Libertalia Bordspel (de Winden van Galecrest): Review, Speluitleg + Unboxing!

999 Games - Libertalia De Winden van Galecrest: Review, Speluitleg + Unboxing!

Toen Stonemaier Games in 2022 aankondigde dat het een geupgrade versie van Libertalia zou uitbrengen, kondigde 999 Games direct de Nederlandstalige versie aan: Libertalia: De Winden van Galecrest.

Elke speler wordt een kapitein van een luchtschip (zoals ik op de foto) en probeert op diverse eilanden dubloenen te vinden.

In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Libertalia: De Winden van Galecrest review!

Zoals je meerdere bemanningsleden op een schip vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het spel Libertalia: De Winden van Galecrest:

  • 1 Dubbelzijdig speelbord
  • 1 “Zeecadet”-Tegel (voor 2 spelers)
  • 7 Buittegels
  • 48 Buitfiches:
    • 10 Landkaarten
    • 8 Vaten
    • 8 Relikwieën
    • 6 Sabels
    • 6 Amuletten
    • 6 Haken
    • 4 Kisten
    • 1 Buidel
  • 240 Karakterkaarten (40 per speler)
  • 6 Reputatiefiches (1 per speler)
  • 6 Scoreschijven (1 per speler)
  • 6 Kerkhoftegels (1 per speler)
  • 54 Dubloenen:
    • 12 Met waarde 5
    • 18 Met waarde 3
    • 24 Met waarde 1
  • 1 Boekje met Libertalia spelregels
  • 39 Automa kaarten
  • 1 Automa overzichtskaart
  • 4 Automa buittegels
  • 1 Automa spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Voorkant Doos

En dit is de achterkant:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Achterkant Doos

De binnenkant bevat een mooie insert en ziet er zo uit:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Binnenkant Doos

Je vindt de Libertalia spelregels terug in een boekje van 8 bladzijdes:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Spelregels

Het speelbord is dubbelzijdig. Je hebt een ‘rustige’ en ‘stormachtige’ kant. Het zijn de buitvelden die anders zijn.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Speelbord (Kalm)
Libertalia (De Winden van Galecrest): Speelbord (Storm)

Om te variëren met het spel krijg je ook nog onderstaande buittegels. Deze hebben een ‘rustige’ en ‘stormachtige’ kant:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Buittegels (Kalm)
Libertalia (De Winden van Galecrest): Buittegels (Storm)

In een spel met 2 spelers dien je onderstaande ‘Zeecadet’-tegel op het speelbord te plaatsen:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Zeecadet Tegel voor 2 Spelers

Je krijgt een mooie buidel:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Buidel

En onderstaande buitfiches (ik was vergeten er een oranje fiche onder te leggen!):

Libertalia (De Winden van Galecrest): Buitfiches

Het geld in Libertalia: De Winden van Galecrest zijn dubloenen:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Dubloenen

Er zit een geel bakje bij die je (volgens mij) kunt gebruiken om de dubloenen in te doen:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Bakje
Libertalia (De Winden van Galecrest): Bakje met Dubloenen

Er is voor elke speler een reputatiefiche:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Reputatiefiches

Een scoreschijf in de vorm van een schatkist:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Scoreschijven (schatkisten)

Een kerkhoftegel. Hieronder zie je 2 open tegels en 4 gesloten. De achterkant heeft dus een spelerskleur.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Kerkhoftegels

En laten we maar eens een kijkje nemen naar de karakterkaarten. Hieronder zie je de Verkenner, Leerling, Bedelaar, Waard, Scheepsjongen, Bandiet, Priester en Barkeeper.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakterkaarten 1 t/m 8

Hieronder zie je de Verstekeling, Ontdekker, Timmerman, Officier, Smokkelaar, Lijfwacht, Heks en Muiter:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakterkaarten 9 t/m 16

En dit zijn de Bruut, Schutter, Dodenbezweerder, Bevrijde Gevangene, Bootsman, Kepmhaan, Dief en Topman:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakterkaarten 17 t/m 24

Ik vervolg met de Ronselaar, Kok, Uitkijk, Wapensmid, Infanterie, Koopman, Chirurg en Schatbewaarder:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakterkaarten 25 t/m 32

Tot slot de Gokker, Aristocraat, Verzamelaar, Kwartiermeester, Windnimf, Eerste Stuurman, Kapitein en Gouverneur.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakterkaarten 33 t/m 40

Je kunt Libertalia: De Winden van Galecrest ook solo spelen. Daar krijg je het volgende speelmateriaal voor. De spelregels:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Automa Spelregels

Een handige overzichtskaart (dubbelzijdig):

Libertalia (De Winden van Galecrest): Automa Overzichtskaart

Je krijgt 39 solokaarten (geen 40, want nummer 37 ontbreekt). Deze kaarten zien er deels hetzelfde uit als de karakterkaarten van het basisspel, maar zijn toch anders. De achterkant bevat bijvoorbeeld ook symbolen.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Automa Kaarten

Tot slot zijn er 4 buittegels voor het automaspel:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Automa Buitttegels

3 – Libertalia: Speluitleg

Mocht je een vraag hebben over de spelregels van Libertalia: De Winden van Galecrest? Stel ‘m dan gerust in een reactie!

Hieronder lees je eerst mijn korte Libertalia speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Libertalia?

In Libertalia: De Winden van Galecrest is elke speler een admiraal die met zijn dierlijke bemanning op het luchtschip door de wereld van Galecrest vaart en eilanden bezoekt om schatten te vinden.

Je speelt 3 reizen (rondes) die respectievelijk 4, 5 en 6 dagen (beurten) hebben. Aan het begin van elke reis krijgen spelers 6 dezelfde karakterkaarten. Elke dag kiezen de admiraals één van hun kaarten en leggen deze in oplopende volgorde op het speelbord. Dit bemanningslid zal het eiland bezoeken.

Vervolgens worden tijdens de dag-, avondschemer- én nachtfase eigenschappen geactiveerd. Dit betekent niet alleen eigenschappen van het eropuit gestuurde bemanningslid, maar ook van teruggekeerde bemanningsleden op je schip én eventueel verzamelde buit.

Na elke reis houd je op je scoreschijf (schatkist) bij hoeveel dubloenen je hebt verzameld. De speler die na 3 reizen de meeste dubloenen heeft verzameld, wint het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Libertalia: De Winden van Galecrest. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van een reis
  4. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Plaats het speelbord met de gewenste zijde naar boven op tafel en leg, indien gewenst, buittegels (met de juiste zijde omhoog) over de bedrukte tegels op het bord. Doe alle buitfiches in de buidel en zet deze naast het bord.

Elke speler kiest een kleur en neemt bijbehorende set van 40 karakterkaarten, de kerkhoftegel en een scoreschijf (zet deze op 0-0). Dan leg je willekeurig alle reputatiestenen op het reputatiespoor.

De volgende voorbereidingen voer je vóór elke reis uit.

In reis 1, 2 en 3 speel je respectievelijk 4, 5 en 6 dagen. Voor de eerste reis plaats je X buitfiches op het speelbord bij de eerste 4 dagen. Daarbij is X gelijk aan het aantal spelers. Je trekt deze fiches uit de buidel.

Daarna schudt één speler zijn of haar kaarten en trekt er 6. Alle andere spelers zoeken deze 6 kaarten uit hun stapel. Deze kaarten vormen de starthand.

Tot slot neemt elke speler het aantal dubloenen dat staat aangegeven onder zijn reputatiefiche.

Je hebt nu zoiets voor je liggen als hieronder:

Libertalia (De Winden van Galecrest): Startopstelling voor 4 Personen

3.2 – Spelverloop

Het doel van Libertalia: De Winden van Galecrest is om de meeste punten te halen.

Je leg in het spel 3 reizen (=rondes) af die respectievelijk 4, 5 en 6 dagen (=beurten) duren.

Elke dag kiezen spelers 1 handkaart en draaien deze tegelijkertijd open. Vervolgens leggen de spelers deze kaarten in oplopende volgorde op het eiland.

Vervolgens vinden er 3 fasen plaats:

  1. Dagfase
  2. Avondschemerfase
  3. Nachtfase
Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakters op het Speelbord (Eiland)

Tijdens de Dagfase activeren spelers na elkaar de dag-eigenschap van hun gespeelde karakterkaart op het eiland. De kaarten worden van links naar rechts afgewerkt.

Tijdens de Avondschemerfase voeren spelers na elkaar onderstaande stappen uit. De beurtvolgorde is conform de gespeelde karakterkaarten en wordt van rechts naar links afgewerkt.

  1. De speler neemt een buitfiche van de betreffende dag, tenzij het karakter anders aangeeft.
  2. Activeer eventuele avondschemer-eigenschappen van het zojuist genomen fiche én het karakter.
  3. Ligt je karakter nog op het eiland? Leg het karakter dan in je schip (voor je neer).
Libertalia (De Winden van Galecrest): Buitfiches op het Speelbord

Liggen er nu nog buitfiches op de dag? Stop ze dan terug in de buidel.

Tijdens de Nachtfase activeren alle spelers tegelijkertijd de nacht-eigenschappen van de karakters in hun schip. De volgorde waarin je ze uitvoert, bepaal je zelf.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Bemanning op Tafel

Belangrijk:

  • Dubloenen die je tijdens de 3 fasen krijgt of moet betalen handel je af met kartonnen fiches, niet met je scoreschijf.
  • Als je een karakterkaart moet afleggen, dan leg je deze gedekt op je kerkhoftegel.

Indien spelers karakterkaarten met dezelfde waarde neerleggen, bepaalt de reputatie van deze spelers wie er tijdens de dag- en avondschemerfase eerst mag. De speler met de hoogste reputatie mag eerst. Des te verder je fiche naar rechts staat, des te beter de reputatie.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Reputatiespoor

Ontvang (of verlies) je reputatie? Schuif dan je fiche het aangegeven aantal stappen naar links of rechts en schuif de andere fiches naar respectievelijk rechts of links. Verlies of krijg je meer reputatie dan het spoor lang is? Dan betaal of ontvang je voor elke reputatie 1 dubloen.

3.3 – Einde van een reis

Na de nachtfase van de laatste dag van een reis voer je onderstaande stappen uit:

  1. Alle spelers activeren anker-eigenschappen op buitenfiches en karakters in hun schip.
  2. Alle spelers verhogen het aantal dubloenen op de scoreschijf en leggen de kartonnen munten af.
  3. Alle spelers doen (behalve als anders aangegeven) hun buitfiches terug in de buidel en leggen alle karakters uit hun schip op hun kerkhoftegel.
Libertalia (De Winden van Galecrest): Karakters op kerkhof

Vervolg aan het einde van de eerste en tweede reis met de voorbereiding voor een nieuwe reis (hierboven bij 3.1 – Voorbereiding uitgelegd).

3.4 – Einde van het spel

Na de derde reis eindigt het spel. De speler met de meeste dubloenen op zijn of haar scoreschijf, wint het spel. Bij een gelijke stand wint de speler met de hoogste (het meest rechts) reputatie.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Eindscores

4 – Libertalia Bordspel: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Libertalia bordspel recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Vooropgesteld: ik heb het originele ‘Libertalia’ uit 2012 niet gespeeld!

In Libertalia: De Winden van Galecrest is elke speler een admiraal met bemanning en een schip. Dat klonk voor mij lekker piraten-achtig!

Totdat ik de doos voor het eerst in m’n handen had. Toen zag ik ineens een staart bij het karakter voor op de doos.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Staart bij Piraat

En ja hoor, de voltallige crew (behalve nummer 8) lijkt op dieren. Bovendien heb je te maken met schepen die door de lucht varen. Waar zijn de wilde zeeën om te trotseren!?

M’n punt is. Ik verwachtte een piratenspel. En in alle eerlijkheid voelt Libertalia: De Winden van Galecrest zo niet voor mij.

Los daarvan heb ik geen probleem met het artwork. Ik ben er niet verzot op, maar het ziet er netjes uit. De ene speler zal er simpelweg wat meer van houden dan een ander. Wat ik wel altijd belangrijk vind is dat symbolen (en teksten) duidelijk zijn. En dat is bij Libertalia: De Winden van Galecrest zeker het geval.

Het speelmateriaal ben ik heel positief over. In de doos vind je een geweldige insert. Hiermee kun je (bijna) al het speelmateriaal van elke speler apart ordenen. En dan zit er ook nog een plastic deksel op om de boel op z’n plek te houden. Stonemaier Games (de originele uitgever) besteedt altijd veel aandacht aan dit soort dingen en dat doen ze goed.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Buidel met Fiches

De kaarten, het speelbord en de tegels zijn verder van goede kwaliteit. De buitfiches hebben een Azul-achtige vibe (en als ik iets waardeer aan het bordspel Azul, zijn het die steentjes) en ik merk dat dit bij meerdere spelers een positieve ervaring geeft.

Dus al met al. Ik moest even wat verwachtingen over het thema bijstellen, maar ben over het algemeen erg te spreken over de look&feel van Libertalia: De Winden van Galecrest.

Spelregels & Toegankelijkheid

Nog zoiets waar Stonemaier Games om bekend staat: korte, duidelijke spelregels (zoals bij Red Rising en Between Two Castles of Mad King Ludwig het geval was). Bij Libertalia: De Winden van Galecrest komt er een schepje bovenop (of juist vanaf?), want het spelregelboekje is lekker klein. Dat nodigt direct uit om te lezen.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Spelregels (in Detail)

Je bent vervolgens in een rap tempo door de regels heen. De opmaak is aangenaam, er is niet teveel tekst én er zijn voldoende illustraties om het een en ander te verduidelijken.

Wat ik echter niet helemaal snap, is de minimum leeftijd van 14 jaar. Het spel is naar mijn mening relatief eenvoudig. Ik zou eerder denken vanaf 10 jaar ofzo. Misschien nog wel jonger.

Het moge duidelijk zijn. Ik vind Libertalia: De Winden van Galecrest een eenvoudig bordspel. Je kunt het ook echt snel spelen. Meestal duurt de eerste dag (of beurt) van een reis (of ronde) wat langer, omdat je je kaarten wil bekijken en gaat bepalen wat handig is. De volgende dagen speel je al veel sneller. Dit zorgt voor een bijzonder aangenaam spelverloop. En ik heb niet eens problemen met lange beurten ;).

Dus… de spelregels zijn erg fijn en afgaande op de eenvoud alsook korte speelduur kan ik niet anders dan concluderen dat Libertalia: De Winden van Galecrest voor velen toegankelijk zal zijn.

Strategie of Geluk?

Ik vind Libertalia wel echt een tactisch bordspel. Je bepaalt geen lange termijn strategie, maar beoordeelt aan het begin van elke reis wat deze ronde voor jou het beste zal werken.

Libertalia (De Winden van Galecrest): van Bovenaf

Het is maar net vanuit welke richting de wind in je zeilen slaat…

Het is maar net welke riemen je hebt om te roeien…

Oké, slechte woordgrappen. Wat ik wil zeggen is:

Het is maar net welke 6 karakterkaarten je op handen krijgt.

Je karakterkaarten, gecombineerd met het reputatiespoor en buitfiches bepalen wat je het beste kunt doen. Welke kaart moet je eerst spelen en welke daarna? En wat als een tegenstander roet in het eten gooit? Kun je dat risico nemen? Het zijn allemaal afwegingen die je elke keer weer moet maken.

Spelmechanisme

Het voornaamste spelmechanisme in 999 Games’ Libertalia: De Winden van Galecrest is Hand Management. Je krijgt een aantal kaarten op handen en moet daar acties mee uitvoeren. De volgorde waarin je kaarten speelt is daarbij cruciaal.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Kaarten op Hand

Wat ik hier een interessant detail bij vind, is dat alle spelers dezelfde kaarten krijgen. Hierdoor krijg je wat meer grip op het spel. Ik dacht eerst ook dat je hierdoor wel heel veel kon voorspellen en dat spelers vaak dezelfde kaarten zouden spelen. Maar dankzij het reputatiespoor is dat niet het geval.

Het reputatiespoor bepaalt bij een gelijke stand welke speler tijdens de dag- en avondschemerfase eerst zijn of haar actie(s) mag uitvoeren. Sta je slecht op het reputatiespoor? Dan wil je misschien wel geen hoge kaart spelen, wetende dat je tegenstander dat waarschijnlijk ook gaat doen.

Voorspelbaarheid kan echter wel een probleem zijn. Vooral in spellen met 2 (en misschien 3) personen. Daarom vind ik Libertalia: De Winden van Galecrest juist leuk met 4, 5 of 6 spelers. Dat maakt het iets chaotischer, iets verrassender en naar mijn mening ook wat leuker. Dat past beter bij dit spel.

Interactie

Er zitten een paar leuke vormen van interactie in dit bordspel.

De eerste ontstaat door het feit dat je met dezelfde kaarten speelt. Je weet welke kaart de ander zou kunnen spelen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Speelmateriaal voor een Speler

Wil jij bijvoorbeeld een buitfiche heel graag hebben, dan is de kans groot dat je tegenstanders dat ook willen. Ga je dan nu al je kaart met hoge rang opofferen, wetende dat je tegenstander die ook kan spelen? Dat is helemaal tricky als hij of zij een hogere reputatie heeft en bij een gelijkstand eerst mag kiezen.

Hier, nog een concreet voorbeeld. We speelden een keer met 4 spelers en we kregen de Windnimf. Ben jij de enige met dit karakter? Dan krijg je tijdens de nachtfase 2 dubloenen. Zijn er 2 of meer spelers met dit karakter? Dan leggen ze de Windnimf af.

Idealiter speel je dit karakter vroeg in een ronde. Immers, dan levert die de meeste dubloenen (=punten) op. Maar dat wil iedereen! En als één speler ‘m heeft gespeeld, wie van de andere spelers is dan bereid om zijn of haar Windnimf ook te spelen? Je krijgt er dan zelf geen dubloenen meer voor, maar de speler die de Windnimf al had gespeeld ook niet.

Dit soort interacties vind ik erg leuk. Ze zijn niet te agressief, maar zorgen wel voor een voortdurende spanning tijdens het spel.

Libertalia (De Winden van Galecrest): Buitfiches op het Speelbord 2

Wat wel een agressieve vorm van interactie is, zijn bepaalde eigenschappen van karakters en buitfiches. Die maken dat je andere spelers kunt naaien. Bijvoorbeeld door geld te stelen, door iemands karakter af te leggen of door buitfiches zo neer te leggen, dat iemand een negatief buitfiche moet pakken.

Kortom, er zit veel interactie in Libertalia: De Winden van Galecrest.

Herspeelbaarheid

Het spelverloop van Libertalia is eenvoudig en altijd hetzelfde. Ondanks dit zijn potjes ontzettend gevarieerd.

Hier, neem de karakters. Je speelt tijdens een potje Libertalia met 18 unieke karakters. In totaal zijn er 40. Door de karakters alleen al ontstaat dus veel variatie.

En dan heb je ook nog het dubbelzijdige speelbord (kalm en storm). Beide zijden hebben unieke buit-eigenschappen. En zelfs die buit-eigenschappen kun je nog naar wens aanpassen met losse buittegels.

Dit maakt Libertalia: De Winden van Galecrest voor mij een voorbeeld van een eenvoudig bordspel waar de variatie grenzeloos is.

Libertalia (De Winden van Galecrest): op Tafel

Mijn Libertalia: De Winden van Galecrest review in het kort?

Ik vind Libertalia: De Winden van Galecrest een goed spel. Het is verrassend eenvoudig en daardoor toegankelijk voor minder ervaren bordspelers. Je hebt veel variatiemogelijkheden en het spelverloop steekt opvallend goed in elkaar. Slijp wel je zwaarden van tevoren, want je zult een ander soms kwaad moeten doen (en zij jou). Persoonlijk vind ik dat het spel het beste tot zijn recht komt als je met 4 of meer personen speelt.

5 – Libertalia: Waar te koop?

Je kunt Libertalia: De Winden van Galecrest o.a. bestellen op 999Games.nl, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, bol.com, Valhallaboardgames.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Libertalia: De Winden van Galecrest. Het werd bedacht door Paolo Mori en internationaal uitgebracht door Stonemaier Games. 999 Games verzorgt de distributie in Nederland.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Libertalia: De Winden van Galecrest review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van foto’s van Rachel Claire en Chama via Pexels.

14 reacties

  1. Bedankt voor je fijne uitleg.
    Mijn 1e vraag gaat over de sabel. Wij vinden deze bloedirritant en kan het spel heel flauw maken door steeds dezelfde te vermoorden. Het ding is dag naar dag veel te sterk. Hoe zie jij dat?
    2) als er bij de gegeven karakters geen of nauwelijks nacht danwel anker acties zitten (dus allen dag) dan wordt dat spel erg saai. Hoe zie jij dat?
    Bvd
    Rob van Meurs

    1. Beste Rob,

      Bedankt voor je reactie bij m’n Libertalia: de Winden van Galecrest review! Hieronder vind je mijn reactie per aangehaald punt van jou.

      W.b. Sabel. Ik kan de frustratie wel begrijpen, maar heb dit niet zo ervaren. Puur omdat we niet altijd elke dag sabelfiches hebben én omdat je wel voor een sabelfiche kunt kiezen, maar daarmee kies je dus niet voor een ander fiche. En die andere fiches leveren meestal punten op. Mijn ervaring is dat het incidenteel geen kwaad kan om een andere speler te naaien, maar dat je dit niet te vaak moet doen (anders loop je punten mis). Ook is het bij ons niet voorgekomen dat steeds dezelfde werd genaaid. Indien mogelijk keken wij vooral naar wie er het beste voor stond. Die kreeg ervan langs zeg maar. Dus wellicht zou je wel flauw kunnen spelen, maar dan maak je denk ik niet de meest tactische keuzes.

      W.b. Het ontbreken van nacht- en/of anker-eigenschappen. Dit ben ik met je eens. Ik vind het persoonlijk leuker als er in meerdere fases wat gebeurt. Ik weet niet of ik het per se ‘saai’ zou noemen, maar wel minder leuk. On the other hand, een van mijn medespelers vond het juist wel leuk om af en toe een reis te hebben waar je wat sneller doorheen ging. Dus voor sommigen is dat misschien ook weer een voordeel.

      Helpt dit een beetje :)?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

    2. Hoi Hans, dank voor je antwoorden. Jazeker. Ik was er idd ook wel van doordrongen dat een sabeltje verder geen punten oplevert. Wij pakken ook meestal de rijkste van dat moment.
      We gaan het uiteraard nog wel heel veel vaker spelen want is erg leuk en steeds spannend welke karakters er mee op reis gaan.
      groeten Rob

      1. Goed om te horen, Rob!

        Ik wens jullie veel plezier en als je nog vragen hebt (over dit, of een ander spel), voel je vrij ze aan me te stellen :).

        Groet!
        Hans van Spellenwijs.nl

        1. Hou Hans, ja toch nog een nabrander…. Als je dus de sabel pakt in dag 1, dan zou je dus in staat zijn om die reis, iedere dag een karakter te vermoorden? Het is niet eenmalig (voor 1 dag), toch?

          1. Hans

            Beste Rob,

            Dat geeft niks haha. Het doel is dat het duidelijk is toch :)?

            In de Libertalia spelregels staat deze zin op bladzijde 6, onder Buitfiches en – Tegels:

            “Buitfiches met avondschemereigenschappen worden uitsluitend geactiveerd als ze voor het eerst worden genomen, niet in volgende avondschemerfasen of als ze (als gevolg van een karaktereigenschap) aan een andere speler worden gegeven.”

            Ofwel, het is wel eenmalig (en dus voor 1 dag).

            Helpt dit :)?

            Groet, veel speelplezier en áls er nog iets is, let me know!
            Hans van Spellenwijs.nl

  2. Och inderdaad, goed lezen is moeilijk. Dankjewel!

    1. Hoi Hans, nog een klein vraagje over de Smokkelaar als het kan. Als je daarmee een sabel pakt, mag je dan direct iemand vermoorden? Wij dachten van niet omdat dat expliciet aan de schemer is voorbehouden…. Een ander was van mening dat het wel mag. Wat is jouw interpretatie, mening?
      Bvd

      1. Beste Rob,

        Bedankt weer voor je vraag over Libertalia.

        Hier moest ik zelf ook even een ‘search’ doen. Ik vond het antwoord van de Engelstalige uitgever hier.

        Het antwoord luidt: Steel je met de smokkelaar een sabelfiche tijdens de Dagfase? Dan gebeurt er niets. Ook niet in de Avondschemerfase.

        Helpt dit :)?

        Groet en veel speelplezier!
        Hans van Spellenwijs.nl

  3. Bij ons wat onenigheid over de topman. De nachtactie zegt dat je 4 dubloenen ontvangt en vervolgens moet je voor ieder karakter in je schip 1 dubloen betalen. Dit moet allebei in een nacht gedaan worden en herhaalt zich elke nacht opnieuw. Of moet je alleen de eerste nacht betalen? En ontvang je de volgende nachten alleen maar? Lijkt mij niet, maar mijn tegenspeler is het niet met mij eens. Wat vind jij?

    1. Beste Janny,

      Bedankt voor je vraag over Libertalia: De Winden van Galecrest.

      Als het nacht wordt activeren alle nacht-eigenschappen van de karakters in je schip in een volgorde naar keuze. Ook de Topman activeert. Dat betekent dat je elke keer, zolang hij in je schip ligt, 4 dubloenen krijgt maar er wel 1 voor elk karakter in je schip moet betalen (ook voor de topman zelf). Aan het einde van een reis leg je alle karakters uit je schip op het graf. De nachten van de volgende rondes doet de topman dus niet meer mee.

      Idealiter krijg je de topman voor de eerste nacht in je schip en kun je ‘m na de 2e verwijderen :).

      Helpt dit?

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  4. Hey Hans,
    Wij zijn zeer verwoede spellenspelers !!
    Uren elke week 🙂
    De kaart “de verstekeling”
    “Neem fiche uit de buidel indien schemer eigenschap voer deze direct uit. Leg de verstekeling af”
    Onze discussie : Wat gebeurt er met de uitgenomen fiche, gaat die terug de buidel in of hou je ze bij ?
    Wat als de getrokken fiche geen schemer eigenschap heeft ?

    1. Beste Dirk,

      Bedankt voor je vraag bij m’n Libertalia: de Winden van Galecrest review.

      Voor zover ik weet mag je dat fiche gewoon houden :).

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *