De reis van de Venetiaanse handelaar en ontdekkingsreiziger, Marco Polo, begon in 1271. Na drie jaar had hij eindelijk zijn bestemming bereikt. Maar pas in 1295 keerde Marco Polo terug in Venetië.
Al die tijd verbleef hij in Azië, onder bevel van Koeblai Khan. Deze was Marco Polo zó goed gezind, dat hij al die jaren rond mocht blijven reizen. Het bordspel Marco Polo 2: Op Bevel van de Khan is gebaseerd op die periode.
In dit blog neem ik je mee met dit spel. Ik geef je de speluitleg, laat je foto’s van al het speelmateriaal zien én besluit de reis met mijn Marco Polo 2 review!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Marco Polo 2 zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals Marco Polo tijdens zijn reis verschillende steden bezocht, kun je via onderstaande links verschillende delen van dit blog lezen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 90-120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Daniele Tascini & Simone Luciani
- Illustrator: Dennis Lohausen
- Te koop bij: 999Games.nl – Spellenrijk.nl – bol.com – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Marco Polo 2:
- 1 Speelbord
- 1 Zandloper (Karton)
- 4 Spelerstableaus
- 7 Stadsbonustegels
- 7 Karakters
- 10 Pakhuisbonussen
- 16 Gildenzegels
- 18 Aanbodsfiches
- 49 Handelscontracten
- 42 Rode
- 7 Blauwe
- 68 Munten
- 40 met waarde 1
- 18 met waarde 5
- 10 met waarde10
- 14 Doelkaarten
- 25 Stadskaarten
- 18 Goudstaven
- 14 Kleine
- 4 Grote
- 18 Zijdebalen
- 14 Kleine
- 4 Grote
- 19 Zakken Peper
- 14 Kleine
- 5 Grote
- 26 Jadestenen
- 26 Kamelen
- 20 Kleine
- 6 Grote
- In de kleuren rood, blauw, groen en geel:
- 3 Houten Pionnen
- 5 Houden Dobbelstenen
- 11 Houten Handelsposten
- 4 Overzichtskaarten
- 4 Kaarten voor 50/100 punten
- 1 Boekje Marco Polo 2 Spelregels
- 1 Boekje Marco Polo 2 Bijlage
Tijd voor de foto’s! Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En de achterkant:
Ik ben erg te spreken over de binnenkant van de doos. Je hebt namelijk diverse vakjes voor het meeste speelmateriaal. Hieronder zie je ‘m leeg en gevuld:
De Marco Polo 2 spelregels zijn uitgebreid. Maar liefst 16 pagina’s.
En dan is er ook nog een bijlage van 4 bladzijden die verduidelijking geeft voor diverse symbolen op tegels en fiches:
Het speelbord bevat een kaart met diverse steden uit Azië:
Voor elke speler zijn er 5 dobbelstenen, 3 pionnen, een overzichtskaart, een 50/100 kaart én 11 handelsposten:
Daarnaast krijgt elke speler een spelerstableau:
Dan heb je drie muntsoorten (waarde 1, 5 en 10):
En de goederensoorten goud, zijde, peper en jade (met grote en kleine speelstukken):
En er zijn weer kamelen van de partij:
Elke speler krijgt een karakter:
Elke speler krijgt een doelkaart:
Op het bord worden stadskaarten geplaatst:
Ook stadsbonustegels en pakhuisbonussen leg je op het bord:
En de zwarte dobbelstenen leg je op het speelbord:
Bij Marco Polo 2 krijg je 7 blauwe- en 42 rode handelscontracten:
Ook zijn er onderstaande dubbelzijdige gildenzegels. Boven is de ene kant, onder is de andere kant:
Dan zijn er nog 18 aanbodsfiches: 6 Van I, 6 van II en 6 van III. Tijdens elk spel doen er 5 mee. Elke ronde wordt een set van I, II en III op het bord gelegd. Een potje Marco Polo II bestaat dus uit 5 rondes.
Tot slot is er een zandloper voor de startspeler:
3 – Marco Polo 2: Speluitleg
999 Games’ Marco Polo II is een groot spel. Ik geef hieronder eerst kort de speluitleg en daarna volgt een uitgebreidere uitleg.
Hoe speel je Marco Polo II?
De reis van Marco Polo gaat verder. Nadat de spelers in het eerste deel naar Peking zijn gereisd, gaan ze daarvandaan via verschillende routes door Azië. Marco Polo en de spelers als zijn reisgenoten staan onder bevel van Khan, die hen met verschillende taken tot aan de grens van zijn invloedsgebied stuurt.
Wie het oorspronkelijke spel In de voetsporen van Marco Polo kent, zal veel herkennen en zich snel thuis voelen. Toch is niet alles wat het was…
Alle acties zijn aangepast en sommige zijn zelfs helemaal nieuw. Het spel bevat een nieuw product (het waardevolle Jade), volledig nieuwe karakters en een gewijzigde eindtelling.
Marco Polo II – Op Bevel van de Khan is een opzichzelfstaand spel, dat op het originele spel is gebaseerd, maar een interessant alternatief biedt.
Ik deel de uitgebreidere Marco Polo II speluitleg op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Acties
- Einde van het spel
4.1 – Voorbereiding
Plaats het speelboord midden op tafel. Leg de stadsbonustegels, pakhuisbonussen, stadskaarten en handelscontracten op de juiste plekken op het bord. Creëer drie open stapels van aanbodsfiches (I, II en III) naast het bord. Verwijder van elke stapel één fiche uit het spel en leg daarna de bovenste drie fiches op het speelbord. Plaats tot slot de 6 zwarte dobbelstenen op het bord.
Creëer naast het bord een algemene voorraad met munten, kamelen en de goederen zijde, peper, goud en jade. Leg ook de resterende handelscontracten, stadskaarten en 50/100 kaarten naast het bord.
Geef elke speler een tableau, 2 pionnen, 5 dobbelstenen, 11 handelsposten en één blauw handelscontract. 1 Pion moet op Beijing en 1 op het scorespoor (50). Ook krijgt elke speler 3 kamelen en 8 munten. Tot slot krijg je 3 doelkaarten, moet je om 1 karakter kiezen en leg je daarna nog 2 doelkaarten af.
Nu ben je klaar om op bevel van Khan door Azië te reizen en heb je ongeveer onderstaande startopstelling op tafel liggen:
4.2 – Spelverloop
Aan het begin van elke ronde gooit iedereen zijn of haar 5 dobbelstenen. Bij een slechte worp (14 ogen of minder) mag je met goud en/of kamelen aanvullen tot 15. Dit is een compensatie voor de slechte worp.
Daarnaast vervang je de 2 stadskaarten onderin op het speelbord én de aanbodsfiches onderin. In de eerste ronde doe je dit niet.
Vervolgens is de startspeler eerst aan de beurt. Als je aan de beurt bent, mag je (in deze volgorde) de volgende acties uitvoeren. Kun je #2 niet? Dan pas je automatisch.
- Extra acties uitvoeren
- Één dobbelsteenactie uitvoeren
- Extra acties uitvoeren
Je hebt bij dit bordspel 2 soorten acties. Namelijk dobbelsteenacties en extra acties. Voor de dobbelsteenactie moet je 1 of meer dobbelstenen op een actieveld op het bord naar keuze zetten om de actie uit te voeren. Daarnaast mag je dus extra acties uitvoeren.
Is jouw beurt voorbij, dan is de speler links van je. Bovenstaande doe je net zolang totdat geen enkele speler meer acties kan uitvoeren. Daarna ga je naar de volgende ronde. Zit de vijfde ronde erop? Dan eindigt het spel.
4.3 – Acties
Het doel van Marco Polo 2: Op Bevel van Khan is om de meeste punten te halen. Die punten kun je halen door acties uit te voeren. En zoals ik net al zei, zijn er twee soorten acties:
- Dobbelsteenacties
- Extra Acties
De dobbelsteenacties vinden plaats op het speelbord. De meeste extra acties vinden plaats voor je neus.
4.3.1 – Dobbelsteenacties
Voordat ik de dobbelsteenacties ga uitleggen, is het goed om 2 dingen te weten.
Ten eerste mag je er maar één per beurt uitvoeren, ongeacht het aantal dobbelstenen dat de actie kost.
Ten tweede mag je dobbelstenen op bruine en blauwe velden plaatsen. Acties met een bruin veld kunnen door slechts één speler worden gedaan. Acties met een blauw veld mogen door elke speler één keer worden gedaan. Maar leg jij niet als eerste dobbelstenen neer? Dan moet je een gelijk aantal munten betalen aan de voorraad als het aantal ogen op jouw laagste dobbelsteen die je voor de actie gebruikt.
Dobbelsteenactie 1: Boeken
Deze actie is redelijk rechttoe rechtaan: je plaatst een dobbelsteen op één van de vier velden en neemt bijbehorende goederen of kamelen. Betaal je 1 of 2 jade? Dan mag je ook nemen wat op de aanbodsfiches staat.
Dobbelsteenactie 2: De Gunst van Khan
Hier plaats je jouw dobbelsteen altijd zo ver mogelijk links op het rijtje. En ligt er al een dobbelsteen? Dan moet jouw dobbelsteen hetzelfde- of een hoger aantal ogen hebben. Je ontvangt dan 4 geld en 2 kamelen.
Dobbelsteenactie 3: Gildenzegels
Er zijn 4 soorten gildenzegels. Die leveren je inkomen, punten én toegang tot bepaalde wegen op. Elke speler kan van elke soort één gildezegel krijgen door twee dobbelstenen op dit actieveld te plaatsen. De laagste dobbelsteen bepaalt welke zegel je krijgt. Afhankelijk van de zegel die je neemt, krijg je ook nog jade. De zegel leg je voor je.
Dobbelsteenactie 4: Reizen
Bij deze actie plaats je 1, 2 of 3 dobbelstenen in respectievelijk het onderste, middelste of bovenste veld. De waarde van de laagste dobbelsteen bepaalt hoeveel stappen je mag reizen met je pion op het speelbord. Bij het onderste veld moet je ook nog 2 geld betalen.
Daarnaast zul je tijdens het reizen ook moeten betalen wat er langs de route op het bord staat. Dit zullen veelal geld, kamelen en jade zijn. Daarnaast zijn er ook routes waar je een gildezegel voor nodig hebt om eroverheen te reizen.
Wanneer je nieuwe steden bereikt, plaats je hier een handelspost van jou. Daarna geniet je van voordelen. Pakhuizen geven eenmalig een bonus. Stadstegels geven elke ronde een bonus tijdens de inkomensfase. En stadskaarten creëren nieuwe plekken waar je dobbelstenen kunt inzetten.
Dobbelsteenactie 5: Handelscontracten Nemen
Zodra je hier een dobbelsteen plaatst, mag je één of twee handelscontracten pakken uit een stad die jij al hebt bereikt. Deze contracten leg je vervolgens op je spelerstableau. Is er geen plek? Dan moet je een contract van je tableau uit het spel verwijderen.
Dobbelsteenactie 6: Speciale Steden
Er zijn drie speciale steden: Baghdad, Balkh en Hormuz. Deze bieden, net als stadskaarten, een extra optie om je dobbelsteen te plaatsen en een actie uit te voeren. Bij de speciale steden is er echter plek voor 2 dobbelstenen (maar per speler niet meer dan 1).
Dobbelsteenactie 7: Stadskaarten
Er liggen stadskaarten bij steden én op het speelbord onderin. Zoals gezegd bieden stadskaarten extra plekken om dobbelstenen te plaatsen. Mits er een handelspost van jou bij de stad staat. De 2 stadskaarten onderin op het bord zijn niet gebonden aan een handelspost en mag je dus gebruiken (als er plek is). Deze 2 kaarten worden aan het begin van elke ronde vervangen.
4.3.2 – Extra Acties
Tijdens je beurt kun je vóór OF na de dobbelsteen één of meer extra acties gebruiken. Dat zijn de volgende:
Extra actie 1: Handelscontract vervullen
Heb je open handelscontracten op je spelerstableau liggen? Dan kun je de aangegeven goederen en kamelen betalen (links) om het contract te vervullen en de bonus te krijgen (rechts). Daarna leg je het contract gesloten, rechtsonder op je spelerstableau.
Extra actie 2: Gildenzegel opwaarderen
Als je een gildenzegel hebt door een dobbelsteenactie, dan kun je de aangegeven goederen betalen om deze op te waarderen. Je draait de zegel dan om. Vanaf nu profiteer je elke inkomensfase van een bonus. Én voor diverse doelkaarten moet je opgewaardeerde zegels hebben voor extra punten.
Extra actie 3: Geldbuidel
Plaats een willekeurige dobbelsteen (waarde maakt niet uit) op de geldbuidel op het speelbord om 3 geld, of 2 kamelen of 1 jade te krijgen.
Extra actie 4: Dobbelsteen opnieuw werpen
Betaal 1 kameel om een van je dobbelstenen opnieuw te werpen.
Extra actie 5: Dobbelsteen verhogen of verlagen
Betaal 2 kamelen om de waarde van een van je dobbelstenen met één oog te verhogen of te verlagen.
Extra actie 6: Zwarte dobbelsteen kopen
Betaal 3 kamelen om een zwarte dobbelsteen te kopen. Deze moet je in dezelfde ronde nog gebruiken. Ligt er geen zwarte dobbelsteen meer? Dan kun je de actie ook niet uitvoeren.
4.4 – Einde van het spel
Na de vijfde ronde eindigt het spel. Elke speler krijgt nu punten voor:
- Behaalde doelkaarten
- Verschillende wapenschilden
- Meeste handelscontracten
- Goederen (Elke 2 willekeurige goederen = 1 punt)
- Geld (Elke 10 geld = 1 punt)
Op je doelkaart staan zegels afgebeeld. Heb jij deze zegels opgewaardeerd voor je liggen? Dan krijg je daar punten voor.
Daarnaast staat bij elke stad een wapen afgebeeld. Voor elk unieke wapen krijg je een wapenschild. Bovendien kun je via doelkaarten extra wapenschilden krijgen. Voor het aantal unieke wapenschilden krijg je ook punten.
Tot slot krijgen de spelers met de meeste handelscontracten 8 punten. Spelers op de 2e plaats krijgen 4 punten. De rest krijgt niets.
De speler met de meeste punten, wint het spel!
4 – Marco Polo 2: Review
Voordat ik Marco Polo 2 ga reviewen… wellicht verwacht je een vergelijking met Marco Polo 1. Die vind je niet in dit blog, maar wel in mijn blog met Verschillen tussen Marco Polo 1 en 2. En voor de volledigheid vind je hier mijn Marco Polo Spel review (dus van het eerste deel).
Dankzij die afzonderlijke blogs kan ik me hier puur op Marco Polo 2 focussen en als opzichzelfstaand spel beoordelen.
Anyway! Ik deel min Marco Polo 2 review op in de volgende onderdelen:
- Vormgeving & Thema
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
- Karakters
Vormgeving & Thema
Één woord: Dennis Lohausen. Zijn illustraties geven een spel zoveel meer lading. En dat doet het ook bij Marco Polo 2. Naast het feit dat ik de illustraties mooi vind, zijn de symbolen die de acties uitbeelden ook helder. En het thema? Die zit naadloos verweven in het spelmechanisme. I like!
Spelregels & Toegankelijkheid
Dit onderdeel binnen de Marco Polo 2 review maakt of kraakt het spel voor jou. Ik bedoel, er zijn spellen met een echte shitload aan regels. Dat is bij Marco Polo II niet. Maar er zijn wel degelijk veel regels. En dat maakt dat je even wat tijd moet stoppen in het eigen maken van het spelverloop.
Hierdoor is dit bordspel niet geschikt voor iedereen. Alleen de die hard board gamers zullen plezier halen uit Marco Polo 2. Overigens zijn de spelregels uitgebreid, maar ik denk niet dat het echt korter had gekund. Naar mijn mening staat er weinig overbodige informatie in en blijf je niet snel met vragen zitten!
Strategie of Geluk?
Een beetje geluk. Vooral veel strategie.
Het geluk zit in de dobbelstenen. Er bestaat binnen Marco Polo zoiets als een slechte worp. Helaas. Maar als je echt belabberd gooit krijg je wel compensatie met kamelen of geld. Daarnaast kun je met kamelen dobbelstenen opnieuw gooien of beïnvloeden. Bovendien heb je niet alleen maar hoge dobbelstenen nodig om acties uit te voeren. Kortom, een klein beetje geluk.
Daarentegen komt er wel veel tactiek bij Marco Polo 2 kijken. Je route zorgvuldig uitstippelen om je doelkaart en stadsbonussen te halen… je dobbelstenen zo efficiënt mogelijk inzetten… je kansen optimaal spreiden… anticiperen op je tegenstanders… en meer. Veel keuzes, beperkte acties. Goed nadenken dus over wat de juiste is ;).
Interactie
Naar mijn mening zit in Marco Polo II een soort indirecte interactie. Je kunt niet van elkaar stelen, je kunt niemand schade toedoen en je mag niet ruilen. Máár je kunt je tegenstander wel te slim af zijn. Dat doe je bijvoorbeeld door pakhuisbonussen voor iemands neus weg te kapen of een actieveld te gebruiken vóór de ander.
Deze vorm van interactie zorgt dat je niet alleen met jezelf bezig bent, maar wel dat het gemoedelijk blijft.
Herspeelbaarheid
Deze ligt hoog. Karakters, doelkaarten, stadskaarten, pakhuisbonussen, stadstegelbonussen, dobbelstenen… Geen enkel potje zal helemaal hetzelfde zijn. Maar vooral omdat je elke keer weer veel keuzes en beperkte acties hebt, ligt de herspeelbaarheid hoog.
Karakters
Ik kan nog niet voldoende oordelen over de karakters uit Marco Polo II. Maar sommige karakters (zoals Filippo in een 2 speler spel) vind ik relatief zwak lijken ten opzichte van andere karakters. En dat vind ik erg jammer. Maar oké, ik moet het nog vaker spelen om daar echt iets zinnigs over te zeggen.
Wellicht biedt deze thread op BoardGameGeek je voor nu wat inzage in de prestaties van alle karakters uit 999 Games’ Marco Polo II: Op Bevel van Khan.
Mijn Marco Polo II review in het kort?
Mooi strategisch bordspel dat nooit exact hetzelfde is en talloze manieren biedt om inkomen en punten te scoren. Je kunt altijd wel iets, maar soms zul je je koers moeten bijstellen om op de route te blijven die je naar de overwinning leidt!
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
5 – Verschillen tussen Marco Polo 1 en 2
Ik wilde dit blog specifiek over Marco Polo 2 laten gaan. Toch benieuwd naar de verschillen met Marco Polo 1? Lees dan mijn blog Marco Polo 1 of 2 kopen? Check de verschillen en mijn advies!
6 – Marco Polo 2: Waar te koop?
Je kunt Marco Polo 2 Op Bevel van de Khan online bestellen bij o.a. 999Games.nl, Spellenrijk.nl, bol.com en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Marco Polo 2 (Op Bevel van de Khan) van 999 Games. Ik gaf je de speluitleg, liet foto’s zien van al het speelmateriaal en ik deelde mijn Marco Polo II review met je.
Wat vind jij van dit spel? Heb je er nog vragen over? Ik hoor ze graag in een reactie!
Als je met de kaart Filippo vitello start.
Mag je dan, de pakuisbones dan 2 x gebruiken, als je naar de stad reist. Dan voor je legd en nog een keer in een andere beurd uitvoerd.
Beste Martijn,
Bedankt voor je vraag bij m’n Marco Polo II review.
Als Filippo Vitello zelf naar een stad reist mag hij de pakhuistegel nemen en voor zich neerleggen. Op een later moment kan hij de tegel gebruiken, maar hij krijgt de bonus niet 2 keer.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl