Dankzij Marco Polo zijn we in Europa papiergeld, steenkool en misschien zelfs brillen gaan gebruiken. Hij reisde in 1271 af naar Azië en maakte daar kennis met deze, en andere uitvindingen. In 1295 keerde hij terug.
Het bordspel In de Voetsporen van Marco Polo is gebaseerd op zijn reis naar Azië en de reis terug naar Venetië.
In dit blog vertel ik je meer over het Marco Polo bordspel van 999 Games. Ik laat je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef de speluitleg én deel mijn Marco Polo spel review.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Marco Polo zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals Marco Polo’s verhalen over Azië diverse hoofdstukken hebben, is ook dit blog over het bordspel opgedeeld in een aantal onderdelen:
- Algemene Informatie
- Kort Speloverzicht
- Wat zit er in de doos?
- Speluitleg
- Review
- Verschillen tussen Marco Polo 1 en 2
- Waar te koop?
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 90-120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Daniele Tascini & Simone Luciani
- Illustrator: Dennis Lohausen
- Te koop bij: 999Games.nl – Spellenrijk.nl – bol.com – Amazon.nl – Spelhuis.be
2 – Kort Speloverzicht
“De spelers kiezen elk een historisch karakter uit de tijd van Marco Polo. Elk van hen heeft een uniek en belangrijk voordeel in het spel. Ze vertrekken uit Venetië en gaan op weg naar het hof van de Keizer van China in Peking.
Er zijn meerdere routes, elk langs fascinerende steden, waar belangrijke voordelen te behalen zijn. Je kunt handelscontracten kopen en deze trachten te vervullen. Maak er gebruik van om rijk te worden!
Maar denk eraan: wie niet genoeg kamelen heeft, zal in dit boeiende spel niet ver komen!”
3 – Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het Marco Polo bordspel:
- 1 Speelbord
- Voor elke speler (in kleuren groen, rood, blauw en geel)
- 1 Spelertableau
- 5 Dobbelstenen
- 3 Houten Pionnen
- 9 Handelsposten
- 1 Overzichtskaart
- 1 50/100 Punten Kaart
- 5 Zwarte Dobbelstenen
- 1 Witte Dobbelsteen
- 2 Zwarte Handelsposten
- 10 Karakters
- 6 Stadsbonustegels
- 40 Munten
- 20 met Waarde 1
- 10 met Waarde 5
- 10 met Waarde 10
- 44 Handelscontracten
- 6 Blauwe
- 38 Rode
- 31 Stadskaarten
- 18 Doelkaarten
- 10 Pakhuisbonussen
- 15 Goudstaven
- 12 Kleine
- 3 Grote
- 15 Zijdebalen
- 12 Kleine
- 3 Grote
- 16 Zakken Peper
- 12 Kleine
- 4 Grote
- 27 Kamelen
- 20 Kleine
- 7 Grote
- 1 Zandloperfiguur (voor de Startspeler)
- 1 Boekje Marco Polo Spelregels
- 1 Spelregels Bijlage
- 1 Leaflet met Samenvatting van de Voorbereiding
Een lange lijst. Tijd voor wat foto’s nietwaar?
Te beginnen met de voorkant van de doos:
En zo ziet de achterkant er uit:
De binnenkant van de doos ziet er zo uit:
En gevuld geeft dit beeld:
Je vindt de Marco Polo spelregels in een boekje van 16 bladzijden:
Bovendien zit er ook een bijlage bij met een overzicht van alle symbolen in het spel en de bijbehorende betekenis:
Je krijgt er zelfs een samenvatting bij met de startopstelling voor beginners (voorkant) en gevorderden (achterkant):
Daarnaast is er voor elke speler een overzichtskaart met aan de ene kant het verloop van een ronde en het einde van het spel. Aan de andere kant vind je de mogelijke Extra Acties terug:
Midden op tafel komt het prachtige speelbord te liggen. Bovenin het bord is het reisgebied met linksboven Venetië en rechtsboven Beijng. Onderin zitten de actievelden:
Elke speler krijgt een spelerstableau:
En 5 dobbelstenen, 3 pionnen, 9 handelsposten én een 50/100 kaart:
De startspeler krijgt onderstaand zandloperfiguur:
Aan het begin van een potje Marco Polo krijgt elke speler een doelkaart:
Daarnaast wordt elke speler aan het begin een karakter met een speciale eigenschap:
Je kunt tijdens het spel handelscontracten vervullen:
Naast het speelbord komt ook een algemene voorraad met munten, kamelen, zijdebalen, zakken peper én goudstaven:
Op het bord komen o.a. de 5 zwarte dobbelstenen, stadsbonustegels, pakhuisbonussen en stadskaarten te liggen:
4 – Marco Polo: Speluitleg
Ik deel deze Marco Polo speluitleg op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Hoe ziet een ronde er uit?
- Hoe ziet een beurt er uit?
- Mogelijke acties
- Einde van het spel
4.1 – Voorbereiding
Elke speler kiest een kleur en krijgt het spelertableau, de 5 dobbelstenen, 2 pionnen* en 9 handelsposten in die kleur. De dobbelstenen en handelsposten leg je op het tableau. De 2 pionnen zet je op Venetië (Venezia) en scoreveld 50 (=0).
De 3e pion doet alleen mee met het karakter Niccolo & Marco Polo. Afhankelijk van iemands karakter doen ook de zwarte handelsposten en/of witte dobbelsteen mee.
Daarnaast krijgt elke speler 2 kamelen, 7-10 geld (afhankelijk van startspeler vs als laatste an de beurt) en 1 blauw handelscontract. Tot slot krijgt elke speler een overzichtskaart, karakter en een doelkaart.
Leg het speelbord in het midden van de tafel met de 50/100 kaarten naast het scoreveld 1. Leg alle munten, goederen en kamelen als algemene voorraad naast het bord. Plaats de 5 zwarte dobbelstenen en het aantal benodigde stadsbonustegels, pakhuisbonussen en stadskaarten op het bord.
Schud alle rode handelscontracten en maak 5 stapels van 6 tegels. Leg de 6 tegels van één stapel open op het speelbord. De overige stapels blijven naast het bord liggen. Elke ronde wordt er met een nieuwe stapel gespeeld. Als er geen nieuwe kaarten kunnen worden neergelegd, eindigt het spel (= na 5 ronden).
Je hebt nu ongeveer zoiets als hieronder op tafel liggen (sorry voor de lampreflectie):
4.2 – Hoe ziet een ronde er uit?
Aan het begin dobbelt elke speler zijn of haar 5 dobbelstenen. Gooi je minder dan 15? Dan krijg je voor elke eenheid die je tekort hebt een munt of kameel. Dat mag je zelf kiezen.
Daarna begint de startspeler met zijn beurt, gevolgd de spelers met de klok mee. Zodra niemand meer acties kan uitvoeren is de ronde voorbij.
Nu worden alle dobbelstenen door de spelers teruggenomen. Alle zwarte dobbelstenen (ook ongebruikte) worden op het bord teruggelegd. Alle handelscontracten die nog op het bord liggen worden afgelegd en vervangen door een nieuwe stapel. Daarna begint de volgende ronde.
4.3 – Hoe ziet een beurt er uit?
Bij het Marco Polo bordspel kun je 2 soorten acties uitvoeren:
- Actievelden
- Extra acties
Als je aan de beurt voer je acties uit in deze volgorde:
- Je mag 1 of meer Extra acties doen.
- Je moet 1 Actieveld doen.
- Je mag 1 of meer Extra acties doen.
Voor een actieveld heb je altijd een dobbelsteen nodig. Dat betekent dat je elke beurt een dobbelsteen moet plaatsen op een actieveld. Lukt dit niet? Dan pas je automatisch en ben je vanaf de volgende ronde aan de beurt.
Daarnaast heb je ook nog 2 soorten actievelden: bruine en blauwe. Op een bruin veld mag altijd maar 1 dobbelsteen liggen. Ofwel, slechts 1 persoon kan de actie doen.
Bij een blauw veld mogen meer spelers de actie doen. Maar ben je niet de eerste? Dan betaal je de waarde van je laagste dobbelsteen in munten aan de algemene voorraad. Bovendien mag er op elke plek maar 1 dobbelsteen (of set) van eenzelfde kleur liggen. Je kunt een actie dus maar 1x doen.
4.4 – Mogelijke acties
In dit onderdeel van de Marco Polo speluitleg beschrijf ik eerst de Actievelden en daarna de Extra acties.
4.4.1 – Actievelden
Van deze acties kun je er dus maar 1 per beurt doen!
De Gunst van Khan
Zet je jouw dobbelsteen hier? Dan krijg een goed naar keuze en 2 kamelen. De enige maar is dat je dobbelsteen gelijk óf hoger moet zijn dan de dobbelsteen die er al ligt.
Geld Nemen
Hier leg je een dobbelsteen neer en je ontvangt direct 5 geld. Simpeler kan niet. Houd er alleen wel rekening mee dat als jij niet als eerste een dobbelsteen plaatst en je dus kosten moet betalen, dan moet dat gebeuren vóórdat je de 5 munten pakt.
Naar de Markt
Via dit actieveld krijg je goederen en kamelen. Je plaatst links een (of meer) dobbelstenen. De waarde van die dobbelsteen (of je laagste dobbelsteen bij meer) bepaalt hoeveel goederen je krijgt. Je mag wel zelf kiezen welk goed je neemt.
Handelscontracten Nemen
Hier leg je 1 dobbelsteen af om 1 of 2 handelscontracten te pakken. Deze leg je daarna neer op je spelerstableau. Er moet trouwens wel plek voor de nieuwe contracten zijn! De waarde van de dobbelsteen bepaalt welk contract jij ten hoogste mag pakken.
Reizen
Via deze actie kun je reizen. Je legt 2 dobbelstenen neer. De laagste waarde bepaalt hoever je mag reizen. Je betaalt bijbehorende munten en daarna betaal je de reiskosten die langs de route staan.
Eenmaal aangekomen bij een stad? Dan mag je er een handelspost op zetten (je bewegingsactie moet hier dan wel stoppen). Als er een blauwe stadbonustegel bij ligt, profiteer je vanaf nu van die bonus. En ben je de eerste op een stad? Dan krijg jij eenmalig de pakhuisbonus.
Stadskaarten
Als laatste kun je ervoor kiezen om een actieveld op een stadskaart te gebruiken. Deze kaarten vind je terug bij steden. Je mag de actie op een stadskaart alleen uitvoeren als je een handelspost in die stad hebt staan!
4.4.2 – Extra Acties
Van dit type actie mag je er in je beurt zoveel doen als je wil, maar niet tijdens een andere actie!
Handelscontracten Vervullen
Als je het aantal munten, goederen of kamelen hebt, dan mag je deze gebruiken om een handelscontract op je spelerstableau te vervullen. Je betaalt de kosten en ontvangt de bonus. Daarna leg je het contract omgedraaid rechtsonder op je spelerstableau.
3 Geld Nemen
Bij deze actie zet je 1 dobbelsteen op de geldbuidel op het speelbord. Je krijgt dan direct 3 geld. Dit is de enige actie die je meermaals mag uitvoeren, ongeacht of er dobbelstenen van anderen of jezelf liggen.
Dobbelsteen opnieuw werpen
Als je 1 kameel betaalt, mag je 1 dobbelsteen opnieuw gooien.
Dobbelsteen met 1 verhogen of verlagen
Als je 2 kamelen betaalt, mag je 1 dobbelsteen zo draaien dat het aantal ogen 1 hoger of 1 lager wordt.
Zwarte dobbelsteen nemen
Als je 3 kamelen betaalt, mag je 1 zwarte dobbelsteen nemen. Deze werp je direct en mag je deze ronde inzetten om acties uit te voeren. Per beurt mag je maar 1 zwarte dobbelsteen kopen. Je neemt ongebruikte zwarte dobbelstenen niet mee naar de volgende ronde, maar plaatst ze terug op het bord.
4.5 – Einde van het spel
Het spel eindigt na 5 rondes. Tijdens het spel verdien je punten voor o.a. handelscontracten en speciale acties. Aan het einde van het spel krijgt iedereen nog punten voor het volgende.
Ten eerste de doelkaarten. Heb je een handelspost in beide steden staan? Dan krijg je de aangegeven punten. Ook krijg je nog 1, 3, 6 of 10 punten wanneer je op respectievelijk 1, 2, 3 of 4 unieke steden van je doelkaarten een handelspost hebt.
Daarnaast krijgen spelers punten voor handelsposten in Beijing. De eerste speler krijgt 10 punten, de tweede speler 7, de derde 4 en de vierde 1. Als je een handelspost in Beijing hebt staan, zijn elke 2 goederen (geen kamelen!) ook nog eens 1 punt waard.
Ook is elke 10 munten in je bezit nog 1 punt waard.
Tot slot krijgt de speler (of spelers) die de meeste handelscontracten heeft volbracht nog 7 punten.
De speler met de meeste punten wint het spel Marco Polo.
5 – Marco Polo: Review
In deze Marco Polo recensie beoordeel ik het spel op de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
- Karakters
Ik trek in dit blog geen vergelijking met Marco Polo 2. Daarvoor kun je het beste mijn blog met verschillen tussen Marco Polo 1 en 2 lezen. Of lees hier mijn Marco Polo 2 spel review.
Thema & Vormgeving
In de Voetsporen van Marco Polo weerspiegelt de reis die deze jonge ontdekkingsreiziger met zijn reisgenoten aan het einde van de 13e eeuw heeft gemaakt. Een avontuurlijk stukje historie dat prima in een bordspel is verpakt.
Klopt alles? Nee. Maar dat geeft niet. Want door de imposante kaart van Azië, het relevante speelmateriaal en het kleurrijke artwork ben je naar mijn mening niet gewoon aan het dobbelen. Je reist langs diverse steden, handelt met goederen en probeert contracten te vervullen. Voor mij komt het spel echt een beetje tot leven.
Er zijn 2 dingen die ik jammer vind aan Marco Polo’s thema & vormgeving.
De eerste betreft de goederen en kamelen. Als dit gesorteerd op een hoopje bij elkaar ligt, is het soms echt lastig te zien welk speelstuk klein- en welke groot is.
De tweede betreft het reizen. Marco Polo is ontdekkingsreiziger. Reizen staat centraal in zijn verhalen. Maar toch is reizen in het spel duur en niet altijd even belonend. Kijkend naar het thema schroomt dat niet helemaal met mijn verwachtingen.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Marco Polo spelregels zijn sowieso uitgebreid. Erg uitgebreid. Je moet er echt even de tijd voor nemen. En zelfs dan zul je tijdens het spel zelf nog vragen hebben en misschien zelfs nog wel iets fout doen.
Die hard boardgamers vinden dit niet erg. Want als je het een paar keer hebt gespeeld wordt het vanzelf overzichtelijk en minder foutgevoelig. Maar omdat je er relatief veel tijd in moet stoppen, denk ik dat Marco Polo niet is weggelegd voor iemand die van af en toe een spelletje houdt.
Strategie of Geluk?
Ik zou Marco Polo zeker als strategisch spel bestempelen. De dobbelstenen bepalen in feite wel welke acties je kunt doen (daar komt dus zeker geluk bij kijken), maar het is aan jou om daarmee nog steeds de beste keuzes te maken. Wat levert het meeste op? Welke actie moet ik eerst doen? En wat is de kans dat mijn tegenstanders mij gaan dwarsbomen?
Gooi je trouwens écht slecht met de dobbelstenen (lager dan 15)? Dan krijg je daar kamelen en/of munten voor als compensatie. Dit verkleint de geluksfactor ietwat.
Interactie
De vorm van interactie zou ik als ‘mild’ omschrijven. Het enige waarbij je met elkaar te maken hebt, is wanneer je iets voor iemands neus wegkaapt. Daarbij naai je elkaar niet doelgericht (dobbelstenen zijn te kostbaar om ze niet voor jezelf te gebruiken), maar per ongeluk.
Er kan dus niks op jouw bordje worden afgebroken. Er kunnen geen goederen van jou worden gestolen. En er kunnen geen handelscontracten worden verscheurd. Het enige dat de interactie dus doet, is per ongeluk iemand’s strategie doorkruisen.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van In de Voetsporen van Marco Polo ligt hoog. Je hebt meerdere karakters om uit te kiezen. Stadskaarten, pakhuisbonustegels en stadsbonustegels kunnen elk potje weer anders zijn. En je doelkaarten zijn elke keer weer anders.
Daar komt nog eens bij dat je op diverse manieren punten kunt scoren. Dit allemaal gecombineerd met een scala aan acties, maakt dat Marco Polo niet snel zal vervelen.
Marco Polo Karakters
Ik weet dat er veel vragen zijn over het feit of de karakters van Marco Polo wel gebalanceerd zijn. Als je daar meer over wil weten, kun je het beste deze thread op Board Game Geek bekijken.
Mijn Marco Polo spel review in het kort
Ik vind Marco Polo een lekker groot en imposant bordspel waarmee je écht iets op tafel legt. Het kleurrijke speelmateriaal is een lust voor het oog, de talloze acties die je moet plannen zijn een traktatie voor je brein en de hoge herspeelhaarbeid is een traktatie voor je portemonnee ;).
Kun je geen genoeg krijgen van Marco Polo óf wil je het een keer met 5 spelers doen? Ontdek dan Marco Polo Uitbreiding Nr. 1: Venetië!
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
6 – Verschillen tussen Marco Polo 1 en 2
Ik wilde dit blog specifiek over Marco Polo 1 laten gaan. Toch benieuwd naar de verschillen met Marco Polo 2? Lees dan mijn blog Marco Polo 1 of 2 kopen? Check de verschillen en mijn advies!
7 – Marco Polo: Waar te koop?
Je kunt het In de Voetsporen van Marco Polo bordspel online bestellen bij o.a. 999Games.nl, Spellenrijk.nl, bol.com, Amazon.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel In de Voetsporen van Marco Polo van 999 Games. Ik gaf je mijn speluitleg, liet je foto’s zien van al het speelmateriaal en deelde mijn Marco Polo spel review.
Wat vind jij van Marco Polo? Heb je er nog vragen over? Ik hoor graag van je in een reactie!
Leuke review, vroeg mij af waarvoor de 50/100 punten kaarten zijn én of je de pion op “50” al moet gaan bewegen tijdens het spel of pas bij de eind-punten telling.
Beste Robbert,
Bedankt voor je reactie op m’n Marco Polo review :).
De 50/100 punten kaarten kun je gebruiken zodra een speler de 50 (en later zelfs 100) passeert.
De pion beweegt al tijdens het spel als je punten krijgt. Je kunt ervoor kiezen om de contracten tijdens- of aan het einde van het spel te tellen.
Heb ik zo je vragen beantwoordt :)?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl