Maracaibo is één van de bordspellen uit 2020 waar ik ontzettend benieuwd naar ben.
De reden?
Het is bedacht door Alexander Pfister. Deze man heeft ook de spellen Port Royal, Great Western Trails en Mombasa op zijn naam staan. En laat ik dát nou echt toppers vinden!
Vind ik Maracaibo net zo’n topper? Dat lees je in mijn Maracaibo spel review!
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het spel Maracaibo zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Net zoals de schepen in Maracaibo langs verschillende steden en dorpen varen, kom je in mijn blog ook langs verschillende onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 120-150 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Alexander Pfister
- Illustrator: Aline Kirrmann & Fiore GmbH
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – Spelhuis.be
2 – Kort Speloverzicht
“Het Caribisch gebied in de 17e eeuw: Verschillende landen zijn continu in gevecht voor alleenheerschappij, terwijl ze allemaal streven hun economische en politieke positie in de regio te verbeteren.
Jullie zijn zeelui en avonturiers die je reputatie bij deze landen proberen te vergroten, sterke allianties aan te gaan en uiteindelijk rijkdom en roem te verwerven.
Je moet er alles aan doen om te winnen – je tegenstanders zitten niet stil. Alleen als het je lukt om je plannen succesvol uit te voeren, zal jij overwinnen! Dat kan door verschillende strategieën worden bereikt: upgrade je schip naar een machtig schip, vecht voor een land, bouw een netwerk van assistenten op, ga op expedities, voldoe missies en nog veel meer.
Maar let op: je manoeuvres moeten zorgvuldig worden gepland, want een ronde kan eerder voorbij zijn dan je verwacht!”
3 – Wat zit er in de doos?
Bij het bordspel Maracaibo zit lekker veel speelmateriaal:
- 1 Speelbord
- 265 Kaarten:
- 8 Carrièrekaarten
- 157 Projectkaarten
- 8 Prestigegebouwen
- 77 Verhaalkaarten
- 15 Automa-kaarten
- Voor de spelers:
- 4 Scheepsborden (1 per speler)
- 4 Schepen (1 per kleur)
- 4 Verkenners (1 per kleur)
- 32 Assistenten (8 per kleur)
- 12 Invloedmarkers (3 per kleur)
- 4 Overwinningspunten markers (1 per kleur)
- 12 Markers (3 per kleur)
- 4 Overwinningspuntenfiches (1 per kleur)
- 4 Overzichtstableaus (1 per speler)
- 39 Landmarkers
- 24 Missietegels
- 4 Verhaaltegels
- 20 Synergiefiches
- 58 Dubloenen
- 13 Stadstegels
- 25 Gevechtsfiches
- 98 Bruine Schijfjes
- 23 Legacy Tegels
Daarnaast zat in mijn exemplaar van Maracaibo ook de mini uitbreiding La Armada:
- 9 Projectkaarten
- 3 Carrièrekaarten
Tot slot zaten er 4 correctiekaarten bij om ‘oude’ kaarten mee te vervangen.
Nouja, zal ik maar foto’s laten zien?
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En de achterkant:
Maracaibo heeft helaas geen inlay, want de binnenkant is als volgt:
De Maracaibo spelregels vind je terug in een boekje van 24 (!) bladzijden. De eerste 11 leggen het spelverloop uit. Dan heb je 10 bladzijden met extra toelichting voor o.a. symbolen. De solovariant staat beschreven op 2 bladzijden. Tot slot is er 1 bladzijde in de spelregels gereserveerd voor de Legacy variant.
Het Maracaibo speelbord ziet er als volgt uit:
Op het speelbord komt het volgende speelmateriaal te liggen. Te beginnen met de Gevechtsfiches:
De Landmarkers:
De missietegels:
De verhaalkaarten (bij legacy):
De verhaaltegels (bij legacy):
De stadstegels:
En bij de legacy variant zijn er speciale Legacy Tegels:
Boven het speelbord worden prestigekaarten neergelegd:
Daarnaast krijgt elke speler het volgende speelmateriaal, te beginnen met het spelerstableau:
Op de gele bolletjes leg je 2 van deze bruine schijfjes:
Elke speler kiest één carrière kaart en plaatst deze links boven zijn of haar spelerstableau. Heb je de kaart volbracht? Dan draai je ‘m om en krijgt je spelerstableau er een vlaggetje bij:
Voor elke speler is er een verkenner…
…een aantal assistenten…
…een schip…
…markers…
…invloedmarkers…
…en overwinningspuntenmarkers en -fiches:
Dan is er ook nog een overzichtskaart voor elke speler:
Het spel wordt gespeeld met projectkaarten. Daar krijg je er superveel van:
Daarnaast is er een voorraad van synergiefiches:
En een voorraad van dubloenen:
Als je Maracaibo solo wil spelen, dan gebruik je de deck met automakaarten:
Ook zaten er bij mijn Maracaibo (eerste druk) een aantal correctiekaarten, die je kunt gebruiken om de kaarten uit de initiële deck te vervangen:
En tot slot was de Maracaibo mini uitbreiding La Armada toegevoegd. Deze uitbreiding bestaat uit extra carrièrekaarten, commodore kaarten en vloot kaarten:
4 – Maracaibo Bordspel: Uitleg
Om de vraag “Hoe speel je Maracaibo?” te beantwoorden, deel ik mijn speluitleg op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Hoe ziet een beurt er uit?
- Specifieke acties
- Projectkaarten
- Je spelerstableau
- Einde van het Spel
De Maracaibo spelregels zijn echt uitgebreid. Het is niet te doen om alles in detail uit te schrijven. Ik zal dus vooral proberen om je in hoofdlijnen een idee te geven van hoe het spel werkt en wat de mogelijkheden zijn.
4.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord midden op tafel. Schud de prestigekaarten en leg er linksboven het speelbord 4 neer. De eerste open, de rest gesloten. Leg de gevechtsfiches, landmarkers, missietegels, verhaalkaart 77 en de stadstegels op de juiste plek. Plaats de schepen van alle spelers in Havana en de verkenners rechts onderin.
Schud de A Projectkaarten (bruine rand) en B Projectkaarten apart. Geef elke speler 8 A kaarten, pak 40 B kaarten en schud deze met de resterende A kaarten. Leg de trekstapel naast het bord en draai 4 kaarten open. De overige B kaarten gaan uit het spel.
Geef elke speler een spelerstableau en plaats 2 bruine schijfjes op alle gele rondjes. Leg markers op het puntenspoor, invloedspoor, gevechtsspoor, dubloenen-inkomstenspoor en het punten-inkomstenspoor. Elke speler krijgt ook 2 assistenten, 2 carrièrekaarten (kiest er eentje van) en een overzichtskaart.
Houd dan nog 4 projectkaarten op handen, leg er één op een planningsveld van je tableau en leg 3 kaarten af. Geef de startspeler 8 dubloenen en elke volgende speler steeds 1 dubloen meer.
Je hebt nu ongeveer zoiets als hieronder op tafel liggen:
4.2 – Spelverloop
Je speelt dit bordspel in 4 rondes. Een ronde is afgelopen zodra één speler een volledig ronde door de Caribische Zee heeft gevaren. Zodra deze speler met zijn schip het laatste veld bereikt, volgt er een tussentijdse puntentelling. Na de laatste ronde volgt one final puntentelling. De speler met de meeste punten wint het spel.
4.3 – Hoe ziet een beurt er uit?
Als je aan de beurt bent doorloop je de volgende stappen:
- Schip verplaatsen
- Actie(s) uitvoeren
- Handkaarten aanvullen
Eerst verplaats je je schip 1 tot 7 velden (Je bepaalt zelf hoeveel velden). Je vaart altijd met de pijlen mee.
Je kunt stoppen bij een stad, dorp, missietegel, assistent of huiswaartsveld. Bij deze locaties mag je één hoofdactie uitvoeren. Elke locatie heeft zijn eigen hoofdactie:
- Stad: Lever één goed in en voer de afgebeelde stadsactie uit.
- Dorp: Heb je jouw schip 1-3, 4-6 of 7 velden verplaatst? Dan mag je respectievelijk 1, 2 of 3 dorpsacties uitvoeren.
- Missietegel: Stop je bij een missietegel? Betaal dan de kosten die op de tegel staan afgebeeld, neem de tegel en voer de bonusactie(s) uit.
- Assistent: Stop je bij een veld met één assistent van jou? Dan mag je de eigenschap van jouw assistent gebruiken.
- Huiswaartsvelden (zie hieronder): Je moet hier stoppen. Vervolgens voer je de afgebeelde actie uit.
Je mag per beurt maximaal 1 hoofdactie uitvoeren, ook als je er meer zou kunnen doen!
Naast bovenstaande hoofdacties, mag je zoveel vrije acties uitvoeren als je wil:
- Leg één handkaart bij een vrij planningsveld boven je spelerstableau.
- Voltooi één van de opdrachten op je carrière kaart.
Tot slot vul je je handkaarten weer aan tot de toegestane limiet. Gesloten kaarten zijn gratis. Voor elke open kaart die je pakt betaal je 1 dubloen.
4.4 – Specifieke acties
Er zijn zo ontzettend veel mogelijke acties die je kunt doen tijdens een potje Maracaibo. Hieronder zal ik een aantal belangrijke omschrijven.
Vechten
Dit is een mogelijke stadsactie. Je sluit je als zeevaarder aan bij Frankrijk, Spanje of Engeland. Door voor een specifiek land te vechten, mag je een marker op een locatie op het bord plaatsen. Hierdoor wordt het betreffende land sterker, vergroot je jouw invloed in dit land én je verdient nog een bonus (geld of punten) ook.
Zie het zo.
Als jij aan het einde van het spel veel invloed hebt in een sterk land, dan krijg je daar ook veel punten voor.
Verkennen
Ook dit is een mogelijke stadsactie. Je stuurt jouw verkenner op expeditie door de rimboe van Venezuela, Colombia, Panama, Costa Rica en Nicaragua. Tijdens deze reis verdien je bonussen, kom je extra missietegels tegen en kun je wederom een hele hoop punten verdienen.
Dorpsacties
Er zijn 3 soorten dorpsacties:
- Alle handkaarten (minimaal 1) afleggen voor 2 dubloenen.
- Één dubloen nemen.
- Een projectkaart uit je hand of van een planningsveld kopen en spelen.
Het kan gebeuren dat je 2 of 3 dorpsacties in een beurt mag doen. In dit geval mag je ook gewoon dezelfde dorpsactie uitvoeren.
4.5 – Projectkaarten
Projectkaarten zijn belangrijk in Maracaibo. Door deze te spelen en voor je neer te leggen breid je je bemanning uit. En dat is fijn, want projectkaarten bieden eenmalige en/of blijvende voordelen. Om er een paar te noemen:
- Betaal 1 dubloen minder voor projectkaarten.
- Verhoog je gevechtswaarde met 1.
- Verplaats je verkenner 1 veld extra.
En niet geheel onbelangrijk: bepaalde combinaties van kaarten zorgen voor extra punten aan het einde van het spel.
Bovendien kun je met sommige projectkaarten een assistent in een dorp plaatsen, zoals hieronder gebeurt in Cumana:
Eindigt je schip dan bij dit dorp? Dan kun je de actie van die assistent uitvoeren (je mag dan geen andere hoofdacties meer uitvoeren!). Om er een paar voorbeelden te noemen:
- Neem 2 dubloenen en verplaats je verkenner maximaal 3 velden.
- Ontvang 4 punten en verplaats je verkenner maximaal 2 velden.
- Lever 2 gevechtspunten in en ontvang 5 dubloenen en 3 dorpsacties.
4.6 – Je spelerstableau
Projectkaarten zijn niet het enige middel waarin je kunt investeren om jezelf sterker maken. Ook je schip (spelerstableau) kun je upgraden!
Dat werkt als volgt.
Op je tableau liggen bruine schijfjes bij vrij te spelen voordelen. Zodra jij een goed verhandelt bij een stad, mag je een bruin schijfje verwijderen.
Speel je op een plek alle schijfjes weg en wordt het gele bolletje zichtbaar? Dan upgrade je je schip en profiteer je van een eenmalig of blijvend voordeel.
Denk hierbij aan:
- Handkaarten limiet verhogen van 4 naar 6.
- Neem voortaan kosteloos open projectkaarten bij het aanvullen van je hand.
- Je mag 2 dorpsacties uitvoeren bij 2 of meer (normaal 4) verplaatsingen en 3 dorpsacties bij 5 of meer (normaal 7) verplaatsingen.
4.7 – Carrière- en Prestigekaarten
Tot slot kun je carrière- en prestigekaarten voltooien.
Op carrièrekaarten staan 3 opdrachten. Als je deze voltooid krijg je een of meer bonussen én je speelt weer een nieuwe assistent vrij.
Prestigekaarten moet je echt kopen, maar leveren aan het einde van het spel weer extra punten op. Het zijn eigenlijk een soort van uit de klauwen gegroeide projectkaarten. Je betaalt er veel voor, maar krijgt er echt veel voor terug.
4.8 – Einde van het spel
Na de vierde ronde volgt een laatste puntentelling. De speler die dan de meeste punten heeft, wint het spel.
5 – Maracaibo Bordspel: Review
Ik deel mijn Maracaibo bordspel review op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
- Final Thoughts…
Thema & Vormgeving
In Maracaibo zijn jij en je tegenstanders zeelui en avonturiers die roem en rijkdom willen verwerven. En ook al vind ik ‘roem en rijkdom’ een flauw gekozen jasje waarmee ‘de meeste punten halen’ wordt aangekleed, alle andere invullingen vind ik thematisch erg sterk.
Het varen, je schip upgraden, bemanning aannemen, bondjes sluiten met de locals (assistenten plaatsen) op expeditie gaan… het zijn allemaal zaken die tijdens het spel logisch aanvoelen om te doen.
Daarnaast vind ik het gewoon knap dat AL die separate spelelementen en mechanismen passen in het thema. Het zijn er zoveel. Hoe krijg je zoiets kloppend?! Nouja, het is Alexander Pfister dus gelukt. Makes me wonder… wat zou hij eerst hebben bedacht? Het thema of het mechanisme?
Dan wil ik het in mijn Maracaibo review even over de vormgeving hebben.
Ik heb weleens ergens gelezen dat de kleur ‘blauw’ het goed doet op Instagram. Het trekt de aandacht op een positieve manier. En toen ik er laatst aan dacht, was het inderdaad Instagram waar ik dit spel voor het eerst zag. En het was precies de kleur blauw die mij pakte.
Los van de aangename kleurstelling die het speelbord heeft, vind ik eigenlijk alles mooi vormgegeven. Mooie 3D tekeningen, heldere kleuren en duidelijke symboliek.
Ik moest alleen even goed kijken naar de verschillen tussen de symbolen voor directe overwinningspunten en vooruitgang op het overwinnings-inkomenspoor. Toen ik dat eenmaal wist was het goed :).
Als laatste wil ik aantippen dat ik online wat kritiek hoor over de bruine schijfjes. Ze zijn klein en één botsing tegen de tafel en ze schuiven van hun plek. Ik snap dit wel, maar ik heb dit nog helemaal niet meegemaakt.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Maracaibo spelregels zijn naar mijn mening de meest uitgebreide spelregels van alle spellen uit 2020 die ik heb gespeeld. Het spelregelboekje telt maar liefst 24 pagina’s en het is écht een hele kluif om door te nemen. Ik heb er een hele avond over gedaan en het de dag erna nóg een keer kritisch bekeken.
Heb ik er spijt van? Nee hoor.
Maar dit uitgebreide boekwerk maakt Maracaibo niet echt toegankelijk voor het grote publiek. Ook de hoeveelheid mogelijkheden die je tijdens dit spel hebt, draagt daar niet aan bij.
Die hard boardgamers of expertspelers zullen de stof maar al te graag eigen willen maken. Je wordt immers beloond met een bijzonder uitgebreid spel waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn.
Wel heb ik 2 kritiekpuntjes op de spelregels.
Ten eerste stonden er echt veel typfouten in. Het doet geen afbreuk aan het doel van de spelregels, namelijk het spel uitleggen. Wél vind ik het gewoon zonde. Door de spelregels een keer kritisch te laten doornemen, haal je er zoveel foutjes uit…
Ten tweede vond ik de uitleg over de stadsactie Vechten onnodig lang. Sterker nog, ik snapte niet hoe het werkte en heb er een filmpje voor opgezocht. Toen bleek dat het veel makkelijker was dan in de spelregels werd omschreven. Simpelweg een voorbeeld toevoegen had al geholpen.
Strategie of Geluk?
Maracaibo is zonder meer een strategisch spel. Dankzij de carrière kaarten kun je een richting kiezen van waar je naartoe wil gaan. Dit vormt de basis van je strategie. Vervolgens kun je je acties zorgvuldig plannen en uitvoeren.
Dan zijn er wel je tegenstanders die roet in het eten kunnen gooien. En dat zal met name gebeuren tijdens het varen (bij interactie vertel ik daar meer over).
De geluksfactor komt vooral om de hoek kijken bij projectkaarten. Je bent immers afhankelijk van welke je pakt.
Deze geluksfactor is echter klein, want je mag open kaarten kopen, kaarten bij een planningsveld leggen en zelfs via een dorpsactie alle handkaarten afleggen om later weer nieuwe te pakken. Hierdoor heb je best wat invloed om projectkaarten te krijgen die je kunt gebruiken.
Al met al durf ik in deze Maracaibo spel recensie zeker te noemen dat er vooral strategie en weinig geluk bij dit bordspel komt kijken.
Interactie
Er is één onderdeel in Maracaibo dat voor interactie zorgt. En dat is het varen. In Maracaibo mag je zelf bepalen hoeveel vakjes (1 tot 7) je vooruit vaart. Nu is dat op zich niet zo spannend, maar voor belangrijke acties geldt: wie eerst komt, eerst maalt.
Ben je bijvoorbeeld als eerste bij een stad? Dan mag jij goederen verhandelen. Door beperkte plaatsen kan het zijn dat je tegenstanders dit niet meer kunnen doen.
En ben jij als eerste bij een missietegel? Dan mag jij die voldoen, waarna je tegenstanders dit niet meer kunnen.
Bovendien eindigt een ronde zodra één speler het laatste veld heeft bereikt. Gebeurt dit? Dan kunnen de schepen van de andere spelers bepaalde acties niet meer doen. Je kunt dus de keuze maken om met de wind in de zeilen naar het einde te racen om je tegenstanders te dwarsbomen.
Deze race op de Caribische Zee maakt Maracaibo veel spannender, maar zorgt dus ook voor de nodige interactie. Het is overigens ook de enige vorm van interactie in het spel.
Herspeelbaarheid
Tjah wat kan ik zeggen. Het bordspel Maracaibo biedt zo ontzettend veel variatie. Denk aan:
- al die verschillende acties die je kunt doen.
- de willekeur van stadstegels op het bord.
- de enorme hoeveelheid projectkaarten (elke ronde doet er een andere selectie mee).
- de carrierekaarten die elke keer weer anders zijn.
- En zo veel meer…
Ik weet wat ik kan zeggen. De herspeelbaarheid van Maracaibo ligt belachelijk hoog. Dit bordspel kun je vaak op tafel leggen zonder dat het verveelt!
Final Thoughts…
Tot slot wil ik nog benoemen dat er in het spel ook een solo- en legacy variant zit. Ik ben er nog niet aan toegekomen om die te spelen. Of ik de legacy ga doen weet ik niet, want ik houd daar nooit zo van.
Maar belangrijk is dat je dus ook een soort van Legacy variant kunt spelen. Niet dat je kaartjes verscheurt en veranderingen echt permanent zijn. Maar wel dat je een verhaal volgt over verschillende potjes en daarop voortborduurt.
Mijn Maracaibo spel review in het kort:
Ik vind Maracaibo een van de betere expertspellen uit 2020. Het ziet er mooi uit, je kunt diverse strategieën proberen en het heeft een hoge herspeelbaarheid. Door de uitgebreide spelregels zullen Casual boardgamers eerst overstag moeten gaan, maar die hard boardgamers hijsen maar al te graag hun zeilen om naar Maracaibo te varen!
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
6 – Maracaibo Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het spel Maracaibo online bestellen bij o.a. Spellenrijk.nl, bol.com en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Maracaibo. Bedacht door Alexander Pfister en in Nederland uitgebracht door Geronimo Games. Ik liet je foto’s zien van AL het speelmateriaal, gaf je mijn speluitleg én besloot het verhaal met mijn Maracaibo bordspel review.
Wat vind jij van dit spel? Heb je nog vragen?
Ik hoor graag van je in een reactie!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een afbeelding gebruikt van lapping via Pixabay.
Wij hebben intussen de legacy variant van Maracaibo met twee personen uitgespeeld. Dit was ons eerste legacyspel van dit kaliber en we zijn er enorm blij mee. Door de ongelofelijk grote hoeveelheid mogelijkheden heeft het voor ons wel 14 spellen geduurd eer we elk detail juist speelden, want niet elke regel is even helder uitgelegd in het spel. Lees zeker de uitleg bij de individuele legacytegels op de achterkant van de handleiding als je er één aanlegt, want die heeft soms eigen, andere, regels dan hoe het spel normaal werkt. Het legacy verhaal is niet zo wow, maar je kan collectief wel de legacy verliezen als je een verkeerde strategische keuze maakt. Het biedt wel een leuke manier om het spel steeds gevarieerd te houden. Wij hebben de legacy in 18 spelen uitgespeeld met 2 personen. Dit kan wellicht wat sneller, maar zeker ook trager. Een echte aanrader!
Beste Isaak,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar zullen andere lezers zeker wat aan hebben!
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl