MLEM Space Agency: Speluitleg

MLEM Space Agency Bordspel: Speluitleg

Oké, MLEM: Space Agency trok mijn aandacht vanwege een paar dingen. Eerst zag ik de naam Reiner Knizia. Die maakt mij altijd wel benieuwd. Toen zag ik katten (En ja, ik houd van katten. Ook van honden trouwens). Tot slot zag ik de naam én probeerde ik die uit te spreken met gelach tot gevolg.

In dit blog geef ik je MLEM Space Agency speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel MLEM Space Agency zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel MLEM Space Agency. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je een vraag over de spelregels van MLEM Space Agency? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen Gooien

Korte speluitleg

In MLEM: Space Agency sturen spelers katstronauten de ruimte in. Alle spelers kiezen een katstronaut en plaatsen deze op het raketbord. De commandant gooit alle dobbelstenen en mag, afhankelijk van waar de houten raket staat, resultaten gebruiken om de houten raket naar voren te verplaatsen. Gekozen dobbelstenen met ogen mag je niet meer gebruiken. Dobbelstenen met het nabrander symbool mag je wél opnieuw gebruiken. Bereikt de raket na een worp een planeet of maan? Dan mogen spelers daar hun katstronaut op laten landen voor punten. Je kunt ook wachten en verder reizen voor meer punten. Maar! Dobbelstenen zullen opraken. Gooi je geen bruikbare resultaten meer? Dan crasht de raket en nemen alle spelers hun katstronauten terug. Daarna wordt de volgende speler de actieve speler.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn of haar achtste astronaut in de ruimte heeft achtergelaten of als de raket 11 keer is gecrasht. De speler met de meeste punten wint.

Uitgebreide spelregels

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van MLEM Space Agency. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Eigenschappen van astronauten
  4. Einde van het spel
  5. Varianten

3.1 – Voorbereiding

Leg de speelmat op tafel, zet de houten raket op veld 0 van het ruimtespoor en het crashfiche op veld 0 van het crashspoor. Plaats de 4 doeltegels en alle puntenfiches naast de mat. Geef elke speler een spelersbord en bijbehorende 8 astronautenfiches. Bepaal de startspeler (dit wordt de eerste commandant) en geef hem of haar de 6 dobbelstenen en het raketbord. Je bent nu klaar om te beginnen.

MLEM Space Agency Bordspel: Startopstelling voor 4 Spelers

NB: Voor de Ontdekkingsvariant, “Geheime missie”-variant en UFO-variant gelden wat andere voorbereidingen.

3.2 – Spelverloop

Je speelt MLEM: Space Agency in een onbepaald aantal expedities (rondes). Elke expeditie bestaat uit de volgende fasen:

  1. Lanceren
  2. Reizen en landen
  3. Eindigen

Fase 1 – Lanceren

MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten op Raket

De actieve speler kiest één van zijn of haar astronauten en plaatst deze op het bovenste veld van het raketbord. Met de klok mee kiest elke speler ook een astronaut en legt deze steeds op het vrije vakje onder de laatst geplaatste astronaut.

De speler wiens astronaut bovenaan ligt is de commandant. Dit kan gedurende de expeditie veranderen. Daarover later meer.

Fase 2 – Reizen en landen

Laten we eerst eens kijken naar het REIZEN.

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen Werpen

De commandant neemt alle dobbelstenen, gooit ze en groepeert ze (alle enen bij elkaar, alle tweeën bij elkaar, enzovoorts). Je vindt de volgende resultaten in diens hoeveelheid op elke dobbelsteen:

  • Een (1x)
  • Twee (2x)
  • Drie (1x)
  • Vier (1x)
  • Nabrander (1x)

Vervolgens kijk je naast de houten raket op de speelmat om te zien welke dobbelstenen je mag gebruiken. Leg de dobbelstenen die je niet mag gebruiken tijdelijk opzij.

Daarna kies je uit de resterende dobbelstenen welke groepen je wil gebruiken. NB: Kies je een groep met meerdere dobbelstenen? Dan moet je alle dobbelstenen in deze groep gebruiken! Groepen die je niet gebruikt leg je ook tijdelijk opzij.

MLEM Space Agency Bordspel: Raket Verplaatsen

Tel dan de waarde van alle dobbelstenen bij elkaar op die je wel wil gebruiken en verplaats de houten raket zoveel stappen vooruit op het ruimtespoor. De waarde van nabranders kan 1, 2 of 3 zijn, afhankelijk van het symbool naast de houten raket.

Na het verplaatsen leg je alle gebruikte dobbelstenen permanent opzij. Deze dobbelstenen mag je tijdens deze expeditie niet meer gebruiken en komen vanaf de volgende expeditie weer in het spel. De uitzonderingen zijn dobbelstenen met het nabrander-symbool. Deze dobbelstenen blijf je houden.

Op dit moment kunnen spelers mogelijk LANDEN.

Als de houten raket is geëindigd bij een maan of planeet, dan mogen astronauten hier landen.

  • Maan: Hier kan 1 astronaut op en die krijgt direct het aangegeven aantal punten.
  • Planeet: Hier kunnen meer astronauten op. Punten worden aan het einde van het spel verdeeld naar gelang de meerderheid.
MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten in de Ruimte

Te beginnen met de commandant (en vervolgens met de klok mee) geeft elke speler aan of ze hun astronaut op (het achterste veld van) de maan of planeet willen plaatsen. Spelers die dit niet doen reizen verder. Voor spelers die dit wel doen eindigt de reis.

Verlaat de commandant de raket? Dan wordt de eerstvolgende speler wiens astronaut nog in de raket ligt de nieuwe commandant.

Na de landingsfase reizen de overgebleven spelers verder.

De commandant neemt alle tijdelijk opzij gelegde dobbelstenen, gooit ze en groepeert ze. Vervolgens doorloop je de eerder beschreven stappen opnieuw.

NB: Begint de commandant een reisfase zonder dobbelstenen (omdat ze permanent zijn afgelegd)? Dan neemt hij of zij één dobbelsteen terug. De commandant moet altijd minstens 1 dobbelsteen hebben.

De eerste speler die tijdens de landingsfase aan de voorwaarden van een doeltegel voldoet, krijgt direct de doeltegel die 5 punten waard is.

Fase 3 – Eindigen

De expeditie kan op 3 manieren eindigen:

  1. Alle astronauten zijn op een maan of planeet geland
  2. De raket bereikt de verre ruimte (het laatste veld op de speelmat)
  3. De raket crasht
MLEM Space Agency Bordspel: In Verre Ruimte

Bereikt de raket de VERRE RUIMTE? Dan zet de commandant zijn of haar astronaut op de komeet en krijgt meteen 7 punten. De andere meegereisde astronauten zetten hun astronaut op het sterrenstelsel en krijger ieder meteen 5 punten.

Heeft geen van de gegooide dobbelstenen dezelfde waarde als de afgebeelde dobbelstenen naast de huidige locatie van de raket? Dan CRASHEN jullie en eindigt de expeditie direct.

De commandant schuift het crashfiche 1 stap opzij. Alle spelers die nog astronauten op het raketbord hadden leggen deze terug op hun spelersbord. Astronauten die vroegtijdig op een maan of planeet waren geland blijven liggen.

MLEM Space Agency Bordspel: Crashfiche op Spoor

Of de expeditie nu op manier 1, 2 of 3 eindigt: de speler die deze expeditie begon geeft het raketbord altijd door aan de speler links. Dit wordt de commandant voor de volgende expeditie.

3.3 – Eigenschappen van astronauten

Elke speler krijgt 8 astronauten en elke astronaut heeft een unieke eigenschap. De uitleg vind je hieronder:

  • Satelliet: Begin deze expeditie op het 3e veld.
  • +1 en -1: Deze astronaut mag 1 plek verder of terug landen.
  • Parachute: Deze astronaut mag alsnog landen als de raket crasht.
  • 2x Maan: Als dit fiche op een maan ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • 2x Planeet: Als dit fiche op een planeet ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • 2x Komeet: Als dit fiche in de verre ruimte ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • Kruisje met dobbelsteen: Als dit fiche de raket verlaat moet de commandant 1 dobbelsteen permanent opzij leggen.
  • Dobbelsteen met 1 oog: De commandant mag elk van deze fiches in de raket gebruiken om een stap extra te verplaatsen.*

*De commandant hoeft ze niet allemaal tegelijk te gebruiken, maar mag ze wel alleen gebruiken als de vertreklocatie naast de raket een dobbelsteen met waarde 1 weergeeft. Gooit de commandant geen dobbelstenen die overeenkomen met de gevraagde waarden naast de raket en staat er een één bij? Dan mag hij een of meer fiches gebruiken om niet te crashen.

3.4 – Einde van het spel

Het spel eindigt na de ronde waarin:

  • Ten minste één speler alle 8 astronauten op de speelmat heeft liggen.
  • De raket voor de 11e keer is gecrasht.
MLEM Space Agency Bordspel: Verzamelde Punten

Dan volgt de puntentelling. Spelers krijgen punten voor:

  • Astronauten op manen (krijg je tijdens het spel)
  • Astronauten op planeten
  • Astronauten in de verre ruimte (krijg je tijdens het spel)
  • Behaalde doeltegels (krijg je tijdens het spel)

Per planeet verdeel je de punten naar gelang de meerderheid. De speler met de meeste astronauten krijgt goud. De tweede speler zilver. De derde speler brons. Bij een tiebreaker wint de speler die eerder op de planeet is geland.

Tel alle punten op. De speler met de meeste punten wint.

3.5 – Varianten

Je hebt 3 varianten voor gevorderde spelers die je los kunt spelen en met elkaar kunt combineren. Dat zijn:

  1. UFO
  2. Ontdekkingen
  3. Geheime Missies

UFO

MLEM Space Agency Bordspel: Expeditietegel naast Raket

Bij deze module leg je de houten UFO op het laatste veld van het ruimtespoor, kun je UFO-fiches verdienen als de raket op hetzelfde veld als de UFO eindigt én draai je aan het begin van elke expeditie een expeditie-fiche om.

Op dit fiche staat hoeveel stappen de UFO zuidwaarts reist, met hoeveel dobbelstenen je de expeditie begint én een extra eigenschap die je eenmaal kunt gebruiken. Dit kunnen extra dobbelsteen-ogen zijn alsook dat je geen dobbelstenen hoeft af te leggen én dat je zelfs opnieuw mag dobbelen. Na gebruik leg je het fiche af.

Ontdekkingen

MLEM Space Agency Bordspel: Raket bij Ontdekking

Bij deze module leg je ontdekkingsfiches op bepaalde locaties van het ruimtespoor. Eindigt de raket hierop? Dan handel je het effect direct af. Zo kun je extra punten verdienen, dobbelstenen terugkrijgen en stappen vooruit gaan via een wormgat.

Geheime Missies

MLEM Space Agency Bordspel: Persoonlijke Doelen

Bij deze module krijgen elke spelers aan het begin van het spel 4 “Geheime missie”-fiches waarvan ze er 3 houden. Op deze fiches staan bepaalde manen en planeten afgebeeld waar je astronauten van jou op moet plaatsen. Aan het einde van het spel krijg je 2, 5 of 10 punten als je respectievelijk 1, 2 of 3 missies hebt volbracht.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog vertelde ik je hoe je MLEM Space Agency speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *