Toen Geronimo Games Maracaibo in 2020 in Nederland uitbracht, heb ik ‘m veel gespeeld, maar daarna belandde die ergens in de kast. Shame on me.
Olangs ontving ik de eerste uitbreiding voor Maracaibo: The Uprising. We hebben eerst het basisspel weer een paar keer gedaan om er ‘ff’ in te komen. En daarna hebben m’n speelgenoten en ik onze tanden in The Uprising gezet.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien van het speelmateriaal vertel ik wat de uitbreiding toevoegt én deel ik mijn Maracaibo The Uprising review!
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij de uitbreiding The Uprising zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in het Caribische gebied meerdere eilanden vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Uitbreiding voor Maracaibo
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Alexander Pfister
- Illustrator: Fiore GmbH, Aline Kirrmann, Andreas Resch & Odysseas Stamoglou
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij de Maracaibo – The Uprising:
- 4 Dubbellagige scheepsborden
- 4 Verzetstegels
- 4 Thuishavens
- 4 Gevechtsactietegels
- 2 Stadstegels
- 28 Missietegels
- 10 Legacytegels
- 22 Hinttegels
- 95 Kaarten:
- 1 Carrièrekaart
- 36 Projectkaarten
- 44 Verhaalkaarten
- 12 Automakaarten “Jacques”
- 2 Automakaarten “Jeanne”
- 1 Promo met Vliegende Hollander en Eigen Standbeeld
- 1 Maracaibo The Uprising spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant bevat geen insert of iets dergelijks:
Je vindt de Maracaibo The Uprising spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden.
Voor elke speler is er een dubbellagig scheepsbord (of spelersbord/spelerstableau). Hierdoor blijven schijfes, missietegels en markers beter op hun plek.
Van de zijkant zie je de ruimtes wat beter:
In de spelerstableaus is plek voor een aantal nieuwe tegels. Dat zijn de zogenoemde Verzetstegels, Thuishavens en Gevechtsactietegels. Deze tegels zijn dubbelzijdig. De ene kant toont de zijde uit het basisspel. De andere kant toont de zijde van de uitbreiding.
Met Maracaibo The Uprising krijg je nieuwe projectkaarten:
En ook 2 nieuwe stadstegels:
De nieuwe missietegels zijn nodig om de oude missietegels te vervangen. Deze passen beter bij de nieuwe scheepsborden.
Er is ook nog een nieuwe carrièrekaart:
Oja, en een promopakketje met “Eigen Standbeeld” en “Vliegende Hollander”.
Voor de legacy liefhebbers zijn er nieuwe verhaalkaarten:
Nog meer legacytegels:
En zelfs bijbehorende hinttegels:
Ook voor de solo’ers is nieuw speelmateriaal. Zoals de “Jeanne” automakaarten:
En de “Jacques” automakaarten:
Tot slot zijn er nog 3 automategels:
3 – Maracaibo The Uprising: Wat voegt het toe?
Wat voegt deze uitbreiding toe?
Met de uitbreiding The Uprising worden de volgende elementen aan Maracaibo toegevoegd:
- Vernieuwde scheepsborden
- Nieuw speelmateriaal
- Modules
- Scenario’s
3.1 – Vernieuwde scheepsborden
Deze Maracaibo uitbreiding brengt een geheel vernieuwd scheepsbord. Hij verschilt in 3 opzichten van het spelersbord uit het basisspel.
Ten eerste is het artwork anders. Misschien komt dit doordat er 2 nieuwe illustratoren bij de uitbreiding betrokken zijn. Hoe dan ook, door het nieuwe artwork passen de missietegels uit het basisspel niet goed meer bij dit bord. Daarom krijg je met deze uitbreiding ook alle missietegels met vernieuwd artwork op de achterkant.
Ten tweede zijn deze scheepsborden dubbellagig. Je legt tegels, markers en schijfjes als het ware in het bord, waardoor ze minder snel van hun plek schuiven. Ik vermoed dat de auteur Alexander Pfister het dubbel heeft gemaakt na feedback over schuivende fiches en tegels zodra je ergens tegen aan botst. Dit benoemde ik ook al in m’n Maracaibo bordspel review.
Ten derde kun je het scheepsbord nu aanpassen met verschillende modules. Zo zijn er diverse dubbelzijdige tegels (in 3.3 – Modules vertel ik welke dit zijn) die je met de gewenste zijde naar boven kunt leggen.
Overigens heeft de auteur een actie op het scheepsbord weggehaald. Daarvoor lijkt (de achterzijde van) de Thuishaven in de plaats te zijn gekomen. Wellicht was de initiële actie te sterk. Hoe dan ook, de nieuwe tegel brengt een extra kompas in het spel. Dat maakt het voltooien van missies nóg interessanter.
3.2 – Nieuw speelmateriaal
Het meeste nieuwe speelmateriaal voeg je bij specifieke modules toe. Daarover later meer.
Hieronder bespreek ik welk speelmateriaal je sowieso kunt toevoegen en dus in elk potje Maracaibo kan terugkomen.
Als eerste hebben we de 36 nieuwe projectkaarten. Sommige kaarten bevatten bekende symbolen en eigenschappen. Er zijn echter ook wat nieuwe effecten te vinden. Zie de projectkaarten hieronder maar eens:
Dan zijn er ook nog 2 nieuwe stadstegels die je kunt toevoegen in spellen van 1 t/m 4 spelers. Ook is er een nieuwe carrièrekaart.
Een opvallende toevoeging zijn de promo’s. Je hebt de “Vliegende Hollander”, een missietegel waarmee de handlimiet van een speler met 1 wordt verhoogd. En je hebt de prestigekaart “Eigen Standbeeld”. Deze levert 2 punten op voor elk bereikte banier op het invloedspoor.
De projectkaarten, stadstegels en carrièrekaart zorgen vooral voor extra variatie.
3.3 – Modules
Met Maracaibo The Uprising komen er een aantal modules in het spel:
- Thuishavens
- Verzetstegels
- Opstand
- Jacques
- De Bevrijding van de Caraïben
- De Zoektocht
Afhankelijk van het scenario dat je kiest (die leg ik zo uit), kies je één of meer modules. Je kunt modules dus niet naar wens combineren!
Met de Thuishavens krijgt Maracaibo een asymmetrisch karakter. Aan het begin van elk spel krijgen spelers namelijk 3 thuishavens. Daar kiezen ze er een van en die leggen ze open op het veld in hun scheepsbord. Ook komen er 2 schijfjes bij. Speel je deze scheepsupgrade vrij? Dan krijg je eenmalig de bonus van de thuishaven. Bovendien profiteer je van een uniek, permanent effect.
Met de Verzetstegels ga je niet vóór, maar tegen landen vechten. Als je deze module gebruikt liggen er landmarkers bij alle dorpen. Door de scheepsupgrade ‘verzetstegel’ vrij te spelen, kun je landmarkers weghalen bij een dorp en op jouw verzetstegel leggen. Dit levert bonussen op, zoals inkomen en punten op.
Met Opstand kun je tijdens een gevechtsactie kiezen of je vóór een land of tegen een land wil vechten. Vóór een land vechten werkt zoals in het basisspel. Tegen een land vechten gebeurt conform de Legacytegel L40 die naast het bord komt te liggen. Zo kun je een stad en/of een dorp bevrijden. Landmarkers plaats je op je verzetstegel.
Met Jacques komt er een nieuwe automa in het spel. Jacques is de tegenstander als spelers besluiten om Maracaibo coöperatief te spelen. Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest, draai je de bovenste kaart van Jacques zijn stapel om. Hiermee wordt een effect uitgevoerd óf de ronde wordt beëindigd. Je kunt in een solospel naast Jean, nu ook kiezen voor Jacques.
Met de Bevrijding van de Caraïben speel je met de nieuwe gevechtsactietegel. Net als met de Verzetstegel vecht je altijd tegen landen. Afhankelijk van de gevechtsactie die je kiest, mag je een landmarker bij een stad of een drop weghalen. Na een upgrade mag je nog één extra marker bij een stad of dorp verwijderen.
Met de Zoektocht ga je coöperatief op zoek naar bevrijdingsstrijder Luysa. Bij locaties liggen hinttegels. Bij een bezoek mag je er één omdraaien en die op kaart 191 of 192 (afhankelijk van het aantal spelers) leggen. Is rood vol? Dan moet een speler eerst een kaart afleggen met hetzelfde symbool als op een rood fiche, omdat die vervolgens van de kaart te halen. Pas daarna mag je weer fiches omdraaien. Zodra alle groene velden zijn gevuld met groene fiches, draai je de kaart om en weet je de locatie van Luysa.
3.4 – Nieuwe scenario’s
Met bovenstaande modules kun je onderstaande scenario’s spelen:
- Campagne (Verhalend & Legacy)
- Onrust (Competitief)
- Verkenning (Introductie)
- Samenwerking in de Caraïben (Coöperatief)
- De Bevrijding (Coöperatief)
Met de Campagne ga je verhalend door Maracaibo. Verhaalkaarten bepalen deels het verloop van het spel en legacytegels veranderen gedurende het spel hoe het speelbord er uit ziet. Je speelt altijd met de module Thuishavens en je kunt, na het eerste spel, ook Verzetstegels en Opstand toevoegen.
Met Onrust speel je een potje Maracaibo zoals je dat uit het basisspel gewend bent. Er komen wel een paar legacy tegels op het speelbord. Daarnaast worden de modules Thuishavens, Verzetstegels en Bevrijding van de Caraïben toegevoegd. Met dit scenario vecht je dus altijd tegen een land in plaats van vóór een land.
Met Verkenning speel je bijna hetzelfde als Onrust. Echter, je kunt er tijdens dit scenario voor kiezen om vóór een land of tegen een land te vechten. Je speelt dit scenario met de modules Thuishavens, Verzetstegels en Opstand.
Met Samenwerking in de Caraïben proberen de spelers gezamenlijk alle landmarkers van het speelbord te verwijderen (en alle steden en dorpen te bevrijden) én van Jacques te winnen. Je speelt dit scenario met de modules Thuishavens, Verzetstegels, Jacques en Bevrijding van de Caraïben.
Met De Bevrijding proberen spelers gezamenlijk Luysa te vinden én van Jacques te winnen. Je speelt dit scenario met de modules Thuishavens, Verzetstegels, Jacques, Bevrijding van de Caraïben en De Zoektocht.
4 – Maracaibo The Uprising: Review
Om mijn mening goed over te brengen, bespreek ik in deze Maracaibo The Uprising recensie elk van de toevoegingen apart.
Vernieuwde scheepsborden
Het dubbellagige scheepsbord vind ik erg fijn.
Ten eerste verbetert het ’t speelplezier. Dit komt simpelweg doordat de bruine schijfjes minder snel wegglijden. Oké, het bovenste fiche ligt boven het karton dus die kan nog steeds wegschuiven, maar toch voelt het fijn dat de helft niet meer kan verschuiven. En is het een probleem om de onderste schijfjes eruit te krijgen? Nee hoor. Dat gaat mij en speelgenoten prima af.
Ten tweede heeft het vernieuwde scheepsbord als voordeel dat je het spel kunt aanpassen met modules naar gelang jij dat wil.
Dat het artwork van dit scheepsbord anders is, leek mij onnodig. Ik vind het mooier dan wat het eerst was, maar het oogt wel wat anders nu dan de rest. En dat vind ik wel jammer.
Nieuw speelmateriaal
Ik vind de 36 nieuwe projectkaarten een goede toevoeging. Het is niet dat ik toe was aan iets nieuws (je kunt al zo ontzettend veel variëren met de projectkaarten uit het basisspel), maar ze brengen leuke nieuwe symbolen in het spel. Dus voor de duurzaamheid van het spel sowieso top.
De toegevoegde stadstegels vind ik wel eh, noodzakelijker ofzo. Ze voegen iets toe dat ik in het basisspel wel miste. Namelijk het makkelijker krijgen van geld én het nogmaals activeren van een assistent bij een locatie.
De nieuwe carrièrekaart voegt voor mij niet veel toe. Dat deze erbij zit is prima natuurlijk.
Dan het promomateriaal. Daar ben ik blij mee. Mijn enige kritische noot is dat de achterkant van de prestigekaart ‘Eigen Standbeeld’ een andere achterkant heeft dan de prestigekaarten uit het basisspel. Op zich wel jammer, want hierdoor weet je op voorhand al of deze onderdeel is van de 4 prestigekaarten.
Modules & Scenario’s
De kracht van deze uitbreiding zit zonder twijfel in de nieuwe modules en scenario’s. Dankzij The Uprising wordt Maracaibo een stuk veelzijdiger.
Neem de Thuishavens. Deze module geeft een assymetrisch karakter aan het spel (Let op; het spel wordt niet asymmetrisch – ieders doel blijft namelijk hetzelfde). Persoonlijk houd ik er wel van als elke speler een of meer unieke acties tot zijn of haar beschikking heeft.
De Verzetstegel, Opstand en Bevrijding van de Caraïben zorgen dat je niet alleen vóór een land kunt vechten, maar ook tegen. Het idee dat je daarbij blokjes van het speelbord haalt (en regio’s bevrijdt) en daar een beloning voor krijgt, is subtiel en past goed.
Wel vind ik dat deze modules het beste tot zijn recht komen als je met 3 of 4 spelers speelt. Er gebeurt dan namelijk veel meer op het speelbord. Regio’s worden sneller veroverd en blokjes worden sneller verwijderd. Met 2 spelers ervaarde ik net niet het ‘wauw-gevoel’ dat ik bij meer spelers had.
Overigens krijgt Alexander Pfister nog weleens kritiek op zijn thema’s. Bij zowel Maracaibo als Mombasa wordt bijvoorbeeld een stukje geschiedenis aangehaald waar we als westerse beschaving niet trots op (moeten) zijn. Onderdrukking, slavernij… dat soort dingen.
De toevoeging dat je nu ook tegen een land kunt vechten, verzacht dit pijnlijke element. Tuurlijk, je blijft in veel gevallen nog steeds vóór een land vechten. Het kan nu ook alleen anders. Je kunt de onderdrukte bevolking helpen. En dat vind ik toch mooi.
Met Maracaibo The Uprising wordt er ook een nieuwe campagne aan het spel toegevoegd. Daarnaast kun je het spel met de uitbreiding coöperatief spelen (tegen de automa Jacques). Mijn speelgenoten en ikzelf hebben dit niet gedaan. Verhalend en coöperatief zijn niet onze favoriete genres. We hebben onze tijd in de competitieve scenario’s gestoken: Verkenning & Onrust.
Mijn Maracaibo The Uprising review in het kort?
Ik vind Maracaibo The Uprising een goede uitbreiding. Het verandert niet bijster veel aan het bestaande spelverloop, maar voegt wel nieuwe modi toe om Maracaibo mee te verkennen. De competitieve variant blijft zo goed als intact, al kun je nu vóór en tégen de 3 landen (Frankrijk, Spanje en Engeland) vechten. Dit is het leukste met 3 of meer spelers. Daarnaast biedt de uitbreiding een nieuwe campagne, een coöperatieve variant én een nieuwe solo tegenstander. Hoewel de uitbreiding dus niet heel vernieuwend is, maakt het Maracaibo wel een stuk veelzijdiger.
5 – Maracaibo The Uprising: Waar te koop?
Je kunt Maracaibo The Uprising online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over The Uprising, de eerste uitbreiding voor het bordspel Maracaibo. Ook deze expansie werd bedacht door Alexander Pfister en geïllustreerd door Fiore GmbH, Aline Kirrmann, Andreas Resch & Odysseas Stamoglou. Waar Capstone Games de internationale uitgave heeft gedaan, heeft Geronimo Games de uitbreiding The Uprising in het Nederlands uitgebracht.
Als je nog vragen hebt over deze uitbreiding, stel ze dan gerust in een reactie.
Wil je graag jouw recensie geven? Deel je mening dan in een reactie. Dan hebben andere lezers er ook wat aan :).