munten
- 16 Markeerfiches (4 van elke kleur)
- 1 Scoreblok
- 1 Lamaland spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
Er zit helaas geen inlay in de doos (wel voldoende plastic zakjes). Een bordspel als Lamaland zou er baat bij hebben, maar oké, dan wordt de verkoopprijs ook weer hoger natuurlijk.
Voor elke speler is er een starttableau:
Aan die starttableaus (en er bovenop) ga je landtegels leggen:
Als je ergens een landtegel wil neerleggen, maar er zit een ‘gat’, dan mag je dat gat vullen met een funderingtegel:
Zodra je een landtegel over een symbool heen legt, krijg je dat als beloning. Dat kunnen dus maïsfiches zijn:
Aardappelsfiches:
Cacaofiches:
Munten:
En dat kunnen karakterkaarten zijn:
Nadat je een tegel hebt neergelegd, kun je een lamakaart kopen:
Je krijgt dan niet alleen deze kaart die punten waard is, maar ook een lama (hell yeah!) op je landgoed:
Aan het einde van het spel kun je extra punten krijgen voor behaalde doelen. Welke doelen je kunt halen, wordt bepaald door de beschikbare doelkaarten. Die zijn er in 3 kleuren: blauw, paars en goud. Goud wordt aangeraden te gebruiken als je Lamaland al wat vaker hebt gespeeld.
Welk doel je wil halen, kun je aangeven met markeerfiches:
Voor de startspeler is er nog een startspelerfiguur:
En last but not least kun je onderstaand scoreblok gebruiken om de eindscores te berekenen:
3 – Lamaland: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte Lamaland speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Lamaland?
In Lamaland reizen we naar Zuid-Amerika. Daar, in de bergen van Peru, leg je akkers aan om cacao, maïs en aardappelen te verbouwen. Deze goederen kun je ruilen voor lama’s, die je vervolgens in je weiden plaatst. Lama’s leveren punten op, dat is fijn. Ze maken het alleen ook iets moeilijker om je akkers uit te breiden. De speler die aan het einde de meeste punten heeft, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Lamaland. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Landtegel leggen
- Karakter(s) gebruiken
- Lamakaart kopen
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Schud alle landtegels en vorm van elke soort een trekstapel. Leg alle gewassenfiches, munten en lama’s op tafel. Vorm van elke kleur lamakaart aparte stapels, schud ze en trek van elke stapel een aantal kaarten (afhankelijk van het aantal spelers). Maak van elke kleur lamakaart een kolom op tafel, waarbij getallen van boven naar beneden aflopen en de getallen zichtbaar zijn.
Schud de karakterkaarten, vorm een trekstapel en leg 5 karakters open op tafel. Trek willekeurig 3 paars en 4 blauwe doelkaarten en leg die op tafel. Elke speler neemt vervolgens een starttableau, legt deze voor zich neer en neemt 3 funderingstegels en 4 markeerfiches. Tot slot bepaal je de startspeler. Die krijgt 0 munten en de spelers die links van de startspeler zitten krijgen respectievelijk 1, 2 en 3 munten.
Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel. Het spel kan beginnen!
3.2 – Spelverloop
In Lamaland voeren spelers na elkaar hun beurt uit. Zodra aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, eindigt het spel zodra alle spelers even vaak aan de beurt zijn geweest.
Als je aan de beurt bent mag je de volgende acties doen:
- Landtegel leggen
- Karakter(s) gebruiken
- Lamakaart kopen
3.2.1 – Landtegel leggen
Als je aan de beurt bent moet je sowieso een landtegel aan je starttableau (of aangrenzende tegels) leggen. Je kiest dan de bovenste tegel van een willekeurige stapel en voegt deze op één van de volgende manieren toe aan je landgoed.
Ten eerste kun je je landgoed uitbreiden. Je legt dan een tegel op de begane grond neer. Als je dit doet mag je een markeerfiche op één van de doelkaarten leggen óf een markeerfiche op een doelkaart verplaatsen naar een andere doelkaart.
Met doelkaarten voorspel je eigenlijk op welke manier jij extra punten gaat scoren. Bijvoorbeeld door 4 lamakaarten van dezelfde soort te kopen of door 5 lama’s op de begane grond te hebben staan. Dat soort dingen.
Ten tweede kun je op je landgoed gaan bouwen. Je legt dan een tegel over een andere tegel heen. Als je dit doet krijg je inkomen voor elk symbool dat je met die tegel hebt bedekt. Zo kun je dus de volgende dingen krijgen:
- Maïsfiches (van een Maïsveld)
- Cacaofiches (van een Cacaoveld)
- Aardappelfiches (van een Aardappelakker)
- Munten
- Karakterkaarten (van Hutten)
Er zijn een aantal regels bij het leggen landtegels:
- Je mag draaien en spiegelen wat je wil.
- Er moet altijd 1 veld horizontaal of verticaal aan een ander veld grenzen.
- Velden van een tegel moeten precies op de velden eronder passen.
- Er mogen geen lama’s of gaten onder de gelegde tegels zitten.
- De tegel mag niet exact op dezelfde vorm worden gelegd.
Je mag, vóórdat je een landtegel bouwt, funderingtegels in je landgoed leggen op gaten op te vullen, zolang de nieuwe tegel die funderingtegels maar bedekt.
3.2.2 – Karakter(s) gebruiken
Zodra je een landtegel over een veld met hutten legt, mag je 1 karakterkaart kiezen. Er zijn 6 soorten karakters (Handelaar, Koopman, Boer, Pionier, Mijnwerker en Bouwmeester).
Elke karakterkaart levert je per beurt éénmalig een voordeel op. Draai de kaart 90 graden als je ‘m hebt gebruikt. Is je beurt voorbij? Draai ‘m dan weer terug. Je mag zelf weten wanneer in je beurt je een karakter inzet.
Met karakterkaarten kun je extra muntjes en gewassen krijgen en de mogelijkheid krijgen om gewassen in te ruilen voor andere gewassen.
3.3.3 – Lamakaart kopen
Als laatste actie mag je een lama gaan voeden, ofwel een lamakaart kopen. Je betaalt in dit geval 4 gewasfiches van eenzelfde soort en neemt de bovenste kaart (het hoogste puntenaantal) van de kolom met dat gewas. Daarna moet je een lama op een grasveld naar keuze plaatsen.
En let dus op: over deze lama mag géén landtegel meer worden gelegd!
Je mag altijd, en zo vaak als je wil, 2 munten betalen om 1 gewasfiche te kopen die je mist.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt als aan één van onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
- Er ligt nog maar 1 soort lamakaart op tafel.
- Er liggen nog maar 4 landtegels op tafel.
Kijk nu even wie startspeler is en speel door tot de speler rechts van de startspeler zijn beurt heeft gedaan. Dan is namelijk iedereen even vaak aan de beurt geweest.
Dan is het tijd voor de puntentelling. Je krijgt punten voor:
- Lamakaarten = X punten (staat op de kaart)
- Elk gewassenfiche = 1 punt
- Elke 2 munten = 1 punt
- Elk markeerfiche op de doelkaart = X punten (staat op de kaart)
Tel alle punten bij elkaar en gebruik eventueel het scoreblok. De speler met de meeste punten wint het spelletje Lamaland!
4 – Lamaland: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Lamaland recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Ik ben een sucker voor lama’s. Ik vind het zulke grappige beesten. Daarmee heeft Lamaland zeker een streepje voor. Los van mijn kansloze sympathie voor die beesten vind ik het vooral goed gevonden dat je akkers verbouwt, de hoogte in gaat en daarmee het terrein voor lama’s ontwikkelt.
Het tile laying mechanisme deed me trouwens erg denken aan het spel voor 2 personen genaamd Rat Attack.
De doos… hmm, die vind ik niet per se mooi, maar hij knalt er onmiskenbaar uit. Het artwork spreekt mij niet echt aan, maar doet verder wat het moet doen. Het kleedt Lamaland aan, geeft een leuke sfeer en is bovendien duidelijk. Net als de symboliek in het bordspel. Al moest ik even goed kijken bij de doelkaarten die punten opleveren voor lama’s op bepaalde hoogte. Maar dat is 1x goed kijken en dan weet je het wel.
Het speelmateriaal is van goede kwaliteit. Met name de tegels en fiches zijn van dikker karton dan normaal. Dat voelt toch lekker. Alsof het minder snel kapot gaat ofzo. De kaarten en lama’s zijn standaard kwaliteit. Goed, maar het springt er niet uit. Hoeft ook niet, want goed is goed.
Zodra het spel afgelopen is, is het wel erg leuk om naar ieders landgoed te kijken. Al die schattige lama’s erop (ah, daar kom ik toch nog even terug op die lieve lama’s…).
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik ben eigenlijk heel erg lovend over de spelregels. Goed opgebouwd, niet te lang en bovendien volledig. Ik schrok een klein beetje van het boekje (want de Australiër Phil Walker-Harding staat bekend om eenvoudige spellen). Mijn angst was echter totaal niet nodig.
Phil Walker-Harding staat niet alleen bekend om eenvoudige bordspellen, maar ook om toegankelijke bordspellen. Berenpark, Sushi Go, Cacao en Cloud City zijn enkele voorbeelden. Zijn spellen zijn perfect voor families met wat oudere kinderen, vanaf een jaartje of 10. En ik moet zeggen, Lamaland sluit naadloos op zijn ludografie aan.
Het spel duurt niet lang, je hebt beperkte acties en je kunt eigenlijk niet veel fout doen. Je kunt misschien wel een tegel zó leggen dat je er niet het maximale uit haalt, maar je krijgt altijd wel iets. Gewassenfiches, karakters of munten.
Klein aandachtspunt is wel dat ik Lamaland met 4 spelers wat moeilijker (en ietsje minder toegankelijk) vind dan met 2 personen. Met meer spelers raken de gewassenfiches en landtegels namelijk sneller op (de 2e voorwaarde die het spel ten einde brengt) en er zitten 3 spelers tussen je waar je rekening mee moet houden. No biggie, maar wilde dit wel even benoemen in m’n Lamaland review.
Strategie of Geluk?
Het strategische aspect in Lamaland zit in de doelkaarten. Door een markeerfiche op zo’n kaart te leggen, kun je voor jezelf een doel bepalen om naartoe te werken. Het enige is dat je niet echt kunt sturen op bepaalde tegels. Helemaal niet met meer spelers. De kunst is vooral om de beste tegel te pakken op het moment dat je aan de beurt bent. Dat maakt Lamaland eerder tactisch denk ik.
Ik vind dat er een kleine geluksfactor in Lamaland zit. Je moet immers wat geluk hebben met de tegels die blijven liggen of tevoorschijn komen. En je moet misschien geluk hebben met een tegenstander die jouw benodigde lamakaart niet koopt. Maar ook al gebeurt dat, dan verlies je niet ineens. Klein beetje geluk dus.
Interactie
Er is geen agressieve vorm van interactie. Daarmee bedoel ik dat je niet iemands lama’s kan stelen, landgoed kapot kan maken of andermans gewassenfiches kunt vernietigen.
Er is wel een passieve vorm van interactie. Daarmee doel ik op wie het eerst komt, eerst maalt idee. De interactie ontstaat namelijk door de concurrentie om bepaalde dingen te krijgen:
- Lamakaarten met meer punten.
- Bepaalde plekken op doelkaarten.
- Bepaalde karakters.
- Gewassenfiches (op=op).
- En natuurlijk de landtegels.
Herspeelbaarheid
Geen enkel potje Lamaland zal hetzelfde zijn. Je zult namelijk variëren met starttableaus en landtegels die je krijgt. Daarmee wordt je landgoed al heel anders. En heb je natuurlijk nog de lamakaarten, doelkaarten en karakters die je random trekt. Ook die zullen dus voor diversiteit zorgen.
Ondanks dat het speelmateriaal de basis legt voor veel variatie, is het spelverloop natuurlijk wel altijd hetzelfde. Daar komt ook nog eens bij dat Lamaland naar mijn mening niet echt iets vernieuwends heeft. Bottom line: Speel je veel verschillende spellen? Dan zal Lamaland een lage herspeelbaarheid hebben. Speel je niet zo veel verschillende spellen? Dan kan ik me goed voorstellen dat Lamaland langer leuk blijft voor je.
Mijn Lamaland review in het kort?
Ik vind Lamaland een typisch Phil Walker-Harding spel (which is a good thing). Het is simpel, je mag lekker puzzelen, het speelt vlot en het ziet er leuk uit. Net als zijn andere spellen, is ook Lamaland uitermate toegankelijk (als je van puzzelen houdt). Zoek je echt iets strategisch? Meh, dan is dit niks voor jou. Maar zoek je een nieuw familiespel? Werp dan zeker eens een blik op Lamaland!
5 – Lamaland: Waar te koop?
Je kunt het familiespel Lamaland online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, 999Games.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Lamaland. Het is bedacht door Phil Walker-Harding en in Nederland uitgegeven door 999 Games.
Ik liet je foto’s van het speelmateriaal zien, gaf de speluitleg én deelde mijn Lamaland review met je.
Wil je er nog iets over weten of wil je graag jouw mening delen over Lamaland? Let me know in een reactie!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik foto’s gebruikt van jdbenthien en van Leo_65 via Pixabay.