Advertentie:
Spellenwijs Outlet

Lost Cities Roll & Write: Review, Speluitleg + Unboxing!

Lost Cities Roll & Write: Review, Speluitleg + Unboxing!

Lost Cities stamt uit 1999 en heeft sindsdien niet alleen diverse reprints gehad, maar ook een reiseditie, bordspel-variant én een Rivals versie. De afgelopen jaren zijn roll & writes razend populair. Je raadt het al? Lost Cities Roll & Write kon niet uitblijven ;).

In dit blog deel ik VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Lost Cities Roll & Write review!

Advertentie:

Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het dobbelspel Lost Cities: Roll & Write zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de jungle meerdere tempels en schatten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Dobbelspel
  • Aantal Spelers: 2-5 Personen
  • Speelduur: 30 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: 999 Games
  • Spelauteur: Reinzer Knizia
  • Illustrator: Bernd Wagenfeld
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nl999Games.nlSpelhuis.be

Advertentie:

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Lost Cities Roll & Write:

  • 1 Blok met 100 dubbelzijdige speelvellen
  • 3 Kleurendobbelstenen
  • 3 Cijferdobbelstenen
  • 1 Lost Cities Roll & Write spelregels

NB: Je krijgt er dus geen potloden of stiften bij!

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Lost Cities Roll & Write: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Lost Cities Roll & Write: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant:

Lost Cities Roll & Write: Binnenkant Doos

Je vindt de Lost Cities Roll & Write spelregels terug in een boekje van 8 bladzijden:

Lost Cities Roll & Write: Spelregels

Je krijgt een scoreblok met 100 speelvellen. Deze vellen zijn dubbelzijdig:

Lost Cities Roll & Write: Blok met Speelvellen

Dan zijn er 3 kleurendobbelstenen (die naast een kleur ook een vorm hebben):

Lost Cities Roll & Write: Kleurdobbelstenen

En 3 cijferdobbelstenen (met cijfers 0 t/m 9):

Lost Cities Roll & Write: Cijferdobbelstenen

Advertentie:

3 – Lost Cities Roll & Write: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Lost Cities: Roll & Write? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Lost Cities: Roll & Write speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Lost Cities: Roll & Write?

Lost Cities Roll & Write is een dobbelspel waarin je in zoveel mogelijk expedities wil vorderen. Tijdens een beurt kiezen actieve speler én passieve spelers een dobbelsteencombinatie van kleur en getal en vullen het getal in de expeditie met overeenkomstige kleur in. Het volgende getal in die expeditie moet gelijk of hoger zijn dan het vorige getal (begin dus niet hoog).

Tijdens elke expeditie kun je bonussen en punten vinden en zelfs je score voor die expeditie verdubbelen. Begin je aan een expeditie? Zorg dan wel dat je ver genoeg vordert, want anders is die expeditie minpunten waard. En yes, die kunnen ook verdubbelen. Uiteindelijk wint de speler met de meeste punten het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Lost Cities: Roll & Write. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Het speelvel
  4. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Geef elke speler een speelvel en een potlood (niet bij het spel inbegrepen!). Zorg dat iedereen elkaars speelvel goed kan zien. Leg de 6 dobbelstenen op tafel en bepaal de startspeler. Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:

Lost Cities Roll & Write: Startopstelling voor 3 Spelers

3.2 – Spelverloop

Je speelt Lost Cities Roll & Write in een onbepaald aantal beurten. De speler die aan de beurt is, is de actieve speler. De andere spelers zijn passieve spelers.

Tijdens een beurt gooit de actieve speler de 6 dobbelstenen en pakt er 2 van: één met een kleur (of vorm) en één met een getal. Vervolgens kiezen alle passieve spelers ook een combinatie van kleur en getal uit de overgebleven 4 dobbelstenen. Passieve spelers mogen dezelfde dobbelstenen kiezen.

Lost Cities Roll & Write: Dobbelstenen Gooien

NB: Zowel de actieve als passieve spelers hoeven niet per se een combinatie te kiezen. Kiest de actieve speler geen combinatie? Dan hebben de passieve spelers keuze uit 6 dobbelstenen.

Vervolgens vult elke speler de door hem of haar gekozen combinatie in op het speelvel.

3.3 – Het speelvel

Lost Cities Roll & Write: Speelvel

Op elk speelvel vind je acht sporen:

  • 6 Gekleurde sporen (expedities)
  • 1 Artefact spoor
  • 1 Dobbelsteen spoor

Belangrijk: bij elk spoor worden velden van beneden naar boven ingevuld.

Bij de gekleurde sporen zet je, van beneden naar boven, getallen in de vierkante vakjes. Het volgende getal moet gelijk of hoger zijn als het getal eronder.

Elk gekleurde spoor begint met een cirkel. Kies je een gekleurde dobbelsteen en een dobbelsteen met waarde 0? Dan mag je een kruis in de cirkel zetten. Dit betekent dat de uiteindelijk score van deze expeditie wordt verdubbeld.

Lost Cities Roll & Write: Verdubbelaar Aankruisen

Let op: ook als je een negatieve score hebt wordt deze verdubbeld. Je hoeft deze cirkel niet aan te kruisen. Maar heb je eenmaal een getal in die kolom gezet? Dan kun je de cirkel van die kolom niet meer aankruisen. Als je de cirkel wil aankruisen, moet dat dus als eerste gebeuren.

In de gekleurde sporen staan ook pijlen (versnellingsveld) en potten (artefacten).

  • Zet je een getal in een versnellingsveld? Dan mag je direct nog een getal in een gekleurde kolom naar keuze invullen. Je mag geen verdubbelingsveld aankruisen. Wil je het effect gebruiken in een nieuwe expeditie? Dan zet je een 1 in het eerste veld.
  • Zet je een getal in een artefact? Dan kruis je het onderste artefact door. Heb je alle artefacten doorgehaald? Dan vervalt deze actie.

Heb je bij een expeditie in alle 9 vakjes een getal staan en zou je er een 10e aan toe kunnen voegen? Dan mag je het artefact boven het bovenste veld doorkruisen én het onderste, beschikbare artefact doorkruisen. Heb je alle artefacten doorgehaald? Dan vervalt deze actie.

Wil je (of kun je) geen dobbelsteencombinatie kiezen? Dan kruis je het onderste dobbelsteensymbool van het dobbelsteenspoor door. Heb je van 9 combinaties afgezien? Dan mag je nog steeds van combinaties afzien, maar je mag dan geen symbool meer doorhalen.

Lost Cities Roll & Write: Behaalde Bonussen

Bij alle sporen vind je tussen het 6e en 7e veld een bonus. Passeer je dat veld als eerste? Dan zeg je dit hardop. Jij mag nu de bonus van 20 punten omcirkelen. De andere spelers zetten er een kruis door. Passeren meerdere spelers hetzelfde bonusveld in één beurt? Dan mogen al die spelers de bonus omcirkelen.

Haalt een speler het bovenste symbool van zijn of haar dobbelsteenspoor door? Dan is hij of zij uitgeput. De speler mag nog wel meespelen, maar verliest alle punten van deze kolom.

3.4 – Einde van het spel

Het spel eindigt als aan het einde van een beurt één van onderstaande situaties zich voordoet:

  • Alle spelers zijn uitgeput.
  • Alle 8 bruggen zijn gepasseerd.

Elke speler berekent nu zijn of haar score. Je krijgt punten voor:

  1. Expedities (eventueel verdubbeld). Scores staan links.
  2. Expedities waar je niets hebt ingevuld zijn 0 punten waard. Expedities waar je alleen het ronde veld hebt aangekruist zijn -100 punten waard. Kruis ‘m dus niet zomaar aan ;).
  3. Artefacten. Scores staan rechts.
  4. Dobbelsteensymbolen. Scores staan rechts. Heb je alle 9 symbolen aangekruist? Dan krijg je hier 0 punten voor.
  5. Bonusvelden, worden niet verdubbeld. Scores staan tussen velden 6 en 7. Ben je uitgeput maar heb je wél het bonusveld van het dobbelsteenspoor kunnen claimen? Dan krijg je die punten gewoon.

Alle spelers tellen de totale waarde op. De speler met de meeste punten wint het spel. Er is geen tiebreaker.

Lost Cities Roll & Write: Eindscore

Advertentie:

4 – Lost Cities Roll & Write: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Lost Cities: Roll & Write recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Lost Cities Roll & Write ga je op expeditie in de Jungle. Je kunt verschillende expedities opstarten, maar zorg ook dat je ver genoeg vordert, anders is het de investering niet waard geweest. En wie weet ontdek je onderweg nog wat leuke schatten, zoals artefacten.

Ondanks dat dit een abstract dobbelspel is, helpt het thema aardig bij de uitleg van het spel. Het geeft een goed idee van wat je moet doen. Wel merkte ik en mijn medespelers dat we tijdens het spel niet meer bezig waren met het thema. Maar het hielp dus wel met de opstart.

Lost Cities Roll & Write: Ingevulde Scoreformulieren

Het speelmateriaal vind ik prima. Mooie dobbelstenen, stevig papier en duidelijke iconografie. Al vind ik het speelvel wat onscherp afgedrukt.

Groot pluspunt vind ik dat Lost Cities Roll & Write ook geschikt is voor mensen die kleurenblind zijn. Hoewel kleur een grote rol speelt, kun je elke kleur vervangen voor een symbool (hartje, cirkel, vierkant, driehoek, kruis en ster). Fijn dat daar over nagedacht is.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Lost Cities Roll & Write spelregels nice opgezet. De structuur is logisch, het speelvel wordt goed toegelicht en er worden duidelijke illustraties gebruikt. Op enkele pagina’s had ik iets meer witruimte gewaadeerd, maar dan ben ik aan het muggenziften.

Lost Cities Roll & Write: Spelregels (in detail)

Lost Cities Roll & Write is toegankelijk dobbelspelletje. Zoals de meeste roll & writes kent het eenvoudige spelregels, korte beurten en kan iedereen elke beurt iets doen. Ook als je niet de actieve speler bent. Dit laatste betekent weinig downtime, weinig wachten en een hoge betrokkenheid.

En zoals ik bij het de vormgeving ook al noemde, is Lost Cities Roll & Write ook geschikt voor mensen die kleurenblind zijn.

Voor wie is het dan niet geschikt? Voor mensen die niet van korte spellen houden of van spellen met een relatief hoge geluksfactor.

Strategie of Geluk?

Nouja, ik noemde het al. Lost Cities Roll & Write heeft een hoge geluksfactor.

Je bent immers afhankelijk van de dobbelsteenzijdes die omhoog wijzen. En dat kan in jouw voordeel alsook jouw nadeel zijn.

Daarnaast kun je de pech hebben dat de actieve speler een dobbelsteencombinatie pakt die jij als passieve speler wil hebben of juist het geluk dat de actieve speler jouw gewenste combinatie laat liggen.

Lost Cities Roll & Write: Dobbelstenen Kiezen

Volgens mij kan ik hier nog meer tekst aan wijden, maar de boodschap is vast helder. Lost Cities Roll & Write is een geluksspel. Dat is vervelend voor als je graag grip op een spel wil, maar ideaal voor als het spel toegankelijk moet zijn. Want bij een hoge geluksfactor is de kans dat je wint voor elke speler min of meer gelijk.

Betreft Lost Cities Roll & Write dan alleen maar geluk?

Nee hoor, er komt ook een klein beetje tactiek bij kijken.

Dat zit vooral in het maximaliseren van je kansen. Kijk, je wil wel wat (om precies te zijn, 8) ongebruikte- of mislukte worpen, maar niet teveel. En je wil het liefst zo veel mogelijk worpen wél gebruiken. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk opties houdt om op te schrijven.

Focus op 5 (of misschien zelfs 6 kolommen) zodat je in principe elke kleur kunt gebruiken. Probeer daarnaast de cijfers op zo’n manier te verdelen, dat je in elke kolom een ander cijfer kunt gebruiken. Met deze combinatie is de kans dat je iets op kunst schrijven het grootst.

But fair enough, of je jezelf in deze positie kunt wringen hangt weer af van geluk.

Spelmechanisme

Lost Cities Roll & Write is een roll & write. Ofwel, je dobbelt en afhankelijk van de uitkomst kunnen jij (en je tegenstanders) iets op je (hun) speelvel schrijven. Maar welke mechanismen zien we dan precies terug? Dat zijn de volgende.

Lost Cities Roll & Write: Dobbelstenen op Tafel

De eerste is Dice Rolling. Dit betekent niets anders dan dobbelstenen gooien en iets met het resultaat doen. In het geval van Lost Cities Roll & Write betreft dat dus iets invullen op je speelvel.

Soortgelijke spellen zijn Keer op Keer, Railroad Ink en Trek 12.

Het tweede mechanisme is Push Your Luck. Bij dit mechanismen kun je vaak kiezen. Óf genoegen nemen met de punten die je hebt óf doorgaan voor meer punten, maar met het risico dat je alles (of een deel) kwijtraakt. Bij Lost Cities Roll & Write zie je dit mechanisme vooral terug bij het beginnen van een nieuw expeditiespoor (al dan niet met een verdubbelingsbonus). Dit geeft kans op extra punten, maar ook het risico op minpunten.

Voor mij is dit mechanisme ook het onderdeel dat Lost Cities Roll & Write een onderscheidend karakter geeft t.o.v. andere roll & writes.

Push Your Luck ken je misschien wel uit De Kwakzalvers van Kakelenburg, Exploding Kittens en The Hunger.

Tot slot Set Collection. Dit houdt in dat je setjes moet maken van kaarten, fiches of ander speelmateriaal om bonussen te krijgen of punten te scoren. In Lost Cities Roll & Write ben je in feite setjes aan het vormen op elk expeditiespoor. Dit mag met dezelfde- en hogere getallen. Des te groter de set, des te groter de beloning.

Lost Cities Roll & Write: Getal Invullen

Leuke bijkomstigheid is dat je tijdens het verzamelen van setjes ook kleine kettingreacties kunt veroorzaken met bonussen.

Je hebt Set Collection wellicht ervaren in Lost Cities, Ticket to Ride Europe en Cascadia.

Interactie

De voornaamste vorm van interactie in Lost Cities Roll & Write bestempel ik als betrokkenheid. Elke beurt zijn spelers betrokken met elkaars worp. De actieve speler gooit en kiest een combinatie. Daarna mogen de passieve spelers ook nog een combinatie gebruiken, maar niet de combinatie die de actieve speler heeft gekozen.

Mijn ervaring is dat spelers als actieve speler meestal gewoon de combinatie kiezen die het beste voor henzelf is. Je probeert de ander niet kwaadwillend te dwarsbomen.

Er zijn echter wel scenario’s waar je als actieve speler doelbewust een combinatie kiest, zodat een andere speler ‘m niet kan kiezen. Dit doe je bijvoorbeeld als je 2 combinaties kunt maken die allebei goed zijn. Dan kijk je gewoon welke van de 2 het beste is voor andere spelers. En die optie kies je dan natuurlijk.

Lost Cities Roll & Write: Spelers Vullen Getallen In

Het veelal onbewust, en soms bewust, wegkapen van dobbelstenen zorgt nog weleens voor merkbare frustraties (of juist blijdschap – als jouw gewenste combinatie blijft liggen). En ook deze interactie komt voort uit de betrokkenheid.

Herspeelbaarheid

Lost Cities Roll & Write heeft een prima herspeelbaarheid voor mensen die van lichte spelletjes houden.

In het begin speelden we dit dobbelspel wat vaker achter elkaar omdat we wilde ontdekken wat de beste tactiek was (en sommige van mijn speelgenoten wilden graag een revanche). Dankzij de korte speelduur ontleent dit spel zich daar ook goed voor.

Toegegeven, na meerdere potjes hadden de meeste spelers uit mijn groep het wel gezien. Dat is ook niet gek. De meeste van ons houden toch meer van tactische en strategische spellen. Voor deze groep is Lost Cities Roll & Write vooral een leuk kort spelletje voor even tussendoor.

Er zijn natuurlijk genoeg spelers die juist van simpele, korte spelletjes houden. En als jij daar ook bij hoort, dan vraag ik je dit: Hoe snel ben jij klaar met de gemiddelde roll & write?

Het antwoord op die vraag zal inzicht geven in hoe hoog de herspeelbaarheid voor jou is. Lost Cities Roll & Write schiet wat mij betreft niet uit boven andere spellen in dit genre, behalve met het push your luck mechanisme op de expeditiesporen. Dat dwingt je tot interessante keuzes en leuke spanning.

Lost Cities Roll & Write: op Tafel

Mijn Lost Cities: Roll & Write review in het kort?

Ik vind Lost Cities Roll & Write een leuke aanvulling op het genre. Het spel heeft eenvoudige regels, korte beurten en alle spelers moeten elke beurt blijven opletten omdat ze mogelijk iets kunnen invullen op hun speelvel. Maar het is het ‘push your luck’ mechanisme, bekend van het originele kaartspel, dat dit dobbelspel een onderscheidend karakter geeft t.o.v. andere roll & writes. Het zorgt voor interessante dilemma’s tijdens- en spanning richting het einde van het spel.

5 – Lost Cities Roll & Write: Waar te koop?

Je kunt het dobbelspel Lost Cities Roll & Write online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, 999Games.nl en Spelhuis.be.

Advertentie:

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het dobbelspel Lost Cities: Roll & Write. Het werd bedacht door Reiner Knizia en internationaal uitgebracht door KOSMOS. 999 Games verzorgt de Nederlandse uitgave.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Lost Cities: Roll & Write review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Expedia.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie:

Advertentie: